تاریخ انتشار : یکشنبه 31 مرداد 1400 - 21:28
کد خبر : 58155

گلچین اقتصادی روز

گلچین اقتصادی روز

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم. این پیمانه تیتر‌هایی همچون انصراف از فروش سهام عدالت امکان‌پذیر است، نیم تریلیون دلار از بازار‌های سهام چین محو

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

این پیمانه تیتر‌هایی همچون انصراف از فروش سهام عدالت امکان‌پذیر است، نیم تریلیون دلار از بازار‌های سهام چین محو شد، کسری ٣٠٠هزارمیلیاردی بودجه امسال، زمان واریز سهمیه بنزین شهریور، قیمت سوخت در لبنان گران‌تر می‌شود و عقبگرد دلار پس از خبر احتمال مجدد ریاست پاول را در بر دارد.

+شروع مثبت بورس پس از تعطیلات شش روزه

به گزارش اقتصاددان به نقل از تابناک  ، معاملات امروز بورس پس از چند روز تعطیلی، با روند مثبت همراه شده است، به گونه‌ای که در زمان انتشار این پیمانه، شاخص کل بورس با افزایش بیش از ۱۸ هزار واحدی در کانال یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحدی همراه شده است.

+انصراف از فروش سهام عدالت امکان‌پذیر است

معاون عملیات شرکت سپرده‌گذاری مرکزی گفت: افراد می‌توانند درخواست فروش سهام عدالت را که پیش از این ثبت کردند، لغو کنند. فریبا اخوان درباره انصراف افراد از درخواست فروش سهام عدالت گفت: افراد می‌توانند درخواست فروش سهام عدالت خود را با مراجعه به کارگزاری و یا بانکی که درخواست خود را ثبت کردند، لغو کنند. همچنین افراد می‌توانند با مراجعه به وب سایت sahamedalat.ir و استفاده از گزینه انصراف، نسبت به انصراف از فروش سهام عدالتی که درخواست آن را قبلا ثبت کردند، اقدام کنند.

شروع مثبت بورس پس از تعطیلات شش روزه/ پراید ۱۵۰ میلیونی پرفروش‌ترین خودروی ایران/ مرز‌شکنی اسکناس آمریکایی در معاملات پشت خطی؛ نقاط حساس در بازار دلار کدامند؟

معاون عملیات شرکت سپرده گذاری مرکزی با اشاره به برخی از افراد که در زمان آزادسازی سهام عدالت، سهام خود را فروخته‌اند و تا کنون وجه آن را دریافت نکرده‌اند، نیز گفت: این گونه افراد دو دسته هستند؛ دسته اول افرادی هستند که بنا به دلایلی همانند مغایرت اطلاعات هویتی، حساب بانکی، عدم ثبت شماره تلفن همراه به نام فرد و مشخص نبودن کارگزار، درخواست ثبت فروش آنان از ابتدا با مشکل همراه شده که این گروه برای حل این مشکل باید این مغایرت‌ها را برطرف کنند. دسته دوم افرادی هستند که درخواست خود را برای فروش به کارگزاری و یا سیستم بانکی ارائه داده و ثبت کردند، اما به دلیل متوقف شدن فروش سهام عدالت در وضعیت «ثبت درخواست فروش» قرار دارند و در حقیقت به دلیل این توقف، سهام عدالت آنان به فروش نرفته است. این افراد باید تا آغاز فروش مجدد سهام عدالت صبر کنند تا در ادامه فرآیند ثبت یا فروش سهام عدالت، درخواست این گروه از سهامداران نهایی و مبلغ فروش به حساب آنان واریز شود.

نیم تریلیون دلار از بازارهای سهام چین محو شد

سهام تکنولوژی چین در هفته اخیر، تحت تأثیر دنباله‌ای از بازرسی‌های دولتی از شرکت‌های بزرگ تکنولوژی که اعتماد به نفس سرمایه‌گذاران را در هم شکسته است، به پایین‌ترین سطح خود سقوط کرده و شاخص هنگ‌کنگ را به پایین‌ترین سطح ده ماهه رسانده‌اند. سرمایه‌گذاران نمی‌دانند ناظران چینی کدام شرکت را هدف بازرسی‌های بعدی خود قرار خواهند داد و با نگرانی سرمایه خود را از بورس‌های هنگ‌کنگ و چین بیرون می‌کشند. ظرف یک هفته گذشته، بیش از ۵۶۰ میلیارد دلار از بورس‌های چین و هنگ‌کنگ بیرون رفته است. شاخص هانگ‌سنگ این هفته ۵.۸ درصد سقوط کرد که این بدترین سقوط هفتگی آن از مارس ۲۰۲۰ و سقوط سنگین بازارهای جهان با وحشت اولیه از پاندمی کروناست. بورس شانگهای هم با سقوط سنگینی همراه بود و سرمایه‌گذاران اوراق قرضه شرکت‌ها و ارز چینی را فروختند. یوآن چین با بزرگترین سقوط هفتگی خود در دو ماه گذشته روبرو شد.

+کسری ٣٠٠هزارمیلیاردی بودجه امسال

محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با حضور در برنامه «تیتر امشب» شبکه خبر با بیان اینکه وضعیت منابع ما در بخش‌های مختلف دچار اشکالات اساسی است، گفت: مجموع درآمدهای ما در بخش مالیاتی (۹۰ درصد) و بخش فروش اوراق تقریباً تحقق یافته، ولی در بخش درآمدهای گمرکی (۳۵ درصد)، فروش نفت (۱۵ درصد) و درآمدهای حاصل از شرکت‌های دولتی بسیار پایین است. این دغدغه وجود دارد که کسری بودجه در پایان سال حدود ۲۵۰ تا ۳۰۰ هزار میلیارد تومان باشد و باید برای این کسری تمهیداتی اندیشید. رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه دولت گذشته در استفاده از فرصت فروش فرآورده‌های نفتی سهل انگاری کرد، گفت: جالب است مردم بدانند ما تحریم نفت هستیم، ولی تحریم فرآورده‌های نفتی نیستیم. مطالبه جدی ما در کمیسیون اقتصادی از وزیر نفت دولت سیزدهم تغییر و بازنگری در ساختار فروش نفت و تغییر ماهیت فروش نفت خام و تبدیل به فرآورده‌های نفتی است.

+زمان واریز سهمیه بنزین شهریور

سهمیه بنزین هر ماه در ساعت صفر نخستین روز آن ماه در کارت‌های سوخت شارژ می‌شود؛ بنابراین، سهمیه بنزین شهریور ۱۴۰۰، امشب در کارت‌های سوخت واریز خواهد شد. این سهمیه بدون تغییر نسبت به ماه‌های گذشته خواهد بود و تغییری نیز در میزان ذخیره بنزین در کارت‌های سوخت ایجاد نشده است. سهمیه بنزین برای خودروهای سواری شخصی بنزینی ۶۰ لیتر، خودروهای سواری شخصی دوگانه‌سوز ۳۰ لیتر و برای موتورسیکلت‌ها نیز ۲۵ لیتر در ماه است و می‌توان در هر کارت سوخت، سهمیه ۹ ماه را ذخیره کرد.

قیمت سوخت در لبنان گران‌تر می‌شود

مقامات لبنانی روز شنبه با کاهش یارانه های واردات سوخت موافقت کردند که به افزایش قیمتها در پمپ بنزین منجر می شود. به گزارش ایسنا، بانک مرکزی لبنان هفته گذشته اعلام کرد که دیگر نمی تواند دلار برای واردکنندگان سوخت با نرخ یارانه ای تامین کند و به نرخ بازار روی می آورد که طبق پلتفرم رسمی صراف ها، حدود ۱۶۵۰۰ پوند به ازای هر دلار است. تحت جدیدترین توافق، دولت موقتا نیمی از این ضرر معادل هشت هزار پوند را از محل خزانه خود پوشش می دهد و باقی این هزینه به دوش مصرف کننده خواهد افتاد. میشل عون، رییس جمهور لبنان در بیانیه ای اعلام کرد بانک مرکزی حسابی را برای پوشش یارانه تا سپتامبر خواهد گشود. بحران سوخت خاموشی های برق را تشدید کرده و به ایجاد صف های کیلومتری مقابل پمپ بنزینهای لبنان منجر شده که بدترین فروپاشی مالی تاریخ خود را تجربه می کند. یک بحران بانکی که اواخر سال ۲۰۱۹ اتفاق افتاد، میلیونها نفر را از پس اندازشان محروم کرد و باعث فروپاشی ارزش پول ملی این کشور و سه رقمی شدن تورم شد و بیش از نیمی از جمعیت این کشور را به ورطه فقر کشاند.

دولت لبنان قادر به پرداخت دیون بین المللی خود نبوده و موفق نشده است تدابیری بیندیشد تا حمایت بین المللی را جلب کند. واردکنندگان سوخت می گویند بانک مرکزی برای گشایش اعتبارنامه با نرخ یارانه ای به کندی عمل کرده و باعث تاخیر و انتظار طولانی شده است. تصور می رود کمبود سوخت به دلیل احتکار و قاچاق سوخت به سوریه که در آنجا سوخت قیمت بالاتری دارد، تشدید شده است. عون در صحبت هایی که از تلویزیون پخش شد، تصمیم بانک مرکزی برای پایان دادن به یارانه ها پیش از این که دولت سیستم یارانه نقدی را برای کمک به اقشار محروم راه اندازی کند را عامل این بحران خواند. بر اساس گزارش بلومبرگ، رائد سلامه، رییس بانک مرکزی لبنان اعلام کرد یارانه ها باعث شده، صندوق های بانک مرکزی خالی شوند و وی برای استفاده از ذخایر الزامی به موافقت پارلمان نیاز دارد. با وجود شتاب گرفتن بحران اقتصادی، دستیابی به این توافق دشوار مانده است.

+پراید ۱۵۰ میلیونی پرفروش‌ترین خودروی ایران

ایسنا روز گذشته نوشت: در محصولات گروه خودروسازی سایپا پراید به ۱۴۹ و ۱۵۰ میلیون تومان رسیده، پراید ۱۳۱ از ۱۳۵ میلیون تومان به ۱۳۷ میلیون تومان افزایش قیمت داشته و پراید ۱۳۲ (۱۳۹۸) ۱۳۱ میلیون تومان قیمت‌گذاری شده است.همچنین ، ساینا ۱۵۵ میلیون تومان (با حفظ محدوده قیمت)، تیبا معمولی ۱۶۰ میلیون تومان و تیبا ۲ حدود ۱۴۷ میلیون تومان به فروش می‌رسند. کوییک دنده‌ای اما همچنان در مرز ۱۷۰ میلیون  قرار دارد.

شروع مثبت بورس پس از تعطیلات شش روزه/ پراید ۱۵۰ میلیونی پرفروش‌ترین خودروی ایران/ مرز‌شکنی اسکناس آمریکایی در معاملات پشت خطی؛ نقاط حساس در بازار دلار کدامند؟

حال به نقل از ویژوال کپیتالیست، برآورد صورت گرفته از خودروهای پرفروش در ۱۰۴ کشور جهان نشان می دهد که تویوتا با کسب رتبه اول در ۴۱ کشور، پرفروش ترین برند خودرویی جهان بوده است. در این رتبه بندی که بر اساس میزان فروش تا پایان سال ۲۰۱۹ تهیه شده است، خودروهای هاچ بک در ۱۲ کشور، سدان در ۲۵ کشور، واگن در یک کشور، شاسی بلند در ۲۰ کشور، تراک در ۲۴ کشور و ون در سه کشور، پرفروش ترین خودروها بوده اند.

در ادامه پرفروش ترین خودروها در کشورهای منتخب آورده شده است؛

۱- استرالیا

پرفروش ترین خودرو تا پایان سال ۲۰۱۹: هایلوکس

برند خودرویی: تویوتا

۲- بحرین

پرفروش ترین خودرو تا پایان سال ۲۰۱۹: لندکروز

برند خودرویی: تویوتا

۳- کانادا

پرفروش ترین خودرو تا پایان سال ۲۰۱۹: سری اف

برند خودرویی: فورد

۴- چین

پرفروش ترین خودرو تا پایان سال ۲۰۱۹: لاویدا

برند خودرویی: فولکس واگن

۵- فرانسه

پرفروش ترین خودرو تا پایان سال ۲۰۱۹: ۲۰۸

برند خودرویی: پژو

۶- آلمان

پرفروش ترین خودرو تا پایان سال ۲۰۱۹: گلف

برند خودرویی: فولکس واگن

۷- ایران

پرفروش ترین خودرو تا پایان سال ۲۰۱۹: پراید

برند خودرویی: سایپا

۸- عراق

پرفروش ترین خودرو تا پایان سال ۲۰۱۹: فرونتیه

برند خودرویی: کیا

۹- ایتالیا

پرفروش ترین خودرو تا پایان سال ۲۰۱۹: پاندا

برند خودرویی: فیات

۱۰- ژاپن

پرفروش ترین خودرو تا پایان سال ۲۰۱۹: انباکس

برند خودرویی: هوندا

۱۱- لبنان

پرفروش ترین خودرو تا پایان سال ۲۰۱۹: لندکروز

برند خودرویی: تویوتا

۱۲- هلند

پرفروش ترین خودرو تا پایان سال ۲۰۱۹: مدل ۳

برند خودرویی: تسلا

۱۳- پاکستان

پرفروش ترین خودرو تا پایان سال ۲۰۱۹: کرولا

برند خودرویی: تویوتا

۱۴- روسیه

پرفروش ترین خودرو تا پایان سال ۲۰۱۹: گرانتا

برند خودرویی: لادا

۱۵- عربستان

پرفروش ترین خودرو تا پایان سال ۲۰۱۹: اکسنت

برند خودرویی: هیوندای

۱۶- کره جنوبی

پرفروش ترین خودرو تا پایان سال ۲۰۱۹: گرندور

برند خودرویی: هیوندای

۱۷- سوییس

پرفروش ترین خودرو تا پایان سال ۲۰۱۹: اوکتاویا

برند خودرویی: اشکودا

۱۸- سوریه

پرفروش ترین خودرو تا پایان سال ۲۰۱۹: توسان

برند خودرویی: هیوندای

۱۹- امارات

پرفروش ترین خودرو تا پایان سال ۲۰۱۹: لندکروز

برند خودرویی: تویوتا

۲۰- انگلیس

پرفروش ترین خودرو تا پایان سال ۲۰۱۹: فیستا

برند خودرویی: فورد

۲۱- آمریکا

پرفروش ترین خودرو تا پایان سال ۲۰۱۹: سری اف

برند خودرویی: فورد

مرز‌شکنی اسکناس آمریکایی در معاملات پشت خطی؛ نقاط حساس در بازار دلار کدامند؟

دنیای اقتصاد: نگرانی معامله‌گران از وضعیت هرات افغانستان، قیمت دلار را در معاملات پشت خطی صعودی کرد. در حالی که بازار رسمی ارز از روز دوشنبه تعطیل بود، نا‌امنی‌های ایجاد شده در افغانستان موجب شد در روزهای تعطیل، خریدهای احتیاطی افزایشی پیدا کند، به طوری که اسکناس آمریکایی روز شنبه در این معاملات بالای مرز ۲۷ هزار تومانی معامله شد و حتی در مقاطعی محدوده ۲۷ هزار و ۴۰۰ تومان را به خود دید.

شروع مثبت بورس پس از تعطیلات شش روزه/ پراید ۱۵۰ میلیونی پرفروش‌ترین خودروی ایران/ مرز‌شکنی اسکناس آمریکایی در معاملات پشت خطی؛ نقاط حساس در بازار دلار کدامند؟

به گفته تحلیل‌گران فنی، در صورتی که دلار امروز بتواند از محدوده ۲۷ هزار و ۵۰۰ تومانی عبور کند، با فشار جدید تقاضا مواجه خواهد بود. اگر قیمت دلار بالای محدوده ۲۷ هزار و ۵۰۰ تومان بماند، سکه امامی نیز توان تثبیت بالای مرز ۱۲ میلیون تومان را خواهد داشت و حتی ممکن است به سوی مقاومت ۱۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان حرکت کند. البته عده‌ای از تحلیل‌گران باور دارند که در صورت عدم تثبیت دلار بالای مرز ۲۷ هزار و ۵۰۰ تومانی، شانس اصلاح اسکناس آمریکایی به سوی محدوده ۲۶ هزار و ۵۰۰ تومان وجود خواهد داشت.

عقبگرد دلار پس از خبر احتمال مجدد ریاست پاول

به دنبال انتشار گمانه زنی ها از تمدید ریاست جروم پاول بر بانک مرکزی، دلار عقب رفت. به نقل از رویترز، آن طور که از اخبار موثق نتیجه گیری می شود، دولت بایدن از عملکرد جروم پاول، رییس کنونی بانک مرکزی آمریکا رضایت دارد تا جایی که طبق گفته منابع آگاه در وزارت خزانه داری، ژانت یلن، وزیر خزانه داری ـ که خود نیز سابقه ریاست بر فدرال رزرو را در دوره زمامداری باراک اوباما در کارنامه دارد ـ از تمدید ریاست پاول بر بانک مرکزی آمریکا حمایت کرده است. هنوز جو بایدن، رییس جمهور، گزینه خود را برای این سمت مهم اعلام نکرده است؛ اما انتظار می رود که وی در روز جهانی کار گزینه خود را معرفی کند.

شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات امروز با ۰.۱۳ درصد کاهش نسبت به روز گذشته در سطح ۹۳.۴۷ واحد بسته شد.

+صادرات ال پی جی ایران به بالاترین میزان در دو سال گذشته رسید

به نقل از هلنینگ شیپینگ، منابع تجاری می‌گویند که صادرات ال پی جی ایران بین ماه‌های جولای تا آگوست به بالاترین میزان در دو سال گذشته رسید و این کشور ۵۰۰ هزار تن ال پی جی صادر کرده است. دلیل افزایش صادرات ایران افزایش تقاضای چین برای خرید محصولات پتروشیمی بوده است. برخی منابع می‌گویند، حتی صادرات گاز ایران بیشتر از این بوده و این روند تا پایان سال ۲۰۲۱ ادامه خواهد داشت، چون هم تولید ایران افزایش یافته و هم تقاضا برای خرید این محصول از ایران در بازار جهانی بالا رفته است. امید‌های اولیه برای لغو تحریم‌ها پس از روی کار آمدن جو بایدن در آمریکا هم اکنون کم‌رنگ‌تر شده، زیرا این مذاکرات با تغییر دولت در ایران متوقف شده است.

منابع چینی می‌گویند این کشور خرید ال پی جی را طی سال جاری افزایش داده است که این می‌تواند به خاطر قیمت مناسب ال پی جی ایران باشد. گفته می‌شود ایران ال پی جی خود را ۲۰ دلار ارزان‌تر از دیگر تولیدکنندگان خاورمیانه به فروش می‌رساند که همین امر مشتریان زیادی را جلب کرده است. بنا به اعلام موسسه کپلر چین در ماه ژوئن با واردات ۴۶۴ هزار تن ال پی جی از ایران بزرگ‌ترین خریدار این محصول از کشورمان بوده و به طور کلی ۹۵ درصد صادرات ایران را خریداری کرده است. بنگلادش و پاکستان هم از دیگر مشتریان ال پی جی ایران بوده‌اند.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....