تاریخ انتشار : جمعه 5 شهریور 1400 - 20:23
کد خبر : 58757

گلچین اقتصادی روز

گلچین اقتصادی روز

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم. این پیمانه تیتر‌هایی همچون حجم صندوق‌های بورسی ۵۳۰ هزار میلیارد تومان شد، هند رتبه دوم تملک رمزارز‌ها در جهان

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

این پیمانه تیتر‌هایی همچون حجم صندوق‌های بورسی ۵۳۰ هزار میلیارد تومان شد، هند رتبه دوم تملک رمزارز‌ها در جهان را از آن خود کرد، صعود قیمت نفت از سر گرفته شد، ۱۰۲ هزار تن روغن خام خوراکی وارد کشور شد، جوجه ریزی مرداد به ۱۱۶ میلیون قطعه رسید و بازگشت تقاضای جهانی برق به سطح قبل از پاندمی را در بر دارد.

+حجم صندوق های بورسی ۵۳۰ هزار میلیارد تومان شد

 به گزارش اقتصاددان به نقل از تابناک  ، مدیر نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس گفت: حجم صندوق‌های سرمایه‌گذاری بورسی به حدود ۵۳۰ هزار میلیارد تومان رسیده است. میثم فدایی گفت: از این میزان، ۳۷۰ هزار میلیارد تومان به صندوق‌های با درآمد ثابت تعلق دارد. صندوق‌های سهامی نیز ۶۲ هزار میلیارد تومان از این حجم را به خود اختصاص داده اند. صندوق‌های بازارگردانی نیز اکنون حجمی حدود ۹۲ هزار میلیارد تومان دارند که این میزان نسبت به دی ماه سال گذشته با حدود ۴۴ درصد رشد مواجه بوده است.

مدیر نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به صندوق‌های کالایی، غالب این صندوق‌ها را مربوط به صندوق‌های طلا دانست و افزود: حجم این صندوق‌ها اکنون به بیش از ۲ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان رسیده است. بعد از ابلاغیه اسفند ماه سال ۱۳۹۹ سازمان بورس و اوراق بهادار مبنی بر خرید سهام به صندوق‌های سرمایه گذاری با درآمد ثابت (افزایش حد نصاب)، این صندوق‌ها در پنج ماه اخیر، چیزی حدود ۱۴ هزار میلیارد تومان سهام خریداری کردند؛ بنابراین، در مجموع سود حاصل از بخش سهام صندوق‌های با درآمد ثابت در مدت پنج ماه گذشته ۸ هزار و ۷۷۸ میلیارد تومان است. در حال حاضر صندوق‌های با درآمد ثابت بیش از ۱۹ هزار میلیارد تومان ذخیره سود سهام دارند. سود سهام تا پایان سال در حساب صندوق می‌ماند تا در صورت احتمال کاهش ارزش سهام، به حفظ آن بپردازد و در غیر این صورت در پایان سال مالی، بین دارندگان واحدهای سرمایه گذاری تقسیم می‌شود.

+نماد‌های پُرتراکنش بورس کدامند؟

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات هفته‌ای که گذشت (چهارشنبه، سه شهریور ‌ماه) در کانال یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد تداوم پیدا کرد و با ۵۰ هزار واحد افزایش نسبت به هفته پایانی مردادماه به عدد یک‌میلیون و ۵۵۰ هزار واحد رسید؛ بنابراین، رشد شاخص کل در هفته جاری بیش از سه درصد بود. شاخص کل در پایان روز یکشنبه هفته گذشته (۲۴ مرداد ماه) در حالی با رقم یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد به معاملات خود پایان داد و به پیشواز تعطیلات کرونایی رفت که این رقم روز گذشته (چهارشنبه، ۳ شهریور ماه) به یک‌میلیون و ۵۵۰ هزار واحد رسید. شاخص کل (هم‌وزن) در پایان هفته گذشته ۴۲۸ هزار و ۳۱۵ واحد بود که در هفته جاری این عدد به ۴۵۶ هزار و ۲۹۸ واحد و شاخص قیمت (هم‌وزن) از ۲۷۰ هزار و ۳۹۲ واحد به عدد ۲۸۷ هزار و ۹۲۷ واحد رسید. در چهار روز معاملاتی این هفته بورس، نمادهای صنایع ملی مس ایران (فملی)، شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی (شستا)، گروه دارویی برکت (برکت)، سپید ماکیان (سپید)، ‌ فولاد مبارکه اصفهان (فولاد) و ایران خودرو (خودرو) در گروه نمادهای پُرتراکنش قرار داشتند.

هند رتبه دوم تملک رمزارزها در جهان را از آن خود کرد

مطالعه جدید شرکت تحقیقات بازار، فایندر، نشان می‌دهد کشورهای آسیایی از لحاظ مالکیت رمزارزها از همه جهان جلو زده‌اند. در هند تعداد مالکان رمزارزها در ماه ژوئن از ۱۵ میلیون فراتر رفته است. هند از نظر در اختیار داشتن رمزارزها رتبه دوم جهان را به خود اختصاص می‌دهد. ۳۰ درصد افرادی که مورد تحقیق قرار گرفته‌اند اعلام کردند دارای مقداری رمزارز هستند. در زمینه مالکیت رمزارزها، ویتنام بالاترین رتبه جهان را داشته و ۴۰ درصد افرادی که مورد تحقیق قرار گرفتند، مالک مقداری رمزارز بوده‌اند. اندونزی، مالزی و فیلیپین در بین کشورهای مهم مالک رمزارز هستند. طبق این گزارش جدید بیت‌کوین پرطرفدارترین رمزارزی است که خریداری می‌شود (۱۶ درصد) و به دنبال آن ریپل (۸ درصد)، اتریوم (۶ درصد) و بیت‌کوین کَش (۶ درصد) قرار دارند. سرمایه‌گذاری هند در رمزارزها از ۹۲۳ میلیون دلار در آوریل ۲۰۲۰ به حدود ۶ میلیارد دلار در می ۲۰۲۱ رسیده که این به معنای یک جهش ۴۰۰ درصدی است.

صعود قیمت نفت از سرگرفته شد

قیمت نفت، روز جمعه تحت تاثیر نگرانی‌ها نسبت به مختل شدن تولید نفت خلیج مکزیکو در آستانه وقوع یک توفان، افزایش یافت. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا ۱۶ سنت معادل ۰.۲ درصد افزایش یافت. این شاخص روز گذشته با ۱.۴ درصد کاهش بسته شده بود. شاخص نفت آمریکا در مسیر ثبت بیش از هشت درصد رشد هفتگی قرار دارد که بزرگترین رشد هفتگی از اوایل فوریه تاکنون خواهد بود. بهای معاملات نفت برنت با ۱۶ سنت معادل ۰.۶ درصد افزایش، به ۷۱ دلار و ۲۳ سنت رسید. نفت برنت روز پنجشنبه ۱.۶ درصد کاهش داشت. این شاخص بازار جهانی هفته جاری تحت تاثیر امیدواری به مهار کرونای دلتا در چین، بیش از ۹ درصد رشد کرده که بزرگترین رشد هفتگی از ژوئن سال ۲۰۲۰ است.

تنش در افغانستان، طلا را گران کرد

قیمت طلا در معاملات روز جمعه بازار جهانی تحت تاثیر وخامت اوضاع امنیتی افغانستان که تقاضا برای دارایی امن را تقویت کرد، افزایش یافت. به گزارش ایسنا، هر اونس طلا برای تحویل فوری با ۰.۳ درصد افزایش، به ۱۷۹۸ دلار و ۲۲ سنت رسید. بهای معاملات این بازار از ابتدای هفته جاری تاکنون حدود یک درصد افزایش داشته است. در بازار معاملات آتی آمریکا، هر اونس طلا با ۰.۴ درصد افزایش، در ۱۸۰۱ دلار و ۳۰ سنت بسته شد. بهای معاملات این بازار شب گذشته با ۰.۲ درصد افزایش، در ۱۷۹۵ دلار و ۲۰ سنت بسته شده بود. به گفته دانیل هاینس، تحلیلگر گروه ANZ، تقاضا برای دارایی امن در پی رشد تنشهای ژئوپلیتیکی در افغانستان و نگرانیها نسبت به تشدید تنشها، ایجاد شده است. داعش روز پنجشنبه در یک حمله انتحاری، یکی از گیتهای شلوغ فرودگاه کابل را هدف حمله قرار داد که در جریان آن دهها تن از جمله ۱۳ نیروی نظامی آمریکایی کشته شدند.

+رئیس کل اسبق بانک مرکزی: نرخ سود بانکی، دستوری کاهش پیدا نمی‌کند

محمود بهمنی، رئیس کل اسبق بانک مرکزی گفت: قیمت‌ها در بازار، تابع عرضه و تقاضا بوده و به زور پایین نمی‌آید. وی ادامه داد: نرخ سود بانکی نیز از شرایط اقتصادی و تورم تابعیت کرده و دستوری کاهش پیدا نمی‌کند. با استفاده از تجربیات افراد با تجربه، می‌توان به اقتصاد کمک کرد و این تورم لجام گسیخته را کاهش داد. بهمنی با اشاره به این که قیمت‌ها لجام گسیخته بالا می‌روند، گفت: ما در کشورمان امکانات فراوانی داریم که به راحتی می‌توانیم با استفاده از تجربه و دانش و همچنین امکانات موجود نرخ تورم را کنترل کنیم. وی با انتقاد از تفاوت نرخ تورم بین بانک مرکزی و مرکز آمار گفت: حدود ۱۳ درصد اختلاف بین نرخ تورم اعلام شده توسط بانک مرکزی و مرکز آمار وجود دارد که این آمار غلط تصمیمات نادرست را به دنبال دارد. نرخ تورم باید توسط بانک مرکزی مشخص و در این خصوص باید قانون اصلاح شود. متاسفانه به دلیل ناآگاهی بعضی از مدیران و همچنین بی تجربگی این افراد شرایط موجود ایجاد شده و آمار غلط اعلام می‌شود. برای اینکه فردی مسئولیت مهمی را بپذیرد، باید حداقل شش ماه کار اجرایی کرده باشد و صرف این که فردی به صورت علمی درسی را خوانده باشد، نمی‌تواند بدون تجربه مسئولیتی را عهده دار شود.
وی با بیان این که باید علم و تجربه در کنار هم باشد، گفت: بر سر کار آمدن افراد بی تجربه، شرایط فعلی را در اقتصاد به وجود آورده، زیرا هر کس به اندازه توانمندی خودش می‌تواند کار کند. دلیل این که هنوز تورم در کشور کاهش پیدا نکرده همین افراد ناآگاه و بی تجربه هستند که بدون توجه و ارزیابی شرایط اقتصادی اقدام به برخی اعمال می‌کنند. صرف مدرک داشتن نمی‌توان شرایط اقتصادی موجود را بهبود بخشید، بلکه باید تجربه کافی نیز وجود داشته باشد. در شرایط حاضر اگر غفلت کنیم حتما دچار ضرر و زیان می‌شویم. با استفاده از بخش خصوصی و حمایت از این بخش می‌توانیم بخش عمده مشکلات کنونی را در اقتصاد برطرف کنیم.

هشدار امنیتی مایکروسافت به هزاران مشتری ابری

مایکروسافت به هزاران مشتری خدمات ابری خود که شامل بزرگترین شرکتهای جهان هستند درباره احتمال اقدام نفوذگران در خواندن، تغییر یا حتی حذف دیتابیس اصلی آنها هشدار داد. به گزارش ایسنا، این آسیب پذیری در دیتابیس “کاسموس دی بی” مایکروسافت آزور قرار دارد. تیم تحقیقاتی شرکت امنیتی “ویز” کشف کرده که این آسیب پذیری می تواند امکان دسترسی به کلیدهایی را فراهم کند که دسترسی به دیتابیس های هزاران شرکت را کنترل می کنند. ایمی لوتواک، مدیر فناوری شرکت “ویز”، مدیر فناوری سابق گروه امنیتی ابری مایکروسافت است. به دلیل این که مایکروسافت خود نمی تواند این کلیدها را تغییر دهد، در ایمیلی به مشتریانش از آنها خواست کلیدهای جدیدی ایجاد کنند. مایکروسافت موافقت کرد به “ویز” ۴۰ هزار دلار برای یافتن این حفره امنیتی و گزارش آن به مایکروسافت پرداخت کند. مایکروسافت به رویترز اعلام کرد ما این آسیب پذیری را به سرعت ترمیم کردیم تا مشتریانمان را در امنیت نگه داریم. از محققان امنیتی برای همکاری بر اساس افشای هماهنگ شده آسیب پذیری متشکریم. در ایمیل مایکروسافت به مشتریانش اعلام شد که هیچ شواهدی از مورد بهره برداری قرار گرفتن این آسیب پذیری وجود ندارد.

ارزش این شرکت به ۲ تریلیون دلار نزدیک شد

به نقل از سی‌ان‌بی‌سی، ارزش سهام شرکت آلفابت، شرکت مادر گوگل، در معاملات دیشب بازارهای آمریکا به ۲ تریلیون دلار نزدیک شد. این شرکت حالا به دنبال این است تا با عبور از این سطح در کنار اپل و مایکروسافت قرار بگیرد. ارزش سهام آلفابت در معاملات دیشب برای چهارمین روز متوالی رکوردشکنی کرد. سهام آلفابت امسال بیش از ۶۰ درصد جهش کرده و حتی باعث شده است کارشناسان بازار در مورد حبابی بودن آن هشدار بدهند. مت مالی، استراتژیست ارشد بازار در شرکت میلر تاباک، می‌گوید: سهام گوگل (آلفابت) بیش از اندازه خریداری شده است. حتی برای بهترین شرکت‌ها هم می‌توان گفت که ارزش سهام آنها در کوتاه مدت از ارزش خود این شرکت‌ها سبقت می‌گیرد. سهام شرکت گوگل در بین شرکت‌های گروه فانگ، شامل فیسبوک، اپل، آمازون، نتفلیکس و گوگل بهترین عملکرد را در سال ۲۰۲۱ داشته و رشد سهام آن تقریباً دو برابر رتبه دوم این گروه (فیسبوک) بوده است.

+۱۰۲ هزار تن روغن خام خوراکی وارد کشور شد

طی پنج ماهه ابتدایی امسال، بیش از ۱۰۲ هزار تن روغن‌های خام خوراکی از بندر امام خمینی (ره) وارد کشور شد. به نقل از شبکه خبر، از ابتدای امسال تاکنون این میزان روغن خام خوراکی با ۱۵ فروند کشتی وارد بندر امام خمینی (ره) شده است. این میزان روغن خام خوراکی نسبت به مشابه پارسال رشد بیش از دو برابری را نشان می‌دهد. همچنین طی پنج ماهه نخست سال جاری ۳۰۵ هزار تن روغن خام خوراکی تصفیه نشده از بندر امام خمینی (ره) ترخیص و به سراسر کشور ارسال شده است و در حال حاضر بیش از ۳۲۴ هزار تن انواع روغن‌های خام خوراکی در مخازن بندر امام خمینی (ره) ذخیره شده تا در روزهای آینده به سراسر کشور ارسال شود.

بازگشت تقاضای جهانی برق به سطح قبل از پاندمی

تحقیقات جدید اتاق فکر لندنی اِمبر نشان می‌دهد، میزان آلایندگی کربنی ایجاد شده از بخش تولید برق جهان از سطح قبل از پاندمی خود بالاتر رفته و در نیمه اول ۲۰۲۱ به بالاترین سطح تاریخ رسیده است. محققان دریافتند، تقاضا و آلایندگی برق جهان حالا ۵ درصد از سطح قبل از پاندمی بالاتر رفته است. پاندمی کرونا با ایجاد قرنطینه‌های سراسری در جهان منجر به افت موقت تولید گازهای گلخانه‌ای شده بود. همچنین این تحقیق نشان می‌دهد که رشد تقاضای جهانی برق از میزان رشد جهانی تولید انرژی‌های تجدیدپذیر پیشی گرفته که این نشان می‌دهد اقتصادهای بزرگ جهان در رسیدن به هدف خود برای انرژی‌های سبز ناکام بوده‌اند. بنا بر این گزارش تا پایان ۲۰۲۰ همچنان ۶۱ درصد انرژی الکتریکی جهان از سوخت‌های فسیلی تأمین می‌شود. سال گذشته پنج کشور عضو جی ۲۰ بیش از ۷۵ درصد انرژی الکتریکی خود را از سوخت‌های فسیلی تأمین کرده‌اند؛ عربستان سعودی ۱۰۰ درصد، آفریقای جنوبی ۸۹ درصد، اندونزی ۸۳ درصد، مکزیک ۷۵ درصد و استرالیا ۷۵ درصد. با اینکه تولید زغال‌سنگ در سال گذشته ۴ درصد سقوط کرده و این تا به حال سابقه نداشته است، در بازه ۲۰۱۹-۲۰۲۰ بیش از ۴۳ درصد از کل تقاضای اضافی انرژی با زغال‌سنگ تأمین شده است. در حال حاضر آسیا ۷۷ درصد از برق زغال‌سنگی جهان را تولید می‌کند و در این میان چین به تنهایی ۵۳ درصد را به عهده گرفته است.

+جوجه ریزی مرداد به ۱۱۶ میلیون قطعه رسید

حبیب اسدالله نژاد، نایب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی از افزایش نسبی تولید مرغ خبر داد و گفت: با توجه به افزایش نسبی تولید نسبت به ماه گذشته و عرضه مرغ زنده با نرخ مصوب ۱۷ هزار و ۱۰۰ تومان از سوی مرغداران، قیمت مرغ گوشتی هم نباید بالاتر از نرخ مصوب باشد. وی توزیع مرغ بالاتر از قیمت مصوب در فروشگاه ها را ناشی از سودجویی مغازه داران دانست و افزود: به رغم افزایش قیمت ذرت، کنجاله سویا، جوجه یکروزه و حمل و نقل، مرغداران در فروش متحمل زیان هستند که با این وجود تولیدکننده مقصر گرانی نیست. بنا بر آمار در مرداد ۱۱۶ میلیون قطعه جوجه ریزی صورت گرفته که از این میزان روزانه ۶ هزار و ۵۰۰ تن گوشت مرغ استحصال می شود که متاسفانه عدم توزیع مناسب مرغ در سطح کشور و نبود نظارت در سطح بازار منجر به عرضه مرغ بالاتر از نرخ مصوب شده است.

نایب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی با اشاره به اینکه عرضه روزانه ۶ هزار و ۵۰۰ تن مرغ در سطح کشور نیاز بازار را تامین می کند، بیان کرد: عرضه مرغ بالاتر از نرخ مصوب بدان معناست که واحد فروشگاهی با نرخ مصوب مرغ را خریداری کرده ، اما با قیمت بالاتر به مصرف کننده توزیع می کند یا خود واحد فروشگاهی مرغ را بالاتر از نرخ مصوب خریداری کرده و چاره ای جز فروش با نرخ بالاتر ندارد که به هر حال با پایش و بررسی موضوع باید معلوم شود چه اتفاقی در مسیر توزیع رخ داده است. به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، نایب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی در پایان با اشاره به تاثیر حذف ارز ترجیحی بر بازار نهاده های دامی تصریح کرد: با حذف ارز ترجیحی هم، نهاده باید از طریق سامانه بازارگاه توزیع شود تا حلقه های واسط سود چندانی نکنند، چون قبل از توزیع از طریق سامانه، ۵۰ تا ۶۰ درصد سود نصیب حلقه های واسط می شد.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....