تاریخ انتشار : دوشنبه 21 مهر 1399 - 22:57
کد خبر : 21696

گلچین اقتصادی روز

گلچین اقتصادی روز

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم. این پیمانه تیتر‌هایی همچون بورس منفی شد، فولاد به زودی در بازار بورس عرضه می‌شود، اغلب شاخص‌های آسیا اقیانوسیه

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

این پیمانه تیتر‌هایی همچون بورس منفی شد، فولاد به زودی در بازار بورس عرضه می‌شود، اغلب شاخص‌های آسیا اقیانوسیه رشد کردند، روند صعودی طلای جهانی معکوس شد، سکه در بازار چند؟ کاهش قیمت دلار در صرافی‌های مجاز، ترمز صعود نفت کشیده شد و عرضه ٨۵ میلیون دلار در بازار متشکل ارزی را در بر دارد.

+بورس منفی شد

به گزارش اقتصاددان به نقل از تابناک ، امروز شاخص کل با ۱۷۵۵۸ واحد کاهش معادل منفی ۱.۱۰ درصد به یک میلیون و ۵۷۹ هزار و ۵۶۷ واحد، شاخص قیمت وزنی – ارزشی با ۴۶۰۴ واحد کاهش معادل منفی ۱.۱۰ درصد به ۴۱۴ هزار و ۱۷۹ واحد، شاخص کل هم وزن با ۲۵۳۷ واحد کاهش معادل منفی ۰.۶۱ درصد به ۴۱۶ هزار و ۴۴۸ واحد، شاخص قیمت هم وزن با واحد ۱۶۶۲ کاهش معادل منفی ۰.۶۱ درصد به ۲۷۲ هزار و ۸۷۰ واحد، شاخص آزاد شناور با ۲۰۶۵۳ واحد کاهش معادل منفی ۰.۹۶ درصد به دو میلیون و ۱۱۹ هزار و ۸۷۵ واحد، شاخص بازار اول با ۱۲۵۹۰ واحد کاهش معادل منفی ۱.۰۹ درصد به یک میلیون و ۱۴۴ هزار و ۵۲۹ واحد و شاخص بازار دوم با ۳۶۴۸۹ واحد کاهش معادل منفی ۱.۱۲ درصد به ۳ میلیون و ۲۳۵ هزار و ۵۶۶ واحد رسید. در نیمه دوم داد و ستد‌های امروز بورس، در یک میلیون و ۶۶۹ هزار نوبت معاملاتی، ۱۹ هزار و ۳۰۸ میلیارد برگه اوراق بهادار به ارزش ۱۶۴ هزار و ۶۰ میلیارد ریال در بورس معامله شد.

گزارش بورس امروز دوشنبه 21 مهر 99 / سهامداران برای خرید کدام نمادها به صف نشستند؟

گزارش بورس امروز دوشنبه 21 مهر 99 / سهامداران برای خرید کدام نمادها به صف نشستند؟

قالیباف: انگشت در چشم بورس نمی‌کنیم

رئیس مجلس شورای اسلامی در نشست هم‌اندیشی با فعالان بازار سرمایه: ما نیازمند ارتباط مداوم با صاحب نظران در حوزه بازار سرمایه هستیم تا بتوانیم یک محیط استراتژیک را با فهم مشترک و اتفاق نظر تنظیم و ایجاد کنیم.  مباحث مختلف در حوزه نقدینگی، کد معاملاتی سهامداران و مباحث ستادی و سیاستگذاری باید تحلیل شود. این تحلیل ها آینده را روشن می کند و ما متوجه استقلال بورس خواهیم شد لذا درک می‌کنیم که استقلال بورس به چه معناست و انگشت در چشم بورس نمی‌کنیم. قالیباف با بیان اینکه بورس مانند موجودی زنده، فعال و فوق هوشمند است، گفت: ما باید در این حوزه به این فهم مشترک برسیم که بازار سرمایه در برابر کوچک ترین موضوعات عکس العمل نشان می دهد. در ارتباط با تعریف بورس مطلوب نیز می توان حداقل به مبحث نقد شوندگی اشاره کرد و در تحلیل های خود به آن توجه داشت. نقد شوندگی مهمترین ویژگی بازار سرمایه است و نباید آن را مخدوش کنیم.

+فولاد بزودی در بازار بورس عرضه می‌شود

رزم حسینی وزیر صنعت، معدن و تجارت در نشست امروز با نیکزاد نایب رئیس مجلس شورای اسلامی برای بررسی قیمت فولاد، با اشاره به اینکه براساس قانون باید فولاد در بازار بورس عرضه شود، گفت: در راستای اجماع تشکل‌های بخش خصوصی، دولت و مجلس مقرر شد، بعد از ابلاغ دولت هرچه سریعتر فولاد در بازار بورس عرضه و این قانون اجرا شود. وی ادامه داد: عرضه فولاد در بازار بورس به تدریج بر قیمت فولاد در بازار تاثیر خواهد گذاشت. رزم‌حسینی تصریح کرد: حداقل خرید فولاد در بازار بورس ۲۰ تُن است و هر شخص می‌تواند با این ظرفیت خرید کند، تجربه ۶ ماه گذشته در بحث بازار بورس خوب بوده و مسلما در بحث فولاد هم بخوبی ادامه پیدا خواهد کرد. وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین تاکید کرد: با افرادی که خلاف قانون در بیرون از بازار بورس اقدام به عرضه فولاد کنند از طریق تعزیرات برخورد خواهد شد، همانطور که طی چند ماه گذشته از همین طریق با متخلفان برخورد و سخت‌گیری شده است.

اغلب شاخص‌های آسیا اقیانوسیه رشد کردند

روز دوشنبه، اغلب سهام آسیا اقیانوسیه در حالی رشد کردند که سرمایه‌گذاران به دقت حرکت یوآن چین را نظاره می‌کنند. بازارها همچنین منتظر خبری از بسته مالی جدید آمریکا هستند. با اقدام بانک مرکزی چین که نرخ وام کوتاه‌مدت به یوآن را ارزان‌تر کرد نرخ یوآن، که به زیر ۶.۷ واحد رسیده بود، افت کرد و سهام چین به شدت تقویت شد. گسترده‌ترین شاخص سهام آسیا اقیانوسیه ام‌اس‌سی‌آی در خارج از ژاپن با رشدی ۰.۷۵ درصدی روبرو شد اما نیکی ژاپن ۰.۳۲ درصد افت کرد. در بازار چین کامپوزیت شانگهای با جهش بزرگ ۲.۲۵ درصدی روبرو شد، در حالی که هانگ‌سنگ در هنگ‌کنگ هم ۱.۵۱ درصد جهش کرد. ای‌اس‌اکس استرالیا ۰.۱۱ درصد بالا آمد و کوسپی کره‌جنوبی ۰.۴۷ درصد رشد کرد. در بازار ارز، دلار توانست ۰.۳۹ درصد در مقابل یوآن چین تقویت شده و به نرخ برابری ۶.۷۱۹۲ واحد برگردد. اما در مقابل ین ژاپن دلار ۰.۰۸ درصد افت کرد و به نرخ برابری ۱۰۵.۵۰ واحد رسید.

+روند صعودی طلای جهانی معکوس شد

قیمت طلا در معاملات روز دوشنبه بازار جهانی تحت تاثیر رشد ارزش دلار، از رکورد بالای اخیرش عقب نشینی کرد. بهای هر اونس طلا برای تحویل فوری با ۰.۱ درصد کاهش، به ۱۹۲۸ دلار و شش سنت رسید. در بازار معاملات آتی آمریکا، هر اونس طلا با ۰.۴ درصد افزایش، به ۱۹۳۴ دلار و ۱۰ سنت رسید.

+سکه در بازار چند؟

امروز سکه تمام بهار آزادی طرح جدید به قیمت ۱۶ میلیون تومانی بازگشت. سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز شاهد کاهش ۱۰۰ هزار تومانی قیمت بود و هم اکنون با ارزش ۱۴ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان به فروش رسید. همچنین نیم سکه با بهای هشت میلیون و ۶۰۰ هزار تومان، ربع سکه، پنج میلیون و ۷۰۰ هزار تومان و هر قطعه سکه یک گرمی نیز به ارزش دو میلیون و ۸۵۰ هزار تومان معامله شد. علاوه بر این، در بازار طلا نیز امروز بهای یک گرم طلای خام ۱۸ عیار با حدود ۱۱۰ هزار تومان افزایش قیمت، به ارزش یک میلیون و ۴۵۰ هزار تومان فروخته شد و هر مثقال طلا نیز با افزایش ۵۱۰ هزار تومانی، رقم ۶ میلیون و ۳۱۵هزار تومان را ثبت کرد.

+کاهش قیمت دلار در صرافی های مجاز

امروز هر اسکناس دلار آمریکا در صرافی‌های بانکی و مجاز به نرخ ۲۹۲۰۰ تومان از مردم خریداری می‌شود و در مقابل با افت ۹۵۰ تومانی نسبت به روز قبل، به قیمت ۳۰۲۰۰ تومان به متقاضی دریافت دلار فروخته می‌شود. همچنین هر یورو در این صرافی ها، به قیمت ۳۴۷۰۰ تومان از مردم خریداری می‌شود و در مقابل به نرخ ۳۵۷۰۰ تومان به متقاضی دریافت یورو فروخته می‌شود که نسبت به روز قبل، ۱۱۰۰ تومان کاهش نرخ دارد.

+خبر مهم همتی از یک توافق ارزی

رییس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران با اشاره به مثبت بودن رایزنی هایش با مقامات عراقی گفت: با بانک مرکزی و بانک تجارت عراق بر سر آزاد کردن منابع مالی کشورمان به توافق رسیده است. «عبدالناصر همتی» روز دوشنبه در گفت وگوی با ایرنا در باره نتائج مذاکراتش با مقامات عراقی افزود که جلسه مشترک سه جانبه با روسای بانک مرکزی و بانک تجارت عراق منجر به توافق بر سر آزاد کردن منابع مالی ایران با هدف خرید کالاهای اساسی برای کشور شده است. وی جلسه مشترک خود را با «مصطفی غالب مخیف» رییس بانک مرکزی و «سالم جواد عبدالهادی چلبی» رییس بانک تجارت عراق را در این راستا مهم ارزیابی کرد و گفت: در این جلسه در باره تبادلات تجاری گفت وگوی مفصلی صورت گرفت. همتی خاطر نشان ساخت که جمهوری اسلامی ایران در نتیجه صادرات برق و گاز به عراق، منابع مالی چشمگیری در بانک های عراق دارد. رییس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد که نخست وزیر عراق از حصول این توافق ابراز خرسندی و استقبال کرده است. وی مانع اساسی در برداشت از این منابع مالی را در حوزه اجرایی دانست و گفت که بانک تجارت عراق و معذوریت هایی که بانک مرکزی عراق قبلا داشت با توافق امروز برطرف شدند.

+عرضه ٨۵ میلیون دلار در بازار متشکل ارزی

بر اساس اطلاعات دریافتی از معاملات ارزی در بازار دوم، حجم عرضه ارز به صورت حواله (در بستر سامانه نیما) نسبت به روز کاری قبل حدود ٢٧ درصد افزایش یافت و بالغ بر ۱۶۸ میلیون یورو شد.  علاوه بر این در بازار متشکل معاملات ارزی نیز بیش از ٨۵ میلیون دلار به صورت اسکناس عرضه شد.

+نرخ حقیقی دلار باید حدود ۱۸ تا ۲۲ هزار تومان باشد

سیدمحمدصادق الحسینی کارشناس اقتصادی نوشت: محاسبات ساده نشان میدهد نرخ حقیقی دلار (تعدیل نرخ دلار با تورم) با هر سال پایه الان باید حدود ۱۸ تا ۲۲ تومان باشد. پس این نرخ فعلی حدود۵۰٪ بیش از محدوده حقیقی است. یا این نرخ به محدوده حقیقی خود بازمی‌گردد یا آنقدر تورم داخلی و بی‌ثباتی‌ها زیاد خواهد شد که دامنه نرخ حقیقی به نرخ‌های امروز نزدیک میشود. البته نوسان نرخ ارز غیرطبیعی نیست و به هزار و یک دلیل میتواند از نرخ‌های حقیقی فاصله بگیرد.

ترمز صعود نفت کشیده شد

قیمت نفت روز دوشنبه در پی ازسرگیری تولید نفت شرکتهای انرژی در آمریکا پس از عبور طوفان دلتا و پایان اعتصاب کارکنان نفتی در نروژ برای دومین روز معامله متوالی کاهش پیدا کرد. بهای معاملات نفت برنت برای دسامبر ۳۲ سنت معادل ۰.۸ درصد کاهش یافت و به ۴۲ دلار و ۵۳ سنت در هر بشکه رسید. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت برای تحویل در نوامبر ۳۰ سنت معادل ۰.۷ درصد کاهش یافت و به ۴۰ دلار و ۳۰ سنت در هر بشکه رسید. به گزارش ایسنا، بهای معاملات ماه آتی هر دو شاخص هفته گذشته بیش از ۹ درصد رشد داشتند که بزرگترین رشد هفتگی نفت برنت از ژوئن بود اما قیمتها روز جمعه پس از این که شرکتهای انرژی نروژ با مقامات اتحادیه کارگری بر سر دستمزد به توافق رسیدند و خطر سقوط ۲۵ درصدی تولید نفت این کشور برطرف شد، با کاهش بسته شدند.

+دبیر ستاد تنظیم بازار: قیمت مصوب مرغ تغییر می‌کند

کلامی دبیر ستاد تنظیم بازار گفت: در شرایطی که مرغداران خواستار افزایش قیمت مرغ هستند، به زودی قیمت مصوب مرغ اعلام خواهد شد.

قیمت‌گذاری خودرو از شورای رقابت به سازمان حمایت رفت؟

یک مقام مسئول درباره خبر انتقال مسئولیت قیمت‌گذاری خودرو از شورای رقابت به سازمان حمایت مصرف‌کننده و تولید‌کننده اظهار کرد: چنین مسئه‌ای در جلسه کمیته خودرو مطرح نشده و این موضوع را تکذیب می‌کنم. به گفته این منبع آگاه، در هیچ کدام از جلسات کمیته خودرو صحبتی مبنی بر انتقال مسئولیت قیمت‌گذاری خودرو از شورا به نهادی دیگر مطرح نشده است. او درباره وضعیت قیمت‌های جدید خودرو نیز بیان کرد: قرار بود بانک‌مرکزی تا بیستم مهر ماه ضرایب تورم بخشی را محاسبه و به شورای رقابت اعلام کند که فعلا انجام نداده، اما این موضوع از سوی خودروسازان و وزارت صمت در حال پیگیری است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....