تاریخ انتشار : جمعه 15 مرداد 1400 - 21:23
کد خبر : 56452

گلچین اقتصادی روز

گلچین اقتصادی روز

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم. این پیمانه تیتر‌هایی همچون راه‌های ایجاد ثبات در معاملات بورس و ریسک تهدیدکننده، عرضه سیمان در بورس کالا به

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

این پیمانه تیتر‌هایی همچون راه‌های ایجاد ثبات در معاملات بورس و ریسک تهدیدکننده، عرضه سیمان در بورس کالا به رقم بی سابقه حدود یک میلیون تن می‌رسد، افزایش قیمت دلار در میانه مردادماه، سرعت رشد ماهانه قیمت مسکن در سال قبل ۱۳ برابر امسال بود و ادامه کاهش طلا در بازار جهانی را در بر دارد.

+راه های ایجاد ثبات در معاملات بورس و ریسک تهدیدکننده

 به گزارش اقتصاددان به نقل از تابناک ، یک کارشناس بازار سرمایه با اشاره به عوامل تاثیرگذار در بهبود روند معاملات بورس گفت: برقراری تعادل بین بازار پول و بازار سرمایه به عنوان مهمترین راه ایجاد ثبات در فرآیند معاملات بورس تلقی می‌شود. صادقین به راه های ایجاد ثبات در معاملات بورس اشاره کرد و گفت: تنظیم نرخ بهره بازار بدهی، مدیریت کسری بودجه از راه های مختلف، بهبود وضعیت صادرات کشور، ایجاد تعادل در معاملات و پیش‌بینی پذیر شدن نوسان موجود در بازار ارز از مهمترین راهکارهای موجود برای کمک به ایجاد ثبات در بازار سرمایه هستند. به گفته وی، بحث دیگری که می تواند بر معاملات بازار سرمایه تاثیرگذار باشد، وضعیت عملکرد شرکت ها است که از جایگاه مهمی در تحلیل و ارزیابی معاملات برخوردار است. این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه فروش بی مهابای اوراق از طریق بازار بدهی که به عنوان رقیبی برای بازار سهام تلقی می شود، می تواند زمینه تغییر روند معاملات بازار را فراهم کند، گفت: افزایش بی مهابای تورم و نرخ های بهره که سبب ایجاد جذابیت برای کسب سود بدون ریسک از این طریق نسبت به بازار سهام می شود، از جمله عواملی است که باید در دولت جدید برای تغییر آن تصمیماتی اتخاذ شود. به نقل از ایرنا؛ وی به ریسک تهدیدکننده معاملات بورس اشاره کرد و افزود: بحث مذاکرات برجام به دلیل تاثیرگذاری آنها بر متغیرهای کلان اقتصاد کشور می تواند بر روند بازار تاثیرگذار باشد،  با توجه به اینکه بخش قابل توجهی از شرکت های حاضر در بورس کامودیتی محور و صادرات محور هستند؛ بنابراین هر اتفاق و نتیجه مثبت و منفی در مذاکرات می تواند معاملات این بازار را تحت تاثیر خود قرار دهند.

+عرضه سیمان در بورس کالا به رقم بی سابقه حدود یک میلیون تن می رسد

بورس کالا اعلام کرد: فردا ۱۶ مرداد در حجمی گسترده و بی سابقه ۹۴۱ هزار و ۷۵۰ تن انواع سیمان از سوی ۴۴ شرکت تولیدکننده روی تابلوی بورس کالا می‌رود که امکان خرید برای خریداران خرد هم فراهم است.

افزایش قیمت دلار در میانه مردادماه

در هفته ای که گذشت شاهد رشد نرخ ارز به ویژه دلار آمریکا در صرافی ها بودیم، به گونه ای که میانگین نرخ فروش هر اسکناس دلار آمریکا در هفته قبل، ۷۵۶ تومان رشد داشت. بر این اساس، در اولین روز هفته (شنبه ۹ مردادماه ۱۴۰۰) میانگین قیمت فروش هر اسکناس دلار آمریکا در صرافی های بانکی و مجاز سطح کشور با بیشترین افزایش در هفته های اخیر مواجه شد و به نرخ ۲۵۳۱۰ تومان رسید که نسبت به روز معاملاتی قبل، بیش از ۸۰۰ تومان گران شده بود. در دومین روز هفته (یکشنبه ۱۰ مردادماه ۱۴۰۰) میانگین نرخ فروش دلار آمریکا با کاهش ۱۷۲ تومانی همراه شد و به رقم ۲۵۱۳۸ تومان رسید و در سومین روز هفته (دوشنبه ۱۱ مردادماه ۱۴۰۰) بازهم شاهد افت شاخص ارزی بودیم، به گونه ای که در پایان روز دوشنبه، میانگین نرخ دلار به رقم ۲۵۰۹۹ تومان رسید که این نرخ نسبت به روز یکشنبه، ۳۹ تومان افت داشت. اما روند کاهشی روزهای یکشنبه و دوشنبه، تداوم نداشت و معامله گران بازار ارز در روز سه شنبه(۱۲ مرداماه ۱۴۰۰) شاهد رشد میانگین قیمت دلار آمریکا به رقم ۲۵۲۵۰ تومان بودند که نسبت به روز دوشنبه، حدود ۱۵۰ تومان گران تر شده بود. در نهایت، میانگین قیمت دلار آمریکا در آخرین روز فعالیت صرافی های بانکی و مجاز در هفته گذشته (چهارشنبه ۱۳ مردادماه ۱۴۰۰)، اندکی رشد داشت و به رقم ۲۵۲۵۵ تومان رسید که نسبت به روز سه شنبه، ۵ تومان افزایش یافت.

+بانک مرکزی: قیمت دلار در بهار ۱۴۰۰ کاهش یافت

بانک مرکزی در گزارشی نرخ فروش دلار در بازار بین بانکی و بازار آزاد در بهار سال جاری را اعلام کرده که طبق آن در فروردین ماه دلار در بازار بین بانکی معادل ۴۲۰۰ تومان فروخته می‌شد و در همین ماه این نوع ارز در بازار آزاد به قیمت ۲۴ هزار و ۵۴۲ تومان فروخته شده است. علاوه براین، در اردیبهشت امسال نیز نرخ فروش دلار در بازار بین بانکی و بازار آزاد به ترتیب معادل ۴۲۰۰ و ۲۲ هزار و ۵۳۶ تومان بوده است. همچنین، طبق این گزارش دلار در خرداد ماه در بازار بین بانکی معادل ۴۲۰۰ تومان و در بازار آزاد به قیمت ۲۳ هزار و ۴۳۳ تومان فروخته شده است. بنابراین، دلار در بازار بین بانکی با نرخ ۴۲۰۰ تومان و در بازار آزاد با میانگین نرخ ۲۳ هزار و ۵۰۴ تومان در بهار سال جاری معامله شده است. از آنجاکه در سه ماهه پایانی سال گذشته نرخ فروش دلار در بازار بین بانکی ۴۲۰۰ تومان و در بازار آزاد نیز به طور متوسط ۲۴ هزار و ۵۴۱ تومان بوده است، در مقایسه با بهار امسال در بازار آزاد با ۴.۲ درصد با کاهش قیمت مواجه شده است. علاوه براین، در این مدت نرخ این ارز در بازار بین بانکی نیز نسبت به بهار سال جاری تغییری نکرده و ثابت مانده است. /ایسنا

کشوری که ۶ صفر از اسکناس هایش را حذف می‌کند

در حالی که نرخ تورم افسارگسیخته ونزوئلا باعث شده است تا پول ملی این کشور هر روز کم ارزش تر شود، بانک مرکزی ونزوئلا در بیانیه ای اعلام کرد ۶ صفر از اسکناس های این کشور حذف خواهد شد. این تغییر از روز یکم اکتبر اعمال می شود و هدف اصلی این کار، تسهیل مبادلات روزمره عنوان شده است. نیکلاس مادورو- رییس جمهور ونزوئلا- پیشتر گفته بود مردم این کشور برای بیان قیمت ها، اعداد را تقسیم بر میلیون می کنند. این برای سومین بار در ۱۳ سال اخیر است که ونزوئلا اقدام به حذف صفر از پول ملی خود می کند اما تمام دفعات قبلی به دلیل انجام نشدن اصلاحات ساختاری نتیجه ای در بر نداشته است. در سال ۲۰۱۸ تعداد ۶ صفر و در سال ۲۰۰۸ نیز سه صفر از پول ملی حذف شده بود.  اقتصاد ونزوئلا در سال های اخیر مشکلات حاد و تورم عجیبی داشته است که بالاترین تورم ثبت شده در تاریخ معاصر جهان محسوب می شود. تنها در پنج ماه نخست امسال قیمت ها در این کشور به طور متوسط ۲۶۵ درصد افزایش پیدا کرده است. طبق اعلام بانک مرکزی ونزوئلا، نرخ توم در سال ۲۰۲۰ معادل ۳۰۰۰ درصد و در سال ۲۰۱۹ هم ۹۵۰۰ درصد بوده هر چند مخالفان دولت ادعا دارند این رقم خیلی بالاتر از این ها بوده است.

افت خفیف دلار در بازار جهانی

ارزش دلار جهانی مقابل بیشتر ارزها کمی کاهش یافت. شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات امروز با ۰.۰۴ درصد کاهش نسبت به روز گذشته در سطح ۹۲.۲۵۲ واحد بسته شد. نرخ برابری هر فرانک سوئیس نیز معادل ۱.۱۰۳ دلار اعلام شد. (نرخ های فوق بر حسب ساعت پایانی معاملات بازارهای ارزی نیویورک محاسبه شده است.)

+پیش بینی قیمت سکه در هفته آینده

نائب رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران گفت: پیش‌بینی می‌کنم هفته آینده قیمت سکه و طلا تغییرات و نوسانات چندانی نخواهد داشت. محمد کشتی آرای در گفت و گو با ایرنا در خصوص قیمت طلا در هفته گذشته و پیش‌بینی بهای آن در هفته آینده، اظهار داشت: تغییرات اونس جهانی هفته گذشته بسیار کم بود و به طور میانگین دو دلار کاهش داشت. به این صورت که قیمت اونس جهانی در ابتدای هفته ۱۸۱۴ دلار بود و روز پنجشنبه به ۱۸۱۲ دلار رسید بنابراین میانگین دو دلار کاهش قیمت داشتیم. مجموع قیمت طلا و سکه در هفته اخیر سیر نزولی داشت و این امر به دو دلیل بود یکی اینکه قیمت ارز کاهش یافت و بهای دلار در معاملات دلار ۲۵۰ تومان ارزان شد و عامل دوم نیز کاهش تقاضا و داد و ستدها به دلیل نزدیک شدن ایام محرم بود. سکه طرح قدیم با ۱۵۰ هزار تومان کاهش بهای هفتگی در آخرین معاملات روز پنجشنبه به ۱۰ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان، سکه طرح جدید با کاهش ۲۲۰ هزار تومانی به قیمت ۱۱ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان، نیم سکه با کاهش ۲۰ هزار تومانی به ۵ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان و ربع سکه با ۱۰۰ هزار تومان کاهش هفتگی به ۳ میلیون و ۶۵۰ هزار تومان رسید.

به گفته کشتی آرای سکه یک گرمی بانک مرکزی نیز با ۱۰۰ هزار تومان کاهش به ۲ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان هر مثقال طلا نیز با ۱۱۰ هزار تومان کاهش هفتگی روز پنجشنبه در آخرین معاملات هر مثقال طلا ۴ میلیون و ۷۶۶ هزارتومان معامله شد و هر گرم طلای ۱۸ عیار با ۲۴ هزارتومان کاهش هفتگی در آخرین معاملات روز پنجشنبه یک میلیون و ۱۱۰ هزار تومان داد و ستد شد. وی با بیان اینکه کاهش تقاضا برای طلا موجب کاهش قیمت این فلز زرد نمی‌شود، گفت: کاهش تقاضا موجب کم شدن حباب سکه می‌شود؛ بنابراین قیمت اصل طلا در ایام نزدیک‌ به ماه محرم که تقاضا کاهش می‌یابد کم نمی‌شود و تنها روی قیمت سکه و کاهش حباب موثر است زیرا قیمت جهانی طلا و قیمت ارز است که بر کاهش طلا و سکه تاثیر دارد. کشتی آرای تصریح کرد: پیش بینی می‌کنم قیمت جهانی طلا در هفته آینده با توجه به اینکه در ماه آگوست هستیم و بسیاری از شرکت‌ها در تعطیلات تابستانی هستند، تغییر زیادی نخواهد داشت و تغییرات احتمالی قیمت طلا در هفته پیش رو مربوط به نرخ ارز خواهد بود. به گفته نائب رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران، حباب سکه در محدوده ۴۷۰ هزار تومان است. وی تاکید کرد: تقاضا برای مصنوعات طلا نیز از چند روز قبل کاهش یافته است و تقاضایی برای طلای آب شده وجود ندارد و بازار روال عادی خود را دارد.

ادامه کاهش طلا در بازار جهانی

قیمت طلا در معاملات روز جمعه بازار جهانی تحت تاثیر صعود ارزش دلار آمریکا به پایین مرز ۱۸۰۰ دلار سقوط کرد. بهای هر اونس طلا برای تحویل فوری با ۰.۳ درصد کاهش، به ۱۷۹۹ دلار و ۴۶ سنت رسید و در مسیر ثبت بدترین عملکرد هفتگی از اواسط ژوئن قرار گرفت. در بازار معاملات آتی آمریکا، هر اونس طلا با ۰.۴ درصد کاهش، به ۱۸۰۲ دلار و ۵۰ سنت رسید. به گفته استفن اینس از شرکت مدیریت دارایی اس پی آی، اگر پس از لحن موافق بانک مرکزی آمریکا در خصوص تعدیل محرک‌های مالی، آمار اشتغال ماهانه آمریکا هم مطلوب باشد، بازارهای حساس به نرخ‌های بهره مانند طلا را وحشت زده خواهد کرد. به همین دلیل در حال حاضر شاهد کاهش ریسک هستیم. با این حال فروپاشی کامل طلا بعید است و احتمالا حمایت در سطح ۱۷۹۰ دلار را حفظ خواهد کرد.

تیشه اردوغان به ریشه لیر

پس از سخنان رییس جمهور ترکیه در خصوص ضرورت کاهش نرخ بهره، ارزش لیر مجددا ریزش کرد. به نقل از بلومبرگ، رییس جمهور ترکیه که یکی از منتقدان سرسخت نرخ بهره بالا محسوب می شود اخیرا در مصاحبه با یکی از شبکه های تلویزیونی این کشور گفته نرخ بهره باید از مقادیر فعلی کمتر شود. وی با بیان اینکه رسیدن به یک محیط سرمایه گذاری آرام نیازمند خلاص شدن از شر نرخ بهره بالا است، افزود: نرخ تورم بالای ترکیه در حال حاضر بیش از هر چیز دیگری به خاطر بالا بودن نرخ بهره است.

نگرانی از وضعیت روابط ترکیه و آمریکا، کماکان یکی از اصلی ترین نگرانی های معامله گران بازارهای ارز در این کشور است. رجب طیب اردوغان- رییس جمهور ترکیه- با وجود دیدار با جو بایدن گفته ترکیه کماکان مصمم به تکمیل خرید سامانه دفاع موشکی اس ۴۰۰ از روسیه است که به یکی از مهم ترین مناقشات واشنگتن- آنکارا تبدیل شده و آمریکا نیز به همین دلیل تحریم هایی علیه ترکیه اعمال کرده است.

تصمیم بانک مرکزی ترکیه به حفظ سیاست پولی فعلی با واکنش منفی بازار مواجه شده است. طبق اعلام بانک مرکزی، تا زمانی که نرخ تورم به میزان قابل توجهی کاهش پیدا نکند رویکرد بانک مرکزی انقباضی باقی می ماند و این مساله در شرایطی که اقتصاد با کرونا دست و پنجه نرم می کند به معنای باقی ماندن رشد اقتصادی در سطح ضعیف خواهد بود. مسائل اخیر باعث شد تا لیر که هفته گذشته به پایین ترین سطح سه هفته اخیر خود رسیده بود، بار دیگر روندی نزولی را تجربه کند و به کمترین نرخ برابری تاریخ معاصر خود برسد تا جایی که نرخ برابری دلار در کانال ۸.۷۸.۵ لیر تثبیت شود. در آخرین دور از معاملات ارزی استانبول، هر دلار با ۰.۱۲ درصد افزایش به ۸.۵۴۱ لیر رسید. در برابر دیگر ارزهای مهم، نرخ برابری هر یورو معادل ۱۰.۱۰۹ لیر و هر پوند معادل ۱۱.۹۰۲ لیر اعلام شد.

+سرعت رشد ماهانه قیمت مسکن در سال قبل ۱۳ برابر امسال بود

در اردیبهشت امسال نسبت به ماه قبل از آن (فروردین ۱۴۰۰) متوسط قیمت هر متر مربع مسکن در تهران کاهش ۱.۸ درصدی داشت. اما در خرداد ماه امسال نسبت به اردیبهشت سال جاری شاهد افزایش ۳ درصدی متوسط قیمت مسکن بودیم؛ این سرعت رشد ماهانه متوسط قیمت مسکن در تیر ماه نسبت به ماه قبل از آن (خرداد ۱۴۰۰) نیز ۱.۳ درصد بود. میانگین رشد ماهانه متوسط قیمت هر متر مربع مسکن تهران در ۴ ماهه نخست امسال ۰.۸ درصد برآورد شده است. این در حالی است که در اردیبهشت سال گذشته، متوسط قیمت هر متر مسکن نسبت به فروردین ۱۳۹۹ رشد ۱۱ درصدی داشته است. این روند در ماه‌های پس از آن نیز ادامه یافت و در خرداد سال قبل شاهد افزایش ۱۱.۶ درصدی متوسط قیمت مسکن نسبت به اردیبهشت ۱۳۹۹ بودیم. ضمن اینکه متوسط قیمت هر متر مربع واحد مسکونی در تیر ماه سال گذشته در مقایسه با ماه قبل از آن (خرداد ۱۳۹۹) افزایش ۱۰.۴ درصدی داشته است. بنابراین میانگین افزایش ماهانه متوسط قیمت هر متر واحد مسکونی در پایتخت در ۴ ماهه نخست سال گذشته، ۱۱ درصد بوده است. مقایسه این سرعت رشد ماهانه قیمت مسکن در دو سال ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ نشان دهنده ۱۳.۷ برابر بودن این سرعت در سال گذشته نسبت به سال جاری است.

قیمت جهانی نفت افزایش یافت

قیمت جهانی نفت خام در معاملات امروز، جمعه، بالا رفت اما افزایش ذخایر انبارهای نفت جهان رشد قیمت‌ها را محدود کرد. محدودیت‌های ترافیکی جدیدی که برای کنترل شیوع موج جدید کرونا در برخی کشورهای جهان وضع شده است باعث شده تا چشم‌انداز تقاضا نفت خام تضعیف شود. نگرانی از آینده تقاضای نفت باعث شد قیمت‌ها در معاملات چهارشنبه با سقوط ۲ دلاری روبرو شوند. قیمت نفت خام برنت امروز برای اولین بار از ۲۱ جولای تا کنون به زیر ۷۰ دلار سقوط کرد اما در ادامه تا ساعت ۱۵:۴۵ به وقت تهران با جهشی ۱.۲۲ درصدی نسبت به قیمت بسته شده دیروز به ۷۲.۱۷ دلار بازگشت. قیمت پیش‌خرید هر بشکه نفت خام نیمه‌سنگین آمریکا، دابلیوتی‌آی هم تا این لحظه ۱.۲۶ درصد جهش کرد و به ۶۹.۹۶ دلار بازگشت. در ادامه تنش‌های به وجود آمده بین رژیم صهیونیستی و ایران بر سر مورد حمله قرار گرفتن یک نفت‌کش در دریای عمان، نیروی هوایی اسرائیل مواضعی از نیروهای لبنانی را در خاک لبنان مورد حمله هوایی قرار داد.

+متوسط مصرف بنزین روزی ٩٠میلیون لیتر

شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران اعلام کرد: میانگین توزیع روزانه بنزین در تیرماه امسال ٩٠ میلیون لیتر و از ابتدای امسال تا ۱۳ مرداد ماه، ٨٣ میلیون لیتر بوده است.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....