تاریخ انتشار : چهارشنبه 1 اردیبهشت 1400 - 19:11
کد خبر : 43739

گلچین اقتصادی روز

گلچین اقتصادی روز

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم. این پیمانه تیتر‌هایی همچون ارزش سهام عدالت چقدر شد؟ خیز دوباره دلار در معاملات جهانی، ایلان ماسک در یک

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

این پیمانه تیتر‌هایی همچون ارزش سهام عدالت چقدر شد؟ خیز دوباره دلار در معاملات جهانی، ایلان ماسک در یک هفته ۱۳ میلیارد دلار به جیب زد! اجرای قانون جدید چک محیط کسب و کار را بهبود می‌بخشد، از بازار ارز‌های دیجیتالی چه خبر؟ و پیش‌بینی نفت ۷۵ دلاری در بزرگترین بازرگان نفت جهان را در بر دارد.

+شاخص بورس منفی شد

به گزارش اقتصاددان به نقل از تابناک ،  در حلای که روز گذشته شاخص کل بورس اوراق بهادار با افزایش ۲ هزار و ۸۲۰ واحدی معادل ۰.۲۳ درصد به یک میلیون و ۲۱۹ هزار و ۶۹۴ واحد رسید، امروز و در دقایق ابتدایی شروع بازار، نماگر کل بورس با افت ۶۴۰۰ واحدی مواجه شده است. /جزئیات بیشتر از بورس امروز

+از امروز؛ دامنه نوسان بورس مثبت ۶ و منفی ۳ درصد

مدیر عملیات بورس اعلام کرد: مطابق با مصوبه هیأت مدیره سازمان بورس، از اول اردیبهشت ماه، دامنه نوسان در تمامی نمادهای معاملاتی بازارهای اول و دوم فرابورس +۶ و -۳ درصد خواهد بود. این مدیریت در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: به اطلاع می‌رساند، مطابق مصوبه هیأت مدیره محترم سازمان بورس و اوراق بهادار، از روز چهارشنبه مورخ ۱۴۰۰/۰۲/۰۱ تا اطلاع ثانوی، دامنه نوسان قیمت سهام در کلیه نمادهای معاملاتی بازارهای اول و دوم فرابورس ایران به صورت +۶ و -۳ درصد خواهد بود.

+ارزش سهام عدالت چقدر شد؟

در پایان معاملات دیروز بازار سهام، ارزش سهام عدالت به ۸ میلیون و ۱۱۲ هزار و ۶۸۹ تومان رسید که نسبت به روز معاملاتی گذشته ۰.۲ درصد معادل ۱۸ هزار و ۷۷۸ تومان افزایش داشت. با احتساب این موضوع، ارزش ۶۰ درصد قابل فروش سبد ۵۳۲ هزار تومانی سهام عدالت به ۴ میلیون و ۸۶۷ هزار و ۶۱۳ تومان رسیده است.

+بخش خصوصی واکسن کرونا ۲۵۰ هزار تومانی وارد می‌کند

رئیس کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق بازرگانی تهران در گفتگویی تلویزیونی گفت: با دریافت مجوز رسمی از وزارت بهداشت، ۳ شرکت خصوصی تاکنون برای واردات واکسن کرونا مجوز گرفته‌اند. وی افزود: شرط بخش خصوصی برای توزیع واکسن بین کارگاه‌های تولیدی این است که کارفرما هزینه تزریق واکسن تک تک کارگران را تقبل کنند و در این خصوص از کارگران ریالی دریافت نشود. ریاحی تصریح کرد: هزینه هر یک از این واکسن‌ها که به کمک بخش خصوصی وارد می‌شود، بین ۲۰۰ تا ۲۵۰ هزار تومان است. ریاحی گفت: با دریافت مجوز رسمی از وزارت بهداشت، ۳ شرکت خصوصی تاکنون برای واردات واکسن کرونا مجوز گرفته‌اند. وی افزود: حجم خرید توسط این ۳ شرکت، ۶ میلیون دوز است که از شرکت‌های آسترازنکا سوئد و اسپوتنیک روسیه صورت گرفته است. رئیس کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق بازرگانی تهران بیان کرد: بودجه مورد نظر تهیه شده، هزینه حمل نیز پرداخت شده و هم اکنون منتظر باز شدن درگاه‌های پرداختی هستیم، تا در چند روز آینده وارد کشور شوند.

خیز دوباره دلار در معاملات جهانی

دلار بر خلاف انتظار برخی معامله گران موفق به حفظ کانال ۹۱ واحدی شد. شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات امروز با ۰.۲۲ درصد افزایش نسبت به روز گذشته در سطح ۹۱.۲۵ واحد بسته شد. نرخ برابری هر فرانک سوئیس نیز معادل ۱.۰۹۱ دلار اعلام شد. (نرخ های فوق بر حسب ساعت پایانی معاملات بازارهای ارزی نیویورک محاسبه شده است.)

+چرا نرخ دلار کاهشی شد؟

دنیای اقتصاد: قیمت دلار در همین هفته آخر فروردین ماه، سرعت نزولی بیشتری گرفت و از روز شنبه تا سه‌شنبه نزدیک به ۹۰۰ تومان افت را به ثبت رساند. به اعتقاد بیشتر فعالان، اخبار مثبت منتشر شده از مذاکرات وین موجب شد که گروه جدیدی از فروشندگان به بازار ارز مراجعه کنند و با تقویت سمت عرضه،‌ فشار کاهشی به قیمت دلار وارد کنند. عامل دومی که نزول دلار را تسریع کرد، عرضه ارز از سوی بازارساز بود. شواهد نشان می‌دهد که عرضه ارز در بازار متشکل ارزی افزایش پیدا کرد و صرافی‌های بانکی نیز مرتب، قیمت فروش دلار خود را پایین بردند. به‌عنوان مثال،‌ روز سه‌شنبه حدود ساعت۴ بعدازظهر، قیمت فروش دلار بر تابلوی صرافی‌های بانکی عدد ۲۳ هزار و ۳۷۰ تومان را نمایش می‌داد که کاهش ۵۳۰ تومانی نسبت به روز دوشنبه داشت.

ایلان ماسک در یک هفته ۱۳ میلیارد دلار به جیب زد!

به نقل از فوربس، تنها در یک هفته اخیر ثروت ایلان ماسک به لطف افزایش سهام تسلا و شرکت اسپیس ایکس ۱۳ میلیارد دلار افزایش پیدا کرده است. در هفته اخیر ارزش سهام تسلا یک صعود خوب را تجربه کرد که ۹.۳ درصد بیشتر از هفته قبلی بود. ثروت ایلان ماسک در پایان معاملات هفته گذشته به ۱۷۴.۴ میلیارد دلار رسید تا وی پس از جف بزوس در رده دوم قرار گیرد. او اکنون حدود ۱۰ میلیارد دلار ثروت کمتری از جف بزوس دارد. سال ۲۰۲۰ در حالی به پایان رسید که ارزش سهام شرکت خودروسازی تسلا بیش از هفت برابر رشد کرد و این مساله باعث شد ایلان ماسک به دومین و حتی در مقاطعی به ثروتمندترین فرد در جهان تبدیل شود. تسلا که یکی از پیشروترین خودروسازان جهان در استفاده از تکنولوژی های نوین است در زمان همه گیری کرونا به یکی از محبوب ترین خودروسازها تبدیل شد.

ماسک با اطمینان خاطر دادن به سهامداران در خصوص تولید خودروها گفته است در سه ماهه دوم امسال کار تحویل خودروی سایبر تراک این شرکت آغاز خواهد شد. همچنین طبق گزارش خودروسازی تسلا در سال ۲۰۲۰ حدود نیم میلیون خودرو در زیرمجموعه های این شرکت تولید شده که از این مقدار بیش از ۱۸۰ هزار دستگاه در سه ماهه پایانی سال تولید شده است. علاوه بر افزایش تولیدات، تسلا در راستای عمل به استراتژی بازاریابی خود قیمت خودروهای خود را متوسط ۱۱ درصد نسبت به سال قبل کاهش داد که از این مقدار، بیشترین کاهش قیمت مربوط به مدل ایگرگ این شرکت بوده است. این هفته همچنین شرکت اسپیس ایکس موفق شد با پشت سر گذاشتن رقبای بزرگی چون بلو اورجین، برنده مناقصه سه میلیارد دلاری ناسا برای ارسال فضاپیما تا دو سال دیگر شود که این اتفاق باعث افزایش قابل توجه ارزش سهام این شرکت شد.

اجرای قانون جدید چک محیط کسب و کار را بهبود می بخشد

حسینعلی حاجی دلیگانی عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی درباره اجرای قانون جدید چک گفت: ثبت سیستمی چک در سامانه صیاد از ابتدای امسال در حال انجام است. این موضوع یکی مهمترین بندهای قانون جدید است. وی با تاکید بر اینکه اجرای قانون جدید چک در کاهش چک‌های برگشتی و مخاطرات مربوط به چک تاثیرگذار بوده است، افزود: معتقدیم این قانون باید کامل اجرا شود. قانون جدید چک مبادلات مالی را تسهیل و فضای کسب و کار را بهبود می بخشد. به عبارتی این قانون پشتیبان و تسهیل کننده فعالیت های بازرگانی و اقتصادی است. حاجی دلیگانی درخصوص ثبت سیستمی چک در سامانه صیاد گفت: ثبت سیستمی چک در سامانه صیاد به دلیل وجود زیرساخت های ارزیابی در سامانه از صدور چک های بلامحل جلوگیری می کند. ثبت سیستمی شاید در آغاز کار قدری دشوار و برای مردم ناآشنا باشد اما رفته رفته مرسوم خواهد شد. /فارس

از بازار ارزهای دیجیتالی چه خبر؟

پس از دو روز سخت، ارزش بیشتر ارزهای دیجیتالی مجددا صعودی شد. به نقل از سی‌ان‌بی‌سی، در ادامه روند ورود بانک های مرکزی مختلف جهان به عرصه ارزهای دیجیتالی، بانک مرکزی انگلیس که دومین بانک مرکزی قدیمی جهان نیز محسوب می شود اعلام کرد به دنبال راه انداز شکل جدیدی از پول دیجیتالی خواهد بود که توسط خانوارها و کسب و کارهای انگلیسی مورد استفاده قرار گیرد اما این ارزها قرار نیست جای وجه نقد را بگیرند بلکه در کنار آن ها استفاده خواهند شد.

به‌روزرسانی قیمت ارزهای دیجیتال (تا ساعت ۱۳ ظهر به وقت شرقی)؛ این رده حاوی تغییرات قیمتی ۱۰ ارز دیجیتالی بزرگ از نظر ارزش بازار است.

۱- بیت کوین

قیمت: ۵۵ هزار و ۹۰۶.۵۹ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۱.۹۱ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۱۲.۰۶ درصد کاهش

۲- اتریوم

قیمت: ۲۲۶۴.۹۰ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۷.۵۳ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۱.۸۴ درصد کاهش

۳- بایننس کوین

قیمت: ۵۴۶.۰۷ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۱۱.۷۱ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۲.۲۶ درصد کاهش

۴- ریپل

قیمت: ۱.۳۴ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۴.۸۶ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۲۵.۸۷ درصد کاهش

۵- تتر

قیمت: ۰.۹۹ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۰.۰۱ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۰.۰۲ درصد کاهش

۶- دوج کوین

قیمت: ۰.۳۴ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۷.۷۵ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۲۹۶.۹۵ درصد افزایش

۷- کاردانو

قیمت: ۱.۲۱ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۱.۷۷ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۱۲.۰۷ درصد کاهش

۸- پولکا دوت

قیمت: ۳۴.۱۵ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۱.۰۸ درصد کاهش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۱۵.۹۷ درصد کاهش

۹- لایت کوین

قیمت: ۲۶۳.۴۱ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۳.۴۲ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۳.۰۱ درصد کاهش

۱۰- بیتکوین کش

قیمت: ۹۳۲.۸۰ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۴.۷۹ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۲۶.۳۸ درصد افزایش

پیش‌بینی نفت ۷۵ دلاری در بزرگترین بازرگان نفت جهان

راسل هاردی، مدیرعامل شرکت ویتول در مصاحبه با بلومبرگ اظهار کرد: تقاضا برای نفت تا پایان سال ۲۰۲۲ به میزان هفت تا هشت میلیون بشکه در روز نسبت به سطح فعلی افزایش پیدا خواهد کرد و تولید کنندگان برای تامین تقاضای بالاتر به تکاپو خواهند افتاد. هاردی گفت: ما برای سپری کردن سال ۲۰۲۲ به همه توانمان نیاز خواهیم داشت. ویتول بر این باور است که قیمت ۷۰ تا ۷۵ دلار هر بشکه نفت نتیجه کاملا معقولی برای سه ماهه سوم خواهد بود. این پیش‌بینی خوش بینانه ای از احیای قوی مصرف جهانی نفت پس از شیوع پاندمی است که باعث ریزش تقاضا برای سوخت جت، دیزل و بنزین شد. ویتول سال گذشته در تجارت بیش از هفت میلیون بشکه نفت و فرآورده های نفتی سهم داشت که به این شرکت بصیرت دقیقی از نوسانات عرضه و تقاضای جهانی نفت می بخشد. مدیرعامل ویتول گفت: تقاضای جهانی برای نفت حدود ۳.۵ میلیون بشکه در روز پایین سطح پیش از شیوع پاندمی مانده است اما با ادامه عرضه واکسنهای کووید ۱۹، رفع قرنطینه ها و از سر گرفته شدن سفر برای تفریح و تجارت، میزان مصرف نیز تا پایان سال بهبود پیدا خواهد کرد.

روسیه دومین تولیدکننده نفت جهان شد

تحقیقات جدید موسسه JOBI نشان می‌دهد در ماه فوریه روسیه با تولید روزانه ۹.۳۹۸ میلیون بشکه دومین تولیدکننده بزرگ نفت در جهان بوده است. این تحقیقات همچنین نشان می‌دهد که آمریکا بزرگ‌ترین تولیدکننده نفت در جهان بوده و عربستان هم در این مدت در جایگاه سوم قرار داشته است. موسسه جودی می‌گوید: ماه فوریه دهمین ماه پیاپی بود که روس‌ها عنوان دومین تولید کننده نفت جهان را تصاحب کردند و فقط در ماه آوریل سال ۲۰۲۰ بود که روسیه جایگاه سوم را داشت. پیش از آن هم بیش از یک سال روسیه دومین تولیدکننده نفت جهان بود.

موسسه JOBI می‌گوید که تولید نفت روسیه در ماه فوریه نسبت به ژانویه ۰.۷ درصد کاهش یافته و این درحالی است که تولید نفت آمریکا در همین بازه زمانی ۶.۵ درصد پایین آمده و به ۱۰.۳۶۴ میلیون بشکه در روز رسیده است. در همین مدت عربستان هم تولید نفت خود را ۱۰.۵ درصد پایین آورده و به ۸.۱۴ میلیون بشکه در روز رسانده است. این آمار‌ها همچنین نشان می‌دهد که روسیه در ماه فوریه روزانه ۳.۷ میلیون بشکه نفت صادر کرده که نسبت به ماه دسامبر سال ۲۰۲۰ حدود ۵۰۰ هزار بشکه در روز کمتر بوده است. میزان پالایش نفت در روسیه هم ۵.۳ درصد در ماه فوریه نسبت به ماه قبل از آن رشد کرده و به ۵.۷۷ میلیون بشکه در روز رسیده است. برخلاف روس‌ها، اما میزان پالایش نفت در آمریکا در همین بازه زمانی ۱۳.۳ درصد پایین آمده و به ۱۲.۶ میلیون بشکه در روز رسیده است. ظرفیت پالایش نفت سعودی‌ها هم ۲.۶ درصد کاهش یافته و به ۲.۲۸ میلیون بشکه در روز پایین آمده است.

 

قیمت نفت کاهش یافت

روز چهارشنبه قیمت نفت برای روز دوم کاهش یافت، در حالی که نگرانی ها از افزایش موارد ابتلای COVID-۱۹ در هند باعث کاهش تقاضای سوخت در این کشور به عنوان سومین واردکننده بزرگ نفت در جهان خواهد شد. معاملات آتی نفت خام برنت در ماه ژوئن با کاهش ۵۲ سنت یا ۰.۸ درصدی به ۶۶.۰۵ دلار در هر بشکه رسید، در حالی که روز سه شنبه هم ۴۸ سنت افت داشت. معاملات آتی نفت خام وست تگزاس اینترمدیت در ماه ژوئن ۵۶ سنت یا ۰.۹ درصد کاهش یافت و به ۶۲.۱۱ دلار در هر بشکه رسید.

خواننده معزز سلام ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر بالا در پایین صفحه ( ثبت دیدگاه) موجب امتنان است .

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....