تاریخ انتشار : جمعه 27 فروردین 1400 - 18:26
کد خبر : 43178

گلچین اقتصادی روز

گلچین اقتصادی روز

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم. این پیمانه تیتر‌هایی همچون صعود مجدد بورس‌های جهانی، ثبات قیمت سکه در کانال ۱۰ میلیونی، صعود دلار در معاملات

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

این پیمانه تیتر‌هایی همچون صعود مجدد بورس‌های جهانی، ثبات قیمت سکه در کانال ۱۰ میلیونی، صعود دلار در معاملات جهانی، برآورد ارزش بازار جهانی ارز‌های دیجیتالی، طلای جهانی در مسیر ثبت دومین افزایش هفتگی و سقوط نفت به ۴۰ دلار تا ۱۰ سال آینده را در بر دارد.

+منابع ارزی ایران ۱۱۵ میلیارد دلار اعلام شد

به گزارش اقتصاددان به نقل از تابناک ، طبق اعلام بانک مرکزی، به دنبال اعتراض این بانک به صندوق بین المللی پول در تخمین میزان ذخایر ارزی ایران، صندوق بین المللی پول در ایمیلی رسمی به بانک مرکزی، ضمن ابزار تاسف از سوء برداشت پیش آمده، عدد اعلامی پیشین را تخمینی و مبنی بر فروض از ذخایر «قابل استفاده کشور» اعلام کرد. این صندوق، تخمین خود از «کل ذخایر رسمی ناخالص» ایران را به میزان ۱۱۵ میلیارد دلار اصلاح کرد. گفتنی است؛ اشکال در خصوص سایر موارد برآوردی صندوق بین المللی پول همچنان پابرجاست که برای رفع این اشکالات نیز پیگیری های لازم از طرف بانک مرکزی انجام می‌گیرد.

+صعود مجدد بورس های جهانی

بیشتر شاخص های مهم بورسی جهان به مسیر صعودی خود ادامه دادند.

در وال استریت همه شاخص ها صعودی بودند، تا جایی که هر سه شاخص اصلی بورسی در سطح بالاتری از روز قبل خود بسته شدند. شاخص «داوجونز ایدانستریال اوریج» با ۰.۷۸ درصد افزایش نسبت به روز قبل و در سطح ۳۳ هزار و ۹۹۵.۵۹ واحد بسته شد. شاخص «اس اند پی ۵۰۰» با ۰.۹۷ درصد صعود تا سطح ۴۱۶۴.۵۴ واحدی بالا رفت و دیگر شاخص مهم بورسی آمریکا یعنی «نزدک کامپوزیت» با ۱.۲ درصد صعود در سطح ۱۴ هزار و ۲۴.۵۶ واحدی بسته شد.

در معاملات بازارهای بورس در اروپا، شاخص “فوتسی ۱۰۰” بورس لندن با ۰.۶۳ درصد صعود نسبت به روز قبل و در سطح ۶۹۸۳.۵۰ واحد بسته شد.  شاخص “دکس ۳۰” بورس فرانکفورت در آلمان با افزایش ۰.۳ درصدی و ایستادن در سطح ۱۵ هزار و ۲۵۵.۳۳ واحدی به کار خود پایان داد و شاخص “کک ۴۰” بورس پاریس با پیشروی ۰.۴۱ درصدی در سطح ۶۲۳۴.۱۴ واحد بسته شد. در مادرید شاخص “ایبکس ۳۵” ۰.۲ درصد پایین رفت و به ۸۵۷۱.۶۰ واحد رسید.

+کاهش قیمت دلار به کانال ۲۳ هزار تومان

در هفته‌ای که گذشت، بازار ارز شاهد افت شاخص ارزی بود، به گونه‌ای که هر اسکناس دلار آمریکا در صرافی‌های بانکی و مجاز سطح کشور با کاهش ۲۹۷ تومانی نسبت به پایان هفته قبل، به رقم ۲۳۹۹۱ تومان فروخته شد. نرخی که نشان از عقبگرد یک کاناله دلار دارد. اما یورو دیگر ارز پرطرفدار بازار، با تغییرات اندکی همراه شد؛ بنابراین، هر اسکناس یورو در آخرین روز هفته به رقم ۲۸۵۸۲ تومان رسید که نسبت به پنجشنبه هفته قبل، ۳۳ تومان گران‌تر شده است.

+ثبات قیمت سکه در کانال ۱۰ میلیونی

هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید در بازار تهران دیروز (پنجشنبه، ۲۶ فروردین‌) بدون تغییر نسبت به روز کاری گذشته به ۱۰ میلیون و ۵۳۰ هزار تومان رسید. سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز ۱۰ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان معامله شد. همچنین نیم‌سکه بهار آزادی ۶ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان، ربع سکه سه میلیون و ۹۰۰ هزار تومان و سکه یک گرمی هم ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان قیمت خورد. علاوه بر این، در بازار طلا نیز نرخ هر گرم طلای ۱۸ عیار به یک میلیون و ۳۹ هزار تومان رسید. هر مثقال طلا نیز به قیمت چهار میلیون و ۵۰۳ هزار تومان معامله شد.

صعود دلار در معاملات جهانی

ارزش دلار مقابل یورو، پوند و ین تقویت شد. شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات امروز با ۰.۱۱ درصد افزایش نسبت به روز گذشته در سطح ۹۱.۷۰ واحد بسته شد. نرخ برابری هر فرانک سوئیس نیز معادل ۱.۰۸۳ دلار اعلام شد. (نرخ های فوق بر حسب ساعت پایانی معاملات بازارهای ارزی نیویورک محاسبه شده است.)

برآورد ارزش بازار جهانی ارزهای دیجیتالی

رالی قیمتی روزهای اخیر احتیاط معامله گران را افزایش داده است. مایک نوگراتز، بنیان گذار شرکت سرمایه گذاری گلکسی دیجیتال گفت: بازار ارز‌های دیجیتالی، رشد قیمت بی رویه‌ای داشته است. نه تنها بیتکوین بلکه ارز‌های دیگر، نظیر دوج کوین یا ریپل به سطوح قیمتی بیش از حدی رسیده اند که احتمال ترکیدن حباب قیمتی آن‌ها وجود دارد. تازه واردان با ریسک بزرگی مواجهند و بهتر است محتاط باشند. اداره پست آمریکا در بیانیه‌ای مهم اعلام کرد که استفاده از توکن‌های غیرقابل تعویض یا NFT را آغاز خواهد کرد و از تمبر‌هایی که در این قالب عرضه شوند، پشتیبانی می‌کند. اداره پست آمریکا به نخستین نهاد بزرگ جهان تبدیل می‌شود که در سطح ملی استفاده از NFT را تایید می‌کند. (توکن‌های غیر قابل معاوضه بر خلاف نوع قابل معاوضه، غیر یکسان و دارای ارزش متفاوت از هم هستند)

نشانه‌هایی وجود دارد که فعالان بورس وال استریت بالاخره پس از حدود یک دهه از راه اندازی ارز‌های دیجیتالی در حال قبول آن‌ها هستند. برای نخستین بار قرار است تا سهام صرافی ارز‌های دیجیتالی کوین بیس در بورس وال استریت عرضه اولیه شود. ارزش اولیه سهام این صرافی چیزی حدود ۱۰۰ میلیارد دلار برآورد می‌شود. دو بانک بزرگ آمریکایی گلد من ساکس و جی پی مورگان نیز اعلام کرده اند به زودی امکان دسترسی به ارز‌های دیجیتالی را در اختیار مشتریانشان خواهند گذاشت. مجموع ارزش بازار جهانی ارز‌های دیجیتالی در حال حاضر ۲۲۴۰ میلیارد دلار برآورد می‌شود که این رقم نسبت به روز قبل ۲.۹۵ درصد بیشتر شده است. در حال حاضر ۵۴ درصد کل بازار ارز‌های دیجیتالی در اختیار بیت کوین و ۱۵ درصد در اختیار اتریوم است. بیت‌کوین ۱۲ سال پیش توسط گروه گمنامی از معامله‌گران بر بستر بلاک‌چین ایجاد شد و از سال ۲۰۰۹ معاملات اولیه آن شکل گرفت.

+خطر مسدودی رمزارز کاربران ایرانی

نقی‌پور، کارشناس حوزه رمزارز نیز با اشاره به لزوم برخورداری از دانش و اطلاعات کافی برای ورود به انواع بازارها خصوصاً بازار رمز ارز گفت: بازار رمز ارز یک بازار نوآورانه است که از سال ۲۰۰۹ شروع به فعالیت کرده و از خرید و فروش مردم در این بازار حدود هشت سال می‌گذرد. این بازار نوپا و جوان به دلیل کوچکی حجم و بالا بودن سرعت معامله به جهت دیجیتالی بودن آن، قطعاً تلاطم شدیدی نسبت به دیگر بازارها نظیر طلا، ارز و… خواهد داشت. ممکن است برخی آگاهی کاملی از بازار بورس و فارکس داشته و موفق باشند اما در بازار رمز ارز دچار شکست شده و متضرر شوند؛ بنابراین، داشتن اطلاعات کافی از نحوه ایجاد و نابودی رمز ارز برای ورود به این بازار ضروری است.

وی درباره احتمال خطر نابودی سرمایه مردم در بازار رمز ارز گفت: ممکن است افرادی که از طریق صرافی‌های خارجی اقدام به سرمایه‌گذاری در حوزه رمز ارز کرده‌اند، دارایی خود را از دست بدهند، چون شاید در صورت شناسایی کاربران ایرانی، دارایی آنان به دلیل تحریم‌های ظالمانه ایالات متحده بلاک و مسدود شود. کلاهبرداری در این حوزه از طریق صرافی‌های غیرقانونی و نیز افرادی که با وعده سود اقدام به جذب سرمایه مردم می‌کنند، صورت می‌گیرد و مردم باید دقت کنند تا همواره بدون واسطه مالک دارایی خود باشند. این کارشناس ارز دیجیتال با بیان این‌که خرید و فروش در بیت کوین باید توسط شخص سرمایه‌گذار صورت بگیرد و افراد ناآگاه نباید به این عرصه ورود کنند، گفت: تنها با افزایش دانش در حوزه فناوری بلاک‌چین که فناوری زیرساختی تمام رمز ارزهاست می‌توان اقدام به سرمایه گذاری در این حوزه کرد. /مهر

طلای جهانی در مسیر ثبت دومین افزایش هفتگی

قیمت طلا در معاملات روز جمعه بازار جهانی تحت تاثیر افت بازده اوراق خزانه و دلار ضعیف‌تر، نزدیک به بالاترین قیمت بیش از یک ماه گذشته قرار گرفت و در مسیر ثبت دومین افزایش هفتگی حرکت کرد. به گزارش ایسنا، هر اونس طلا برای تحویل فوری با ۰.۱ درصد افزایش، به ۱۷۶۴ دلار و ۱۳ سنت رسید. بهای معاملات این بازار روز گذشته تا مرز ۱۷۶۹ دلار و ۳۷ سنت پیش رفته بود. بهای طلا از ابتدای هفته جاری تاکنون بیش از یک درصد افزایش نشان می دهد. در بازار معاملات آتی آمریکا، هر اونس طلا با ۰.۱ درصد کاهش، به ۱۷۶۴ دلار و ۴۰ سنت رسید. ایلیا اسپیواک، استراتژیست ارزی دیلی فارکس در این باره گفت: ما شاهد عقب نشینی بازده اوراق خزانه ده ساله و شکسته شدن سطح ۱.۶ درصد بوده ایم. تصور می کنم حرکت اخیر به معنای ضعف بیشتر بازده اوراق خزانه دستکم در کوتاه مدت است که از قیمت طلا پشتیبانی خواهد کرد.

+سقوط نفت به ۴۰ دلار تا ده سال آینده

شرکت وود مک کنزی در گزارشی به تشریح سناریویی پرداخت که در آن جهان قاطعانه به مقابله با انتشار گازهای گلخانه ای پرداخته و صنعت و حمل و نقل برقی سازی می شود. تحت چنین سناریویی مصرف نفت تا سال ۲۰۲۳ ممکن است افت چشمگیری پیدا کند. این کاهش تقاضا می تواند به نرخ دو میلیون بشکه در روز نفت شتاب پیدا کرده و تا سال ۲۰۵۰ به ۳۵ میلیون بشکه در روز برسد و باعث کاهش ۶۰ درصدی کاهش انتشار کربن ناشی از استفاده از نفت در مقایسه با سطح فعلی شود. مصرف نفت در سال ۲۰۱۹ به رکورد حدود ۱۰۰ میلیون بشکه در روز رسید و انتظار می رود پس از کاهشی که سال گذشته تحت تاثیر پاندمی ویروس کرونا داشت، امسال بهبود قوی پیدا کند.

در گزارش وود مک کنزی آمده است: در نتیجه افت شدید مصرف، قیمت نفت اواخر دهه جاری شروع به سقوط می کند. تحت سناریوی گذار انرژی شتاب گرفته، انتظار می رود میانگین قیمت هر بشکه نفت برنت تا سال ۲۰۳۰ به ۴۰ دلار در مقایسه با قیمت فعلی ۶۵ دلار نزول کند. نفت برنت تا سال ۲۰۵۰ ممکن است به ۱۰ تا ۱۸ دلار سقوط کند. آن لوییس هیتل از شرکت وود مک کنزی گفت: اگر گرمایش جهانی را در سقف دو درجه محدودیت تعیین شده توسط توافق اقلیمی پاریس نگه داریم، وضعیت انرژی دچار تغییر اساسی خواهد شد. با این حال سیاست های فعلی جهان فاصله زیادی با توافق اقلیمی پاریس دارند و گرمایش جهانی در حال حاضر در مسیر رشد سه درجه ای از سطح پیش از صنعتی شدن تا سال ۲۱۰۰ است. افت سریع تقاضا همچنین به معنای آن است که منابع فعلی عرضه نفت برای تامین کل تقاضای آتی کافی خواهند بود و نیاز محدودی به توسعه میادین نفتی جدید وجود دارد. کاهش شدید تقاضا و قیمت های نفت در دهه های آینده، تاثیر عمیقی روی تولیدکنندگان بزرگ نفت نظیر اعضای اوپک خواهد داشت.

+جوجه یک روزه کمیاب و گران شد

مشایخی تولیدکننده مرغ در گفت‌وگو با فارس گفت: جوجه در بازار بسیار کم شده و علی‌رغم اینکه دولت نرخ ۴۲۰۰ تومان مصوب کرده، به قیمت ۶ هزار تومان هم پیدا نمی‌شود و این زنگ هشداری است که اگر چنین وضعی ادامه یابد، قیمت مرغ دوباره به شدت گران خواهد شد. وی که یک مرغداری ۳۰ هزار قطعه‌ای دارد، می‌گوید: هزینه خرید جوجه ۶ هزار تومان بسیار است و به این دلیل نتوانستم برای جوجه‌ریزی اقدام کند. وی با استناد به صحبت‌های چند روز اخیر وزیر جهاد کشاورزی که گفته بود جوجه به خارج از کشور قاچاق می‌شود، گفت: چرا مسئولان در این مورد نظارتی نمی‌کنند، جوجه زیربنا یا به نوعی بستر اولیه تولید مرغ است که هر یک از آن‌ها پس از ۴۵ روز به مرغ ۲.۵ کیلویی تبدیل می‌شود. علاوه بر گفته‌های وزیر درباره قاچاق، تولید جوجه هم کم شده است؛ در ماه‌های گذشته، بسیاری از مرغداران نهاده‌ها را تحویل گرفتند، اما جوجه تولید نکردند و تبعات آن اکنون نمایان شده است.

وی با بیان اینکه جوجه‌ریزی در کشور کاهش یافته است، گفت: مثلا در استانی مثل اصفهان در دی‌ماه ۱۲ میلیون قطعه جوجه ریزی ثبت شده بود که این رقم در فروردین به ۶ میلیون هم نمی‌رسد و اثرات این کاهش جوجه ریزی در ماه بعد مشخص خواهد شد. این تولیدکننده گفت: تعداد کارخانه‌های جوجه‌کشی کشور کمتر از ۴۰ کارخانه است و نظارت بر آن‌ها کار دشواری نیست. مسئولان نظارتی می‌توانند آن‌ها را کنترل کنند تا جوجه تولیدی آن‌ها به جای قاچاق به مرغداری‌ها هدایت شود. وی با انتقاد مسئولان گفت: زمانی که قیمت مرغ بالا می‌رود، همه مسئولان مرغداران را مورد عتاب قرار می‌دهند، اما اکنون کسی برای وضعیت مرغداری‌ها که نمی‌توانند جوجه به نرخ مصوب دولتی تأمین کنند توجهی نمی‌کند.

خواننده معزز سلام ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر بالا در پایین صفحه ( ثبت دیدگاه) موجب امتنان است .

 

ع

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....