تاریخ انتشار : یکشنبه 15 فروردین 1400 - 21:18
کد خبر : 41432

گلچین اقتصادی روز

گلچین اقتصادی روز

 هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم. این پیمانه تیتر‌هایی همچون ارزش سهام عدالت چقدر شد؟ بانک نباید منبع تأمین کسری بودجه باشد، نیمی از شرکت‌های

 هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

این پیمانه تیتر‌هایی همچون ارزش سهام عدالت چقدر شد؟ بانک نباید منبع تأمین کسری بودجه باشد، نیمی از شرکت‌های انگلیس در انتظار اختلال پس از برگزیت، ۶ میلیون شغل اروپا به علت کرونا از بین رفت و خوش‌بینی به صعود قیمت طلا جان گرفت را در بر دارد.

+شاخص بورس دوباره قرمز شد

به گزارش اقتصاددان به نقل از تابناک ، در حالی که روز گذشته، شاخص کل بورس اوراق بهادار با کاهش ۱۱ هزار و ۶۴۸ واحدی معادل ۰.۹۰ درصد به یک میلیون و ۲۸۲ هزار و ۸۷۴ واحد رسید، امروز و در دقایق ابتدایی، نماگر کل بازار با افت بیش از پنج هزار واحدی مواجه شده است. /جزئیات بیشتر

+ارزش سهام عدالت چقدر شد؟

در پایان معاملات دیروز بازار سهام، ارزش سهام عدالت به ۸ میلیون و ۷۱۰ هزار و ۵۵۶ تومان رسید که نسبت به آخرین روز معاملاتی گذشته ۱.۱ درصد معادل ۱۰۲ هزار و ۶۰ تومان کاهش داشت. با احتساب این موضوع، ارزش ۶۰ درصد قابل فروش سبد ۵۳۲ هزار تومانی سهام عدالت به ۵ میلیون و ۲۲۶ هزار و ۳۳۳ تومان رسیده است.

ارزش روز سهام عدالت در اولین روز هفته چقدر شد؟

+بانک نباید منبع تأمین کسری بودجه باشد

رئیس مرکز پژوهش‌های اتاق بازرگانی ایران، با بیان اینکه حجم عمده‌ای از منابع بانک‌ها به عنوان بدهی‌های دولت، محبوس شده است، تاکید کرد: بانک باید بانکداری کند نه اینکه به عنوان منبع تأمین کسری بودجه باشد. سیاستگذار باید نظام بانکی را در مسیر توسعه کشور، هدایت کند؛ ضمن اینکه بانک مرکزی و نظام بانکی به اصلاح نیاز دارند. وی با بیان اینکه گردش پول در همه اقتصادهای مدرن، به صورت جدی مدیریت می‌شود، افزود: باید بانک‌های اطلاعاتی نظام مالیاتی، بانکی و عملیات تولید را به هم وصل کنیم. قاسمی اضافه کرد: بی ثباتی قیمت مواد اولیه و نبود دسترسی به موقع به منابع مالی از مشکلات اصلی تولید کنندگان است.

+محسن رضایی: بخشنامه‌های خلق الساعه مانعی برای رشد تولید

محسن رضایی دبیرمجمع تشخیص مصلحت نظام در حاشیه بازدید از خطوط تولید لوازم خانگی یک کارخانه داخلی با اشاره به بازارگریزی برندهای خارجی لوازم خانگی در اثر تحریم‌های اقتصادی ایالات متحده، تصریح کرد: انتخاب الکترونیک در حوزه لوازم خانگی توانست به سرعت، خلا عرضه محصولات ال جی و سامسونگ در بازار لوازم خانگی را پر کند. رضایی اضافه کرد: امسال سال پیروزی‌های بزرگ ملت ایران در اقتصاد است و امیدواریم ملت بزرگ ما بتواند دست به زانوی خود گرفته و از همه منابع ملی برای بهبود شرایط استفاده کند. شرط پیروزی بزرگ ملت ایران در عرصه اقتصاد در بازه زمانی سال جاری این است که همزمان با مبارزه ملت با تحریم‌های خارجی، دولتمردان تحریم‌های داخلی را برداشته و شرایط را بهتر کنند. دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه تحریم‌های داخلی اقتصاد ایران بسیار بیشتر از تحریم‌های خارجی است، خاطرنشان کرد: محیط کسب و کار در ایران به شدت ضعیف بوده و بخشنامه‌های خلق الساعه بانک مرکزی و وزارتخانه‌ها مانعی برای رشد تولید است و به همین جهت در رفع موانع تولید باید توجه ویژه‌ای به مقررات دست و پاگیر دولتی شود.

نیمی از شرکت‌های انگلیس در انتظار اختلال پس از برگزیت

رویترز: نتایج تحقیقات جدید نشان داد بیش از نیمی از شرکت‌های انگلیس پس از برگزیت با مشکلاتی در تجارت با اروپا روبرو شده‌اند و انتظار دارند این اختلالات تجاری در بلندمدت ادامه داشته باشد. از یکم ژانویه توافق خروج انگلیس از اتحادیه اروپا اجرایی شده است و حالا شرکت‌های انگلیسی، باید خود را با قوانین و شرایط جدید تجارت وفق دهند. تحقیق جدید «لاندن فرست» که در ماه فوریه انجام شده نشان می‌دهد، با وجود اینکه ۷۱ درصد از شرکت‌های انگلیس اعلام کرده بودند برای این تغییرات آمادگی دارند، ۷۵ درصد شرکت‌های انگلیسی با اختلالات تجاری روبرو شده‌اند. بیش از یک سوم شرکت‌های انگلیسی اعلام کردند تجارت با اروپا را متوقف کرده‌اند و ۴۹ درصد اعلام نمودند انتظار دارند این اختلالات در بلندمدت ادامه داشته باشد. از ۱٫۰۴۰ شرکت مورد بررسی ۲۹ درصد اعلام کردند که هزینه‌های پایه آنها افزایش یافته و نیمی از این شرکت‌ها اعلام کردند که این هزینه‌ها را به مصرف‌کننده منتقل خواهند کرد.

۶ میلیون شغل اروپا به علت کرونا از بین رفت

راشاتودی: کمیسیون اروپا اعلام کرد، ۶ میلیون شغل در اروپا در واکنش به پاندمی کرونا از بین رفته‌اند، در حالی که نیمی از این مشاغل در اختیار جوانان بود. نیکلاس اشمیت، مسئول اشتغال و حقوق اجتماعی کمیسیون اروپا گفت: پاندمی ۶ میلیون شغل را از بین برد و در این بین جوانان بیشتر از همه آسیب دیدند؛ نزدیک به ۳ میلیون جوان در حال حاضر بیکار هستند. این مقام ارشد گفت: نرخ بیکاری اروپا در ماه ژانویه با ۰.۷ درصد افزایش نسبت به سال گذشته به ۷.۳ درصد رسید. اشمیت گفت: بروکسل برای مقابله با این معضل پیش از این دست به کار شده و به ۲.۵ میلیون شرکت کمک‌هایی را ارائه کرده تا کارگران خود را حفظ کنند.

رشد بیت کوین به نفع چینی‌ها تمام شد

CNBC: وانگ شین، رئیس سازمان تحقیات بانک مرکزی چین می‌گوید: افزایش اخیر قیمت بیت کوین در بازار جهانی یکی از دلایل شکل گرفتن تقاضای قوی برای یوآن دیجیتال در بازار است. وانگ  می گوید تقاضا برای یوآن دیجیتال در بازار بسیار قوی است و همه افراد با دقت پیگیر روند عرضه این ارز مجازی هستند. وی ادامه داد: از یک طرف این مساله به روی آوردن روزافزون بانک های مرکزی در کشورهای جهان برای ایجاد ارزهای دیجیتال ملی خود است و از طرف دیگر ممکن است در پی افزایش قابل توجه قیمت بیت کوین در بازار جهانی شاهد چنین اتفاقی هستیم.

در حالی چین از سال ۲۰۱۴ در حال کار مطالعاتی روی یوآن دیجیتال است که با هر گونه فعالیت مرتبط با بیت کوین در این کشور به شدت برخورد می‌شود. بر اساس قوانین مقابله با کلاهبرداری و پولشویی در چین، از سال ۲۰۱۷ معاملات بیت کوین و ارز‌های مجازی در چین ممنوع و ۱۰۰ کارگزاری بزرگ در این کشور نیز تعطیل شده‌اند. بانک مرکزی چین استفاده از یوآن دیجیتال را آزمایشی آغاز کرده و قصد دارد، در زمان برگزاری المپیک زمستانی سال ۲۰۲۲ در این کشور آن را رسما عرضه کند.

+علامت‌های نزولی به دلار

در اولین روز هفته چند علامت نزولی مهم به بازار ارز مخابره شد. اولین علامت، کاهش تقاضا در بخش حواله‌ای بود. به گفته فعالان، روز شنبه تمایل زیادی برای تهیه حواله درهم در بازار وجود نداشت و همین عامل موجب شد که ارز کشور همسایه به راحتی خط ۷ هزار تومانی را از دست بدهد. این خط قیمتی اهمیت زیادی در بازار ارز داشت و شکست آن، توقعات نزولی را در بازار ارز بالا برد. گفته می‌شد که درهم حوالی بعدازظهر دیروز در محدوده ۶ هزار و ۸۵۰ تومان مورد معامله قرار می‌گرفت. حتی عده‌ای از نزول درهم به زیر محدوده ۶ هزار و ۸۰۰ تومانی خبر دادند. به باور برخی تحلیلگران فنی، تا زمانی که درهم زیر مرز ۷ هزار تومانی قرار دارد، انتظارات افزایشی در بازار فعال نخواهد نشد. برای اینکه انتظارات کاهشی در بازار فعال بمانند و دلار به زیر کانال ۲۴ هزار تومانی برود، نیاز است که محدوده ۶ هزار و ۵۰۰ تومانی حواله درهم نیز از دست برود. نرخ حواله درهم و دلار در بازار داخلی با یکدیگر رابطه مستقیمی دارند و به طور سنتی افت یکی به کاهش دیگری منجر می‌شود.

جدا از نرخ حواله درهم، گفته می‌شد که دیروز تقاضا برای خرید دلار در شهرهای مرزی نیز پایین‌تر آمده بود. قیمت دلار هم در هرات افغانستان و هم در سلیمانیه عراق سیر نزولی گرفته و این مساله نیز در انتظارات معامله‌گران بازار داخلی اثر داشت. به گفته فعالان، در صورتی که قیمت دلار در هرات افغانستان به زیر محدوده ۲۴ هزار و ۲۰۰ تومانی برود، می‌توان انتظار افت بیشتر در بازار ارز داخلی را داشت. به نقل از دنیای اقتصاد؛ علامت سوم نزولی که دیروز به قیمت دلار داده شد، از دست رفتن حمایت فنی کانال ۲۵ هزار تومانی بود. به گفته فعالان، برای تحلیلگران فنی مرز ۲۵ هزار تومانی اهمیت زیادی داشت و از دست دادن آن موج جدیدی از انتظارات نزولی را روانه بازار کرد. به باور برخی بازیگران باتجربه بازار در صورتی که دلار در روزهای بعد به بالای مرز ۲۵ هزار تومانی بازنگردد، قیمت این ارز ظرفیت کاهش بیشتری را خواهد داشت. اسکناس آمریکایی برای اینکه با سرعت بیشتری در مسیر نزولی قرار بگیرد، نیاز دارد که دو حمایت ۲۴ هزار و ۵۰۰ و ۲۳ هزار و ۸۰۰ تومان را از دست بدهد. برخی فعالان باور دارند در صورتی که در روزهای آتی خبرهای مثبتی از مذاکرات منتشر شود، دلار این سطوح حمایتی را نیز از دست خواهد داد. در غیر‌این صورت برگشت به سطح ۲۵ هزار تومانی نیز بعید نخواهد بود.

+خوش‌بینی به صعود قیمت طلا جان گرفت

جدیدترین نظرسنجی هفتگی کیتکونیوز اختلاف نسبتا وسیعی بین تحلیلگران وال استریت و سرمایه گذاران غیرحرفه‌ای نشان داد. هرچند طلا موفق شد از رکورد پایین ماه گذشته بهبود پیدا کند و آخرین روز معاملات را در بالای ۱۷۰۰ دلار به پایان ببرد، برخی از تحلیلگران می‌گویند آزمون واقعی هنوز روی نداده است.

کالین سیژینسکی، استراتژیست ارشد شرکت مدیریت سرمایه SIA اظهار کرد: طلا طی یک هفته گذشته افت شدیدی داشت بنابراین شاهد بهبود فنی بودیم. محرک زیادی برای این که قیمت طلا را به میزان چشمگیری بالا ببرد مشاهده نمی‌کنم. وی به کیتکونیوز گفت: برای این که کاملا به طلا خوش‌بین شوم، قیمتها باید به بالای ۱۷۸۰ دلار صعود کنند. در نظرسنجی کیتکونیوز از تحلیلگران وال استریت، ۱۵ نفر شرکت کردند که از میان آنها، ۱۱ نفر معادل ۷۳ درصد افزایش قیمت طلا و دو نفر معادل ۱۳ درصد کاهش قیمت طلا را پیش بینی کردند. همچنین دو نفر معادل ۱۳ درصد نظری نداشتند. در این بین، ۱۶۵۶ نفر در نظرسنجی آنلاین کیتکونیوز از سرمایه گذاران غیرحرفه‌ای شرکت کردند که از میان آنها ۶۳۶ نفر معادل ۴۱ درصد افزایش قیمت طلا و ۶۸۴ نفر معادل ۴۴ درصد کاهش آن را پیش بینی کردند. همچنین ۲۴۵ نفر معادل ۱۶ درصد نظری نداشتند.

+کاهش شدید قیمت تخم مرغ درب مرغداری

ناصر نبی پور رئیس هیات مدیره اتحادیه مرغ تخم گذار استان تهران با بیان اینکه قیمت هر کیلوگرم تخم مرغ درب مرغداری به ۱۲ هزار تومان رسیده است، گفت: این رقم دو هزار تومان کمتر از نرخ مصوب تخم مرغ و شش هزار تومان از قیمت تمام شده تولید آن کمتر است. وی با اشاره به افزایش هزینه‌های تولید برای تولیدکنندگان افزود: سال گذشته تولیدکنندگان ریزمغذی متیونین (اسید امینه‌ای که در ساختار پروتئین وجود دارد) را ۲۰ تا ۲۲ هزار تومان خریداری می‌کردند اما هم اکنون قیمت آن به ۱۳۰ هزار تومان رسیده و در شرایط فعلی، هزینه تمام شده تولید هر کیلوگرم تخم مرغ بالای ۱۸ هزار تومان است. این فعال بخش خصوصی با اشاره به افزایش ۴۰ درصدی دستمزد و حقوق در سال جاری، افزود: سایر هزینه‌ها نیز افزایش یافته و شرایط برای تولیدکنندگان دشوار شده است. وی با بیان اینکه نرخ مصوب هر کیلوگرم تخم مرغ درب مرغداری ۱۴ هزار تومان تعیین شده است، گفت: اگر قیمت تخم مرغ به زیر نرخ مصوب برسد، دولت باید آن را خریداری کند؛ اما اکنون مسئولان مربوطه که هنگام افزایش قیمت تخم مرغ در سطح بازار، هر لحظه به ما زنگ می‌زدند و ما را احضار می‌کردند، تلفن‌هایشان را هم جواب نمی‌دهند.

خواننده معزز سلام ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر بالا در پایین صفحه ( ثبت دیدگاه) موجب امتنان است .

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....