تاریخ انتشار : پنجشنبه 25 شهریور 1400 - 21:27
کد خبر : 60982

گلچین اقتصادی روز

گلچین اقتصادی روز

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم. این پیمانه تیتر‌هایی همچون ارزش سهام عدالت در پایان هفته چقدر شد؟ بانک‌ها ۱۰ هزار میلیارد تومان اوراق بدهی

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

این پیمانه تیتر‌هایی همچون ارزش سهام عدالت در پایان هفته چقدر شد؟ بانک‌ها ۱۰ هزار میلیارد تومان اوراق بدهی خریدند، جزئیات تجارت ۱۷ میلیارد دلاری ایران با این کشورها، جهش ۲۰۰ واحدی داوجونز، نوسان اندک قیمت جهانی طلا، قیمت نفت خام برنت به ۷۶ دلار نزدیک ماند و ارزش بازار جهانی ارز‌های دیجیتالی را در بر دارد.

+ارزش سهام عدالت در پایان هفته چقدر شد؟

به گزارش اقتصاددان به نقل از تابناک  ، در پایان معاملات دیروز بازار سهام، ارزش سهام عدالت به ۱۴ میلیون و ۱۰۰ هزار و ۸۸۳ تومان رسید که نسبت به روز معاملاتی گذشته ۰.۵ درصد معادل ۸۰ هزار و ۸۷۸ تومان کاهش داشت. با احتساب این موضوع، ارزش ۶۰ درصد قابل فروش سبد ۵۳۲ هزار تومانی سهام عدالت به ۸ میلیون و ۴۶۰ هزار و ۵۲۹ تومان رسیده است.

55312 161 اقتصاددان نوشته

+خبر خوش بانک مرکزی برای متقاضیان خرید مسکن

بانک مرکزی افزایش سقف های‌ تسهیلات «ساخت و خرید مسکن» و «جعاله مسکن» از محل اوراق گواهی حق‌تقدم استفاده از تسهیلات مسکن را به موجب مصوبه یک‌هزار و سیصد و بیستمین جلسه شورای پول و اعتبار مورخ ۱۶‏‏‏‏ شهریور ماه ۱۴۰۰، به شرح زیر به بانک مسکن ابلاغ کرد.

خبر خوش بانک مرکزی برای متقاضیان خرید مسکن/ رشد نقدینگی به ۴۰ درصد نزدیک شد/ رکود بی سابقه در بازار طلا و سکه حاکم شد/ خریداران از بازار ارز عقب‌نشینی کردند/ وزیر صنعت: زیان انباشته دو خودرو ساز بزرگ کشور ۸۰ هزار میلیارد تومان است

۱-سقف تسهیلات ساخت و خرید مسکن از محل اوراق گواهی حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن به شرح جدول زیر تعیین شد؛

۲-سقف تسهیلات جعاله مسکن از محل اوراق گواهی حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن، مبلغ ۸۰۰ میلیون ریال تعیین شد.

۳-در جهت کمک به بازار ودیعه مسکن، پرداخت حداکثر ۱۰ درصد از اوراق صادره مذکور برای پرداخت تسهیلات ودیعه مسکن با سقف‌های ۵۰۰ ، ۴۰۰ و ۳۰۰ میلیون ریال به ترتیب در تهران، مراکز استان ها و شهرهای بالای ۲۰۰ هزار تن جمعیت و سایر شهرها مجاز است.

۴- بانک مرکزی مجاز است، سقف های انفرادی و سقف کلی اختصاصی به بازار ودیعه مسکن را متناسب با شرایط اقتصادی تعدیل کند.

+ دلار جهانی کاهشی ماند

ارزش دلار برای دومین روز متوالی کاهشی ماند. شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات امروز با ۰.۱۶ درصد کاهش نسبت به روز گذشته در سطح ۹۲.۴۶۳ واحد بسته شد.

خبر خوش بانک مرکزی برای متقاضیان خرید مسکن/ رشد نقدینگی به ۴۰ درصد نزدیک شد/ رکود بی سابقه در بازار طلا و سکه حاکم شد/ خریداران از بازار ارز عقب‌نشینی کردند/ وزیر صنعت: زیان انباشته دو خودرو ساز بزرگ کشور ۸۰ هزار میلیارد تومان است

+خریداران از بازار ارز عقب‌نشینی کردند

در پنجمین روز هفته، خریداران از بازار ارز عقب‌نشینی کردند. روز چهارشنبه، بیشتر معامله‌گران تمایل به فروش داشتند و همین موضوع موجب شد که اسکناس آمریکایی ۳۰۰ تومان از ارزش خود را از دست بدهد. ساعت ۳ بعدازظهر روز چهارشنبه، دلار در محدوده ۲۷ هزار و ۳۵۰ تومان معامله شد. به نقل از دنیای اقتصاد، به گفته فعالان، مجموع اخبار سیاسی چند روز اخیر موجب شده است که انتظارات افزایشی در بازار کمرنگ‌تر شود. روز سه‌شنبه نیز قیمت دلار بیشتر تحت تاثیر اصلاح قیمت و حمله یکباره نوسان‌گیران، صعودی شد و دلیل بنیادی-خبری برای افزایش قیمت وجود نداشت. از نگاه فعالان، بازار برای شکست مقاومت ۲۷ هزار و ۸۰۰ تومانی نیاز به اخبار بنیادی صعودی دارد. از غروب روز سه‌شنبه، بازار بیشتر تحت تاثیر اخبار مثبت بود و بالا رفتن احتمال گشایش‌های هسته‌ای موجب شده بود که فروش‌ها در معاملات پشت خطی بیشتر شود.

+بانک ها ۱۰ هزار میلیارد تومان اوراق بدهی خریدند

خزانه داری کل کشور از فروش ۱۰ هزار و ۲۴۶ میلیارد تومان انواع اوراق بهادار دولتی در هفدهمین هفته عرضه این اوراق منتهی به ۲۴ شهریور ماه ۱۴۰۰ خبر داد.

+رشد نقدینگی به ۴۰ درصد نزدیک شد

کمیجانی، رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه حجم نقدینگی در پایان مردادماه ۱۴۰۰ به رقم ۳۹۲۱۴.۳ هزار میلیارد ریال رسید، تصریح کرد: این نرخ نسبت به پایان سال ۱۳۹۹ معادل ۱۲.۸درصد رشد را نشان می‌دهد. همچنین، نقدینگی در دوازده ‌ماهه منتهی به پایان مرداد ماه ۱۴۰۰ معادل ۳۹.۱ درصد رشد یافت. وی یادآور شد: هرچند این رشد مطلوب نیست، بانک مرکزی طی این مدت تلاش کرده است با انجام عملیات بازار باز از شتاب رشد نقدینگی کاسته شود.

+جزئیات تجارت ۱۷ میلیارد دلاری ایران با این کشورها

تازه‌ترین گزارش لطیفی، سخنگوی گمرک ایران، از وضعیت تجارت خارجی در پنج ماه ابتدایی امسال، نشان از رشد ۴۰ درصدی صادرات و ۵۴ درصدی واردات از این کشورها دارد. این در حالی است که مجموع تجارت ایران با این کشورها در این دوره ۳۴.۵میلیون تن به ارزش ۱۷.۱ میلیارد دلار بوده است. بر اساس این گزارش، ایران  در پنج ماه نخست امسال به ۵۰ کشور اسلامی کالا صادر کرده که حجم این صادرات ۲۷.۳میلیون تن به ارزش ۹.۱میلیارد دلار بوده است.

۲۲.۷میلیون تن کالای ایرانی به ارزش ۶.۵میلیارد دلار در مدت مشابه سال قبل (پنج ماه نخست سال ۹۹) به ۴۶ کشور اسلامی صادر شده بود که این میزان در پنج ماهه امسال، نسبت به مدت مشابه سال قبل از لحاظ وزنی ۲۰ درصد و از لحاظ ارزشی ۴۰ درصد رشد را در صادرات به این کشورها نشان می دهد. در خصوص مقاصد اصلی صادرات کالاهای ایرانی در کشورهای اسلامی نیز بیشترین میزان صادرات به عراق با  ۳.۱ میلیارد دلار، امارات متحده عربی ۱.۹ میلیارد دلار، ترکیه۱.۱ میلیارد دلار و افغانستان ۸۵۵ میلیون دلار بوده که این چهار کشور همواره در سال های اخیر در بین پنج کشور اصلی صادرات کشورمان به کل دنیا بوده‌اند.

پس از آن، میزان صادرات به اندونزی ۴۵۸ میلیون دلار، پاکستان۴۲۱ میلیون دلار، عمان ۲۲۸ میلیون دلار، ازبکستان ۱۷۴ میلیون دلار، آذربایجان ۱۶۱ میلیون دلار، ترکمنستان ۱۱۷ میلیون دلار، سوریه ۸۶ میلیون دلار، الجزایر۶۶ میلیون دلار، قزاقستان۶۳ میلیون دلار، قطر ۵۸ میلیون دلار، کویت ۵۲ میلیون دلار و مالزی ۴۲ میلیون دلار بوده است. در رابطه با میزان واردات از کشور‌های اسلامی نیز در پنج ماه نخست سال گذشته، میزان واردات از کشور‌های اسلامی برابر با ۴.۸ میلیون تن کالا به ارزش ۵.۲ میلیارد دلار بوده، این در حالی است که در این دوره، سال جاری میزان واردات از این کشورها، ۷.۲ میلیون تن به ارزش هشت میلیارد دلار را نشان می‌دهد که رشد ۵۰ درصدی واردات از لحاظ وزنی و ۵۴ درصدی از نظر ارزشی را داراست. امارات با ۵.۴میلیار دلار در صدر واردات پنج ماهه کشور در بین همه کشور‌های اسلامی و غیر اسلامی است و ترکیه نیز با حدود ۱.۸میلیارد دلار در رتبه دوم کشور‌های اسلامی و رتبه سوم کشور‌های دنیا در تامین نیاز‌های کشور قرار دارد.

+رکود بی سابقه در بازار طلا و سکه حاکم شد

محمد کشتی آرای، نایب رئیس اتحادیه فروشندگان و سازندگان طلا، جواهر، نقره و سکه تهران در گفتگو با نبض بورس گفت: به دلیل رکود کم سابقه و بسیار بدی که بر فضای معاملات طلا و سکه حاکم شده است، عملا دادوستد‌ها به نوعی قفل شده است. /جزئیات بیشتر

جهش ۲۰۰ واحدی داوجونز

سهام آمریکا به دنبال ثبت چند نوار افت متوالی در ماه سپتامبر بالاخره در معاملات دیشب (بامداد پنجشنبه به وقت تهران) به اولین رشد خود در چند روز اخیر دست یافتند. میانگین صنعتی داو جونز ۲۳۶.۸۲ واحد یا ۰.۷۰ درصد رشد کرد و به ۳۴٫۸۱۴.۳۹ واحد رسید. اس‌اندپی ۰.۸۰ درصد رشد کرد و به ۴٫۴۸۰.۷۰ واحد بازگشت، در حالی که کامپوزیت نزدک ۰.۸۰ درصد بالا آمد و به ۱۵٫۱۶۱.۵۳ واحد رسید. استراتژیست ارشد جی‌پی مورگان، دوبراوکو لاکاس بوجاس، می‌گوید: علی‌رغم نگرانی‌های موجود در مورد افت اخیر شتاب اقتصاد و فعالیت‌های تجاری آمریکا، ما اطمینان داریم که رشدی قدرتمند در انتظار ماست و فعالیت‌های تجاری دوباره شتاب خواهند گرفت. در معاملات دیشب جهش بزرگ قیمت نفت خام باعث شد تا سهام شرکت‌های انرژی جهش کنند. از سوی دیگر رشد سود اوراق قرضه آمریکا هم ارزش سهام بانک‌های این کشور را بالا برد.

نوسان اندک قیمت جهانی طلا

قیمت جهانی طلا در معاملات امروز، پنج‌شنبه در حالی در محدوده‌ای نزدیک به ۱٫۸۰۰ دلار ماند که پس از گزارش تورم آمریکا وضعیت آینده سیاست‌گذاری‌های پولی آمریکا نامشخص شده است. پس از آنکه مشخص شد رشد تورم آمریکا در ماه آگوست کمتر از حد انتظار بوده است قطعیت برنامه فدرال‌رزرو برای آغاز کاهش حمایت‌های مالی خود در سال جاری از بین رفت. تا ساعت ۷:۰۴ به وقت تهران، قیمت خرید نقدی هر اونس طلا در بورس لندن، اسپات‌گلد، ۰.۱۷ درصد نسبت به قیمت بسته شده دیشب رشد کرد و به ۱٫۷۹۵.۵۵ دلار رسید. قیمت پیش‌خرید هر اونس طلای آمریکا تا همین لحظه ۰.۰۹ درصد رشد کرد و به ۱٫۷۹۶.۵۰ دلار رسید. قیمت جهانی طلا در معاملات دیشب هم افت اندکی را به ثبت رسانده بود. این افت و رشدهای کوچک نشان‌دهنده عدم قطعیت و آینده‌ای نامشخص در بازار است.

قیمت نفت خام برنت به ۷۶ دلار نزدیک ماند

قیمت نفت خام در معاملات امروز، پنج‌شنبه در حالی دوباره رو به رشد شد که دیروز پس از جهشی ۲ درصدی در انتهای معاملات، بخشی از سود خود را از دست داد. افت بیش از انتظار میزان ذخایر انبارهای نفت خام آمریکا که نشان می‌داد تقاضای نفت در حال رشد است، باعث تقویت قیمت‌های نفت خام شد. از سوی دیگر، همچنان بخش بزرگی از ولید اسکله‌های نفتی خلیج مکزیک آمریکا نتوانسته‌اند پس از طوفان آیدا تولید خود را از سر بگیرند و بازار جهانی را با کمبود عرضه روبرو کرده‌اند. قیمت پیش‌خرید هر بشکه نفت خام برنت، بنچ‌مارک جهانی قیمت نفت که دیروز برای ساعاتی از ۷۶ دلار هم فراتر رفته بود، تا ساعت ۷:۱۶ صبح پنجشنبه به وقت تهران، ۰.۲۰ درصد رشد کرد و به ۷۵.۶۱ دلار رسید. قیمت پیش‌خرید هر بشکه نفت خام نیمه‌سنگین تگزاس غرب آمریکا، دابلیوتی‌آی، تا این لحظه ۰.۱۵ درصد نسبت به قیمت بسته شده دیشب رشد کرد و به ۷۲.۷۲ دلار رسید. مؤسسه سوخت آمریکا دیروز اعلام کرده بود ذخایر انبارهای نفت این کشور ۵.۴ میلیون بشکه کاهش یافته است. این در حالی است که اقتصاددانان شرکت‌کننده در نظرسنجی رویترز پیش‌بینی کرده بودند این ذخایر ۳.۵ میلیون بشکه کاهش خواهند یافت.

 + وزیر صنعت: زیان انباشته دو خودروساز بزرگ کشور ۸۰ هزار میلیارد تومان است

وزیر صنعت،‌ معدن و تجارت با بیان این که زیان انباشته ۸۰ هزار میلیارد تومانی در دو خودروسازی بزرگ کشور نتیجه آمیختگی وظایف حاکمیتی و غیر حاکمیتی است، گفت: ستاد راهبردی شرکت‌ها و موسسات غیرحاکمیتی به ریاست دستیار ویژه وزیر صنعت، معدن و تجارت تشکیل خواهد شد.

بیشتر شدن نرخ تورم در کشورهای فرانسوی زبان

به نقل از مرکز آمار فرانسه، نرخ نهایی تورم فرانسه در دوازده ماه منتهی به آگوست با ۰.۷ درصد افزایش نسبت به مدت مشابه ماه قبل به ۱.۹ درصد رسید که این نرخ تورم، بالاترین تورم ثبت شده این کشور در سی ماه اخیر بوده است. مهم‌ترین عامل افزایشی نرخ تورم طی این مدت، مربوط به بخش انرژی بوده که در آن تورم به ۱۲.۷ درصد افزایش یافته است. در بین سایر بخش‌ها نیز نرخ تورم بخش تنباکو با ۰.۲ درصد افزایش نسبت به ماه قبل به ۵.۱ درصد رسیده و تورم بخش ارتباطات به ۲.۹ درصد افزایش پیدا کرده است. متوسط نرخ تورم فرانسه در بازه زمانی ۱۹۵۸ تا ۲۰۲۱ برابر با ۴.۴۱ درصد بوده که بالاترین رقم ثبت شده مربوط به آوریل ۱۹۵۸ با ۱۸.۸ درصد و کمترین نرخ تورم ثبت شده نیز تورم منفی ۰.۷ درصدی ماه ژوئیه سال ۲۰۰۹ بوده است.

بر مبنای ماهانه نیز تورم فرانسه در این ماه ۰.۶ درصد اندازه‌گیری شده که نسبت به تورم ثبت شده ماه قبل ۰.۵ درصد بیشتر شده است. هسته تورمی که تغییرات قیمت مربوط به گروه مواد غذایی و انرژی را به دلیل نوسانات آن‌ها در نظر نمی‌گیرد در این ماه به ۰.۸ درصد رسیده است.

از سوی دیگر، نرخ تورم در دیگر کشور فرانسوی زبان یعنی بلژیک افزایشی بوده و متوسط نرخ تورم در دوازده ماه منتهی به آگوست با افزایش ۰.۴۲ درصدی نسبت به مدت مشابه منتهی به ماه قبل به ۲.۷ درصد رسیده است. این نرخ تورم که بالاترین تورم ثبت‌شده در این کشور در ۳۱ ماه اخیر بوده، بیش از همه تحت تاثیر افزایش قیمت بخش سوخت با ۱۷.۴ درصد و آب و برق با ۷.۱ درصد قرار گرفته است. از سوی دیگر، بیشترین اثر کاهنده تورم در بخش مواد غذایی با منفی ۰.۳ درصد و مراقب های درمانی با ۰.۸ درصد مشاهده شده است. متوسط نرخ تورم بلژیک در بازه زمانی ۱۹۲۱ تا ۲۰۲۱ معادل ۵.۶۹ درصد بوده است که بالاترین رقم ثبت شده مربوط به تورم ۲۲۲.۸۱ درصدی ژانویه۱۹۴۷ و پایین‌ترین تورم ثبت شده نیز مربوط به تورم منفی ۱۸.۱۱ درصدی ماه اکتبر سال ۱۹۲۱ بوده است. بر مبنای ماهانه تورم این کشور در این ماه ۰.۵ درصد بوده که ۰.۳۳ درصد بیشتر از رقم ثبت شده ماه قبل بوده است.

ارزش بازار جهانی ارزهای دیجیتالی

انتشار خبر سرمایه‌گذاری اتحادیه اروپا در فناوری بلاک چین باعث رشد قیمت رمزارزها شد. به نقل از سی‌ان‌بی‌سی، اتحادیه اروپا با هدف گذار به اقتصاد دیجیتالی در نظر دارد ۱۷۷ میلیارد دلار در فناوری های نوین سرمایه گذاری کند که زیرساخت های داده، فناوری فایو جی، محاسبات کوانتومی و همچنین فناوری بلاک چین از جمله آن ها خواهند بود. این برنامه، بخشی از پروژه بزرگ تر اتحادیه اروپاست که در نظر دارد برای خروج کامل اقتصادهای اروپایی از پیامدهای کرونایی و دستیابی به توسعه پایدار، ۷۵۰ میلیارد دلار اعتبار در بخش های مختف اقتصادی اتحادیه تزریق کند. در حالی که بسیاری از نهادهای نظارتی نسبت به رمزارزها سختگیرتر شده اند، رییس کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا در موضعی نسبتا نرم، تنها از صرافی های ارایه دهنده خدمات مرتبط با ارزهای دیجیتالی خواسته است تا مجوزهای قانونی را اخذ و اطلاعات مربوط به تراکنش های خود را ثبت کنند. گری گنسلر، توکن ها و ارزهای دیجیتالی را نوعی از دارایی خوانده که احتمالا زیرمجموعه اوراق بهادار محسوب می شوند. دولت هند که پیش از این به دلیل مخالفت داخلی از طرح ممنوعیت فعالیت های مرتبط با رمزارزها عقب نشینی کرده بود، در حال آماده سازی طرحی است که در صورت تصویب، خرید و فروش ارزهای دیجیتالی را مشمول دریافت مالیات می کند. احتمالا ممنوعیت ارزهای دیجیتالی خصوصی نیز بخشی از لایحه خواهد بود. در کره جنوبی، احتمال تعطیلی دو سوم صرافی های ارایه دهنده خدمات ارزهای دیجیتالی در این کشور بالا گرفته است.

خبر خوش بانک مرکزی برای متقاضیان خرید مسکن/ رشد نقدینگی به ۴۰ درصد نزدیک شد/ رکود بی سابقه در بازار طلا و سکه حاکم شد/ خریداران از بازار ارز عقب‌نشینی کردند/ وزیر صنعت: زیان انباشته دو خودرو ساز بزرگ کشور ۸۰ هزار میلیارد تومان است

مجموع ارزش بازار جهانی ارزهای دیجیتالی در حال حاضر ۲۱۸۰ میلیارد دلار برآورد می‌شود که این رقم نسبت به روز قبل ۳.۹۴ درصد بیشتر شده است. در حال حاضر ۴۱ درصد کل بازار ارزهای دیجیتالی در اختیار بیت کوین و ۱۸ درصد در اختیار اتریوم است. بیت‌ کوین ۱۲ سال پیش توسط گروه گمنامی از معامله‌گران بر بستر بلاک‌چین ایجاد شد و از سال ۲۰۰۹ معاملات اولیه آن شکل گرفت.

 

 

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....