تاریخ انتشار : شنبه 24 مهر 1400 - 21:12
کد خبر : 63754

گلچین اقتصادی روز

گلچین اقتصادی روز

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم. این پیمانه تیتر‌هایی همچون تقویت شاخص بورس در اولین روز هفته، برای دریافت وام ۴۸۰ میلیون تومانی مسکن ۶۴

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

این پیمانه تیتر‌هایی همچون تقویت شاخص بورس در اولین روز هفته، برای دریافت وام ۴۸۰ میلیون تومانی مسکن ۶۴ میلیون پرداخت کنید، قیمت نفت قله ۸۵ دلار را فتح کرد، قیمت بیت‌کوین از ۶۲ هزار دلار بالاتر رفت، لزوم هدایت نقدینگی به سمت پروژه‌های نیمه تعطیل و جهش قیمت فلزات در پی بحران انرژی را در بر دارد.

+میرکاظمی: افزایش حقوق ۱۴۰۱؛ از ۱۰ تا بالای ۳۰ درصد

به گزارش اقتصاددان به نقل از تابناک  ، در بخشنامه بودجه سال ۱۴۰۱ دستگاه‌های دولتی مکلف شدند میزان افزایش حقوق کارکنان را به طور متوسط ۱۰ درصد در نظر بگیرند که اعلام این میزان با توجه به شرایط تورمی با واکنش‌هایی از جمله برخی نمایندگان مجلس همراه بود. اما این‌که جریان افزایش حقوق کارکنان در سال آینده به چه صورتی است، در حاشیه مراسم تودیع و معارفه رئیس هیات عامل صندوق توسعه ملی از میرکاظمی، رئیس سازمان برنامه و بودجه مورد سوال قرار گرفت و وی در پاسخ به ایسنا توضیحاتی داد.

میرکاظمی: افزایش حقوق ۱۴۰۱؛ از ۱۰ تا بالای ۳۰ درصد/ برآورد مرکز پژوهش‌های مجلس از رقم کسری بودجه ۱۴۰۰/ پیش بینی تحلیلگران و سرمایه گذاران از قیمت طلا/ تغییرات گسترده در بانک مرکزی؟

میرکاظمی با بیان این‌که در سال آینده افزایش حقوق پلکانی انجام خواهد شد، اظهار کرد: تلاش بر این است که حداقل افزایش اعمال شده ولی حقوق‌های پایین ممکن است تا بالای ۳۰ درصد نیز افزایش یابد اما کسانی که چندین بار افزایش حقوق داشته‌اند کمترین درصد رشد را خواهند داشت، بنابراین افزایش حقوق برای تمامی کارکنان یکسان نیست. وی با اشاره به این‌که در حال حاضر در یک چرخه منفی حقوق قرار گرفته‌ایم، یادآور شد: اکنون مرتب تورم ایجاد می‌شود و به دنبال آن حقوق‌ها افزایش پیدا می‌کنند که برای تامین منابع آن خلق پول شده و به دنبال این جریان با افزایش پایه پولی و افزایش نقدینگی تورم رشد می‌کند؛ به عبارتی ۲۰ درصد افزایش حقوق برای کارکنان اعمال می‌کنیم، ولی تورم برای عموم مردم ایجاد می‌شود. دولت به سمتی حرکت خواهد کرد که خلق پول صورت نگرفته و به این صورت نباشد که برای پرداخت حقوق کارکنان که سهم محدودی در جامعه دارند، تبعات و تورم آن کل مردم را تحت فشار قرار دهد. رئیس سازمان برنامه و بودجه ادامه داد: متاسفانه در حال حاضر بهم ریختگی بالایی در وضعیت حقوق وجود دارد به طوری که مصوباتی را گرفته‌اند که افزایش بالای حقوق را برای برخی کارکنان ایجاد می‌کند، اما مثلا جوان تحصیلکرده‌ای که تازه وارد سیستم می‌شود، حقوق پایینی دارد، اما برنامه ما این است تا سه سال آینده بتوانیم شرایط را تغییر دهیم.

+برآورد مرکز پژوهش‌های مجلس از رقم کسری بودجه ۱۴۰۰

 

جمع بندی حاصل از گزارش اخیر مرکز پژوهش‌های مجلس نشان می‌دهد، بودجه سال ۱۴۰۰ حدود ۳۰۷ هزار میلیارد تومان کسری غیرقابل تأمین خواهد داشت که باید از محل افزایش منابع یا کاهش مخارج جبران شود. در غیر این صورت، احتمال تأمین این منابع از محل پایه پولی و ایجاد تورم بسیار است. همچنین محاسبه کسری ساختاری بودجه امسال نشان می‌دهد، رقم اوراق بدهی و استقراض از صندوق توسعه ملی به رقم کسری غیرقابل تأمین نیز اضافه خواهد شد و مجموعاً به ۴۷۰ هزار میلیارد تومان افزایش می‌یابد.

+تقویت شاخص بورس در اولین روز هفته

در حالی که شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات هفته‌ای که گذشت، با افت ۶.۵ درصدی در ارتفاع یک‌میلیون و ۳۹۷ هزار واحدی به کار خود پایان داد، امروز و در لحظه انتشار این پیمانه، نماگر کل بورس با رشد ۳۳۶۰۰ واحدی همراه شده است.

+برای دریافت وام ۴۸۰ میلیون تومانی مسکن، ۶۴ میلیون پرداخت کنید

بررسی آخرین قیمت های تسهیلات مسکن از کاهش قیمت این اوراق نسبت به حدود دو هفته قبل حکایت دارد؛ بنابراین، مجردهای ساکن تهران می‌توانند تا ۲۸۰ میلیون تومان تسهیلات دریافت کنند که شامل ۲۰۰ میلیون تومان تسهیلات خرید مسکن و ۸۰ میلیون تومان وام جعاله می‌شود. لذا برای دریافت ۲۰۰ میلیون تومان تسهیلات باید ۴۰۰ برگه تسهیلات مسکن خریداری کند که هزینه این تعداد اوراق با تسه ۶۶ هزار و ۸۰۰ تومانی، ۲۶ میلیون و ۷۲۰ هزار تومان می‌شود. همچنین با در نظر گرفتن ۸۰ میلیون تومان وام جعاله که برای آن باید ۱۶۰ ورق به مبلغ ۱۰ میلیون و ۶۸۸ هزار تومان خریداری کنند، مجموع هزینه خرید اوراق به ۳۷ میلیون و ۴۰۸ هزار تومان می‌رسد. زوج‌های تهرانی نیز برهمین اساس می‌توانند تا سقف ۴۸۰ میلیون تومان شامل ۲۰۰ میلیون تومان تسهیلات خرید مسکن برای هر نفر و ۸۰ میلیون توان وام جعاله دریافت کنند؛ بنابراین، زوجین باید ۸۰۰ برگه تسهیلات مسکن خریداری کنند که هزینه آن ۵۳ میلیون و ۴۴۰ هزار تومان می‌شود که همراه با هزینه ۱۰ میلیون و ۶۸۸ هزار تومانی وام جعاله که برای آن باید ۱۶۰ ورق تسهیلات مسکن خریداری کنند، در مجموع باید ۶۴ میلیون و ۱۲۸ هزار تومان پرداخت کنند.

قیمت نفت قله ۸۵ دلار را فتح کرد

قیمت نفت خام در پایان معاملات دیشب (بامداد شنبه به وقت تهران) تحت تأثیر چشم‌انداز کمبود بازار جهش کرد و به بالاترین سطح سه ساله رسید. بازگشایی محدودیت‌های قرنطینه‌ای و ترافیکی مربوط به کرونا در چند ماه آینده، تقاضای نفت خام را بالا خواهد برد. از سوی دیگر با بالا ماندن قیمت گاز در آستانه زمستان، احتمال اینکه برخی نیروگاه‌های جهان برای تولید برق از گاز به نفت سوئیچ کنند و تقاضای مضاعفی به وجود بیاورند، تقویت شده است. قیمت پیش‌خرید هر بشکه نفت خام با جهش یک درصدی در ۸۴.۸۶ دلار بسته شد. قیمت این شاخص در معاملات دیشب برای چند لحظه ۸۵.۱۰ دلار را تاچ کرد. شاخص برنت این هفته را با جهش ۳ درصدی به اتمام رساند. قیمت پیش‌خرید هر بشکه نفت خام نیمه‌سنگین تگزاس غرب آمریکا، دابلیوتی‌آی، ۱.۲ درصد جهش کرد و به ۸۲.۲۸ دلار رسید. این شاخص این هفته هشتمین رشد هفتگی متوالی خود را به ثبت رساند و ۳.۵ درصد جهش کرد. کاخ سفید اعلام نمود، محدودیت‌های سفر بین‌المللی را برای افرادی که دو دوز کامل واکسن خود را دریافت کرده‌اند، از هشتم نوامبر برمی‌دارد.

پیش بینی تحلیلگران و سرمایه گذاران از قیمت طلا

پس از این که قیمت طلا اواسط هفته گذشته تحت تاثیر آمار تورم داغ تر از حد انتظار ۴۰ دلار صعود کرد، نتوانست مرز روانی ۱۸۰۰ دلار را بشکند که باعث یک دور دیگر ریزش قیمت شد. بهای هر اونس طلا در معاملات روز جمعه بازار آمریکا ۲۹ دلار و ۶۰ سنت معادل حدود ۱.۷ درصد کاهش یافت و در ۱۷۶۸ دلار و ۳۰ سنت بسته شد. با این حال، قیمت طلا برای کل هفته ۰.۶ درصد رشد کرد که بزرگترین رشد هفتگی از هفته منتهی به سوم سپتامبر بود.

در نظرسنجی هفته جاری کیتکونیوز از تحلیلگران وال استریت، ۱۳ نفر شرکت کردند که ۳۸.۵ درصد نسبت به افزایش قیمت طلا خوش بین بودند و به همین میزان مشابه به کاهش قیمت طلا رای دادند و ۲۳ درصد هم نظر خنثی داشتند. در نظرسنجی آنلاین کیتکونیوز از سرمایه گذاران غیرحرفه ای، ۱۴۲۵ نفر شرکت کردند که از میان آنها ۶۸ درصد به افزایش قیمت طلا و ۱۹ درصد به کاهش قیمت طلا رای دادند، در حالی که ۱۳ درصد نظری نداشتند. عاملی که در کاهش قیمت طلا موثر بود، آمار خرده فروشی بهتر از حد مطلوب بود که نشان داد، بانک مرکزی آمریکا می تواند در خصوص تعدیل برنامه خرید اوراق قرضه یا افزایش نرخهای بهره با دست بازتری عمل کند.

قیمت بیت‌کوین از ۶۲ هزار دلار بالاتر رفت

قیمت بیت‌کوین، مهم‌ترین رمزارز جهان روز شنبه با خوش‌بینی به چراغ سبز سازمان بورس و ارواق بهادار آمریکا به اولین صندوق تجارت رمزارز این کشور، به روند رشد چند روز اخیر خود ادامه داد و باز هم جهش کرد. قیمت هر بیت‌کوین که دیشب برای اولین بار در ۶ ماه اخیر از ۶۰ هزار دلار فراتر رفته بود تا ساعت ۹:۲۶ صبح شنبه به وقت تهران ۱.۱۵ درصد دیگر جهش کرد و به ۶۲,۰۶۹.۳۶ دلار رسید. قیمت این رمزارز دیشب بیش از ۸ درصد جهش کرده بود. قیمت اتروم هم ۰.۱ درصد رشد کرد و به ۳,۸۵۱.۸۴ دلار رسید. اخذ مجوز یک صندوق تجارت رمزارز که می‌تواند سرمایه‌گذاران بزرگی را به بیت‌کوین مرتبط کند، گام بزرگ و مهمی برای صنعت رمزارزها در آمریکا به حساب می‌آید. صندوق تجارت رمزارز «پروشیرز بیت‌کوین استراتژی» قرار است با چراغ سبز سازمان بورس و اوراق بهادار آمریکا از سه‌شنبه این هفته در بورس نیویورک شروع به کار کند.

+تغییرات گسترده در بانک مرکزی؟

علی صالح آبادی که چهاردهم مهر امسال به سمت رئیس کل بانک مرکزی منصوب شد، به دنبال تغییرات گسترده در هیات عامل و معاونان بانک مرکزی است. یکی از این تغییرات، تغییر معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی است که براساس اطلاعات به دست آمده، ابوذر سروش، جایگزین مهران محرمیان خواهد شد، سروش از سال ۹۵ تاکنون عضو هیات مدیره بانک توسعه صادرات و معاون فناوری‌های نوین بانک توسعه صادرات بوده است. همچنین شنیده‌ها حاکی‌ است، سعید مستشار به جای ابوالفضل نجارزاده به سمت معاون اداری و مالی بانک مرکزی منصوب خواهد شد، پیش از این، مشتشار با حکم صالح آبادی که آن زمان مدیرعامل بانک توسعه صادرات بود، مدیرعامل بانک مشترک ایران- ونزوئلا شد و در دوران ریاست صالح آبادی بر سازمان بورس، با حکم وی مدیریت روابط عمومی سازمان بورس را برعهده داشت. رئیس کل بانک مرکزی به‌تازگی مسئول حراست بانک مرکزی را برکنار کرد، اما هنوز جانشینی برای این سمت تعیین نکرده است.
شنیده شده است به‌ زودی علی احمدی، مسئول حراست بانک توسعه صادرات، برای این سمت تعیین خواهد شد. پیگیری فارس حاکی است دامنه تغییرات رئیس کل بانک مرکزی به حوزه معاون ارزی، معاون نظارت و دبیر کل بانک مرکزی هم می‌رسد. طبق شنیده‌ها غلامرضا پناهی که در دوران مدیرعاملی عبدالناصر همتی در بانک ملی، معاون مدیرعامل در امور ارزی و بین‌الملل بانک ملی بود و پس از تصدی سمت ریاست بانک مرکزی توسط همتی، با حکم وی به سمت معاونت ارزی بانک مرکزی انتخاب شد، قرار است به‌زودی به سمت مدیریت شعبه بانک ملی در لندن منصوب شود، اما تا زمان تعیین فرد جدید به فعالیت خود برای این سمت ادامه خواهد داد.

+لزوم هدایت نقدینگی به سمت پروژه‌های نیمه تعطیل

محمدجواد محقق، عضو هیات علمی دانشگاه علامه با انتقاد از رشد بی‌سابقه نقدینگی طی هشت سال گذشته و رسیدن آن به مرز حدود ۴ هزار هزار میلیارد تومان افزود: افزایش حجم نقدینگی سبب افزایش پایه پولی و ایجاد تورم در جامعه می‌شود. باید نقدینگی مدیریت شود و جلوی افزایش پایه پولی گرفته شود، زیرا رشد بی‌رویه تورم ضربه‌های جبران ناپذیری به اقتصاد می‌زند. یکی از اقداماتی که در دولت جدید انجام شده این است که جلوی افزایش پایه پولی از طریق اضافه برداشت بانک‌ها گرفته شده و به این ترتیب یکی از مبادی ورودی نقدینگی سرگردان که همچون سیل عمل می‌کند گرفته شود. با تدابیر صورت گرفته، پرداخت حقوق و مزایای دولت از سال آینده از طریق استقراض از بانک مرکزی انجام نخواهد شد.
وی در خصوص هدایت نقدینگی به سمت مولد اقتصاد افزود: دولت باید به تولید امتیازات خوبی ارائه کند و موانعی برای دلالی ایجاد کند تا نقدینگی به سمت تولید هدایت شود. برای بخش مولد باید امتیازات خاصی در نظر گرفته شود، در این صورت به راحتی می‌توانیم شرایط تحریم را پشت سر بگذاریم. نقدینگی باید به سمت پروژه‌های عقب مانده و نیمه تعطیل هدایت شود مثلاً یکی از این پروژه‌های نیمه تعطیل مسکن‌های دولتی است که نیمه کاره مانده و با هدایت به بخش مسکن می‌توانیم این بخش را فعال کنیم. امیدواریم با افزایش تحمل مردم و تدابیر دولت جدید، این شرایط طی چند سال آینده ترمیم شود. /صداوسیما

+جهش قیمت فلزات در پی بحران انرژی

روند صعودی فلزات صنعتی جهان تحت تاثیر کمبود انرژی و کاهش تولید، کماکان ادامه دارد.

تولیدکنندگان فلزات از روی گرفته تا آلومینیوم و فولاد، به دلیل افزایش هزینه های انرژی که از افزایش قیمت فلزات فراتر رفته یا به دلیل محدودیتهای مصرف برق، تولید را محدود کرده اند. جدیدترین قربانی شرکت گلنکور، یکی از بزرگترین تولیدکنندگان روی بوده که تولید سه کارخانه اش در اروپا را به دلیل افزایش قیمت برق کاهش داده شده است. قیمت روی در بازار فلزات لندن در واکنش به این خبر ۱۲ درصد افزایش یافت که بزرگترین افزایش در شش سال گذشته بود. آلومینیوم که تولید آن انرژی بر است هم افزایش قیمت داشت و رشد قیمت این فلز از ابتدای سال ۲۰۲۱ تاکنون به ۶۲ درصد رسیده است. مس هم روند صعودی خود را ادامه داد و به بیش از ۱۰ هزار دلار در هر تن رسید. رشد قیمتها در روز جمعه به دنبال صعود شاخص شش فلز پایه در بازار فلزات لندن به بالاترین حد تاکنون در روز پنج شنبه روی داد. اختلالات عرضه در مقطع حساسی برای اقتصاد جهانی پیش آمده اند و ریسک اختلالات بیشتر زنجیره تامین را تشدید کرده و نگرانی ها را نسبت به طولانی تر شدن ریسک های تورمی نسبت به پیش بینی های قبلی، برانگیخته اند.

محدودیتهای تولید در چین آغاز شد و این کشور مصرف برق برای صنایع انرژی بر را محدود کرد. این وضعیت اکنون به اروپا گسترش پیدا کرده و این منطقه به دلیل صعود کم سابقه قیمتهای گاز، با مشکلات نیرو روبه رو شده است. این وضعیت نگرانی های جدیدی را نسبت به تامین تقاضا برانگیخته است، زیرا افزایش هزینه مواد خام تهدیدی برای صنایع تولیدی در سراسر جهان به شمار می رود. شرکتهای تولیدی و صنعتی در سراسر جهان پیش بینی درآمدهایشان را در هفته های اخیر کاهش داده اند، در حالی که اقتصادهای بزرگ از آلمان گرفته تا انگلیس، رشد بسیار آهسته تر از حد انتظاری پیدا کرده اند.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....