تاریخ انتشار : سه شنبه 12 مرداد 1400 - 22:13
کد خبر : 56026

گلچین اقتصادی روز

گلچین اقتصادی روز

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم. این پیمانه تیتر‌هایی همچون سهامداران نباید هیجان‌زده وارد بورس شوند، چرا قیمت جهانی طلا پایین رفت؟ افت خفیف دلار

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

این پیمانه تیتر‌هایی همچون سهامداران نباید هیجان‌زده وارد بورس شوند، چرا قیمت جهانی طلا پایین رفت؟ افت خفیف دلار در معاملات جهانی، برآورد جدید از ارزش بازار جهانی ارز‌های دیجیتالی، امسال چند میلیارد تومان مشوق صادراتی پرداخت خواهد شد؟ و مالیات خانه‌های لوکس معطل تدوین آیین‌نامه را در بر دارد.

+سبزپوشی بورس در روز تنفیذ رئیس جمهور

به گزارش اقتصاددان به  نقل از تابناک ، در حالی که روز گذشته شاخص کل بورس اوراق بهادار با کاهش ۲۳۴۷  واحدی معادل ۰.۱۷ درصد به یک میلیون و ۳۵۷ هزار و ۸۹۹ واحد رسید، امروز و در دقایق پایانی فعالیت بازار سرمایه، نماگر کل بورس با رشد بیش از هفده هزار واحدی همراه شده است. /جزئیات بیشتر از بازار امروز

+سهامداران نباید به صورت هیجان‌زده وارد بورس شوند

یک کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه مسیر حرکت بورس در بلند مدت، صعودی است، گفت: سهامداران نباید هیجانی وارد بازار شوند و باید این موضوع را مدنظر قرار دهند که با وجود رشد مکرر شاخص بورس، ارزش معاملات، رشد چندان بالایی ندارد. کلاهچی گفت: رشد چند روز اخیر بازار سرمایه را باید به افزایش نرخ ارز مرتبط دانست که به لحاظ روانی، تاثیراتی را بر فعالان حاضر در بازار گذاشت تا ارتباط مستقیمی را که بین دلار و بورس وجود دارد، ارزیابی کنند و در انتظار رشد قیمت ها در بازار سهام همسو با نرخ دلار باشند. با توجه به بررسی روند بازار سهام در میان مدت، باید اعلام کرد که بازار طی یک یا دو ماه گذشته در محدوده های ارزنده‌ای برای سرمایه‌گذاری وارد شد و کلیت بازار با توجه به برگزاری مجامع و برخی از اتفاقات بنیادی رخ داده در کشور در شرایط مناسب رشد قرار گرفت.

وی با اشاره به طرح نظریات و صحبت های نادرست در مورد بازار سرمایه گفت: مثلا گفته شده حبابی که در مرداد ٩٩ در شاخص بورس ایجاد شد، اکنون تخلیه شده است و با توجه به تورمی که از سال گذشته تاکنون در بازار شاهد هستیم معاملات این بازار باید خود را باید با تورم تطبیق دهد. این ادعا چندان دقیق نیست اما باعث شد تا بازار سهام در مسیر صعودی قرار بگیرد و تا حدی از ضرر و زیان سهامداران را جبران کند. این کارشناس بازار سرمایه درباره روند حرکت بورس، اظهار داشت: پیش‌بینی دقیقی را نمی‌توان از بازار کرد، ولی گویا با توجه به وضعیت فعلی بازار، شاخص بورس بتواند تا کانال یک میلیون و ۵٠٠ هزار واحد رشد کند اما این اتفاق نمی تواند به سرعت در بازار رخ دهد، بلکه بازار روند صعودی خود را با شتابی ملایم طی خواهد کرد.

+کاهش قیمت سکه و دلار

نایب رئیس اتحادیه طلا و سکه از کاهش قیمت سکه و دلار در ۱۲ مرداد ۱۴۰۰ همزمان با روز تنفیذ رئیس جمهور خبر داد. محمد کشتی آرای افزود: امروز به دلیل کاهش قیمت ارز، شاهد افت اندک قیمت‌ها در بازار طلا و سکه هستیم. نایب رئیس اتحادیه طلا و سکه گفت: انس جهانی امروز به ۱۸۱۱ دلار رسیده و به این ترتیب، قیمت سکه طرح جدید ۱۱ میلیون و ۱۸۰ هزار تومان، قیمت سکه طرح قدیم ۱۰ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان، نیم سکه ۵ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان، ربع سکه ۳ میلیون و ۷۲۰ هزار تومان و سکه‌های گرمی ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان فروخته شده است.  هر مثقال طلا ۴ میلیون و ۷۴۰ هزار تومان و هر گرم طلای ۱۸ عیار، یک میلیون و ۹۴ هزار تومان فروخته شده است.

+عامل اصلی عبور حجم نقدینگی از ٣٧٠٠ هزار میلیارد تومان مشخص شد

بانک مرکزی اعلام کرد: حجم نقدینگی در پایان خردادماه ۱۴۰۰ به رقم ۳۷۰۵۴.۰ هزار میلیارد ریال رسید که نسبت به پایان سال ۱۳۹۹ معادل ۶.۶ درصد رشد نشان می‌دهد. لازم به اشاره است که در دوره مشابه سال ۱۳۹۹ رشد نقدینگی به میزان ۷.۵ درصد تحقق یافته بود. همچنین، نقدینگی در دوازده‌ ماهه منتهی به پایان خرداد ماه ۱۴۰۰ معادل ۳۹.۴ درصد رشد کرد که نسبت به رشد دوره مشابه سال قبل (۳۴.۲ درصد)، ۵.۲ واحد درصد افزایش نشان می‌دهد.

کاهش قیمت سکه و دلار و سبزپوشی بورس در روز تنفیذ رئیس جمهور/ عامل اصلی عبور حجم نقدینگی از ٣٧٠٠ هزار میلیارد تومان مشخص شد/ ریزش قیمت‌ها در بازار طلای سیاه شدت گرفت

عامل اصلی رشد نقدینگی در پایان خردادماه ۱۴۰۰ نسبت به پایان سال ۱۳۹۹، رشد ۹.۲ درصدی پایه پولی بوده و مهمترین عامل رشد پایه پولی در پایان خردادماه ۱۴۰۰، خالص مطالبات بانک مرکزی از بخش دولتی است که با ۶۳۳.۰ هزار میلیارد ریال افزایش نسبت به پایان سال ۱۳۹۹ (در نتیجه استفاده از تنخواه گردان (خزانه و سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها) و کاهش سپرده‌های دولت نزد بانک مرکزی)، سهمی فزاینده معادل ۱۳.۸ واحد درصد در رشد پایه پولی داشته است. دلیل اصلی افزایش مطالبات بانک مرکزی از بخش دولتی در دوره مذکور، استفاده دولت از وجوه تنخواه گردان (جمعاً به میزان ۵۵۵.۳ هزار میلیارد ریال) است.

چرا قیمت جهانی طلا پایین رفت؟

قیمت طلا در معاملات روز سه‌شنبه که سرمایه گذاران در آستانه انتشار آمار اشتغال ماهانه آمریکا محتاط شده و به حاشیه بازار رفتند، کاهش پیدا کرد. هر اونس طلا برای تحویل فوری با ۰.۱ درصد کاهش، به ۱۸۱۰ دلار و ۹۶ سنت رسید. در بازار معاملات آتی آمریکا، هر اونس طلا با ۰.۵ درصد کاهش، به ۱۸۱۳ دلار و ۴۰ سنت رسید. به گفته کایل رودا، تحلیلگر شرکت آی جی مارکتس، هر آماری که از هم اکنون تا زمان برگزاری سمپوزیوم جکسون هال منتشر شود اهمیت خواهد داشت. ظرفیت خالی زیادی در بازار کار وجود دارد. اگر این احساس وجود داشته باشد که بانک مرکزی آمریکا در میان مدت تا بلند مدت به سیاست انبساطی خود ادامه خواهد داد، عامل مثبتی برای قیمت طلا خواهد بود، به خصوص اگر انتظارات تورمی بالاتر بماند. تدابیر محرک مالی بزرگ از قیمت طلا که اغلب پناهگاه امن دارایی در شرایط تورم و کاهش ارزش پول کاغذی به شمار می‌رود، حمایت می‌کند. اظهارات هفته گذشته جروم پاول، رئیس بانک مرکزی آمریکا که اعلام کرد بازار اشتغال هنوز با بهبود کامل فاصله دارد طلا را به بالاترین قیمت دو هفته گذشته رساند.

کریستوفر والر، از مقامات بانک مرکزی آمریکا روز دوشنبه اظهار کرد: اگر گزارش اشتغال در دو ماه آینده نشان دهد، هر ماه ۸۰۰ هزار تا یک میلیون شغل جدید ایجاد شده است، شاید بانک مرکزی کاهش تدابیر حمایتی خود را آغاز کند. بر اساس گزارش رویترز، ذخایر طلای “اس پی دی آر گلدتراست” که بزرگترین صندوق ETF طلا در جهان است، روز دوشنبه ۰.۲ درصد کاهش یافت و به ۱۰۲۹.۷۱ تن رسید. به نقل از ایسنا؛ در بازار سایر فلزات ارزشمند هر اونس نقره برای تحویل فوری با ۰.۵ درصد کاهش، به ۲۵ دلار و ۳۰ سنت رسید. هر اونس پالادیوم برای تحویل فوری با ۰.۱ درصد افزایش، به ۲۳۷۸ دلار و ۸۹ سنت رسید. هر اونس پلاتین برای تحویل فوری با ۰.۵ درصد کاهش، ۱۰۵۱ دلار و ۶۵ سنت معامله شد.

ریزش قیمت‌ها در بازار طلای سیاه شدت گرفت

روند بهبود قیمت نفت در اوایل معاملات روز سه‌شنبه تحت تاثیر نگرانی‌ها نسبت به شیوع ویروس کرونا و کندی فعالیت کارخانه‌ای در بازارهای بزرگ معکوس شد. بهای معاملات نفت برنت با پنج سنت معادل ۰.۱ درصد کاهش، به ۷۲ دلار و ۸۴ سنت در هر بشکه رسید. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدینت آمریکا با هشت سنت معادل ۰.۱ درصد کاهش، به ۷۱ دلار و ۱۸ سنت در هر بشکه رسید. هر دو شاخص روز دوشنبه بیش از سه درصد ریزش کرده بودند.

تحلیلگران گروه بانکی ANZ در یادداشتی به افزایش دوباره ریسک‌های اقتصادی برای چین که مصرف کننده بزرگ نفت است در برابر همه‌گیری ویروس کرونا اشاره کرده و گفتند موارد شیوع ویروس کرونای دلتا که به شدت مسری است در ۱۴ استان از ۳۲ استان این کشور دیده شده و ممکن است باعث تشدید محدودیت‌های رفت و آمد شود. همچنین به کندی رشد فعالیت تولیدی به عنوان یک نگرانی عمده در هر دو کشور چین و آمریکا اشاره کردند. روند فعالیت اقتصادی چین در ژوییه کاهش داشت و شاخص رسمی مدیران خرید بخش تولید به ۵۰.۴ واحد در مقایسه با ۵۰.۹ واحد در ژوئن کاهش یافت. رشد فعالیت تولیدی در آمریکا نیز آهسته شد و شاخص ISM از ۶۰.۶ واحد در ژوئن به ۵۹.۵ واحد کاهش یافت که پایین‌ترین قرائت از ژانویه بود. بر اساس گزارش رویترز، نظرسنجی مقدماتی این خبرگزاری، نشان داد ذخایر نفت و فرآورده‌های نفتی آمریکا احتمالا هفته گذشته کاهش داشته است که اگر با انتشار آمار رسمی تایید شود، سومین کاهش هفتگی متوالی خواهد بود.

افت خفیف دلار در معاملات جهانی

ارزش دلار مقابل برخی ارزها کاهش یافت. شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات امروز با ۰.۱۱ درصد کاهش نسبت به روز گذشته در سطح ۹۲.۰۸۸ واحد بسته شد. نرخ برابری هر فرانک سوئیس نیز معادل ۱.۱۰۴ دلار اعلام شد. (نرخ های فوق بر حسب ساعت پایانی معاملات بازارهای ارزی نیویورک محاسبه شده است.)

برآورد جدید از ارزش بازار جهانی ارزهای دیجیتالی

بانک مرکزی چین با پرریسک خواندن معامله ارزهای دیجیتالی، از تمام پلتفرم های اصلی این کشور خواسته است از فراهم کردن امکان انجام تراکنش های مربوط به رمزارزها برای مشتریان خودداری کنند. در کره جنوبی نیز سازمان خدمات مالی اعلام کرد ۱۴ صرافی ارزهای دیجیتالی در این کشور را به دلیل تقلب تعطیل کرده است. مردم کره جنوبی علاقه زیادی به ارزهای دیجیتالی دارند و حجم معالات مربوطه در این کشور، یکی از بالاترین سطوح جهانی است. از این پس صندوق های سرمایه گذاری آلمانی اجازه خواهند داشت، حداکثر ۲۰ درصد دارایی خود را در بازار ارزهای دیجیتالی سرمایه گذاری کنند. در نتیجه تصویب این قانون ممکن است تا حدود ۴۰۰ میلیارد دلار سرمایه جدید وارد بازار شود که می تواند تکانی جدی به قیمت ها بدهد. با وجود این چراغ سبز قانونی، سازمان نظارت بر بازارهای مالی آلمان کماکان به شهروندان این کشور توصیه کرده است تا در بازار ارزهای دیجیتالی احتیاط را رعایت کنند.

مجموع ارزش بازار جهانی ارزهای دیجیتالی در حال حاضر ۱۶۲۰ میلیارد دلار برآورد می‌شود که این رقم نسبت به روز قبل ۰.۲۵ درصد کمتر شده است. در حال حاضر ۵۱ درصد کل بازار ارزهای دیجیتالی در اختیار بیت کوین و ۱۸ درصد در اختیار اتریوم است. بیت‌ کوین دوازده سال پیش توسط گروه گمنامی از معامله‌گران بر بستر بلاک‌چین ایجاد شد و از سال ۲۰۰۹ معاملات اولیه آن شکل گرفت.

+امسال چند میلیارد تومان مشوق صادراتی پرداخت خواهد شد؟

دبیر کارگروه مشوق‌های صادراتی گفت: در مجموع بیش از ۹۰۰۰ میلیارد ریال بودجه جهت پرداخت مشوق‌های صادراتی در بسته حمایت از صادرات غیرنفتی سال۱۴۰۰ در نظر گرفته شده است.

+واکنش دیوان محاسبات به اعمال همسان سازی حقوق اساتید دانشگاه‌ها

دیوان محاسبات کل کشور با اشاره به جزء ۲ بند «و» تبصره ۲ ماده واحده قانون بودجه امسال اعلام کرد: اعمال همسان سازی حقوق اعضا هیات علمی دانشگاه‌ها از این محل بدون تحقق منابع بند مذکور غیرقانونی می‌باشد.

+مالیات خانه‌های لوکس معطل تدوین آئین‌نامه

مدیرکل دفتر طراحی و تحلیل فرآیندهای سازمان امور مالیاتی از آماده نشدن آیین نامه اجرایی قانون مالیات بر خانه های گران قیمت در سال جاری و صفر بودن درآمد این پایه مالیاتی در سال گذشته خبر داد. محمد برزگری در گفت وگو با مهر در پاسخ به این پرسش که تا کنون چه رقمی از محل این پایه مالیاتی وصول شده؟ اظهار کرد: در سال ۱۳۹۹ از محل مالیات بر خانه‌های گران قیمت هیچ درآمدی وصول نشده است. دلیل عدم وصول این درآمد مالیاتی، تهیه نشدن آیین نامه اجرایی آن است. در قانون بودجه هم در سال ۱۳۹۹ و هم سال ۱۴۰۰ اجرای قانون مالیات بر خانه‌های گران قیمت منوط به تهیه آیین نامه مربوطه که به تأیید هیئت دولت برسد، شده بود. این مقام مسئول در سازمان امور مالیاتی تصریح کرد: آئین نامه اجرایی این قانون در سال گذشته تهیه نشد و برای سال جاری نیز هنوز خبری از تدوین این آیین نامه نیست.
وی خاطرنشان کرد: تا زمانی که این آیین نامه تهیه نشود، امکان وصول درآمدی از محل این پایه مالیاتی نیست، چون بر اساس این آیین نامه است که نحوه شناسایی واحدهای گران قیمت و نرخ گذاری آنها و همچنین چگونگی اخذ مالیات از این محل مشخص خواهد شد. برزگری درباره نحوه دسترسی سازمان امور مالیاتی به بانک اطلاعاتی خانه‌های لوکس و گران قیمت یادآور شد: باید در آیین نامه اجرایی این قانون، مشخص شود چه دستگاه‌هایی چه اطلاعاتی را در اختیار سازمان مالیاتی قرار دهند؛ مثلاً شهرداری، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، وزارت راه و شهرسازی و … اطلاعات خود درباره واحدهای مسکونی گران قیمت را به سازمان مالیاتی می‌دهند و این سازمان هم بر اساس آیین نامه‌ای که به تصویب دولت می‌رسد، نحوه تطبیق این اطلاعات با یکدیگر را تدوین و اجرا خواهد کرد؛ اما این آیین نامه تا کنون تهیه و تصویب نشده است.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....