تاریخ انتشار : سه شنبه 11 خرداد 1400 - 20:38
کد خبر : 49031

گلچین اقتصادی روز

گلچین اقتصادی روز

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم. این پیمانه تیتر‌هایی همچون شاخص بورس قرمز شد، افت مقطعی شاخص بورس به معنی پایان روند صعودی بازار سرمایه

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

این پیمانه تیتر‌هایی همچون شاخص بورس قرمز شد، افت مقطعی شاخص بورس به معنی پایان روند صعودی بازار سرمایه نیست، ارزش سهام عدالت چقدر شد؟، نرخ دلار در برابر یوآن چین به پایین‌ترین سطح ۳ ساله رسید، میلیاردر آمریکایی: یوآن زودتر از آن چیزی که فکر می‌کنید دلار را کنار می‌زند و طلای جهانی در قله ۵ ماهه ایستاد را در بر دارد.

+شاخص بورس قرمز شد

به گزارش اقتصاددان به نقل از تابناک ،  در حالی که روز گذشته، شاخص کل بورس اوراق بهادار با کاهش ۱۰ هزار و ۹۶۳ واحدی معادل ۰.۹۵ درصد به یک میلیون و ۱۴۵ هزار و ۹۷۰ واحد رسید، امروز نیز در لحظه انتشار پیمانه شاهد افت نماگر هستیم. به گونه ای که شاخص کل بورس با کاهش ۷۰۱ واحدی مواجه شده است. /جزئیات بیشتر از بازار امروز

+افت مقطعی شاخص بورس به معنی پایان روند صعودی بازار سرمایه نیست

نیما میرزایی کارشناس بازار سرمایه  به افت شاخص بورس در بازار روز گذشته اشاره کرد و افزود: بازار در بسیاری از سهم های شاخص ساز به نقاط ارزندگی نسبی رسیده است؛ بنابراین، در برابر ریزش های شدید مقاومت نشان می دهد و پس از هر بار اصلاح به سرعت و با اولین حضور خریداران، افت قیمتی در این سهم ها جبران می شود. وی اظهار داشت: بازار عمدتا در سهام کوچک و برخی سهام بزرگ همچنان در نگاه بلندمدت و  از نظر تکنیکالی در کانال ریزشی با شیب ملایم قرار دارد که مهمترین دلیل این افت شاخص را می توان در هیجان فروش سهامداران خرد و ترس از کاهش نرخ دلار جستجو کرد.

میرزایی خاطرنشان کرد: افت روز گذشته شاخص بورس به معنی پایان روند صعودی کوتاه مدت بازار نیست، بلکه بازار می تواند در مسیر معاملاتی خود استراحتی را داشته باشد و بعد از آن دوباره به روند صعودی خود ادامه خواهد داد. به نقل از ایرنا؛ این کارشناس بازار سرمایه به راه های بهبود روند معاملات بورس و سبزپوشی شاخص بورس اشاره کرد و افزود: اقدامات زیادی می تواند در این موضوع تاثیرگذار باشد اما سریعترین و منطقی ترین راه حل برای کنترل و تثبیت بازار و رشدهای آتی آن را می توان در کاهش نرخ های بهره بانکی و بین بانکی جستجو کرد. وی اظهار داشت: سازمان بورس اقدامات زیادی را در راستای کاهش هیجان ایجاد شده در معاملات بازار در نظر گرفت؛ اما برخی از اقدامات مانند کاهش نرخ سود بانکی در حیطه اختیارات این  سازمان نیست، بلکه تصمیم گیری آن وابسته به سطوح بالاتر و تصمیم گیران دولتی است.

+ارزش سهام عدالت چقدر شد؟

در پایان معاملات دیروز بازار سهام، ارزش سهام عدالت به ۷ میلیون و ۲۶۶ هزار و ۳۰۷ تومان رسید که نسبت به دیروز ۰.۹ درصد معادل ۷۰ هزار و ۲۴۸ تومان کاهش داشت. با احتساب این موضوع، ارزش ۶۰ درصد قابل فروش سبد ۵۳۲ هزار تومانی سهام عدالت به ۴ میلیون و ۳۵۹ هزار و ۷۸۴ تومان رسیده است.

ارزش سهام عدالت و دارایکم در ۱۰ خردادماه ۱۴۰۰

نرخ دلار در برابر یوآن چین به پایین‌ترین سطح سه ساله رسید

به نقل از راشاتودی، نرخ برابری دلار آمریکا با یوآن چین به پایین‌ترین سطح در سه سال اخیر سقوط کرده است. سرمایه‌گذاران جهان تحت تأثیر رشد قدرتمند اقتصاد چین در مواجهه با پاندمی کرونا به خرید یوآن به عنوان سرمایه امن‌تر روی آورده‌اند. دلار آمریکا در برابر همه ارزهای مهم جهان، دومین افت ماهانه متوالی را به ثبت رساند. نرخ برابری یوآن در بازارهای داخلی چین تا ۶.۳۵۵۳ واحد تقویت شد که بالاترین سطح از ماه می ۲۰۱۸ تا کنون است. تا ساعت ۹:۴۵ روز سه‌شنبه به وقت تهران نرخ برابری یوآن چین با دلار آمریکا در بازارهای خارجی به ۶.۳۷۱ واحد رسید. عامل مهم افت ارزش دلار در روزهای اخیر نگرانی از گزارش جدید فدرال‌رزرو بود که نشان می‌داد، قیمت مصرف‌کننده آمریکا ۳.۱ درصد جهش کرده که این بالاترین تورم از جولای ۱۹۹۲ تا کنون است.

میلیاردر آمریکایی: یوآن زودتر از آن چیزی که فکر می کنید دلار را کنار می زند

به نقل از CNBC، ری دالیو، میلیاردر معروف آمریکایی، می‌گوید: یوآن چین زودتر از آن چیزی که انتظار می رود جای خود را در حساب ذخیره ارزی بین المللی و کشورها باز خواهد کرد. در حال حاضر دلار ارز مرجع حساب ارزی کشورهاست اما دالیو بر این باور است که فضا برای یوآن طی چند سال آینده بسیار بازتر و بزرگ تر خواهد شد. وی که بنیان گذار یکی از بزرگ ترین صندوق های سرمایه گذاری در جهان به نام بریج واتر است، در این باره می گوید: ممکن است در سال های آینده، یوآن به جای دلار به ارز غالب در تجارت بین الملل و تراکنش های مالی جهانی تبدیل شود. این سرمایه دار آمریکایی معتقد است که شرایط به گونه ای پیش خواهد رفت که به یوآن کمک می کند تا در حوزه بین الملل کاربرد وسیع تری پیدا کند. دالیو بر این باور است که یوآن در آینده بسیار جذاب خواهد شد و شکل دیجیتال آن نیز می تواند یک سرمایه گذاری جایگزین منطقی باشد.

طلای جهانی در قله پنج ماهه ایستاد

قیمت طلا در معاملات روز سه شنبه بازار جهانی تحت تاثیر ارزش ضعیف تر دلار و رشد فشارهای تورمی افزایش یافت و نزدیک به بالاترین حد پنج ماه گذشته ایستاد. بهای هر اونس طلا برای تحویل فوری با ۰.۲ درصد افزایش، به ۱۹۱۱ دلار و ۴۵ سنت رسید. بهای معاملات این بازار در ماه می حدود هشت درصد افزایش داشت. در بازار معاملات آتی آمریکا، هر اونس طلا با ۰.۵ درصد افزایش، به ۱۹۱۴ دلار و ۲۰ سنت رسید. مارگارت یانگ، استراتژیست دیلی فارکس در این باره گفت: قیمت طلا روند صعودی پرقدرتی را دنبال می کند و این امر تحت تاثیر افت دلار آمریکا و نگرانی های تورمی روی داده است. شاید عامل دیگری که به رشد قیمت طلا کمک کرده است، بازگشت خریداران چینی و هندی باشد. اگر طلا در کوتاه مدت قیمت ۱۹۲۲ دلار را بشکند، فضا برای صعود بیشتر قیمت این فلز ارزشمند مهیا می شود.

اقتصاد هند با سقوط بی‌سابقه ۷ درصد روبه رو شد

به نقل از فرانس ۲۴، انتشار گزارشی رسمی نشان داد، اقتصاد هندوستان ۷.۳ درصد در سال مالی ۲۰۲۰-۲۰۲۱ که پاندمی کرونا میلیون‌ها تن را بیکار کرد، آب رفته که این بدترین رکود اقتصادی در تاریخ پس از استقلال هند به حساب می‌آید. در سه ماهه ژانویه تا مارس، که سه ماهه چهارم این سال مالی به حساب می‌آید اقتصاد هند ۱.۶ درصد رشد کرد و از اولین رکود تکنیکال خود بعد از ۱۹۴۷ خارج شد. از لحاظ تکنیکی رکود به معنای آب رفتن اقتصاد در دو سه ماهه متوالی تعریف شده است. طبق تحقیق انجام شده توسط دانشگاه بانگالور عظیم پرمجی، سال گذشته ۲۳۰ میلیون هندی به فقر دچار شدند (درآمد کمتر از ۵ دلار در روز). البته در حال حاضر موج دوم کرونا اقتصاد هند را در هم شکسته و در ۸ هفته گذشته ۱۶۰ هزار تن را به کام مرگ فرو برده است. تنها در ماه آوریل ۷.۳ میلیون هندی شغل خود را از دست دادند.

تورم آلمان از سطح هدف خارج شد

نرخ تورم بزرگ ترین اقتصاد جهان به اوج سیزده سال اخیر رسید. به گزارش ایسنا، نرخ تورم آلمان در ماه آوریل به بالای نرخ  هدف گذاری شده ۲ درصدی رسیده است. طبق اعلام مرکز آمار این کشور، متوسط بهای مصرف کننده مثبت ۲.۵ درصد بوده که ۰.۵ درصد بیشتر از رقم ثبت شده ماه قبل و ۰.۲ درصد بیشتر از انتظارات فعالان اقتصادی بوده است. این نرخ تورم که بالاترین تورم مثبت ثبت شده در سیزده سال اخیر در این کشور محسوب می‌شود، بیش از همه تحت تاثیر افزایش قیمت بخش انرژی قرار گرفته که نرخ تورم آن به ۱۰ درصد رسیده است. طبق اعلام مرکز آمار آلمان، تورم در بخش خدمات  به ۲.۲ درصد رسیده است. متوسط نرخ تورم آلمان در سال‌های ۱۹۵۰ تا ۲۰۲۱ برابر با ۲.۱۱ درصد بوده که بالاترین رقم مربوط به اکتبر ۱۹۵۱ با ۱۱.۵۴ درصد و کمترین نرخ تورم نیز تورم منفی ۷.۶۲ درصدی ماه ژوئن سال ۱۹۵۰ بوده است. بر مبنای ماهانه نیز تورم آلمان در این ماه ۰.۵ درصد اندازه‌گیری شده که ۰.۲ درصد بیشتر از تورم ماه قبل بوده است. هسته تورمی که تغییرات قیمت مربوط به گروه مواد غذایی و انرژی را به دلیل نوسانات آن‌ها در نظر نمی‌گیرد، در این ماه به ۰.۶ درصد رسیده است.

قیمت هر بشکه نفت خام برنت از ۷۰ دلار گذشت

قیمت شاخص نفت خام برنت درمعاملات امروز با ۸۳ سنت افزیش به ۷۰ دلار و ۱۵ سنت و قیمت شاخص دبلیوتی‌آی آمریکا با یک دلار و ۲۹ سنت افزایش به ۶۷ دلار و ۶۱ سنت برای هر بشکه رسید. قیمت نهایی شاخص نفت خام برنت روز دوشنبه (دهم خرداد)، ۶۹ دلار و ۴۲ سنت و قیمت شاخص دبلیوتی‌آی آمریکا ۶۶ دلار و ۳۲ سنت بود. افزایش خوش‌بینی به چشم‌انداز تقاضای سوخت در فصل افزایش رانندگی تابستانی ایالات متحده، بزرگ‌ترین مصرف‌کننده نفت جهان، سبب شد قیمت نفت افزایش یابد و قیمت شاخص برنت از ۷۰ دلار برای هر بشکه عبور کند.

+معاون وزیر راه و شهرسازی: قیمت مسکن ۲۰ درصد ارزان شده است

محمود محمود زاده معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی گفت: قیمت مسکن در حال حاضر براساس آمار‌های رسمی صادر شده کاهش ۳ تا ۴ درصدی داشته است، ولی آنچه در بازار مسکن رخ داده و همچنین آمار‌های اعلام شده در برخی مناطق تهران حاکی از آن است که قیمت‌ها بین ۱۵ تا ۲۰ درصد کاهش یافته است. وی ادامه داد: با استفاده از سیاست‌هایی که در سال جدید به کار گرفته‌ایم، امیدواریم شاهد تداوم چشمگیر کاهش قیمت‌ها و ایجاد ثبات قابل قبولی در حوزه مسکن باشیم.

ارزش بازار جهانی ارزهای دیجیتالی بیشتر شد

مجموع ارزش بازار جهانی ارزهای دیجیتالی در حال حاضر ۱۶۴۰ میلیارد دلار برآورد می‌شود که این رقم نسبت به روز قبل ۵.۸۳ درصد بیشتر شده است. در حال حاضر ۵۰ درصد کل بازار ارزهای دیجیتالی در اختیار بیت کوین و ۱۷ درصد در اختیار اتریوم است. بیت‌ کوین ۱۲ سال پیش توسط گروه گمنامی از معامله‌گران بر بستر بلاک‌چین ایجاد شد و از سال ۲۰۰۹ معاملات اولیه آن شکل گرفت.

به‌روزرسانی قیمت ارزهای دیجیتال (تا ساعت ۱۳ ظهر به وقت شرقی)؛ این رده حاوی تغییرات قیمتی ۱۰ ارز دیجیتالی بزرگ از نظر ارزش بازار است.

۱- بیت کوین

قیمت: ۳۷ هزار و ۱۱۸.۴۳ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۳.۹۱ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۰.۹۷ درصد کاهش

۲- اتریوم

قیمت: ۲۶۳۳.۴۰ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۷.۴۴ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۷.۲۰ درصد افزایش

۳- تتر

قیمت: ۱.۰۰ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۰.۰۱ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۰.۰۱ درصد افزایش

۴- بایننس کوین

قیمت: ۳۴۸.۵۷ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۷.۲۸ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۱۰.۷۷ درصد افزایش

۵- کاردانو

قیمت: ۱.۶۷ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۳.۰۳ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۱۳.۲۱ درصد افزایش

۶- ریپل

قیمت: ۱.۰۱ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۱۳.۹۰ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۱۸.۴۰ درصد افزایش

۷- دوج کوین

قیمت: ۰.۳۱۵ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۳.۷۵ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۲.۹۶ درصد کاهش

۸ – یو اس دی کوین

قیمت: ۱.۰۰ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۰.۰۶ درصد کاهش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۰.۰۷ درصد کاهش

۹- پولکا دوت

قیمت: ۲۲.۴۰ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۸.۷۲ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۹.۲۸ درصد افزایش

۱۰- یونی سواپ

قیمت: ۲۷.۲۴ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۹.۰۷ درصد کاهش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۲۴.۲۲ درصد افزایش

+۹۵ درصد مردم مشمول مالیات بر عایدی سرمایه نمی‌شوند

سید محمدرضا میر تاج الدینی، نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان اینکه کلیات طرح مالیات بر عایدی سرمایه در مجلس تصویب شده است، گفت: این طرح روی مالیات بر فعالیت‌های سوداگری که تا به حال جایی ثبت نشده و با درآمدهای کلان و نجومی در زمان محدود و بدون پرداخت مالیات، تمرکز دارد و شامل چهار عنوان ارز، املاک، خودرو و سکه می‌شود. میرتاج الدینی در مورد استثنائات این طرح تصریح کرد: مالیات بر عایدی سرمایه شامل کسانی که نمایشگاه ماشین دارند و بنگاه داران املاک نمی‌شود و همان مالیات معمول را می‌پردازند.

وی با بیان اینکه این مالیات شامل ۹۵ درصد مردم نمی‌شود، گفت: این مالیات شامل کسانی است که در مدت کوتاهی تصاعدی سودی حاصل کرده‌اند و حتی خانواده‌هایی که هر عضو آن به طور مثال خودرویی داشته باشند، مشمول این نوع مالیات نخواهند بود. نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه ضمن تأکید بر لزوم وجود فرمولی برای تعیین محاسبه نرخ تورم اظهار کرد: در بحث بررسی جزئیات، این پیشنهاد در کمیسیون مورد توجه قرار خواهد گرفت. میرتاج الدینی در مورد مالیات بر سرمایه خاطرنشان کرد: مجلس مسیر میانه را انتخاب کرده و با هدف توزیع عادلانه ثروت در جامعه و تنظیم آن، بیشتر نشدن ضریب جینی و فاصله طبقاتی و رشد اقتصادی متعادل در اصل درآمد‌ها در چارچوب اقدامات کلان، مسیر خود را طی می‌کند. درآمد حاصله وارد خزانه کل می‌شود و از ۶ تا ۸ درصد درآمد را می‌توان از طریق این مالیات به دست آورد و موجب می‌شود تراز عملیاتی بودجه کشور مثبت شده و کسری نخواهیم داشت. مردم نگران این مالیات نباشد، چون شامل گروه اندکی است که براساس فعالیت‌های سوداگرانه اقتصادی، عایدی دارند.

 

خواننده معزز سلام ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر بالا در پایین صفحه ( ثبت دیدگاه) موجب امتنان است .

 

ع

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....