تاریخ انتشار : یکشنبه 19 اردیبهشت 1400 - 18:29
کد خبر : 46177

گلچین اقتصادی روز

گلچین اقتصادی روز

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم. این پیمانه تیتر‌هایی همچون ارزش سهام عدالت چقدر شد؟ تغییر ناچیز نرخ سکه و طلا در بازار، عقبگرد مجدد

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

این پیمانه تیتر‌هایی همچون ارزش سهام عدالت چقدر شد؟ تغییر ناچیز نرخ سکه و طلا در بازار، عقبگرد مجدد دلار در بازار جهانی، روز‌های رویایی اتریوم ادامه دارد، وام اجاره ۱۴۰۰ به ستاد کرونا پیشنهاد شد و توافق هند و اروپا برای احیای مذاکرات تجاری را در بر دارد.

+روز منفی بورس؛ شاخص قرمز شد

به گزارش اقتصاددان به نقل از تابناک  ،  در حالی که روز گذشته شاخص کل بورس اوراق بهادار با کاهش ۴ هزار و ۷۵۹ واحدی معادل ۰.۴۱ درصد به یک میلیون و ۱۶۷هزار و ۵۰۲ واحد ، امروز در لحظه انتشار این پیمانه، نماگر کل بورس با افت ۱۴۶۵۵واحدی مواجه شده است. /جزئیات بیشتر از بازار امروز

توصیه یک کارشناس به سهامداران: صبوری کنید

صفاری کارشناس بازار سرمایه گفت: با جمع بندی همه مسائل موجود در بازار مانند ابهام مسائل سیاسی که معاملات بورس را تحت تاثیر خود قرار داده است، به نظر می رسد که روند اصلی بازار در هفته نخست خرداد ماه مشخص و نیز اثر اجرایی مصوبات سران قوا در بازار منعکس شود که می توان با توجه به وجود چنین اتفاقی در بازار تا حدودی شاهد کاهش هیجان های ایجاد شده در معاملات باشیم. در صورتی که کاندیداها موضع خود را در بازار مشخص و شفاف سازی کنند، روند بازار بسیار بهتر از وضعیت فعلی می شود و دیگر شاهد وجود چنین هیجان و روند نزولی در بازار نخواهیم بود. وی با اشاره به سهامداران گفت: سهامداران باید در در وضعیت فعلی بازار صبوری کنند، اکنون بیشتر سهام حاضر در بازار به قیمت های ارزان و تاریخی رسیده اند و سهامداران می توانند با استفاده از  این موقعیت اقدام به خرید و سرمایه گذاری در سهام بنیادی کنند و به هیچ عنوان بدون تحلیل سرمایه های خود را وارد این بازار نکنند.

+ارزش سهام عدالت چقدر شد؟

در پایان معاملات دیروز بازار سهام، ارزش سهام عدالت به ۷ میلیون و ۶۳۵ هزار و ۵۲۳ تومان رسید که نسبت به روز قبل تر ۰.۳ درصد معادل ۲۸ هزار و ۴۵۱ تومان کاهش داشت. با احتساب این موضوع، ارزش ۶۰ درصد قابل فروش سبد ۵۳۲ هزار تومانی سهام عدالت به ۴ میلیون و ۵۸۱ هزار و ۳۱۳ تومان رسیده است.

+نرخ دلار در بازار امروز

در معاملات امروز بازار ارز، هر اسکناس دلار آمریکا در صرافی‌های بانکی و مجاز به نرخ ۲۰۳۱۴ تومان از مردم خریداری می‌شود و در مقابل با افزایش نسبت به روز قبل، به قیمت ۲۰۷۲۵ تومان به متقاضی دریافت دلار فروخته می‌شود.

+تغییر ناچیز نرخ سکه و طلا در بازار

امروز قیمت هر قطعه سکه طرح جدید به  ۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسید، نیم سکه ۵ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان، ربع سکه ۳ میلیون  و ۳۰۰ هزار  تومان و سکه یک گرمی ۲ میلیون   تومان است. همچنین قیمت هر اونس طلا در بازار‌های جهانی  به یک هزار و ۸۳۱ دلار  رسید و هر گرم طلای ۱۸ عیار به مبلغ ۹۳۰ هزار تومان معامله می‌شود. قیمت سکه نسبت به آخرین معاملات بیش از  ۳۰ هزار تومان کاهش  یافته است.

عقبگرد مجدد دلار در بازار جهانی

ارزش دلار مقابل بیشتر ارزهای مهم مجددا کاهش یافت. شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات امروز با ۰.۱۱ درصد کاهش نسبت به روز گذشته در سطح ۹۰.۲۰۳ واحد بسته شد. نرخ برابری هر فرانک سوئیس نیز معادل ۱.۱۱۰ دلار اعلام شد. (نرخ های فوق بر حسب ساعت پایانی معاملات بازارهای ارزی نیویورک محاسبه شده است.)

توصیه های سومین ثروتمند جهان به معامله گران ارزهای دیجیتالی

ایلان ماسک، مدیرعامل گروه خودرویی تسلا و شرکت اسپیس ایکس، که در ماه های اخیر به دلیل حمایتش از ارزهای دیجیتالی به ویژه دوج کوین جنجال های زیادی به پا کرده است، یک بار دیگر به دفاع از رمزارزها برخاست و ضمن اشاره به جذابیت این بازار، به سرمایه گذاران توصیه کرد در نهایت احتیاط اقدام به سرمایه گذاری کنند: بگذارید خیلی واضح بگویم، کسی نباید پولی که یک عمر را صرف جمع کردن آن نموده است، در بازار رمزارزها سرمایه گذاری کند. ایلان ماسک ارزهای دیجیتالی را دارای پتانسیل کافی برای تبدیل شدن به نسل بعدی پول های روی زمین دانست و افزود: سوال اصلی سرمایه گذاران این است که ارز در اختیارشان چند برابر خواهد شد. شاید این اتفاق بیفتد اما تنها یک احتمال است، نه یک قطعیت؛ پس عاقلانه نیست که فردی دار و ندار خود را به این بازار بیاورد. سومین فرد ثروتمند جهان تاکنون بارها و بارها از ارزهای دیجیتالی حمایت کرده است که در بین این ارزها وی علاقه خاصی به دوج کوین از خود نشان داده است. تنها در یک مورد، پس از آن که وی از احتمال رسیدن قیمت دوج کوین به آسمان خبر داد، قیمت این رمزارز شدیدا افزایش یافت. ماسک حتی به شوخی خود را دوج فادر (پدر دوج) خوانده که شباهت لغوی زیادی به فیلم گاد فادر (پدرخوانده) دارد.

روزهای رویایی اتریوم ادامه دارد

اتریوم مسیر صعودی خود به سمت کانال ۴۰۰۰ دلاری را ادامه می دهد.

مجموع ارزش بازار جهانی ارزهای دیجیتالی در حال حاضر ۲۴۳۰ میلیارد دلار برآورد می‌شود که این رقم نسبت به روز قبل ۰.۹۴ درصد بیشتر شده است. در حال حاضر ۵۰ درصد کل بازار ارزهای دیجیتالی در اختیار بیت کوین و ۱۸ درصد در اختیار اتریوم است. بیت‌کوین دوازده سال پیش توسط گروه گمنامی از معامله‌گران بر بستر بلاک‌چین ایجاد شد و از سال ۲۰۰۹ معاملات اولیه آن شکل گرفت.

به‌روزرسانی قیمت ارزهای دیجیتال (تا ساعت ۱۳ ظهر به وقت شرقی)؛ این رده حاوی تغییرات قیمتی ۱۰ ارز دیجیتالی بزرگ از نظر ارزش بازار است.

۱- بیت کوین

قیمت: ۵۸ هزار و ۱۶۸.۸۰ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۰.۹۷ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۱.۳۲ درصد افزایش

۲- اتریوم

قیمت: ۳۷۸۹.۰۴ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۶.۹۲ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۳۰.۱۳ درصد افزایش

۳- بایننس کوین

قیمت: ۶۴۸.۰۸ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۲.۲۹ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۴.۳۹ درصد افزایش

۴- دوج کوین

قیمت: ۰.۶۵۶ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۷.۵۱ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۸۴.۵۳ درصد افزایش

۵- ریپل

قیمت: ۱.۵۶ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۲.۷۸ درصد کاهش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۰.۴۹ درصد کاهش

۶- تتر

قیمت: ۱.۰۰ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۰.۰۳ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۰.۰۲ درصد کاهش

۷- کاردانو

قیمت: ۱.۵۸ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۵.۹۱ درصد کاهش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۱۹.۱۳ درصد افزایش

۸- پولکا دوت

قیمت: ۳۹.۰۷ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۶.۰۶ درصد کاهش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۷.۹۲ درصد افزایش

۹- بیتکوین کش

قیمت: ۱۳۴۱.۴۹ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۲.۰ درصد کاهش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۳۵.۹۹ درصد افزایش

۱۰- لایت کوین

قیمت: ۳۳۷.۲۷ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۴.۰۶ درصد کاهش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۲۵.۰۴ درصد افزایش

+وام اجاره ۱۴۰۰ به ستاد کرونا پیشنهاد شد

سال گذشته دولت اعلام کرد که مالکان اجازه ندارند، مستاجران را بیرون کنند، مگر اینکه مستاجر خودش تمایلی به ماندن نداشته باشد. به صاحب‌خانه‌ها اجازه داده شد در تهران ۲۵ درصد، سایر کلانشهرها ۲۰ درصد و دیگر نقاط شهری ۱۵ درصد به نرخ اجاره سالیانه بیفزایند؛ هرچند بخشنامه تمدید قراردادهای اجاره به دلایلی همچون آگاه نبودن برخی مستاجران از حقوق قانونی خود و سوءاستفاده بعضی مالکان در مواردی عقیم ماند، در بسیاری دیگر از موارد به اجرا رسید. پرداخت وام کمک ودیعه مسکن موسوم به تسهیلات مرابحه خرید کالا و خدمات نیز مصوبه دیگری بود که مردادماه سال ۱۳۹۹ در ستاد ملی مقابله با کرونا تصویب شد. این وام در تهران ۵۰ میلیون تومان، در شهرهای بزرگ ۳۰ میلیون و در سایر شهرها ۱۵ میلیون تومان با نرخ سود ۱۳ درصد بود که به مستاجر پرداخت شد و کل مبلغ بعد از اتمام قرارداد اجاره به بانک مسترد می‌شود. امسال نیز آنطور که محمود محمودزاده، معاون وزیر راه و شهرسازی، اعلام کرده، کمک ودیعه اجاره و تمدید اجاره‌ها به ستاد ملی کرونا پیشنهاد شده که در این‌باره ستاد ملی کرونا تصمیم‌گیری خواهد کرد. او توضیحات بیشتری درباره مبلغ وام اجاره در سال جاری ارایه نداده اما احتمال افزایش ارقام وجود دارد.

توافق هند و اروپا برای احیای مذاکرات تجاری

اتحادیه اروپا و هند توافق کردند، مذاکرات تجاری خود برای دستیابی به توافق تجارت آزاد را از سر بگیرند. این مذاکرات در سال ۲۰۱۳ به علت اختلافات نظر مختلف دو طرف رها شده بود. حالا در اجلاسی که روز شنبه طی یک ویدئو کنفرانس بین رهبران اروپا و نخست‌وزیر هند، نارندرا مودی برگزار شده است، طرفین به توافقاتی دست یافتند که راه را برای تقویت تجارت دوجانبه هموار خواهد کرد. پس از این اجلاس قرار شد که علاوه بر مذاکرات در مورد تجارت آزاد، اتحادیه اروپا و هند در مورد دو مسأله جداگانه کار کنند؛ حفاظت از سرمایه‌گذاری و نمادهای جغرافیایی که که می‌تواند از محصولاتی با مبدا و اصالت خاص محافظت کند. چارلز میشل، رئیس انجمن اروپا، به دنبال این اجلاس گفت: ما امروز روی گام‌های محکمی توافق کردیم که تا این شراکت استراتژیک را توسعه دهیم. مطالعات پارلمان اروپا در سال گذشته نشان داد که توافق تجاری هند و اروپا می‌تواند ۸.۵ میلیارد یورو سود عاید اروپا کند.

 

خواننده معزز سلام ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر بالا در پایین صفحه ( ثبت دیدگاه) موجب امتنان است .

 

ع

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....