تاریخ انتشار : سه شنبه 20 مهر 1400 - 20:18
کد خبر : 63575

گلچین اقتصادی روز

گلچین اقتصادی روز

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.  این پیمانه تیتر‌هایی همچون سهام عدالت ۵۳۲ هزار تومانی چقدر شد؟ سقوط ۲۵۰ واحدی داوجونز، صعود دلار در بازار

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.
 این پیمانه تیتر‌هایی همچون سهام عدالت ۵۳۲ هزار تومانی چقدر شد؟ سقوط ۲۵۰ واحدی داوجونز، صعود دلار در بازار جهانی، قیمت طلا به رغم تقویت دلار رشد کرد، افت قیمت نفت خام پس از چهار روز رشد متوالی، میرکاظمی: نگاه ما به بودجه ۱۴۰۱ نگاه تحولی است و ارزش بازار جهانی ارز‌های دیجیتالی را در بر دارد.

+دلایل محبوبیت پراید ۷ هزار دلاری در بازار عراق

 به گزارش اقتصاددان به نقل از تابناک  ، معاون صادرات گروه خودروسازی سایپا گفت: محبوبیت پراید۱۳۱ در بازار عراق به سه دلیل است که مهمترین آن، قیمت رقابتی در مقایسه با محصولات دیگر تولیدکنندگان جهانی است. درحال حاضر تمام شرکت های خودروسازی، محصولات خود را با شرایط اعتباری و اقساطی در بازار عراق عرضه می کنند و تنها خودرویی که فروش نقدی دارد، پراید است. وی با اشاره به برخی اظهارنظرهای نادرست پیرامون شرایط فروش و استقبال از خودرو پراید در عراق گفت: متاسفانه آنچه گاه باعث انتشار اخبار کذب و نادرست از شرایط فروش محصولات گروه خودروسازی سایپا در عراق می شود، به دلایلی از جمله مشکل ترجمه، عدم آشنایی با شرایط بازار عراق و مهمتر از همه مقایسه با بازار خودرو در ایران است؛ برای نمونه، محاسبه می کنند که یک خودرو با گیربکس اتوماتیک در ایران ۸۰۰ میلیون (۸ برابر پراید) است، در حالی که همان خودرو اتوماتیک در بازار عراق ۱۵ تا ۲۵ هزار دلار قیمت دارد، بعد این دو قیمت را تناسب بسته و کشف قیمت می کنند که پراید هم در عراق باید یک هشتم (حدود سه هزار دلار) قیمت داشته باشد!

وی ادامه داد: در عراق کمترین قیمت خودرو با قیمت حدود ۷ هزار دلار به پراید۱۳۱ تعلق دارد؛ بنابراین باید توجه داشت که مناسبات بازار خودرو در ایران و عراق یکسان نیست و مقایسه آنها به اشتباه محاسباتی منجر خواهد شد. کریمی گفت: یکی دیگر از موضوعاتی که باید به آن آشنایی داشت، نحوه محاسبات مرسوم مالی در عراق است، به عنوان مثال اگر با این موضوع آشنا نباشید که عراقی ها به صد دلاری «یک ورق» می گویند یا اینکه محاسبات دینار را به صورت خلاصه درج می کنند، فکر می کنید خودرو پراید در وب سایت پر مخاطب «سوق المفتوح» ۷۴۰ دلار قیمت گذاری شده است؛ در حالی که این خودرو شماره گذاری شده و آماده استفاده ۷۴۰۰ دلار است. وی افزود: گاه تصاویری منتشر می شود از امکانات متفاوت خودروهای ایرانی در بازار عراق از جمله اینکه روی خودرو پراید، مالتی مدیا (نمایشگر) نصب شده؛ این امر صحیح است اما باید توجه داشت که این امکانات به درخواست مشتری روی خودرو نصب شده و همان مالتی مدیا ۲۵۰ دلار به قیمت خودرو اضافه خواهد کرد.

+سنگین ترین صفوف خرید در روز قرمزپوشی بورس

در حالی که روز گذشته شاخص کل بورس با رشد هزار و ۸۶۹ واحدی معاملات خود را به پایان رساند؛ امروز و در لحظه انتشار این پیمانه، نماگر کل بورس با افت بیش از ۳۳ هزار واحدی مواجه شده است. /جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید

+سهام عدالت ۵۳۲ هزار تومانی چقدر شد؟

در پایان معاملات دیروز بازار سهام، ارزش سهام عدالت به ۱۳ میلیون و ۹۰۵ هزار و ۲۴۸ تومان رسید که نسبت به روز معاملاتی گذشته ۰.۰۳ درصد معادل ۴ هزار و ۸۲۳ تومان کاهش داشت. با احتساب این موضوع، ارزش ۶۰ درصد قابل فروش سبد ۵۳۲ هزار تومانی سهام عدالت به ۸ میلیون و ۳۴۳ هزار و ۱۴۸ تومان رسیده است.

ارزش سهام عدالت کاهشی شد | سبد ۵۳۲ هزار تومانی چقدر شد؟

+رشد بیش از ۱۰۰ درصدی تامین مالی از طریق بازار سرمایه در مرداد۱۴۰۰

مجموع تامین مالی از طریق بازار سرمایه در دومین ماه تابستان با رشد ۱۰۶ درصدی نسبت به ماه قبل، به رقم ۴۱۴.۲ هزار میلیارد ریال رسیده است. از سوی دیگر در پنج ماهه نخست سال نیز مجموع تامین مالی از طریق بازار سرمایه به رقم ۱۴۱۱.۶ هزار میلیارد ریال رسیده که نسبت به پنج ماهه سال قبل، ۱۱.۸ درصد افزایش یافته است.

مدیرعامل یک بانک: بیتکوین مثل سیگار، بی ارزش است، اما پرطرفدار! / چراغ سبز دولت به افزایش ۱۰ درصدی حقوق کارکنان دولت در ۱۴۰۱/ لیر ترکیه به پایین‌ترین سطح تاریخ در برابر دلار رسید/ سنگین ترین صفوف خرید در روز قرمزپوشی بورس

مدیرعامل یک بانک: بیتکوین مثل سیگار، بی ارزش است، اما پرطرفدار!

مدیرعامل بانک جی پی مورگان گفت: مشتریان بانک ما افراد بالغ هستند و وقتی بخواهند با پولشان بیتکوین بخرند نمی توانیم جلویشان را بگیریم اما وظیفه ما این است که تا جای ممکن نسبت به مخاطرات چنین کاری به آن ها هشدار دهیم. به نقل از سی ان بی سی، جیمی دیمون در جریان سخنرانی خود در کنفرانس موسسه مالی بین الملل، با بیان اینکه دولت ها به زودی دست به قانون گذاری در حوزه ارزهای دیجیتالی خواهند زد، گفت: به شخصه فکر می کنم بیتکوین یک چیز بی ارزش است: مهم نیست خیلی ها در مورد ارزهای دیجیتالی چه فکری می کنند؛ اما دولت ها به زودی به سراغشان خواهند رفت و این کار را با هدف کسب درآمد مالیاتی انجام می دهند.

دیمون که از منتقدان بیتکوین محسوب می شود و پیشتر نیز این ارز را یک کلاهبرداری خوانده بود، بار دیگر گفت که نسبت به بیتکوین حس خوبی ندارد. به شخصه فکر می کنم بیتکوین بی ارزش است؛ چیزی مثل سیگار. شما نباید سیگار بکشید اما خیلی ها این کار را می کنند. مشتریان بانک ما افراد بالغ هستند و وقتی بخواهند با پولشان بیتکوین بخرند نمی توانیم جلویشان را بگیریم اما وظیفه ما این است که تا جای ممکن نسبت به مخاطرات چنین کاری به آن ها هشدار دهیم. پیشتر بانک جی پی مورگان اعلام کرده بود مشتریان صندوق مدیریت ثروت این بانک در صورت تمایل امکان سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتالی را خواهند داشت.  جیمی دیمون بارها و بارها به بیتکوین حمله کرده و آن را یک تقلب دانسته که وی را یاد حباب های کاذب قرن هفدهمی (جنون گل لاله هلندی) می اندازد. البته دیمون از طرفداران سرسخت بلاک چین به شمار می رود و بارها و بارها خواهان بهره گیری از ظرفیت های این فناوری در نظام مالی و بانکی شده است. بانک جی پی مورگان سرمایه گذاری سنگینی روی فناوری بلاک چین انجام داده است و اخیرا نیز این بانک از پلتفرم خود برای انتقال وجوه بین حساب های این بانک بر بستر بلاک چین رونمایی کرده بود.

سقوط ۲۵۰ واحدی داوجونز

سهام آمریکا در پایان معاملات دیشب وال استریت (بامداد سه‌شنبه به وقت تهران) در حالی افت کردند که سرمایه‌گذاران با جهش قیمت‌های انرژی و نگرانی‌های اقتصادی روبرو هستند. میانگین صنعتی داو جونز ۲۵۰.۱۹ درصد یا ۰.۷ درصد سقوط کرد و به ۳۴٫۴۹۶.۰۶ واحد بازگشت. این در حالی اتفاق افتاد که این شاخص در ابتدای معاملات ۲۰۰ واحد جهش کرده بود. اس‌اندپی هم ۰.۷ درصد از ارزش خود را از دست داد و به ۴٫۳۶۱.۱۹ واحد رسید، در حالی که کامپوزیت نزدک ۰.۶ درصد افت کرد و به ۱۴٫۴۸۶.۲۰ واحد رسید. افت شاخص‌های سهام آمریکا در حالی در ساعات پایانی معاملات شدت گرفت که سرمایه‌گذاران مشغول هضم داده‌های مختلفی مانند بالا رفتن قیمت انرژی و تورم در اروپا و کمبود زغال‌سنگ در آسیا بودند. بازار اوراق قرضه آمریکا به علت تعطیلی رسمی مربوط به روز کریستوف کلمب، بسته بود. از سوی دیگر بانک گلدمن ساکس هم دیشب پیش‌بینی رشد اقتصادی آمریکا را کاهش داد تا شاخص‌های سهام آمریکا تحت فشار قرار بگیرند.

صعود دلار در بازار جهانی

ارزش دلار مقابل بیشتر ارز‌ها افزایش پیدا کرد.شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارز‌های جهانی را اندازه‌ می‌گیرد، در معاملات امروز با ۰.۲۶ درصد افزایش نسبت به روز گذشته، در سطح ۹۴.۳۲۸ واحد بسته شد.

قیمت طلا علی‌رغم تقویت دلار رشد کرد

قیمت جهانی طلا در معاملات امروز، سه‌شنبه، در حالی تقویت شد که تقاضای خرید طلا علی‌رغم تقویت دلار افزایش یافته است. در حالی که سرمایه‌گذاران امیدوارند برنامه کاهش خرید گسترده اوراق قرضه توسط بانک مرکزی آمریکا از همین ماه بعد آغاز شود، ارزش دلار در معاملات امروز بالا رفته است. قیمت خرید نقدی هر اونس طلا در بورس لندن، اسپات‌گلد، تا ساعت ۷:۱۲ به وقت تهران، ۰.۲۱ درصد رشد کرد و به ۱٫۷۵۷.۶۰ دلار رسید. قیمت پیش‌خرید هر اونس طلای آمریکا هم تا این لحظه با ۰.۱۴ درصد افزایش به ۱٫۷۵۸.۲۰ دلار رسید. بالا رفتن قیمت‌های انرژی و دور جدید تورم در اروپا باعث شده است تا تقاضا برای خرید طلا به عنوان یک سرمایه امن بالا برود و قیمت آن تقویت شود.

افت قیمت نفت خام پس از ۴ روز رشد متوالی

قیمت نفت خام که در چند روز متوالی اخیر تخت تأثیر جهش قیمت انرژی در اروپا و آسیا رشد کرده بود، در معاملات امروز، سه‌شنبه، افت کرد. کارشناسان معتقدند پس از رشد هفتگی هفته قبل و ۴ روز رشد متوالی در معاملات روزانه، یک روز تنفس در روند رشد بازارها امری طبیعی محسوب می‌شود. قیمت پیش‌خرید هر بشکه نفت خام برنت، بنچ‌مارک جهانی قیمت نفت، تا ساعت ۷:۳۰ به وقت تهران، ۲۶ سنت یا ۰.۳ درصد افت کرد و به ۸۳.۳۹ دلار بازگشت. قیمت پیش‌خرید هر بشکه نفت خام نیمه‌سنگین تگزاس غرب آمریکا هم تا این لحظه با ۰.۳۳ سنت یا ۰.۴ درصد افت به ۸۰.۱۹ دلار بازگشت. کریگ ارلم، تحلیل‌گر ارشد بازار در اوآندا می‌گوید: همچنان انرژی تخلیه نشده زیادی در روند رو به رشد نفت خام باقی مانده است و داده‌های اساسی بازار همه به شدت صعودی هستند. اگر در ادامه امسال قیمت نفت خام دوباره سه رقمی شود، هیچکس تعجب نخواهد کرد.

لیر ترکیه به پایین‌ترین سطح تاریخ در برابر دلار رسید

رویترز، ارزش لیر ترکیه در معاملات روز دوشنبه تخت تأثیر تقویت دلار و نگرانی‌های به وجود آمده در مورد سیاست‌گذاری‌های پولی ترکیه به پایین‌ترین سطح تاریخ خود سقوط کرد. نرخ برابری لیر با دلار آمریکا در معاملات امروز تا ۸.۹۷۵۰ واحد سقوط کرد. ماه گذشته بانک مرکزی ترکیه نرخ بهره خود را به شکل غیرمنتظره‌ای ۱۰۰ صدم درصد پایین آورد و به ۱۸ درصد رساند. تحلیل‌گران این اقدام را مدرک جدیدی از دخالت‌های رجب طیب اردوغان در سیاست‌گذاری‌های پولی ترکیه به حساب می‌آورند. رئیس‌جمهور ترکیه خود را دشمن نرخ بهره اعلام کرده است. سقوط ارزش لیر پس از آن شدت گرفت که رویترز گزارش داد اردوغان اعتماد خود به رئیس بانک مرکزی، شهاب کاوجی‌اوغلو را از دست داده است، در حالی که تنها ۷ ماه از برکناری رئیس قبلی بانک مرکزی می‌گذرد. خبرها حاکی از آن است که اردوغان اعتقاد دارد، کاهش نرخ بهره خیلی دیرتر از زمان مورد نظر او انجام شده است. لیر ترکیه تا به اینجای امسال بیش از ۱۷ درصد از ارزش خود در مقابل دلار را از دست داده است. عامل دیگری که باعث شد ارزش لیر در معاملات امروز سقوط کند، این بود که دلار آمریکا امروز به بالاترین سطح سه ساله خود در برابر ین ژاپن رسیده بود. سرمایه‌گذاران امیدوارند، بانک مرکزی آمریکا برنامه خود برای کاهش مشوق‌های مالی را امسال کلید بزند.

+چراغ سبز دولت به افزایش ۱۰ درصدی حقوق کارکنان دولت در ۱۴۰۱

شب گذشته بخشنامه بودجه سال ۱۴۰۱ از سوی رئیس جمهور به سازمان برنامه و بودجه ابلاغ شد که در آن چارچوب و قواعد کلی حاکم بر تدوین بودجه تعیین می‌شود. بر این اساس همه دستگاه ها با محوریت سازمان برنامه و بودجه کشور با اهتمام جدی و مساعی جمعی و با تدوین برنامه ای منظم و تلاشی فراگیر و منضبط، کشور را برای رشد اقتصادی ۸ درصد و تحقق جهش اقتصادی در سال آینده مهیا کنند. بخش نخست بخشنامه بودجه سال ۱۴۰۱ به تحلیل آسیب های اقتصاد کلان کشور پرداخته است، رویکردهای کلان بودجه سال ۱۴۰۱ در بخشنامه عبارت است از رشد اقتصادی با تمرکز برای ارتقای بهره وری، ثبات اقتصادی، عدالت محوری، تغییر ساختار بودجه و تأمین مالی اقتصاد است. به گزارش فارس، در حال حاضر ضوابط مالی بودجه ۱۴۰۱ از طرف سازمان برنامه و بودجه نهایی و ابلاغ نشده است. با وجود این، در بخشنامه بودجه سال ۱۴۰۱ شرکتهای دولتی، بانکها و مؤسسات انتفاعی وابسته به دولت و دﺳﺘﻮراﻟﻌﻤﻞ تهیه و تنظیم بودجه، افزایش ضریب ریالی حقوق کارکنان شرکت‌های دولتی علی الحساب ۱۰ درصد تعیین شد که معمولا همه ساله این ضریب با کارمندان دولت یکسان است.

در یکی از بندهای این بخشنامه آمده است:‌ تمامی شرکت‌های دولتی از جمله شرکت‌هایی که دارای قوانین و مقررات خاص پرداخت حقوق و مزایا هستند، افزایش ضریب ریالی حقوق را به طور على الحساب ده (۱۰) در‌صد لحاظ نمایند؛ رقم قطعی ضریب به تصویب هیات وزیران خواهد رسید، افزایش حقوق و دستمزد مشمولان قانون کار على الحساب ده (۱۰) درصد لحاظ شود، رقم قطعی افزایش به تصویب شورای عالی کار خواهد رسید. بدیهی است ضریب حقوق اعلامی در بخشنامه بودجه سال ۱۴۰۱، ابلاغی توسط رئیس‌جمهور، ملاک محاسبه و تنظیم نهایی هزینه پرسنلی تمامی شرکتهای دولتی خواهد بود. در بخش دیگری از این بخشنامه عیدی پایان سال ۱۴۰۱ در بودجه پیشنهادی معادل ۱۶,۵۰۰,۰۰ ریال به طور على الحساب پیش‌بینی می‌شود، مبلغ قطعی پاداش، پایان سال به تصویب هیئت وزیران خواهد رسید.

+میرکاظمی: نگاه ما به بودجه ۱۴۰۱ نگاه تحولی است

پانزدهمین جلسه ستاد تهیه و تدوین لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور، با حضور رئیس سازمان برنامه و بودجه، رئیس کمیسیون اقتصادی، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، و اعضای مشاورین و رؤسای این سازمان، با موضوع جهت گیری اصلی بودجه ۱۴۰۱ و بررسی عملکرد اعتبارات هزینه‌ای و راهکارهای پیشنهادی بخش آموزش و پرورش برگزار شد. سید مسعود میرکاظمی رئیس سازمان برنامه و بودجه در این جلسه تصریح کرد: دستاوردهای اقتصادی مطلوب نیست. بهره وری پایین، تورم بالا سطح درآمد مردم پایین و هزینه‌ها بالا رفته و برون رفت جامعه از این شرایط نیاز به تغییر دارد. با توجه به سیاست‌های ابلاغی و دستورهای رهبر معظم انقلاب و خواسته رئیس جمهور، باید تغییرات ساختاری اتفاق بیفتد که در این راستا، سازمان برنامه و بودجه، جدی و کارشناسی از دو ماه پیش کار را آغاز کرده است. لذا همکاری و مشارکت مجلس شورای اسلامی برای به ثمر رسیدن این مهم بسیار بااهمیت است.

معاون رئیس جمهور با اشاره به اینکه بسیاری از پروژه‌ها در سطح استان‌ها و شهرستان‌ها نیمه تمام رها شده است، افزود: با همکاری دولت و مجلس می‌توان بر بسیاری از مشکلات فائق آمد، باید در سطح استان‌ها و شهرستان بسترهای لازم فراهم شود که با استفاده از منابع داخلی و ظرفیت‌های موجود، اتمام پروژه‌ها را در دستور کار قرار داد. رئیس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به اینکه نگاه ما به بودجه ۱۴۰۱ نگاه تحولی است، تاکید کرد: در سنوات گذشته به دلیل کسری بودجه و عدم تحقق برنامه‌ها خلق پول افسار گسیخته اتفاق افتاده و این مهم، تورم بالا بر اقتصاد تحمیل کرده و سطح معیشت مردم پایین آمده است که در مناطق محروم افزایش قیمت کالا از متوسط کشور هم بالاتر است، حال آننکه که درآمد این بخش جامعه از شرایط مطلوب و قابل قبولی ندارد.

ارزش بازار جهانی ارزهای دیجیتالی

مجموع ارزش بازار جهانی ارزهای دیجیتالی در حال حاضر ۲۳۴۰ میلیارد دلار برآورد می‌شود که این رقم نسبت به روز قبل ۱.۲۷ درصد بیشتر شده است. در حال حاضر ۴۷ درصد کل بازار ارزهای دیجیتالی در اختیار بیتکوین و ۱۸ درصد در اختیار اتریوم است. بیتکوین ۱۲ سال پیش توسط گروه گمنامی از معامله‌گران بر بستر بلاک‌چین ایجاد شد و از سال ۲۰۰۹ معاملات اولیه آن شکل گرفت.

 

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....