تاریخ انتشار : دوشنبه 19 مهر 1400 - 21:34
کد خبر : 63494

گلچین اقتصادی روز

گلچین اقتصادی روز

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم. این پیمانه تیتر‌هایی همچون بدهی بین المللی چندین برابر تولید ناخالص جهان شد، نوسانات نرخ آزاد ارز و تأثیر

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

این پیمانه تیتر‌هایی همچون بدهی بین المللی چندین برابر تولید ناخالص جهان شد، نوسانات نرخ آزاد ارز و تأثیر روانی آن بر معاملات بورس، بانک‌ها چقدر وام ودیعه مسکن دادند؟ خبر‌های خوبی در زمینه قرارداد‌های نفتی در راه است، کاهش نرخ در بازار متشکل ارزی برای دومین روز متوالی و میزان توزیع کالای اساسی در شش ماه نخست امسال در استان تهران را در بر دارد.

 

بدهی بین المللی، چندین برابر تولید ناخالص جهان شد

 به گزارش اقتصاددان به نقل از تابناک  ،  موسسه رتبه بندی S&P گلوبال اعلام کرد که شیوع ویروس کرونا و تبعات اقتصادی آن باعث شده تا مجموع بدهی عمومی کشور‌های جهان به ۲۶۰ درصد تولید ناخالص داخلی جهان افزایش یابد. آمار‌های موسسه مالی بین الملل نشان می‌دهد، مجموع بدهی کشور‌های جهان در سه ماهه دوم امسال به ۳۰۰ هزار میلیارد دلار رسیده است. این بدهی شامل بدهی دولت ها، شرکت ها، بانک‌ها و خانوار‌هاست که نسبت به سه ماهه نخست امسال ۴.۸ تریلیون دلار افزایش داشته و نسبت به دوران پیش از کرونا ۳۶ تریلیون دلار رشد کرده است. به گزارش بلومبرگ، ورگا چاپلین، کارشناس ارشد و مدیر اجرایی موسسه S&P گلوبال، می‌گوید این افزایش بدهی در جهان برای عبور از بحران کرونا نیاز بوده است. S&P گلوبال می‌گوید البته بانک‌های مرکزی کشور‌های جهان می‌توانند با پایین نگه داشتن نرخ بهره، این روند افزایش سرسام آور بدهی در جهان را کنترل کنند. این کارشناس اقتصادی البته می‌گوید جهان در ماه‌های پیش روی، شاهد نکول و به تعویق افتادن بازپرداخت بسیاری از بدهی‌ها خواهد بود.

نگرانی عجیب و غریب ایلان ماسک برای تولید خودرو

ایلان ماسک، ثروتمندترین فرد جهان و بنیانگذار شرکت تولید خودروهای برقی تسلا در سخنرانی خود در مراسم افتتاح کارخانه تسلا در نزدیکی پایتخت آلمان گفت، این شرکت نگران است که نتواند به اندازه کافی برای خط تولید خود نیرو استخدام کند. ماسک همچنین گفت که امیدوار است، این کارخانه بتواند در آینده نزدیک، وانت‌های تسلا را هم تولید کند. بنا به گفته ماسک، تسلا علاقه دارند کارگران از سراسر اروپا برای کار در خط تولید این کارخانه در برلین درخواست بدهند. ماسک گفت: ما نگران هستیم که نتوانیم به اندازه کافی کارگر داشته باشیم. ما واقعا نیاز داریم که افراد با استعداد از سراسر اروپا به اینجا بیایند. به گزارش رویترز، ماسک همچنین گفته که احتمالا به صورت هفتگی پنج تا ده هزار خودروی برقی تسلا در کارخانه این شرکت در برلین تولید خواهد شد.

+هشدار یک مقام مسئول به فروشندگان روغن موتور

معاون وزیر صمت و رئیس سازمان حمایت مصرف ­کنندگان و تولید­کنندگان تاکید کرد که از ۱۷ مهرماه، فروش و عرضه محصولات روغن موتور صرفا به عاملان و خریداران دارای پروانه کسب که در سامانه جامع تجارت دارای کد هستند، منوط شده و در غیر این صورت، عرضه خارج از شبکه و تخلف محسوب خواهد شد.

+نوسانات نرخ آزاد ارز و تأثیر روانی آن بر معاملات بورس

جبل عاملی کارشناس بازار سرمایه به نوسانات نرخ آزاد ارز و تأثیر روانی آن بر سرمایه‌گذاران تاکید کرد و گفت: موضوع مهمی که فعالان بازار سرمایه و تحلیلگران باید به آن توجه کنند، نرخ نیمایی است که مبنای محاسبات شرکت‌ها در سودآوری و تسعیر ارز در صورت‌های مالی قرار دارد. چنین مساله‌ای باعث شده است تا نرخ نیمایی در  فروش و صورت مالی شرکت‌ها قابل اهمیت باشند که عمدتا طی چند وقت اخیر صعودی بوده است و به نظر می‌رسد که این نرخ در حال کم کردن فاصله خود با نرخ ارز در بازار آزاد باشد؛ بنابراین، سرمایه‌گذاران نباید با نوسانات در نرخ آزاد ارز دچار تشویش شوند و اقدام به تصمیم گیری های هیجانی در این بازار کنند. این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: حذف تدریجی قیمت‌گذاری دستوری از صنایع که شروع آن با سیمان بود، در کنار حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی به شرط توجیه افکار عمومی، توجه به معیشت مردم و همکاری همه ارکان‌ها می‌تواند بهترین اتفاق در شش ماهه دوم سال جاری برای شرکت‌های سودمحور در بازار باشد.

+بانک‌ها چقدر وام ودیعه مسکن دادند؟

وزارت اقتصاد اعلام کرد، تا نیمه اول مهرماه سال جاری، بانک‌ها و موسسات اعتباری دولتی و خصوصی حدود ۶۴۰۰ میلیارد تومان تسهیلات ودیعه مسکن به ۲۶۷ هزار و ۱۶۷ نفر متقاضی پرداخت کرده‌اند. علاوه براین، ۴۷ هزار و ۱۲۳ پرونده به مبلغ نزدیک به ۱۸۰۰ میلیارد تومان نیز تشکیل و به زودی به متقاضیان پرداخت خواهد شد که بدین ترتیب تعداد پرونده‌های تشکیل و پرداخت شده جمعاً ۳۱۴ هزار و ۲۹۰ پرونده با مبلغ تقریبی ۸۱۰۰ میلیارد تومان است.

۸ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان وام ودیعه مسکن به حساب چه کسانی واریز شد؟

+خبرهای خوبی در زمینه قراردادهای نفتی در راه است

جواد اوجی وزیر نفت که در کمیسیون صنایع مجلس حضور یافته بود با بیان اینکه بزودی خبرهای بسیار خوبی در زمینه تنوع قراردادهای نفتی و میعانات نفت و همچنین تهاتر نفتی اعلام خواهد شد، گفت: با توجه به نیاز دنیا به انرژی و با استفاده از توان و ظرفیت دستگاه سیاست خارجی برای فروش نفت که تهاتری در دستور کار ما قرار گرفته است، در این زمینه تهاتر نفت با کالا و سرمایه گذاری از روش‌هایی است که انجام خواهد گرفت. اوجی افزود: هر سرمایه گذاری که بخواهد در زمینه بخش‌های پایین دستی و بالادستی نفت سرمایه گذاری کند، در قبال اقدامات انجام داده خود، می‌تواند نفت و میعانات گازی به صورت تهاتر دریافت کند. وزیر نفت همچنین گفت: در جلسه امروز کمیسیون صنایع مجلس، گزارش مفصلی در خصوص بخش‌های مختلف نفت، گاز و پتروشیمی و همچنین چگونگی سرمایه گذاری در این بخش‌ها و توسعه صنعت نفت به نمایندگان ارائه شد.

+میزان توزیع کالای اساسی در شش ماه نخست امسال در استان تهران

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان تهران گفت: در شش ماه نخست سال جاری، بیش از ۴۵ هزار تن انواع برنج وارداتی و شکر برای تامین مصارف مردم در قالب تنظیم بازار توزیع شده است.

عباس ارشدی با بیان اینکه برای تنظیم بازار کالاهای اساسی در چهار مرحله سال جاری اقدام به تخصیص و عرضه برنج و شکر شده است، افزود: از این میزان بیش از ۲۱ هزار تن انواع برنج وارداتی و ۲۴ هزار تن شکر است. مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان تهران اظهار داشت: در مرحله اول در فروردین ماه، دو هزار و ۳۰۰ تن برنج هندی و تایلندی، هفت هزار تن شکر، در مرحله دوم در اردیبهشت ماه هفت هزار و ۱۰۳ تن  شکر و ۱۰ هزار و ۱۴۳ تن برنج هندی و تایلندی و در مرحله اجرای طرح ضیافت نیز هفت هزارو ۳۴۰ تن شکر توزیع شد. ارشدی به تداوم عرضه کالاهای اساسی شکر و برنج طی ماه‌های خرداد، تیر و مرداد اشاره کرد و گفت: در راستای اجرای مصوبه ستاد تنظیم بازار کشور، یک هزارو ۴۲۰ تن شکر، یک هزار و ۷۸۷ تن برنج هندی و دو هزار و ۲۹۴ تن برنج تایلندی و ۳۱۲ تن برنج پاکستانی از طریق شبکه‌های توزیع در اختیار مردم قرار گرفت. مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان تهران اظهار کرد: عرضه ۷۲۰ تن برنج تایلندی، ۵۴۱ تن برنج پاکستانی و ۱۱۷۰ تن برنج هندی در شهریور و مهر براساس مصوب ستاد تنظیم بازار تداوم یافت و در قالب طرح نذورات محرم و صفر نیز ۱۳۸۸ تن شکر ۱۱۸۶ تن برنج هندی و ۷۴۶ تن برنج تایلندی و مقدار ۱۴۰۰ تن برنج پاکستانی در اختیار درخواست‌کنندگان و هیات‌های مذهبی قرار گرفت.

+کاهش نرخ در بازار متشکل ارزی برای دومین روز متوالی

گوهررستمی، مدیر ارتباطات بازار متشکل ارز ایران، از کاهش نرخ ارز در معاملات این بازار برای دومین روز متوالی خبر داد و گفت: روز یکشنبه میانگین وزنی نرخ دلار و یورو هر یک به ترتیب ۱.۲۵ درصد و ۱.۹۷ درصد کاهش را نسبت به روز معاملاتی قبل تجربه کردند. وی افزود: در جلسه معاملاتی یکشنبه، دلار کار خود را با نرخ ۲۶ هزار و ۵۵۱ تومان آغاز کرد و در پایان ساعت معاملات به نرخ ۲۶ هزار و ۶۱۶ تومان رسید که بررسی ارقام معاملاتی روزانه، نرخ میانگین وزنی ۲۶ هزار و ۶۵۰ تومان به ازای هر دلار و کاهش ۱.۲۵ درصدی این نرخ نسبت به روز معاملاتی قبل را نشان می‌دهد.

+زمان واریز صد و بیست و هشتمین یارانه ۴۵۵۰۰ تومانی

حاجتی مدیرعامل سازمان هدفمندسازی یارانه‌های کشور از واریز یکصد و بیست و هشتمین مرحله یارانه نقدی به حساب سرپرستان خانوار در ساعت ۲۴ روز سه شنبه ۲۰ مهر ماه ۱۴۰۰ خبر داد و عنوان کرد: واریز این مرحله از یارانه نقدی، مانند سنوات گذشته به ازای هر نفر ۴۵۵,۰۰۰ ریال به همراه افزایش حداقل مستمری خانوار‌های مددجویان تحت حمایت کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی کل کشور به حساب سرپرستان محترم خانوار‌ها واریز و قابل برداشت خواهد بود. وی اضافه کرد: برحسب مصوبه ستاد ملی کرونا و اطلاع رسانی‌های قبلی صورت گرفته، شانزدهمین بخش از اقساط تسهیلات قرض الحسنه ۱۰ میلیون ریالی مرحله اول وام کرونا، از یارانه نقدی مهرماه سال جاری سرپرستان خانواری که این تسهیلات را دریافت کرده اند، کسر خواهد شد.

+رشد ۶۰ درصدی صادرات در نیمه نخست

نوری معاون سازمان توسعه تجارت ایران گفت: در شش ماه نخست امسال ۲۱ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار صادرات و ۲۳ میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار واردات داشتیم که نسبت به مدت مشابه پارسال صادرات رشد ۶۱.۴ درصدی و واردات رشد ۳۶ درصدی داشته است. معاون توسعه صادرات سازمان توسعه تجارت ایران افزود: ۸۵ درصد واردات مربوط به مواد اولیه، ماشین آلات و تجهیزات خطوط تولید است. تراز تجاری نیز ۶۱ درصد بهبود یافته است. همچنین ۸۵ درصد صادرات ما به کشورهای همسایه و چین و هند بوده است. صادرات به کشورهای اوراسیا نیز ۴۶ درصد افزایش یافته است. نوری در مورد روز ملی صادرات نیز گفت: امسال ۵۰۰ صادرکننده برای انتخاب صادرکنندگان نمونه و معرفی آنها در روز ملی صادرات به ما معرفی شده‌اند که در انتخاب صادرکنندگان نمونه، همت صادرکننده برای ما ارزش ویژه‌ای داشته است.

آخرین بیت کوین کی استخراج می شود؟

راشاتودی: تنها حدود ۱۰ درصد از کل ۲۱ میلیون بیت کوین قابل استخراج در جهان کماکان باقی مانده و حالا این سوال بیش از هر زمان دیگری ذهن فعالان بازار را مشغول کرده است که پس از پایان استخراج تمام بیت کوین های جهان، چه سرنوشتی در انتظار این رمزارز و سایر رمزارزها خواهد بود؟ بر خلاف پول های فعلی که توسط بانک های مرکزی چاپ می شوند، خالق بیت کوین- ساتوشی ناکاموتو- تصمیم گرفته استخراج این رمزارز را به ۲۱ میلیون واحد محدود کند و تاکنون ۱۸.۷ میلیون واحد بیت کوین استخراج شده است.

با توجه به افزایش ضریب استخراج بیت کوین همزمان با محدود شدن تعداد موجود، انتظار می رود آخرین بیت کوین جهان در سال ۲۱۴۰ استخراج شود اما هنوز مشخص نیست که تا آن سال بیت کوین کماکان قابل استفاده باشد یا خیر. تحلیلگران زیادی معتقدند اکوسیستم بیت کوین باید تغییر کند تا این ارز بتواند به حیات خود ادامه دهد. به عقیده گروهی از تحلیلگران، این امکان دور از ذهن نیست که استخراج کنندگان بزرگ بیت کوین با هم برای کسب سود بیشتر یک کارتل مخفی تشکیل دهند تا قیمت ها را تحت کنترل خود داشته باشند.

به نقل از ایسنا؛ با توجه به ارزش بالای بیت کوین و احتمال افزایش بیشتر آن، گروهی از فعالان بازار معتقدند که بیت کوین به تدریج به یک وسیله حفظ ارزش تبدیل خواهد شد و بیشتر تراکنش های آن در آینده در اختیار موسسات بزرگ خواهد بود. تغییر پروتکل استخراج بیت کوین به دلیل نیاز به موافقت اکثریت و همچنین مخالفت احتمالی دارندگان با افزایش میزان بیت کوین های قابل استخراج، محقق نخواهد شد چرا که افزایش عرضه بیت کوین به ضرر دارندگان بزرگ خواهد بود.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....