تاریخ انتشار : دوشنبه 27 اردیبهشت 1400 - 19:49
کد خبر : 47225

گلچین اقتصادی روز

گلچین اقتصادی روز

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم. این پیمانه تیتر‌هایی همچون شاخص کل بورس قرمز شد، علت افت شاخص بورس چیست؟ ارزش سهام عدالت به چند

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

این پیمانه تیتر‌هایی همچون شاخص کل بورس قرمز شد، علت افت شاخص بورس چیست؟ ارزش سهام عدالت به چند میلیون تومان رسید؟، عرضه اولیه فتوسا چقدر نقدینگی می‌خواهد؟ سهام آسیا اقیانوسیه نوسان کرد، قیمت جدید نان در تهران هنوز اعلام نشده است و برنت در آستانه ۷۰ دلاری شدن را در بر دارد.

+شاخص کل بورس قرمز شد

به گزارش اقتصاددان به نقل از تابناک ، در حالی که روز گذشته، شاخص کل بورس اوراق بهادار با کاهش ۷۸۹ واحدی معادل ۰.۰۷ درصد به یک میلیون و ۱۸۸ هزار و ۵۲۴ واحد رسیده بود، امروز در لحظه انتشار این پیمانه، نماگر کل بورس با افت ۵۹۵۹ واحدی مواجه شده است. /جزئیات بیشتر

+علت افت شاخص بورس چیست؟

روحی کارشناس بازار سرمایه به علت افت شاخص بورس در بازار روز گذشته اشاره کرد و افزود: تا زمانی که اعتماد عمومی به سرمایه گذاری در بورس بازنگردد و زمینه ورود حجم گسترده نقدینگی به این بازار فراهم نشود، نمی توان در انتظار رشد پرشتاب شاخص بورس بود. در چند وقت گذشته، معاملات بورس با نوسان همراه شد که چنین روندی ادامه دار است و نقدینگی موجود در بازار در بین سهام مختلف گردش پیدا خواهند کرد. از هفته گذشته و از زمانی که بازار شروع به خروج از صفوف فروش کرد شاهد توجه معاملات این بازار به سمت سهام پالایشی بودیم. با توجه به وزن سنگین سهام این گروه در بازار، روند معاملات تغییر و شاخص بورس مثبت و سبزپوش شد که این اتفاق، نوید تداوم رشد شاخص بورس و بازگشت اطمینان به بازار را داد.

وی به دیگر عامل افت شاخص بورس در بازار روز گذشته اشاره کرد و افزود: در زمان روند صعودی شاخص بورس، حجم انبوهی از مقاومت ها را در بازار شاهد خواهیم بود، سهامداران روز گذشته با قرار گرفتن شاخص بورس در محدوده یک میلیون و ١٨٠ هزار واحد و نزدیک شدن آن به مقاومت کانال یک میلیون و ٢٠٠ هزار واحد که مقاومتی روانی و تکنیکالی تلقی می‌شود، اقدام به شناسایی سود کردند که این امر باعث شد تا روند بازار بعد از چند روز صعود تغییر کند و دوباره منفی شد. روحی به جریان خروج نقدینگی از این بازار اشاره کرد و افزود: در ابتدا باید جریان خروج پول در بازار به مرحله تعادل برسد و از میزان فشار خروج پول از بازار کاسته شود، زیرا این اتفاق می تواند نویدبخش این موضوع باشد که ضمن ایجاد حالت تعادل در معاملات و بازگشت اعتمادها به بازار  آن حالت ترس و هیجانی که در معامله گران بازار سهام ایجاد شده بود از بین رفته است. /ایرنا

+ارزش سهام عدالت به چند میلیون تومان رسید؟

در پایان معاملات دیروز بازار سهام، ارزش سهام عدالت به ۷ میلیون و ۹۲۲ هزار و ۵۶۷ تومان رسید که نسبت به دیروز ۰.۰۲ درصد معادل یک هزار و ۶۲۹ تومان کاهش داشت. با احتساب این موضوع، ارزش ۶۰ درصد قابل فروش سبد ۵۳۲ هزار تومانی سهام عدالت به ۴ میلیون و ۷۵۳ هزار و ۵۴۰ تومان رسیده است.

39102 334 اقتصاددان نوشته

+عرضه اولیه فتوسا چقدر نقدینگی می خواهد؟

چهارشنبه هفته جاری مورخه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ دوباره شاهد عرضه اولیه دیگر خواهیم بود. در این عرضه اولیه سهام شرکت تولید و توسعه سرب و روی ایرانیان عرضه خواهد شد. تعداد سهام قابل عرضه از این نماد ۷۵ میلیون سهم معادل ۱۵ درصد کل سهام شرکت می‌باشد. حداکثر سهام قابل عرضه به هر کد معاملاتی ۱۳۰ سهم با دامنه قیمتی ۷۱۲۹ ریال تا ۷۸۴۲ ریال می‌باشد؛ بنابراین، حداقل و حداکثر میزان نقدینگی مورد نیاز برای شرکت در این عرضه اولیه ۹۲۶۷۷۰ ریال و ۱۰۱۹۴۶۰ ریال می‌باشد. /جزئیات بیشتر

سهام آسیا اقیانوسیه نوسان کرد

سهام آسیا اقیانوسیه در معاملات امروز، دوشنبه، در حالی نوسان کردند که سرمایه‌گذاران به داده‌های اقتصادی چین واکنش نشان دادند. فروش خرده‌فروشان چین و فعالیت‌های شرکت‌های صنعتی این کشور در ماه آوریل رشد کرد؛ اما این رشد اندکی کمتر از انتظار بازارها بود. جامع‌ترین شاخص سهام آسیا اقیانوسیه ام‌اس‌سی‌آی بدون سهام ژاپن ۰.۲۶ درصد رشد کرد، در حالی که نیکی ژاپن ۰.۶۰ درصد از ارزش خود را از دست داد. در بازار چین کامپوزیت شانگهای ۰.۹۲ درصد جهش کرد و هانگ‌سنگ در هنگ‌کنگ ۰.۵۲ درصد بالا آمد. ای‌اس‌اکس استرالیا ۰.۳۷ درصد رشد نمود، در حالی که کوسپی کره‌جنوبی ۰.۳۲ درصد پایین آمد.

سقوط بیت‌کوین با توئیت ایلان ماسک

سی‌ان‌بی‌سی: قیمت بیت‌کوین، بزرگترین ارز دیجیتال جهان، در معاملات امروز، دوشنبه، پس از توئیت ایلان ماسک به شدت سقوط کرد. ایلان ماسک در توئیتر اشاره کرد که تسلا احتمالاً دارایی بیت‌کوین خود را فروخته است و باقی آن را هم به فروش خواهد رساند. به دنبال این توئیت قیمت بیت‌کوین ۸ درصد سقوط کرد و به حدود ۴۴ هزار دلار رسید. در ماه فوریه تسلا اعلام کرده بود که ۱.۵ میلیارد دلار بیت‌کوین خریداری کرده است.

برنت در آستانه ۷۰ دلاری شدن

سی‌ان‌بی‌سی: قیمت نفت خام در معاملات امروز، دوشنبه، رشد کرد اما سرمایه‌گذاران با نگرانی تحولات پاندمی کرونا در هند را زیر نظر دارند. تا ساعت ۷:۱۲ به وقت تهران، قیمت پیش‌خرید هر بشکه نفت خام برنت ۰.۳۲ درصد رشد کرد و به ۶۸.۹۳ دلار رسید. قیمت پیش‌خرید هر بشکه نفت خام نیمه‌سنگین تگزاس غرب آمریکا هم ۰.۳۲ درصد رشد کرد و به ۶۵.۵۸ دلار رسید. هند سومین مصرف‌کننده بزرگ نفت خام جهان است و تداوم وضعیت وخیم پاندمی کرونا در این کشور بازارهای نفت را در مورد کاهش تقاضای این کشور نگران کرده است. از سوی دیگر، ضعیف بودن نرخ دلار در روزهای اخیر قیمت نفت خام را تقویت کرده است. پایین بودن قیمت دلار باعث می‌شود، قیمت نفت برای دارندگان ارزهای غیر دلاری ارزان‌تر تمام شده و تقاضا برای خرید آن بالا برود.

قیمت طلا با افت ارزش دلار، رشد کرد

قیمت طلا در معاملات امروز، دوشنبه، تحت تأثیر کاهش ارزش دلار در پی گزارش خرده‌فروشان آمریکا، رشد کرد. تا ساعت ۷:۱۸ به وقت تهران، قیمت خرید نقدی هر اونس طلا در بورس لندن، اسپات‌گلد، ۰.۴۷ درصد رشد کرد و به ۱٫۸۵۰.۹۳ دلار رسید. قیمت پیش‌خرید هر اونس طلای آمریکا تا این لحظه با ۰.۷۰ درصد رشد به ۱٫۸۵۱ دلار رسید. پس از گزارشی که نشان می‌داد فروش خرده‌فروشان آمریکا در ماه گذشته ناامیدکننده بود، ارزش دلار ۰.۴ درصد افت کرد تا قیمت طلا تقویت شود. پایین آمدن ارزش دلار باعث می‌شود قیمت طلا برای دارندگان ارزهای غیر دلاری ارزان‌تر تمام شده و تقاضا برای خرید آن بالا برود.

+قیمت جدید نان در تهران هنوز اعلام نشده است

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: هنوز قیمت نان در تهران رسما افزایش نیافته است و قیمت سال قبل اجرا می‌شود. به نقل از صدا و سیما، یدالله صادقی با بیان اینکه کارشناسی برای قیمت جدید نان انجام شده است، افزود: اعلام قیمت جدید نان منوط به هماهنگی استانداری با وزارت کشور و وزارت صنعت، معدن و تجارت است. مراحل بررسی قیمت جدید نان در استانداری و شورای آرد و نان طی شده، اما افزایش قیمت نان منوط به هماهنگی استانداری با مقامات ذیصلاح یعنی وزارت کشور و وزارت صنعت، معدن و تجارت است که تا کنون چیزی در این با ره به ما ابلاغ نشده است. وی در مورد زمان اعلام جدید قیمت نان در تهران، افزود: استانداری در حال پیگیری از مقامات ذیصلاح است که قیمت جدید نان در صورت موافقت آنها، اعلام خواهد شد.

رئیس سازمان صمت استان تهران در پاسخ به این که چرا افزایش قیمت نان در برخی از استان‌ها از جمله البرز اعلام شده، اما در تهران هنوز به صورت رسمی اعلام نشده است، گفت: به علت حساسیت‌هایی که نسبت به استان تهران وجود دارد و مرکزیت آن، اعلام قیمت جدید برای نان همیشه با هماهنگی مقامات دولتی بوده است. صادقی در مورد میزان افزایش قیمت نان بیان داشت: هرچند کارهای کارشناسی انجام شده است، نتیجه نهایی تأیید نشده، لذا فعلاً نمی‌توان در مورد میزان افزایش قیمت نان اظهار نظر کرد. رئیس سازمان صمت استان تهران، با اشاره به افزایش قیمت نان در برخی نانوایی‌ها گفت: باید به موقع قیمت‌گذاری شود تا تخلفی صورت نگیرد، لذا با اعلام رسمی قیمت نان، تکلیف مصرف‌کننده و نانوا مشخص می‌شود تا در صورت بروز تخلف، به آن رسیدگی شود.

+تکذیب هرگونه افزایش قیمت شکر

حسن حنان، معاون بازرگانی داخلی شرکت بازرگانی دولتی با بیان اینکه هیچ گونه افزایش قیمتی برای شکر نداشتیم افزود: از سال گذشته شکر با ارز نیمایی وارد می‌شود؛ بنابراین، از شمول قیمت‌گذاری خارج شده و عرضه و تقاضای بازار، قیمت این محصول را تعیین می‌کند،؛ ضمن اینکه در این باره هیچ گونه ابلاغی هم صورت نگرفته است.
بهمن دانایی، دبیر انجمن صنفی کارخانجات قند و شکر نیز مباحث مربوط به افزایش قیمت شکر را رد کرد و گفت: هیچ گونه افزایش قیمت قانونی در این زمینه اتفاق نیفتاده و فعلاً هم قرار نیست که چنین اتفاقی بیفتد. وی با اشاره به اینکه با وجود کاستی‌ها و مشکلات موجود، شکر در مقایسه با کالا‌های دیگر از حاشیه امن بیشتری برخوردار بوده است، افزود: ما در زمینه شکر با کمبود یا تشکیل صف برای خرید آن مواجه نبودیم و اگر عده‌ای شکر را در بازار بالاتر از قیمت مصوب بفروش می‌رسانند خارج از حیطه مسئولیت‌های ماست؛ ضمن اینکه اگر تنظیم بازار شکر به انجمن صنفی کارخانجات واگذار می‌شد بهتر می‌توانستیم بازار را کنترل کنیم. دانایی گفت: در حال حاضر نیز شکر بخش خانوار که توسط شرکت بازرگانی دولتی ایران در کیسه‌های ۵۰ کیلویی به واحد‌های بسته‌بندی و فروشگاه‌ها عرضه می‌شود به قیمت هر کیلوگرم ۶ هزار و ۶۵۰ تومان در اختیار این واحد‌ها و فروشگاه‌ها قرار می‌گیرد که باید به صورت بسته بندی‌های یک کیلوگرمی دربیاید و به نرخ ۸ هزار و۷۰۰ تومان در اختیار مصرف کننده نهایی قرار گیرد؛ بنابراین، فروش شکر به قیمت بالاتر از این میزان تخلف محسوب می‌شود و همچنین عرضه این محصول در بسته‌های ۷۰۰ یا ۹۰۰ گرمی نیز ممنوع است. /صداوسیما

+دلار ۲۳ هزار تومانی چه پیامی دارد؟

به گفته برخی فعالان،‌ سمت و سوی انتظارات در بازار ارز تا حدی تغییر پیدا کرده و همین عامل موجب شده است که حجم خریداران دلار افزایش پیدا کند. برخی فعالان با تجربه بازار عنوان می‌کنند که در هفته‌های قبل، اخبار مثبت پیرامون مذاکرات هسته‌ای در کنار عرضه بازارساز موجب شده بود که قیمت دلار دچار کاهش شدیدی شود. با این حال، هر چقدر بازار به ۳۱ اردیبهشت ماه نزدیک‌تر می‌شود، معامله‌گران دشوارتر می‌بینند که بین ایران و طرف آمریکایی، به زودی توافقی رخ دهد. در چنین فضایی، بسیاری از متضرران ارزی و نوسان‌گیران وارد بازار دلار شدند و با بالا بردن حجم خریدهای خود سعی کردند، بخشی از ضرر خود را جبران کنند یا اینکه به سود قابل توجهی دست پیدا کنند. در این میان تحلیلگران فنی باور دارند، ماندن دلار بالای مرز ۲۳ هزار تومانی موجب خواهد شد که خریداران بیشتری وارد بازار شوند و سعی کنند که قیمت را به سوی خط ۲۵ هزار تومانی ببرند. بازار در ابتدای سال در کانال ۲۵ هزار تومانی قرار داشت، ولی به سرعت در مسیر کاهشی قرار گرفت و در مقطعی حتی تا میانه کانال ۲۰ هزار تومانی افت کرد. نوسانات شدید رفت و برگشتی دلار طی دو ماه اخیر موجب شده است که برخی از معامله‌گران موقت از بازار خارج شوند.

برخی معامله‌گران باور دارند، جدا از غیبت اخبار مثبت در بازار ارز، برخی نوسان‌گیران با تکیه بر جوسازی پیرامون برخی نامزدهای ریاست‌جمهوری، بر جو هیجانی بازار اضافه کردند. برخی نوسان‌گیران سعی می‌کردند این باور را در بازار برجسته کنند که در صورت برد برخی نامزدها، تنش‌های بین‌المللی افزایش خواهد یافت. با این حال، این مساله به‌ نظر نمی‌رسید که نقش مهمی در نوسانات بازار داشته باشد، به خصوص اینکه دربازار حواله درهم، قیمت ارز کشور همسایه سیر صعودی گرفته بود. بعدازظهر روز یکشنبه، افزایش تقاضای حواله‌ای موجب شده بود که درهم به بالای محدوده ۶ هزار و ۴۰۰ تومانی نفوذ کند. با این سطح قیمتی حواله درهم، ارزش دلار در بازار داخلی می‌توانست تا نزدیک ۲۳ هزار و ۵۰۰ تومان نیز بالا برود. به این ترتیب، می‌توان گفت عامل رشد درهم نقش مهم تری در رشد قیمت دلار داشت تا جوسازی نوسان‌گیران پیرامون نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری. /دنیای اقتصاد

+قیمت به‌روز مسکن ملی در تهران اعلام شد

یاسر لک معاون مسکن اداره کل راه و شهرسازی استان تهران گفت: با توجه به ضرایب اعمال شده به قیمت پایه واحدهای اقدام ملی مسکن ـ که سه ماهه دوم سال گذشته اعلام شد ـ در حال حاضر قیمت هر متر مسکن ملی به ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان رسیده است. در آینده نیز ممکن است تعدیل ها کاهشی یا افزایشی باشد. قیمت پایه در تابستان گذشته ۲ میلیون و ۷۱۹ هزار تومان بود که با ملاک قرار دادن آن، هم اکنون ۳ میلیون  و۷۰۰ هزار تومان شده است. وی افزود: اینکه بعضا اعلام می‌شود در حال حاضر قیمت مسکن ملی به ۴ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان رسیده، احتمالا عنوان می‌شود که حدس می‌زنند از سه ماهه دوم سال گذشته ـ که طبق اعلام سازمان برنامه بودجه مشخص شد تا سه ماهه دوم سال جاری شامل چهار ضریب افزایشی شود و ممکن است به نرخ ۴ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان برسد ـ اما هم‌اکنون به این رقم نرسیده‌ایم. /ایسنا

خواننده معزز سلام ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر بالا در پایین صفحه ( ثبت دیدگاه) موجب امتنان است .

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....