تاریخ انتشار : سه شنبه 30 شهریور 1400 - 22:23
کد خبر : 61569

گلچین اقتصادی روز

گلچین اقتصادی روز

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم. این پیمانه تیتر‌هایی همچون سقوط بهای سهام در جهان به دلیل بحران مالی یک شرکت عظیم چینی، قیمت طلا

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

این پیمانه تیتر‌هایی همچون سقوط بهای سهام در جهان به دلیل بحران مالی یک شرکت عظیم چینی، قیمت طلا در بازار، بازگشت قیمت جهانی نفت خام از سقوط ۲ درصدی، هر مثقال زعفران چند هزار تومان است؟ افزایش قیمت گاز در اروپا، با هر گونه گران‌فروشی بلیت اربعین برخورد می‌کنیم و کاهش ارزش بازار جهانی ارز‌های دیجیتالی را در بر دارد.

+هر ایرانی در سال ۱۹ میلیون تومان یارانه می‌گیرد

به گزارش اقتصاددان به نقل از تابناک  ، مسعود خوانساری، رئیس اتاق تهران در نشست هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران، با اشاره به آمار رئیس سازمان برنامه و بودجه مبنی بر اینکه سالانه در ایران ۶۳ میلیارد دلار یارانه انرژی پرداخت می‌شود افزود: براساس آمار آژانس بین‌المللی انرژی، از سال ۲۰۱۰ تا سال ۲۰۲۰، ۹۸۶ میلیارد دلار یارانه انرژی در ایران پرداخت شده که معادل پرداخت ۹۸ میلیارد دلار یارانه انرژی در سال است، اما اگر همان رقم ۶۳ میلیارد دلار سازمان برنامه و بودجه را در نظر بگیریم، این یعنی به هر ایرانی در سال ۱۹ میلیون تومان یارانه تعلق می‌گیرد که اگر هدفمند درصدی از آن را به بخش‌های آسیب پذیر بدهیم، اقتصاد کشور به حرکت درمی‌آید و از آسیب بیشتر دهک‌های پایین جلوگیری می‌کند، زیرا اکنون بیشترین سود را از یارانه بنزین دهک‌های بالا می‌برند.

هر ایرانی در سال ۱۹ میلیون تومان یارانه می‌گیرد/ پیش بینی صعود نفت به ۸۵ دلار تا پایان امسال/ بورس دوباره منفی شد/ دلالان دلار تماشاچی شدند؟!

وی اضافه کرد: ادامه روند فعلی موجب افزایش اختلاف طبقاتی می‌شود؛ ضمن اینکه آثار مثبتی هم در رفاه مردم نخواهد داشت بلکه با کنترلی که روی قیمت‌ها صورت می‌گیرد از آزادسازی قیمت‌ها جلوگیری می‌کند و موجب می‌شود، کالا و محصولات تولیدی در کشور به خارج از کشور قاچاق شود. اگر قرار است، اقتصاد کشور ساماندهی شود، دولت باید به دو نکته توجه کند: نخست بحث یارانه‌های پرداختی و دوم یکنواخت کردن نرخ ارز است، زیرا همچنان ارز ترجیحی را پرداخت می‌کنیم و در بودجه امسال هم این ارز آمده است. وی افزود: امیدوارم هر چه زودتر طرح هدفمند کردن یارانه‌ها و حذف ارز چند نرخی در دستور کار دولت قرار گیرد؛ ضمن این که مهمترین بحثی که می‌تواند در دستور کار دولت باشد، جلوگیری از تورم است که همچنان به اقتصاد کشور آسیب می‌زند. از این روی درخواست ما این است نخستین اولویت دولت به ویژه مسئولان اقتصادی و معاون اول دولت، جلوگیری از تورم بیشتر در روز‌های آینده باشد.

+بورس به مدار منفی بازگشت

در حالی که روز گذشته، شاخص کل بورس اوراق بهادار با افزایش ۷۲۷۹ واحدی معادل ۰.۵۱ درصد به یک میلیون و ۴۲۷ هزار و ۷۵۸ واحد رسید، حال در معاملات امروز بازار سرمایه، نماگر کل بورس در لحظه انتشار این پیمانه با کاهش سی هزار واحدی مواجه شده است.

+ارزش سهام عدالت چه تغییری کرد؟

در پایان معاملات دیروز بازار سهام، ارزش سهام عدالت به ۱۳ میلیون و ۳۷۹ هزار و ۷۴۵ تومان رسید که نسبت به روز معاملاتی گذشته ۰.۷ درصد معادل ۱۰۵ هزار و ۴۶۱ تومان افزایش داشت. با احتساب این موضوع، ارزش ۶۰ درصد قابل فروش سبد ۵۳۲ هزار تومانی سهام عدالت به ۸ میلیون و ۲۷ هزار و ۸۴۷ تومان رسیده است. /نبض بورس

سقوط بهای سهام در جهان به دلیل بحران مالی یک شرکت عظیم چینی

بحران مالی یک شرکت بزرگ چینی به نام «اورگرند» که در زمینه املاک فعالیت دارد، بهای سهام در بسیاری از کشورهای جهان را با سقوط مواجه کرده است. به گزارش ایرنا از ساوث چاینا مورنینگ پست، بهای سهام در بازارهای بورس در سراسر جهان افت کرده است، زیرا سرمایه گذاران نگرانند که تاثیرات بحران مالی این شرکت بزرگ املاک چین به بخش های دیگر سرایت کند.

هر ایرانی در سال ۱۹ میلیون تومان یارانه می‌گیرد/ پیش بینی صعود نفت به ۸۵ دلار تا پایان امسال/ بورس دوباره منفی شد/ دلالان دلار تماشاچی شدند؟!

شاخص میانگین صنعتی داو جونز نیویورک روز گذشته (دوشنبه) برای مدت اندکی بیش از ۹۷۰ واحد افت کرد. این بزرگترین کاهش در معاملات یک روز در سال جاری است. این شاخص کلیدی روز را در سطح ۳۳ هزار و ۹۷۰ واحد به پایان برد که نسبت به پایان معاملات روز جمعه ۶۱۴ واحد یا حدود ۱.۸ درصد کمتر بود. سهام بازار بورس آمریکا در پی نگرانی از اورگراند چین بزرگترین رکود را در چهار ماه گذشته تجربه کرده است. دست اندرکاران بازار می گویند، سرمایه گذاران نگران احتمال گسترش مشکلات گروه مالی اِورگرند به سایر سهام از طریق اوراق قرضه دلاری آن هستند. بهای سهام در بازارهای بورس اروپا نیز سقوط کرد، زیرا بسیاری از سرمایه گذاران به فروش دارایی های پرخطر خود روی آوردند. بازار بورس فرانکفورت شاهد یک افت حدود۲.۴ درصدی بود. شاخص نیککی ژاپن از ۲۲۵ سهم برگزیده بازار توکیو بلافاصله پس از آغاز معاملات صبح سه شنبه بیش از ۶۰۰ واحد سقوط کرد. این شاخص کلیدی جلسه صبح را در سطح ۲۹۸۹۸ واحد به پایان برد که در مقایسه با معاملات روز جمعه ۶۰۱ واحد کمتر بود.

گزارش ها حاکی است علاوه بر مشکلات گروه مالی اورگرند،  چندین نگرانی دیگر نیز در زیر سطح عمدتا آرام بازار سهام کمین کرده اند. علاوه بر این که فدرال رزرو احتمالاً اعلام می کند که حمایت خود از اقتصاد را کنار می گذارد، کنگره آمریکا نیز ممکن است به خزانه داری ایالات متحده اجازه بدهد، پول بیشتری قرض دهد. همه گیری کووید -۱۹ نیز همچنان بر این شرایط افزوده است. کاهش نقدینگی گروه چاینا اورگرند (China Evergrande) باعث نگرانی دیگر توسعه دهندگان شده که ممکن است فشار ناشی از افزایش هزینه های استقراض را احساس کنند، زیرا وام دهندگان نسبت به قشرهای ضعیف وام گیرنده محتاط تر عمل می کنند.

قیمت جهانی طلا چقدر شد؟

به نقل از سی‌ان‌بی‌سی، قیمت جهانی طلا در معاملات امروز، سه‌شنبه، تحت تأثیر ریسک سقوط اورگرند چین رشد کرد، در حالی که نگرانی‌ها از اجلاس این هفته فدرال‌رزرو قیمت‌ها را پایین آورد. قیمت خرید نقدی هر اونس طلا در بورس لندن، اسپات‌گلد، تا ساعت ۷:۱۸ به وقت تهران ۰.۰۵ درصد افت کرد و به ۱۷۶۳.۶۵ دلار رسید. قیمت پیش‌خرید هر اونس طلای آمریکا ۰.۴ درصد رشد کرد و به ۱٫۷۶۴.۵۰ دلار رسید. پیش از اعلام نتیجه اجلاس سیاست‌گذاری فدرال‌رزرو ارزش دلار تقویت شده و به قیمت طلا فشار آورده است؛ اما نگرانی از اینکه سقوط شرکت اورگرند، غول ساخت‌وساز چین، باعث سقوط بازارهای مالی جهان شود سرمایه‌گذاران را به خرید طلا ترغیب کرده است. نتیجه اجلاس دو روزه بانک مرکزی آمریکا و تصمیم اعضای این بانک در مورد آینده برنامه‌های حمایتی مالی، می‌تواند مستقیم بر قیمت طلا تأثیر بگذارد.

قیمت جهانی نفت خام از سقوط ۲ درصدی بازگشت

به نقل از سی‌ان‌بی‌سی، قیمت جهانی نفت خام در معاملات امروز، سه‌شنبه، در حالی رشد کرد که در معاملات دیشب تحت تأثیر تقویت ارزش دلار ۲ درصد سقوط کرده بود. قیمت پیش‌خرید هر بشکه نفت خام برنت، بنچ‌مارک جهانی قیمت نفت، تا ساعت ۷:۲۸ به وقت تهران، ۰.۸۴ درصد رشد کرد و به ۷۴.۵۴ دلار رسید. قیمت پیش‌خرید هر بشکه نفت خام نیمه‌سنگین تگزاس غرب آمریکا، دابلیوتی‌آی، ۰.۹۱ درصد بالا آمد و به ۷۹.۹۳ دلار رسید. در معاملات دیشب شاخص برنت ۱.۹ درصد و شاخص نفت آمریکا ۲.۳ درصد سقوط کرده بودند. تقویت ارزش دلار باعث می‌شود، قیمت خرید نفت برای دارندگان ارزهای غیر دلاری بالا رفته و تقاضا برای خرید آن کاهش یابد. قیمت نفت برنت دیشب تا ۷۳.۵۲ دلار و قیمت نفت آمریکا تا ۶۹.۸۶ دلار هم پایین آمد. نگرانی‌ها از سرنوشت غول ساختمان‌سازی چین، اورگرند، که زیر فشار سنگین بدهی در آستانه ورشکستگی قرار دارد، در کنار اجلاس سیاست‌گذاری فدرال‌رزرو، ارزش دلار آمریکا را تقویت کرده بود؛ اما آنچه باعث شد قیمت نفت امروز تقویت شود انتشار گزارشاتی بود که نشان می‌داد خسارت ناشی از توفان آیدا به اسکله‌های نفتی آمریکا به حدی بوده که بخشی از تولید آنها ماه‌ها به مدار باز نمی‌گردد.

پیش بینی صعود نفت به ۸۵ دلار تا پایان امسال

گلدمن ساکس پیش بینی کرد یک زمستان سردتر و افزایش قیمت گاز طبیعی در بازار جهانی ممکن است به قیمت بالاتر از حد انتظار نفت در پایان سال ۲۰۲۱ منتهی شود و پتانسیل صعود قیمت ها به ۸۵ دلار در هر بشکه در سه ماهه چهارم وجود دارد. /ایسنا

دلار جهانی کماکان کم تحرک

دلار برای سومین روز متوالی کم نوسان ماند. شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات امروز با ۰.۰۷ درصد افزایش نسبت به روز گذشته در سطح ۹۳.۲۳۷ واحد بسته شد.

دلالان دلار تماشاچی شدند؟!

دنیای اقتصاد: در روزهای اخیر دامنه نوسانات قیمت دلار بسیار محدود شده است. دلار از یک سو توان شکست محدوده ۲۷ هزار و ۸۰۰ تومانی را از خود نشان نداده و از سوی دیگر، در محدوده ۲۷ هزار و ۲۰۰ تومان مورد حمایت معامله‌گران قرار گرفته است. در فضایی که شدت نوسانات بازار کاهش پیدا کرده است، معامله‌گران ارزی دو تاکتیک متفاوت را در پیش گرفته‌اند: دسته‌ای از معامله‌گران ترجیح می‌دهند در این روزهای کم نوسان، خریدوفروش خاصی را انجام ندهند و بیشتر تماشاچی وقایع بازار باشند. آنها تصور می‌کنند که در معاملاتی با شدت نوسان محدود، میزان پاداش و سود به اندازه‌ای نیست که ریسک زیادی را به جان بخرند.

هر ایرانی در سال ۱۹ میلیون تومان یارانه می‌گیرد/ پیش بینی صعود نفت به ۸۵ دلار تا پایان امسال/ بورس دوباره منفی شد/ دلالان دلار تماشاچی شدند؟!

به گفته تحلیل‌گران، این دسته از معامله‌گران زمانی وارد بازار خواهند شد که سقف یا کف زندان قیمتی فعلی دلار شکسته شود. در واقع در صورتی که اسکناس آمریکایی از محدوده ۲۷ هزار و ۸۰۰ تومانی عبور کند، این دسته از معامله‌گران، موقت به صورت خریدار وارد بازار خواهند شد و در حالتی که محدوده ۲۷ هزار و ۲۰۰ تومانی از دست برود، معامله‌گران یاد شده بخشی از ارزهای ذخیره شده خود را به فروش خواهند رساند. به عبارت دیگر، دسته‌ای از معامله‌گران در فضای کم‌نوسان فعلی بیشتر دنبال‌کننده روند قیمت هستند و تصمیم دارند پس از شکست محدوده‌های حساس، خریدوفروش‌های خود را از سر بگیرند. در مقابل معامله‌گران تماشاگر، دسته دیگری از معامله‌گران، بیشتر اقدام به خریدوفروش‌های سریع می‌کنند. با این حال، این دسته از معامله‌گران خریدوفروش‌های خود را در دامنه نوسانی کوچکی انجام می‌دهند. در واقع آنها به سرعت ارز خریداری شده خود را به فروش می‌رسانند و به دنبال کسب سودهای محدود هستند.

+هر مثقال زعفران چند هزار تومان است؟

علی حسینی، عضو شورای ملی زعفران گفت: هم اکنون قیمت هر کیلو زعفران دسته ۸ میلیون تومان و زعفران سوپر نگین ۱۶ میلیون تومان است. وی ادامه داد: عرضه هر مثقال زعفران با نرخ ۱۰۰ و ۱۲۰ هزار تومان گرانفروشی است، با توجه به قیمت انواع زعفران، حداقل قیمت هر مثقال زعفران ۵۰ هزار تومان و حداکثر ۷۰ تا ۸۰ هزار تومان است. به گفته عضو شورای ملی زعفران، ایران بیشترین آمار سرانه مصرف در دنیا را دارد، بنا بر آمار، ایران با یک گرم بالاترین سرانه مصرف را به خود اختصاص داده است و با افزایش قیمت در بازار داخل، سرانه مصرف به نیم گرم هم می‌رسد.

کاهش ارزش بازار جهانی ارزهای دیجیتالی

مجموع ارزش بازار جهانی ارزهای دیجیتالی در حال حاضر ۱۸۸۰ میلیارد دلار برآورد می‌شود که این رقم نسبت به روز قبل ۱۱.۶۳ درصد کمتر شده است. در حال حاضر ۴۲ درصد کل بازار ارزهای دیجیتالی در اختیار بیت کوین و ۱۷ درصد در اختیار اتریوم است. بیت‌ کوین ۱۲ سال پیش توسط گروه گمنامی از معامله‌گران بر بستر بلاک‌چین ایجاد شد و از سال ۲۰۰۹ معاملات اولیه آن شکل گرفت.

قیمت گاز در اروپا افزایش یافت

با ادامه بازی موش و گربه بر سر صادرات گاز روسیه به اروپا، شرکت گازپروم حاضر نشد برای اکتبر گاز بیشتری از طریق اوکراین به اروپا ارسال کند و باعث افزایش ۱۰ درصدی قیمت ها در روز دوشنبه شد. به گزارش ایسنا، اقدام روسیه برای حداقل نگه داشتن جریان گاز به اروپا به معنای آن است که این قاره نمی تواند در آستانه ماه های زمستان، گاز کافی ذخیره کند. ذخیره گاز اروپا ۷۲ درصد ظرفیت آن است که پایین ترین میزان در بیش از یک دهه گذشته به شمار می رود. گازپروم تقریبا یک سوم از ظرفیت ترانزیت گاز خط لوله یامال-اروپا را رزرو کرده است. همزمان این شرکت هیچ ظرفیت ترانزیت اضافی از طریق اوکراین رزرو نکرده است. در دو نقطه شبکه گاز طبیعی گازپروم که در مرز روسیه-اوکراین قرار دارند، این شرکت از ظرفیت ۹.۸ میلیون متر مکعب در روز که عرضه شده را رزرو نکرده است. قیمت گاز TTF هلند که قیمت پایه گاز طبیعی اروپاست، روز دوشنبه بیش از ۱۰ درصد افزایش یافت. بهای معاملات اکتبر بیش از ۱۱ درصد و بهای معاملات نوامبر بیش از ۱۴ درصد و معاملات دسامبر حدود ۱۵ درصد افزایش یافت. جیمز وادل، مدیر بخش گاز اروپا در شرکت انرژی اسپکتس به بلومبرگ گفت: عدم رزرو ظرفیت ترانزیت احتمالا باعث کاهش عرضه روسیه در زمستان امسال نسبت به سال گذشته می شود.

قانونگذاران اروپایی اکنون از کمیسیون اروپا درخواست کرده اند درباره احتمال دستکاری بازار توسط شرکت گازپروم که اصرار دارد به قراردادهای فعلی پایبند است، تحقیق کند. شرکت گازپروم با اشاره به برداشت ۶۶ میلیارد متر مکعب گاز در ذخایر در مدت ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۱ که باعث تاخیر در عرضه جدید گاز به مدت سه هفته شد، اروپا را مقصر این بحران می داند.

+با هرگونه گران‌فروشی بلیت اربعین برخورد می کنیم

رستم‬ قاسمی‬ وزیر‬ راه‬ و‬ شهرسازی، در‬ توئیتی‬ در‬ صفحه‬ شخصی‬ خود‬ نوشت: ‬ ‏رفاه و آرامش زائرین ‎اربعین خط قرمز ماست. به معاون حمل و نقل، رئیس سازمان هواپیمایی و تمام مسئولین زیربط دستور دادم، با هرگونه گران‌فروشی بلیت اربعین برخورد کنند. قاسمی ادامه داد: شخصاً گزارش ها را پیگیری و بازرس ویژه‌ای در فرودگاه‌ها مستقر کرده‌ام و از فردا نظارت میدانی در دفاتر فروش نیز ایجاد خواهد شد.

 

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....