تاریخ انتشار : شنبه 8 خرداد 1400 - 18:06
کد خبر : 48648

گلچین اقتصادی روز

گلچین اقتصادی روز

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم. این پیمانه تیتر‌هایی همچون درخشش هفتگی نفت با وجود نگرانی از تولید بالاتر ایران، آمریکا در مسیر رسیدن به

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

این پیمانه تیتر‌هایی همچون درخشش هفتگی نفت با وجود نگرانی از تولید بالاتر ایران، آمریکا در مسیر رسیدن به بالاترین کسری بودجه بعد از جنگ جهانی دوم، قیمت تخم مرغ همچنان زیر نرخ مصوب است، ارزانی ۲۰ درصدی میوه در راه است و رالی دلار در بازار‌های جهانی را در بر دارد.

 

ذخایر ارزی خارجی روسیه به رکورد ۶۰۰ میلیارد دلار رسید

به گزارش اقتصاددان به نقل از تابناک ،  به نقل از راشاتودی، بانک مرکزی روسیه در گزارش جدید خود اعلام کرد، میزان ذخایر ارزی و طلای روسیه در این هفته بیش از یک درصد نسبت به هفته گذشته جهش کرده و به رکورد تاریخی ۶۰۰.۹ میلیارد دلار رسیده است. در گزارش این بانک آمده است: میزان ذخایر ارزی و طلای روسیه در هفته منتهی به ۲۱ می، ۷ میلیارد دلار یا ۱.۲ درصد جهش کرده است. این در حالی است که بانک مرکزی روسیه قبلاً سطح هدف ذخایر خود را ۵۰۰ میلیارد دلار تعیین کرده بود. در این گزارش همچنین آمده است میزان ذخایر ارزی خارجی و طلای روسیه در یک سال گذشته تا یکم ژانویه ۲۰۲۱ با رشدی ۷.۵ درصدی روبه رو شده و به ۵۹۵.۸ میلیارد دلار رسیده است.

پیش بینی تحلیلگران از روند قیمت طلا

در نظرسنجی هفتگی طلای کیتکونیوز، کارشناسان وال استریت و سرمایه گذاران غیرحرفه ای نسبت به روند افزایشی این فلز ارزشمند در هفته جاری خوش بین بودند. به گزارش ایسنا، این خوش بینی بی دلیل نیست، چون اونس طلا در دو ماه گذشته بیش از ۲۲۰ دلار افزایش قیمت داشته و هفته گذشته از مرز ۱۹۰۰ دلار عبور کرد. بهای هر اونس طلا در معاملات روز جمعه بازار آمریکا با شش دلار و ۸۰ سنت معادل ۰.۴ درصد افزایش، در ۱۹۰۵ دلار و ۳۰ سنت بسته شد و برای کل هفته ۱.۵ درصد رشد و برای ماه می حدود ۷.۸ درصد رشد ثبت کرد. با ادامه روند صعودی طلا، تحلیلگران انتظار دارند طلا در حرکت بعدی سطح ۱۹۵۰ دلار را بشکند و به رکورد بالای قبلی بازگردد. آدام بوتون، استراتژیست ارشد بازار در فارکس لایو به کیتکونیوز گفت: هیچ دلیلی برای مقابله با روندی نظیر روند فعلی که در بازار طلا دیده می شود، وجود ندارد.

در نظرسنجی هفته جاری کیتکونیوز از تحلیلگران وال استریت ۱۴ تن شرکت کردند که از میان آنها، ۵۷ درصد به افزایش قیمت طلا و ۲۱.۵ درصد به کاهش قیمت طلا رای دادند، در حالی که ۲۱.۵ درصد هم نظری نداشتند. در نظرسنجی آنلاین کیتکونیوز از سرمایه گذاران خُرد، ۱۲۳۶ تن شرکت کردند که از میان آنها، ۶۷ درصد افزایش قیمت طلا و ۱۷ درصد کاهش قیمت طلا را پیش بینی کردند و ۱۶ درصد نظری نداشتند. در نظرسنجی قبلی کیتکونویز هر دو گروه کارشناسان وال استریت و سرمایه گذاران پیش بینی کرده بودند اونس طلا به ۱۹۰۰ دلار صعود می کند که روز چهارشنبه چنین اتفاقی افتاد و طلا به بالاترین قیمت در چهار ماه و نیم گذشته رسید. تحلیلگران ارزش ضعیفتر دلار آمریکا، تورم بالاتر، نوسان رمزارزها و روند صعودی فصلی طلا را عامل خوش بینی به افزایش قیمت این فلز ارزشمند عنوان کردند.

+درخشش هفتگی نفت با وجود نگرانی از تولید بالاتر ایران

قیمت نفت برنت روز جمعه افزایش یافت و در بالاترین رکورد دو سال گذشته ایستاد و تحت تاثیر آمار اقتصادی مطلوب آمریکا و انتظارات برای بهبود تقاضای جهانی که نگرانی ها نسبت به عرضه بیشتر نفت ایران پس از رفع تحریم ها را تحت الشعاع قرار داد، رشد هفتگی چشمگیری به ثبت رساند.

بهای معاملات نفت برنت با ۱۷ سنت معادل ۰.۲ درصد افزایش، در ۶۹ دلار و ۶۳ سنت در هر بشکه بسته شد. نفت برنت برای کل هفته ۳.۴ درصد و در ماه می ۲.۲ درصد رشد قیمت به ثبت رساند. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا برای تحویل در ژوییه با ۵۳ سنت معادل ۰.۸ درصد کاهش، در ۶۶ دلار و ۳۲ سنت در هر بشکه بسته شد. شاخص نفت آمریکا هفته گذشته ۴.۳ درصد و برای ماه می هم ۴.۳ درصد رشد نشان داد. آمار روز چهارشنبه اداره اطلاعات انرژی آمریکا که کاهش هفتگی ذخایر نفت و فرآورده های نفتی آمریکا را نشان داد، کاهش شاخص نفت آمریکا را محدود کرد.

اوژن واینبرگ، تحلیلگر کومرس بانک گفت: نفت برنت تحت تاثیر آمار اقتصادی مطلوب و ریسک پذیری میان سرمایه گذاران در بازارهای مالی، حرکت جدیدی را به سمت مرز روانی مهم ۷۰ دلار آغاز کرده است. نگرانیها نسبت به دورنمای تقاضا به دلیل پاندمی جای خود را به خوش بینی به بازگشت سریع مصرف کننده می دهد. تحلیلگران انتظار دارند تقاضای جهانی برای نفت در سه ماهه سوم امسال تحت تاثیر سفرهای تابستانی در اروپا و آمریکا پس از برنامه های گسترده ای که برای واکسیناسیون کووید ۱۹ اجرا شده است، به نزدیک ۱۰۰ میلیون بشکه در روز بهبود پیدا کند.

رالی دلار در بازار‌های جهانی

ارزش دلار مقابل بیشتر ارزهای مهم افزایش پیدا کرد. شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات امروز با ۰.۴۱ درصد افزایش نسبت به روز گذشته در سطح ۹۰.۳۹۸ واحد بسته شد. نرخ برابری هر فرانک سوئیس نیز معادل ۱.۱۰۷ دلار اعلام شد. (نرخ های فوق بر حسب ساعت پایانی معاملات بازارهای ارزی نیویورک محاسبه شده است.)

آمریکا در مسیر رسیدن به بالاترین کسری بودجه بعد از جنگ جهانی دوم

به نقل از نیویورک تایمز، جوبایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، قصد دارد طی ساعات آینده، طرح بودجه ۶ هزار میلیارد دلاری را که برای سال آینده تدوین شده به کنگره این کشور ارائه دهد. در صورت تصویب این طرح دولت فدرال در آمریکا در سال ۲۰۲۲ در مسیر روبه‌رو شدن با بالاترین کسری بودجه از جنگ جهانی دوم به بعد تا ۱۰ سال آینده قرار خواهد گرفت. در حالی که این بودجه شامل افزایش هزینه‌ها در بازسازی زیرساخت‌های آمریکا و افزایش منابع مالی مربوط به فعالیت‌های اجتماعی در این کشور می‌شود، در عین حال پول تخصیص داده شده به بودجه دفاعی این کشور نیز افزایش یافته و نهایتاً باعث خواهد شد کسری بودجه فدرال به میزان قابل توجهی در این کشور رشد کند. آمریکا در قالب این بودجه تلاش خواهد کرد تا آنجا که می‌تواند رقابت‌پذیری صنایع این کشور در بازار جهانی را افزایش داده و در کنار آن میزان آلایندگی در این کشور نیز کاهش یابد. قرار است تا سال ۲۰۳۱ بودجه عموی در آمریکا به ۸.۲ تریلیون دلار افزایش یابد و همین امر کسری بودجه ۱.۳ تریلیون دلاری را برای اقتصاد این کشور به بار خواهد آورد که از جنگ جهانی دوم به بعد بی‌سابقه خواهد بود.

باز هم اثر چینی روی بیتکوین!

احتمال تشدید مجازات استخراج کنندگان ارزهای دیجیتالی در چین مجددا باعث ریزش بازار ارزهای دیجیتالی شد.

به نقل از سی‌ان‌بی‌سی، انتشار خبری مبنی بر احتمال تشدید مجدد محدودیت ها بر روی استخراج کنندگان ارزهای دیجیتالی در چین مجددا باعث افزایش فشار فروش در بازارها شده است. طبق گفته برخی منابع خبری چینی، دولت می خواهد پس از ممنوع اعلام کردن استخراج ارزهای دیجیتالی، متخلفان را با مجازات سنگینی جریمه کند. البته داده ها حاکی از آن است که استخراج کنندگان بیتکوین کماکان تمایل کمی برای فروش بیت کوین های در اختیار خود دارند.

مجموع ارزش بازار جهانی ارزهای دیجیتالی در حال حاضر ۱۵۹۰ میلیارد دلار برآورد می‌شود که این رقم نسبت به روز قبل ۸.۴۴ درصد کمتر شده است. در حال حاضر ۵۰ درصد کل بازار ارزهای دیجیتالی در اختیار بیت کوین و ۱۷ درصد در اختیار اتریوم است. بیت‌ کوین دوازده سال پیش توسط گروه گمنامی از معامله‌گران بر بستر بلاک‌چین ایجاد شد و از سال ۲۰۰۹ معاملات اولیه آن شکل گرفت.

به‌روزرسانی قیمت ارزهای دیجیتال (تا ساعت ۱۳ ظهر به وقت شرقی)؛ این رده حاوی تغییرات قیمتی ۱۰ ارز دیجیتالی بزرگ از نظر ارزش بازار است.

۱- بیت کوین

قیمت: ۳۶ هزار و ۵۶۴.۵۱ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۷.۶۴ درصد کاهش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۱۰.۲۸ درصد کاهش

۲- اتریوم

قیمت: ۲۵۶۵.۱۷ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۸.۳۴ درصد کاهش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۳.۶۱ درصد کاهش

۳- تتر

قیمت: ۱.۰۰ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۰.۰۱ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۰.۰۱ درصد کاهش

۴- بایننس کوین

قیمت: ۳۳۱.۲۹ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۱۱.۶۴ درصد کاهش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۱۲.۳۱ درصد کاهش

۵- کاردانو

قیمت: ۱.۵۴ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۱۰.۷۳ درصد کاهش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۸.۲۹ درصد کاهش

۶- ریپل

قیمت: ۰.۸۸۸ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۱۲.۴۳ درصد کاهش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۲۰.۵۸ درصد کاهش

۷- دوج کوین

قیمت: ۰.۳۱۴ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۸.۰۹ درصد کاهش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۱۹.۰۶ درصد کاهش

۸ – یو اس دی کوین

قیمت: ۱.۰۰ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۰.۰۱ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۰.۰۱ درصد کاهش

۹- پولکا دوت

قیمت: ۲۱.۸۲ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۷.۳۵ درصد کاهش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۲۱.۰۹ درصد کاهش

۱۰- یونی سواپ

قیمت: ۲۷.۰۴ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۶.۲۴ درصد کاهش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۶.۵۶ درصد افزایش

+قیمت تخم مرغ همچنان زیر نرخ مصوب است

ناصر نبی پور رئیس هیات مدیره اتحادیه مرغ تخم‌گذار استان تهران قیمت هر کیلوگرم تخم مرغ را درب مرغداری بین ١٠ هزار و ٩٠٠ تا ١١ هزار تومان اعلام کرد و گفت: با اتمام ماه مبارک رمضان و افزایش جزئی مصرف قیمت تخم مرغ بین ۴٠٠ تا ۵٠٠ تومان افزایش یافته است. وی ادامه داد: این قیمت با نرخ مصوب ١۴ هزارتومانی که دولت تعیین کرده ٣ هزار تومان فاصله دارد. نبی پور با اشاره به افزایش قیمت مصوب نهاده‌های دامی و نیز افزایش سایر مؤلفه‌های تولید، گفت: ما با مسئولان مربوطه برای افزایش نرخ مصوب تخم مرغ مکاتبات فراوان داشته‌ایم و حتی مستندات لازم را نیز ارائه کرده‌ایم اما تاکنون کسی توجهی به این مسأله نشان نداده است. وی تاکید کرد: ادامه روند موجود منجر به ورشکستگی تولیدکنندگان می‌شود و در آینده‌ای نزدیک وضعیت تخم مرغ، بدتر از آن خواهد شد که درباره مرغ شاهد بودیم. /مهر

+ارزانی ۲۰ درصدی میوه در راه است

رئیس اتحادیه بارفروشان میدان مر‌کزی میوه و تره بار با اشاره به اینکه کمبودی در عرضه میوه نداریم، اظهار کرد: هم اکنون در عرضه فرنگی جات، صیفی جات و میوه نه تنها کمبود نداریم، بلکه با مازاد روبرو هستیم. وی قیمت کنونی هر کیلو طالبی را ۵ هزار تومان، ملون ۳ هزار تومان، جانا ۳ هزار و ۵۰۰ تا ۴ هزار تومان، خربزه مشهدی ۵ هزار تا ۶ هزار تومان، هندوانه میکادو گرد یک هزار و ۵۰۰ تا ۲ هزار و ۵۰۰ تومان و هندوانه بیضی ۳ هزار تا ۳ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام کرد.دارای ی نژاد قیمت کنونی هر کیلو زردآلو در میدان مرکزی میوه تره بار را ۱۵ هزار تا ۴۰ هزار تومان اعلام کرد و افزود: در حال حاضر هر کیلو توت فرنگی با نرخ ۱۵ هزار تا ۲۵ هزار تومان،گیلاس تکدانه ۶۰ هزار تومان، گیلاس صورتی ۲۰ هزار تومان، هلو ۱۰ هزار تا ۲۰ هزار تومان، گوجه سبز ۱۰ هزار تا ۳۰ هزار تومان و شلیل نوبرانه ۵۵ هزار تومان در میدان مرکزی و حداکثر با احتساب ۳۵ درصد سود در خرده فروشی ها باشد عرضه شود.

رئیس اتحادیه بارفروشان میدان مرکزی با اشاره به نرخ دیگر‌ میوه ها در میدان مرکزی بیان‌ کرد: قیمت کنونی هر کیلو پرتقال ۳ هزار تا ۷ هزار تومان، سیب ۳ هزار تا ۹ هزار تومان، موز ۲۲ هزار تا ۲۵ هزار تومان، خیار درختی ۳ هزار تا ۴ هزار تومان و خیار رسمی ۴ هزار تا ۵ هزار تومان است. وی با اشاره به دلیل گرانی گوجه فرنگی‌ در بازار بیان کرد: با توجه به بارندگی و کاهش عرضه محصول ناشی از عدم برداشت محصول یکی از دلایل اصلی نوسانات قیمت در بازار محسوب می شود که از هفته آینده با ازدیاد عرضه بازار به تعادل می رسد. رئیس اتحادیه بارفروشان میدان مرکزی قیمت فعلی هر کیلو گوجه فرنگی در میدان مرکزی را ۴ هزار تا ۵ هزار تومان، سیب زمینی ۳ هزار تا ۴ هزار و ۵۰۰ تومان و پیاز یک هزار و ۵۰۰ تا ۳ هزار تومان اعلام کرد و افزود: با ازدیاد عرضه محصول از هفته آینده پیش بینی می شود که قیمت تمامی اقلام میوه، صیفی و فرنگی‌ جات ۱۰ تا ۲۰ درصد کاهش یابد. وی قیمت کنونی هر کیلو سبزی خوردن را ۵ هزار تومان و سبزی جور( پلو،آش،قورمه) ۶ هزار تومان اعلام کرد. دارایی نژاد در پایان تصریح کرد: بنا بر آمار ورودی میدان مرکزی میوه و تره بار بیش از تقاضاست که با این وجود، کمبودی در توزیع نداریم. /باشگاه خبرنگاران جوان

حرکت صعودی دلار در روز تعطیل

دنیای اقتصاد نوشت: اسکناس آمریکایی در معاملات پشت خطی حتی به محدوده ۲۳ هزار و ۵۰۰ تومان نزدیک شد. تحلیلگران فنی باور دارند، تثبیت دلار بالای محدوده ۲۳ هزار و ۳۰۰ تومانی می‌تواند خریداران بیشتری را وارد بازار کند. در حالی که برخی معامله‌گران انتظار بالا رفتن سرعت رشد دلار را دارند، گروه دیگری معتقدند که بازارساز در برابر رشد قیمت‌ها ایستادگی خواهد کرد. از نگاه آنها، بازارساز با عرضه ارز مانع از آن خواهد شد که قیمت، بالای مرز ۲۳ هزار تومان بماند. از نگاه آنها، نوسانات پشت خطی انتهای هفته بیشتر حاصل جوسازی نوسان‌گیران بود و نمی‌تواند در فضای واقعی بازار ادامه پیدا کند.

 

خواننده معزز سلام ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر بالا در پایین صفحه ( ثبت دیدگاه) موجب امتنان است .

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....