تاریخ انتشار : چهارشنبه 21 مهر 1400 - 20:03
کد خبر : 63665

گلچین اقتصادی روز

گلچین اقتصادی روز

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم. این پیمانه تیتر‌هایی همچون ریزش بورس‌های جهان پس از گزارش صندوق بین المللی پول، پیش بینی IMF میانگین قیمت

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

این پیمانه تیتر‌هایی همچون ریزش بورس‌های جهان پس از گزارش صندوق بین المللی پول، پیش بینی IMF میانگین قیمت نفت، ارزش بازار جهانی ارز‌های دیجیتالی چقدر شد؟، قیمت دلار در صرافی‌های بانکی و مجاز، خودنمایی روبل در برابر دلار و یورو و افزایش ملایم طلای جهانی را در بر دارد.

 

+ادامه ریزش ها در بورس تهران

به گزارش اقتصاددان به نقل از تابناک  ، امروز شاخص کل بورس اوراق بهادار با کاهش ۲۱۲۳۶ واحدی معادل ۱.۵۰ درصد به یک میلیون و ۳۹۷ هزار و ۴۴۶ واحد رسید. همچنین در فرابورس شاخص کل با افت ۴۱۶ واحدی به ۲۰ هزار و ۶۷ واحد رسید.

+وزیر اقتصاد مهمترین حمایت دولت از بازار سرمایه را اعلام کرد

«سید احسان خاندوزی» در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی «تویتر» نوشت: امروز انتخاب اعضای متخصص و خوشنام برای «شورای عالی بورس» مهمترین حمایت دولت از بازار سرمایه است.

به گزارش ایرنا، درجلسه امروز هیات وزیران، با توجه به صلاحیت تخصصی، سلامت مالی و تجربه پیشین، آقایان «سید موسی فیض فلاح شمس»، «علی سعیدی» و «احمد شعبانی» به عنوان سه خبره مالی شورای عالی بورس انتخاب شدند. در این جلسه همچنین «رسول سعدی» به عنوان خبره بورس کالا و «علی امامی میبدی» به عنوان خبره بورس انرژی تعیین شدند.

ریزش بورس های جهان پس از گزارش صندوق بین المللی پول

به دنبال کاهش برآورد صندوق بین المللی پول از متوسط رشد اقتصادی جهان، بورس های مهم ریزش کردند. به نقل از بلومبرگ، صندوق بین المللی پول در گزارش جدیدی اعلام کرد برآورد خود از متوسط رشد اقتصادی کشورهای جهان در سال ۲۰۲۱ را به ۵.۹ درصد کاهش داده که این رقم ۰.۱ درصد کمتر از برآورد قبلی این نهاد است. صندوق بین المللی پول همچنین انتظار دارد متوسط رشد اقتصادی جهان در سال آینده از رقم امسال نیز کمتر شده و به ۴.۹ درصد برسد. این نهاد با اشاره به اینکه اختلال های ایجاد شده ناشی از کرونا به ویژه در بخش تجارت خارجی ادامه خواهد داشت بار دیگر بر ضرورت واکسیناسیون تاکید کرد.

در وال استریت همه شاخص ها نزولی بودند؛ تا جایی که هر سه شاخص اصلی بورسی در سطح پایینتری از روز قبل خود بسته شدند.  شاخص «داوجونز ایدانستریال اوریج» با ۰.۲۵ درصد کاهش نسبت به روز قبل و در سطح ۳۴ هزار و ۴۱۱.۳۵ واحد بسته شد. شاخص «اس اند پی ۵۰۰» با ۰.۱۷ درصد ریزش تا سطح ۴۳۵۳.۷۱ واحدی پایین رفت و دیگر شاخص مهم بورسی آمریکا یعنی «نزدک کامپوزیت» با ۰.۱۲ درصد کاهش در سطح ۱۴ هزار و ۴۶۸.۱۸ واحدی بسته شد. در معاملات بازارهای بورس در اروپا، شاخص “فوتسی ۱۰۰” بورس لندن با ۰.۲۳ درصد ریزش نسبت به روز قبل و در سطح ۷۱۳۰.۲۳ واحد بسته شد. شاخص “دکس ۳۰” بورس فرانکفورت در آلمان با کاهش ۰.۳۴ درصدی و ایستادن در سطح ۱۵ هزار و ۱۴۶.۸۷ واحدی به کار خود خاتمه داد و شاخص “کک ۴۰” بورس پاریس با عقبگرد ۰.۳۴ درصدی در سطح ۶۵۴۸.۱۱ واحد بسته شد. در مادرید شاخص “ایبکس ۳۵” ۰.۴۱ درصد بالا رفت و به ۸۹۳۵.۹۰ واحد رسید.

پیش بینی IMF میانگین قیمت نفت

صندوق بین‌المللی پول (IMF) در جدیدترین گزارش خود پیش بینی کرد میانگین قیمت نفت در سال ۲۰۲۱ تقریبا ۶۰ درصد بالاتر از سال ۲۰۲۰ خواهد بود و به ۶۵ دلار و ۶۸ سنت در هر بشکه می رسد. صندوق بین‌المللی پول در واقع پیش بینی که در ژوییه از افزایش قیمتهای نفت در سال ۲۰۲۱ داشت را حفظ کرد. تحلیلگران صندوق بین‌المللی پول پیش بینی می کنند میانگین قیمت نفت در سال ۲۰۲۲ به ۶۴ دلار و ۵۲ سنت در هر بشکه می رسد و از نظر واقعی در میان مدت بدون تغییر خواهد ماند. این وام دهنده جهانی اعلام کرد میانگین قیمت نفت در سال میلادی جاری ۵۹ درصد بالاتر از میانگین قیمت ۴۱ دلار و ۲۹ سنت در سال ۲۰۲۰ خواهد بود. با این حال تحلیلگران صندوق بین‌المللی پول بر این باورند که در بلندمدت قیمتهای نفت کاهش پیدا می کند و در سال ۲۰۲۶ به ۵۶ دلار و ۳۰ سنت می رسد.

مالیات کمرشکن بر لوکس‌ها؛ ۵ میلیون تومان مالیات برای خانه ۱۵ میلیاردی

نحوه اجرای قانون مالیات املاک لوکس به این ترتیب است که املاک مذکور به پنج طبقه قیمتی تقسیم و برای هر یک ضریبی تعریف شده است که مبنای اخذ مالیات است. در بودجه ۱۴۰۰ کشور نیز درآمد حاصل از این نوع مالیات ۷۰۷میلیارد تومان پیش‌بینی شده است. ضمن اینکه پیش‌بینی شده است، دولت از محل مالیات خانه‌‌‌های خالی که امکان اجرای آن با توجه به نبود بانک اطلاعاتی از املاک زیر سوال است، ۲هزار میلیارد تومان درآمد کسب کند.
در مورد مالیات املاک لوکس، برای خانه‌‌‌هایی با ارزش روز ۱۰ تا ۱۵میلیارد تومان، معادل ۱/ ۰درصد از ارزش روز ملک مالیات پیش‌بینی شده و این در حالی است که کف مالیات سالانه املاک در جهان ۱۶/ ۰درصد و در آمریکا ۲/ ۰درصد است. این ضریب حداقلی نیز صرفا برای املاک واقع در مناطق کم‌‌‌برخوردار پیش‌بینی شده است. در عین حال املاک لوکس در سایر کشورها تا ۹۳/ ۱درصد از ارزش روز را باید به صورت سالانه به عنوان مالیات به دولت پرداخت کنند. با این حساب یک واحد مسکونی ۱۵میلیارد تومانی در کشور ما در حالی باید سالانه ۵میلیون تومان مالیات پرداخت کند که شارژ عمومی سکونت در آن واحد مسکونی که باید به صورت ماهانه پرداخت کند، به مراتب بیشتر و حداقل دو برابر این مقدار است.  آنچه معیوب بودن نرخ مالیات سالانه را بیشتر نشان می دهد مقایسه آن با مالیات بر خانه‌های خالی به عنوان مالیات فرعی است. برای چنین واحدهایی میزان مالیات برخانه خالی بیش از ۴۰میلیون تومان برآورد می‌شود. به این ترتیب میزان مالیات اصلی و ضد سفته‌بازی به مراتب کمتر از مالیات ناکارآمد یعنی مالیات بر خانه خالی است. همچنین شارژ سالانه املاک ۵ تا ۱۰ میلیارد تومان در تهران، ‌‌‌ سالانه ۴ تا ۸ میلیون تومان است، در حالی که برای آنها در قانون مالیاتی پیش‌بینی نشده است.
طبقه دوم قیمتی املاک ۱۵ تا ۲۵میلیارد تومانی را شامل می‌شود که نرخ مالیات آنها ۲/ ۰درصد ارزش روز ملک پیش‌بینی شده است که رقمی بین ۲۵ تا ۴۰میلیون تومان خواهد بود. طبقه سوم املاک ۲۵ تا ۴۰میلیارد تومانی هستند که نرخ مالیات این دسته از املاک نیز ۳/ ۰درصد پیش‌بینی شده و این یعنی حداکثر ۷۰میلیون تومان مالیات سالانه باید پرداخت کنند. در مورد املاک ۴۰ تا ۶۰میلیارد تومانی نیز ضریب ۴/ ۰درصدی با نرخ مالیاتی حداکثر۱۵۰میلیون تومانی در نظر گرفته شده است. در مورد املاک ابرلوکس بالای ۶۰میلیارد تومان نیز کف متعارف مالیات سالانه در دنیا که حدود ۵/ ۰درصد ارزش روز ملک است و برای املاک ارزان‌قیمت در نظر گرفته می‌شود، پیش‌بینی شده که رقم آن بیش از ۱۵۰میلیون تومان خواهد بود. /دنیای اقتصاد

ارزش بازار جهانی ارزهای دیجیتالی چقدر شد؟

مجموع ارزش بازار جهانی ارز‌های دیجیتالی در حال حاضر ۲۳۴۰ میلیارد دلار برآورد‌ می‌شود که این رقم نسبت به روز قبل ۱.۲۷ درصد بیشتر شده است. در حال حاضر ۴۶ درصد کل بازار ارز‌های دیجیتالی در اختیار بیتکوین و ۱۸ درصد در اختیار اتریوم است. بیتکوین ۱۲ سال پیش توسط گروه گمنامی از معامله‌گران بر بستر بلاک‌چین ایجاد شد و از سال ۲۰۰۹ معاملات اولیه آن شکل گرفت.

قیمت دلار در صرافی های بانکی و مجاز

جدیدترین قیمت ها در بازار ارز نشان می دهد هر اسکناس دلار آمریکا در صرافی های بانکی و مجاز سطح کشور به نرخ ۲۶۰۰۰ تومان از مردم خریداری می شود و در مقابل به قیمت ۲۶۵۲۶ تومان به متقاضی دریافت دلار فروخته می شود که نسبت به روز قبل، اندکی کاهش یافته است.

خودنمایی روبل در برابر دلار و یورو

راشاتودی: جهش قیمت‌های انرژی در جهان نرخ ارز روسیه را تقویت کرده و باعث شده است نرخ برابری آن با دلار و یورو به بالاترین سطح در چند ماه اخیر برسد. روبل روسیه در معاملات روز چهارشنبه و تا ساعت ۱۳:۵۷ به وقت تهران، در نرخ برابری ۷۱.۸۱ واحد تثبیت شد و فاصله اندک خود را با نرخ ۷۱.۵۵۵ واحد ثبت شده در روز دوشنبه، که بالاترین سطح در ۴ ماه اخیر بود، حفظ کرد. نرخ برابری روبل با یورو تا این لحظه در ۸۳.۰۷ واحد تثبیت شد که به بالاترین نرخ خود از جولای ۲۰۲۰ تا کنون (۸۲.۷۵ واحد) نزدیک است. در همین زمان قیمت هر بشکه نفت خام برنت که بنچ‌مارک اصلی صادرات نفت خام روسیه است در ۸۲.۷۷ دلار باقی ماند. قیمت نفت خام برنت روز گذشته دوباره به ۸۴ دلار رسید که بالاترین قیمت در ۳ سال اخیر است. تحلیل‌گر پرومسویازبانک در یادداشتی به رویترز گفت: اگر افزایش قیمت‌های نفت خام به همین شکل ادامه داشته باشد نرخ برابری روبل با دلار حتی تا ۷۱.۵ واحد تقویت خواهد شد. روبل تنها ارز در بین ارزهای اقتصادهای در حال ظهور بود که در ماه سپتامبر نرخ خود در مقابل دلار را تقویت کرد.

افزایش ملایم طلای جهانی

قیمت طلا در معاملات روز چهارشنبه بازار جهانی در پی عقب نشینی دلار، اندکی افزایش یافت. بر این اساس؛ بهای هر اونس طلا برای تحویل فوری با ۰.۱ درصد افزایش، به ۱۷۶۰ دلار و ۹۱ سنت رسید. در بازار معاملات آتی آمریکا، هر اونس طلا با ۰.۱ درصد افزایش، به ۱۷۶۱ دلار و ۱۰ سنت رسید. بهای معاملات این بازار شب گذشته با ۰.۲ درصد افزایش، در ۱۷۵۹ دلار و ۳۰ سنت بسته شد. شاخص دلار که این ارز را در برابر سبدی از ارزهای رقیب دنبال می کند، ۰.۲ درصد کاهش یافت و از بالاترین رکورد بیش از یک سال اخیر که روز سه شنبه ثبت کرده بود اندکی فاصله گرفت.

کمبود زغال‌سنگ هند را در معرض بحران انرژی قرار داد

به نقل از سی‌ان‌بی‌سی: چین تنها کشور آسیایی نیست که با بحران کمبود انرژی روبرو شده است؛ هند هم به علت کمبود زغال‌سنگ در آستانه یک بحران جدی انرژی قرار دارد. ذخایر زغال‌سنگ اکثر نیروگاه‌های زغال‌سنگی هند به شکلی بحرانی کاهش یافته است و این اتفاق درست در زمانی رخ داده که اقتصاد این کشور در حال رونق گرفتن است و تقاضا برای برق اوج خواهد گرفت. ۷۰ درصد برق تولیدی در هند از زغال‌سنگ به وجود می‌آید. داده‌های دولتی نشان می‌دهد که تا ۶ اکتبر ۸۰ درصد از ۱۳۵ نیروگاه زغال‌سنگی هند برای کمتر از ۸ روز ذخیره زغال‌سنگ داشتند و بیش از نیمی از این تعداد فقط زغال‌سنگ کافی برای ۲ روز را در اختیار داشتند. در مقایسه باید اشاره کرد در ۴ سال گذشته میانگین ذخایر زغال‌سنگی که این نیروگاه‌ها در اختیار داشته‌اند برای ۱۸ روز کاری کافی بوده است. هتال قندی، رئیس تحقیقات شرکت رتبه‌بندی کریسیل، که یکی از زیرمجموعه‌های اس‌اندپی گلوبال است، می‌گوید: تا ماه دسامبر این ذخایر به ۸ تا ۱۰ روز افزایش خواهند یافت اما هرگز به ۱۸ روز نزدیک هم نمی‌شوند. کاهش واردات زغال‌سنگ هم‌زمان با اختلالات به وجود آمده در زنجیره تأمین داخلی، در کنار تقاضای رو به افزایش، هند را با بحرانی جدی روبرو کرده است.

+این سه کسب‌وکار از بند انحصار آزاد شدند!

مهر: نمایندگان مجلس شورای اسلامی امروز سرانجام با رأی مثبت خود به برخی مواد طرح تسهیل صدور برخی مجوزهای کسب‌وکار، انحصار سه کسب‌وکار وکالت، سردفتری و کارشناس رسمی دادگستری را برطرف کردند.

در تبصره یک ماده ۶ طرح تسهیل صدور برخی مجوزهای کسب‌وکار که امروز به تصویب نمایندگان رسید، آمده است که:

«کانون وکلای دادگستری و مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده مکلفند هر سال از طریق سازمان سنجش آموزش کشور نسبت به برگزاری آزمون پروانه وکالت اقدام نمایند. داوطلبانی که حداقل هفتاد درصد (۷۰ درصد) امتیاز میانگین نمرات یک درصد حائزان بالاترین امتیاز را کسب کرده‌اند قبول اعلام شده و جهت طی مراحل مقتضی به مرجع صدور مجوز مربوطه معرفی می‌گردند. نظارت بر اجرای این تبصره برعهده وزیر دادگستری است و وزارت مزبور مکلف است در صورت استنکاف کانون وکلای دادگستری و مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده از برگزاری آزمون، راساً به برگزاری آن اقدام کند»

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....