تاریخ انتشار : سه شنبه 6 مهر 1400 - 21:26
کد خبر : 62383

گلچین اقتصادی روز

گلچین اقتصادی روز

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم. این پیمانه تیتر‌هایی همچون روز مثبت بورس پس از استراحت یک روزه، تقویت دلار طلا را ارزان کرد، قیمت

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

این پیمانه تیتر‌هایی همچون روز مثبت بورس پس از استراحت یک روزه، تقویت دلار طلا را ارزان کرد، قیمت گذاری دستوری و ارز ۴۲۰۰ تومانی باید از اقتصاد کشور حذف شوند و شرایط استفاده از طرح جهش تولید مسکن را در بر دارد.

+روز مثبت بورس پس از استراحت یک روزه

به گزارش اقتصاددان به نقل از تابناک ، در حالی که روز یکشنبه، شاخص کل بورس اوراق بهادار با افزایش ۲۶۰۱ واحدی معادل ۰.۱۸ درصد به یک میلیون و ۴۲۴ هزار و ۷۱۹ واحد رسید، امروز و در لحظه انتشار این پیمانه، نماگر کل بورس با رشد ۷۱۷۴ واحدی همراه شده است.

نفت برنت به بالاترین سطح سه ساله رسید

به نقل از سی‌ان‌بی‌سی، قیمت نفت خام در معاملات امروز، سه‌شنبه، تحت تأثیر کمبود عرضه، ششمین رشد متوالی خود را ثبت کرد و قیمت نفت برنت به بالاترین سطح سه ساله رسید. قیمت پیش‌خرید هر بشکه نفت خام تا ساعت ۷:۰۶ به وقت تهران، ۰.۷۲ درصد رشد کرد و به ۸۰.۱۰ دلار رسید. قیمت پیش‌خرید هر بشکه نفت خام نیمه‌سنگین تگزاس غرب آمریکا، دابلیوتی‌آی، ۰.۸۰ درصد تا این لحظه بالا آمد و به ۷۶.۰۵ دلار رسید. این بالاترین قیمت نفت برنت از اکتبر ۲۰۱۸ تا کنون است و بالاترین قیمت نفت خام آمریکا از ماه جولای تا کنون به حساب می‌آید. توشیتاکا تازاوا، تحلیل‌گر شرکت اوراق فوجیتومی، می‌گوید: حال و هوای بازارهای نفت با کمبود جهانی عرضه و تقویت تقاضا در بسیاری از نقاط جهان، بهبود یافته است. سرمایه‌گذاری نامناسب و مشکلات تعمیر و نگهداری باعث شده است تا صادرکنندگان آفریقایی نفت خام اوپک، نیجریه و آنگولا، حداقل تا سال آینده نتوانند مطابق سهمیه خود تولید نفت را افزایش دهند.

تقویت دلار، طلا را ارزان کرد

قیمت جهانی طلا در معاملات امروز، سه‌شنبه، تحت تأثیر تقویت ارزش دلار در انتظار داده‌های بیشتر از بانک مرکزی آمریکا، کاهش یافت. در حالی که سرمایه‌گذاران منتظر سرنخ‌های بیشتری از تصمیم فدرال‌رزرو و تغییرات سیاست‌گذاری پولی آمریکا هستند، ارزش دلار تقویت و باعث شد قیمت خرید طلا برای دارندگان ارزهای غیر دلاری افزایش یابد و به این ترتیب تقاضای خرید آن افت کند. با پایین آمدن تقاضای خرید قیمت جهانی طلا افت کرد. تا ساعت ۷:۱۸ به وقت تهران، قیمت خرید نقدی هر اونس طلا در بورس لندن، اسپات‌گلد، ۰.۱ درصد افت کرد و به ۱٫۷۴۹.۶۵ دلار رسید. قیمت پیش‌خرید هر اونس طلای آمریکا هم تا این لحظه ۰.۱ درصد افت کرد و به ۱٫۷۵۰.۲۰ دلار بازگشت. شاخص دلار در برابر سبد شش ارز برتر جهان ۰.۱ درصد تقویت شد. عامل دیگری که باعث شد قیمت طلا افت کند، این بود که دیشب سود اوراق قرضه ۱۰ ساله آمریکا رشد کرد و به بالاترین سطح در سه ماه اخیر رسید.

+یک شایعه در بازار دلار

دنیای اقتصاد نوشت: برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که شایعات افزایشی نیز در بازار ایجاد شده و این مساله در برگشت دلار در روز یکشنبه نقش داشته است. بر اساس گزارش اکو ایران، در بازار ارز شایعه شده است وزیر اقتصاد برای حمایت از بورس خواهان بالا نگه داشتن قیمت دلار است. در واقع، این شایعه در بازار و گروه‌های تلگرامی‌ دست به دست می‌شد که وزیر اقتصاد عنوان کرده است‌ باید نرخ دلار بالا باشد تا بورس ضرر نبیند. البته این شایعه هیچ‌گاه تایید نشد و با توجه به آثار روانی پیرامون نرخ ارز، بعید است که وزیر اقتصاد تمایلی به حفاظت از بازار سهام از طریق دلار داشته باشد. با این حال، نوسان‌گیران از آن برای بالا بردن قیمت دلار استفاده کردند. البته شماری از معامله‌گران باور دارند که قیمت دلار در روز یکشنبه تحت تاثیر شایعات قرار نداشت و تنها تقویت شاخص بورس در ابتدای پاییز موجب شده بود که انتظارات افزایشی برخی از بازیگران ارزی نیز افزایش پیدا کند. زمانی که سهم‌های پتروشیمی ‌در بازار سهام بالا می‌روند، چنین دیدگاهی در میان معامله‌گران ارزی شکل می‌گیرد که پیش‌بینی سود دلاری این شرکت‌ها بیشتر شده است. با این حال، همیشه بازار سهام و اسکناس آمریکایی در یک جهت حرکت نکرده‌اند. نمونه مشخص آن در پنج ماه ابتدایی سال ۹۹ رخ داد که رشد سرسام‌آور بازار سهام تنها با افزایش محدود در بازار دلار همراه بود.

+معاون رییس جمهور: پیگیری واردات ۵۰۰۰ خودرو برای جانبازان

معاون رییس جمهور و رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران از پیگیری برای واردات پنج هزار خودرو برای جانبازان خبر داد. امیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی، پنجم مهرماه در حاشیه امضای تفاهم‌نامه میان بنیاد شهید و امور ایثارگران و سازمان مناطق آزاد کشور در جمع خبرنگاران اظهار کرد:  شهرستان‌های آبادان و خرمشهر نماد ایثار هستند و ما نسبت به این شهرستان‌ها مسئول هستیم. به گزارش ایسنا، وی افزود: تعداد بسیار زیادی آزاده، جانباز، همسران و فرزندان شهید در شهرهای آبادان و خرمشهر هستند که هنوز فاقد شغل و مسکن‌اند و باید به وضعیت آن‌ها رسیدگی شود. امیدواریم در مدت زمانی کوتاه مساله مسکن و اشتغال این افراد را با همکاری منطقه آزاد اروند حل کنیم. او با اشاره به حق تامین خودروی جانبازان بیان کرد: در این زمینه باید نزدیک به پنج هزار خودرو به جانبازان تحویل داده شود اما امکان واردات خودرو به جز از مناطق آزاد وجود ندارد.

معاون رییس جمهور خاطرنشان کرد: این که همه پنج هزار خودرو از طریق منطقه آزاد اروند وارد شود یا از طریق توزیع در مناطق مختلف آزاد وارد شوند نیازمند آن است که بتوانیم پلاک منطقه این خودروها را مخصوص جانبازان برای کل کشور تعریف کنیم. وی در همین زمینه افزود: این مساله نیازمند مصوبه هیات وزیران است و اکنون نمی‌توان راجع به آن نظر داد اما برای وارد کردن خودرو برای جانبازان خوزستانی می‌توان روی منطقه آزاد اروند حساب کرد. رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران تصریح کرد: اگر دولت اجازه دهد این خودروها در کل کشور تردد داشته باشند، طبیعتا بهتر است که واردات همه خودروها از طریق یکی از مناطق آزاد انجام شود.

+کاهش فاصله تورمی دهک‌های هزینه‌ای

بر اساس اعداد مربوط به تورم در میان دهک‌های مختلف هزینه‌ای، فاصله تورمی دهک‌ها در شهریورماه به ۴,٠ درصد رسید که نسبت به ماه قبل (۵.۴ درصد) ١.۴ واحد درصد کاهش داشته است.

+شرایط استفاده از طرح جهش تولید مسکن

محمود محمودزاده، معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی شب گذشته با حضور در شبکه خبر به تشریح جزئیات قانون جهش تولید و تامین مسکن پرداخت و گفت: قانون جهش تولید مسکن قانون مساله محور است؛ به این معنی که بر اساس مسائلی که در اجرای طرح‌ها و قوانین قبلی در حوزه مسکن وجود داشت و با توجه به دیدگاه اقتصاد جدید کشور اجرا می‌شود. معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی با اشاره به این که ایجاد ساختار‌های جدید در حوزه مسکن کشور و احکام مشخص در حوزه‌های ارکان اصلی مسکن، از ویژگی‌های این طرح است، گفت: تشکیل شورای عالی مسکن با ریاست رئیس جمهور و حضور بیش از هشت وزیر و برخی اعضای کابینه و تشکیل صندوق ملی مسکن از محل مالیات‌های بخش مسکن و سایر منابع درآمدی مبنی بر جبران کارمزد بانک‌ها و بخشی از هزینه‌ها مانند صدور پروانه ساخت برای کمک به قشرهای کم درآمد از ساختار‌های جدید در حوزه‌ مسکن است.
وی در تشریح اینکه احکام این طرح هم شامل زمین، تامین مالی، مصالح و خدمات برای تسهیل در تولید مسکن کشور می‌شود، افزود: استفاده نکردن از تسهیلات دولتی در حوزه مسکن از اول انقلاب، نداشتن مالکیت شخصی، متاهل بودن و حداقل پنج سال سکونت در شهری که تقاضا دارند از شرایط واگذاری مسکن در قانون جدید است. محمود زاده ادامه داد: در سال‌ گذشته سهم تسهیلات بانکی مسکن و ساختمان، ۵ درصد بود که امسال به ۲۰ درصد رسیده است و معادل ۳۶۰ هزار میلیارد تومان خواهد شد.

+قیمت گذاری دستوری و ارز ۴۲۰۰ تومانی باید از اقتصاد کشور حذف شوند

مسعود خوانساری امروز در نشست هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران که با حضور ساداتی نژاد، وزیر جهاد کشاورزی برگزار شد، ضمن ابراز خوشحالی از انتصاب ساداتی نژاد اظهار داشت: دوره‌ای که در دولت جدید شروع شده، یکی از سخت‌ترین و بحرانی‌ترین شرایط اقتصادی است. از یک طرف تحریم‌های فلج کننده و از طرف دیگر با منفی بودن رشد سرمایه گذاری، خروج سرمایه از کشور و تورم نزدیک به ۴۰ درصد که هر روز موجب افزایش قیمت‌ها می‌شود و منجر به عدم ثبات در اقتصاد شده است، مواجهیم.

رئیس اتاق بازرگانی تهران افزود: سه معضلی که اقتصاد کشور به ویژه بخش کشاورزی با آن مواجه بوده تورم بالا، عدم سرمایه گذاری و سیاست قیمت گذاری دستوری است که توسط دولت انجام می‌شود. یک اشتباهی که در همه دولت‌ها بوده این است که فکر می‌کنند می‌توان با قیمت گذاری دستوری تورم و افزایش قیمت‌ها را حل کرد. در حالی که این موضوع یک خطای بزرگ است که در حق اقتصاد می‌شود و تولید را دچار مشکل می‌کند. خوانساری ادامه داد: شاید در برهه‌ای از زمان قیمت کالاها را بتوان با این روش تثبیت کرد اما در دراز مدت قیمت گذاری دستوری ضربه بزرگی به اقتصاد و تولید می‌زند. وی گفت: همچنین ارز چند نرخی از جمله ۴۲۰۰ تومانی تبدیل به آفت اقتصاد کشور به ویژه در حوزه کشاورزی شده و چرخه اکثر بخش‌های تولیدی را دچار مشکل کرده است که امیدواریم وزیر جهاد کشاورزی حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی از اقتصادی کشور را دنبال کند. این فعال بخش خصوصی ادامه داد: در هیأت نمایندگان اتاق تهران ۴۰ نفر از بخش خصوصی و ۲۰ نفر از طرف دولت معرفی می‌شوند که ۵ نفر از این افراد معرفی شده توسط وزیر جهاد کشاورزی هستند؛ از این روی، انتظار داریم وزیر افرادی را معرفی کند که از نزدیک در جریان امور قرار بگیرند و در هیأت نمایندگان حضور فعالی داشته باشند زیرا از این طریق می‌توان مشکلات را حل کرد.

 +عبور درآمدهای مالیاتی از ۱۳۸ هزار میلیارد

محمد مسیحی معاون درآمدهای مالیاتی سازمان امور مالیاتی گفت: در شش ماهه سال جاری بالغ بر ۱۳۸ هزار میلیارد تومان درآمدهای مالیاتی وصول شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل با رشد ۶۲ درصدی مواجه شده و بالغ بر ۱۰۱ درصد درآمدهای مالیاتی پیش‌بینی شده در قانون بودجه محقق شده است. وی افزود: درحالیکه در شش ماهه سال گذشته سازمان امور مالیاتی از محل مالیات نقل‌وانتقال سهام در بازار سرمایه بالغ بر ۱۰ هزار میلیارد تومان درآمد کسب کرد، در شش ماهه سال جاری این رقم به ۳۰۰۰ میلیارد تومان کاهش پیدا کرد. به نقل از ایسنا؛ معاون درآمدهای مالیاتی سازمان امور مالیاتی تمرکز بر پرونده‌های مهم مالیاتی، رصد تراکنش‌های بانکی مشکوک و مقابله با شرکت‌های صوری و کاغذی را در قالب برنامه مقابله با فرار مالیاتی،  اجرای ماده ۹۷ ( پذیرش خوداظهاری نزدیک به ۵۰ درصد از فعالان اقتصادی)، تسهیل فرآیندهای مالیاتی و تغیبر رفتار مؤدیان مالیاتی را از جمله عوامل موثر در تحقق درآمدهای مالیاتی دانست.

+پرداخت قبض برق قسطی شد

مصطفی رجبی مشهدی سخنگوی صنعت برق کشور با اشاره به اقساطی شدن قبوض برق گفت: امسال با توجه به هوای گرم مصرف برق به خصوص برای استفاده از وسایل سرمایشی افزایش یافت. ۸۵ درصد مشترکان خانگی بیش از ۲ برابر الگوی مصرف، برق مصرف کرده‌اند که این دست از مشترکان باید قبوض زیادی را پرداخت کنند. شرکت توانیر امکانی را برای این گروه از مشترکان فراهم کرده است که بر این اساس مشترکانی که بیشترین الگوی مصرف را داشته‌اند، می‌توانند قبوض خود را در ۳ قسط پرداخت کنند. مشترکانی که توان پرداخت ندارند هم می‌توانند در این طرح شرکت کنند و توصیه ما این است که این دست از مشترکان که قبوض برقشان کمتر است در یک قسط مبلغ را پرداخت کنند.

 

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....