تاریخ انتشار : شنبه 27 شهریور 1400 - 20:47
کد خبر : 61183

گلچین اقتصادی روز

گلچین اقتصادی روز

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم. این پیمانه تیتر‌هایی همچون نوسان شاخص کل بورس در اولین روز هفته، ثبت دومین افت هفتگی پیاپی شاخص اس‌اندپی

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

این پیمانه تیتر‌هایی همچون نوسان شاخص کل بورس در اولین روز هفته، ثبت دومین افت هفتگی پیاپی شاخص اس‌اندپی آمریکا، ریزش مجدد ارز‌های دیجیتالی پس از حمله لاگارد، هشدار یک بانک دانمارکی، چین واردات نفت را کاهش داد و گاز بیشتری وارد کرد و دومین صعود متوالی دلار را در بر دارد.

+نوسان شاخص کل بورس در اولین روز هفته

به گزارش اقتصاددان به نقل از تابناک  ،  در حالی که هفته گذشته شاخص کل بورس با کاهش ۳۷ هزار و ۸۰۰ واحدی معادل ۲.۴۷ درصد، مواجه شد ، حال در معاملات امروز و در لحظه انتشار این پیمانه، نماگر کل با افت ۱۵۶۱۲  واحدی مواجه شده است. /جزئیات بیشتر از بازار امروز

دلیل سقوط سهام فایزر و مدرنا

به نقل از سی‌ان‌بی‌سی، اداره غذا و داروی آمریکا (اف‌دی‌ای) تزریق همگانی دوز سوم واکسن کرونا را تأیید نکرد و باعث شد سهام این شرکت‌ها سقوط کند. بر خلاف آن‌چه انتظار می‌رفت، اف‌دی‌ای تزریق دوز سوم (بوستر شات) را تنها برای افراد بالاتر از ۶۵ سال ضروری دانست و ضرورت آن برای عموم را رد کرد. پس از اعلام این خبر، سهام فایزر ۱.۳ درصد سقوط کرد، سهام بایون‌تک ۳.۶ درصد از ارزش خود را از دست داد و سهام مدرنا هم با سقوط ۲.۴ درصدی روبرو شد. این در حالی اتفاق افتاد که دولت بایدن وعده داد از هفته آینده تزریق همگانی دوز سوم واکسن کرونا در آمریکا را آغاز خواهد کرد. معمولاً دولت آمریکا به توصیه‌های اداره غذا و دارو عمل می‌کند اما مواردی هم وجود داشته است که دولت این توصیه‌ها را نادیده بگیرد.

ثبت دومین افت هفتگی پیاپی شاخص اس‌اندپی آمریکا

سهام آمریکا در پایان معاملات دیشب (بامداد شنبه به وقت تهران) تحت تأثیر نگرانی از رشد کرونای دلتا، اجلاس هفته آینده فدرال‌رزرو و تضعیف معمول سهام در ماه سپتامبر، پایین آمدند. میانگین صنعتی داو جونز ۱۶۶.۴۴ واحد یا ۰.۵ درصد افت کرد و به ۳۴٫۵۸۴.۸۸ واحد رسید. اس‌اندپی ۰.۹ درصد سقوط کرد و به ۴٫۴۳۲.۹۹ واحد رسید، در حالی که کامپوزیت نزدک با از دست دادن ۰.۹ درصد از ارزش خود در ۱۵٫۰۴۳.۹۸ واحد بسته شد. سهام شرکت‌های بزرگ تکنولوژی دیشب سقوط کرد. سهام فیسبوک ۲.۲ درصد، آلفابت گوگل ۲ درصد، اپل ۱.۸ درصد و مایکروسافت ۱.۷ درصد سقوط کردند. طبق داده‌های تاریخی ماه سپتامبر همواره بدترین ماه برای بازارهای سهام آمریکا بوده است. این بار هم شاخص اس‌اندپی ۰.۴ درصد در ماه سپتامبر افت کرده است. این هفته داوجونز برای سومین هفته متوالی افت کرد و ۰.۱ درصد پایین آمد. اس‌اندپی در دومین هفته افت متوالی خود ۰.۶ درصد پایین آمد. کامپوزیت نزدک این هفته حدود ۰.۵ درصد پایین آمد.

+چگونگی ارزش‌گذاری خودرو‌های لوکس برای اخذ مالیات

ابهامی که درباره مالیات از خودروهای لوکس مطرح می‌شود، این است که آیا مالیات خودروی خارجی با سال ساخت پایین که تصادفی باشد و ارزش آن کم شده است، همچنان براساس سال ساخت آن محاسبه می‌شود؟ محمود علیزاده معاون فنی و حقوقی سازمان امور مالیاتی در این زمینه پاسخ داد: طبق قانون اگر مجموع ارزش خودروهای یک خانوار و یا یک شخص حقیقی و حقوقی بیش از یک میلیارد تومان باشد، مشمول مالیات بر خودروهای لوکس می‌شود. مکانیسم ارزیابی ارزش هر دستگاه خودرو داخلی و خارجی معمولا بر مبنای سال ساخت خودرو با اعمال ضریبی روی ارزش تعیین شده خودرو به استناد ماده ۴۲ قانون مالیات بر ارزش افزوده ارزش‌گذاری صورت می‌گیرد.

وی افزود: با توجه به اینکه ۹۰ تا ۹۵ درصد قیمت واقعی خودرو مبنای ارزش‌گذاری قرار می‌گیرد، اگر در این موضوع به هر دلیلی ارزش تعیین شده برای خودروهای موردنظر بیشتر از ارزش واقعی آن‌ها باشد، همانطور که در  آیین‌نامه اجرایی این بند از تبصره ۶ و ۷ بودجه مشخص شده است، مشمولان می‌توانند با مراجعه، ارائه مدارک و مستندات مستدل به اداره امور مالیاتی محل سکونت‌شان نسبت به رقم ارزش گذاری شده برای خودروی مشخص متعرض شوند. پس از آن هیات حل اختلاف مالیاتی رای موردنظر در این زمینه را صادر می‌کند. علیزاده در پایان سخنانش مطرح کرد که بنابراین مبنای ارزش‌گذاری خوروهای لوکس چه تصادفی و چه غیرتصادفی طبق نوع خودرو، سال ساخت، برند سازنده خودرو محاسبه می‌شود و از آنجا که محاسبات سازمان امور مالیاتی به سمت قیمت پایین‌تر حرکت می‌کند و بین ۹۰ تا ۹۵ درصد ارزش روز خودروست، اگر افراد نسبت به این ۵ تا ۱۰ درصدی که کم‌تر محاسبه می‌شود اعتراض دارند و معتقدند که ارزش‌ واقعی خودروی موردنظر کمتر از این است، باید دلایل و مدارک متقن مبنی بر تصادفی بودن، مورد آتش‌سوزی قرار گرفتن خودرو و سایر حوادث که از ارزش خودرو کم کرده‌اند، ارائه دهند تا مورد بررسی قرار گیرد.

قیمت جهانی نفت خام افت کرد

قیمت جهانی نفت در پایان معاملات دیشب (بامداد شنبه به وقت تهران) تحت تأثیر بازگشت تولید نفت اسکله‌های نفتی خلیج مکزیک آمریکا، افت کرد. قیمت پیش‌خرید هر بشکه نفت خام برنت ۳۳ سنت افت کرد و به ۷۵.۳۴ دلار رسید. قیمت پیش‌خرید هر بشکه نفت خام آمریکا هم ۶۴ درصد سقوط کرد و به ۷۱.۹۷ دلار بازگشت. با وجود افت روز جمعه قیمت‌های نفت خام این هفته رشد کردند. قیمت نفت برنت این هفته ۳.۳ درصد و قیمت نفت خام آمریکا ۳.۲ درصد جهش کرد. کمبود عرضه نفت خام به علت تعطیلی اسکله‌های نفتی آمریکا بعد از طوفان آیدا، مهم‌ترین عامل رشد هفتگی قیمت‌ها بود. افت روز جمعه به دنبال ۵ روز رشد متوالی شاخص‌ها اتفاق افتاد. قیمت نفت برنت در معاملات روز چهارشنبه به بالاترین سطح خود از اواخر جولای رسید و قیمت نفت آمریکا هم به بالاترین قیمت خود از اوایل آگوست تا کنون رسید. عامل جهش قیمت‌ها به وضوح اختلال در تولید نفت آمریکا و کاهش ذخایر انبارهای این کشور بود و حالا طبیعی است که با بازگشت تولیدات قیمت‌ها پایین بیایند.

افت هفتگی قیمت جهانی طلا

قیمت جهانی طلا در پایان معاملات دیشب (بامداد شنبه به وقت تهران) بخشی از سقوط حدود ۳ درصدی روز گذشته خود را جبران کرد اما بالا ماندن ارزش دلار باعث شد قیمت‌ها از لحاظ هفتگی افت کنند. قیمت خرید نقدی هر اونس طلا در بورس لندن، اسپات‌گلد، ۰.۷ درصد رشد کرد و به ۱٫۷۶۵.۷۳ دلار بازگشت. قیمت پیش‌خرید هر اونس طلای آمریکا هم ۰.۶ درصد رشد کرد و به ۱٫۷۶۶.۳۰ دلار رسید. پس از گزارش پنجشنبه شب که نشان داد فروش خرده‌فروشان آمریکا به طور غیرمنتظره‌ای رشد کرده است ارزش دلار با افزایش احتمال تقویت زودتر از موعد نرخ بهره توسط بانک مرکزی آمریکا، بالا رفت و باعث شد قیمت طلا حدود ۳ درصد سقوط کند. ارزش دلار تا پایان معاملات دیشب نزدیک به بالاترین سطح سه هفته‌ای خود باقی ماند تا قیمت طلا این هفته ۱.۲ درصد سقوط کند. افزایش ارزش دلار قیمت خرید طلا برای دارندگان ارزهای غیر دلاری را بالا برده و تقاضا برای خرید آن را کاهش می‌دهد. قیمت هر اونس نقره هم دیشب ۰.۷ درصد تقویت شد و به ۲۳.۰۸ دلار رسید. پس از سقوط ۴۰ دلاری قیمت طلا حالا همه نگاه‌ها به اجلاس بعدی فدرال‌رزرو است تا در مورد زمان‌بندی کاهش برنامه‌های حمایتی این بانک شفاف سازی کند.

دومین صعود متوالی دلار

ارزش دلار برای دومین روز متوالی مقابل رقبایش افزایش یافت. شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات امروز با ۰.۳۲ درصد افزایش نسبت به روز گذشته در سطح ۹۳.۲۱۸ واحد بسته شد.

ریزش مجدد ارزهای دیجیتالی پس از حمله لاگارد

ارزش هر ده ارز مهم دیجیتالی بازار جز دوج کوین کاهش یافت. به نقل از سی‌ان‌بی‌سی، رییس بانک مرکزی اروپا که سابقه طولانی در حمله به رمزارزها دارد، در سخنان جدیدی ارزهای دیجیتالی را مشکوک و پرریسک دانسته و افزوده است نباید آن ها را به عنوان طبقه جدیدی از ارز در نظر گرفت. کریستین لاگارد با انتقاد از مصرف بالای انرژی برای استخراج رمزارزها گفت: می توان به جای اسکناس، چیزی با کارکرد مشابه را به شکل دیجیتالی داشت؛ اما این کار باید توسط بانک های مرکزی انجام شود. کره جنوبی که پیشتر اعلام کرده بود از سال آینده معاملات مربوط به ارزهای دیجیتالی را مشمول دریافت مالیات خواهد کرد این کار را به دلیل آماده نبودن زیرساخت ها تا سال ۲۰۲۳ انجام نخواهد داد. یک نماینده مجلس کره جنوبی در همین رابطه گفته است تعویق این لایحه اجتناب ناپذیر است و تا زمانی که نهادهای نظارتی قوانین مشخصی در خصوص طبقه بندی رمزارزها انجام ندهند، اخذ مالیات از فعالیت های مرتبط با رمزارزها ممکن نیست. به نقل از ایسنا؛ مجموع ارزش بازار جهانی ارزهای دیجیتالی در حال حاضر ۲۱۲۰ میلیارد دلار برآورد می‌شود که این رقم نسبت به روز قبل ۲.۳۶ درصد کمتر شده است. در حال حاضر ۴۱ درصد کل بازار ارزهای دیجیتالی در اختیار بیت کوین و ۱۸ درصد در اختیار اتریوم است. بیت‌ کوین ۱۲ سال پیش توسط گروه گمنامی از معامله‌گران بر بستر بلاک‌چین ایجاد شد و از سال ۲۰۰۹ معاملات اولیه آن شکل گرفت.

به‌روزرسانی قیمت ارزهای دیجیتال (تا ساعت ۱۵ ظهر به وقت شرقی)؛ این رده حاوی تغییرات قیمتی ۱۰ ارز دیجیتالی بزرگ از نظر ارزش بازار است.

۱- بیت کوین

قیمت: ۴۷ هزار و ۱۶۱.۷۷ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۰.۳۲ درصد کاهش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۴.۳۴ درصد افزایش

۲- اتریوم

قیمت: ۳۳۹۳.۰۵ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۳.۵۲ درصد کاهش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۳.۷۹ درصد افزایش

۳- کاردانو

قیمت: ۲.۳۵ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۲.۰۸ درصد کاهش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۱.۱۰ درصد کاهش

۴- بایننس کوین

قیمت: ۴۰۷.۷۰ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۲.۴۶ درصد کاهش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۱.۴۵ درصد کاهش

۵- تتر

قیمت: ۱.۰۰ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۰.۰۱ درصد کاهش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۰.۰۱ درصد افزایش

۶- ریپل

قیمت: ۱.۰۷ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۰.۶۶ درصد کاهش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۰.۰۸ درصد کاهش

۷- سولانا

قیمت: ۱۴۲.۹۲ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۴.۲۸ درصد کاهش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۱۸.۷۵ درصد کاهش

۸- پولکا دوت

قیمت: ۳۳.۴۳ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۲.۹۸ درصد کاهش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۱۴.۸۰ درصد افزایش

۹- دوج کوین

قیمت: ۰.۲۴۱ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۲.۰۳ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۰.۲۱ درصد کاهش

۱۰ – یو اس دی کوین

قیمت: ۱.۰۰ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۰.۰۱ درصد کاهش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۰.۰۱ درصد افزایش

هشدار یک بانک دانمارکی

اول هانسن، مدیر بخش کالا‌های اساسی ساکسو بانک دانمارک، می‌گوید: افزایش قیمت گاز طبیعی می‌تواند رقابت‌پذیری اقتصادی اتحادیه اروپا در سطح بین‌الملل را تضعیف کند. طی روز‌ها و هفته‌های گذشته به خاطر حجم پایین گاز ذخیره شده در سطح کشور‌های اروپایی و سرد شدن زودهنگام هوا، قیمت گاز در سطح این قاره افزایش چشمگیری داشته است. از سوی دیگر، پایین آمدن عرضه گاز از سوی روسیه و ابهامات موجود نسبت به شروع بهره‌برداری خط لوله انتقال جدید روسیه به اروپا شرایط را در بازار گاز اروپا بدتر کرده است. شرکت گازپروم روسیه چند روز پیش گفته بود که آماده است به فاصله کمی از صدور مجوز از سوی اتحادیه اروپا صادرات گاز به وسیله خط لوله نورداستریم ۲ به اروپا را آغاز کند، اما احتمالاً روند صدور مجوز در این زمینه ماه‌ها طول خواهد کشید، چون میان کشور‌های عضو اتحادیه اروپا در زمینه افزایش واردات گاز از روسیه اختلاف وجود دارد. کار به جایی رسیده که روز چهارشنبه قیمت هر هزار مترمکعب گاز در سطح اتحادیه اروپا به رقم بی‌سابقه ۹۷۰ دلار رسید. به گفته هانسن افزایش قیمت گاز می‌تواند به بروز خاموشی در فصل زمستان در سطح اروپا منجر شود. وی تأکید کرد: اگر قیمت‌ها در آینده نزدیک پایین کشیده نشوند، اروپا با خطر یک زمستان سخت با خاموشی‌های گسترده و پایین آمدن قدرت رقابت‌پذیری در صنایع وابسته به حوزه انرژی که از محل افزایش قیمت گاز و برق آسیب می‌بینند روبه‌رو خواهد بود. وی می‌گوید، بیشتر این صنایع در آلمان و فرانسه بوده و جدی‌ترین آسیب را خواهند دید.

چین واردات نفت را کاهش داد و گاز بیشتری وارد کرد

یک گزارش جدید از اداره آمار دولتی چین نشان می‌دهد که بزرگترین خریدار نفت خام جهان از ابتدای ۲۰۲۱ تا کنون واردات نفت خود را ۵.۷ درصد کاهش داده اما ۲۰ درصد گاز طبیعی بیشتری وارد کرده است. طبق این گزارش جدید در بازه ژانویه تا آگوست چین ۳۴۶.۳۶ میلیون تن نفت خام وارد کرده که این ۵.۷ درصد کمتر از سال گذشته است. در همین زمان، چین حجم واردات گاز طبیعی خود را ۲۲.۲ درصد افزایش داده و به ۷۹.۳۱ میلیون تن رسانده است. این اسناد نشان می‌دهند تنها در ماه آگوست چین ۴۴.۵۳ میلیون تن نفت خام وارد کرده است (۶۲ درصد کمتر از ماه آگوست سال گذشته) و ۱۰.۴۴ میلیون تن گاز طبیعی خریداری کرده است. (۱۱.۵ درصد بالاتر از سال گذشته)، از سوی دیگر تولید نفت داخلی چین در ۸ ماه گذشته ۲.۴ درصد رشد کرده و به ۱۳۳.۲۲ میلیون تن رسیده است. میزان تولید پالایشگاه‌های چین هم ۷.۴ درصد رشد کرده و به ۴۷۰.۷۹ میلیون تن رسیده است. تولید گاز داخلی چین در دوره ذکر شده ۱۰.۸ درصد رشد کرده و به ۱۳۶.۱ میلیارد متر مکعب رسیده است. تنها در ماه گذشته تولید گاز داخلی چین ۱۵.۵ درصد جهش کرده و به ۱۵.۹ میلیارد متر مکعب رسیده است.

​ایرانی‌ها آپارتمان خود را در دوبی رها کردند و برگشتند

رییس اتحادیه مشاوران املاک با بیان اینکه وعده اقامت با خرید آپارتمان در ترکیه و دوبی، سرابی است که بعضی هموطنان عزیز گرفتارش می‌شوند، گفت: به دلیل مشکلات زندگی، نبود شغل و فشارهای اقتصادی در ترکیه، دوبی یا قبرس بسیاری از هموطنان مجبور به ترک این کشورها شدند؛ به طوری که در فرودگاه دوبی خودروشان را رها کرده و آمدند و دیگر سراغی از آپارتمان خود نگرفتند. مصطفی‌قلی خسروی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: آدم دلش می‌سوزد که سرمایه‌های ایرانیان عزیز به خرید آپارتمان و ملک در ترکیه اختصاص پیدا می‌کند و بسیاری از آنها مالباخته می‌شوند. در تبلیغات شبکه‌های ترکی و عربی طوری وانمود می‌شود که در ترکیه یا دوبی همه چیز گل و بلبل است و با وعده اقامت، سرمایه‌ها را از دیگر کشورها جذب می‌کنند اما بارها پیش آمده که این کشورها به بهانه‌های مختلف از دادن اقامت امتناع می‌کنند و قوانین با تغییر مسئولان آن کشورها عوض می‌شود.

وی افزود: در ترکیه دو نوع سند ارایه می‌شود که یکی از طرف شهرداری و دیگری سند ثبتی است. وقتی خانه را به یک فرد خارجی می‌فروشند بعضا دولت می‌گوید که این سند شرایط دریافت اقامت را ندارد یا اینکه می‌گویند شما باید چند سال اینجا بمانید و بعد اقامت دریافت کنید. به هر حال هزینه‌های زندگی در آنجا زیاد است و شغل چندانی برای ایرانی‌ها وجود ندارد. بنابراین در بسیاری موارد با دریافت نصف یا یک سوم پول خانه خود مجبور به بازگشت می‌شوند. رییس اتحادیه مشاوران املاک با بیان اینکه در دوبی، قبرس و گرجستان نیز مشکلات اینچنینی برای ایرانی‌ها ایجاد شده است گفت: بعضی هموطنان ما خودروشان را در فروگاه دوبی گذاشتند و آمدند؛ زیرا فشارهای اقتصادی به آنها وارد شد و تعدادی از افراد حتی به زندان افتادند. برخی افراد حتی برای پیگیری وضعیت ملک خود دیگر به دوبی نرفتند. کشورهای منطقه بازیهای اقتصادی را بلدند و از ناآگاهی شهروندان دیگر کشورها درباره اوضاع کشور مقصد سوءاستفاده می‌کنند. ایران از نظر آب و هوا، امنیت و فرهنگ بسیار بهتر از سایر کشورهاست. ما در کشور چهار فصل زندگی می‌کنیم که بسیاری از اتباع کشورهای حاشیه خلیج فارس دلشان می‌خواهد در ایران آپارتمان و ویلا خریداری کنند، چون شیفته فرهنگ و آب و هوای ایران هستند.

 

 

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....