تاریخ انتشار : سه شنبه 24 فروردین 1400 - 21:15
کد خبر : 42810

گلچین اقتصادی روز

گلچین اقتصادی روز

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم. این پیمانه تیتر‌هایی همچون ارزش سهام عدالت چقدر شد؟، رشد قیمت نفت خام با حمله به تاسیسات نفتی عربستان،

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

این پیمانه تیتر‌هایی همچون ارزش سهام عدالت چقدر شد؟، رشد قیمت نفت خام با حمله به تاسیسات نفتی عربستان، عقب‌نشینی بانک آمریکایی از پیش بینی نفت ۷۰ دلاری، مناطق آزاد مشمول پرداخت مالیات بر ارزش افزوده هستند، نهاده وارداتی با ارز دولتی در بازار سیاه فروخته شد و مجموع ارزش بازار جهانی ارز‌های دیجیتالی را در بر دارد.

+شاخص کل بورس مثبت شد

به گزارش اقتصاددان به نقل از تابناک ، در حالی که روز گذشته، شاخص کل بورس اوراق بهادار با کاهش ۴ هزار و ۸۵۷ واحدی معادل ۰.۳۹ درصد به یک میلیون و ۲۲۶ هزار و ۱۸ واحد رسید، امروز و در ساعات ابتدایی، نماگر کل بورس با رشد حدود ۱۹هزار واحدی همراه شده است. /جزئیات بیشتر

+ارزش سهام عدالت چقدر شد؟

در پایان معاملات دیروز بازار سهام، ارزش سهام عدالت به ۸ میلیون و ۱۷۸ هزار و ۵۹۲ تومان رسید که نسبت به آخرین روز معاملاتی گذشته ۰.۷ درصدT معادل ۵۹ هزار و ۸۹۶ تومان کاهش داشت. با احتساب این موضوع، ارزش ۶۰ درصد قابل فروش سبد ۵۳۲ هزار تومانی سهام عدالت به ۴ میلیون و ۹۰۷ هزار و ۱۵۵ تومان رسیده است.

ارزش سهام عدالت امروز ۲۳ فروردین ۱۴۰۰

رشد قیمت نفت خام با حمله به تاسیسات نفتی عربستان

سی‌ان‌بی‌سی: قیمت نفت خام در معاملات امروز، سه‌شنبه، تحت تأثیر حمله انصارالله یمن به تأسیسات نفتی عربستان سعودی افزایش یافت. همچنین خوش‌بینی سرمایه‌گذاران به سرعت گرفتن واکسیناسیون کرونا در آمریکا و امید به بازگشت سریع تقاضای نفت خام قیمت‌ها را تقویت کرد. تا ساعت ۷:۱۸ به وقت تهران، قیمت نفت پیش‌خرید هر بشکه نفت خام برنت، بنچ‌مارک بین‌المللی قیمت نفت خام، ۰.۳۰ درصد رشد کرد و به ۶۳.۴۷ دلار رسید. قیمت پیش‌خرید هر بشکه نفت خام نیمه‌سنگین تگزاس غرب آمریکا هم ۰.۲۸ درصد افزایش یافت و به ۵۹.۸۷ دلار رسید. انصارالله یمن در بیانیه‌ای اعلام کردند ۱۷ پهپاد و ۲ موشک بالستیک را به سوی تأسیسات نفتی عربستان سعودی شلیک کرده‌اند که این شامل پالایشگاه بزرگ جده هم می‌باشد.

عقب‌نشینی بانک آمریکایی از پیش بینی نفت ۷۰ دلاری

بانک آمریکایی مورگان استنلی اعلام کرد، هرچند برخی از عوامل حمایت کننده از قیمتهای نفت همچنان به قوت خود باقی مانده اند، احیای فعالیت حفاری آمریکا و بازگشت نفت ایران به بازار دو عاملی هستند که روند احیای قیمت ها را تضعیف می کنند. ذخایر نفت همچنان در حال کاهش هستند و سفر و رفت و آمد رو به بهبود است؛ اما بازگشت احتمالی نفت ایران به بازار و فعالیت حفاری بالاتر آمریکا تاثیر بیشتری از آنچه تحلیلگران مورگان استنلی در ابتدا فرض کرده بودند بر قیمتها خواهند گذاشت. این عوامل همواره به عنوان نامعلوم های شناخته شده وجود داشتند اما اکنون روی روند قیمتها تاثیر بیشتری می توانند داشته باشند. مورگان استنلی تا پایان فوریه پیش بینی می کرد نفت برنت در سه ماهه سوم به ۷۰ دلار در هر بشکه می رسد که نشانه بهبود بیشتر بازار است. تحلیلگران ساکسو بانک روز دوشنبه پیش بینی کردند چالش های کوتاه مدت، قیمت نفت برنت را در بازه محدودی حبس می کند. هفته گذشته نفت بدترین هفته خود در سه هفته گذشته را گذراند و با اینکه دورنمای تقاضا در سه ماهه دوم قوی به نظر می رسد، چالش های کوتاه مدت احتمالا قیمت نفت برنت را در بازه بین ۶۰ تا ۶۵ دلار در هر بشکه نگه می دارد.

+مناطق آزاد مشمول پرداخت مالیات بر ارزش افزوده هستند

معاون سازمان امور مالیاتی کشور گفت: به موجب بند (ت) تبصره (۶) قانون بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور از امسال مناطق آزاد تجاری-صنعتی مشابه سرزمین اصلی مشمول پرداخت مالیات بر ارزش افزوده خواهند بود. علیزاده افزود: بر این اساس ضرورت دارد فعالان اقتصادی مناطق یادشده که حائز هر یک از شرایط فراخوان‌های هشت‌گانه موضوع ماده ۱۸ قانون مالیات بر ارزش افزوده می‌باشند، نسبت به ثبت نام در نظام مالیات بر ارزش افزوده و اجرای سایر مقررات موضوع این قانون از جمله صدور صورتحساب، دریافت مالیات و عوارض ارزش افزوده از خریداران، ارائه اظهارنامه و… اقدام کنند. وی تاکید کرد: فعالان اقتصادی در صورت انجام تکالیف قانونی مذکور می‌توانند از تسهیلات پیش بینی شده در قانون بهره مند شوند.

+استاد اقتصاد: بیتکوین حریف دلار نخواهد شد

صعودهای پی در پی بیتکوین باعث هشدار شماری از کارشناسان اقتصادی به معامله گران نسبت به وجود حباب قیمتی در این رمزارز شده است. استیو هانکه- استاد اقتصاد دانشگاه جان هاپکینز- در همین رابطه در گفتگو با نیلی پتل- تهیه کننده پادکست ورجز دکودر- ضمن بررسی مسیر احتمالی پیش روی بیتکوین گفت: بیتکوین یک ارز مثل ارزهای فعلی نیست و نمی توان آن را وسیله ای برای حفظ ارزش پول دانست. بیتکوین برای آن که به ارز جهانی تبدیل شود، باید رقیب سرسختی به نام دلار را شکست دهد که این مساله اتفاق نخواهد افتاد. هانکه در ذکر دلایل خود برای برتری دلار نسبت به بیتکوین گفت: دلار ارز (غالب) جهانی است. نه تنها تقریبا تمام کالاهای مهم جهانی بر حسب دلار قیمت گذاری شده اند بلکه طبق قانون نانوشته ای دلار تنها ارزی است که همه جای دنیا قبولش دارند و به همین دلیل هم می بینیم در کشورهای با تورم بالا مردم برای حفظ ارزش پول خود دلار نگهداری می کنند. دلار دارای یک ارزش ذاتی است؛ اما بیتکوین پشتوانه قابل اتکایی ندارد.

به عقیده هانکه، روزی یک ارز دیجیتالی برتر از بیتکوین وارد بازار خواهد شد و بیتکوین آن روز دچار مرگ تدریجی می شود و شاید حتی ارزش آن به صفر برسد. این ارز دیجیتالی یک ارز متعلق به بخش خصوصی خواهد بود که دارای لنگرگاه ارزی مطمئن و قابل تبدیل به آن ارز تکیه گاه با نرخ تبدیل ثابت خواهد بود. این لنگرگاه ارزی می تواند ترکیبی از طلا، سبدی از کالاهای اولیه و اوراق بهادار باشد. این کارشناس حوزه هیات های ارزی در ادامه با مقایسه طلا و بیتکوین گفت: طلا از ۲۰۰۰ سال پیش تاکنون قدرت خرید خود را حفظ کرده و حتی اگر قیمت طلا هم روزی سقوط کند، خود طلا به عنوان یک کالا، گرانبها خواهد بود و دارای ارزش ذاتی است.

مجموع ارزش بازار جهانی ارزهای دیجیتالی

مجموع ارزش بازار جهانی ارزهای دیجیتالی در حال حاضر ۲۰۵۰ میلیارد دلار برآورد می‌شود که این رقم نسبت به روز قبل ۳.۳۶ درصد بیشتر شده است. در حال حاضر ۵۷ درصد کل بازار ارزهای دیجیتالی در اختیار بیت کوین و ۱۴ درصد در اختیار اتریوم است. بیت‌کوین ۱۲ سال پیش توسط گروه گمنامی از معامله‌گران بر بستر بلاک‌چین ایجاد شد و از سال ۲۰۰۹ معاملات اولیه آن شکل گرفت.

به‌روزرسانی قیمت ارزهای دیجیتال (تا ساعت ۱۳ ظهر به وقت شرقی)؛ این رده حاوی تغییرات قیمتی ۱۰ ارز دیجیتالی بزرگ از نظر ارزش بازار است.

۱- بیت کوین

قیمت: ۶۰ هزار و ۱۰۷.۷۷ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۳.۲۱ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۱.۲۸ درصد افزایش

۲- اتریوم

قیمت: ۲۱۴۴.۹۲ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۳.۵۵ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۲.۳۱ درصد افزایش

۳- بایننس کوین

قیمت: ۴۶۵.۴۴ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۵.۴۰ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۳۵.۷۹ درصد افزایش

۴- ریپل

قیمت: ۱.۲۷ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۲۴.۲۹ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۱۰۲.۴۲ درصد افزایش

۵- تتر

قیمت: ۱.۰۰ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۰.۰۲ درصد کاهش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۰.۰۲ درصد افزایش

۶- کاردانو

قیمت: ۱.۲۲ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۰.۹۲ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۰.۳۱ درصد کاهش

۷- پولکا دوت

قیمت: ۴۱.۱۱ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۰.۶۷ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۷.۹ درصد کاهش

۸- یونی سواپ

قیمت: ۲۹.۸۶ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۰.۲۱ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۵.۳۷ درصد کاهش

۹- لایت کوین

قیمت: ۲۴۲.۳۲ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۷.۷۳ درصد کاهش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۱۴.۱۱ درصد افزایش

۱۰- چین لینک

قیمت: ۳۱.۸۶ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۰.۱۳ درصد کاهش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۱.۴۷ درصد افزایش

+طلا از حرکت ایستاد

قیمت طلا در معاملات روز سه شنبه بازار جهانی که سرمایه گذاران منتظر انتشار آمار تورم آمریکا بودند، ثابت بود. به گزارش ایسنا، بهای هر اونس طلا برای تحویل فوری تغییری نداشت و در ۱۷۳۱ دلار و ۶۹ سنت ایستاد. بازده بالاتر اوراق خزانه انتظارات برای آماری که نرخ تورم بالاتر را نشان می دهند، خنثی کرد. در بازار معاملات آتی آمریکا، هر اونس طلا ثابت بود و در ۱۷۳۲ دلار و ۸۰ سنت قرار گرفت. بهای معاملات این بازار شب گذشته با ۰.۷ درصد کاهش، در ۱۷۳۲ دلار و ۷۰ سنت بسته شد.

+عقبگرد دلار در بازار جهانی

ارزش دلار مقابل همه ارزهای مهم کاهش یافت. شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات امروز با ۰.۱۱ درصد کاهش نسبت به روز گذشته در سطح ۹۲.۰۷ واحد بسته شد. نرخ برابری هر فرانک سوئیس نیز معادل ۱.۰۸۴ دلار اعلام شد. (نرخ های فوق بر حسب ساعت پایانی معاملات بازارهای ارزی نیویورک محاسبه شده است.)

+نهاده وارداتی با ارز دولتی در بازار سیاه فروخته شد

حجت‌الاسلام احد آزادی خواه، دبیر کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با حضور در برنامه گفت و گوی ویژه خبری دوشنبه شب شبکه دو سیما با اشاره به التهابات بازار مرغ، افزود: از سیزدهم فروردین، شرایط تغییر کرد و پیش بینی این است که در تأمین مرغ برای ماه رمضان، مشکلی نداریم. وی با بیان اینکه تلاش کردیم دولت با بازار سیاه مقابله کند، اضافه کرد: وارد کنندگان حق ندارند نهاده‌های وارد شده با ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی را در بازار سیاه بفروشند، اما این کار را می‌کردند.

+وزیر راه و شهرسازی: مهم‌ترین اقدام ما باید آرام‌ کردن بازارها باشد

وزیر راه و شهرسازی گفت: مهمترین اقدام ما در حال حاضر، آرام کردن بازارهاست، چون لجام‌گسیخته، همه پروژه‌ها را تحت تأثیر قرار داده و امیدواریم از این تلاطم‌ها به آرامی عبور کنیم. محمد اسلامی، صبح امروز در مراسم «کلنگ‌زنی پروژه هزار واحدی یاس سفید شهرک واوان شهرستان اسلامشهر» با بیان اینکه در حوزه مسکن و شهرسازی مصمم هستیم تا با همه ظرفیت‌ها، تولید مسکن را تسهیل کنیم، گفت: با اجرای این اقدامات، برای همه قشرها، زمینه تهیه مسکن مناسب فراهم خواهد شد و مدت زمان خانه‌دار شدن خانوارها کاهش می‌یابد. وی تأکید کرد: مهم این است که تولید مسکن به جریان پایدار تبدیل شده و ما مانع‌زدایی‌ها را از بدو ورود به وزارت راه و شهرسازی آغاز کردیم. در این راستا با اصلاح آیین‌نامه‌های اجرایی و سوق دادن آنها به سمت تسهیل و روان‌سازی تولید مسکن، به این جریان پایدار کمک کرده‌ایم.

 

خواننده معزز سلام ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر بالا در پایین صفحه ( ثبت دیدگاه) موجب امتنان است .

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....