تاریخ انتشار : چهارشنبه 29 اردیبهشت 1400 - 19:40
کد خبر : 47484

گلچین اقتصادی روز

گلچین اقتصادی روز

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم. به گزارش اقتصاددان به نقل از تابناک ،  این پیمانه تیتر‌هایی همچون اتاق اصناف: نانوایی‌ها اجازه افزایش قیمت ندارند،

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

به گزارش اقتصاددان به نقل از تابناک ،  این پیمانه تیتر‌هایی همچون اتاق اصناف: نانوایی‌ها اجازه افزایش قیمت ندارند، دلار جهانی یک پله عقب رفت، ارزش سهام عدالت چقدر شد؟، سهام استرالیا سقوط کردند، هکر‌هایی که بیت کوین گرفتند! قیمت طلا به بالاترین سطح ۴ ماهه رسید، چرا طلای سیاه امروز ارزان شد؟ و برخورد خودران «تسلا» با خودروی پلیس را در بر دارد.

+اتاق اصناف: نانوایی‌ها اجازه افزایش قیمت ندارند

اتاق اصناف از دولت تقاضا کرده همان طور که نرخ خدمات دولتی مانند انرژی را برای جلوگیری از بروز خسارت به واحدهای تولید کننده افزایش می دهد، نرخ نان را نیز متناسب با تورم کشور افزایش دهد و تاکید کرده تا زمان تصویب اصلاحیه، نرخ هیچ یک از واحدهای نانوایی مجاز به افزایش نرخ غیرقانونی نیست. به گزارش ایسنا، گزارش میدانی از نانوایی‌ها نیز حاکی از آن است که در حال حاضر برخی‌ از نانوایی‌ها با آرد یارانه‌ای قیمت‌های خود را بالا برده‌اند و نان بربری را به قیمت ۲۰۰۰ تومان، نان سنگک ساده را به قیمت ۳۰۰۰ تومان و نان لواش را ۴۵۰ تومان عرضه می‌کنند. این در حالی است که بر اساس سامانه ۱۲۴ هنوز قیمت مصوب نان بربری ساده یارانه‌ای ۱۰۰۰ تومان، سنگک ساده یارانه‌ای ۱۲۰۰ تومان، تافتون ساده یارانه ای ۵۵۰ تومان و لواش ساده یارانه‌ای ۳۰۰ تومان است. قیمت مصوب واحدهای نانوایی آزادپز نیز در سامانه ۱۲۴ به ترتیب ۱۵۰۰، ۱۸۰۰، ۸۵۰ و ۴۵۰ تومان برای نان‌های بربری، سنگک، تافتون و لواش ثبت شده است.

+قیمت گذاری دلار صرافی ملی در کانال ۲۲

در معاملات امروز بازار ارز، هر اسکناس دلار آمریکا در صرافی‌های بانکی و مجاز سطح کشور به نرخ ۲۱۸۹۲ تومان از مردم خریداری می‌شود و در مقابل با کاهش ۱۹۹ تومانی نسبت به روز قبل، به قیمت ۲۲۳۳۴ تومان به متقاضی دریافت دلار فروخته می‌شود.

دلار جهانی یک پله عقب رفت

شاخص دلار مجددا به زیر ۹۰ واحد رسید. شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات امروز با ۰.۳۸ درصد کاهش نسبت به روز گذشته در سطح ۸۹.۷۹۷ واحد بسته شد. نرخ برابری هر فرانک سوئیس نیز معادل ۱.۱۱۴ دلار اعلام شد. (نرخ های فوق بر حسب ساعت پایانی معاملات بازارهای ارزی نیویورک محاسبه شده است.)

+شاخص کل بورس بازهم ریزش کرد

در حالی که روز گذشته، شاخص کل بورس اوراق بهادار با کاهش ۱ هزار و ۱۳۰ واحدی معادل ۰.۱۰ درصد به یک میلیون و ۱۷۳ هزار و ۵۳۰  واحد رسید، امروز و در لحظه انتشار این پیمانه، نماگر کل بورس با ریزش دوازده هزار واحدی مواجه شده است. / جزئیات بیشتر

+ارزش سهام عدالت چقدر شد؟

در پایان معاملات دیروز بازار سهام، ارزش سهام عدالت به ۷ میلیون و ۷۸۶ هزار و ۱۲۱ تومان رسید که نسبت به دیروز ۰.۱ درصد معادل ۸ هزار و ۲۳۳ تومان کاهش داشت. با احتساب این موضوع، ارزش ۶۰ درصد قابل فروش سبد ۵۳۲ هزار تومانی سهام عدالت به ۴ میلیون و ۶۷۱ هزار و ۶۷۲ تومان رسید.

افت سهام آسیایی / سهام استرالیا سقوط کردند

سهام آسیا اقیانوسیه در معاملات امروز، چهارشنبه، در حالی سقوط کردند که برخی بازارهای منطقه به علت تعطیلات رسمی بسته بودند. جامع‌ترین شاخص سهام آسیا اقیانوسیه ام‌اس‌سی‌آی بدون سهام ژاپن ۰.۳۲ درصد افت کرد، در حالی که نیکی ژاپن ۱.۵۳ درصد سقوط کرد. کامپوزیت شانگهای چین ۰.۲۶ درصد پایین آمد. در استرالیا شاخص ای‌اس‌اکس با سقوط سنگین ۱.۸۰ درصدی روبه رو شد. این در حالی بود که بازارهای مالی هنگ‌کنگ و کره‌جنوبی به علت تعطیلات ملی بسته بودند.

سقوط سنگین ارزهای دیجیتال به دنبال ممنوعیت در چین

سی‌ان‌بی‌سی: قیمت ارزهای دیجیتال به دنبال اعلام ممنوعیت معاملات این ارزها توسط مؤسسات مالی و اعتباری چین به شدت سقوط کرد و قیمت بیت‌کوین، بزرگترین ارز دیجیتال جهان، به زیر ۴۰ هزار دلار بازگشت. پس از انتشار خبری مبنی بر اینکه بانک‌ها و مؤسسات مالی چین، از هرگونه عملیات بانکی مرتبط با معاملات ارزهای دیجیتال منع شده‌اند، ارزش بیت‌کوین با سقوطی ۷.۷۳ درصدی (تا ساعت ۱۰:۵۱ به وقت تهران) به ۳۹,۷۸۱.۷۳ دلار بازگشت.

سقوط سنگین ارزهای دیجیتال به دنبال ممنوعیت در چین/ توئیتربازی با بیت کوین کار دست ایلان ماسک داد/ قیمت گذاری دلار صرافی ملی در کانال ۲۲/ شاخص کل بورس بازهم ریزش کرد

ارزش اتروم، دومین ارز مجازی بزرگ جهان با سقوطی ۱۱.۰۲ درصدی به ۳,۰۰۷.۰۶ دلار رسید. ریپل، سومین ارز دیجیتالی جهان با سقوط ۷.۴۱ درصدی به ۱.۴۶ دلار رسید. قیمت ارزهای مجازی به دنبال توییت‌های اخیر ایلان ماسک، مالک تسلا و انتقاد او از مصرف انرژی بالای این ارزها و آسیب وارده به محیط زیست، تحت فشار قرار داشت. با سقوط ارزش بیت کوین به زیر ۴۰ هزار دلار که برای اولین بار در ۱۴ هفته اخیر رخ داد، ۲۸۰ میلیارد دلار از ارزش بازار ارزهای مجازی جهان بر باد رفت.

توئیتربازی با بیت کوین کار دست ایلان ماسک داد

بلومبرگ: طی دو سه روز گذشته ایلان ماسک با یک توئیت یک کلمه‌ای باعث شد تا قیمت بیت کوین سقوط کند. این توئیتربازی‌ها باعث شد تا سهام شرکت تسلا سقوط سنگینی را تجربه کرده و باعث شود که ایلان ماسک، جایگاه ثروتمندترین فرد جهان را از دست بدهد. حالا این سرمایه‌دار بزرگ آمریکایی به جایگاه سومین ثروتمند جهان تنزل پیدا کرده است. ماسک توانسته بود در ماه مارس جایگاه ثروتمندترین فرد جهان را از آن خود کند؛ اما حالا جف بزوس، بنیانگذار و سهامدار شرکت آمازون، و برنارد آرنو، مالک شرکت LVMH از وی سبقت بگیرند و ماسک به جایگاه سوم سقوط کند.

هم اکنون ثروت ماسک ۱۶۰.۶ میلیارد دلار برآورد می‌شود که نسبت به پنج ماه پیش ۲۴ درصد سقوط کرده است. اصلی‌ترین دلیل سقوط دارایی ایلان ماسک، سقوط سهام شرکت تسلا بوده که فقط شب گذشته ۲.۱ درصد کاهش داشته است. ارزش سهام شرکت تسلا از بیشینه خود در ماه ژانویه ۸۸۳ دلار بود، حالا به ۵۷۶ دلار سقوط کرده است. البته همه این اتفاقات فقط به خاطر سقوط سهام تسلا نیست، بلکه اظهارات ایلان ماسک درباره بیت کوین هم مزید بر علت شده است. روز یکشنبه ایلان ماسک در پاسخ به یک توئیت که نوشته بود، بیت کوین باز‌ها پس از آنکه بفهمند ایلان ماسک بیت کوین‌های تسلا را در سقف قیمت فروخته بر سر خود خواهند زد، نوشت: واقعا همین امر باعث شد تا ارزش بیت کوین تا ۴۲ هزار و ۴۴۱ دلار سقوط کند. هرچند پس از ساعتی ماسک نوشت که تسلا بیت کوین‌هایش را نفروخته، همین که وی دیر نسبت به این مساله شفاف‌سازی کرد، باعث شد تا بازار جهانی ارز‌های مجازی سراسر قرمزپوش شود.

برخورد خودران «تسلا» با خودروی پلیس

ایسنا: یک خودروی تسلا که در حالت خودران بود، به ماشین پارک شده معاون کلانتر در ایالت واشنگتن برخورد کرد. به گزارش ان‌بی‌سی در این تصادف هیچ‌کس آسیب ندیده، ولی خودروی متعلق به کلانتری شهر اسنوهومیش، آسیب جدی دید.سیستم خودران تسلا برای کمک به راننده طراحی شده است اما کامل خودکار نیست. راننده این خودروی تسلا گفته که تصور می‌کرده ماشین خودکار حرکت می‌کند.زمانی که خودروی تسلا به خودروی معاون کلانتر برخورد کرد، او در حال بررسی یک تصادف بود و ماشین را کنار جاده پارک کرده و چراغ‌های اضطراری آن را روشن گذاشته بود.

دفتر کلانتری در بیانیه‌ای در فیس‌بوک گفته است: این اتفاق یادآوری خوبی برای این است که بدانیم شاید خودروها سیستم خودرانی برای کمک به راننده داشته باشند؛ اما نمی‌توان به تنهایی به آنها اعتماد کرد که شما را از مقصدی به مقصد دیگر برسانند.راننده خاطی جریمه شد. شرکت تسلا در حال حاضر در وب‌سایتش نوشته است که قابلیت خودران خودروهایش نیازمند نظارت فعال راننده بوده و راننده باید دست‌هایش را روی فرمان نگه داشته و هر لحظه آماده کنترل خودرو باشد.تصادف‌های زیادی رخ داده است که سیستم خودران در آن دخیل بوده از جمله تصادفی مرگبار در سال ۲۰۱۸ و تصادفی که به تازگی جان دو نفر را گرفت.

هکرهایی که بیت کوین گرفتند!

بررسی جدید نشان داد، گروه هکری دارک ساید که عامل حمله باج افزاری به شرکت کلونیال پایپ لاین و تعطیل شدن بزرگترین شبکه خط لوله سوخت رسانی آمریکا بوده، مجموعا ۹۰ میلیون دلار باج در قالب بیت کوین دریافت کرده است.

قیمت طلا به بالاترین سطح ۴ ماهه رسید

سی‌ان‌بی‌سی: قیمت جهانی طلا در معاملات امروز، چهارشنبه، در حالی افزایش یافت که ارزش دلار پیش از انتشار صورت‌جلسه‌های فدرال‌رزرو پایین آمد. نگرانی از تورم آمریکا هم سرمایه‌گذاران را به سوی خرید طلا سوق داده است. تا ساعت ۷:۲۷ به وقت تهران، قیمت هر خرید نقدی هر اونس طلا در بورس لندن، اسپات‌گلد، ۰.۱ درصد افزایش یافت و به ۱٫۸۷۰ دلار رسید. قیمت پیش‌خرید هر اونس طلای آمریکا هم ۰.۱ درصد بالا آمد و به ۱٫۸۷۴ دلار رسید.

چرا طلای سیاه امروز ارزان شد؟

قیمت نفت برنت در معاملات امروز، چهارشنبه در حالی بیش از یک درصد افت کرد که دیشب با رسیدن به ۷۰ دلار بالاترین قیمت در دو ماه اخیر را به ثبت رسانده بود. بازگشایی اقتصاد اروپا و داده‌های اقتصادی قوی از سایر نقاط جهان قیمت‌ها را تقویت کرده بود، در حالی که تداوم بحران کرونا در هند، سومین مصرف‌کننده بزرگ نفت خام جهان، قیمت‌ها را پایین آورد. تا ساعت ۷:۲۱ به وقت تهران، قیمت پیش‌خرید هر بشکه نفت خام برنت، بنچ‌مارک بین‌المللی قیمت نفت، ۱.۰۳ درصد سقوط کرد و به ۶۸.۰۰ دلار بازگشت. قیمت پیش‌خرید هر بشکه نفت خام تگزاس غرب آمریکا، دابلیوتی‌آی، ۱.۱۱ درصد سقوط کرد و به ۶۴.۷۶ دلار بازگشت. پیشرفت در مذاکرات ایران و آمریکا و احتمال بازگشت پرقدرت این کشور به بازارهای نفت جهان، عاملی دیگری برای کاهش قیمت نفت بود.

+فایل‌های فروش ملکی آب رفت

رصد بازار خرید و فروش ملک از افت نسبی فایل‌های فروش حکایت دارد. بررسی‌های «دنیای‌اقتصاد» از وضعیت بازار خرید و فروش، حاکی از آن است که کمبود تعداد فایل‌های فروش، قدرت انتخاب را از متقاضیان خرید گرفته است. طی هفته‌های گذشته کاهش تعداد فایل‌های فروش ملکی باعث‌شده متقاضیان خرید تنها پس از چند روز گشت و گذار در بازار، با فایل‌های تکراری مواجه شوند. نتیجه تحقیقات از علت افت تعداد فایل‌های فروش ملک نشان می‌دهد ۲ عامل نقش بسزایی در این موضوع داشته‌اند.

به اعتقاد برخی واسطه‌های ملکی فعال در سطح شهر تهران، یکی از مهم‌ترین عوامل آن هدایت فروشندگان به آگهی‌های مجازی به واسطه تعطیلی دو هفته‌ای بنگاه‌های معاملات ملکی در پیک شیوع‌کرونا بوده است. برخی فعالان بازار خرید و فروش مسکن معتقدند، تقاضای خرید نیز به دلیل کاهش ریسک‌های اقتصادی و غیراقتصادی کاهش داشته اما تعداد فایل‌های فروش حتی برای تقاضای فعلی هم پایین است. به اعتقاد واسطه‌های فروش ملکی، امید به کاهش قیمت مسکن در بین تقاضای مصرفی نیز دومین عاملی است که باعث شده، سطح انتظارات قیمتی در بین خریداران کاهش یابد و این موضوع برخی فروشندگان را که عجله‌ای برای فروش ندارند، از فروش ملک منصرف کرده است. در نهایت دو عامل تعطیلی دو هفته‌ای واسطه‌های ملکی در پیک چهارم کرونا و هدایت آگهی‌ها به پلت‌فرم‌های مجازی، کاهش انتظارات تورمی و انصراف برخی فروشندگان از فروش باعث کاهش نسبی تعداد فایل‌ها شده است. /دنیای اقتصاد

خواننده معزز سلام ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر بالا در پایین صفحه ( ثبت دیدگاه) موجب امتنان است .

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....