تاریخ انتشار : شنبه 3 مهر 1400 - 20:23
کد خبر : 62014

گلچین اقتصادی روز

گلچین اقتصادی روز

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم. این پیمانه تیتر‌هایی همچون پایان هفته پرنوسان بازار سهام آمریکا با سومین روز رشد متوالی، سومین رشد هفتگی قیمت

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

این پیمانه تیتر‌هایی همچون پایان هفته پرنوسان بازار سهام آمریکا با سومین روز رشد متوالی، سومین رشد هفتگی قیمت نفت، قیمت سبد نفتی اوپک وارد کانال ۷۶ دلار شد، کسری حساب جاری آمریکا به پایین‌ترین سطح چهارده ساله رسید، پرداخت کم مالیات توسط ثروتمندان آمریکا، صدای کاخ سفید را درآورد و افت ارزش بازار جهانی ارز‌های دیجیتالی را در بر دارد.

+شروع سبز بورس در اولین روز کاری پاییز

به گزارش اقتصاددان به نقل از تابناک ، در حالی که هفته گذشته، شاخص کل بورس با کاهش بیش از ۱۰۱ هزار واحدی معادل ۶.۸۳ درصد، مواجه شد، در معاملات اولین روز هفته و پاییز، نماگر کل بورس با رشد ۲۹ هزار واحدی همراه شده است.

پایان هفته پرنوسان بازار سهام آمریکا با سومین روز رشد متوالی

شاخص‌های سهام اس‌اندپی و داوجونز آمریکا در پایان معاملات دیشب (بامداد شنبه به وقت تهران) توانستند هفته پرنوسان خود را با ثبت سومین رشد روزانه متوالی به پایان برسانند. اقدام بانک مرکزی چین برای ممنوع کردن تمام فعالیت‌های مرتبط با رمزارزها باعث شد فشار سنگینی به سهام بخش تکنولوژی وارد شود. از سوی دیگر، سهام نایکی، غول تولید پوشاک ورزشی به علت اختلال در زنجیره‌های تأمین ناشی از پاندمی کرونا به شدت سقوط کرد. میانگین صنعتی داوجونز ۳۳ واحد یا ۰.۱ درصد رشد کرد و به ۳۴,۷۹۸ واحد رسید. اس‌اندپی ۵۰۰ با رشدی ۰.۱۵ درصدی به ۴,۴۵۵.۴۸ واحد رسید، در حالی که کامپوزیت نزدک بدون تغییر در ۱۵,۰۴۷.۷۰ واحد بسته شد. سهام آمریکا این هفته تحت تأثیر بحران اورگرند چین روز دوشنبه معاملات خود را با سقوطی سنگین آغاز کردند. سپس در اواسط هفته شاخص‌ها جهش کرده و در انتهای هفته بازارها با آرامش همراه بودند. این هفته کامپوزیت نزدک ۰.۰۲ درصد رشد کرد، اس‌اندپی ۰.۵ درصد بالا آمد و داوجونز ۰.۶ درصد به ارزش خود افزود.

پیش بینی تحلیلگران از قیمت طلا در روز‌های آینده

جو بدبینانه فزاینده بازار طلا در معاملات هفته جاری اوضاع خوبی را برای این فلز ارزشمند که تلاش می کند حمایت مهم در حدود ۱۷۵۰ دلار را حفظ کند، نشان نمی دهد. جدیدترین نتیجه نظرسنجی هفتگی کیتکونیوز از تحلیلگران وال استریت و سرمایه گذاران خُرد نشان داد تحلیلگران به افزایش قیمت طلا بدبین هستند زیرا احتمال تحکیم سیاست پولی آمریکا، دلار را تقویت می کند و بازده اوراق قرضه را بالاتر می برد. همزمان خوش بینی در میان سرمایه گذاران به پایین ترین حد در هفت ماه اخیر نزول کرده است. بعضی از تحلیلگران خاطرنشان کردند که طلا همچنان با علاقه خرید ضعیفی روبه رو خواهد بود زیرا توجهات به ارزش های بالا در بازارهای سهام معطوف مانده است.

 

در نظرسنجی هفته جاری کیتکونیوز از تحلیلگران وال استریت، ۱۸ تن شرکت کردند که از میان آنها چهار نفر معادل ۲۲ درصد افزایش قیمت طلا را پیش بینی کرد.  همزمان ۱۱ نفر معادل ۶۱ درصد به کاهش قیمت طلا رای دادند و سه نفر معادل ۱۷ درصد نظر خنثی داشتند. در نظرسنجی آنلاین کیتکونیوز از سرمایه گذاران خُرد، ۸۵۰ نفر شرکت کردند که از میان آنها ۳۸۲ نفر معادل ۴۵ درصد به افزایش قیمت طلا و ۳۰۹ نفر معادل ۳۶ درصد به کاهش قیمت طلا رای دادند در حالی که ۱۵۹ نفر معادل ۱۹ درصد نظری نداشتند. بهای هر اونس طلا در معاملات روز جمعه بازار آتی آمریکا با یک دلار و ۹۰ سنت معادل ۰.۱ درصد افزایش، در ۱۷۵۱ دلار و ۷۰ سنت بسته شد و برای کل هفته تنها ۳۰ سنت افزایش نشان داد.

سومین رشد هفتگی قیمت نفت

قیمت جهانی نفت خام در پایان معاملات دیشب (بامداد شنبه به وقت تهران) در حالی رشد کرد و به بالاترین سطح ۳ ساله نزدیک شد که اختلال در تولید نفت باعث شد شرکت‌های انرژی مقادیر زیادی از ذخایر انبارهای نفت را مصرف کنند. با این رشد سومین رشد هفتگی قیمت نفت به ثبت رسید. رشد قیمت‌ها اندکی تحت تاثیر اولین فروش عمومی ذخایر نفت خام چین از تب و تاب افتاد. قیمت پیش‌خرید هر بشکه نفت خام برنت ۸۴ سنت یا ۱.۱ دلار جهش کرد و به ۷۸.۰۹ دلار رسید. قیمت پیش‌خرید هر بشکه نفت نیمه‌سنگین آمریکا هم ۰.۹ درصد بالا آمد و به ۷۳.۹۸ دلار رسید. این بالاترین قیمت نفت خام برنت از اکتبر ۲۰۱۸ و بالاترین قیمت نفت خام آمریکا از جولای ۲۰۲۱ تا کنون است. این سومین رشد متوالی هفتگی برنت و پنجمین رشد متوالی هفتگی نفت آمریکا بود که بیشتر تحت تاثیر اختلالات به وجود آمده در تولید اسکله‌های نفتی آمریکا تحت تاثیر طوفان آیدا اتفاق افتاده بود.

قیمت سبد نفتی اوپک وارد کانال ۷۶ دلار شد

قیمت سبد نفتی اوپک روز پنج‌شنبه،یکم مهرماه با افزایش حدود یک دلاری، وارد کانال ۷۶ دلار شد. به نقل از دبیرخانه سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک)، قیمت سبد نفتی اوپک روز پنجشنبه ۷۵ دلار و ۴۴ سنت ثبت شد، در حالی‌ که چهارشنبه (۳۱ شهریورماه) ۷۴ دلار و ۴۶ سنت بود. سبد نفتی اوپک شامل سیزده نوع نفت خام اعضای این سازمان از جمله مخلوط الجزایر، گیراسول آنگولا، سبک رابی گابن، میناس اندونزی، سنگین ایران، سبک بصره، صادراتی کویت، السدر لیبی، سبک بونی نیجریه، سبک عربی عربستان، موربان امارات، مری ونزوئلا و جنو کنگوست.

کسری حساب جاری آمریکا به پایین‌ترین سطح ۱۴ ساله رسید

کسری حساب جاری آمریکا در ۳ ماهه دوم در حالی به بالاترین سطح خود در ۱۴ سال اخیر افزایش یافت که تاجران در مواجهه با رشد مصرف داخلی برای پر کردن انبارهای خود واردات خود را بالا بردند. حساب جاری آمریکا که نشان‌دهنده مجموع جریان کالا، خدمات و سرمایه‌گذاری به درون و بیرون آمریکاست در سه ماهه دوم ۰.۵ درصد دیگر دچار کسری شد و حالا کسری حساب جاری آمریکا به ۱۹۰.۳ میلیارد دلار رسیده است. این بالاترین میزان کسری حساب جاری از سه ماهه دوم ۲۰۰۷ تا کنون است. کسری حساب جاری آمریکا در سه ماهه قبل معادل ۳.۳ درصد از تولید ناخالص داخلی این کشور است، در حالی که در سه ماهه ژانویه تا مارس هم کسری حساب جاری آمریکا به ۳.۴ درصد تولید ناخالص داخلی رسیده بود. بیشترین کسری حساب جاری آمریکا در سه ماهه چهارم سال ۲۰۰۵ رخ داد. در آن زمان، میزان این کسری به ۶.۳ درصد تولید ناخالص داخلی آمریکا رسید و از آن زمان به بعد با تبدیل شدن آمریکا به صادرکننده خالص نفت خام و سوخت، کسری حساب جاری کاهش یافته بود. در این سه ماهه واردات کالا ۲۹ میلیارد دلار افزایش یافت و به ۷۰۶.۳ میلیارد دلار رسید، در حالی که صادرات کالا ۲۸.۳ میلیارد دلار رشد کرد و به ۴۳۶.۶ میلیارد دلار رسید. واردات خدمات ۱۲.۸ میلیارد دلار شد در حالی که صادرات آن ۱۸۹.۱ میلیارد دلار بود. خروج سرمایه‌گذاری مستقیم ۲۷۰.۶ میلیارد دلار شد و ورود آن ۲۲۱.۵ میلیارد دلار شد.

دلیل کاهش ارزش پول ملی ترکیه

ارزش پول ملی ترکیه در کمترین سطح تاریخی خود قرار گرفت. به نقل از بلومبرگ، تصمیم غیرمنتظره بانک مرکزی در کاهش نرخ بهره باعث ریزش مجدد ارزش لیر شد. بانک مرکزی ترکیه تصمیم گرفت تا نرخ بهره را با یک درصد کاهش به ۱۸ درصد برساند تا نرخ بهره مجددا به سطح خود در ماه آگوست برسد. این نگرانی در بین معامله گران وجود دارد که با روی کار آمدن تیم مدیریتی جدید در بانک مرکزی ترکیه، رجب طیب اردوغان مداخلات بیشتری را در کار این نهاد انجام دهد.

رییس جمهور ترکیه که یکی از منتقدان سرسخت نرخ بهره بالا محسوب می شود، اخیرا در مصاحبه با یکی از شبکه های تلویزیونی این کشور گفته بود نرخ بهره باید از مقادیر فعلی کمتر شود. وی با بیان اینکه رسیدن به یک محیط سرمایه گذاری آرام نیازمند خلاص شدن از شر نرخ بهره بالا است، افزود: نرخ تورم بالای ترکیه در حال حاضر بیش از هر چیز دیگری به خاطر بالا بودن نرخ بهره است. نگرانی از وضعیت روابط ترکیه و آمریکا، کماکان یکی از اصلی ترین نگرانی های معامله گران بازارهای ارز در این کشور است. رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه، با وجود دیدار با جو بایدن گفته ترکیه کماکان مصمم به تکمیل خرید سامانه دفاع موشکی اس ۴۰۰ از روسیه است که به یکی از مهم ترین مناقشات واشنگتن- آنکارا تبدیل شده و آمریکا نیز به همین دلیل تحریم هایی علیه ترکیه اعمال کرده است. لیر که دو هفته پیش به بالاترین سطح هفت هفته اخیر خود رسیده بود، بار دیگر روندی نزولی را تجربه کرد و به پایین ترین نرخ برابری خود مقابل دلار در دو ماه ماه اخیر رسید تا جایی که نرخ برابری دلار در کانال ۸.۸  تثبیت شد. در آخرین دور از معاملات ارزی استانبول، هر دلار با ۲.۴۱ درصد افزایش به ۸.۸۹ لیر رسید. در برابر دیگر ارزهای مهم، نرخ برابری هر یورو معادل ۱۰.۴۱۸ لیر و هر پوند معادل ۱۲.۱۵۸ لیر اعلام شد.

پرداخت کم مالیات توسط ثروتمندان آمریکا صدای کاخ سفید را درآورد

رویترز: کاخ سفید یک گزارش جدید اقتصادی منتشر کرد که نشان می‌داد، ثروتمندان آمریکایی نسبت به دیگر اقشار این کشور مالیات بسیار کمتری پرداخت می‌کنند. البته هدف از انتشار این گزارش صحه گذاشتن بر اهمیت اجرای سیاست جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، در اعمال مالیات بیشتر بر ثروتمندان است. جو بایدن می‌خواهد از محل دریافت این مالیات بخشی از منابع مورد نیاز برنامه‌های اقتصادی خود را تأمین کند. بایدن روز چهارشنبه در توئیتر نوشت: من از اینکه افراد بسیار ثروتمند و شرکت‌های بزرگ سهم عادلانه خود از مالیات را پرداخت نمی‌کنند، خسته شده‌ام. بایدن در تلاش است تا یک برنامه ۳.۵ تریلیون دلاری با هدف مقابله با تغییرات آب و هوایی، پایین آوردن هزینه نگهداری از کودکان و همچنین کاهش میزان فقر را به اجرا دربیاورد که بخشی از این حجم منابع مالی قرار است، از محل دریافت مالیات بیشتر از ثروتمندان تامین شود. گزارش کاخ سفید می‌گوید: ۴۰۰ خانواده ثروتمند بالای جامعه آمریکا که مجموع ثروت‌شان بین ۲.۱ میلیارد دلار تا ۱۶۰ میلیارد دلار است، تنها معادل ۸ درصد درآمد متوسط سالانه خود مالیات می‌دهند. دولت بایدن مدعی است که بین سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۸ این ۴۰۰ خانوار با احتساب بالا رفتن ارزش ثروت و دارایی‌های آن‌ها ۱.۸ تریلیون دلار درآمد داشته، اما فقط ۱۴۹ میلیارد دلار مالیات داده‌اند. تحقیقات کاخ سفید همچنین می‌افزاید که میزان مالیاتی که افراد بسیار ثروتمند و میلیاردر‌ها در آمریکا پرداخت می‌کنند، نسبت به آن چیزی که تصور می‌شد، بسیار کمتر است.

+«ارز نیمایی» مرجع صورت‌های مالی است

نرخ ارز مرجع در بازار سرمایه نرخ ارز نیمایی است و نه نرخ بازار آزاد که با نوسانات زودگذر روبه روست. یک کارشناس بازار سرمایه با بیان مطلب فوق گفت: در بخش هزینه و درآمد ملاک تسعیر نرخ ارز دلار در سامانه نیما است و سرمایه‌گذاران در محاسبات خود را باید بر این مبنا در نظر بگیرند و نوسانات نرخ دلار بازار آزاد تا زمانی که منجر به تغییر نرخ در سامانه نیما نشود بر صورت‌های مالی شرکت‌ها تأثیر نخواهد داشت؛ هرچند متاسفانه نوسانات بازار آزاد اغلب به صورت روانی بر بازار تأثیرگذار است، توجه تحلیل‌گران و سرمایه‌گذاران باید به نرخ نیمایی معطوف باشد که اغلب صعودی است.  علی جبل عاملی با اشاره به نوسانات نرخ ارز گفت: به طور کلی رشد نرخ ارز، همه بازارها و فعالیت‌های اقتصادی را تحت تأثیر قرار می‌دهد و از این رو برای تمامی فعالان اقتصادی نوسانات نرخ ارز در کشور مهم است، اما رصد فراز و فرودهای این نرخ برای سرمایه‌گذاران بازار سرمایه از اهمیت بیشتری برخوردار استنوسانات نرخ ارز تقریباً بر همه شرکت‌های لیست شده بورسی، مستقیم و یا غیر مستقیم تأثیرگذار است. برخی از شرکت‌های حاضر در بورس ایران بخش عمده ای از محصولات خود را به خارج از کشور صادر می‌کنند و درآمد این شرکت‌ها ارزی است، از جمله شرکت‌های صادرات محور می توان به گروه‌های فلزی، پتروشیمی، فرآورده های نفتی و کانه‌های فلزی اشاره کرد. از طرف دیگر باید توجه داشت که مواد اولیه این شرکت ها نیز به نوعی با نرخ ارز مرتبط است، به طور مثال نرخ خوراک صنعت پتروشیمی تحت تاثیر نرخ ارز نیمایی است. علاوه بر این برخی محصولات داخلی شرکت‌ها که در داخل کشور به فروش می‌روند بر اساس نرخ های جهانی قیمت‌گذاری شده و از این لحاظ نوسانات ارز بر درآمدهای آنان نیز تأثیرگذار است.

دلار جهانی بالا رفت

ارزش دلار مقابل رقبا افزایش یافت. شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات امروز با ۰.۲۶ درصد افزایش نسبت به روز گذشته در سطح ۹۳.۲۷۰ واحد بسته شد.

چین برای مقابله با رمزارزها جدی است؟

شرایط برای فعالان رمزارزها در چین روز به روز در حال بدتر شدن است و حالا خبر می رسد که بانک مرکزی چین به طور کامل هرگونه فعالیت مرتبط با رمزارزها را ممنوع اعلام کرده است. این نهاد چینی به ارایه دهندگان خدمات مالی در چین هشدار داده که به هیچ وجه نباید امکان خرید و فروش ارزهای دیجیتالی را برای مشتریان خود فراهم کنند. به نقل از ایسنا؛ طبق بخشنامه صادره بانک مرکزی چین، هیچ درگاه پرداخت و شرکتی اجازه ندارد نسبت به تبدیل ارز دیجیتالی به پول فیات یا برعکس برای مشتریان خود اقدام کند. پیش از این نیز بانک مرکزی چین چندین اقدام علیه رمزارزها انجام داده بود اما برخی از تحلیلگران معتقدند که چین در مقابله با رمزارزها جدی تر شده است.

بیل بیشاپ، نویسنده در پایگاه خبری سینوسیزم گفت: ممنوعیت جدید نشان می دهد که تلاش های چندجانبه ای در داخل چین برای مقابله با ارزهای دیجیتالی در حال شکل گیری است. به عقیده بیشاپ، این دستورالعمل مخرب تر از دستورالعمل قبلی در مقابله با استخراج کنندگان رمزارزها در چین است. با دستور جدید، سازمان مدیریت فضای سایبری چین، دادگاه عالی خلق چین، اداره امنیت عمومی و کلیه بانک ها و نهادهای مالی چین موظف شده اند بر اجرای این دستور العمل نظارت کنند. پیش از این نیز یکی از دادگاه های چینی در حکمی اعلام کرده بود فعالان ارزهای دیجیتالی نباید انتظار حمایت قضایی از خود را در صورت بروز مشکل داشته باشند، چون از نظر قانونی انجام فعایلت های مرتبط با رمزارزها در چین قانونی شناخته نمی شود. در سال ۲۰۱۷ نیز چین هرگونه عرضه اولیه مبتنی بر ارزهای دیجیتالی را ممنوع اعلام کرده بود. یک شرکت فعال در حوزه ارزهای دیجیتالی که خواست نامش فاش نشود گفت: قانون جدید به این معنا است که اگر کسی اصرار به خرید و فروش ارزهای دیجیتالی دارد باید کاملا ریسک آن را قبول کند چرا که حتی اگر از وی کلاهبرداری شود، قانون از وی حمایتی نخواهد کرد این به ویژه باعث خواهد شد معامله گران محتاط و یا کسانی که سرمایه کمی دارند قید بازار را بزنند.

افت ارزش بازار جهانی ارزهای دیجیتالی

مجموع ارزش بازار جهانی ارزهای دیجیتالی در حال حاضر ۱۹۰۰ میلیارد دلار برآورد می‌شود که این رقم نسبت به روز قبل ۴.۷۰ درصد کمتر شده است. در حال حاضر ۴۴ درصد کل بازار ارزهای دیجیتالی در اختیار بیت کوین و ۱۷ درصد در اختیار اتریوم است. بیت‌ کوین ۱۲ سال پیش توسط گروه گمنامی از معامله‌گران بر بستر بلاک‌چین ایجاد شد و از سال ۲۰۰۹ معاملات اولیه آن شکل گرفت.

 

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....