تاریخ انتشار : پنجشنبه 8 مهر 1400 - 20:08
کد خبر : 62521

گلچین اقتصادی روز

گلچین اقتصادی روز

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم. این پیمانه تیتر‌هایی همچون ارزش سهام عدالت چقدر شد؟ اورگرند ۱.۵ میلیارد دلار از سهام خود را در بانک

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

این پیمانه تیتر‌هایی همچون ارزش سهام عدالت چقدر شد؟ اورگرند ۱.۵ میلیارد دلار از سهام خود را در بانک چینی می‌فروشد، شاخص دلار در بازار جهانی چه تغییری کرد؟ قیمت جهانی نفت خام افت کرد، قیمت جهانی طلا افزایش یافت، ایلان ماسک: غیرممکن است دولت‌ها بتوانند رمزارز‌ها را نابود کنند و قیمت انواع سکه در آخرین روز کاری هفته را در بر دارد.

+ارزش سهام عدالت چقدر شد؟

به گزارش اقتصاددان به نقل از تابناک ، در پایان معاملات دیروز بازار سهام، ارزش سهام عدالت به ۱۳ میلیون و ۵۵۰ هزار و ۸۹۷ تومان رسید که نسبت به روز معاملاتی گذشته ۰.۲ درصد معادل ۲۷ هزار و ۳۶۶ تومان افزایش داشت. با احتساب این موضوع، ارزش ۶۰ درصد قابل فروش سبد ۵۳۲ هزار تومانی سهام عدالت به ۸ میلیون و ۱۳۰ هزار و ۵۳۸ تومان رسیده است.

ارزش روز سهام عدالت؛ ۷ مهر ۱۴۰۰ | سهام عدالت امروز چقدر افزایش یافت؟

اورگرند ۱.۵ میلیارد دلار از سهام خود را در بانک چینی می‌فروشد

به نقل از سی‌ان‌بی‌سی: اورگرند، غول ساختمان‌سازی چین که زیر فشار بدهی سنگین در آستانه پرداخت سود اوراق قرضه خود است، اعلام کرد، برای پرداخت این سود، سهام خود را در یک بانک چینی می‌فروشد. در مستنداتی که اورگرند برای بورس هنگ‌کنگ ارائه کرد، اعلام شد اورگرند ۱.۷۵ میلیارد سهم از سهام بانک شنگجینگ را به ازای ۵.۷۰ یوآن برای هر سهم به گروه سرمایه‌گذاری و فاینانس شنیانگ شنگجینگ می‌فروشد. گروه اورگرند که زیر بار بدهی سنگین ۳۰۰ میلیارد دلاری قرار دارد هفته گذشته نتوانست سود اوراق قرضه خود را در سر موعد آن بپردازد و حالا این هفته با موعد پرداخت سود بخشی دیگر از آن روبه رو است. از آنجایی که این شرکت به قدری بزرگ است که سقوط آن بازارهای مالی را تحت تأثیر قرار می‌دهد، فعالان بازار به دقت پیگیر آن هستند که آیا این شرکت خواهد توانست این هفته ۴۷.۵ میلیون دلار سود اوراق قرضه خود را بپردازد یا خیر؟ این شرکت هفته گذشته باید ۸۳.۵ میلیون دلار سود پرداخت می‌کرد که از انجام آن بازماند.

تاثیرات منفی بحران اورگرند بر اقتصاد چین

به نقل از رویترز: بانک آمریکایی سیتی گروپ اعلام کرد به علت تأثیرات منفی بحران غول ساختمان‌سازی چین، اورگرند، پیش‌بینی رشد اقتصادی چین را در سال آینده از ۵.۵ درصد به ۴.۹ درصد کاهش داده است. ژیانگ رونگ یو، کارشناس امور چین در سیتی گروپ، در یادداشتی برای مشتریان این بانک نوشت: فشار بر رشد اقتصادی چین به علت این اتفاقات به قدری خواهد بود که احتمالاً سیاست‌گذاران مجبور به تسهیل شرایط بازارهای مالی خواهند شد که در این زمینه می‌توان به کاهش ۲۵ صدم درصدی نرخ بهره در سال ۲۰۲۲ اشاره کرد.

او ادامه داد: همچنین انتظار می‌رود با وجود شرایط کنونی نرخ سود قراردادهای بازخرید اوراق قرضه ذخیره بانک‌های تجاری ـ که بانک مرکزی از آن برای تزریق نقدینگی به بازارها استفاده می‌کند ـ در ماه اکتبر ۵۰ صدم درصد کاهش یابد. بانک سیتی گروپ همچنین اعلام کرد، به علت بحران بدهی اورگرند از پیش‌بینی سطح هدف شاخص‌های سهام چین هم می‌کاهد و حالا انتظار دارد شاخص بورس هانگ‌سنگ هنگ‌کنگ در پایان امسال به ۲۶,۸۰۰ واحد برسد. این شاخص در حال حاضر در رقم ۲۴,۵۰۰ واحد قرار دارد.

دلار در این صرافی‌ها باز هم بالا رفت

در حالی که روز گذشته شاهد افزایش نرخ ارز در صرافی‌های بانکی و مجاز سطح کشور بودیم، امروز نیز این روند تا به این لحظه تداوم دارد، به گونه‌ای که در حال حاضر در این صرافی‌ها هر اسکناس دلار آمریکا به نرخ ۲۷۲۴۳ تومان از مردم خریداری و در مقابل به نرخ ۲۷۷۹۴ تومان به متقاضی دریافت دلار فروخته می‌شود که نسبت به روز قبل، ۱۰۱ تومان گران‌تر شده است. یورو نیز در این صرافی ها، هم اکنون به نرخ ۳۲۳۹۳ تومان به متقاضی دریافت ارز فروخته می‌شود.

دلار در این صرافی‌ها باز هم بالا رفت/ گران‌ترین و ارزان‌ترین منطقه تهران برای خرید مسکن/ سکته خودروسازی در تابستان/ تاثیرات منفی بحران اورگرند بر اقتصاد چین

شاخص دلار در بازار جهانی چه تغییری کرد؟

دلار چهارمین صعود متوالی خود را به ثبت رساند. شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات امروز با ۰.۵۱ درصد افزایش نسبت به روز گذشته در سطح ۹۴.۲۸۲ واحد بسته شد.

قیمت جهانی نفت خام افت کرد

قیمت نفت خام در معاملات امروز، پنجشنبه، در حالی افت کرد که اعلام شد، میزان ذخایر انبارهای نفت آمریکا، غیرمنتظره‌ رشد کرده است. تا ساعت ۷:۰۵ به وقت تهران، قیمت پیش‌خرید هر بشکه نفت خام برنت، بنچ‌مارک جهانی قیمت نفت، ۰.۵۰ درصد نسبت به قیمت بسته شده دیشب افت کرد و به ۷۸.۲۵ دلار رسید. قیمت پیش‌خرید هر بشکه نفت خام نیمه‌سنگین تگزاس غرب آمریکا هم تا این لحظه ۰.۰۹ درصد پایین آمد و به ۷۴.۷۶ دلار بازگشت. قیمت هر دو شاخص نفت خام در پایان معاملات دیشب ۰.۶ درصد پایین آمده بود. اداره اطلاعات انرژی آمریکا در گزارش هفتگی خود اعلام کرد، ذخایر انبارهای نفت این کشور، این هفته ۴.۶ میلیون بشکه افزایش یافته و به ۴۱۸.۵ میلیون بشکه رسیده است، در حالی که اقتصاددانان شرکت‌کننده در نظرسنجی رویترز با توجه به کمبود عرضه نفت پیش‌بینی کرده بودند، میزان این ذخایر ۱.۷ میلیون بشکه کاهش یابد. این افزایش ذخایر در حالی اتفاق می‌افتد که میزان تولید نفت خام آمریکا هم به سطح قبل از طوفان آیدا، یعنی ۱۱.۱ میلیون بشکه در روز بازگشته است.

قیمت جهانی طلا افزایش یافت

قیمت جهانی طلا در معاملات امروز، پنجشنبه، با وجود رشد همچنان نزدیک به پایین‌ترین سطح ۷ هفته‌ای باقی ماند. نگرانی از بالا بردن زودتر از موعد نرخ بهره توسط بانک مرکزی آمریکا قیمت‌های طلا را پایین نگاه داشته است. علت افزایش قیمت امروز طلا این بود که شاخص دلار که در معاملات دیشب به بالاترین سطح یک ساله خود نزدیک شده بود، امروز ۰.۰۹ درصد افت کرد. قیمت خرید نقدی هر اونس طلا در بورس لندن، اسپات‌گلد، تا ساعت ۷:۱۷ به وقت تهران، ۰.۴۲ درصد رشد کرد و به ۱٫۷۳۳.۳۴ دلار رسید. قیمت پیش‌خرید هر اونس طلای آمریکا هم تا این لحظه با ۰.۶۲ درصد افزایش به ۱٫۷۳۳.۵۰ دلار رسید. افت شاخص دلار باعث شد تا تقاضا برای خرید طلا از سوی دارندگان ارزهای غیر دلاری بالا برود. سود اوراق قرضه آمریکا هم که دیروز به بالاترین سطح سه ماهه رسیده بود، امروز اندکی افت کرد تا قیمت طلا تقویت شود.

دلار در این صرافی‌ها باز هم بالا رفت/ گران‌ترین و ارزان‌ترین منطقه تهران برای خرید مسکن/ سکته خودروسازی در تابستان/ تاثیرات منفی بحران اورگرند بر اقتصاد چین

+قیمت انواع سکه در آخرین روز کاری هفته

دبیر هیات مدیره اتحادیه طلا و جواهر گفت: در بازار‌های داخلی با توجه به نوسانات و افزایش نرخ ارز در طول هفته، شاهد افزایش قیمت طلا و سکه بودیم؛ به عنوان مثال، هر گرم طلای ۱۸ عیار، ۱۶ هزار تومان، هر مثقال طلا ۷۵ هزار تومان، سکه طرح جدید ۱۵۰ هزار تومان، نیم سکه ۱۰۰ هزار تومان و ربع سکه ۱۵۰هزار تومان با افزایش همراه بود. وی با بیان اینکه امروز انس جهانی به ۱۷۲۸ دلار رسید گفت: هم اکنون هر قطعه سکه طرح جدید ۱۱ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان، سکه طرح قدیم ۱۱ میلیون و ۴۵۰ هزار تومان، نیم سکه ۶ میلیون و ۵۰ هزار تومان، ربع سکه ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان و سکه گرمی ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان فروخته می‌شود. بذر افشان افزود: امروز هر گرم طلای ۱۸ عیار، یک میلیون و ۱۵۶ هزار تومان و هر مثقال طلا ۵ میلیون و ۱۰ هزار تومان بفروش می‌رسد. بذرافشان اضافه کرد: در حال حاضر، حباب سکه به ۶۵۰ هزار تومان رسیده است.

+گران‌ترین و ارزان‌ترین منطقه تهران برای خرید مسکن

آمارها نشان می‌دهد، در شهریورماه ۱۴۰۰ اختلاف میانگین قیمت مسکن در گران‌ترین و ارزان‌ترین منطقه شهر تهران به بیش از ۵۳ میلیون تومان رسیده است. بر اساس اطلاعات بانک مرکزی، در آخرین ماه تابستان، در میان مناطق ۲۲ گانه شهرداری تهران، بیشترین متوسط قیمت یک متر مربع زیربنای مسکونی معامله شده معادل ۶۸۹.۱ میلیون ریال به منطقه یک و کمترین آن با ۱۵۰.۳ میلیون ریال به منطقه ۱۸ تعلق داشته است، در حالی که ارقام مزبور نسبت به ماه مشابه سال ۱۳۹۹ به ترتیب ۳۵.۷ و ۴۴.۳ درصد افزایش نشان می‌دهند.

دلار در این صرافی‌ها باز هم بالا رفت/ گران‌ترین و ارزان‌ترین منطقه تهران برای خرید مسکن/ سکته خودروسازی در تابستان/ تاثیرات منفی بحران اورگرند بر اقتصاد چین

+سکته خودروسازی در تابستان

بنابر گزارش منتشره از سوی وزارت صمت، خودروسازان طی اردیبهشت و خرداد و نسبت به فروردین، روندی صعودی در تولید داشته‌اند؛ اما این روند در تیر ماه افت و در مرداد نزولی‌تر شده است. بررسی اوضاع کلی تولید در خودروسازی کشور طی پنج ماه ابتدایی امسال نشان می‌دهد، خودروسازان فراز و نشیب‌های زیادی را تجربه کرده‌اند؛ به‌نحوی‌که گاهی مشکل چندانی در تامین قطعات موردنیاز نداشته‌ و گاهی نیز با کمبود و حتی نبود قطعات مواجه بوده‌اند. خودروسازان بزرگ کشور نوروز امسال را تعطیل مطلق نبودند و ازآنجاکه انبارهایشان پر از محصولات ناقص بود، نیمه نخست فروردین را به تکمیل ناقصی‌ها اختصاص دادند. هرچند در نیمه دوم فروردین و با توجه به شروع پیک چهارم کرونا، اما و اگرهایی درباره آغاز به کار خودروسازان وجود داشت، بر خلاف سال گذشته که تولید از اوایل اردیبهشت کلید خورد، شرکت‌های خودروساز بعد از تعطیلات عید رسما سال جدید تولید را کلید زدند. با توجه به تعطیلی حدودا ۱۵روزه در فروردین، طبیعی بود که خودروسازان طبق روال سال‌های قبل، در این ماه با کاهش تولید مواجه شوند. در اردیبهشت اما اوضاع بهتر شد و خودروسازان توانستند تولید خود را نسبت به فروردین بالا ببرند. در این ماه شورای رقابت مجوز افزایش قیمت به خودروسازان را داد، اما اجرای آن تقریبا تا اواخر اردیبهشت طول کشید.
دلار در این صرافی‌ها باز هم بالا رفت/ گران‌ترین و ارزان‌ترین منطقه تهران برای خرید مسکن/ سکته خودروسازی در تابستان/ تاثیرات منفی بحران اورگرند بر اقتصاد چین
با آغاز خرداد، خودروسازان با بهبود اوضاع نقدینگی (حاصل از مجوز شورای رقابت برای افزایش قیمت) مواجه شدند و توانستند رشد قابل توجهی را در مقایسه با فروردین و حتی اردیبهشت ثبت کنند. در واقع تامین نقدینگی سبب شد خرداد بهترین ماه تولید در پنج ماه امسال برای خودروسازان باشد، زیرا تامین قطعات در مسیری نسبتا هموار انجام شد.
به نقل از دنیای اقتصاد؛ با وجود آنکه انتظار می‌رفت روند رو به رشد تولید خودرو در تابستان نیز ادامه پیدا کند، ورق برگشت و تیراژ رو به افت رفت. آنچه در تیر ماه سبب نزولی شدن تولید شد، نخست مشکلات مالی خودروسازان و اثر آن بر روند تامین قطعه و دیگری سرایت بحران جهانی تراشه به صنعت خودروی کشور بود. در این بین، مشکلات مالی ریشه در تداوم قیمت‌گذاری داشت، چه آنکه اثر مجوز شورای رقابت به نوعی پرید و کمبود نقدینگی دوباره خودروسازان را گرفتار کرد.

ایلان ماسک: غیرممکن است دولت‌ها بتوانند رمزارزها را نابود کنند!

مدیرعامل تسلا بار دیگر در سخنانی جنجالی، باعث نوسانات قیمتی بازار شد. به نقل از کوین تلگراف، رویکرد سختگیرانه چین در برابر ارزهای دیجیتالی، باعث ریزش شدید قیمت آن ها در روزهای اخیر شده است؛ اما در همین زمان مدیرعامل تسلا و دومین فرد ثروتمند جهان معتقد است رمزارزها قابل نابودی توسط هیچ طرفی حتی دولت ها نیستند و وی به حمایت تمام قد از رمزارزها ادامه می دهد. ایلان ماسک در جریان سخنرانی خود در یک کنفرانس کدنویسی در کالیفرنیا با بیان اینکه ماهیت غیرمتمرکز ارزهای دیجیتالی، چالشی برای حزب کمونیست چین در حفظ سلطه اش بر بازار تلقی می شود، افزود: شاید دولت ها بتوانند سرعت توسعه فناوری ارزهای دیجیتالی را کندتر کنند اما در نهایت نخواهند توانست جلوی آن را بگیرند. اگر فرض کنیم که ارزهای دیجیتالی برای این ایجاد شده اند که جلوی قدرت دولت ها در متمرکز بودن پول بایستند، خیلی غیر طبیعی نیست که دولت ها این ارزها را دوست نداشته باشند و تلاش کنند تا جلوی توسعه بیشتر آن را بگیرند.

مدیرعامل تسلا به دولت ها توصیه کرد به جای سعی در مقابله با رمزارزها، خود را با فناوری روز وفق دهند. او از دولت آمریکا نیز خواست تا وارد این حوزه شود و بازار رمزارزها را قانونمند کند. به دنبال حمایت ایلان ماسک، روند ریزشی بازار تا حد زیادی متوقف شد. وی از جمله تاثیرگذارترین افراد در حوزه ارزهای دیجیتالی به شمار می رود و تاکنون با توییت هایش، باعث تغییرات قیمتی شدیدی در دوج کوین، شیبا و بیتکوین شده است. پیشتر ری دالیو، میلیاردر آمریکایی و از دیگر چهره های مشهور بازارها مالی، گفته بود در صورت تداوم موفقیت های بیت‌کوین و سایر ارزهای دیجیتالی، نهادهای نظارتی کنترل تحولات رمزارزها را در دست خواهند گرفت. وی با اشاره به اینکه، دولت ها ابزارهای لازم را برای نابود کردن رمزارزها دارند گفت: در نهایت اگر ببینند راه دیگری ندارند آن ها را از بین خواهند برد.

«ایلان ماسک» دوباره ثروتمندترین فرد جهان شد

به نقل از فوربز: ایلان ماسک به سومین نفری تبدیل شد که تا کنون ثروت او از ۲۰۰ میلیارد دلار فراتر رفته است و با تکیه بر رشد قیمت سهام شرکت تسلا دوباره ثروتمندترین فرد جهان شد. پیش از او مؤسس آمازون، جف بزوس در ماه آگوست ۲۰۲۰، اولین فردی در جهان بود که ثروتش از رقم ۲۰۰ میلیارد دلار فراتر رفته و برنارد آرنولد، غول صنعت لاکچری هم برای مدت کوتاهی در ماه گذشته به این افتخار رسیده بود. سهام شرکت خودروسازی الکتریکی ایلان ماسک، تسلا، به روند رشد چهار ماهه خود ادامه داد و ارزش هر سهم آن با جهش ۲.۲ درصدی در معاملات روز گذشته به ۷۹۱.۳۶ دلار رسید. به این ترتیب، ایلان ماسک تنها در یک روز ۳.۸ میلیارد دلار ثروتمندتر شد و ثروت او با بسته شدن بازارها به ۲۰۳.۴ میلیارد دلار رسید. ثروت جف بزوس با افت ۰.۶ درصدی سهام آمازون یک میلیارد دلار سقوط کرد و به ۱۹۷.۷ میلیارد دلار رسید. پیش از این، ایلان ماسک برای اولین بار در ماه ژانویه برای مدت کوتاهی به ثروتمندترین مرد جهان تبدیل شده بود.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....