تاریخ انتشار : دوشنبه 25 مرداد 1400 - 22:03
کد خبر : 57519

گلچین اقتصادی روز

گلچین اقتصادی روز

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم. این پیمانه تیتر‌هایی همچون قیمت جهانی طلا نزدیک به بالاترین سطح یک هفته‌ای تثبیت شد، عقب‌نشینی برنت از کانال

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.
این پیمانه تیتر‌هایی همچون قیمت جهانی طلا نزدیک به بالاترین سطح یک هفته‌ای تثبیت شد، عقب‌نشینی برنت از کانال ۷۰ دلاری، روز طلایی دوج کوین، تورم فرانسه حدود یک درصد و جذب ۲۰ هزار میلیارد ریال نقدینگی از بازار بین بانکی را در بر دارد.

 

+تغییر حجم مبنا در معاملات فرابورس از هفته آینده

  به گزارش اقتصاددان به نقل از تابناک  ، معاون نظارت بازار فرابورس ایران در اطلاعیه‌ای به شرکت‌های مندرج در بازار پایه فرابورس، مصوبه هیات مدیره این شرکت را ابلاغ کرد.

بر اساس مصوبه هیات مدیره فرابورس ایران، از سه شنبه دوم شهریور، حجم مبنای معاملات این شرکت‌ها معادل نیم درصد سرمایه پایه آنها لحاظ خواهد شد.

حجم مبنا در معاملات فرابورس از هفته آینده تغییر می‌کند

قیمت جهانی طلا نزدیک به بالاترین سطح یک هفته‌ای تثبیت شد

قیمت جهانی طلا در معاملات امروز، دوشنبه، تحت تأثیر افت روحیه مصرف‌کنندگان آمریکایی که احتمال افزایش زودتر از موعد نرخ بهره را پایین آورده است، در بالاترین سطح یک هفته‌ای تثبیت شد. شاخص حال‌وهوای مصرف‌کننده آمریکا در اوایل ماه آگوست به پایین‌ترین سطح خود در یک دهه اخیر رسیده است. قیمت خرید نقدی هر اونس طلا در بورس لندن، اسپات‌گلد، تا ساعت ۹:۳۸ به وقت تهران، با ۰.۱۶ درصد افت به ۱٫۷۷۶.۱۵ دلار رسید. قیمت پیش‌خرید هر اونس طلای آمریکا هم تا این لحظه ۰.۰۵ درصد رشد کرد و به ۱٫۷۷۸.۵۰ دلار رسید. نگرانی از تشدید گسترش کرونای دلتا در آمریکا که می‌تواند رشد اقتصادی آن کشور را کندتر کند قیمت جهانی طلا را بالا برده است. در شرایط کنونی که احتمال تشدید تورم وجود دارد و به نظر می‌رسد بانک مرکزی آمریکا برای کنترل آن دست به بالا بردن زودتر از موعد نرخ بهره بزند، سرمایه‌گذاران برای حفظ ارزش دارایی خود به خرید طلا روی آورده‌اند.

عقب‌نشینی برنت از کانال ۷۰ دلاری

قیمت نفت خام در معاملات امروز، دوشنبه، در حالی سقوط کرد که گسترش کرونای دلتا ریکاوری تقاضای سوخت را کند کرده است. قیمت پیش‌خرید هر بشکه نفت خام بنچ‌مارک بین‌المللی برنت، تا ساعت ۹:۲۰ به وقت تهران، ۱.۰۹ درصد سقوط کرد و به ۶۹.۸۲ دلار رسید. قیمت پیش‌خرید هر بشکه نفت خام نیمه‌سنگین آمریکا هم تا این لحظه ۱.۱۴ درصد سقوط کرد و به ۶۷.۶۶ دلار بازگشت. افت قیمت نفت خام که در چند جلسه معاملاتی اخیر تکرار شده است پس از آن اتفاق می‌افتد که آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرد به علت تشدید شیوع کرونای دلتا، چشم‌انداز تقاضای نفت خود را کاهش داده است. طبق گزارش این آژانس ریکاوری تقاضای نفت خام در ماه جولای متوقف و رشد تقاضا در ادامه سال هم کندتر از آن چیزی است که قبلاً پیش‌بینی شده بود.

کشوری که تنها ۱۲ هزار جوان بیکار دارد

تا پایان ماه جولای نرخ بیکاری در سوئیس به ۲.۸ درصد کاهش پیدا کرده که نسبت به ماه قبل آن ۰.۱ درصد کمتر شده است و کمترین نرخ بیکاری ثبت شده در این کشور طی شانزده ماه اخیر محسوب می‌شود. در این مدت، شمار افراد فاقد شغل در مقایسه با ماه قبل ۳۵۴۲ نفر کمتر شده و به ۱۲۸ هزار و ۲۷۹ نفر رسیده است. در بین جوانان، نرخ بیکاری افراد ۱۵ تا ۲۴ سال سوئیسی با ۰.۱ درصد افزایش نسبت به رقم ثبت شده در ماه قبل به ۲.۳ درصد تا پایان این ماه رسیده است که بیشترین سطح ثبت شده دو ماه اخیر محسوب می‌شود. طی این مدت، شمار بیکاران جوان سوئیسی ۴۳۸  تن بیشتر شده و به ۱۲ هزار و ۲۰۱ تن رسیده است. متوسط نرخ بیکاری سوئیس از سال ۱۹۹۵ تا ۲۰۲۱ برابر با ۳.۱۸ درصد بوده که بالاترین نرخ بیکاری ثبت شده مربوط به ۵.۷ درصد ژانویه ۱۹۹۷ و کمترین نرخ بیکاری ثبت شده نیز ۱.۵ درصد می ۲۰۰۱ بوده است.

“افزایش سقف تسهیلات قرض‌الحسنه” به بانک‌ها رفت

بانک مرکزی در بخشنامه‌ای مصوبه شورای پول و اعتبار مبنی بر افزایش سقف تسهیلات قرض الحسنه را برای اجرا به بانک‌ها ابلاغ کرد. به گزارش ایسنا، اوایل مرداد ماه سالجاری، شورای پول و اعتبار در آخرین جلسه خود در دولت دوازدهم، با افزایش سقف تسهیلات قرض الحسنه موافقت کرد که در پی آن، افزایش تسهیلات قرض‌الحسنه ضروری و عادی بانک‌ها و بانک‌های قرض‌الحسنه تا مبلغ ۵۰ میلیون تومان صورت گرفت. با این مصوبه، سقف تسهیلات قرض‌الحسنه مشاغل اعم از خانگی، ایثارگران و افراد تحت پوشش کمیته امداد و سقف فردی تسهیلات قرض‌الحسنه اعطایی بابت خرید انشعابات و توسعه خانگی و کارگشایی امور کسب‌وکار خرد روستایی تا مبلغ ۱۰۰میلیون تومان افزایش یافت. علاوه براین، مصوب شد که سقف فردی و مدت بازپرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه مسکن محرومان شهری برای مددجویان تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی‌(ره) و سازمان بهزیستی کشور نیز افزایش یابد که بر این اساس برای شهرهای کوچک کمتر از ۲۰۰ هزار نفر، ۸۰ میلیون تومان و برای سایر شهرها ۱۰۰میلیون تومان با بازپرداخت ۱۰ سال تعیین شد. در این بین، بانک مرکزی به منظور انجام اقدامات لازم در این راستا افزایش سقف فردی تسهیلات قرض الحسنه را در بخشنامه‌ای به مدیران عامل بانک‌های دولتی، غیردولتی، موسسات اعتباری غیر بانکی، شرکت دولتی پست بانک و بانک مشترک ایران – ونزوئلا ابلاغ کرد.

+تعطیلات را بدون خاموشی سپری می‌کنیم؟

سخنگوی صنعت برق ضمن اعلام کاهش هزارمگاواتی مصرف برق در روز گذشته، از نبود محدودیت‌های برقی در روزهای پیش‌روی خبر داد. به نقل از صدا وسیما، مصطفی رجبی مشهدی روز گذشته ضمن اشاره به اینکه در روزهای تعطیلی پیش‌رو خاموشی و قطعی برق نخواهیم داشت از دستگاه‌های اجرایی، ادارات و بانک‌ها خواست تا از خاموش بودن وسایل برقی، سرمایشی و غیرضروری در این چند روز تعطیل مطمئن شوند و همچنین از هموطنانی که در این ایام تعطیلات در منزل می‌مانند نیز درخواست کرد، توصیه‌های مدیریت مصرف را جدی گرفته تا این ایام بدون محدودیت سپری شود.

سخنگوی صنعت برق اضافه کرد: در روزهای گذشته مصرف برق حدود ۶۶ هزار مگاوات بود که امروز هزار مگاوات کاهش یافت و در عین حال حدود ۸۰۰ مگاوات از نیروگاه‌هایی که خارج از مدار بودند خوشبختانه به سرعت تعمیر شده و در مدار تولید قرار گرفتند. به گفته رجبی مشهدی، خوشبختانه امروز تعداد حوادث به میزان چشمگیری کاهش یافته و به تبع آن نیز اعمال محدودیت‌ها به حداقل رسید، به طوری که اگر در جایی نیاز به اعمال محدودیت و یا خاموشی پراکنده وجود داشت، از طریق جداول خاموشی‌های برنامه‌ریزی شده‌ای بود که پیش از این به اطلاع مردم رسیده است. وی در پایان با بیان اینکه برای هفته آینده هوای گرم و در نتیجه افزایش مصرف پیش‌بینی شده است، خاطرنشان کرد: از هم اکنون تمهیدات لازم اندیشیده شده تا هفته آتی را نیز بدون مشکل سپری کنیم.

روز طلایی دوج کوین

دوج کوین بلاخره مقاومت سنگین ۳۱ سنتی را شکست. به نقل از سی‌ان‌بی‌سی، دوج کوین به لطف انتشار اخبار مثبت مربوط به این رمزارز، نه تنها پس از مدت ها موفق شد تا به بالای ۳۰ سنت برسد، بلکه ابرمقاومت ۳۱ سنتی را نیز پشت سر گذاشت تا مسیر خود را به سمت اهداف قیمتی جدید هموار کند. به زودی قرار است از امکان استفاده از قراردادهای هوشمند در دوج کوین بهره برداری شود و در ماه سپتامبر نیز در یک رویداد، طرفداران دوج گرد هم خواهند آمد.

مجموع ارزش بازار جهانی ارزهای دیجیتالی در حال حاضر ۱۹۹۸ میلیارد دلار برآورد می‌شود که این رقم نسبت به روز قبل ۱.۵۹ درصد بیشتر شده است. در حال حاضر ۴۷ درصد کل بازار ارزهای دیجیتالی در اختیار بیت کوین و ۱۸ درصد در اختیار اتریوم است. بیت‌ کوین ۱۲ سال پیش توسط گروه گمنامی از معامله‌گران بر بستر بلاک‌چین ایجاد شد و از سال ۲۰۰۹ معاملات اولیه آن شکل گرفت.

به‌روزرسانی قیمت ارزهای دیجیتال (تا ساعت ۱۳ ظهر به وقت شرقی)؛ این رده حاوی تغییرات قیمتی ۱۰ ارز دیجیتالی بزرگ از نظر ارزش بازار است.

۱- بیت کوین

قیمت: ۴۶ هزار و ۵۹۱.۲۹ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۰.۳ درصد کاهش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۶.۶۳ درصد افزایش

۲- اتریوم

قیمت: ۳۲۴۷.۳۱ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۰.۶۲ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۹.۲۲ درصد افزایش

۳- بایننس کوین

قیمت: ۴۰۹.۰۱ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۱.۶۲ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۲۰.۵۵ درصد افزایش

۴- کاردانو

قیمت: ۲.۱۸ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۰.۴۴ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۵۴.۰۲ درصد افزایش

۵- تتر

قیمت: ۱.۰۰ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۰.۰۱ درصد کاهش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۰.۰۱ درصد افزایش

۶- ریپل

قیمت: ۱.۳۰ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۷.۵۴ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۶۶.۴۱ درصد افزایش

۷- دوج کوین

قیمت: ۰.۳۱۸ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۱۱.۰۱ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۳۲.۸۵ درصد افزایش

۸ – یو اس دی کوین

قیمت: ۱.۰۰ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۰.۰۱ درصد کاهش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۰.۰۱ درصد افزایش

۹- پولکا دوت

قیمت: ۲۲.۹۲ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۳.۱۸ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۱۷.۰۶ درصد افزایش

۱۰- یونی سواپ

قیمت: ۲۹.۷۲ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۰.۲ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۱۳.۶۷ درصد افزایش

+جذب ۲۰ هزار میلیارد ریال نقدینگی از بازار بین بانکی

بانک مرکزی با اجرای عملیات بازار باز در قالب توافق بازخرید معکوس، ۲۰ هزار میلیارد ریال نقدینگی را از بازار بین بانکی جذب کرد.

+خودروسازان چهار روز تعطیل شدند

طبق مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا کلیه ادارات، سازمان ها، بانک ها و اصناف به غیر از مشاغل گروه یک شغلی از دوشنبه ۲۵ مرداد تا شنبه ۳۰ مرداد در سراسر کشور تعطیل میباشند. به همین منظور شرکت‌های ایران خودرو و سایپا تولید خود را از سه شنبه هفته جاری تا روز جمعه متوقف می‌کنند. در پی این تصمیم، انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو نیز در نامه ای به اعضای خود، خواستار اعمال تمهیداتی مطابق با تصمیم خودروسازان شد. /تسنیم

+افزایش قیمت اوراق مسکن

آخرین آمار حاکی از آن است که قیمت اوراق مسکن نسبت به حدود دو هفته قبل کمی افزایشی بوده است؛ به طوریکه متاهل های تهرانی دو هفته قبل با پرداخت پرداخت ۲۸ میلیون و ۶۰۸ هزار تومان، می توانستند وام ۲۴۰ میلیون تومانی بگیرند، درحالی که در حال حاضر باید برای دریافت این وام ۲۹ میلیون و ۸۰۸ هزار تومان پرداخت کنند.

تورم فرانسه حدود یک درصد!

به نقل از مرکز آمار فرانسه، نرخ تورم فرانسه در دوازده ماه منتهی به جولای با ۰.۳ درصد کاهش نسبت به مدت مشابه ماه قبل به ۱.۲ درصد رسید که این نرخ تورم، کمترین تورم ثبت شده این کشور در چهار ماه اخیر بوده است. مهمترین عامل افزایشی نرخ تورم طی این مدت، مربوط به بخش انرژی بوده که در آن تورم  به ۱۲.۳ درصد افزایش یافته است. در بین سایر بخش‌های نیز نرخ تورم بخش تنباکو با ۰.۲ درصد کاهش نسبت به ماه قبل به ۵.۱ درصد رسیده و تورم بخش ارتباطات به ۲.۷ درصد افزایش پیدا کرده است. متوسط نرخ تورم فرانسه در بازه زمانی ۱۹۵۸ تا ۲۰۲۱ برابر با ۴.۴۱ درصد بوده است که بالاترین رقم ثبت شده مربوط به آوریل ۱۹۵۸ با ۱۸.۸ درصد و کمترین نرخ تورم ثبت شده نیز تورم منفی ۰.۷ درصدی ماه ژوئیه سال ۲۰۰۹ بوده است. بر مبنای ماهانه نیز تورم فرانسه در ماه جولای ۰.۱ درصد اندازه‌گیری شده که نسبت به تورم ثبت شده ماه قبل ۰.۱ درصد کمتر شده است. هسته تورمی که تغییرات قیمت مربوط به گروه مواد غذایی و انرژی را به دلیل نوسانات آن‌ها در نظر نمی‌گیرد در این ماه به ۱.۷ درصد رسیده است.

 

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

ع

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....