تاریخ انتشار : جمعه 9 مهر 1400 - 22:06
کد خبر : 62574

گلچین اقتصادی روز

گلچین اقتصادی روز

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم. این پیمانه تیتر‌هایی همچون ارزش صادرات اوپک ۲۴۰ میلیارد دلار سقوط کرد، نفت ۸۰ دلاری بازار را به سوی

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

این پیمانه تیتر‌هایی همچون ارزش صادرات اوپک ۲۴۰ میلیارد دلار سقوط کرد، نفت ۸۰ دلاری بازار را به سوی سقوط تقاضا سوق می‌دهد، زور دلار جهانی گرفته شد، فروش خودروی نو در آمریکا ۲۵ درصد سقوط کرد، نیمرو هم گران شد و پُرتراکنش‌های بورس کدامند را در بر دارد.

+وزیر صمت: واردات خودرو اشتباه است

 به گزارش اقتصاددان به نقل از تابناک ، سید رضا فاطمی‌امین وزیر صمت، درباره دیدگاه تخصصی این دستگاه در رابطه با ورود خودروهای خارجی گفت: من قبلاً هم اشاره کرده‌ام در شرایط معمولی زمانی که تراز تجاری و ارزی کشور متعادل است واردات خودروی خارجی می‌تواند مفید باشد به نوعی فضای رقابتی ایجاد می‌کند، اما در حال حاضر و حداقل تا پایان سال‌جاری و تا زمانی که ما به یک توازن در تراز خارجی برسیم فکر می‌کنم اشتباه است، زیرا حجم زیادی از منابع ارزی را درگیر می‌کند و قیمت ارز افزایش یافته و تورم ایجاد می‌کند که این به ضرر همه جامعه است. برنامه ویژه‌ای را در بحث صادرات شروع کرده‌ایم شنبه خبر آن منتشر خواهد شد. ما به دنبال این هستیم که به یک توازن ارزی برسیم و به نظر من پس از آن واردات خودرو می‌تواند انجام شود.

+پُرتراکنش‌های بورس کدامند؟

در چهار روز معاملاتی این هفته بورس، نمادهای شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی (شستا)، پارس فولاد سبزوار (فسبزوار)، پالایش نفت بندرعباس (شبندر)، سپید ماکیان (سپید)، آریان کیمیاتک (کیمیاتک)، ملی صنایع مس ایران (فملی) و گروه دارویی برکت (برکت) در گروه نمادهای پُرتراکنش قرار داشتند. همچنین در هفته‌ای که گذشت سایر واسطه‌گری‌های مالی، شیمیایی، فرآورده های نفتی، چند رشته ای صنعتی، اطلاعات و ارتباطات، محصولات کامپیوتری، الکترونیکی و نوری، محصولات چوبی، فلزات اساسی، استخراج سایر معادن، خودرو و قطعات، کاشی و سرامیک، رایانه، فنی و مهندسی، استخراج کانه‌های فلزی، فعالیت مهندسی، تجزیه، تحلیل و آزمایش فنی، لاستیک و پلاستیک، محصولات چرمی، صنایع غذایی به‌ جز قند و شکر، محصولات کاغذی، استخراج نفت، گاز جز اکتشافات، دستگاه‌های برقی، عرضه برق، گاز، بخار و آب گرم، واسطه‌گری‌های مالی و پولی، سیمان، آهک و گچ، حمل و نقل انبارداری و ارتباطات، خرده فروشی و محصولات فلزی جزو صنایع مثبت بازار بودند.

ارزش صادرات اوپک ۲۴۰ میلیارد دلار سقوط کرد

آمار ارائه شده در بولتن آمار سالانه اوپک نشان داد ارزش صادرات نفت اعضای اوپک در سال ۲۰۲۰ به دلیل فروپاشی تقاضا و قیمتها در اوج شیوع ویروس کرونا، بیش از ۲۴۰ میلیارد دلار سقوط کرد. به گزارش ایسنا، طبق آماری که روز پنج شنبه منتشر شد ارزش مجموع صادرات نفت اوپک در سال ۲۰۲۰ به ۳۲۱ میلیارد دلار در مقایسه با ۵۶۲ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۹ کاهش یافت. سال گذشته تقاضا برای نفت تحت تاثیر شیوع پاندمی کاهش پیدا کرد و قیمت‌های نفت نیز از افت تقاضا متاثر شدند. عدم توافق اوپک و متحدانش در مارس سال ۲۰۲۰ درباره نحوه واکنش به کاهش مصرف ناشی از وضع قرنطینه ها و محدودیت های سفر در سراسر جهان، ریزش قیمت‌ها را تشدید کرد. هنگامی که اوپک و متحدانش شامل روسیه به توافق رسیدند، میزان عرضه به بازار را به میزان قابل توجهی کاهش دادند که روی ارزش صادرات آنها حتی پس از آغاز بهبود قیمت‌های نفت از رکورد پایینی که در آوریل سال ۲۰۲۰ داشتند، تاثیر گذاشت. طبق بولتن آمار سالانه اوپک، میانگین ارزش سبد نفتی اوپک از نظر اسمی در سال ۲۰۲۰ به ۴۱ دلار و ۴۷ سنت در هر بشکه رسید که کمتر از ۶۴ دلار و ۴۰ سنت در سال ۲۰۱۹ بود و ۲۲ دلار و ۵۷ سنت در هر بشکه معادل ۳۵.۲ درصد کاهش را نشان داد. سطح نوسان ۱۲ دلار و ۵۵ سنت در هر بشکه معادل ۳۰.۳ درصد نسبت به میانگین سالانه بود. در نتیجه ارزش صادرات نفت اوپک که در بسیاری از موارد بخش مهم و حتی ضروری درآمدهای دولتی اعضای اوپک است، سال گذشته در مقایسه با سال ۲۰۱۹ به میزان چشمگیری کاهش پیدا کرد.

نفت ۸۰ دلاری بازار را به سوی سقوط تقاضا سوق می‌دهد

در حالی که حال‌وهوای این روزهای بازارهای نفت به نظر صعودی می‌رسد و افزایش تقاضای نفت خام با بازگشت اقتصادی جهان قیمت‌های نفت خام را بالا نگاه داشته، بانک آمریکایی مورگان استنلی هشدار داد رسیدن قیمت نفت خام به ۸۰ دلار بازار را به سوی سقوط تقاضا سوق خواهد داد. این هشدار پس از آن مطرح شد که قیمت نفت خام برنت در معاملات سه‌شنبه پس از ۳ سال از ۸۰ دلار فراتر رفت. البته قیمت‌ها در ادامه تحت تأثیر افزایش ذخایر انبارهای نفت آمریکا افت کردند.

کارشناسان مورگان استنلی در نامه‌ای به سرمایه‌گذاران نوشتند: ارتباط قیمت‌های نفت خام با هزینه تولید به علاوه یک سود حاشیه‌ای، قطع شده است و قیمت‌ها به علت شرایط بازار به سمتی حرکت می‌کنند که تخریب تقاضا در آن آغاز می‌شود. فرضیه ما این است که این قیمت ۸۰ دلار در هر بشکه می‌باشد. با این همه مورگان استنلی با اشاره به اینکه در ماه گذشته در هر روز ۳ میلیون بشکه از ذخایر جهانی نفت خام کاهش یافته اعلام کرد: این میزان افت ذخایر بسیار قابل‌توجه است و ما پیش‌بینی می‌کنیم قیمت نفت خام تا ۸۵ دلار بالا برود.

سقف‌شکنی دلار پس از یازده ماه در کانال ۲۸ هزار تومان

نرخ دلار در یک ماه گذشته در کانال ۲۷ هزار تومان محبوس مانده بود، اما در هفته‌ای که گذشت افزایش تقاضا نرخ دلار را به کانال ۲۸ هزار تومانی رساند که تحلیلگران در مورد میزان تداوم آن اختلاف نظر دارند. به نقل از ایرنا؛ بهای دلار در آخرین معاملات روز پنج‌شنبه به ۲۸ هزار و ۳۵۰ تومان  و بهای یورو به ۳۲ هزار و ۸۰۰ تومان رسید. تحلیلگران فنی پیش از این پیش‌بینی کرده بودند که اگر دلار بتواند از سطح حمایتی ۲۷ هزار و ۸۰۰ تومان گذر کند، بازار با موج تقاضا مواجه خواهد شد که همین مسئله احتمال ورود قیمت دلار به کانال ۲۸ تومان و حتی افزایش در این کانال را آسان می‌سازد. پیش‌بینی که به نظر می‌رسد در روزهای اخیر محقق شد. در هفته ای که گذشت بازار ارز توانست به رکورد بالاترین نرخ در سال ۱۴۰۰ دست پیدا کند. رکوردی که تا پیش از این تنها برای ساعاتی در میانه شهریور ماه با رقم ۲۸ هزار و ۱۰۰ تومان شکل گرفته بود.

وزیر صمت: واردات خودرو اشتباه است/ سقف‌شکنی دلار پس از یازده ماه در کانال ۲۸ هزار تومان/ رمزارز‌ها در آستانه دو تریلیون دلاری شدن/ تورم فرانسه با عبور از ۲ درصد، رکورد زد!

کارشناسان اقتصادی افزایش نقدینگی طی ماه‌های گذشته و به تبع آن رشد تورم در کشور از یک‌سو و همچنین محدودیت‌های تجاری را از عوامل بنیادی می‌دانند که انتظارات افزایشی را در بازار ارز حمایت می‌کنند و مانع از کاهش یا ثبات قیمت‌ها می‌شوند. به هر ترتیب روند بازار ارز در هفته‌ای که گذشت به گونه‌ای رقم خورد که بهای دلار و یورو به محدوده یازده ماه پیش بازگشت. این امر نگرانی‌هایی را برای فعالان اقتصادی ایجاد کرده است و آنان در انتظار واکنش مناسب از سوی سیاستگذاران اقتصادی در قبال این شرایط هستند. در این میان، برخی تحولات مانند دستور رییس جمهوری به بانک مرکزی برای فعال‌سازی تمام ظرفیت‌ها در پیگیری بازگشت ارزهای بلوکه شده ایران به بازار داخلی، امیدواری هایی را درباره آزاد سازی پول های بلوکه شده و افزایش عرضه ارز ایجاد کرده که می تواند به تثبیت و کاهش قیمت ارز در بازار کمک کند.

زور دلار جهانی گرفته شد

دلار پس از چهار روز صعود متوالی قدرتمند متوقف شد. شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات امروز با ۰.۰۸ درصد افزایش نسبت به روز گذشته در سطح ۹۴.۳۲ واحد بسته شد.

فروش خودروی نو در آمریکا ۲۵ درصد سقوط کرد

رویترز: مشاوران صنعت خودروسازی آمریکا، جی‌دی پاور و ال‌ام‌سی آتومیتیو، در بیانیه‌ای مشترک تخمین زدند فروش خودروی نوی آمریکایی در ماه سپتامبر ۲۵ درصد سقوط خواهد کرد. کاهش تراشه کامپیوتری و کاهش تعداد خودروهای انبارهای خودروسازان باعث شد تا علی‌رغم بالا بودن تقاضا، میزان فروش خودرو کاهش یابد. طبق تخمین این دو مشاور خرده‌فروشان خودرو در آمریکا در ماه سپتامبر تنها ۸۸۸,۹۰۰ خودرو به فروش رسانده‌اند که این سقوط سنگینی را نسبت به فروش ۱,۱۸۲,۷۸۸ خودرو در سپتامبر سال گذشته، نشان می‌دهد. جی‌دی پاور در بیانیه خود اعلام کرد: داده‌های ماه سپتامبر نشان می‌دهد که تعداد کافی خودروی نو برای تأمین تقاضای خودروی بازار وجود ندارد. شکاف بین عرضه و تقاضا باعث شده است تا قیمت‌های خودرو به بالاترین سطح تاریخ برسند و انتظار می‌رود میانگین قیمت یک خودروی سواری متوسط در ماه سپتامبر به ۴۲,۸۰۲ دلار رسیده باشد. نرخ سالانه شده فروش خودرو در ماه سپتامبر (میزان فروش خودرو در یک سال با فرض اینکه در ۱۲ ماه با میزان فروش این ماه به فروش برود) به ۱۲.۲ میلیون خودرو رسید که ۸۰۰ هزار دستگاه از سطح قبل از پاندمی کمتر است.

+نیمرو هم گران شد!

ممکن است خنده دار به نظر برسد اما در حال حاضر نیمرو با کره پرچمدار افزایش قیمت بین تمام غذاها محسوب می‌شود. بررسی‌های میدانی و رصد بازار ما نشان می‌دهد هم کره به بقیه محصولات لبنی پیوسته و افزایش قیمت چشمگیری داشته است و هم تخم مرغ جهش قیمتی داشته و‌ رکورد قیمتی جدیدی ثبت کرده است که باعث ایجاد تعجب و ناراحتی عموم جامعه شده است. با یک حساب و‌کتاب و ساده کره ۴ هزار تومانی با رسیدن به قیمت ۷ هزار تومان حدود ۷۵ درصد و تخم مرغ با رسیدن به قیمت هر شانه ۵۷ هزار تومن حدود ۳۵ درصد افزایش قیمت داشته است. به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، سید محمد رضا بنی طبا سخنگوی انجمن صنایع لبنی درباره افزایش قیمت کره گفت: قیمت کنونی هر کره ۱۰۰ گرمی در بازار  ۱۰ هزار تا ۱۳ هزار تومان است. بعد از آنکه موجودی کره وارداتی با ارز ۴۲۰۰ تومان به پایان رسید و قیمت مصوب شیر خام و چربی در آذر ۹۹ افزایش یافت، قیمت کره تولید داخل از ۸ هزار تومان به ۱۰ هزار تومان در اواخر سال گذشته رسید و سپس در مرداد امسال افزایش یافت که با این وجود کره در ۲ سال گذشته کمترین نوسان قیمت را داشته است.

رمزارز‌ها در آستانه دو تریلیون دلاری شدن

ارزش بازار ارزهای دیجیتالی بار دیگر به مرز دو تریلیون دلاری رسید. به نقل از سی‌ان‌بی‌سی، پس از انکه شرکت پی پال از ارائه خدمات جدید مبتنی بر رمزارزها به مشتریانش از جمله امکان خرید و فروش ارزهای دیجیتالی خبر داد، حالا ویزاکارد- دیگر غول بزرگ عرصه پرداخت‌ها نیز در تلاش است تا از ظرفیت بلاک چین بهره بگیرد. طبق اعلام ویزا، این شرکت در حال تلاش برای ایجاد یک شبکه پرداخت جهانی مبتنی بر فناوری بلاک چین است که با استفاده از ارزهای دیجیتالی امور پرداختی را انجام می دهد.

مجموع ارزش بازار جهانی ارزهای دیجیتالی در حال حاضر ۱۹۴۰ میلیارد دلار برآورد می‌شود که این رقم نسبت به روز قبل ۱.۸۷ درصد بیشتر شده است. در حال حاضر ۴۴ درصد کل بازار ارزهای دیجیتالی در اختیار بیت کوین و ۱۷ درصد در اختیار اتریوم است. بیت‌ کوین ۱۲ سال پیش توسط گروه گمنامی از معامله‌گران بر بستر بلاک‌چین ایجاد شد و از سال ۲۰۰۹ معاملات اولیه آن شکل گرفت.

به روز رسانی قیمت ارزهای دیجیتالی (تا ساعت ۱۷ بعد از ظهر به وقت شرقی)

این رده حاوی تغییرات قیمتی ۱۰ ارز دیجیتالی بزرگ از نظر ارزش بازار است

۱- بیت کوین

قیمت: ۴۳ هزار و ۵۹۰.۳۸ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۱.۲۲ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۱.۹۸ درصد کاهش

۲- اتریوم

قیمت: ۳۰۰۳.۲۶ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۱.۰۴ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۳.۰۸ درصد کاهش

۳- کاردانو

قیمت: ۲.۱۱ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۰.۰۸ درصد کاهش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۷.۸۵ درصد کاهش

۴- بایننس کوین

قیمت: ۳۸۴.۷۴ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۱.۷۹ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۲.۳۳ درصد کاهش

۵- تتر

قیمت: ۱.۰۰ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۰.۰۱ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۰.۰۱ درصد افزایش

۶- ریپل

قیمت: ۰.۹۴۹ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۰.۱۵ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۳.۸۵ درصد کاهش

۷- سولانا

قیمت: ۱۴۰.۰۹ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۱.۱۲ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۳.۹۰ درصد کاهش

۸- پولکا دوت

قیمت: ۲۸.۶۹ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۲.۱۳ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۱۰.۷۴ درصد کاهش

۹- دوج کوین

قیمت: ۰.۲۰۳ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۰.۶۲ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۸.۸۷ درصد کاهش

۱۰ – یو اس دی کوین

قیمت: ۱.۰۰ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۰.۰۱ درصد کاهش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۰.۰۱ درصد افزایش

تورم فرانسه با عبور از ۲ درصد، رکورد زد!

نرخ تورم فرانسه به بالاترین سطح سه سال اخیر خود رسید. به نقل از مرکز آمار فرانسه، نرخ اولیه تورم فرانسه در ۱۲ ماه منتهی به سپتامبر با ۰.۲ درصد افزایش نسبت به مدت مشابه ماه قبل به ۲.۱ درصد رسید که این نرخ تورم، بالاترین تورم ثبت شده این کشور در ۳۴ ماه اخیر بوده است.

 

 

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....