تاریخ انتشار : چهارشنبه 16 مهر 1399 - 22:04
کد خبر : 21147

گلچین اقتصادی روز

گلچین اقتصادی روز

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم. این پیمانه تیتر‌هایی همچون نوزدهمین حراج اوراق بدهی دولت خریدار نداشت، تصمیم ترامپ برای توقف مذاکره با کنگره وال‌استریت

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

این پیمانه تیتر‌هایی همچون نوزدهمین حراج اوراق بدهی دولت خریدار نداشت، تصمیم ترامپ برای توقف مذاکره با کنگره وال‌استریت را منفی کرد، ثبات قیمت دلار در آخرین روز هفته، حرکت رو به جلوی دلار در معاملات خارجی، کسری تجاری آمریکا به بالاترین میزان در ۱۴ سال گذشته رسید، قیمت جهانی طلا با توقف مذاکرات بسته حمایتی جدید آمریکا سقوط کرد و درخواست خودروسازان ژاپنی از بریتانیا را در بر دارد.

رشد بورس در آخرین روز هفته

به گزارش اقتصاددان به نقل از تابناک  ، امروز شاخص کل با ۲۶۰۲۸ واحد افزایش معادل ۱٫۷۲ درصد به یک میلیون و ۵۴۰ هزار و ۷۲۶ واحد، شاخص‌ قیمت وزنی – ارزشی با ۶۸۲۴ واحد افزایش معادل ۱٫۷۲ درصد به ۴۰۳ هزار و ۹۹۴ واحد، شاخص کل هم وزن با ۵۰۷۲ واحد افزایش معادل ۱٫۲۶ درصد به ۴۰۷ هزار و ۱۹۷ واحد، شاخص قیمت هم وزن با ۳۳۲۳ واحد افزایش معادل ۱٫۲۶ درصد به ۲۶۶ هزار و ۱۸۰ واحد، شاخص آزاد شناور با ۳۶۲۲۵ واحد افزایش معادل ۱٫۷۹ درصد به دو میلیون و ۶۴ هزار و ۵۰۷ واحد، شاخص بازار اول با ۲۳۵۱۹ واحد افزایش معادل ۲٫۱۵ درصد به یک میلیون و ۱۱۵ هزار و ۲۸۱ واحد و شاخص بازار دوم با ۳۴۷۳۵ واحد افزایش معادل ۱٫۱۱ درصد به ۳ میلیون و ۱۶۰ هزار و ۳۸۱ واحد رسید. در نیمه دوم داد و ستدهای امروز بورس، در یک میلیون و ۳۴۴ هزار نوبت معاملاتی، ۸ هزار و ۱۴۰ میلیارد برگه اوراق بهادار به ارزش ۹۳ هزار و ۴۴ میلیارد ریال در بورس معامله شد. همچنین ۷ نماد تاثیرگذار بر شاخص کل بورس در نیمه دوم بازار در روز جاری عبارت بودند از: رمپنا، فارس ، وبملت،  شبندر، اخابر، خودرو و فملی.

گزارش بورس امروز چهارشنبه 16 مهر 99 / سبزپوشی بازار در نیمه اول

گزارش بورس امروز چهارشنبه 16 مهر 99 / سبزپوشی بازار در نیمه اول

+«دارا سوم» بانکی عرضه می‌شود

فرهاد دژپسند وزیر اقتصاد صبح امروز (چهارشنبه) در حاشیه جلسه هیئت دولت گفت: دولت با عرضه‌های اولیه و سهام شناور، سعی می‌کند بازار بورس را تقویت کند یعنی تلاش می‌کند شرکت‌ها و بنگاه‌های بزرگ مقیاسی که دارای شاخص‌های مناسبی هستند را وارد بازار کند. امروز بحث ورود شرکت ستاره خلیج فارس به بورس مطرح است و تصمیم داریم باقی مانده سهام دولت در سه بانک ملت، تجارت و صادرات را در قالب دارا سوم عرضه کنیم.

+نوزدهمین حراج اوراق بدهی دولت خریدار نداشت

بانک ها و سایر موسسات مالی غیربانکی طی برگزاری نوزدهمین مرحله از حراج اوراق بدهی دولتی هیچ سفارشی در سامانه‌های بازار بین‌بانکی و مظنه‌یابی شرکت مدیریت فناوری بورس تهران ثبت نکردند.

+تصمیم ترامپ برای توقف مذاکره با کنگره وال‌استریت را منفی کرد

شب گذشته دونالد ترامپ اعلام کرد که مذاکره با نمایندگان کنگره برای اجرای بسته‌های اقتصادی را متوقف کرده است،  بورس وال استریت منفی شود. در این راستا شاخص S&P500 درصد از بیشینه خود در معاملات دیروز پایین آمد. سهام شرکت‌های هواپیمایی آمریکا هم کاهش یافت به گونه‌ای که سهام شرکت هواپیمایی یونایتد ایرلاینز ۳٫۶ درصد منفی شد.

رابرت فیپس، مدیر موسسه سرمایه گذاری پراستیرلینگ در آستین تگزاس می‌گوید بخش قابل توجهی از رشد بورس آمریکا که طی هفته گذشته شاهد بودیم بر مبنای امید به اجرای بسته‌های کمک اقتصادی بیشتر بوده است. حالا انگیزه‌های بسیار کمتری برای برگرداندن پول در بورس آمریکا پیش از انتخابات وجود دارد.  تعداد مبتلایان به کرونا در آمریکا همچنان رو به افزایش است و امید به توافق دولت با کنگره برای انجام بسته‌های اقتصادی بیشتر باعث شده بود تا بورس این کشور بتواند با تبعات خبر ابتلای ترامپ به کرونا مقابله کند. بر همین اساس شاخص داوجونز صنعتی ۳۷۵ واحد معادل ۱٫۳۴ درصد ریخت و S&P500 هم ۱٫۴ درصد منفی شد. شاخص نزدک کامپوزیت هم ۱٫۵ ۷ درصد پایین آمد. کریس زاکارلی، کارشناس ارشد سرمایه گذاری در موسسه آلیانس در شهر شارلوت ایالت کارولینای شمالی می‌گوید پرواضح است که بازارهای سهام روی اجرای احتمالی بسته‌های کمک اقتصادی کمک کرده بودند. اخیرا نیز رئیس کل بانک مرکزی آمریکا هشدار داده است که روند بهبود اوضاع اقتصادی در این کشور تا رسیدن به نتیجه راه زیادی دارد.

+نرخ جدید تسعیر دارایی و بدهی‌های ارزی بانکها؛ هر دلار ۱۱ هزار تومان

 

بانک مرکزی نرخ تسعیر دارایی‌ها و بدهی‌های ارزی برای تهیه صورت‌های مالی میان دوره‌ای بانک‌ها در سال جاری را برای هر یورو، ۱۲,۹۰۰ تومان و برای هر دلار، ۱۱,۰۰۰ تومان اعلام کرد.

3573750 اقتصاددان نوشته

+ثبات قیمت دلار در آخرین روز هفته

در معاملات امروز (چهارشنبه شانزدهم مهرماه ۹۹) بازار ارز، شاهد ثبات نرخ دلار و رشد نرخ یورو بودیم. به گونه‌ای که هر اسکناس دلار آمریکا در صرافی‌های بانکی و مجاز به نرخ ۲۹۱۰۰ تومان از مردم خریداری و در مقابل به قیمت ۲۹۲۰۰ تومان به متقاضی دریافت دلار فروخته ‌شد که نسبت به روز قبل، تغییری ندارد. همچنین هر اسکناس یورو در این صرافی ها، به قیمت ۳۴۱۰۰ تومان از مردم خریداری و در مقابل به قیمت ۳۴۲۰۰ تومان به متقاضی دریافت یورو فروخته ‌شد که نسبت به نرخ پایانی روز گذشته، ۳۵۰ تومان گران‌تر شده است.

حرکت رو به جلوی دلار در معاملات خارجی

شاخص دلار در آستانه ورود به کانال ۹۴ واحدی قرار گرفت. شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات امروز با ۰.۳۵ درصد افزایش نسبت به روز گذشته در سطح ۹۳.۷۵۵ واحد بسته شد. نرخ برابری هر فرانک سوئیس نیز معادل ۱.۰۹۰ دلار اعلام شد.

کسری تجاری آمریکا به بالاترین میزان در ۱۴ سال گذشته رسید

رویترز: افزایش قابل توجه واردات باعث شد تا در ماه آگوست کسری تراز تجاری آمریکا به بالاترین میزان در ۱۴ سال گذشته افزایش یابد این مسئله ممکن است بر رشد اقتصادی آمریکا در سه ماهه سوم اثرگذار باشد. وزارت بازرگانی آمریکا شب گذشته گزارش داد که کسری تجاری این کشور در ماه آگوست ۵٫۹ درصد افزایش یافته و به ۶۷٫۱ میلیارد دلار رسیده است که از سال ۲۰۰۶ تاکنون بی سابقه بوده است. نتایج نظرسنجی از کارشناسان هم نشان می دهد که آنها انتظار داشتند که در ماه آگوست کسری تجاری آمریکا به ۶۶٫۱ میلیارد دلار برسد. آمار وزارت بازرگانی آمریکا نشان می دهد واردات این کشور ۳٫۲ درصد رشد داشته و به ۲۳۹ میلیارد دلار در ماه آگوست رسیده است. از طرف دیگر علیرغم افزایش ۲٫۲ درصدی صادرات اما رقم آن ۱۷۱٫۹ میلیارد دلار بوده است. کسری تراز تجاری آمریکا با چین در ماه آگوست ۱٫۹ میلیارد دلار کاهش یافته و به ۲۶٫۴ میلیارد دلار رسیده است. دلیل کاهش صادرات آمریکا کاهش تولید ناخالص داخلی این کشور در ۹ ماه نخست سال جاری به خاطر شیوع ویروس کرونا بوده است.

+قیمت جهانی طلا با توقف مذاکرات بسته حمایتی جدید آمریکا سقوط کرد

روز چهارشنبه پس از اینکه ترامپ مذاکرات با دموکرات‌ها بر سر بسته حمایتی جدید آمریکا را متوقف کرد، قیمت جهانی طلا سقوط کرد و به پایین‌ترین سطح در یک هفته اخیر خود رسید. قیمت خرید نقدی هر اونس طلا ۲ درصد سقوط کرد و به ۱,۸۷۷. دلار رسید اما تا ساعت ۱۰:۰۰ به وقت تهران، ۰.۶۵ درصد یا ۱۲ دلار رشد کرد و به ۱,۸۸۹.۲۰ دلار بازگشت. قیمت پیش‌خرید هر اونس طلای آمریکا ۱.۰۸ درصد یا ۲۰.۷۰ دلار سقوط کرد و به ۱,۸۸۸.۱۰ دلار بازگشت. سه‌شنبه شب، پس از اینکه ترامپ مذاکرات با دموکرات‌ها را تا بعد از انتخابات ماه نوامبر متوقف کرد، چشم‌انداز کمک اقتصادی برای ایرلاین‌ها و شرکت‌های آسیب‌دیده از بحران کرونا که در حال اجرای موج جدیدی از اخراج نیروهای خود هستند، تیره و تار شد.

آرامش نسبی در بازار سکه

سکه تمام بهار آزادی طرح جدید امروز با ۵۰ هزار تومان افزایش نسبت به روز گذشته، به بهای ۱۴ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان رسید. سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز مشابه روز گذشته با ارزش ۱۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان به فروش ‌رسید. همچنین نیم سکه به بهای هشت میلیون و ۵۰ هزار تومان، ربع سکه به قیمت پنج میلیون و ۱۵۰ هزار تومان و هر قطعه سکه یک گرمی نیز به ارزش دو میلیون و ۶۰۰ هزار تومان معامله شد. علاوه بر این در بازار طلا نیز امروز بهای یک گرم طلای خام ۱۸ عیار با هفت هزار تومان کاهش قیمت نسبت به روز گذشته به ارزش یک میلیون و ۳۵۳ هزار تومان فروخته شد و هر مثقال طلا نیز با کاهش ۳۳ هزار تومانی، رقم پنج میلیون و ۸۶۲ هزار تومان را ثبت کرد.

+سقوط آزاد قیمت نفت با سورپرایز جدید ترامپ

قیمت نفت روز چهارشنبه پس از این که رییس جمهور آمریکا امیدها برای چهارمین بسته محرک مالی اقتصاد را نقش بر آب کرد و همچنین افزایش بیش از حد انتظار ذخایر آمریکا، کاهش یافت. به گزارش ایسنا، بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا ۸۱ سنت معادل دو درصد کاهش یافت و به ۳۹ دلار و ۸۶ سنت در هر بشکه رسید. بهای نفت برنت ۷۰ سنت معادل ۱.۶ درصد سقوط کرد و به ۴۱ دلار و ۹۵ سنت در هر بشکه رسید. ادوارد مویا، تحلیلگر ارشد بازار در شرکت OANDA درباره وضعیت بازار نفت گفت: اقدام ترامپ در پایان دادن به مذاکرات بسته محرک مالی و افزایش هفتگی ذخایر نفت آمریکا، ضربات محکمی بر داراییهای پرریسک وارد کرد و آنها را دچار سقوط آزاد کرد.

درخواست خودروسازان ژاپنی از بریتانیا

دنیای‌اقتصاد: دو شرکت تویوتا موتور و نیسان موتور ژاپن از دولت بریتانیا درخواست کرده‌اند تا مسوولیت تعرفه‌های جدید تجاری را که ممکن است در صورت نبود توافق تجاری علیه محصولات آنها اعمال شوند، بپذیرد و آنها را پوشش دهد. بریتانیا که در ماه ژانویه از اتحادیه اروپا خارج شد، در دوره گذار قرار دارد که به این کشور اجازه می‌دهد تا همچنان از معافیت‌های تجارت آزاد با کشورهای اتحادیه اروپا استفاده کند و هیچ تعرفه‌ای بر محصولاتی که بین دو طرف تجارت می‌شوند، اعمال نشوند. اگر دو طرف نتوانند تا ضرب‌الاجل ۳۱ دسامبر به یک توافق تجاری دست یابند، تعرفه‌ برای خودروها از روز اول ژانویه به ۱۰ درصد افزایش خواهد یافت. انجمن تولیدکنندگان موتور بریتانیا تخمین زده است که اعمال تعرفه‌های تجاری می‌تواند هزینه ۵/ ۴ میلیارد پوندی را روی دست خودروسازان بگذارد و اگر دولت بریتانیا به کمک این شرکت‌ها نشتابد، پوشش هزینه‌های جدید توسط خودروسازان غیرممکن خواهد بود.

آغاز پرداخت ۸ هزار میلیارد تومان تسهیلات اشتغال روستایی

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از آغاز واریز مرحله پنجم تسهیلات پایدار اشتغال روستایی از محل صندوق توسعه ملی به میزان هشت هزار میلیارد تومان خبر داد.

دستگاه ها تا ۱۹ مهر گزارش عملکرد بودجه بدهند

سازمان برنامه و بودجه اعلام کرد: دستگاه‌های اجرایی تا ۱۹ مهرماه جاری (شنبه هفته آینده) فرصت دارند عملکرد بودجه ۱۳۹۸ خود را ارسال کنند.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....