تاریخ انتشار : دوشنبه 9 فروردین 1400 - 20:23
کد خبر : 40888

گلچین اقتصادی روز

گلچین اقتصادی روز

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.  این پیمانه تیتر‌هایی همچون دلار صرافی ملی به کانال ۲۵ رسید، بیت‌کوین صعودی شد، ارزش سهام عدالت چقدر شد؟،

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.
 این پیمانه تیتر‌هایی همچون دلار صرافی ملی به کانال ۲۵ رسید، بیت‌کوین صعودی شد، ارزش سهام عدالت چقدر شد؟، سهام آسیایی نوسان کردند، افزایش تولید فرش دستباف و بدهی ۲۸ تریلیون دلاری دولت آمریکا را در بر دارد.

+کدام واحد خالی مشمول مالیات می‌شود؟

 به گزارش اقتصاددان به نقل از تابناک ، محمودزاده، معاون مسکن و ساختمان در خصوص الزام مالکان و سرپرستان خانوار به ثبت انواع مالکیت در سامانه املاک و اسکان به نشانی http://amlak.mrud.ir و دریافت مالیات از خانه‌های خالی، گفت: سرپرستان خانوار اعم از مالک و مستأجر از ۱۹ فروردین به مدت ۲ ماه ملزم به ثبت انواع مالکیت در سامانه املاک و اسکان، هستند. وی در خصوص خانه‌های خالی و دریافت مالیات از آنها بر اساس قانون مالیات، توضیح داد: اطلاعاتی که سرپرستان خانوار در سامانه املاک و اسکان ثبت می‌کنند به این شکل قابل‌قبول است و مشمول مالیات نمی‌شود که سرپرست خانوار مالک یک واحد در شهر محل سکونت و یک واحد نیز در شهر و یا روستایی غیر از شهر محل سکونت خود باشد. محمودزاده افزود: خانوارهایی که بیش از دو واحد مسکونی (یکی در شهر محل سکونت و دیگری در شهر و روستایی غیر از محل سکونت) داشته باشند و بیش از ۱۲۰ روز خالی باشد مشمول مالیات می‌شود.

به گفته این مقام مسئول، جریمه مالیات بر خانه‌های خالی برای اشخاص حقیقی در سال اول ۶ برابر ارزش اجاره واحد، سال دوم ۱۲ برابر و سال سوم ۱۸ برابر است. برای اشخاص حقوقی واحدهای خالی در سال نخست ۱۲ برابر، سال دوم ۲۴ برابر و سال سوم ۳۶ برابر می‌شود.

+دلار صرافی ملی به کانال ۲۵ رسید

در معاملات دیروز (یکشنبه هشتم فروردین ماه ۱۴۰۰) هر اسکناس دلار آمریکا در صرافی های بانکی و مجاز سطح کشور به نرخ ۲۴۷۳۰ تومان از مردم خریداری و در مقابل به قیمت ۲۵۲۲۹ تومان به متقاضی دریافت دلار فروخته شد که نسبت به نرخ پایانی روز قبل، ۴۷۶ تومان گران تر شد. همچنین این نرخ نسبت به پایان هفته قبل، ۱۲۶۹ تومان افزایش یافت. بر اساس این گزارش، هر اسکناس یورو نیز در این صرافی ها، به نرخ ۲۸۷۰۹ تومان از مردم خریداری  و در مقابل با افزایش ۳۹۳ تومانی نسبت به روز قبل، به قیمت ۲۹۲۸۹ تومان به متقاضی دریافت یورو فروخته شد.

+واکنش بانک مرکزی به تلاش سفته بازان برای افزایش قیمت دلار

بانک مرکزی در توتینر اعلام کرد: “در شرایط تعطیلی بازارها و تقاضای اندک در حواله ارز سامانه نیما که موجب شد دیروز میانگین نرخ هر دلار ۲۲٫۶۰۰ تومان باشد، حال سفته بازان و معامله گران فردایی در تلاشند با استفاده از تعطیلات و جوسازی، ارزهای خود را در نرخ های بالاتر بفروشند. بازارساز واکنش مناسب نشان خواهد داد.”

بیت‌کوین صعودی شد

ارزش بیت‌کوین و بیشتر ارزهای مهم دیجیتالی صعودی شد. به گزارش ایسنا، به نقل از سی‌ان‌بی‌سی، همزمان با افزایش تمایل مردم به استفاده از ارزهای دیجیتالی، بانک مرکزی چین به عنوان گامی دیگر در راه اندازی نهایی یوان دیجیتالی اعلام کرد به عنوان یک ارز حمایتی برای روش های فعلی پرداخت اینترنتی، یوان دیجیتال نقش پررنگ تری در نظام پرداخت چین ایفا خواهد کرد. در حال حاضر ۹۸ درصد بازار پرداخت های موبایلی چین در اختیار دو شرکت علی پی و ویچت پی است و بانک مرکزی این کشور تلاش دارد یوان دیجیتالی را به عنوان سومین غول این عرصه معرفی کند.

شک و تردیدها بین معامله گران بر سر آینده قیمت ارزهای دیجیتال بالا گرفته است. به گفته کارشناسان، تردید نسبت به واکنش احتمالی دولت ها و بانک های مرکزی به عبور ارزش بازار ارزهای دیجیتالی از دو تریلیون دلار، کاهش سرعت ورود شرکت های بزرگ به بازار و خارج کردن سودهای کوتاه مدت به منظور نوسان گیری توسط بخشی از معامله گران می تواند از جمله دلایلی باشد که رالی صعودی بیت‌کوین و سایر ارزهای دیجیتالی را با موانعی همراه کند.

به‌روزرسانی قیمت ارزهای دیجیتال (تا ساعت ۱۳ ظهر به وقت شرقی)؛ این رده حاوی تغییرات قیمتی ۱۰ ارز دیجیتالی بزرگ از نظر ارزش بازار است.

۱- بیت کوین

قیمت: ۵۵ هزار و ۸۲۹.۹۳ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۲.۶ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۱.۵۷ درصد کاهش

۲- اتریوم

قیمت: ۱۶۹۸.۳۷ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۱.۱ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۴.۶۹ درصد کاهش

۳- تتر

قیمت: ۱.۰۰ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۰.۱۶ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۰.۰۱ درصد افزایش

۴- کاردانو

قیمت: ۱.۱۹ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۱.۰۸ درصد کاهش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۳.۰۴ درصد کاهش

۵- بایننس کوین

قیمت: ۲۷۰.۷۶ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۵.۶۱ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۳.۹۴ درصد افزایش

۶- پولکا دوت

قیمت: ۳۲.۱۶ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۱.۲۱ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۱۲.۴۴ درصد کاهش

۷- ریپل

قیمت: ۰.۵۵۱  دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۱.۱۵ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۸.۳۲ درصد افزایش

۸- یونی سواپ

قیمت: ۲۸.۱۰ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۰.۰۴ درصد کاهش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۱۳.۶۷ درصد کاهش

۹- تتا

قیمت: ۱۲.۴۵ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۴.۶۶ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۴۵.۱۵ درصد افزایش

۱۰- لایت کوین

قیمت: ۱۸۴.۵۳ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۲.۲ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۵.۷۳ درصد کاهش

+توصیه رئیس سازمان بورس به سهامداران برای کسب سود

دهقان دهنوی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به نقش حقوقی‌ها و مسوولیت حقیقی‌ها در تعادل بخشی به بازار تصریح کرد: قرار دادن حقوقی‌ها مقابل حقیقی‌ها اشتباه است. حقوقی‌ها در بسیاری از اوقات مسؤولیت پذیری خود را نسبت به بازار انجام داده اند، ولی عده‌ای هم به این مسؤولیت قانونی عمل نکردند که سازمان بورس از ابزار‌های قانونی برای برخورد با آن‌ها استفاده می‌کند. همچنین در میان حقیقی‌ها هم افرادی وجود دارند که منابع قابل توجهی در اختیار دارند، اما با عملکرد خود موجب ضربه به بازار و زیان دیگر سهامداران شده اند.

دهقان دهنوی تأکید کرد: فرآیند رسیدگی و برخورد با تخلفات بازار سرمایه، به طور مستمر در حال انجام است. در همین راستا، بخشی را با عنوان “اداره دیده بان بازار” در سازمان بورس ایجاد کرده ایم که اطلاعات و اخبار و گزارش‌های مردمی را درخصوص تخلفات احتمالی در بازار سرمایه دریافت می‌کند و اتفاقا بیشترین تخلفات هم از همین ناحیه کشف و شناسایی می‌شود. رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار به چشم انداز بازار سرمایه در سال ۱۴۰۰ اشاره کرد و افزود: چشم انداز بازار سرمایه در بلند مدت همیشه مثبت بوده است و آمار‌های جدید هم نشانگر آن است که اقتصاد کشور از رکود خارج شده و سوددهی و بازدهی شرکت‌ها افزایش یافته است؛ لذا فضای کلی مثبت است و سهامداران می‌توانند با ارزیابی و تحلیل صحیح و مدیریت ریسک، سود خوبی در این بازار تحصیل کنند.

+ارزش سهام عدالت چقدر شد؟

در پایان معاملات دیروز بازار سهام، ارزش سهام عدالت به ۸ میلیون و ۹۵۳ هزار و ۱۵۵ تومان رسید که نسبت به روز معاملاتی گذشته ۰.۸ درصد معادل ۷۳ هزار و ۴۵۹ تومان کاهش داشت. با احتساب این موضوع، ارزش ۶۰ درصد قابل فروش سبد ۵۳۲ هزار تومانی سهام عدالت به ۵ میلیون و ۳۷۱ هزار و ۸۹۳ تومان رسیده است.

قیمت جهانی طلا افت کرد

قیمت جهانی طلا در معاملات امروز، دوشنبه تحت تأثیر قدرت گرفتن دلار و رشد بازارهای سهام افت کرد. تا ساعت ۱۰:۴۵ به وقت تهران، قیمت خرید نقدی هر اونس طلا در بورس لندن، سپات‌گلد، ۰.۳۳ درصد افت کرد و به ۱,۷۲۶.۳۵ دلار رسید. قیمت پیش‌خرید هر اونس طلای آمریکا ۰.۴۳ درصد افت کرد و به ۱,۷۲۷.۴۰ دلار رسید. ریکاوری اقتصادی و افزایش نرخ واکسیناسیون در جهان باعث شده است تا میل سرمایه‌گذاران برای خرید دارایی‌های ریسک‌دارتر مانند سهام، افزایش پیدا کند.

قیمت نفت خام سقوط کرد

قیمت نفت خام در معاملات امروز دوشنبه، پس از آنکه در گزارشی اعلام شد کشتی به گل نشسته در کانال سوئز مجدداً شناور شده است، سقوط کرد. تا ساعت ۱۰:۳۷ به وقت تهران، قیمت پیش‌خرید هر بشکه از بنچ‌مارک بین‌المللی برنت، ۲.۰۸ درصد سقوط کرد و به ۶۳.۲۳ دلار رسید. قیمت پیش‌خرید هر بشکه نفت خام تگزاس آمریکا ۲.۲۰ درصد سقوط کرد و به ۵۹.۶۳ دلار بازگشت. شرکت خدمات دریانوردی اینچ‌کیپ در توئیتر خود اعلام کرد کشتی کانتینربر غول‌پیکر اورگرین که در کانال سوئز به گل نشسته بود و آن را مسدود کرده بود، دوباره شناور شده و در حال حاضر در حال ایمن‌سازی است. این شرکت اعلام کرد اطلاعات در مورد گام‌های بعدی متعاقباً اعلام خواهد شد.

سهام آسیایی نوسان کردند

سهام آسیایی در معاملات روز دوشنبه در حالی دچار نوسان شدند که با نبود اخباار مهم اقتصادی سرمایه‌گذاران جهت مشخصی برای سرمایه‌گذاری پیدا نکردند. جامع‌ترین شاخص سهام آسیا اقیانوسیه ام‌اس‌سی‌آی بدون سهام ژاپن ۰.۱ درصد رشد کرد، در حالی که نیکی ژاپن ۰.۴۸ درصد به ارزش خود افزود. در بازار چین کامپوزیت شانگهای ۰.۴۲ درصد بالا آمد در حالی که هانگ‌سنگ در هنگ‌کنگ با افت ۰.۲۸ درصدی روبرو شد. ای‌اس‌اکس استرالیا بدون تغییر باقی ماند اما کوسپی کره‌جنوبی با افت ۰.۳۱ درصدی روبرو شد. بازارهای سهام هند امروز به علت تعطیلات رسمی بسته بودند.

بدهی ۲۸ تریلیون دلاری دولت آمریکا

به نقل از سایت رسمی اعلام بدهی آمریکا، میزان بدهی‌های دولت این کشور تا پایان ماه مارس به ۲۸ تریلیون و ۱۰۳  میلیارد و ۵۹۹ میلیون دلار رسیده است. میزان بدهی هر شهروند آمریکایی تا پایان این ماه به طور متوسط ۸۵ هزار و ۹۱ دلار و میزان بدهی هر مالیات دهنده آمریکایی به طور متوسط ۲۲۴ هزار و ۴۵۵ دلار بوده است. کسری بودجه دولت آمریکا تا پایان ماه مارس به چهار تریلیون و ۵۳۱ میلیارد و ۳۱۹ میلیون دلار رسیده است. در حال حاضر بزرگ‌ترین اقلام بودجه‌ای آمریکا شامل: مراقبت‌های درمانی با یک تریلیون و ۲۸۸ میلیارد و ۳۲ میلیون دلار، تامین اجتماعی با یک تریلیون و ۱۱۲ میلیارد و ۵۶۶ میلیون دلار، هزینه‌های دفاعی با ۷۲۳ میلیارد و ۸۴۹ میلیون دلار و بهره پرداختی بدهی با  ۳۹۶ میلیارد و ۳۴۱ میلیون دلار است. هم‌چنین تا پایان این ماه، میزان مجموع بدهی‌های دولتی و غیردولتی آمریکا معادل ۸۵ تریلیون و ۶۷۹ میلیارد و ۱۳۷ میلیون دلار بوده است. از این میزان، ۲۱ تریلیون و ۱۷۶ میلیارد و ۵۱ میلیون دلار مربوط به بدهی های شخصی بوده که یک تریلیون و ۷۲۱ میلیارد و ۹۶۴ میلیون دلار آن به شکل وام دانشجویی بوده است.

+زمان واریز نخستین یارانه ۱۴۰۰ اعلام شد

بر اساس اعلام سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها، نخستین یارانه سال ۱۴۰۰ ساعت ۲۴ روز سه شنبه مورخ ۱۰ فروردین ۱۴۰۰ به حساب سرپرستان خانوار واریز می‌شود. در اطلاعیه سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها آمده است: هفدهمین مرحله یارانه معیشتی که ۱۰ فروردین ۱۴۰۰ به حساب سرپرستان خانوار واریز می‌شود. همانند دوره‌های قبل به حساب خانواده‌های یک نفره ۵۵ هزار تومان، خانواده‌های دو نفره ۱۰۳ هزار تومان، خانواده‌های سه نفره ۱۳۸ هزار تومان، خانواده‌های چهار نفره ۱۷۲ هزار تومان و خانواده‌های پنج نفره و بیشتر ۲۰۵ هزار تومان واریز می‌شود.

+افزایش تولید فرش دستباف

رییس مرکز ملی فرش ایران از افزایش ۳۴ درصدی تولید فرش دستباف در ۱۰ ماهه ۱۳۹۹ خبر داد.

 

خواننده معزز سلام ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر بالا در پایین صفحه ( ثبت دیدگاه) موجب امتنان است .

 

ع

 

 

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....