تاریخ انتشار : دوشنبه 16 فروردین 1400 - 20:31
کد خبر : 41631

گلچین اقتصادی روز

گلچین اقتصادی روز

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم. این پیمانه تیتر‌هایی همچون ارزش سهام عدالت چقدر شد؟ تورم آلمان در اوج یک ساله، میلیارد‌های نفتی در سال

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

این پیمانه تیتر‌هایی همچون ارزش سهام عدالت چقدر شد؟ تورم آلمان در اوج یک ساله، میلیارد‌های نفتی در سال ۲۰۲۱ هم پول پارو کردند، ممنوعیت واردات قیمت مودم را ۴ برابر کرد، ارزش بازار جهانی ارز‌های دیجیتالی چقدر شد؟ و کاهش نرخ دلار و سکه در بازار تهران را در بر دارد.

+بورس دوباره قرمز شد!

به گزارش اقتصاددان به نقل از تابناک ، در حالی که روز گذشته شاخص کل بورس با افت ۱۳ هزار واحدی روبرو شد، امروز نیز در لحظه انتشار این گزارش، نماگر کل با کاهش بیش از ۳۵۰۰ واحدی مواجه شده است. /جزئیات بیشتر

+دامنه نامتقارن، نظم بورس را به هم ریخته؟

عظیم ثابت کارشناس بازار سهام با احتمال متوقف‌ شدن اجرای دامنه‌نوسان نامتقارن به «دنیای‌اقتصاد» گفت: در جلسه رئیس سازمان بورس با پیشکسوتان و فعالان بازار سرمایه مقرر شد تا سازمان در زمان مناسب اقدام به افزایش دامنه نوسان نامتقارن کند. رئیس سازمان بورس برای جلوگیری از ریزش شدید شاخص به‌رغم حواشی بسیار، دامنه نوسان نامتقارن را در بازار اجرا کرد اما نتیجه مورد نظر به دست نیامد، این در حالی است که سیاست‌گذار معتقد است حذف دامنه نوسان نامتقارن در این مقطع ریزش بیشتر قیمت سهام را رقم می‌زند. عظیم ثابت کارشناس بازار سهام معتقد است تردید سیاست‌گذار بورسی در حذف دامنه نوسان نامتقارن، ناگهانی ریسک خروج سرمایه‌گذاران از بازار را بالا می‌برد. فعالان بورسی مدافع برداشته شدن دامنه نوسان هستند، اما سیاست‌گذار عجله‌ای در این راستا ندارد و احتمالا در شرایط خاصی شاهد حذف دامنه نوسان از داد و ستدها خواهیم بود. در آخرین جلسه‌ای که با حضور رئیس سازمان بورس برگزار شد، قرار بر این شد که تغییراتی در اجرای  دامنه نوسان انجام شود، بنابراین با توجه به تغییرات احتمالی دستورالعمل‌ها، وضعیت موجود به این شکل پایدار نخواهد ماند و در کنار عوامل دیگر بازار به تعادل می‌رسد.

عظیم ثابت با اشاره به کاهش چشمگیر ارزش معاملات روز گذشته نسبت به  ۱۵ ماه اخیر عنوان می‌کند: این وضعیت از اواخر بهمن و با ورود به اسفند ماه قابل پیش‌بینی بود. دامنه نوسان نامتقارن جذابیت‌های بازار را کاهش داده و انگیزه‌ای برای سرمایه‌گذاران نمانده است. دامنه نوسان نامتقارن نظم بازار را به‌هم ریخته و مشکلاتی را برای بورس‌بازان به وجود آورده اما اگر وعده رئیس سازمان بورس مبنی بر حذف دامنه نوسان نامتقارن محقق شود، وضعیت بازار وارد فاز دیگری می‌شود. این کارشناس می‌گوید: توافقات مربوط به برجام به نفع صنایع بورسی خواهد بود؛ بنابراین، اگر توافقات برجام مرحله امیدوارکننده‌ای را طی کند بازار سرمایه نیز همراه با رونق تجارت خارجی کشور و صادرات به تعادل می‌رسد.

+ارزش سهام عدالت چقدر شد؟

در پایان معاملات دیروز بازار سهام، ارزش سهام عدالت به ۸ میلیون و ۵۸۸ هزار و ۶۴۱ تومان رسید که نسبت به آخرین روز معاملاتی گذشته ۱.۳ درصد معادل ۱۲۱ هزار و ۹۱۵ تومان کاهش داشت. با احتساب این موضوع، ارزش ۶۰ درصد قابل فروش سبد ۵۳۲ هزار تومانی سهام عدالت به ۵ میلیون و ۱۵۳ هزار و ۱۸۴ تومان رسیده است. /نبض بورس

قیمت روز سهام عدالت چقدر شد؟

+وزیر راه و شهرسازی: قیمت مسکن واقعی نیست، حباب دارد

وزیر راه و شهرسازی افزود: در کشور ما قیمت مسکن همچنان دچار حباب است و قیمت‌ها واقعی نیست. وی خاطرنشان کرد: تا کنون درخواستی از دولت برای تجمیع درآمدهای حاصل از انواع مالیات‌های بخش مسکن در وزارت راه و شهرسازی نداشته‌ایم چون دولت به دنبال کسب درآمد از مسیر مالیات‌های مسکن نیست، بلکه به دنبال تعادل بخشیدن به بازار و دنبال این است که مسکن کالای سرمایه‌ای نبوده و از سوداگری و بورس بازی خارج شود. اسلامی گفت: مسکن باید به عنوان کالای مصرفی در سبد مالی مردم قرار گیرد. برای ما هم تمام هدف این است که تمام پول‌هایی که برای سرمایه گذاری در مسکن وارد می‌شود، به بخش تولید هدایت شود، نه در بخش سوداگری. وی تأکید کرد: کسانی که واحد مسکونی خالی زیادی دارند، در صورت عرضه این واحدها به بازار، آمادگی داریم در مقابل آن، زمین مرغوب شهری برای ساخت و ساز بدهیم. /جزئیات بیشتر

+سقف افزایش نرخ اجاره‌بها در سال جدید اعلام شد

قائدی معاون دفتر اقتصادی وزارت راه و شهرسازی در خصوص تمدید خودکار اجاره‌نامه‌ها در سال ۱۴۰۰ توضیح داد: قرارداد مستاجرانی که بعد از تیرماه تمام می‎‌شود، خودکار تمدید می‎‌شود. وی با اشاره به اینکه موجر به دلیل تمدید خودکار قرارداد، نمی‌تواند حکم تخلیه بگیرد، گفت: بعد از پایان قرارداد مستاجر موظف نیست خانه را تخلیه کند و توسط مراجع قضایی حکم تخلیه صادر نمی‎‌شود. وی افزود: امسال میزان افزایش اجاره‌‎بها در تهران ۲۵ درصد، کلانشهر‌ها ۲۰ درصد و سایر شهر‌ها ۱۵ درصد است. قائدی گفت: در شرایطی که موجر قصد ساخت یا فروش واحد مسکونی خود را داشته باشند، یا واحد مسکونی را برای فرزند خود که تشکیل خانواده داده است بخواهد، همچنین اگر مستاجر برای چند ماه اجاره‌بها را پرداخت نکرده باشد، امکان صدور حکم تخلیه وجود دارد. معاون دفتر اقتصادی وزارت راه و شهرسازی در خصوص وام ودیعه تصریح کرد: پرداخت وام ودیعه مسکن به لحاظ شرایط کرونا در صورت موافقت مجدد ستاد مقابله با کرونا در سال ۱۴۰۰ هم ارائه خواهد شد. /شبکه خبر

+جدیدترین مصوبه قرارگاه مرغ چیست؟

خاوازی وزیر جهاد کشاورزی در حاشیه نشست قرارگاه ساماندهی بازار مرغ درباره علت ایجاد صفوف فروش مرغ گفت: فروشگاه‌ها، مرغ را با قیمت گران به دهک‌های پایین می‌فروختند و آنها نیز به میادین میوه و تره بار مراجعه می‌کردند. تعداد دکه‌های فروش مرغ در میادین میوه و تره بار کم بود و در نتیجه صف فروش مرغ ایجاد می‌شد. این در حالی است که مرغ در بازار به اندازه کافی وجود داشت اما نظام توزیع مناسب نبود. وی با بیان اینکه مرغ را به صورت انبوه وارد بازار می‌کنیم، گفت: با این حال وزارت اطلاعات به کمک ما آمد و در حال پایش این موضوع هستیم تا آرامش بر بازار حاکم شود. وزیر جهاد کشاورزی درباره آخرین مصوبه قرارگاه ساماندهی بازار مرغ گفت: با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت بسته بندی مرغ در قالب توزیع های بزرگ را که در فروشگاه‌های بزرگ عرضه می‌شود را ممنوع کرده ایم تا مرغ در دسترس مردم قرار گیرد. این واحدهای بسته بندی مرغ در هر شیفت کاری، ۳۶۵ تن مرغ را بسته بندی می‌کردند، در حالی که سه شیفته در حال کار بودند البته به فکر اشتغال نیروهای این واحدها هستیم اما به هر حال عرضه مرغ بسته بندی شده، مرغ را از دسترس مردم خارج می‌کرد.

+کاهش نرخ دلار و سکه در بازار تهران

روز گذشته، هر اسکناس دلار آمریکا به قیمت ۲۳۷۸۸ تومان از مردم خریداری و در مقابل به قیمت ۲۴۲۶۹ تومان به متقاضی دریافت دلار فروخته شد که نسبت به روز قبل، ۱۹۷ تومان و نسبت به پایان هفته قبل، ۹۳۶ تومان ارزان‌تر شده است. همچنین هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید دیروز (یکشنبه) در بازار تهران با کاهش ۲۰ هزار تومانی نسبت به آخرین روز کاری گذشته به رقم ۱۰ میلیون و ۶۸۰ هزار تومان رسید.

+همتی: قدرت خرید مردم با حرف تقویت نمی‌شود

رییس کل بانک مرکزی  در یادداشت اینستاگرامی نوشت: قبلاً گفتم ناگفته‌هایی وجود دارد که به موقع خود خواهم گفت، ولی انصاف نیست افرادی که نتایج عملکردشان در چند دهه گذشته برای مردم و صاحب نظران آشکار است و معضلات ساختاری اقتصاد نتیجه تصمیمات قبلی آنهاست، عملکرد دو سال بسیار سخت اخیر را با شرایط عادی آن هم با درآمد ارزی چندین ده میلیارد دلاری مقایسه و حکم بر ضعف عملکرد صادر کنند. همتی با بیان اینکه قدرت خرید مردم با حرف و جنجال سیاسی  تقویت نمی شود، بلکه با سرمایه گذاری گسترده و مولد است که تولید و رفاه افزایش می یابد، گفت: بهبود انتظارات و شرایط کسب و کار و کاهش نااطمینانی‌ها از شرایط اصلی سرمایه‌گذاری هستند. هیچکس حق ندارد در خصوص این موضوع مهم فرصت سوزی کند.

تورم آلمان در اوج یکساله

نرخ تورم آلمان در یک قدمی رسیدن به سطح دو درصدی قرار گرفت. به گزارش ایسنا، نرخ تورم آلمان در ماه مارس در حال نزدیک شدن به نرخ  هدف گذاری شده دو درصدی بوده است. طبق اعلام مرکز آمار این کشور، متوسط بهای مصرف کننده مثبت ۱.۷ درصد بوده که ۰.۴ درصد بیشتر از رقم ثبت شده ماه قبل و ۰.۱ درصد بیشتر از انتظارات فعالان اقتصادی بوده است. این نرخ تورم که بالاترین تورم مثبت ثبت شده در ۱۲ ماه اخیر در این کشور محسوب می‌شود، بیش از همه تحت تاثیر افزایش قیمت بخش انرژی قرار گرفته که نرخ تورم آن به ۴.۸ درصد و طبق اعلام مرکز آمار آلمان، تورم در بخش خدمات  به ۱.۹ درصد رسیده است.

میلیارد‌های نفتی در سال ۲۰۲۱ هم پول پارو کردند

افزایش قیمت نفت در بازار‌های جهانی از ابتدای سال ۲۰۲۱ تاکنون باعث شده تا مجموع ثروت میلیاردر‌های نفتی در جهان، ۵۱ میلیارد دلار افزایش یابد. بر اساس فهرست میلیاردر‌های بلومبرگ، هارولد هَم‌ساو، هم اکنون ثروتمندترین میلیاردر نفتی در آمریکا به شمار می‌رود و از ابتدای سال جاری تاکنون مجموع دارایی‌اش ۳.۳ میلیارد دلار افزایش یافته و به ۸.۴ میلیارد دلار رسیده است. سهام “هَم ساو” در شرکت نفتی کانتینانتال ریسورسز، از ابتدای سال جاری تا کنون ۵۹ درصد رشد کرده است. دارایی گوآتام آدانی، میلیاردر هندی هم که در حوزه‌هایی نظیر بنادر، کالا‌های اساسی و نیروگاه‌ها سرمایه‌گذاری کرده، در سه ماهه نخست سال جاری از ۲۳.۳ میلیارد دلار به ۵۷.۱ میلیارد دلار رسیده است. در واقع بنا به فهرست میلیارد‌های بلومبرگ وی بیشترین رشد ثروت را در بین ثروتمندان جهان طی ماه‌های گذشته از سال جاری داشته است.

به طور کلی، در سه ماهه نخست سال جاری ثروت میلیارد‌های جهان به طور متوسط ۱۰ درصد رشد کرده و در واقع آن‌ها بیشترین رشد دارایی را در میان میلیاردر‌های فعال در حوزه‌های مختلف اقتصادی داشته‌اند. طی ماه‌های گذشته صنعت نفت از جمله صنایعی بوده که توانسته به شکل قابل قبولی توجه سرمایه‌گذاران را به خود جلب کند. درواقع در شاخص S&P۵۰۰ بورس وال استریت هم شرکت‌های فعال در حوزه انرژی بهترین عملکرد را به ثبت رسانده‌اند. کارشناسان بر این باورند که صنعت انرژی همچنان پتانسیل افزایش ارزش سهام را در بورس‌های بین المللی دارند. برخی بانک‌های بزرگ بین المللی از جمله جی پی مورگان و گلدمن ساکس نیز در ماه فوریه اعلام کرده بودند انتظار یک صعود شارپی در قیمت نفت دارند؛ چراکه اقتصاد‌های بزرگ جهان در دوران پساکرونا روند رشد خوبی را در پیش گرفته‌اند.

 

+ممنوعیت واردات قیمت مودم را ۴ برابر کرد

رئیس اتحادیه صنف فناوران رایانه از تداوم ممنوعیت واردات مودم خبر داد و گفت که این ممنوعیت باعث افزایش ۴ برابری قیمت انواع مودم شده است. محمد فرجی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به ممنوعیت واردات مودم از سال ۱۳۹۶ برای حمایت از تولید داخل، اظهار کرد: در یک بازه زمانی در سال ۱۳۹۷ به دلیل کمبود مودم در بازار چند شرکت وارد کننده طی قراردادی که با یک شرکت خارجی داشتند، مجوز دریافت کردند، اما دوباره واردات این کالا بسته شد. بنابراین به گفته وی این وضعیت باعث جهش قیمت مودم شد، به طوری که این جهش قیمت فقط محصول ممنوعیت واردات است و نه نرخ ارز. در مواردی حتی قیمت مودم تا چهار برابر افزایش پیدا کرد اما قیمت ارز تا این حد بالا نرفته است. در سال ۱۳۹۶ متوسط قیمت یک مودم خانگی معمولی با دلار ۱۰ هزار تومان ۱۲۰ تا ۱۳۰ هزار تومان بود، اما با افزایش قیمت دلار به ۲۵۰ تا ۲۶۰ هزار تومان رسید و بعد با ممنوعیت واردات جهش پیدا کرد و در خرداد ماه سال قبل به ۹۰۰ هزار تومان تا یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومان رسبد.

ارزش بازار جهانی ارزهای دیجیتالی چقدر شد؟

بانک جی پی مورگان با انتشار گزارشی با اشاره به افزایش روزافزون سرمایه ورودی به بازار ارزهای دیجیتالی پیش بینی کرد در صورت کاهش نوسانات شدید قیمتی، بیتکوین به زودی بتواند به رقم ۱۳۰ هزار دلار برسد. این بانک نوسانات بالای بازار ارزهای دیجیتالی را بزرگ ترین مانع بر سر ورود نهادهای بزرگ به این بازارها دانسته است.

مجموع ارزش بازار جهانی ارزهای دیجیتالی در حال حاضر ۱۹۴۰ میلیارد دلار برآورد می‌شود که این رقم نسبت به روز قبل ۰.۴۳ درصد بیشتر شده است. در حال حاضر ۵۹ درصد کل بازار ارزهای دیجیتالی در اختیار بیت کوین و ۱۴ درصد در اختیار اتریوم است. بیت‌کوین ۱۲ سال پیش توسط گروه گمنامی از معامله‌گران بر بستر بلاک‌چین ایجاد شد و از سال ۲۰۰۹ معاملات اولیه آن شکل گرفت.

به‌روزرسانی قیمت ارزهای دیجیتال (تا ساعت ۱۳ ظهر به وقت شرقی)؛ این رده حاوی تغییرات قیمتی ۱۰ ارز دیجیتالی بزرگ از نظر ارزش بازار است.

۱- بیت کوین

قیمت: ۵۸ هزار و ۶۱۷.۴۱ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۱.۴۶ درصد کاهش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۳.۸۴ درصد افزایش

۲- اتریوم

قیمت: ۲۰۹۲.۳۷ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۰.۳۶ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۲۲.۲۰ درصد افزایش

۳- بایننس کوین

قیمت: ۳۵۱.۷۰ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۲.۶ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۲۹.۳۱ درصد افزایش

۴- تتر

قیمت: ۱.۰۰ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۰.۰۸ درصد کاهش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۰.۰۳ درصد افزایش

۵- کاردانو

قیمت: ۱.۲۰ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۱.۷۸ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۰.۶۸ درصد افزایش

۶- پولکا دوت

قیمت: ۴۳.۸۹ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۲.۲۴ درصد کاهش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۳۴.۹۷ درصد افزایش

۷- ریپل

قیمت: ۰.۶۱۷ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۲.۰۵ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۱۰.۵۲ درصد افزایش

۸- یونی سواپ

قیمت: ۳۰.۹۲ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۱.۱۱ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۹.۴۲ درصد افزایش

۹- لایت کوین

قیمت: ۲۰۴.۷۹ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۲.۰۷ درصد کاهش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۱۰.۰۱ درصد افزایش

۱۰- چین لینک

قیمت: ۳۱.۵۱ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۰.۱۲ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۱۶.۵۸ درصد افزایش

 

خواننده معزز سلام ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر بالا در پایین صفحه ( ثبت دیدگاه) موجب امتنان است .

 

ع

 

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....