تاریخ انتشار : دوشنبه 21 تیر 1400 - 18:53
کد خبر : 53358

گلچین اقتصادی روز

گلچین اقتصادی روز

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم. این پیمانه تیتر‌هایی همچون شاخص کل بورس به روند صعودی ادامه داد، ارزش سهام عدالت چقدر شد؟ رشد سهام

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

این پیمانه تیتر‌هایی همچون شاخص کل بورس به روند صعودی ادامه داد، ارزش سهام عدالت چقدر شد؟ رشد سهام آسیا اقیانوسیه، نفت بالای ۷۵ دلار ایستاد، قیمت جهانی طلا به ۱۸۰۵ دلار در هر اونس رسید، یک میلیاردر به عنوان اولین مسافر فضایی به مدار زمین رفت و صعود کم جان ارزهای دیجیتالی را در بر دارد.

+شاخص کل بورس به روند صعودی ادامه داد

 به گزارش اقتصاددان به نقل از تابناک ، در حالی که روز گذشته، شاخص کل بورس اوراق بهادار با افزایش ۱۴ هزار و ۵۳۸ واحدی معادل ۱.۱۴ درصد به یک میلیون و ۲۸۵ هزار و ۲۸۲  واحد رسید، امروز و در زمان انتشار این پیمانه، نماگر کل بورس با رشد بیش از ۲۲هزار واحدی همراه شده است. /جزئیات بیشتر از بازار امروز

سهامداران دوباره به بورس برگشتند/ زندانی‌شدن دلار در یک دامنه محدود/ شرط مجلس برای واردات خودرو/ قیمت ملک در کشورهای مختلف چقدر است؟

+سهامداران دوباره به بورس برگشتند

حسینی هاشمی کارشناس اقتصادی گفت: رشد روز‌های اخیر، بازار سرمایه چند دلیل مالی ـ اقتصادی بسیار مهم دارد. در حال حاضر اقتصاد در شرایط رکود بوده و در بازار پول رونق چندانی وجود ندارد، به همین دلیل بهترین محل سرمایه‌گذاری، بازار سرمایه است. کاهش نرخ سود بین بانکی نشان دهنده این است که بانک‌ها منابع مازاد داشته و خود این نهاد‌های مالی و بانک‌ها به سمت بورس آمده و بورس طی روز‌های اخیر تقویت شده است. برگزاری مجامع شرکت‌ها در تیرماه نیز یکی از دلایل رونق بورس در روز‌های اخیر است.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به این که دلایل نامبرده همه مالی- اقتصادی هستند، گفت: دلیل دوم رشد بازار سرمایه، روانی است و به گفته‌های رئیس جمهور جدید برمی‌گردد. حسینی هاشمی ادامه داد: دولت جدید قصد دارد تا رونق را به بورس برگردانده و این بخش را سر و سامان دهد و همچنین ضرر و زیان افرادی که در این بازار متضرر شده‌اند را نیز جبران کند. این دلیل مهم امیدواری را در این بازار ایجاد کرده و سهامداران دوباره به این بازار برگشتند. حسینی هاشمی در خصوص ادامه‌دار بودن شرایط رشد بازار گفت: با توجه به این که شاخص بورس در گذشته ریزش شدیدی داشته، در حال حاضر بورس خفیف به سمت تعادل حرکت می‌کند و حباب بازار کمتر شده است؛ بنابراین، در صورتی که سیاست‌گذاران این حوزه به درستی عمل کنند و این بازار دچار هیجان نشده و فراز و فرودی نداشته باشد، رشد شاخص در این بازار ادامه‌دار خواهد بود.

+ارزش سهام عدالت چقدر شد؟

در پایان معاملات دیروز بازار سهام، ارزش سهام عدالت به ۷ میلیون و ۹۵۲ هزار و ۴۳۴ تومان رسید که نسبت به روز معاملاتی گذشته ۱.۶ درصد معادل ۱۳۱ هزار و ۱۵۲ تومان کاهش داشت. با احتساب این موضوع، ارزش ۶۰ درصد قابل فروش سبد ۵۳۲ هزار تومانی سهام عدالت به ۴ میلیون و ۷۷۱ هزار و ۴۶۰ تومان رسیده است.

ارزش سهام عدالت و دارایکم در ۲۰ تیرماه ۱۴۰۰

رشد سهام آسیا اقیانوسیه

سهام آسیا اقیانوسیه در معاملات امروز، دوشنبه، در حالی رشد کردند که سرمایه‌گذاران با نگرانی تحولات موج جدید پاندمی کرونا در منطقه را دنبال می‌کنند. بانک مرکزی چین اعلام کرد که نرخ ذخیره ارزی اجباری بانک‌های این کشور را ۰.۵ درصد کاهش داده است. توکیو ژاپن از امروز تحت وضعیت فوق‌العاده گسترده‌تری قرار خواهند گرفت، در حالی که سئول کره جنوبی هم تحت مقررات شدید فاصله گذاری اجتماعی قرار دارد. جامع‌ترین شاخص سهام آسیا اقیانوسیه ام‌اس‌سی‌آی بدون سهام ژاپن ۱.۱۲ درصد جهش کرد، حال آن که نیکی ژاپن با جهش ۲.۱۷ درصدی روبرو شد. کامپوزیت شانگهای چین ۰.۲۷ درصد رشد کرد و هانگ‌سنگ در هنگ‌کنگ ۰.۸۴ درصد بالا آمد. ای‌اس‌اکس استرالیا ۰.۸۱ درصد رشد داشته و کوسپی کره‌جنوبی ۰.۹۲ درصد جهش کرده است.

نفت بالای ۷۵ دلار ایستاد

قیمت نفت در اوایل معاملات روز دوشنبه بازار آسیا در بحبوحه ادامه بن بست مذاکرات تولیدکنندگان اوپک پلاس درباره سیاست تولید ماه های آینده و نگرانی ها نسبت به تاثیر شیوع ویروس کرونا بر اقتصاد جهانی ثابت ماند. به گزارش ایسنا، بهای معاملات نفت برنت برای تحویل در سپتامبر، چهار سنت کاهش یافت و به ۷۵ دلار و ۵۱ سنت در هر بشکه رسید. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا برای تحویل در اوت با یک سنت افزایش، به ۷۴ دلار و ۵۷ سنت در هر بشکه رسید. قیمت های نفت پنج شنبه گذشته پس از این که وزیران انرژی گروه اوپک پلاس درباره افزایش تولید از ماه اوت به بعد به توافق نرسیدند، ریزش کرده بود. عامل شکست در مذاکرات، مخالفت امارات متحده عربی با تمدید هشت ماهه محدودیت عرضه اوپک پلاس تا پایان سال ۲۰۲۲ بود. تحلیلگران گروه بانکی ANZ در یادداشتی نوشتند: ابهاماتی در بازار پس از بن بست مذاکرات اوپک پلاس بر سر افزایش تولید آتی شکل گرفت. در نبود یک توافق، کاهش تولید فعلی ادامه پیدا می کند و باعث کمبود شدیدتر عرضه در بحبوحه وجود تقاضای قوی می شود.

زندانی‌شدن دلار در یک دامنه محدود

دیروز اسکناس آمریکایی نوسان زیادی را تجربه نکرد و پشت خط ۲۵ هزار تومانی ماند. روز یکشنبه، دلار ۱۰ تومان افزایش قیمت را به ثبت رساند و به بهای ۲۴ هزار و ۹۳۰ تومان رسید. این سیزدهمین روز متوالی بود که بازار در محدوده ۲۴ هزار و ۸۰۰ تا ۲۵ هزار و ۲۰۰ تومان حرکت کرد. به نقل از دنیای اقتصاد؛ به گفته فعالان، زندانی‌ شدن دلار در یک دامنه محدود نشان می‌دهد که معامله‌گران در شرایط کنونی موقعیت خرید و فروش خاصی نگرفته‌اند و بیشتر چشم به نوسانات کوتاه‌مدت دوخته‌اند. به گفته تحلیلگران، زمانی که قیمت دلار از دامنه یاد‌شده خارج شود، نشان می‌دهد که موقعیت خرید و فروش معامله‌گران تغییر معناداری کرده است. در این میان، روند قیمت دلار در ماه‌های اخیر نشان می‌دهد، معامله‌گرانی که بر روی یک موقعیت مشخص مانده‌اند، بعضا ضررهای سنگینی را تجربه کرده‌اند.

صعود کم جان ارزهای دیجیتالی

بیشتر ارزهای دیجیتالی مهم صعود خفیفی را تجربه کردند. به نقل از سی‌ان‌بی‌سی، ضریب سختی استخراج بیتکوین به عنوان یکی از شاخصه های بسیار موثر بر روند قیمتی بیتکوین کماکان در کف یک ساله خود قرار دارد و تحلیل بیشتر کارشناسان این است که بهبود این ضریب نیازمند زمان خواهد بود، به ویژه آن که استخراج کنندگان چینی که بزرگ ترین گروه استخراج کننده بیتکوین در جهان هستند، تحت تاثیر رویکرد جدید و سختگیرانه دولت چین مجبور شده اند تجهیزات خود را به دیگر کشورها انتقال دهند.  بررسی سفارش ها در صرافی های بزرگ ارزهای دیجیتالی نشان می دهد، بسیاری از معامله گران، همچنان انتظار ریزش بیشتر بازار را دارند و سفارش های فروش به میزان قابل توجهی، بالا مانده است. بخشی از انتظار ریزشی بازار ناشی از فرا رسیدن سررسید قراردادهای شرکت گری اسکیل است که از دارندگان بزرگ رمزارزها در جهان محسوب می شود و در نتیجه این اتفاق، عرضه در بازار زیاد خواهد شد.

به‌روزرسانی قیمت ارزهای دیجیتال (تا ساعت ۱۳ ظهر به وقت شرقی)؛ این رده حاوی تغییرات قیمتی ۱۰ ارز دیجیتالی بزرگ از نظر ارزش بازار است.

۱- بیت کوین

قیمت: ۳۳ هزار و ۹۹۵.۷۰ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۱.۳۶ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۴.۲۸ درصد کاهش

۲- اتریوم

قیمت: ۲۱۴۴.۹۲ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۱.۸۸ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۸.۷۶ درصد کاهش

۳- تتر

قیمت: ۱.۰۰ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۰.۰۱ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۰.۰۱ درصد کاهش

۴- بایننس کوین

قیمت: ۳۲۳.۴۷ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۲.۶۴ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۳.۶۹ درصد افزایش

۵- کاردانو

قیمت: ۱.۳۴ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۰.۶۹ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۸.۵۵ درصد کاهش

۶- ریپل

قیمت: ۰.۶۳۳ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۲.۲۲ درصد فزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۹.۸۴ درصد کاهش

۷- دوج کوین

قیمت: ۰.۲۱۶ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۱.۷۳ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۱۳.۱۶ درصد کاهش

۸ – یو اس دی کوین

قیمت: ۱.۰۰ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۰.۰۱ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۰.۰۱ درصد کاهش

۹- پولکا دوت

قیمت: ۱۵.۵۶ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۱.۷۹ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۴.۱۷ درصد کاهش

۱۰- یونی سواپ

قیمت: ۲۰.۵۷ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۲.۰۳ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۳.۴۱ درصد افزایش

+شرط مجلس برای واردات خودرو

روح الله ایزدخواه، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، با اشاره به رفع ایرادات شورای نگهبان به طرح ساماندهی خودرو گفت: براساس اصلاح کمیسیون، واردات خودرو توسط هر فرد حقیقی و حقوقی، مشروط بر صادرات خودروها و قطعات داخلی، قابل انجام است که البته برای نهایی شدن باید به تصویب نمایندگان در صحن علنی مجلس برسد.

قیمت ملک در کشورهای مختلف چقدر است؟

به نقل از استاتیستا، قیمت املاک در دو سال اخیر کاملا تحت تاثیر شیوع کرونا قرار گرفت و در بسیاری از کشورها شاهد ثبت رکوردهای جدیدی بودیم. داده های فوق تا پایان ماه می و با استناد به داده های رسمی منتشرشده از طرف این کشورها تهیه شده است. منظور از متوسط قیمت املاک نیز متوسط قیمت ملک (مسکونی، تجاری یا اداری)  معامله شده طی این دوره زمانی در بین شهرهای اصلی و مراکز هر شهر بوده است.

همچنین جهت مقایسه بهتر، نرخ املاک در همه کشورهای آسیایی بر حسب واحد استاندارد (دلار آمریکا) و در کشورهای اروپایی بر حسب یورو بیان شده اند.

۱- هنگ کنگ

متوسط قیمت هر متر مربع ملک تا پایان ماه می: ۲۸ هزار و ۵۷۰ دلار

۲- ژاپن

متوسط قیمت هر متر مربع ملک تا پایان ماه می: ۱۶ هزار و ۳۲۲ دلار

۳- سنگاپور

متوسط قیمت هر متر مربع ملک تا پایان ماه می: ۱۴ هزار و ۴۷۳ دلار

۴- چین

متوسط قیمت هر متر مربع ملک تا پایان ماه می: ۱۱ هزار و ۸۲۹ دلار

۵- هند

متوسط قیمت هر متر مربع ملک تا پایان ماه می: ۱۰ هزار و ۹۳۲ دلار

۶- تایوان

متوسط قیمت هر متر مربع ملک تا پایان ماه می: ۱۰ هزار و ۳۷۳ دلار

۷- موناکو

متوسط قیمت هر متر مربع ملک تا پایان ماه می: ۴۴ هزار و ۵۲۲ یورو

۸- انگلیس

متوسط قیمت هر متر مربع ملک تا پایان ماه می: ۲۱ هزار و ۱۷۹ یورو

۹- سوییس

متوسط قیمت هر متر مربع ملک تا پایان ماه می: ۱۳ هزار و ۲۸۰ یورو

۱۰- فرانسه

متوسط قیمت هر متر مربع ملک تا پایان ماه می: ۱۲ هزار و ۷۹۶ یورو

۱۱- هلند

متوسط قیمت هر متر مربع ملک تا پایان ماه می: ۶۹۰۲ یورو

۱۲- روسیه

متوسط قیمت هر متر مربع ملک تا پایان ماه می: ۶۳۰۵ یورو

۱۳- آلمان

متوسط قیمت هر متر مربع ملک تا پایان ماه می: ۵۹۰۷ یورو

قیمت جهانی طلا به ۱۸۰۵ دلار در هر اونس رسید

قیمت جهانی طلا در معاملات امروز، دوشنبه، علی‌رغم افت دلار تحت تأثیر رشد سود اوراق قرضه آمریکا افت کرد. سود اوراق قرضه آمریکا از افت اخیر خود بازگشت تا نگرانی‌ها در مورد کند شدن روند ریکاوری اقتصادی آمریکا کاهش یابد. رشد سود اوراق قرضه باعث می‌شود، تقاضا برای خرید طلا به عنوان یک سرمایه غیرسودده کاهش یابد. قیمت خرید نقدی هر اونس طلا در بورس لندن، اسپات‌گلد، تا ساعت ۶:۴۶ به وقت تهران، ۰.۱۳ درصد افت کرد و به ۱٫۸۰۵.۵۹ دلار رسید. قیمت پیش‌خرید هر اونس طلای آمریکا هم تا این لحظه با ۰.۲۸ درصد افت به ۱٫۸۰۵.۵۰ دلار رسید. این در حالی است که هفته گذشته بهترین رشد هفتگی قیمت طلا در هفت هفته اخیر به ثبت رسیده بود. آن‌چه باعث شد افت قیمت‌ها در معاملات امروز محدود شوند این بود که ارزش دلار در برابر ارزهای مهم جهان با افت اندکی روبرو شد.

یک میلیاردر به عنوان اولین مسافر فضایی به مدار زمین رفت

ریچارد برانسون توانست پیش از ایلان ماسک و جف بزوس به رؤیای خود تحقق بخشیده و به عنوان اولین میلیاردر با فضاپیمای خود به فضا برود. ریچارد برانسون پس از هفده سال توسعه ویرجین گالاکتیک، سرانجام دیشب به رؤیای خود رسید و به فضا رفت. برانسون پس از بازگشت از این پرواز گفت: من از کودکی رؤیای این لحظه را می‌دیدم و صادقانه می‌گویم هیچ چیز نمی‌تواند شما را برای دیدن منظره زمین از فضا آماده کند. فضاپیمای شرکت ویرجین گالاکتیک با نام وی‌اس‌اس یونایتی، یکشنبه شب از آسمان نیومکزیکو به پرواز درآمد. دو خلبان فضاپیمایی را که برانسون و سه کارمند دیگر شرکت را حمل می‌کرد، هدایت کردند. ایلان ماسک و جف بزوس دو میلیاردر معروف دیگری هستند که در حال توسعه فضاپیماهای خود برای رفتن به مسافرت فضایی هستند.

 

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

ع

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....