تاریخ انتشار : سه شنبه 8 تیر 1400 - 20:12
کد خبر : 51800

گلچین اقتصادی روز

گلچین اقتصادی روز

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم. این پیمانه تیتر‌هایی همچون ارزش سهام عدالت چقدر شد؟ دلایل خوش‌بینی بازار سرمایه؟ بورس از دولت آینده چه انتظاراتی

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

این پیمانه تیتر‌هایی همچون ارزش سهام عدالت چقدر شد؟ دلایل خوش‌بینی بازار سرمایه؟ بورس از دولت آینده چه انتظاراتی دارد؟ اسکناس آمریکایی در سقف ۷۰روزه قرار گرفت، کاهش ثبت علامت تجاری به حداکثر ۴۵ روز و راه‌اندازی قرارداد‌های آتی واحد‌های صندوق طلا را در بر دارد.

+ارزش سهام عدالت چقدر شد؟

به گزارش اقتصاددان به نقل از تابناک  ، در پایان معاملات دیروز بازار سهام، ارزش سهام عدالت به ۷ میلیون و ۷۹۲ هزار و ۳۴۱ تومان رسید که نسبت به روز معاملاتی گذشته ۰.۵ درصد معادل ۴۱ هزار و ۹۸۱ تومان افزایش داشت. با احتساب این موضوع، ارزش ۶۰ درصد قابل فروش سبد ۵۳۲ هزار تومانی سهام عدالت به ۴ میلیون و ۶۷۵ هزار و ۴۰۴ تومان رسیده است.

+دلایل خوش‌بینی بازار سرمایه؟

چرا بازار سهام تا این حد نسبت به روزهای پیش رو یکباره خوش‌بین شده و در حالی که تا همین چندی قبل بسیاری از مردم مصرانه تلاش می‌کردند سهام خود را بفروشند، بازار سرمایه برای همین افراد نیز جذاب شده است؟ در پاسخ به این سوال باید گفت، همان‌طور که در بسیاری از گزارش‌های قبل بررسی شد، رشد قابل‌توجه قیمت‌ها در بازارهای جهانی، آن هم در حالی که قیمت بسیاری از سهام از جمله نمادهای دلاری در بورس تهران کاهش می‌یافت، سبب شد تا استعداد رشد قیمت سهام پس از یک ریزش سهمگین که از نیمه دوم سال ۹۹ به بعد شکل گرفت، رفته رفته در بازار سرمایه فراهم شود. این مهم در حالی روی داد که افت قابل‌توجه قیمت دلار از میانه کانال ۳۲ هزار تومانی تا محدوده ۲۲هزار تومان دیگر تداوم نیافت و آنچه با روی کار آمدن بایدن در کاخ سفید به عنوان کاهش ریسک‌های سیاسی در ایران ارزیابی می‌شد، با افتادن مذاکرات اتمی به دام پیچیدگی و اختلاف توانست بر رشد قیمت ارز نیز اثر بگذارد.

تمامی اینها در حالی روی داد که در ده ماه اخیر، ازدیاد تغییرات قوانین و دستورالعمل‌ها هم در اقتصاد و هم در بازار سرمایه دست به دست واهمه‌های ایجاد‌شده از قیمت‌گذاری دستوری داد و توانست تاثیر منفی بر رویکرد سرمایه‌گذاری فعالان بازار سهام داشته باشد. این در حالی است که از ابتدای سال جاری، تصمیمات غلطی همچون دامنه نوسان نامتقارن اصلاح شد و در حالی که وضعیت بازار همچنان نشان از ناامیدی مردم داشت، سیاستگذار میزان دخالت خود در بازار سرمایه را کاهش داد. پس از آن نیز با روشن شدن حاصل انتخابات ریاست‌جمهوری از نا‌اطمینانی فعالان بازار سرمایه نسبت به آینده این بخش از اقتصاد کشور کاسته شد. در رویارویی با فصل مجامع و افتادن در مسیر تقسیم سود شرکت‌ها به‌طور سنتی که خوش‌بینی فعالان بازار را در پی دارد، زمینه‌های رشد قیمت در بستر یاد شده فراهم و تشدید شد. دقیقا به همین دلیل بود که منفی‌ترین بهار بازار سرمایه که عقبگرد ۶/ ۱۰ درصدی میانگین قیمت‌ها در بورس را حاصل کرده بود، در روزهای پایانی خود به تدریج تغییر جهت داد. در واقع تغییر رویکرد به بازار سهام به افزایش تقاضا در این بازار انجامید. هم‌اکنون با این تغییرات فضای ناامیدانه معاملات سهام نیز جای خود را به افزایش تحلیل‌های خوش‌بینانه داده و پیگیری روند صعودی بازار گمانه‌زنی‌ها در مورد صعود قیمت‌ها را داغ کرده است. /دنیای اقتصاد

+بورس از دولت آینده چه انتظاراتی دارد؟

معصومه طاهر خانی کارشناس بازار سرمایه، در پاسخ به این پرسش که بورس از دولت آینده چه انتظاراتی دارد، بیان کرد: انتظارات بورس از دولت آینده موارد زیاد و متفاوتی است؛ اما اصلی‌ترین حوزه انتظارات بورس از دولت آینده در زمینه اصلاحات زیرساخت‌های قانونی است که خود این موضوع به دو قسمت تقسیم می‌شود: یکی بحث اصلاح قانون بازار اوراق بهادار و تفکیک وظایف نظارتی و اجرایی سازمان بورس و تمرکز اصلی سازمان بر نظارت در بخش‌های چهار گانه (شفافیت/ کارایی/ عمق/ تضاد منافع) است و مورد دیگر هم، استقلال شورای عالی بورس است که بسیار بااهمیت می‌تواند باشد.
این کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: مورد بعدی که از دولت آینده انتظار می‌رود، اصلاح ساختار‌های بازار سرمایه در موارد متفاوت مانند ادغام بورس‎ها، کانون‎ها، راه اندازی و ایجاد صندوق بازنشستگی تکمیلی و راه اندازی بازار برتر است. طاهر خانی تصریح کرد: در رابطه با ضرورت ادغام بورس‌ها هم چالش‌های عدیده‌‌ای وجود دارد؛ از جمله وجود بورس‌های چندگانه که می‌توان به مواردی چون موازی کاری، ناهماهنگی‌های کاری و عدم کارایی و اثر بخشی مورد انتظار، اشاره کرد. همچنین در رابطه با ادغام کانون‌ها، از دولت جدید انتظار می‌رود که اقدام به ایجاد کانون نهادهای مالی بازار سرمایه با مشارکت کلیه نهادهای مالی (اعم از: ناشران، نهادهای مالی و اشخاص حقیقی) کند.

+تورم کالاهای وارداتی در سال ۹۹ دو برابر شد

مرکز آمار اعلام کرد: نرخ تورم کالاهای وارداتی مبتنی بر داده‌های ریالی در سال ۹۹ نسبت به سال قبل ۵۳۴، ۶ درصد است که در مقایسه با تورم سال ۹۸ حدود ۲۳۹.۴ واحد درصد افزایش داشته است. همچنین تغییرات شاخص قیمت کالاهای وارداتی مبتنی بر داده‌های دلاری نیز در سال ۱۳۹۹ نسبت به سال قبل، ۴۷.۴ درصد است که در مقایسه با تورم سال ۱۳۹۸ (برابر با ۳۰.۳ درصد) حدود ۱۷ واحد درصد افزایش داشته است.

+اسکناس آمریکایی در سقف ۷۰روزه قرار گرفت

در سومین روز هفته، دلار به آستانه مرز ۲۵هزار تومانی رسید و سقف قیمت خود در ۷۰ روز اخیر را تجربه کرد. روز دوشنبه اسکناس آمریکایی توانست ۴۰۰ تومان افزایش قیمت را تجربه کند و به محدوده ۲۴ هزار و ۸۰۰ تومان برسد. به گفته فعالان در افزایش قیمت دلار هم عوامل سیاسی نقش داشتند و هم عوامل اقتصادی. گروهی از بازیگران ارزی عنوان می‌کردند، حمله آمریکا به برخی گروه‌های عراقی و عدم‌تمدید تفاهم‌نامه با آژانس انرژی اتمی با جوسازی برخی معامله‌گران روبه‌رو شد. این دسته از معامله‌گران با تکیه بر چنین اخباری سعی می‌کردند، چنین تصوری را در بازار برجسته کنند که امکان لغو تحریم‌ها و احیای توافق هسته‌ای دشوار شده است. جدا از عوامل سیاسی، دیروز نرخ حواله درهم نیز صعودی شد و انتظارات افزایشی بازیگران ارزی را تحت‌تاثیر قرار داد. افزایش قیمت دلار موجب شد که سکه امامی نیز از لحاظ قیمت تحریک شود و در مسیر افزایشی قرار بگیرد. سکه دیروز ۱۶۰ هزار تومان افزایش قیمت را به ثبت رساند و به بهای ۱۰ میلیون و ۶۹۰ هزار تومان رسید. این افزایش در شرایطی به ثبت رسید که بهای اونس طلا در بازارهای جهانی تا ساعت ۴ بعدازظهر در جهت نزولی قرار داشت.

+راه‌اندازی قراردادهای آتی واحدهای صندوق طلا

معاون توسعه بازار و مطالعات اقتصادی بورس کالای ایران، از راه‌اندازی قرارداد‌های آتی واحد‌های صندوق طلا از هفته آینده خبر داد. معاون توسعه بازار و مطالعات اقتصادی بورس کالای ایران گفت: بورس کالای ایران در جهت متنوع‌سازی ابزار‌های مشتقه برای فعالان بازار‌های مالی، امکان سنجی و ایجاد زیرساخت معاملات قرارداد‌های آتی واحد‌های سرمایه‌گذاری صندوق پشتوانه طلا را تکمیل کرده که با توجه به نظر مساعد سازمان بورس و اوراق بهادار، معاملات این ابزار از روز شنبه ۱۲ تیرماه آغاز می‌شود.

+چهار عامل اصلی افزایش قیمت مواد غذایی

اتاق بازرگانی تهران در جدیدترین گزارش خود به بررسی ابعاد جهانی افزایش قیمت مواد غذایی پرداخته است. به گزارش ایسنا، هرچند در ماه‌های گذشته روند افزایش قیمت مواد غذایی در بازار ایران سرعت گرفته و برخی کالاهای اساسی با تورم جدی مواجه شده‌اند، بررسی‌ها نشان می‌دهد، در سطح جهانی نیز به خصوص در دو سال گذشته این روند سرعت گرفته و همین موضوع نگرانی‌هایی در سطح بین المللی به وجود آورده است. با اینکه روند افزایش قیمت مواد غذایی در سطح جهان در ماه‌های گذشته قدری ملایم‌تر شده، گویا برخی عوامل همچنان در این حوزه تاثیراتی منفی خواهند گذاشت. اتاق بازرگانی تهران در گزارش خود چهار عامل تاثیر گذار در این زمینه را تشریح کرده است.

در این بررسی آمده است: هرچند در دوره همه گیری کرونا، بسیاری از محصولات غذایی با افزایش قیمت مواجه شدند به نظر می‌رسد روند افزایش قیمت محصولات غذایی در سال ۲۰۱۸ و پیش از شیوع کرونا آغاز شده است. در تابستان این سال، شیوع تب خوکی آفریقایی در چین باعث تلف شدن ۵۰ درصد از گله‌ها خوک در این کشور و همین موضوع به افزایش قیمت این محصول منجر شد. پس از آن قیمت تمام شده سایر اقلام گوشتی نیز اوج گرفت و با افزایش قیمت نهاده‌های دامی این روند سرعت بیشتری پیدا کرد.

دومین عامل تاثیرگذار به دوره شیوع کرونا و اعمال قرنطینه از سوی دولت‌ها بازمی‌گردد که باعث ایجاد اختلال در زنجیره‌های تامین مواد غذایی شد. کاهش تقاضا برای خرید غذا در رستوران‌ها و افزایش خرید از خرده فروشی‌ها نیز دیگر عامل تاثیرگذار در این زمینه بود.

سومین عامل تاثیرگذار در این زمینه به افزایش هزینه حمل و نقل بازمی‌گردد. بررسی‌ها نشان می‌دهد که نرخ حمل و نقل دریایی در یک دوره دوازده ماهه، دو تا سه برابر شده است. در این حوزه افزایش قیمت سوخت و کمبود راننده کامیون برای جابجایی کالا نقشی کلیدی ایفا کرده‌اند و افزایش هزینه انتقال غذا از مزرعه به محل مصرف به چالشی جدی در این زمینه بدل شده است.

چهارمین عامل تاثیر گذار در این زمینه نیز به افزایش قیمت تولیدکننده مواد غذایی به بالاترین سطح خود در سال‌های گذشته اختصاص دارد. گرم شدن آب و هوای جهان موجب بروز خشکسالی در برخی کشورهای تامین کننده محصول شده و از سوی دیگر نگرانی درباره آینده به افزایش تقاضا منجر شده است و تداوم این شرایط باعث ایجاد این نگرانی شده که در سال جاری میلادی و همچنین سال‌های آینده، روند افزایش قیمت محصولات غذایی در سطح جهانی سرعت بگیرد.

+فنر قیمت شیر و مرغ در دولت بعد خواهد پرید؟

فارس نوشت: قیمت مرغ در بازار تهران به کیلویی ۳۲۵۰۰ تومان به فروش می‌رود این در حالی است که ۱۲ فروردین امسال قرارگاه مرغ که از سوی دولت برای ساماندهی بازار آشفته راه اندازی شد قیمت را برای عرضه در فروشگاه‌ها ۲۴۹۰۰ تومان تصویب کرده بود، اما هیچوقت بازار به این مصوبات توجهی نکرده و اکنون هم بازار مرغ راه خود را می‌رود.

گرانی گوشت قرمز در بازار چند سالی است که مصرف را به سمت مرغ سوق داده بود سرانه مصرف این محصول از ۲۵ کیلوگرم تا ۳۷ کیلوگرم بالا آمد و در عوض سرانه مصرف گوشت قرمز هم از ۱۲ به ۸ و حتی ۶ کیلوگرم کاهش یافت؛ بنابراین اگر قیمت مرغ هم بالا می‌رود مردم جایگزینی برای آن ندارند و شاید برخی مانند رئیس جمهور بگوید، ماهی بخورند که مقوی و سالم است، اما قیمت این محصول هم کمتر از گوشت نیست. از سوی دیگر، اگر افزایش قیمت به دلیل کاهش تولید باشد اثرات آن در آینده فاجعه‌تر خواهد بود و بی تعارف دولت آینده را با چالش جدی مواجه می‌کند، به ویژه اینکه دولت فعلی هم با توجیهاتی گوشنواز که «نمی خواهد امید مردمی که به رئیس جمهور منتخب رای داده اند را ناامید کند» قیمت‌ها را به زور نگه داشته است، اما این فنر قیمت بالاخره خواهد پرید. نمونه این در قیمت شیر خام، است، دولت دست رد به خواسته دامداران که نرخ شیر خام را به دلیل رشد سریع قیمت نهاده ها، افزایش دهد، زد. یک روز پس از آنکه یکی از روسای اتحادیه دامداران از تصمیم گیری برای افزایش قیمت شیر خام به کیلویی ۶۴۰۰ تومان در ستاد تنظیم بازار خبر داد، محمود واعظی رئیس دفتر رئیس جمهور در صرفه تلویزیون ظاهر شد و همه این‌ها را انکار کرد.

واعظی گفت: «وزارت جهاد کشاورزی و اصناف پیشنهاد برای افزایش قیمت داده اند، اما دولت تصمیمی برای افزایش قیمت شیر خام و لبنیات نگرفته است.» «دولت نمی‌خواهد امید‌های مردمی که به رئیس جمهور منتخب رای داده اند را نا امید کند و به این دلیل تصمیمی برای افزایش قیمت ندارد.» اگرچه اقدام برای کنترل قیمت بازار بسیار پسندیده است، این با زور و اجبار امکانپذیر نیست که در این صورت زمانی فنر قیمت‌ها خواهد پرید که کنترل آن سخت خواهد بود و چه بسا این فنر طی ۱.۵ تا ۲ ماه دیگر بپرد. اگر واقعا دولت می‌خواهد امید مردم را ناامید نکند به خواسته دامداران که تامین نهاده آن‌ها به قیمت مناسب است، جامه عمل بپوشاند.

+کاهش ثبت علامت تجاری به حداکثر ۴۵ روز

هیأت مقررات‌زدایی و بهبود محیط کسب و کار در راستای تسریع و تسهیل فرایند ثبت علامت تجاری به منظور تحقق شعار سال، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور (مرکز مالکیت معنوی) را مکلف کرد با برقراری ارتباط سیستمی با دستگاه‌های ذی‌ربط، تقاضای ثبت علامت تجاری متقاضیان را از طریق مسیر سبز حداکثر ظرف مدت زمان ۴۵ روز تا مرحله «صدور آگهی نوبت اول (تقاضای ثبت) و یا اخطار رد» مورد رسیدگی قرار دهد.

+بانک مرکزی چقدر پول از بانک‌ها جمع کرد؟

طی این هفته نیز بانک مرکزی در بازار باز جذب نقدینگی را مدنظر قرار دارد و ۶۴۴۰ میلیارد تومان از بانک‌ها دریافت کرد. کنترل نقدینگی بانک‌ها در ایران را بانک مرکزی هر هفته از طریق برگزاری دو بازار باز و اعتبارات قاعده مند در بازار بین بانکی انجام می‌دهد که در بازار باز همواره بانک مرکزی با رصد وضعیت حساب بانک‌ها اقدام به جذب یا بسط پول می‌کند. در این هفته نیز، بانک مرکزی برای چهارمین بار متوالی معکوس عمل کرد و ۶۴۴۰ میلیارد تومان اوراق با نرخ سود ۱۸ درصد و تاریخ سررسید ۷ روزه به بانک‌ها فروخت که به این معناست این میزان پول از بانک‌ها جمع کرده است. علاوه بر این، آنطور که گزارش این هفته بانک مرکزی نشان می‌دهد، با سررسید اوراق طی عملیات هفته گذشته بانک مرکزی معادل ۶۴۴۰ میلیارد تومان به بانک‌ها برگردانده است.

سرمایه‌گذاری چین در جاده ابریشم جدید از ۱۳۰ میلیارد دلار گذشت

وانگ یی، وزیر خارجه چین اعلام کرد حجم سرمایه‌گذاری مستقیم شرکت‌های چینی در اقتصادهای شرکت‌های مشارکت‌کننده در پروژه کمربند و جاده (راه ابریشم جدید) به رشد سریع خود ادامه داده است. وب‌سایت وزارت خارجه چین به نقل از آقای وزیر نوشت: در ۸ سال اخیر طرح جاده و کمربند به یک واقعیت تبدیل شده و فرصت‌ها و امتیازات بزرگی در کشورهای مشارکت‌کننده به وجود آورده است. آقای ونگ گفت: جمع تجارت چین و کشورهای شرکت‌کننده در پروژه کمربند و جاده از ۹.۲ تریلیون دلار فراتر رفته است. در این میان، سرمایه‌گذاری مستقیم شرکت‌های چینی در این کشورها از ۱۳۰ میلیارد دلار فراتر رفته است. او همچنین اشاره کرد: علی‌رغم مشکلات ناشی از پاندمی کرونا، تجارت بین چین و کشورهای عضو این طرح در سال ۲۰۲۰ به رکورد ۱.۳۵ تریلیون دلار رسیده است.

 

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....