تاریخ انتشار : دوشنبه 29 شهریور 1400 - 21:23
کد خبر : 61433

گلچین اقتصادی روز

گلچین اقتصادی روز

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم. این پیمانه تیتر‌هایی همچون شاخص کل بورس بالاخره مثبت شد، سهم عرضه اولیه فردا در سبد صندوق ها، عرضه

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

قیمت بنزین در ۱۴۰۱ گران می‌شود؟ / قیمت طلا و نفت پایین آمد/ بدهی ۵۰ هزار میلیارد تومانی دولت به یک بانک دولتی/ قیمت خانه در تهران از اروپا بیشتر شده است/ مالیات اینفلوئنسر‌ها چگونه محاسبه می‌شود؟

این پیمانه تیتر‌هایی همچون شاخص کل بورس بالاخره مثبت شد، سهم عرضه اولیه فردا در سبد صندوق ها، عرضه سیمان خارج از بورس ممنوع است، توصیه مهم به سهامداران، سقوط سنگین شاخص سهام هنگ‌کنگ، رشد اقتصادی ایران در بهار چند درصد شد؟ و بازگشت قیمت بیت‌کوین به ۴۵ هزار دلار را در بر دارد.

+شاخص کل بورس بالاخره مثبت شد

به گزارش اقتصاددان به نقل از تابناک  ، در حالی که روز گذشته، شاخص کل بورس اوراق بهادار با کاهش ۲۹۷۴۱ واحدی معادل ۲.۰۵ درصد به یک میلیون و ۴۲۰ هزار و ۴۸۴ واحد رسید، حال در معاملات امروز بورس، شاهد رشد نماگر هستیم. به گونه‌ای که در لحظه انتشار این پیمانه، شاخص کل بورس با افزایش ۸۳۵۱ واحدی همراه شده است.

+سهم عرضه اولیه فردا در سبد صندوق ها!

فردا عرضه اولیه سهام شرکت صنایع شیمیایی کیمیاگران امروز با نماد “شکام” درحالی عرضه می شود که همانند عرضه اولیه حآفرین، سهام این شرکت هم به سرمایه گذاران واجد شرایط یا همان صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله عرضه خواهد شد. به گزارش ایسنا، بازار فرابورس فردا، سه شنبه سی ام شهریورماه میزبان ۹۰ میلیون سهام (۱۰ درصد) شرکت صنایع شیمیایی کیمیاگران امروز با دامنه قیمت ۱۶,۶۱۰ ریال تا ۲۰,۳۰۰ ریال خواهد بود.

در این عرضه اولیه هر صندوق بورسی می‌تواند حداکثر ۱۸ میلیون سهم خریداری کند و قیمت مبنای این سهم ۱۸۴۵۵ و ارزش آن ۲۸۴۷۲ ریال ارزیابی شده است. بر اساس این گزارش، بر اساس دستورالعمل پذیره‌نویسی و عرضه اولیه اوراق‌بهادار در فرابورس ایران سهام شرکت مذکور به سرمایه‌گذاران واجد شرایط عرضه می‌شود. منظور از سرمایه‌گذاران واجد شرایط نیز صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله و صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک ثبت شده نزد سازمان بورس و اوراق بهادار است. بنابراین سهام شکام فردا برای سرمایه‌گذاران خرد قابل خریداری نیست.

+عرضه سیمان خارج از بورس ممنوع است

اسدالله کشاورز معاون امور معادن و صنایع معدنی وزیر صمت با بیان اینکه عرضه محصولات سیمان از طریق بورس انجام می‌شود، اظهار داشت: “هم‌اکنون به غیر از ۵ واحد تولیدی که نیمه فعال و یا غیرفعال هستند، مابقی کارخانجات کد بورسی دریافت کرده‌اند و از طریق بورس عرضه سیمان صورت می‌گیرد. مصرف کنندگان سیمان به سه بخش تقسیم می‌شوند که شامل طرح‌های بزرگ عمرانی، صنایع سیمان‌بر و عاملان فروش هستند که بیشتر آنها در بورس ثبت‌نام و کد بورسی دریافت کرده‌اند. فروش سیمان خارج از بورس ممنوع است و اگر موردی مشاهده شود، به شدت برخورد می‌کنیم. با توجه به ظرفیت تولید هر واحد تولیدکننده، کف عرضه مشخص و برای اجرا به واحدهای تولیدکننده ابلاغ شده است. در این برنامه تمام مراحل تولید و عرضه، مکانیزه و فیزیکی با همکاری سازمان حمایت رصد و پایش می‌شود. با اقدامات وزارت صمت و وزارت نیرو، حدود ۸۰ درصد سیمان مصرف کارخانجات و نیاز داخل تأمین شده است.”

+توصیه مهم به سهامداران

عسگری کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اصلی‌ترین عوامل تاثیرگذار در اصلاح اخیر شاخص بورس گفت: به نظر می‌رسد، با توجه به وجود انتظارات تورمی، بازار سرمایه گنجایشی برای کاهش بیش از اندازه نداشته باشد. وی افزود: سرمایه گذاران باید به طور حتم برای سرمایه های خود ارزش قایل باشند و با تحلیل اقدام به خرید و فروش سهام در بازار کنند. همچنین سرمایه گذاران نباید به هیچ عنوان وجود صف های خرید و فروش را ملاک سهامداری خود در بازار قرار دهند. همچنین سهامداران با مبنا قرار دادن سود سهام شرکت ها و آینده آنها، سرمایه گذاری در این بازار را ملاک تصمیم گیری های خود برای خرید در بورس قرار دهند. سرمایه گذاران و سهامدارانی که دانش لازم را برای سرمایه گذاری و انتخاب سهام درست در این بازار ندارند، نباید سرمایه گذاری مستقیم در این بازار کنند، بلکه بهتر است با کمک سرمایه گذاری غیرمستقیم از معاملات هیجانی دور باشند.

+ارزش سهام عدالت به چند هزار تومان رسید؟

در پایان معاملات دیروز بازار سهام، ارزش سهام عدالت به ۱۳ میلیون و ۲۷۴ هزار و ۲۸۴ تومان رسید که نسبت به روز معاملاتی گذشته ۲.۶ درصد معادل ۳۶۱ هزار و ۳۵۵ تومان کاهش داشت. با احتساب این موضوع، ارزش ۶۰ درصد قابل فروش سبد ۵۳۲ هزار تومانی سهام عدالت به ۷ میلیون و ۹۶۴ هزار و ۵۷۰ تومان رسیده است.

سقوط سنگین شاخص سهام هنگ‌کنگ

شاخص بورس هنگ‌کنگ در معاملات امروز بازارهای آسیایی تحت تأثیر تداوم سقوط شدید سهام بزرگترین شرکت ساختمانی چین، گروه اورگرند، با سقوط سنگینی روبه رو شد. سهام شرکت اورگرند چین در بورس هنگ‌کنگ، حدود ۱۷ درصد سقوط کرد و باعث شد شاخص سهام] انگ‌سنگ با سقوط سنگین ۴.۱۱ درصدی روبه رو شود. زیرشاخص املاک در بورس هنگ‌کنگ ۷ درصد سقوط کرد و به پایین‌ترین سطح ۵۲ هفته‌ای رسید. همانطور که پیش‌بینی می‌شد، سقوط غول املاک چین تنها بر بازار چین تأثیر نداشت و بازارهای منطقه را هم با خود به پایین کشید. جامع‌ترین شاخص آسیا اقیانوسیه ام‌اس‌سی‌آی بدون سهام ژاپن ۱.۹۹ درصد سقوط کرد. این در حالی اتفاق افتاد که بزرگترین شرکت ساختمانی چین، اورگرند، زیر بار فشار سنگین بدهی ۳۰۰ میلیارد دلاری و افت فروش مسکن، به مرز ورشکستگی رسیده است. بازارهای کره‌جنوبی، ژاپن و شانگهای چین امروز به علت تعطیلات رسمی بسته بودند.

+قیمت خانه در تهران از اروپا بیشتر شده است

فرشید پورحاجت کارشناس بازار مسکن گفت: از سال ۱۳۹۰ فشارهایی به حوزه ساخت و ساز وارد شده که تاثیرش را الان داریم می‌بیینیم. قیمت خانه در تهران به قدری جهش کرده که با شهرهای اروپایی برابری می‌کند و حتی بیشتر شده است. با قیمت رهن آپارتمان در تهران و کلانشهرها می‌توان در ترکیه واحد مسکونی خریداری کرد. وی افزود: بخش ساخت و ساز در ایران با انواع و اقسام موانع روبه‌رو شده است. تمام دستگاههای خدمات‌رسان نگاه درآمدی به این حوزه دارند و هیچ خدماتی به صنعت ساختمان ارایه نمی‌دهند. به همین دلیل عمده سازندگان، بخش تولید را رها کرده و به فعالیت های واسطه‌ای مشغول شده‌اند و تولید ساختمان در کشور ریزش ۵۰ درصدی نسبت به سال ۱۳۹۰ داشته است.

به نقل از ایسنا؛ دبیر کانون انبوه‌سازان با بیان اینکه فرار سرمایه‌ها از بخش مسکن انعکاسی از فرار سرمایه‌ها از کشور است، تاکید کرد: تولید در کشور بسیار پرریسک شده و بخش ساختمان به عنوان موتور محرک اقتصاد کشور در رکود عمیق به سر می‌برد. کار به جایی رسیده که تعداد واحدهای خریداری شده توسط ایرانیها در ترکیه از تعداد معاملات پرتقاضاترین منطقه تهران بیشتر شده است.

قیمت بنزین در ۱۴۰۱ گران می‌شود؟ / قیمت طلا و نفت پایین آمد/ بدهی ۵۰ هزار میلیارد تومانی دولت به یک بانک دولتی/ قیمت خانه در تهران از اروپا بیشتر شده است/ مالیات اینفلوئنسر‌ها چگونه محاسبه می‌شود؟

وی با بیان اینکه از مهاجرت نخبگان به مهاجرت سرمایه‌ها رسیده‌ایم گفت: سرمایه‌گذار کار خود را بلد است. وقتی در داخل با انواع و اقسام مشکلات مواجه می‌شود، پولش را به خارج انتقال می‌دهد. ایرانی‌ها در ماه گذشته با خرید ۹۱۱ خانه در ترکیه رکورد ماهیانه خرید مسکن در این کشور را شکستند. این آمار نسبت به دو سال قبل رشد ۴۷ درصدی یافته است، در حالی که مرداد امسال معاملات در تهران ۳۹ درصد نسبت به سال گذشته کاهش پیدا کرد. به گفته پورحاجت، هرکس خواسته در حوزه مسکن سرمایه‌گذاری کند، به نوعی درگیر بروکراسی و مقررات دست و پاگیر شده و عطای کار را به لقایش بخشیده است. از ۷۶۰ هزار پروانه ساختمانی در سال ۱۳۹۰ به کمتر از ۴۰۰ هزار در سال ۱۳۹۸ رسیدیم و سال گذشته نیز آمار کمتر از این مقدار بود.

بازگشت قیمت بیت‌کوین به ۴۵ هزار دلار

قیمت بیت‌کوین، مهم‌ترین رمزارز جهان، در معاملات امروز، دوشنبه، دوباره با سقوط سنگینی روبرو شد و قیمت رمزارزهای دیگر را هم با خود پایین کشید. قیمت هر بیت‌کوین تا ساعت ۹:۰۷ به وقت تهران با ۳.۸۵ درصد سقوط به ۴۵,۷۰۵.۳۲ دلار رسید. قیمت اتروم ۴.۲۱ درصد سقوط کرد و به ۳,۲۰۵.۴۸ دلار بازگشت، در حالی که قیمت اکس‌پی‌آر ۶.۹۷ درصد سقوط کرد و به ۰.۹۹ دلار رسید. قیمت لایت‌کوین ۴.۵۲ درصد و قیمت بیت‌کوین کش، ۴.۷۶ درصد سقوط کرد. سقوط امروز قیمت رمزارزها در حالی اتفاق افتاد که با انتشار برخی اخبار دوباره توجهات به مصرف بالای برق و در نتیجه آلایندگی رمزارزها جلب شد.

قیمت جهانی طلا پایین آمد

قیمت جهانی طلا در معاملات امروز، دوشنبه، در حالی تحت تأثیر تقویت ارزش دلار پایین آمد که سرمایه‌گذاران منتظر اجلاس این هفته بانک مرکزی آمریکا هستند. قیمت خرید نقدی هر اونس طلا در بورس لندن، اسپات‌گلد، تا ساعت ۷:۱۶ به وقت تهران، .۳۸ درصد افت کرد و به ۱٫۷۴۷.۴۳ دلار رسید. قیمت پیش‌خرید هر اونس طلای آمریکا هم تا این لحظه ۰.۳۶ درصد افت کرد و به ۱٫۷۴۵.۱۰ دلار رسید.

قیمت بنزین در ۱۴۰۱ گران می‌شود؟ / قیمت طلا و نفت پایین آمد/ بدهی ۵۰ هزار میلیارد تومانی دولت به یک بانک دولتی/ قیمت خانه در تهران از اروپا بیشتر شده است/ مالیات اینفلوئنسر‌ها چگونه محاسبه می‌شود؟

شاخص دلار در برابر ارزهای مهم جهان به بالاترین سطح خود در یک ماه اخیر رسید تا تمایل به خرید طلا در بین دارندگان ارزهای غیر دلاری کاهش یابد. سرمایه‌گذاران منتظر اجلاس این هفته فدرال‌رزرو هستند تا سرنخ‌هایی در مورد سیاست‌گذاری مالی آینده آمریکا که می‌تواند بر بازارهای مالی جهان اثر بگذارد، به دست آورند. قیمت خرید نقدی هر اونس نقره در بورس نیویورک ۱.۰۶ درصد سقوط کرد و به ۲۲.۱۰ دلار رسید.

قیمت جهانی نفت خام کاهش یافت

قیمت جهانی نفت خام در معاملات امروز، دوشنبه، تحت تأثیر تقویت ارزش دلار و افزایش تعداد چاه‌های نفت آمریکا افت کرد.

قیمت بنزین در ۱۴۰۱ گران می‌شود؟ / قیمت طلا و نفت پایین آمد/ بدهی ۵۰ هزار میلیارد تومانی دولت به یک بانک دولتی/ قیمت خانه در تهران از اروپا بیشتر شده است/ مالیات اینفلوئنسر‌ها چگونه محاسبه می‌شود؟

قیمت پیش‌خرید هر بشکه نفت خام برنت، بنچ‌مارک جهانی قیمت نفت، تا ساعت ۷:۲۲ به وقت تهران، ۰.۷۶ درصد کاهش یافت و به ۷۴.۷۷ دلار بازگشت. قیمت پیش‌خرید هر بشکه نفت خام نیمه‌سنگین تگزاس غرب آمریکا، دابلیوتی‌آی، تا این لحظه ۰.۸۳ درصد افت کرد و به ۷۱.۳۷ دلار رسید. با این حال آن‌چه باعث شد، قیمت نفت خام بیش از این افت نکند، این بود که پس از وقوع دو طوفان پی‌درپی در خلیج مکزیک آمریکا، هنوز تولید نفت بخشی از اسکله‌های نفتی این منطقه از سر گرفته نشده است. به دنبال انتشار گزارش فراتر از انتظار فروش خرده‌فروشان آمریکا در روز جمعه ارزش دلار در معاملات امروز به بالاترین سطح یک ماه اخیر رسید و باعث شد تقاضا برای خرید نفت کاهش یابد. بالا رفتن ارزش دلار باعث می‌شود قیمت خرید نفت برای دارندگان ارزهای غیر دلاری گران‌تر شود. بیکر هیوز در گزارش جدید خود اعلام کرد که تعداد چاه‌های نفت خام آمریکا در هفته منتهی به ۱۷ سپتامبر پنج حلقه افزایش یافته و به ۵۱۲ حلقه رسیده است.

+رشد اقتصادی ایران در بهار چند درصد شد؟

براساس محاسبات بانک مرکزی، تولید ناخالص داخلی کشور در فصل اول ۱۴۰۰ (به قیمت‌های پایه سال ۱۳۹۵)، با نفت به رقمی حدود ۳۴۷۷.۰ هزار میلیارد ریال و بدون نفت به حدود ۳۱۴۸ هزار میلیارد ریال رسید که در مقایسه با دوره مشابه سال قبل به ترتیب از افزایش ۶.۲ و ۴.۷ درصدی برخوردار است.

قیمت بنزین در ۱۴۰۱ گران می‌شود؟ / قیمت طلا و نفت پایین آمد/ بدهی ۵۰ هزار میلیارد تومانی دولت به یک بانک دولتی/ قیمت خانه در تهران از اروپا بیشتر شده است/ مالیات اینفلوئنسر‌ها چگونه محاسبه می‌شود؟

+بدهی ۵۰ هزار میلیارد تومانی دولت به یک بانک دولتی

سید کاظم موسوی، نایب رئیس اول کمیسیون اقتصادی مجلس در مورد انتشار صورت‌های مالی بانک ملی گفت: دولت‌های گذشته بدهی‌ بسیاری به بانک‌های دولتی دارند که به دولت سیزدهم به ارث رسیده است. همچنان که وزارت اقتصاد و دولت در سال گذشته نسبت به تسویه بدهی خود به بانک‌های صادرات ، ملت و تجارت اقدام کرد و موجب ترمیم و بهبود صورت‌های مالی آن بانک‌ها شد، باید نسبت به تسویه تمام یا بخشی از  بدهی خود همچون سه بانک مذکور به بانک‌های دولتی اقدام نماید، در این صورت ناترازی و صورت‌های مالی بانکهای دولتی بسیار بهبود خواهد یافت.
به گفته نایب رئیس اول کمیسیون اقتصادی مجلس، در حال حاضر بدهی‌های تائید شده دولت به بانک ملی نزدیک به ۵۰ هزار میلیارد تومان است. همچنین لازم است دولت سهم خود در ارتباط با افزایش سرمایه بانک را به صورت نقدی پرداخت نماید تا شاهد بهبود کفایت سرمایه بانک ملی باشیم، افزایش سرمایه بانک ملی تا کنون از محل تجدید ارزیابی‌ها صورت گرفته است. نایب رئیس اول کمیسیون اقتصاد مجلس با استقبال از انتشار صورت‌های مالی بانک ملی افزود: از وزیر اقتصاد انتظار داریم در جهت شفافیت، هرچه زودتر نسبت به انتشار صورت‌های مالی دیگر بانک‌های دولتی نیز اقدام نماید تا بتوانیم با همفکری دولت و مجلس، کمک‌ها و مساعدت‌های ممکن را به بانک‌های دولتی به عمل آوریم تا بیش از پیش در خدمت مردم و جامعه قرار گیرند.

+مالیات اینفلوئنسر‌ها چگونه محاسبه می‌شود؟

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در سال گذشته در زمان بررسی لایحه بودجه سال ۱۴۰۰، درآمدهای کاربران دارای بیش از ۵۰۰ هزار دنبال کننده رسانه‌های کاربر محور از محل تبلیغات را مشمول مالیات بر درآمد کردند. دستورالعمل اجرای این مالیات نیز مرداد سالجاری ابلاغ شد که طبق آن در سالجاری سازمان امور مالیاتی مکلف است لیست مودیان مالیاتی و خوداظهاری تهیه شده توسط آن‌ها را تهیه و در سایت سازمان در منظر عموم قرار دهد. علاوه بر این، مودیان مالیاتی باید از طریق خوداظهاری نسبت به تنظیم و تسلیم اظهارنامه‌ مالیاتی مربوط به فعالیت خود در مواعد مقرر و پرداخت مالیات متعلقه اقدام کنند. همچنین، براساس دستورالعمل مربوطه، هزینه‌های تولید محتوا و گزارش آگهی به عنوان هزینه‌های قابل قبول مالیاتی محسوب خواهد شد و چنانچه مابه‌ازای ارائه خدمات تبلیغاتی در صفحه‌های شخصی در رسانه‌های کاربر محور برای دیگران، تحصیل یا تملک کالا یا دریافت خدمت باشد ارزش منصفانه مابه ازای دریافتی درآمد محسوب شده و مشمول مالیات می‌شود.

در این زمینه، محمود علیزاده، معاون حقوقی و فنی سازمان امور مالیاتی، در گفت‌وگو با ایسنا، درباره نحوه محاسبه درآمد اینفلوئنسرها اظهار کرد: به موجب قانون مالیات‌های مستقیم و با آخرین اصلاحاتی که در آن صورت گرفته است، درآمد واقعی هر شخصی اعم از اینفلوئنسرهای دارای بیش از ۵۰۰ هزار دنبال کننده در رسانه‌های کاربر محور نیز براساس بررسی صورت‌حساب‌ها و  حساب‌های بانکی و استناد به مدارک و اسناد مشخص و به عنوان ماخذ محاسبه مالیات تعیین می‌شود. وی افزود: اینفلوئنسرها و فعالیت آن‌ها در فضای مجازی به عنوان شاغل و شغل محسوب می‌شود که همانند سایر شاغلین، درآمد آن‌ها طبق ضوابط مالیات بر درآمد مشمول این مالیات خواهد شد.

+بنزین گران در ۱۴۰۱ گران می شود؟

قیمت بنزین در ۱۴۰۱ گران می‌شود؟ / قیمت طلا و نفت پایین آمد/ بدهی ۵۰ هزار میلیارد تومانی دولت به یک بانک دولتی/ قیمت خانه در تهران از اروپا بیشتر شده است/ مالیات اینفلوئنسر‌ها چگونه محاسبه می‌شود؟

رحیم زارع، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی درباره نرخ بنزین در لایحه بودجه سال آینده گفت: در مورد افزایش قیمت بنزین در سال آینده صحبتی نشده است. بنزین و حامل‌های انرژی وزن بالایی در سبد مصرفی خانوار دارند چون اساسا اقتصاد ما به دلار و بنزین ربط داشته و افزایش قیمت بنزین اثر تورمی بالایی خواهد داشت.

این کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در مورد تعیین تکلیف یارانه‌های پنهان و آشکار گفت: این موضوع به مولفه‌ها و عوامل زیادی مربوط است که باید زیرساخت‌های آن فراهم شود. همچنین موضوع یارانه نقدی هم مطرح بوده که باید از راه‌هایی چون نظرخواهی از مردم، وضعیت آن را مشخص کرد. وی اضافه کرد: اساسا بنایی برای گران شدن حامل‌های انرژی یعنی بنزین و گازوئیل در سال آینده وجود ندارد و احتمال زیاد افزایش قیمت در سال ۱۴۰۱ منتفی است، مگر این‌که یارانه‌های پنهان یعنی مبلغی بالغ بر ۱۰۰۰ هزار میلیارد تومان تعیین تکلیف شود؛ موضوعی که تعیین تکلیف آن هم منوط به بهبود وضعیت معیشت مردم و سپس نظرخواهی و اقناع سازی مردم است، مولفه‌ها و فاکتورهای زیادی وجود دارد که بخواهیم آن را اجرا کنیم. زارع یادآور شد: ما در سال گذشته در بودجه ارز تک نرخی را پیشنهاد و یارانه حدود ۲۰۰ هزار تومانی را اعلام کردیم که دولت آن را قبول نکرد، حال آنکه دولت جدید چه برنامه‌ای دارد را باید در بودجه سال آینده دید.

 

 

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....