تاریخ انتشار : سه شنبه 9 شهریور 1400 - 21:22
کد خبر : 59220

گلچین اقتصادی روز

گلچین اقتصادی روز

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم. این پیمانه تیتر‌هایی همچون تداوم روند نزولی بورس برای سومین روز، طلا گران شد، قیمت نفت خام افت کرد،

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

این پیمانه تیتر‌هایی همچون تداوم روند نزولی بورس برای سومین روز، طلا گران شد، قیمت نفت خام افت کرد، نفت بیشتری وارد بازار می‌شود؟ انتشار اوراق ودیعه برای مهار تورم و تصمیم‌گیری در مورد قیمت خودرو پس از شهریور را در بر دارد.

+تداوم روند نزولی بورس برای سومین روز

به گزارش اقتصاددان به نقل از تابناک  ، در حالی که روز گذشته شاخص کل بورس اوراق بهادار با کاهش ۴۹۴۰۹ واحدی معادل ۳.۱۴ درصد به یک میلیون و ۵۲۳ هزار و ۹۹۷ واحد رسید، امروز و در دقایق پایانی بازار، نماگر کل بورس با افت بیش از ۲۷ هزار واحدی همراه شده است.

+شاخص بورس تا کجا عقب نشینی می‌کند؟

مسعود اسلامی کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه پیشتر اعلام کرده بودم که شاخص کل در محدوده خطرناکی است، اظهار داشت: وقتی شاخص کل از محدوده یک میلیون و ۵۳۰ هزار واحد گذشت، در حقیقت شاخص از لحاظ تکنیکالی و اندیکاتورها در محدوده اشباع خرید بود؛ بنابراین، این اصلاح شاخص طبیعی است. همچنین با توجه به اینکه اکثر شاخص سازها حداقل ۷۰ تا ۸۰ درصد و بعضا حتی تا ۱۰۰ درصد در این دو ماه رشد کرده اند، طبیعتا باید اصلاح نیز اتفاق می افتاد. در نتیجه وقتی سهام شاخص ساز اصلاح می کند، طبیعتا شاخص کل هم دچار اصلاح خواهد شد. به گفته این کارشناس بازار سرمایه، محدوده یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحدی برای شاخص کل بورس، یک محدوده بسیار سختی است که برای شکسته شدن آن، روند اخیر بازار، توانایی این کانال شکنی را نداشت. در نتیجه باید یک اصلاح رو به پایین را تجربه کند تا بعدا بتواند از این محدوده یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحدی عبور کند.

اسلامی در پاسخ به این که روند اصلاح تا کجا پیش خواهد رفت، با اشاره به اینکه نماگر کل در محدوده یک میلیون و ۴۸۰ تا یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد یک حمایت خوب را خواهد داشت، اظهار داشت: برای اینکه ما بدانیم این اصلاح تا چه زمانی خواهد بود نیاز است که کندل هفتگی و ماهانه شاخص را از لحاظ تکنیکالی بررسی کنیم. وی افزود: به نظر می رسد اصلاح قیمتی زیادی نباید داشته باشیم. شاید شاخص در محدوده ۱.۴۸۰ تا ۱.۵۰۰ تا حدودی نوسانی بماند تا اصلاح زمانی طی شود. /ایبِنا

+آیت الله اراکی: رمز ارز باطل است

آیت الله محسن اراکی امروز در همایش بانکداری اسلامی گفت: در نظام اقتصاد کلان اسلامی این اصل بنیادین وجود دارد که کسی بدون کار نمی‌تواند مالک چیزی شود. مالک منابع طبیعی شدن در نتیجه کار است و اینجا کار به معنای قدرت منفعت رسانی به مردم است. مثلاً اگر رودخانه را منابع طبیعی بدانیم، آب آن مختص کسی نیست اما اگر بخواهیم از این آب برای کشاورزی استفاده کنیم، فردی که آب رودخانه را به زمین می‌برد، مالک آب می‌شود.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تصریح کرد: بنابراین اگر قرار است پول سودآور شود، باید این پول به یک کار اقتصادی یا یک کار فشرده در تولید کالا یا ارائه خدمت اختصاص داده شود. اگر پول به کار و یا خدمت ضمیمه شد، این پول می‌تواند منشأ افزایش ثروت شود. اینکه گفته می‌شود تولید به افزایش ثروت می‌انجامد از همین اصل بنیادین سرچشمه می‌گیرد.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب تأکید کرد: ما معتقدیم رمز ارز باطل است، چون منشأ ثروت آفرینی نیست. رمز ارز پول اعتباری محض است که قرار است به پول اعتباری دیگری از محل مکیدن ثروت مجامع تبدیل شود. اراکی تصریح کرد: رمز ارز نمی‌تواند در برابر ارز قرار گیرد، چون اساس نظام مبادلاتی اسلام به عنوان منشأ نظام بانکی مطرح است. تعریف بانک در اسلام سه چیز است. وظیفه حفاظت دارایی مردم، هدایت آن به سمت بهره برداری برای منافع مردم و ارائه خدمات پولی به مردم است. ما نباید در جهان امروز از بیان حرف‌ها و اندیشه‌های بانکداری اسلامی حیا کنیم. باید حرف ما را همه مردم بشنوند. ما نظام بانکی اختصاصی داریم. نظام بانکی اسلامی به این معنا نیست که نظام بانکداری غربی را روپوش اسلامی تن کنیم.

+پیشنهاد یک استاد حوزه به نظام بانکی برای جبران افت ارزش ریال

آیت الله سید مصطفی محقق داماد استاد حوزه و دانشگاه در سی و یکمین همایش بانکداری اسلامی گفت: بانکداری برای اجرای عدالت انجام می شود. در حقیقت سرمایه های کوچک را جمع آوری و هنگفت می کند و این سرمایه را در اختیار تجار و تولیدکننده قرار می دهد که حرکت اقتصادی را پیش ببرند. اینکه ظلم نیست؛ این عین عدالت است. اگر چنین است ما باید نگاه دیگری به مساله بانکداری کنیم. محقق داماد افزود: در بانکداری تمام پول فقیر این کشور که بیکار است و کار نمی تواند بکند را جمع می کند و این را به یک تولیدکننده می دهد، بنابراین اینکه ظلم نیست. عقیده دارم باید بنیادین نگاه کرد. نگاه کلی تری باید کرد که ظلمی اتفاق نیفتد و اجرای عدالت انجام شود. پیشنهاد می کنم وقتی یک بانک پولی را از مردم میگیرد و میخواهد در اختیار دیگران قرار دهد، تعهد بدهد که بعدا و در زمانی که آن فرد پولش را میخواهد از بانک پس بگیرد، باید عین پولش را با حساب افت آن برگرداند و اگر بانک، پولی را به کسی قرض داد و سر تاریخ سررسید برنگرداند، باید آن شخص خسارتی را که در اثر تاخیر ایجاد شده به بانک برگرداند و گرنه ظلم است. مثلا یک تاجر باید بعد از شش ماه پول را برمی گرداند ولی برنگردانده است، بنابراین در اینجا هم باید عدم النفع پول (ضرر) و هم افت ارزش پول را به بانک برگرداند. در نتیجه این عین عدالت است.

طلا گران شد

افت ارزش دلار پس از اظهارات رئیس فدرال‌رزرو در هفته گذشته و پایین آمدن آن تا کمترین سطح دوهفته‌ای، باعث شد قیمت جهانی طلا در معاملات امروز، سه‌شنبه، تقویت شود. به نقل از سی‌ان‌بی‌سی، افت ارزش دلار پس از اظهارات رئیس فدرال‌رزرو در هفته گذشته و پایین آمدن آن تا کمترین سطح دو هفته‌ای، باعث شد قیمت جهانی طلا در معاملات امروز، سه‌شنبه، تقویت شود. روز جمعه پس از اظهارات رئیس بانک مرکزی آمریکا که اعلام کرد اعضای این بانک عجله‌ای برای بالا بردن نرخ بهره ندارند، دلار با بدترین افت روزانه خود در یک ماه اخیر روبرو شد و در معاملات دیروز هم در همین سطح باقی ماند. قیمت خرید نقدی هر اونس طلا در بورس لندن، اسپات‌گلد، تا ساعت ۱۱:۳۴ به وقت تهران، ۰.۳۰ درصد رشد کرد و به ۱,۸۱۵.۶۶ دلار رسید. قیمت پیش‌خرید هر اونس طلای آمریکا هم تا این لحظه ۰.۳۰ درصد رشد کرد و به ۱,۸۱۷.۷۰ دلار رسید. شاخص دلار در معاملات امروز ۰.۲۰ درصد در مقابل ارزهای جهان افت کرد و باعث شد قیمت خرید طلا برای دارندگان ارزهای غیردلاری ارزان‌تر شده و تقاضا برای خرید آن بالا برود.

قیمت نفت خام افت کرد

به نقل از سی‌ان‌بی‌سی، قیمت نفت خام در معاملات امروز سه‌شنبه، با آرام شدن طوفان سهمگین آیدا و کاهش درجه آن به یک طوفان گرمسیری معمولی افت کرد. قیمت نفت خام در روزهای اخیر در حالی جهش کرده بود که طوفان آیدا تقریباً تمام اسکله‌های نفتی آمریکا را تعطیل کرده و حدود ۱.۷۴ میلیون بشکه در روز از بازارهای نفت جهانی کم شده بود. اما عامل دیگری که قیمت‌های نفت خام را پایین آورد، این بود که پس از گمانه‌زنی‌ها در مورد اینکه با گسترش کرونای دلتا اعضای اوپک پلاس افزایش تولید توافق شده خود را عملی نخواهند کرد، نمایندگان این گروه اعلام کردند انتظار دارند این افزایش تولید طبق برنامه قبلی اجرا شود. تا ساعت ۷:۳۱ به وقت تهران، قیمت پیش‌خرید هر بشکه نفت خام برنت، بنچ‌مارک جهانی قیمت نفت، ۰.۶۳ درصد افت کرد و به ۷۲.۹۵ دلار رسید. قیمت پیش‌خرید هر بشکه نفت خام نیمه‌سنگین تگزاس غرب آمریکا، دابلیوتی‌آی، ۰.۵۶ درصد پایین آمد و به ۶۸.۸۲ دلار رسید. شاخص برنت دیشب تا ۷۳.۶۹ دلار بالا رفته بود که این بالاترین قیمت از ۲ آگوست تا کنون است. قیمت بنزین آمریکا تحت تأثیر طوفان آیدا ۱.۵ درصد جهش کرده و قیمت نفت را تقویت کرده بود. اعضای اوپک پلاس این چهارشنبه دیدار خواهند کرد تا در مورد جزئیات افزایش تولید ۴۰۰ هزار بشکه در روز خود بحث کنند.

نفت بیشتری وارد بازار می‌شود؟

شرکت نوردیک امریکن تانکر پیش بینی کرد صنعت نفتکش در ماههای آینده با چشم انداز روشنتری روبرو خواهد شد زیرا نفت بیشتری وارد بازارهای بین المللی می‌شود. به گزارش ایسنا، این اپراتور نفتکش در گزارش سه ماهه دوم خود اعلام کرد تقاضا برای نفت بالاتر  می‌رود  و اوپک تولیدش را افزایش می‌دهد. قیمتهای فعلی بالای نفت و گاز و برق حتی پیش از این که زمستان از راه برسد نشان  می‌دهد که زنجیره انرژی به عرضه بیشتری نیاز دارد. با فراوانی ظرفیت مازاد تولید در جهان، ما بر این باوریم که طولی نمی کشد نفت بیشتری وارد بازارهای جهان و نفتکشهای ما  می‌شود. در حالی که صاحبان نفتکش و اپراتورها در نیمه اول سال گذشته از نرخهای کرایه خوبی بهره بردند اما نرخها در سال میلادی جاری تاکنون با ادامه محدودیت عرضه میزان قابل توجهی از نفت اوپک پلاس پایین بوده است.

شرکت نوردیک امریکن تانکر اعلام کرد، هرچند سه ماهه دوم سال ۲۰۲۱ پرچالش بوده است، در سراسر جهان شواهدی از تقاضای رو به رشد برای نفت مشاهده می کنیم. این شرکت اعلام کرد تقاضا برای نفت در بلندمدت رکن کلیدی اقتصاد جهانی خواهد بود و جهان همچنان به نفت نیاز خواهد داشت و هنوز به جایگزین واقعی برای این ماده خام ارزشمند و فراوان نرسیده است. گذار انرژی زمان می برد و نفت در دهه های پیش رو همچنان مورد نیاز خواهد بود. کوین مک کی، رییس و مدیرعامل تیکی تانکرز اوایل ماه جاری اظهار کرده بود اگرچه دورنمای کوتاه مدت به دلیل پاندمی کووید ۱۹ نامعلوم است بر این باوریم که بسیاری از شاخصهای اصلی بازار نفتکش از جمله افزایش برنامه ریزی شده تولید اوپک پلاس، کاهش سطح ذخایر جهانی نفت و عوامل بنیادین ناوگان نفتکش که میزان بسیار محدود سفارشهای نفتکش جدید را نشان می دهند از ادامه روند احیای بازار حکایت دارند.

+انتشار اوراق ودیعه برای مهار تورم

رئیس کل بانک مرکزی گفت: انتشار اوراق ودیعه در شورای پول و اعتبار مورد تصویب قرار گرفته اما تاکنون به کار گرفته نشده است و در حال تهیه مقدمات کار هستیم و امیدواریم امسال برای مهار پایه پولی و نرخ تورم از این ابزار استفاده کنیم و این جایگزین اوراق مشارکت بانک مرکزی است که از سال های ۱۳۷۹ به بعد به اجرا گذاشته شد.

+وزیر صمت از کنترل تورم خبر داد

سید رضا فاطمی امین در ارتباط با رسانه ملی در خصوص رتبه بندی استان‌ها بر اساس شاخص قیمت کالا و خدمات مصرفی توضیح داد: در کوتاه مدت دو اولویت تنطیم بازار و تورم را در نظر داریم و برای رسیدن به این هدف با دوستان در وزارتخانه‌های دیگر جلساتی را شروع که تسلط به جریان تولید و توزیع کالا داشته باشیم تا بتوانیم کمبودها را پیش بینی کنیم. فاطمی امین با تأکید بر اینکه این سامانه اطمینانی از جهت تأمین کالا را به ما می‌دهد تا بتوانیم تا انتهای سال بازار را کنترل کنیم، تصریح کرد: با جدیت درصدد کنترل تورم هستیم تا بتوانیم این بیماری اقتصادی را در چندسال کاهش و شرایط اقتصادی را به سمت مطلوب هدایت کنیم.

+قیمت گندم ۷۵۰۰ تومان اعلام شد

وزیر جهاد کشاورزی گفت: در جلسه امروز قیمت گندم برای سال زراعی جدید ۷ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام شد.

تصمیم‌گیری در مورد قیمت خودرو؛ پس از شهریور

رئیس شورای رقابت با بیان اینکه خودروسازان حق پیش فروش خودرو با قیمت نامشخص را ندارند، گفت: در مورد قیمت جدید خودروها پس از شهریورماه تصمیم‌گیری می‌شود.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....