تاریخ انتشار : یکشنبه 24 مرداد 1400 - 21:18
کد خبر : 57377

گلچین اقتصادی روز

گلچین اقتصادی روز

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم. این پیمانه تیتر‌هایی همچون روز آرام دلار در بازار جهانی، بیتکوین موفق به حفظ کانال ۴۶ هزار دلاری شد،

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

این پیمانه تیتر‌هایی همچون روز آرام دلار در بازار جهانی، بیتکوین موفق به حفظ کانال ۴۶ هزار دلاری شد، روسیه سومین صادرکننده برتر اروپا شد، جزئیات تعطیلی چندروزه بانک‌های سراسر کشور و رشد ۴۳ درصدی پایه پولی در یک سال منتهی به تیر ماه را در بر دارد.

+سیگنال تعطیلی به بازار ارز

  به گزارش اقتصاددان به نقل از تابناک  ، در نخستین روز هفته، روند افزایشی قیمت دلار از سر گرفته شد. در روز شنبه خریداران فعالیت بیشتری در بازار داشتند و همین افزایش تقاضا موجب شد، دلار آمریکایی در ابتدای صبح تا قیمت ۲۶ هزار و ۶۶۰ تومان افزایش یابد. به گفته فعالان بازار، این افزایش قیمت در اثر تاثیر بازار افغانستان در بازار داخلی بود. افزایش پیشروی‌های طالبان و تعطیلی بازارها در هرات، موجب شد تسویه‌هایی که در مبادلات با هرات صورت می‌گرفت با مشکل مواجه شوند. این اتفاق و همچنین افزایش ناامنی‌ها در افغانستان موجب شد در ابتدای صبح، تقاضا برای دلار افزایش پیدا کند و دلار از قیمت ۲۶ هزار و ۳۵۰ تومان ابتدای صبح، تا ساعت ۱۲ ظهر افزایشی ۳۱۰ تومانی را تجربه کند. اما رسیدن خبر تعطیلی شش روزه، موجب شد تا تقاضا در بازار کاهشی شود و قیمت دلار مجددا به کانال ۲۶ و هزار ۴۰۰ تومانی بازگردد. سودگیری برخی معامله‌گران در بازار به خاطر خبر تعطیلی به این موج نزولی در بازار دلار دامن زد و همین موجب شد اسکناس آمریکایی بخشی از رشد امروز خود را اصلاح کند، اما با وجود این اصلاح، دلار توانست در نخستین روز هفته سودی تقریبا نیم درصدی را برای معامله‌گران ثبت کند. /دنیای اقتصاد

روز آرام دلار در بازار جهانی

ارزش دلار مقابل بیشتر ارزها کم تغییر بود. شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات امروز با ۰.۰۲ درصد افزایش نسبت به روز گذشته در سطح ۹۲.۵۱۷ واحد بسته شد. (شاخص دلار معمولا در برابر شش ارز مهم جهانی یا ۱۰ ارز برتر جهانی بیان می شود که شاخص دلار در گزارش های ایسنا، شاخص ده ارزی و در بردارنده تغییرات قیمتی دلار مقابل ارزهای: یورو، پوند انگلیس، روپیه هند، دلار استرالیا، دلار کانادا، دلار سنگاپور، فرانک سوییس، رینگت مالزی، ین ژاپن و یوان چین است) نرخ برابری هر فرانک سوئیس نیز معادل ۱.۰۹۲ دلار اعلام شد.

بیتکوین موفق به حفظ کانال ۴۶ هزار دلاری شد

با وجود کاهش سرمایه جدید ورودی، مسیر صعودی بیتکوین و سایر ارزهای دیجیتالی حفظ شد. به نقل از سی‌ان‌بی‌سی، در حالی که مناطق مختلف آمریکا به دنبال اقداماتی برای قانونمندی ارزهای دیجیتالی هستند، ایالت وایومینگ نیز به جرگه ایالت هایی پیوسته که لوایح حمایتی از این صنعت را به جریان انداخته است. در حال حاضر ۲۴ لایحه در مجلس سنای ایالتی بررسی می شود که در صورت تصویب آن ها، عرصه برای فعالان بازتر خواهد شد. سناتور لومیس، نماینده وایومینگ در سنا هم از حامیان قانونمند شدن فعالیت های مرتبط با ارزهای دیجیتالی به شمار می رود.

مجموع ارزش بازار جهانی ارزهای دیجیتالی در حال حاضر ۱۹۸۰ میلیارد دلار برآورد می‌شود که این رقم نسبت به روز قبل ۱.۸۲ درصد بیشتر شده است. در حال حاضر ۴۸ درصد کل بازار ارزهای دیجیتالی در اختیار بیت کوین و ۱۸ درصد در اختیار اتریوم است. بیت‌ کوین ۱۲ سال پیش توسط گروه گمنامی از معامله‌گران بر بستر بلاک‌چین ایجاد شد و از سال ۲۰۰۹ معاملات اولیه آن شکل گرفت.

به‌روزرسانی قیمت ارزهای دیجیتال (تا ساعت ۱۳ ظهر به وقت شرقی)؛ این رده حاوی تغییرات قیمتی ۱۰ ارز دیجیتالی بزرگ از نظر ارزش بازار است.

۱- بیت کوین

قیمت: ۴۶ هزار و ۸۹۲.۲۰ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۰.۷۶ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۷.۹۲ درصد افزایش

۲- اتریوم

قیمت: ۳۲۵۵.۰۶ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۰.۵۱ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۶.۵۳ درصد افزایش

۳- بایننس کوین

قیمت: ۴۰۶.۶۶ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۲.۰۲ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۱۶.۳۵ درصد افزایش

۴- کاردانو

قیمت: ۲.۱۷ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۷.۵۸ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۵۰.۵۸ درصد افزایش

۵- تتر

قیمت: ۱.۰۰ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۰.۰۱ درصد کاهش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۰.۰۱ درصد افزایش

۶- ریپل

قیمت: ۱.۲۱ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۱۷.۴۴ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۵۳.۰۸ درصد افزایش

۷- دوج کوین

قیمت: ۰.۲۸۷ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۴.۰۹ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۱۷.۶۳ درصد افزایش

۸ – یو اس دی کوین

قیمت: ۱.۰۰ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۰.۰۱ درصد کاهش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۰.۰۱ درصد افزایش

۹- پولکا دوت

قیمت: ۲۲.۶۰ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۲.۹۲ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۱۰.۹۸ درصد افزایش

۱۰- یونی سواپ

قیمت: ۲۹.۹۵ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۰.۷۴ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۸.۶۲ درصد افزایش

روسیه سومین صادرکننده برتر اروپا شد

آژانس آماری اتحادیه اروپا، یورو استات، گزارش داد روسیه در شش ماه ابتدایی امسال ۷۹.۵ میلیارد دلار کالا به کشورهای اتحادیه اروپا صادر کرده است. حجم صادرات روسیه به اروپا در شش ماه ابتدایی ۲۰۲۱ نسبت به بازه مشابه سال قبل با ۳۵.۶ درصد جهش روبرو شده است. روسیه با این حجم صادرات توانست در جایگاه سومین صادرکننده بزرگ اتحادیه اروپا قرار بگیرد. چین و آمریکا به ترتیب با صادرات ۲۴۶.۸ میلیارد دلار و ۱۲۹.۴ میلیارد دلار کالا به اتحادیه اروپا در جایگاه اول و دوم قرار گرفتند. حجم کل واردات اروپا در این دوره ۱۴ درصد افزایش یافت و به ۱.۱۴ تریلیون دلار رسید. صادرات اروپا به روسیه در این دوره ۱۳ درصد رشد کرد و به ۵۰.۴ میلیارد دلار رسید. بزرگترین واردکنندگان کالا از اتحادیه اروپا به ترتیب آمریکا با ۲۲۵.۴ میلیارد دلار، انگلیس با ۱۵۹.۸ میلیارد دلار، چین با ۱۳۲.۸ میلیارد دلار و سوئیس با ۹۰.۸ میلیارد دلار واردات هستند.

+رشد ۴۳ درصدی پایه پولی در یک سال منتهی به تیر ماه

بانک مرکزی اعلام کرد بر اساس ارقام موجود، رشد نقدینگی و پایه پولی در دوازده ماهه منتهی به پایان تیرماه ۱۴۰۰ به ترتیب به ۳۹.۴ درصد و ۴۲.۶ درصد رسید. لازم به توضیح است، رشد بالای پایه پولی در دوازده ماهه منتهی به پایان تیرماه ۱۴۰۰، عمدتاً به دلیل کاهش پایه پولی در پایان تیرماه ۱۳۹۹ نسبت به ماه قبل از آن (۵.۳ درصد کاهش) بوده است. کاهش مذکور عمدتاً به دلیل افزایش سپرده‌های دولت نزد بانک مرکزی به دنبال فروش اوراق بدهی دولت رخ داده بود. همچنین، حجم نقدینگی در پایان تیرماه سال ۱۴۰۰ نسبت به پایان سال ۱۳۹۹ معادل ۹.۹ درصد رشد نشان می‌دهد که در مقایسه با رشد متغیر مذکور در دوره مشابه سال قبل (۱۰.۸ درصد) به میزان ۰.۹ واحد درصد کاهش یافته است. از سوی دیگر، پایه پولی در پایان تیرماه ۱۴۰۰ نسبت به پایان سال ۱۳۹۹ معادل ۱۲.۸ درصد رشد نشان می‌دهد که در مقایسه با رشد متغیر مذکور در دوره مشابه سال قبل (۲.۸ درصد) به میزان ۱۰.۰ واحد درصد افزایش یافته است.افزایش رشد پایه پولی در تیرماه ۱۴۰۰ نسبت به پایان سال ۱۳۹۹ عمدتاً به دلیل استفاده از وجوه مربوط به تنخواه‌گردان خزانه و افزایش سقف مجاز استفاده از آن (از ۳ درصد به ۴ درصد بر اساس مصوبه مورخ ۱۴۰۰.۳.۲۶ هیأت وزیران) و همچنین پرداخت ۳۳.۴ هزار میلیارد ریال تنخواه به سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها موضوع جزء (۴) بند (الف) تبصره (۱۴) قانون بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور به منظور پرداخت به شرکت مادرتخصصی بازرگانی دولتی ایران برای خرید تضمینی گندم بوده است.

لازم به ذکر است که در دوره مورد بررسی بخشی از آثار انبساط پولی مذکور با استفاده از ابزار توافق بازخرید معکوس خنثی شده است. همچنین در پایان تیرماه سال ۱۴۰۰، ضریب فزاینده نقدینگی به رقم ۷.۳۸۳ رسید. بدین ترتیب ضریب فزاینده نقدینگی نسبت به پایان سال ۱۳۹۹، ۲.۵ درصد کاهش یافت که در مقایسه با رشد دوره مشابه سال ۱۳۹۹، (معادل ۷.۸ درصد)، ۱۰.۳ واحد درصد کاهش نشان می‌دهد.

طلا منتظر آمار جدید برای شکستن قیمت بالاتر

تحلیلگران به کیتکونیوز گفتند، تغییر ۱۰۰ دلاری قیمت برای فضای بازار طلا که شاهد تجدید علاقه خریداران بوده، بسیار نوسانی بوده است. قیمت اونس طلا روز جمعه پس از این که شاخص اعتماد مصرفی دانشگاه میشیگان به ۷۰.۲ واحد سقوط کرد، بیش از ۲۵ دلار افزایش یافت. قرائت مایوس کننده این شاخص باعث ریزش دلار و افت بازده اوراق خزانه آمریکا شد که برای این فلز ارزشمند بسیار مثبت بود. بارت میلک، مدیر استراتژی جهانی تی دی سکیوریتز با اشاره به ریزش قیمت دلار آمریکا و افت شدید بازده اوراق خزانه ده ساله و سی ساله، به کیتکونیوز گفت: بازار نسبت به اقتصاد و انتشار کرونای دلتا اندکی نگران شده است.

اکنون منطقی است که فرض بگیریم بانک مرکزی آمریکا روی آمار اقتصاد کلان متمرکز شده و اعلام تعدیل برنامه های محرک مالی به اندازه ای که بسیاری از افراد انتظار داشتند، قوی نخواهد بود. میلک خاطرنشان کرد: در حال حاضر ما شاهد آمار منفی هستیم و بازار به این وضعیت واکنش نشان می دهد. اورت میلمان، کارشناسان فلزات ارزشمند شرکت گینزویل کوینز اظهار کرد: آمار تورم برای طلا مثبت بوده و نشان داده که فشار قیمت ممکن است اوج بگیرد. این به معنای آن خواهد بود که بانک مرکزی آمریکا ممکن است عجله چندانی برای مهار تورم نداشته باشد. همچنین قیمت اونس طلا در پایین ۱۸۰۰ دلار فرصت عالی ورود به بازار برای خریداران است و بر مبنای فنی، این فلز ارزشمند را کاملا جذاب می کند. بهبود سریع قیمت طلا بسیار دلگرم کننده بود. در عرض چند ساعت طلا به بالای مرز ۱۷۰۰ دلار برگشت. اگر هفته جاری به بالای ۱۸۰۰ دلار صعود کند، تعجب آور نخواهد بود. من اکنون خوش بینی بیشتری دارم. این کارشناس فلزات ارزشمند خاطرنشان کرد یک نشانه دیگر برای طلا، اوج گیری تقاضای فیزیکی در آسیاست. نشانه های کاملا مثبتی در بخش تقاضا وجود دارد. ما شاهد آن هستیم که روند فروش جواهرات و سکه طلا در هند در مسیر درستی قرار دارد. این امر تقاضا برای خرید ارزان را تقویت خواهد کرد.

+بدهی دولت به بانک‌ها ۶۵۰ هزار میلیارد تومان شد

مسعود میرکاظمی رئیس سازمان برنامه و بودجه دولت سیزدهم در مراسم تودیع و معارفه که با حضور معاون اول رئیس جمهور در سازمان برنامه و بودجه برگزار شد، افزود: بودجه امسال کسری دارد که باید فکری برای آن کرد. وی با اشاره به کسری بودجه سال گذشته گفت: در خرداد سال ۹۲, صد و چهار هزار میلیارد تومان به بانک‌ها بدهی داشتیم، امروز براساس آمار سایت بانک مرکزی ۶۵۰ هزار میلیارد تومان به نظام بانکی بدهی داریم که ۹۰ درصد آن متعلق به خود دولت است نه شرکت‌ها.
میرکاظمی افزود: اگر بدهی‌ها را بررسی کنیم ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار میلیارد تومان به تامین اجتماعی و بیش از ۵۰ هزار میلیارد تومان به وزارت نیرو بدهی وجود دارد که اگر بخواهیم این مسیر را ادامه دهیم، هزینه‌های زیادی دارد. پارسال ۵۶۰ هزار میلیارد تومان عملکرد مصارف داشتیم که جای سوال دارد، چطور یکباره به هزار و ۲۷۷ میلیارد تومان می‌رسد، در شرایطی که می‌دانیم تحریم نیز شدیدتر شده؛ پس نمی‌توانیم این طور ادامه بدهیم. اگر سقف اول آن را هم در نظر بگیریم که ۹۳۷ هزار میلیارد تومان است آیا امکان تامین این رقم وجود دارد، در حالی که حدود ۲۷۰ میلیارد تومان مالیات می‌گیریم و در پنج سال اول امسال حدود ۸۰ درصد آن محقق شده است.
میرکاظمی با تاکید بر اینکه شرایط خیلی سخت است، افزود: چرا باید به این نقطه برسیم در سال ۹۱ عملکرد هزینه جاری ۸۹ هزار میلیارد تومان بود؛ چرا امروز باید به ۹۰۰ هزار میلیارد تومان برسد، آیا شرایط اقتصادی خوبی داشتیم؟ آیا اقتصاد مقاومتی را رعایت کردیم؟ وی گفت: من تلاش دوستان را نفی نمی‌کنم. می‌دانم در بدترین شرایط تصمیم گرفتند، تامین منابع کردند اما ادامه این مسیر به کجا می‌رسد؟ آیا نباید بازنگری کنیم؟

+جزئیات تعطیلی چندروزه بانک‌های سراسر کشور

دبیر کل کانون بانک‌های دولتی و نیمه دولتی از تعطیلی بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری پیرو دستورالعمل ستاد ملی کرونا خبر داد. به نقل از صدا و سیما، علیرضا قیطاسی تصریح کرد: براساس تصمیم ستاد ملی کرونا از دوشنبه ۲۵ مرداد تا روز شنبه ۳۰ مرداد ۱۴۰۰ تعطیل خواهند بود. بانک‌ها برحسب ضرورت و صلاحدید و تصمیم مدیران عامل بانک‌ها باجه‌های کشیک در شعب مرکزی شهرستان‌ها را در سطح کشور برای رفع نیازهای غیرضروری پیش بینی خواهند کرد که از طریق سایت بانک‌ها اطلاع رسانی لازم می‌شود. همچنین برقراری سامانه‌های ساتنا و پایا بر عهده بانک مرکزی است که هنوز هماهنگی در این زمینه انجام نشده و تا این لحظه تغییری در عملکرد این سامانه‌ها اعلام نشده است.

دبیر شورای هماهنگی بانک‌های دولتی گفت: در ایام تعطیلات ستاد کرونا، پشتیبانی ویژه از خدمات عابربانک‌ها و همچنین خدمات غیرحضوری بانک‌های دولتی صورت خواهد گرفت. بنا به مصوبه ستاد ملی کرونا همه ادارات و بانک‌های کشور از صبح روز دوشنبه ۲۵ مردادماه لغایت پایان وقت اداری شنبه سی‌ام مردادماه تعطیل هستند. شورای هماهنگی بانک‌ها بر این اساس به مدیران عامل تمام بانک‌های دولتی از جمله بانک ملی، سپه، تجارت، ملت و صادرات اختیار داده تا در صورت نیاز و صلاح دید در هر استان و هر شهرستان شعب کشیک را برای کارهای ضروری بانکی مردم دایر کنند. تعطیلی بانک‌ها به این خاطر بوده که مردم به بانک مراجعه نکنند بنابراین اگر شعبه کشیکی از بانک‌ها باز بود دلیل بر مراجعه و انجام کارهای روزمره بانکی نیست و فقط برای کارهای بسیار ضروری، برخی شعب کشیک باز خواهند بود. تمامی خودپردازها در سراسر کشور از طریق ادارات امور شعب استان‌ها و شهرستان‌ها پشتیبانی می‌شوند و این پشتیبانی با برنامه‌ریزی کامل تا پایان تعطیلات ادامه خواهد داشت. وی در خصوص انجام عملیات به صورت غیر حضوری هم گفت: تمامی بانک‌ها در سایت‌های خود خدمات غیرحضوری را به صورت غیرحضوری و ۲۴ ساعته انجام خواهند داد و از این بابت هیچ نگرانی وجود نخواهد داشت و اگر کسی مشکلی داشت می‌تواند با شماره تلفن‌های امداد موجود در سایت‌ها تماس بگیرد و به سرعت مشکل آن برطرف شود.

+سود بین بانکی زیاد شد

نرخ بهره بین بانکی به عنوان یکی از انواع نرخ‌های بهره در بازار پول به نرخ‌های سود یا بهره در سایر بازارها جهت می‌دهد. در واقع این نرخ، قیمت ذخایر بانک‌هاست و زمانی که آن‌ها در پایان دوره مالی کوتاه‌مدت اعم از روزانه یا هفتگی، دچار کسری ذخایر می‌شوند، از سایر بانک‌ها در بازار بین بانکی یا از بانک مرکزی استقراض می‌کنند که این نرخ در حال حاضر در محدوده ۱۸.۱۶ درصد قرار گرفته است.  این در حالی است که طبق آخرین وضعیت نرخ بهره بین بانکی، این سود در محدوده ۱۸.۰۸ درصد قرار داشت که اکنون با ۰.۴ درصد افزایش مواجه شده است. البته از ابتدای سال جاری تاکنون، تغییرات نرخ سود بین بانکی چه در راستای افزایش یا کاهش تدوام نداشته است و همواره در محدوده ۱۸ تا ۱۹ درصد نوسان دارد.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....