تاریخ انتشار : سه شنبه 21 اردیبهشت 1400 - 19:41
کد خبر : 46444

گلچین اقتصادی روز

گلچین اقتصادی روز

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم. این پیمانه تیتر‌هایی همچون روند شاخص کل بورس در بازار امروز، ارزش سهام عدالت چقدر شد؟ سقوط سهام تکنولوژی

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

این پیمانه تیتر‌هایی همچون روند شاخص کل بورس در بازار امروز، ارزش سهام عدالت چقدر شد؟ سقوط سهام تکنولوژی شاخص‌های سهام آمریکا را پایین کشید، سهام آسیا اقیانوسیه سقوط کردند، ۱۵ میلیارد دلار ارز کشور بلوکه شده و هیچ فولادی گم نشده است را در بر دارد.

+روند شاخص کل بورس در بازار امروز

به گزارش اقتصاددان به نقل از تابناک ،  شاخص کل بورس اوراق بهادار در معاملات امروز و در لحظه انتشار این پیمانه، با افزایش ۱۵ هزار و ۲۷۷ واحدی معادل ۱٫۳۲ درصد به یک میلیون و ۱۷۲ هزار واحد رسیده است. /بیشتر بخوانید

+ارزش سهام عدالت چقدر شد؟

در پایان معاملات دیروز بازار سهام، ارزش سهام عدالت به ۷ میلیون و ۵۵۷ هزار و ۵۸۳ تومان رسید که نسبت به دیروز ۱.۲ درصد معادل ۹۹ هزار و ۱۳۹ تومان افزایش داشت. با احتساب این موضوع، ارزش ۶۰ درصد قابل فروش سبد ۵۳۲ هزار تومانی سهام عدالت به ۴ میلیون و ۵۳۴ هزار و ۵۴۹ تومان رسیده است.

38450 794 اقتصاددان نوشته

سقوط سهام تکنولوژی شاخص‌های سهام آمریکا را پایین کشید

شاخص‌های سهام آمریکا در پایان معاملات دیشب (بامداد سه‌شنبه به وقت تهران) با سقوط سنگین سهام تکنولوژی از رکوردهای اخیر خود پایین آمدند. سهام آمازون و نتفلیکس بیش از ۳ درصد سقوط کردند. آلفابت بیش از ۲ درصد، سهام تسلا بیش از ۶ درصد و سهام مایکروسافت و اپل هم بیش از ۲ درصد سقوط کردند و فیسبوک ۴ درصد از ارزش خود را از دست داد. در بین شاخص‌های سهام آمریکا، کامپوزیت نزدک بدتر از همه سقوط کرد و ۲.۵ درصد از ارزش خود را از دست داد. شاخص بورس اس‌اندپی با سقوط ۱.۰۴ درصدی روبه رو شد و میانگین صنعتی داو جونز ۰.۱۰ درصد افت کرد.

سهام آسیا اقیانوسیه سقوط کردند

سهام آسیا اقیانوسیه در معاملات امروز، سه‌شنبه، در حالی سقوط کردند که سهام تکنولوژی با سقوط سنگین خود در معاملات دیشب شاخص‌های سهام آمریکا را پایین کشیدند. جامع‌ترین شاخص سهام آسیا اقیانوسیه ام‌اس‌سی‌آی بدون سهام ژاپن ۱.۷۶ واحد سقوط کرد، در حالی که نیکی ژاپن با سقوط سنگین ۲.۷۰ درصدی روبه رو شد. در بازار چین کامپوزیت شانگهای ۱.۱۲ درصد از ارزش خود را از دست داد، در حالی که هانگ‌سنگ هنگ‌کنگ ۲.۳۲ درصد سقوط کرد. ای‌اس‌اکس استرالیا ۱.۲۶ درصد پایین آمد و کوسپی کره‌جنوبی ۱.۵۹ درصد سقوط کرد.

یوان مچ دلار را خواباند

ارزش یوان مقابل دلار به بالاترین سطح خود از سال ۲۰۱۸ تا به حال رسید. یوان پس از یک دوره بد در سال های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۷، از سال ۲۰۱۸ وارد مدار صعودی در برابر دلار شد و این مسیر را کم و بیش تاکنون حفظ کرده است. ارزش دلار در معاملات روز دوشنبه به ۶.۴۱۱ یوان کاهش پیدا کرد که این رقم، بالاترین ارزش ثبت شده ارزش یوان مقابل اسکناس سبز از سال ۲۰۱۸ تاکنون بوده است. شاخص سی اف ای تی که ارزش یوان را مقابل ۲۳ ارز دیگر اندازه می گیرد، هم اکنون به بالاترین سطح خود در سه سال اخیر رسیده است. از زمان شیوع کرونا تاکنون، اقتصاد چین با سرعت بیشتری از اقتصاد آمریکا و تقریبا تمام اقتصادهای دیگر در دنیا به روند رو به رشد خود ادامه داده است. با وجود آن که چین اولین کشور دنیا بود که با همه گیری کرونا مواجه شد، کنترل شیوع ویروس و ازسرگیری زودتر فعالیت های اقتصادی در این کشور به نسبت سایر کشورها، جایگاه ممتازی را در اختیار این کشور قرار داد و این مساله کمک زیادی به یوان کرد تا وارد مدارهای صعودی جدید شود.

تامی اونگ، مدیر بازارهای مالی در موسسه دی بی اس، گفت: انتظار شخصی من این است که روند تقویت ارزش یوان مقابل دلار در ماه های آتی هم ادامه داشته باشد؛ هم به این دلیل که خود دلار در وضعیت پرفشاری است و هم به این دلیل که جریان سرمایه ورودی به چین و مازاد حساب تجاری این کشور در سطح قابل توجهی قرار دارد. به گفته اونگ، بانک مرکزی چین سعی خواهد کرد بدون دخالت مستقیم، از سرعت تقویت ارزش یوان مقابل دلار بکاهد، چون تقویت سریع و زیاد ارزش یوان باعث آسیب دیدن شرکت های چینی و کاهش مزیت رقابتی آن ها خواهد شد. طبق اعلام وزارت بازرگانی چین، در سه ماهه نخست امسال تجارت خارجی این کشور با جهان در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۲۸.۵ درصد بیشتر شده و رشد اقتصادی این کشور نیز طی همین مدت، ۱۸.۳ درصد اندازه گیری شده است.

+۱۵ میلیارد دلار ارز کشور بلوکه شده است

خاندوزی، نایب رئیس کمیسیون اقتصادی گفت: بنا بر اعلام بانک مرکزی، نزدیک ۷ میلیارد دلار در کره جنوبی و حدود ۴ میلیارد دلار در عراق بلوکه شده که با سایر کشورها در مجموع، به حدود ۱۵ میلیارد دلار می‌رسد. به نقل از صدا و سیما، احسان خاندوزی افزود: تلاش‌های زیادی برای رصد این ارزها و بازگشت آن‌ها صورت گرفته، اما به دلیل روابط بلندمدت کشور با شرکای بزرگ خارجی و تجاری و بیرون رفتن از تور شناسایی بانک مرکزی آمریکا، متأسفانه منافع آن، به کشور بازنگشته است. برای فعالان اقتصادی کشور، مهم است که قیمت ارز با ثبات و پیش بینی پذیر باشد. در ابتدای سال گذشته، قیمت دلار را با نرخ ۱۴ و ۱۵ هزار تومان شروع کردیم و در شش ماه نخست ۱۳۹۹ جهش ۱۰۰ درصدی را شاهد بودیم، اما در شش ماه دوم سال، قدری بازار ارز کنترل شد.

وی اضافه کرد: نرخ ارز بالای ۲۰ هزار تومان ارقامی است که با بنیان‌های اقتصادی کشور در سال ۱۳۹۹ سازگاری نداشت. اگر بخواهیم بازار ارز را با ثبات نگه داریم، اول باید مطمئن باشیم که سیاست گذار اصلی کشور منافع بلند مدت اداره اقتصاد را در نظر داشته باشد. نرخ ارز اگر پایین آید و البته پایدار هم باشد، مناسب است و اگر قرار باشد که نرخ‌ها برای یک یا دو ماه سطوح پایین را لمس کنند و بعد جهش یابد، این بزرگترین آفت برای سال تولید و همچنین فعالان اقتصادی است.

+بی‌توجهی دلار به یک اظهار نظر

دو شب پیش رئیس‌کل بانک مرکزی در مصاحبه‌ای تلویزیونی عنوان کرد، قیمت فعلی دلار واقعی نیست و این ارز، ارزش کمتری دارد. به گزارش تسنیم، همتی در بخشی از صحبت‌های خود عنوان کرد که  افزایش ارزش پول ملی دستور مقام معظم رهبری است که برای افزایش ارزش پول ملی، نرخ ارز باید کاهش پیدا کند. وی یادآور شد: نرخ فعلی ارز نرخ واقعی نیست و ما نرخ تسعیر ارز بانک‌ها را نیز ۱۵۹۰۰ تومان برای پایان سال ۹۹ اعلام کردیم و  روند بازار نزولی است و نرخ ارز کاهش پیدا می‌کند. به نقل از دنیای اقتصاد، با وجود اینکه رئیس‌کل از احتمال افت قیمت خبر داده بود، بازار در روز دوشنبه مسیر دیگری را در پیش گرفت و حتی توانست از سطح حمایتی ۲۱ هزار و ۸۰۰ تومانی عبور کند. تحلیلگران فنی باور دارند، در صورتی که دلار بالای محدوده ۲۲ هزار و ۵۰۰ تومانی تثبیت شود، خریداران بیشتری وارد بازار خواهند شد. برای برگشت قیمت در جهت کاهشی، بازار نیاز دارد که بار دیگر زیر محدوده ۲۱ هزار و ۸۰۰ تومانی تثبیت شود.

عقب نشینی قیمت نفت خام در معاملات امروز

قیمت نفت خام در معاملات امروز، سه‌شنبه، در حالی افت کرد که سرمایه‌گذاران با نگرانی تحولات هند را دنبال می‌کنند. تا ساعت ۷:۲۱ به وقت تهران، قیمت پیش‌خرید هر بشکه نفت خام برنت، بنچ‌مارک بین‌المللی قیمت نفت، ۰.۵۴ درصد افت کرد و به ۶۷.۹۵ دلار رسید. قیمت پیش‌خرید هر بشکه نفت خام نیمه‌سنگین تگزاس غرب آمریکا ۰.۵۴ درصد افت کرد و به ۶۴.۵۷ دلار رسید. از سوی دیگر بسته شدن بزرگترین خط لوله انتقال سوخت آمریکا به علت حملات سایبری، دردسرهایی را برای پالایشگاه‌های این کشور به وجود آورده است.

+قیمت طلا به بالاترین سطح سه ماهه رسید

قیمت جهانی طلا در معاملات امروز، سه‌شنبه، تحت تأثیر تداوم افت ارزش دلار در مقابل ارزهای مهم جهان رشد کرد و به بالاترین سطح خود در سه ماه اخیر رسید. تا ساعت ۷:۲۹ به وقت تهران، قیمت خرید نقدی هر اونس طلا در بورس لندن، اسپات‌گلد، ۰.۱ درصد رشد کرد و به ۱٫۸۳۶.۵۴ دلار رسید. این شاخص در معاملات دیشب ۰.۴ درصد رشد کرده بود. قیمت پیش‌خرید هر اونس طلای آمریکا در حالی در ۱٫۸۳۷.۶۰ دلار تثبیت شد که در معاملات دیشب ۰.۳ درصد رشد کرده بود. ارزش دلار پس از گزارش ناامیدکننده مشاغل آمریکا که در پایان هفته گذشته اعلام شد، همچنان در حال افت است و این باعث شده قیمت طلا برای دارندگان ارزهای غیر دلاری ارزان‌تر تمام شده و تقاضا برای خرید آن بالا برود.

جدیدترین برآورد از ارزش بازار جهانی ارز‌های دیجیتال

مجموع ارزش بازار جهانی ارزهای دیجیتالی در حال حاضر ۲۴۳۰ میلیارد دلار برآورد می‌شود که این رقم نسبت به روز قبل ۰.۲ درصد بیشتر شده است. در حال حاضر ۵۰ درصد کل بازار ارزهای دیجیتالی در اختیار بیت کوین و ۱۸ درصد در اختیار اتریوم است. بیت‌کوین دوازده سال پیش توسط گروه گمنامی از معامله‌گران بر بستر بلاک‌چین ایجاد شد و از سال ۲۰۰۹ معاملات اولیه آن شکل گرفت.

به‌روزرسانی قیمت ارزهای دیجیتال (تا ساعت ۱۳ ظهر به وقت شرقی)؛ این رده حاوی تغییرات قیمتی ۱۰ ارز دیجیتالی بزرگ از نظر ارزش بازار است.

۱- بیت کوین

قیمت: ۵۶ هزار و ۶۳۸.۷۳ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۱.۵۵ درصد کاهش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۱.۴۳ درصد کاهش

۲- اتریوم

قیمت: ۴۱۳۰.۳۹ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۵.۷۶ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۲۵.۵۴ درصد افزایش

۳- بایننس کوین

قیمت: ۶۵۹.۴۰ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۰.۵۵ درصد کاهش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۱.۷۹ درصد کاهش

۴- دوج کوین

قیمت: ۰.۴۵۵ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۱۸.۱۹ درصد کاهش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۱۸.۸۶ درصد افزایش

۵- کاردانو

قیمت: ۱.۷۲ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۴.۸۴ درصد کاهش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۲۶.۱۷ درصد افزایش

۶- تتر

قیمت: ۱.۰۰ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۰.۰۳ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۰.۰۲ درصد کاهش

۷- ریپل

قیمت: ۱.۴۹ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۱.۹۱ درصد کاهش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۴.۵۹ درصد کاهش

۸- پولکا دوت

قیمت: ۳۸.۶۳ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۳.۴۹ درصد کاهش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۴.۶۸ درصد افزایش

۹- بیتکوین کش

قیمت: ۱۴۲۱.۵۶ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۶.۹۹ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۳۵.۵۷ درصد افزایش

۱۰- لایت کوین

قیمت: ۳۸۱.۶۰ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۵.۱۳ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۲۹.۵۵ درصد افزایش

+هیچ فولادی گم نشده است

اسدالله کشاورز، سرپرست معاونت معادن و صنایع معدنی وزارت صمت در گفت‌وگوی زنده تلویزیونی با خبر سراسری اظهار کرد: از اصحاب رسانه درخواست دارم تا پیش از رسانه‌ای کردن این گونه موارد از ما مسئولان هم سوال کنند؛ ۲.۶ میلیون تن اعلامی درباره اختلاف آمار تولید و مصرف صحیح نیست. وی افزود: تولید واقعی شمش فولاد ۲۹ میلیون تن بوده است که به میزان ۲۲.۲ میلیون تن مصرف و میزان صادرات ما حدود ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تن بوده است. پس اختلاف تنها ۳۰۰ هزار تناست و کسری که مشاهده می‌کنید گم نشده و به میزان موجودی کف انبار واحدهای تولیدی مربوط است. ما در سال ۹۹ در مجموع ۶ هزار تن واردات شمش خام داشتیم که مربوط به اقلام خاص است و امکان تولید آن وجود ندارد. صادرات سال ۹۸ هم حدود ۶ میلیون و ۸۵۰ هزارتن و کاهش آن به دلیل ساز و کار بازار بوده است. ما مسئولیت تأمین واحدهای تولیدی واقع در زنجیره فولاد را داریم، پس هر واحد تولید فولاد که تولیدات خود را در بورس عرضه کند، می‌تواند مازاد تولید را صادر کند. برای واحدهای بزرگ، با توجه به میزان تولید، میزان کف عرضه‌ای برای واحدهای تولید فولادی تعریف شده است.

 

 

خواننده معزز سلام ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر بالا در پایین صفحه ( ثبت دیدگاه) موجب امتنان است .

 

ع

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....