تاریخ انتشار : چهارشنبه 13 مرداد 1400 - 20:51
کد خبر : 56198

گلچین اقتصادی روز

گلچین اقتصادی روز

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم. این پیمانه تیتر‌هایی همچون جهش بورس در آخرین روز هفته، دلگرمی فعالان بازار سرمایه از توجه رییس جمهوری به

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

این پیمانه تیتر‌هایی همچون جهش بورس در آخرین روز هفته، دلگرمی فعالان بازار سرمایه از توجه رییس جمهوری به معاملات بورس، افت خفیف دلار در بازار جهانی، ریزش دوباره ارز‌های دیجیتالی، افزایش ملایم طلا در بازار جهانی، آخرین مهلت ارائه اظهارنامه مالیاتی و چالش‌های جدید یک خودروساز برای تولید خودرو را در بر دارد.

 

+جهش بورس در آخرین روز هفته

به گزارش اقتصاددان به نقل از تابناک ،  در حالی که روز گذشته، شاخص کل بورس اوراق بهادار با افزایش ۱۷۷۱۶ واحدی معادل ۱.۳۰ درصد به یک میلیون و ۳۷۵ هزار و ۶۱۲ واحد رسید، امروز و در لحظه انتشار این پیمانه، نماگر کل بورس با افزایش حدود ۲۷ هزار واحدی همراه شده است. /جزئیات بیشتر از بورس امروز

مراقب نقاط حساس بازار دلار باشیم/ ۳۰ میلیارد دلار از حجم معاملات ایران و اتحادیه اروپا آب رفت/ شرط برخورداری موسسات خیریه از معافیت مالیاتی/ کسری بودجه امسال چقدر است؟

+دلگرمی فعالان بازار سرمایه از توجه رییس جمهوری به معاملات بورس

علی جبل عاملی کارشناس بازار سرمایه به صحبت های “حجت الاسلام والمسلمین رییسی” در خصوص بازار سرمایه که روز گذشته در مراسم تنفیذ ریاست جمهوری مطرح شد، اشاره کرد و گفت: موضوع ایجاد ثبات در بازار سرمایه از جمله مسائل اساسی بود که روز گذشته به عنوان اقدام مهم و فوری دولت جدید عنوان شد که این موضوع می تواند از اصلی ترین مأموریت های رییس جمهوری در دولت سیزدهم باشد. وی با بیان اینکه مطرح شدن این موضوع، خوش بینی‌هایی را در میان سهامداران برای سرمایه گذاری در بازار سهام و ورود دوباره سرمایه های موجود در کشور به این بازار ایجاد خواهد کرد، افزود: با توجه به وقایع رخ داده در معاملات سال گذشته بازار سهام، توجه دولت سیزدهم به ایجاد ثبات و تعادل در معاملات بورس، موجب دلگرمی فعالان بازار سرمایه و رونق دوباره این بازار خواهد شد. اجرای سیاست های مرتبط با ایجاد ثبات در معاملات بازار منجر به آشتی دوباره پول های خرد با بازار سرمایه می شود که همین امر به مراتب به دلیل افزایش ورود نقدینگی و ارزش معاملات، مسیر این بازار را در میان سهامداران روشن می کند. به نظر می رسد ثبات بازار سرمایه با وجود ماهیت نوسانی آن بتواند کمک کننده به بازگشت اعتماد دوباره سرمایه گذاران به بورس باشد تا از این طریق جریان مستمر نقدینگی به سمت بازار به خصوص بازار اولیه صورت گیرد. تجربه سال ٩٩ در معاملات بورس، نوسان و هیجان های ایجاد شده در این بازار، نشان داد که اعتماد به سرمایه گذاری در بورس می تواند به راحتی مخدوش شود و نقدینگی هایی را که قرار است جذب محیط شفاف بورس شود به سوی سایر بازارهای غیر مولد مانند رمز ارزها یا بازار ارز سوق پیدا کنند. /ایرنا

+مراقب نقاط حساس بازار دلار باشیم!

در اوضاع کنونی، تحلیل‌گران فنی باور دارند دو نقطه ۲۵ هزار و ۸۰۰ تومان و ۲۶ هزار و ۳۰۰ تومان به عنوان نقاط مقاومتی رو‌به‌روی معامله‌گران قرار دارد. دلار در صورتی که از نقاط یاد شده عبور کند، توان رشد قیمت تا کانال ۲۷ هزار تومانی را خواهد داشت. در این میان، از نگاه تحلیل‌گران فنی تا زمانی که قیمت دلار زیر محدوده ۲۵ هزار و ۲۰۰ تومان نرود، شرایط برای افت قیمت فراهم نخواهد شد. دلار در صورت از دست دادن حمایت ۲۵ هزار و ۲۰۰ تومان در گام اول تا حمایت ۲۴ هزار و ۸۰۰ تومان پایین خواهد رفت. به گفته فعالان، یکی از عواملی که موجب شد دلار در روز سه‌شنبه در مسیر صعودی قرار بگیرد، افزایش نرخ حواله درهم بود. درهم در این روز به بالای مرز ۷ هزار تومانی بازگشت و موجب شد انتظارات افزایشی در بازار داخلی قوت بگیرد. نرخ حواله درهم به صورت سنتی برای بازیگران بازار ارز داخلی اهمیت زیادی دارد و معمولا خود را با روند آن، هماهنگ می‌کنند. /دنیای اقتصاد
مراقب نقاط حساس بازار دلار باشیم/ ۳۰ میلیارد دلار از حجم معاملات ایران و اتحادیه اروپا آب رفت/ شرط برخورداری موسسات خیریه از معافیت مالیاتی/ کسری بودجه امسال چقدر است؟

افت خفیف دلار در بازار جهانی

دلار در کانال ۹۲ واحدی ماند. شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات امروز با ۰.۰۵ درصد کاهش نسبت به روز گذشته در سطح ۹۲.۰۷۳ واحد بسته شد. نرخ برابری هر فرانک سوئیس نیز معادل ۱.۱۰۶ دلار اعلام شد. (نرخ های فوق بر حسب ساعت پایانی معاملات بازارهای ارزی نیویورک محاسبه شده است.)

ریزش دوباره ارزهای دیجیتالی

ارزش ارزهای مهم دیجیتالی کاهش پیدا کرد. به نقل از سی‌ان‌بی‌سی، کنگره آمریکا به دنبال معرفی لایحه جدیدی برای دریافت مالیات از فعالیت های مرتبط با رمزارزها از جمله مبادله و یا استخراج آن هاست. با این حال، شماری از نمایندگان به دنبال آن هستند تا استخراج بیتکوین و انجام برخی تراکنشات را از دریافت مالیات معاف کنند. این لایحه مالیاتی به عنوان بخشی از تامین منابع مالی لایحه یک تریلیون دلاری دولت آمریکا برای تقیت رشد اقتصادی این کشور و کاستن از تبعات کروناست. بانک مرکزی چین با پرریسک خواندن معامله ارزهای دیجیتالی، از تمام پلتفرم های اصلی این کشور خواسته است از فراهم کردن امکان انجام تراکنش های رمزارزها برای مشتریان خودداری کنند. در کره جنوبی نیز سازمان خدمات مالی اعلام کرد ۱۴ صرافی ارزهای دیجیتالی در این کشور را به دلیل تقلب تعطیل کرده است. مردم کره جنوبی علاقه زیادی به ارزهای دیجیتالی دارند و حجم معالات مربوطه در این کشور، یکی از بالاترین سطوح جهانی است.

مجموع ارزش بازار جهانی ارزهای دیجیتالی در حال حاضر ۱۵۶۰ میلیارد دلار برآورد می‌شود که این رقم نسبت به روز قبل ۲.۶۶ درصد کمتر شده است. در حال حاضر ۵۱ درصد کل بازار ارزهای دیجیتالی در اختیار بیت کوین و ۱۸ درصد در اختیار اتریوم است. بیت‌ کوین ۱۲ سال پیش، توسط گروه گمنامی از معامله‌گران بر بستر بلاک‌چین ایجاد شد و از سال ۲۰۰۹ معاملات اولیه آن شکل گرفت.

مراقب نقاط حساس بازار دلار باشیم/ ۳۰ میلیارد دلار از حجم معاملات ایران و اتحادیه اروپا آب رفت/ شرط برخورداری موسسات خیریه از معافیت مالیاتی/ کسری بودجه امسال چقدر است؟

به‌روزرسانی قیمت ارزهای دیجیتال (تا ساعت ۱۳ ظهر به وقت شرقی)؛ این رده حاوی تغییرات قیمتی ۱۰ ارز دیجیتالی بزرگ از نظر ارزش بازار است.

۱- بیت کوین

قیمت: ۳۸ هزار و ۱۷۲.۳۹ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۲.۰۶ درصد کاهش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۰.۴۷ درصد افزایش

۲- اتریوم

قیمت: ۲۴۸۳.۸۵ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۴.۵۵ درصد کاهش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۱۰.۷۹ درصد افزایش

۳- تتر

قیمت: ۱.۰۰ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۰.۰۱ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۰.۰۱ درصد کاهش

۴- بایننس کوین

قیمت: ۳۲۱.۷۴ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۲.۴۹ درصد کاهش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۴.۷۰ درصد افزایش

۵- کاردانو

قیمت: ۱.۳۷ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۰.۴۵ درصد کاهش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۱.۰۶ درصد کاهش

۶- ریپل

قیمت: ۰.۷۰۹ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۳.۶۱ درصد کاهش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۱۱.۸۶ درصد افزایش

۷- دوج کوین

قیمت: ۰.۱۹۵ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۳.۶۶ درصد کاهش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۳.۲۱ درصد کاهش

۸ – یو اس دی کوین

قیمت: ۱.۰۰ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۰.۰۱ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۰.۰۱ درصد کاهش

۹- پولکا دوت

قیمت: ۱۷.۲۹ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۳.۹۳ درصد کاهش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۲۴.۹۸ درصد افزایش

۱۰- یونی سواپ

قیمت: ۲۱.۱۹ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۵.۴۳ درصد کاهش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۱۵.۵۵ افزایش

افزایش ملایم طلا در بازار جهانی

قیمت طلا در معاملات روز چهارشنبه بازار جهانی تحت تاثیر افت ارزش دلار آمریکا، اندکی بالا رفت اما همچنان در بازه معاملاتی اخیرش مانده است. بهای هر اونس طلا برای تحویل فوری با ۰.۲ درصد افزایش، به ۱۸۱۴ دلار و ۲۷ سنت رسید. در بازار معاملات آتی آمریکا، هر اونس طلا با ۰.۱ درصد افزایش، به ۱۸۱۶ دلار رسید.

مراقب نقاط حساس بازار دلار باشیم/ ۳۰ میلیارد دلار از حجم معاملات ایران و اتحادیه اروپا آب رفت/ شرط برخورداری موسسات خیریه از معافیت مالیاتی/ کسری بودجه امسال چقدر است؟

به گفته جفری هالی، تحلیلگر ارشد بازار در شرکت OANDA، طلا مانند بازارهای ارز منتظر انتشار آمار اشتغال ماهانه آمریکاست. حرکت قیمت طلا تحکیمی اما از نظر ساختاری مثبت بوده است و تصور می کنم به رشد بیشتر در روزهای آینده اشاره دارد. همگرا شدن میانگین قیمت ۱۰۰ روزه و قیمت ۲۰۰ روزه نشان می دهد که طلا قیمت جدیدی را خواهد شکست و تصور می کنم آمار اشتغال روز جمعه عامل تعیین کننده باشد.

+کسری بودجه امسال چقدر است؟

پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی کسری بودجه امسال (۱۴۰۰) دولت را بین ۴۰۰ تا ۴۵۰ هزار میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: تاکنون هیچ گونه اصلاح ساختار بودجه سنواتی در دولت گذشته انجام نشده است.

+چالش های جدید یک خودروساز برای تولید خودرو

شرکت خودروسازی بی‌ام‌و آلمان اعلام کرد: برای نیمه دوم امسال نگران دو چالش جدی در راستای رسیدن به هدف‌گذاری تولید خودرو در این شرکت است. مقامات بی‌ام‌و می‌گویند: از یک طرف کمبود قطعات الکترونیکی خودرو در جهان می‌تواند برای این شرکت داستان شود و از سوی دیگر افزایش قیمت مواد اولیه هم پتانسیل آن را دارد که میزان تولید این شرکت را کاهش دهد. از آنجا که بی‌ام‌و روابط بسیار قوی با قطعه‌سازان دارد، تا کنون توانسته تأثیر کمبود قطعات الکترونیکی را به حداقل برساند.

یک کارشناس آلمانی می‌گوید: بی‌ام‌و همچنان یکی از شرکت‌های خودروسازی از نظر عملکرد به شمار می‌رود و توانسته نسبت به دیگر خودروسازان بین‌المللی آسیب‌پذیری کمتری را در برابر بحران کمبود قطعات داشته باشد. دو خودروساز دیگر آلمان شامل فولکس‌واگن و بنز پیش‌تر هشدار داده‌اند که کمبود قطعات الکترونیکی خودرو تولید آن‌ها در نیمه دوم سال جاری را کاهش خواهد داد و حتی بنز گفته ممکن است این مشکل به سال ۲۰۲۲ هم کشیده شود. به خاطر افزایش دورکاری کارمندان در جهان و نیاز آن‌ها به تجهیزات الکترونیکی با ذکر این که برخی از این تجهیزات در تولید قطعات الکترونیکی خودرو‌ها هم کاربرد دارد، جهان با کمبود عرضه این نوع قطعات روبه‌رو بوده و خودروسازان در تأمین آن‌ها با مشکل روبه‌رو هستند.

+۳۰ میلیارد دلار از حجم معاملات ایران و اتحادیه اروپا آب رفت

شافعی رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در دیدار با سفیر فنلاند در تهران گفت: تحریم‌ها اثرات نامطلوبی بر روابط اقتصادی ما با کشورهای دیگر، از جمله فنلاند داشته است؛ اما آینده برای ما روشن است که می‌توانیم جبران مافات گذشته را در این ارتباط داشته باشیم. با کمال تأسف مسائل تحریم باعث شده بیش از ۳۰ میلیارد دلار حجم معاملات ایران با اتحادیه اروپا از بین برود. این بر اقتصاد هر دو طرف اثر خواهد داشت و نباید از کنار آن به‌ سادگی گذشت.

+شرط برخورداری موسسات خیریه از معافیت مالیاتی

بنا بر اطلاعیه معاونت رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، شرط برخورداری موسسات خیریه از معافیت مالیاتی پرداخت از طریق حواله الکترونیک ساتنا/ پایاست. در اطلاعیه معاونت رفاه اجتماعی آمده است: بر اساس بند «و» تبصره ۱۷ قانون بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور، همه موسسات خیریه باید از دهم مرداد ۱۴۰۰ به بعد تمامی پرداخت‌ها و حمایت‌های نقدی خود را از طریق حواله الکترونیک ساتنا/ پایا و درج عدد چهارده رقمی (۱۱۰ و شناسه ملی موسسه خیریه) در قسمت بابت، انجام دهند و نسبت به ثبت نام در سامانه tab۱۷.mcls.gov.ir اقدام کنند. همچنین در این اطلاعیه تاکید شده است: در این مرحله، ثبت پرداخت‌های حمایتی در سامانه نیاز نیست و همچنین ثبت نام موسسات خیریه در سامانه تا اطلاع ثانوی، محدودیت زمانی ندارد.

+آخرین مهلت ارائه اظهارنامه مالیاتی

معاون درآمدهای مالیاتی سازمان امور مالیاتی کشور گفت: به‌ استناد مصوبه ستاد ملی مدیریت کرونا ۳۱ مردادماه آخرین مهلت ارائه اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقوقی و صاحبان درآمد املاک اجاری است.

گرمای شدید هوا، قیمت ها در این کشور را افزایش داد

به نقل از رویترز، تورم قیمت‌های مصرف‌کننده کره‌جنوبی در ماه جولای، در حالی شتاب گرفت و به بالاترین سطح ۹ ساله رسید که گرمای شدید هوا باعث شد، قیمت مواد غذایی تازه بالا برود و قیمت محصولات نفتی، اجاره مسکن و خدمات به رشد خود ادامه دهد. شاخص قیمت مصرف‌کننده کره‌جنوبی در ماه جولای ۲.۶ درصد جهش کرد. این شاخص قبلاً در ماه ژوئن هم ۲.۴ درصد جهش کرده بود. این نشان می‌دهد، رشد قیمت‌ها در حال شتاب گرفتن است. اقتصاددانان شرکت‌کننده در نظرسنجی رویترز پیش‌بینی می‌کردند، قیمت مصرف‌کننده کره‌جنوبی در این ماه ۲.۴ درصد جهش کند. این چهارمین ماه متوالی است که تورم کره‌جنوبی بالاتر از سطح هدف ۲ درصدی بانک مرکزی این کشور قرار می‌گیرد. در این ماه، قیمت محصولات کشاورزی، احشام و ماهی ۹.۶ درصد جهش کرد و قیمت محصولات پالایشگاهی با رشد ۲.۸ درصدی مواجه شد. قیمت اجاره مسکن در کره جنوبی هم با رشد ۱.۴ درصدی همراه بود.

 

 

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....