تاریخ انتشار : چهارشنبه 30 تیر 1400 - 20:29
کد خبر : 54435

گلچین اقتصادی روز

گلچین اقتصادی روز

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم. این پیمانه تیتر‌هایی همچون بازار ۲ تریلیون دلاری سهام شرکت‌های چینی در بورس‌های آمریکا، سهام آسیا اقیانوسیه نوسان کردند،

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

این پیمانه تیتر‌هایی همچون بازار ۲ تریلیون دلاری سهام شرکت‌های چینی در بورس‌های آمریکا، سهام آسیا اقیانوسیه نوسان کردند، طلا در برابر دلار کوتاه آمد و کاهش قیمت نفت از سر گرفته شد را در بر دارد.

بازار ۲ تریلیون دلاری سهام شرکت‌های چینی در بورس‌های آمریکا

به گزارش اقتصاددان به نقل از تابناک ، راشاتودی: متخصصان می‌گویند قوانین نظارتی جدید پکن و محدودیت‌های وضع شده برای شرکت‌های چینی‌ که سهام آنها در بورس‌های خارجی به فروش می‌رسد، به منظور محدود کردن بازار عرضه اولیه سهام در آمریکا به وجود آمده‌اند. وزارت کشور چین در بیانیه اخیر خود اعلام کرد همه شرکت‌هایی که دارای بیش از یک میلیون کاربر باشند باید برای فروش سهام خود در بورس‌های خارجی از پکن مجوز ویژه‌ای دریافت کنند. این قوانین می‌توانند بازار ۲ تریلیون دلاری عرضه اولیه سهام چینی در بورس‌های آمریکا را به پایان خود برسانند. پروفسور پاول گیلیس، از دانشگاه مدیریت پکن در مصاحبه با بلومبرگ گفت: ظرف ۵ تا ۱۰ سال آینده احتمالاً دیگر شاهد حضور هیچ شرکت چینی در بورس‌های آمریکا نخواهیم بود.

تا پیش از این ۲۴۸ شرکت چینی سهام خود را در بورس‌های آمریکا ثبت کرده بودند که در این میان ۸ شرکت دولتی هم وجود داشتند. ارزش بازار این شرکت‌ها بیش از ۲.۱ تریلیون دلار بود. اما پس از سختگیری‌های ناظران چینی، تعداد این شرکت‌ها در شش ماه اخیر به دو سوم کاهش یافته است. تنها در ماه اخیر تعداد سهام لیست شده در بورس‌های آمریکا ۳۰ درصد سقوط کرد. در ماه ژوئن وقتی اپلیکشن اشتراک دوچرخه «دی‌دی» چین علی‌رغم فشارهای پکن، سهام خود را در بورس نیویورک عرضه کرد، مقامات چین با اعلام آغاز بازرسی امنیت سایبری این شرکت، ثبت نام کاربران جدید در آن را ممنوع کردند و ارزش سهام این شرکت ۲۰ درصد سقوط کرد.

سهام آسیا اقیانوسیه نوسان کردند

سهام آسیا اقیانوسیه در معاملات امروز، چهارشنبه، تحت تأثیر بازگشت سهام آمریکا و جهش آنها، نوسان کردند. هر سه شاخص سهام آمریکا که یک روز قبل با سقوط سنگینی روبرو شده بودند دیشب با جهش بزرگی بازگشتند. جامع‌ترین شاخص سهام آسیا اقیانوسیه ام‌اس‌سی‌آی بدون سهام ژاپن ۰.۱ درصد رشد کرد و نیکی ژاپن ۰.۶۰ درصد به ارزش خود افزود. کامپوزیت شانگهای چین ۰.۷۲ درصد بالا آمد در حالی که هانگ‌سنگ در هنگ‌کنگ با افت ۰.۶۵ درصدی روبرو شد. ای‌اس‌اکس استرالیا ۰.۸۹ درصد رشد کرد اما کوسپی کره‌جنوبی ۰.۴۴ درصد پایین آمد.

دلار در معاملات جهانی کماکان بالا می رود

ارزش دلار برای ششمین روز متوالی افزایش یافت. شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات امروز با ۰.۱۴ درصد افزایش نسبت به روز گذشته در سطح ۹۲.۹۷۲ واحد بسته شد. نرخ برابری هر فرانک سوئیس نیز معادل ۱.۰۸۵ دلار اعلام شد. (نرخ های فوق بر حسب ساعت پایانی معاملات بازارهای ارزی نیویورک محاسبه شده است.)

طلا در برابر دلار کوتاه آمد

قیمت طلا در معاملات روز چهارشنبه بازار جهانی تحت تاثیر تقاضا برای دلار به عنوان دارایی امن در بحبوحه شیوع کرونای دلتا، کاهش پیدا کرد. بهای هر اونس طلا برای تحویل فوری با ۰.۲ درصد کاهش، به ۱۸۰۷ دلار و ۳۲ سنت رسید. در بازار معاملات آتی آمریکا، هر اونس طلا با ۰.۱ درصد کاهش، به ۱۸۰۹ دلار و ۱۰ سنت رسید. بهای معاملات این بازار شب گذشته با ۰.۱ درصد افزایش، در ۱۸۱۱ دلار و ۴۰ سنت بسته شده بود. کایل رودا، تحلیلگر آی جی مارکتس اظهار کرد: هرچند طلا به عنوان دارایی امن شناخته می شود، زمانی که نگرانی های واقعی درباره دورنمای رشد اقتصادی و سیاست پولی آتی مطرح شده و تقاضا برای دارایی امن شکل می گیرد، دلار آمریکا همیشه برنده می شوند. ما شاهد آن بودیم که خریداران در قیمت پایین ۱۸۰۰ دلار اونس طلا وارد بازار شدند و این امر از قیمت ها حمایت کرد اما در حال حاضر دلار با این پیش بینی که عملکرد اقتصاد آمریکا بهتر از اقتصاد جهانی خواهد بود، یک دارایی امن دیده می شود.

هکر‌ها به سراغ غول نفتی عربستان رفتند

هکرها در یک حمله سایبری یک ترابایت از اطلاعات شرکت نفت آرامکوی عربستان را دزدیده و آن را در شبکه سیاه اینترنت به فروش گذاشته‌اند. این شرکت بزرگ نفتی ادعا می‌کند این دزدی اطلاعات که طبق گفته هکرها در سال گذشته انجام شده هیچ تاثیری بر فعالیت‌های آرامکو ندارد و در اختیار پیمانکاران شخص سوم بوده نه سیستم‌های آرامکو. سخنگوی آرامکو در گفتگو با کلیپینگ کامپیوتر گفت: «تایید می‌کنیم این دزدی اطلاعات تاثیری بر فعالیت‌های ما نداشته و شرکت همچنان امنیت سایبری بالایی دارد.» این گروه هکرها با عنوان زروکس، اطلاعاتی را که ادعا می‌کنند از هک کردن شبکه و سرورهای آرامکو در سال گذشته میلادی به دست آورده‌اند، در شبکه سیاه اینترنتی به فروش گذاشته‌اند. زروکس و آرامکو هر دو می‌گویند این دزدی اطلاعات از نوع باج افزار یا هر گونه اخاذی دیگری نبوده است.

این اطلاعات با قیمت ۵ میلیون دلار به فروش گذاشته شده‌اند و شامل مدارک مربوط به پالایشگاه‌های آرامکو، اطلاعات شخصی حدود ۱۴ هزار کارمند این شرکت، ویژگی‌های پروژه‌ای سیستم‌ها و تجزیه و تحلیل‌های داخلی به همراه اطلاعات امنیتی شامل آدرس IP شرکت می‌شوند. این گروه هکر ادعا می‌کند در حال مذاکره با پنج خریدار جهت فروش این اطلاعات است. آرامکوی عربستان در گذشته بار‌ها قربانی جرایم سایبری بوده است. مهم‌ترین حمله سایبری به این شرکت در ۲۰۱۲ توسط بدافزار شمعون صورت گرفت که تمام کامپیوتر‌های شرکت را پاک کرده بود.

+جزئیات درآمد و هزینه خانوار شهری و روستایی در سال ۹۹

مرکز آمار ایران متوسط هزینه سالانه یک خانوار شهری و یک خانوار روستایی در سال ۱۳۹۹ را به ترتیب ۶۲ و ۳۴ میلیون تومان اعلام کرد. نگاهی به اهم نتایج طرح درسال ۱۳۹۹ در مناطق شهری و روستایی نشان می‌دهد متوسط هزینه‌ی کل خالص سالانه یک خانوار شهری ۶۲۱،۳۹۲ هزار ریال بوده است که نسبت به رقم مشابه در سال قبل ۳۱ درصد افزایش نشان می‌دهد. از هزینه کل سالانه خانوار شهری ۱۶۱،۰۹۴ هزار ریال با سهم ۲۶ درصد مربوط به هزینه‌های خوراکی و دخانی و ۴۶۰،۲۹۸ هزار ریال با سهم ۷۴ درصد مربوط به هزینه‌های غیرخوراکی بوده است. در بین هزینه‌های خوراکی و دخانی، بیشترین سهم مربوط به هزینه آرد، رشته، غلات، نان و فرآورده‌های آن و گوشت هر یک با سهم ۲۱ درصد و در بین هزینه‌های غیرخوراکی بیشترین سهم با ۵۰ درصد مربوط به هزینه مسکن، سوخت و روشنایی بوده است.

متوسط هزینه کل خالص سالانه یک خانوار روستایی ۳۴۰،۶۷۹ هزار ریال بوده است که نسبت به سال قبل ۳۰،۵ درصد افزایش نشان می‌دهد. از هزینه کل سالانه خانوار روستایی۱۳۶،۴۴۲ هزار ریال با سهم ۴۰ درصد مربوط به هزینه‌های خوراکی و دخانی و ۲۰۴،۲۳۷ هزار ریال با سهم ۶۰ درصد مربوط به هزینه‌های غیرخوراکی بوده است. در بین هزینه‌های خوراکی و دخانی، بیشترین سهم مربوط به هزینه آرد، رشته، غلات، نان و فرآورد‌های آن با ۲۵.۰ درصد و در بین هزینه‌های غیرخوراکی، بیشترین سهم با ۳۲.۰ درصد مربوط به مسکن، سوخت و روشنایی بوده است.

+ظرفیت تجارت ۶۰ میلیارد دلاری سالانه بین ایران و چین

مجیدرضا حریری رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین با اشاره به اینکه در سال ۲۰۱۶ ظرفیت ده ساله تجارت دو کشور ۶۰۰ میلیارد دلار اعلام شد، تصریح کرد: بنابراین، دو کشور توان صادرات و واردات سالانه حدود ۶۰ میلیارد دلار را با یکدیگر دارند. وی با بیان اینکه تجارت دو کشور ۵۱ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار را تجربه کرده است، اظهار داشت: در صورت کاهش تحریم ها و برداشته شدن موانع تجاری، دستیابی به این ارقام برای ایران و چین بسیار راحت است. حریری در خصوص کاهش تجارت ایران و چین در بهار سال جاری، خاطرنشان کرد: ارزیابی واردات و صادرات با یک کشور باید در یک سال بررسی شود، زیرا تغییر در قیمت های جهانی روزانه و ماهانه برخی کالاها، موجب نوسان آمارها می شود. وی با بیان اینکه پتروشیمی و محصولات معدنی قیمت جهانی دارد، تاکید کرد: در بازه های زمانی کاهش قیمت در ارزش تجاری دو کشور تاثیرگذار است؛ اما در ماه های بعد نیز امکان افزایش قیمت و رشد آمار نیز وجود دارد.

رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین با بیان اینکه تجارت این دو کشور تحت تاثیر تغییرات در دولت و شرایط سیاسی نیست، خاطرنشان کرد: در تمام سال های گذشته واردات و صادرات ایران و چین رو به افزایش بوده و در یک دهه گذشته پکن با وجود تمام مشکلات، به عنوان شریک نخست تجاری با کشور قرار داشته است. وی با تاکید بر اینکه روابط ایران و چین پایه اقتصادی دارد نه سیاسی، اظهار داشت: در صورت برداشته شدن تحریم ها که بزرگترین مانع تجاری با این کشور محسوب می شود، می توانیم بار دیگر ارزش مبادلات اقتصادی دو کشور را به طور چشمگیری افزایش دهیم. /ایرنا

بدترین سقوط های تاریخی قیمت بیتکوین

هرچند ارزهای دیجیتالی، همواره یکی از بهترین بازارهای مالی در جهان طی ده سال اخیر بوده اند، نوسانات شدید قیمتی آن ها باعث شده است تا زیان های زیادی به بخشی از معامله گران وارد شود. بررسی روند قیمتی بیتکوین نشان می دهد که این رمزارز محبوب و سایر رمزارزها طی سال های اخیر سقوط و صعودهای شدیدی را داشته اند.

بدترین سقوط های تاریخی قیمت بیتکوین؛

۱- ۱۲ ژانویه تا ۲۷ ژانویه ۲۰۱۲

طی این دوره، قیمت بیتکوین از هفت دلار به چهار دلار ریزش کرد.

۲- ۱۷ آگوست تا ۱۹ آگوست ۲۰۱۲۲

طی این دوره، قیمت بیتکوین از ۱۶ دلار به هفت دلار ریزش کرد.

۳- ششم مارس ۲۰۱۳

طی این دوره، قیمت بیتکوین از ۴۹ دلار به ۳۳ دلار ریزش کرد.

۴- ۲۱ مارس تا ۲۳ مارس ۲۰۱۳

طی این دوره، قیمت بیتکوین از ۷۷ دلار به ۵۰ دلار ریزش کرد.

۵- ۱۰ آوریل تا ۱۲ آوریل ۲۰۱۳

طی این دوره، قیمت بیتکوین از ۲۵۹ دلار به ۵۰ دلار ریزش کرد.

۶- ۱۹ نوامبر ۲۰۱۳

طی این دوره، قیمت بیتکوین از ۷۵۵ دلار به ۳۷۸ دلار ریزش کرد.

۷- ۳۰ نوامبر ۲۰۱۳ تا ۱۴ ژانویه ۲۰۱۶

طی این دوره، قیمت بیتکوین از ۱۱۶۳ دلار به ۱۵۲ دلار ریزش کرد.

۸- ۱۰ مارس تا ۲۵ مارس ۲۰۱۷

طی این دوره، قیمت بیتکوین از ۱۳۵۰ دلار به ۸۹۱ دلار ریزش کرد.

۹- ۲۵ می تا ۲۷ می ۲۰۱۷

طی این دوره، قیمت بیتکوین از ۲۷۶۰ دلار به ۱۸۵۰ دلار ریزش کرد.

۱۰- دوم سپتامبر تا ۱۵ سپتامبر ۲۰۱۷

طی این دوره، قیمت بیتکوین از ۴۹۸۰ دلار به ۲۹۷۲ دلار ریزش کرد.

۱۱- ۱۷ دسامبر ۲۰۱۸ تا ۱۵ دسامبر ۲۰۱۸

طی این دوره، قیمت بیتکوین از ۱۹ هزار و ۶۶۸ دلار به ۳۲۲۰ دلار ریزش کرد.

۱۲- ۲۶ ژوئن ۲۰۱۸ تا ۱۲ مارس ۲۰۱۹

طی این دوره، قیمت بیتکوین از ۱۲ هزار و ۸۶۷ دلار به ۵۰۴۰ دلار ریزش کرد.

۱۳ ۱۴ آوریل ۲۰۲۱ تا به کنون

قیمت بیتکوین از ۶۴ هزار و ۷۰۶ دلار به زیر ۳۰ هزار دلار رسیده است.

کاهش قیمت نفت ازسرگرفته شد

قیمت نفت در معاملات روز چهارشنبه بازار جهانی در پی انتشار گزارشی که رشد غیرمنتظره ذخایر نفت آمریکا در هفته گذشته را نشان داد و به نگرانی ها درباره آسیب دیدن تقاضا از موج جدید شیوع ویروس کرونا اضافه کرد، کاهش یافت. به گزارش ایسنا، بهای معاملات نفت برنت با ۵۲ سنت معادل ۰.۸ درصد کاهش، به ۶۸ دلار و ۸۳ سنت در هر بشکه رسید و رشد ۱.۱ درصدی روز سه شنبه را از دست داد. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا که روز سه شنبه یک دلار افزایش داشت، روز جاری ۵۰ سنت معادل ۰.۷ درصد کاهش یافت و به ۶۶ دلار و ۷۰ سنت در هر بشکه رسید. تحلیلگران موسسه ING Economics در یادداشتی اعلام کردند، بازار اوایل معاملات صبح چهارشنبه پس از گزارش منفی و تقریبا غیرمنتظره موسسه امریکن پترولیوم تحت فشار نزولی قرار گرفته است.

 

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

ع

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....