تاریخ انتشار : یکشنبه 1 فروردین 1400 - 19:19
کد خبر : 40043

گلچین اقتصادی روز

گلچین اقتصادی روز

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم. این پیمانه تیتر‌هایی همچون همتی: رشد مثبت اقتصادی در سال ۱۳۹۹ رقم خورد، اقتصاد هند امسال ۱۲ درصد رشد

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

این پیمانه تیتر‌هایی همچون همتی: رشد مثبت اقتصادی در سال ۱۳۹۹ رقم خورد، اقتصاد هند امسال ۱۲ درصد رشد می‌کند، آنکتاد چشم‌انداز خود از رشد اقتصادی جهان را ارتقا داد، عربستان سعودی صادرات نفت خام خود را افزایش داد، ثروت ترامپ در طول ریاست‌جمهوری ۷۰۰ میلیون دلار کاهش یافت و ادامه روند صعودی ارز‌های دیجیتالی را در بر دارد.

+صادرکنندگان و دریافت کنندگان چک به گوش باشند

 به گزارش اقتصاددان به نقل از تابناک ، در راستای اجرای قانون جدید چک، با آغاز سال ۱۴۰۰ ثبت چک در سامانه صیاد که تا پیش از این اختیاری بود، اجباری می‌شود و صادرکنندگان و دریافت کنندگان چک باید تکالیف خود در زمینه صدور، دریافت و انتقال چک در سامانه مذکور را بدانند و انجام دهند.

+همتی: رشد مثبت اقتصادی در سال ۱۳۹۹رقم خورد

رئیس کل بانک مرکزی در یادداشت اینستاگرامی پایانی سال ۱۳۹۹، ضمن تبریک به کارکنان نظام بانکی نوشت: سالی که پشت سر گذاشتیم در کنار تمام سختی‌هایش به خاطر کرونا و فشاری که از ناحیه تحریم‌ها به مردم خصوصا طبقات ضعیف و کم درآمد جامعه از نظر معیشتی وارد شد سال محک تاب‌آوری اقتصاد و جامعه بود. علیرغم کاهش دریافتی ارزی بانک مرکزی به رقمی در حد ۱۵ درصد میانگین ۲۰ سال گذشته و کاهش درآمد دولت از این ناحیه به لطف خداوند و همت مسئولین و صادرات غیر نفت خام، نیاز‌های ضروری کشور تأمین شد و به اعتراف خود آمریکایی‌ها، فشار حداکثری شکست خورد. به طوری که شاهد خروج از رکود و بازگشت رشد مثبت اقتصاد در ۹ ماهه سال ۱۳۹۹ بودیم.

اقتصاد هند امسال ۱۲ درصد رشد می‌کند

آژانس اعتبارسنجی بین‌المللی مودیز، پیش‌بینی خود از رشد اقتصادی هند در سال جاری را ارتقا داد. مودیز پیش‌بینی کرد رشد اقتصادی هند در سال ۲۰۲۱ میلادی که قبلاً ۹ درصد تخمین زده شده بود، حالا با چشم‌اندازی مثبت‌تر در کوتاه‌مدت، به ۱۲ درصد برسد. با این حال، این آژانس آمریکایی هشدار داد هنوز موج دوم شیوع کرونا، ریسک مهمی برای سومین اقتصاد بزرگ جهان به حساب می‌آید. مودیز پیش‌بینی کرد ایمنی جهانی به کووید ۱۹ قبل از پایان ۲۰۲۲ میلادی، ممکن نباشد. مودیز در گزارش جدید خود در مورد رشد اقتصادی هند اعلام کرد: پس بازگشت فراتر از انتظار اقتصاد هند و رشد ۰.۴ درصدی آن در سه ماهه چهارم سال گذشته در کنار سقوط ۷.۵ درصدی آن در سه ماهه سوم سال گذشته میلادی، چشم‌انداز هند در آینده نزدیک مطلوب‌تر به نظر می‌رسد. سال گذشته اقتصاد هند به عنوان پنجمین اقتصاد بزرگ جهان تحت تأثیر پاندمی کرونا ۷.۱ درصد آب رفت‌.

آنکتاد چشم‌انداز خود از رشد اقتصادی جهان را ارتقا داد

کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل متحد، آنکتاد، در گزارش جدید خود اعلام کرد رشد اقتصادی جهان در سال جاری سریع‌تر از آنچه قبلاً انتظار می‌رفت خواهد بود. آنکتاد که قبلاً پیش‌بینی کرده بود اقتصاد جهان در سال ۲۰۲۱ با رشدی ۴.۳ درصدی روبرو شود حالا پیش‌بینی می‌کند رشد اقتصادی جهان در سال جاری به ۴.۷ درصد برسد. در گزارش جدید آنکتاد آمده است: ریکاوری اقتصادی جهان که در سه ماهه سوم ۲۰۲۰ آغاز شد در ۲۰۲۱ هم ادامه خواهد یافت. البته رشد اقتصادی در همه‌جا یکسان نخواهد بود و همچنان وضعیت دقیق آن غیرقابل پیش‌بینی است. عامل مهم افزایش پیش‌بینی رشد اقتصادی جهان این است که پیش‌بینی می‌شود با تزریق بسته مالی بزرگ آمریکا به بازارهای این کشور سطح مصرف در آمریکا بالا برود. آنکتاد تاکید کرد برای تداوم رشد اقتصادی جهان همچنان نیازمند بسته‌های حمایتی مالی از سوی دولت‌ها هستیم.

عربستان سعودی صادرات نفت خام خود را افزایش داد

بزرگترین صادرکننده نفت خام جهان، عربستان سعودی، در ماه ژانویه صادرات نفت خود را افزایش داد و از ۶.۴۹۵ میلیون بشکه در روز در ماه دسامبر به ۶.۵۸۲ میلیون بشکه در روز رساند. طبق گزارش سازمان داده‌های مشترک جهانی (جودی) که داده‌های اعلام شده توسط خود کشورها را گزارش می‌کند، کل صادرات نفت خام و محصولات نفتی عربستان در این ماه ۴۴ هزار بشکه در روز از ماه قبل بیشتر شده و به ۷.۷۵ میلیون بشکه در روز رسیده است. انتظار می‌رود، در ادامه امسال صادرات نفت خام عربستان بیش از این هم کاهش یابد، چون این کشور اعلام کرده است قصد دارد از ماه فوریه یک میلیون بشکه در روز داوطلبانه و علاوه بر آنچه طبق توافق کاهش تولید اوپک پلاس متعهد شده بود، تولیدات خود را کاهش دهد. عربستان سعودی در جدیدترین اجلاس اوپک پلاس دوباره بازارهای نفت جهانی را غافلگیر و اعلام کرد این کاهش تولید روزانه یک میلیون بشکه‌ای را در ماه آوریل هم ادامه خواهد داد. اوپک پلاس تصمیم گرفت در ماه آوریل تولید خود را افزایش ندهد؛ البته روسیه و قزاقستان مستثنی شده و می‌توانند روی هم رفته ۱۵۰ هزار بشکه در روز افزایش تولید داشته باشند.

حداقل سطح دستمزد جدید قطر اعلام شد

به نقل از خبرگزاری فرانسه، از این هفته حداقل سطح دستمزد برای همه شاغلین در قطر به ۲۷۵ دلار در ماه افزایش پیدا می کند که این تصمیم در راستای بهبود سطح معیشتی کارگران به ویژه در زمانی که این کشور خود را آماده میزبانی از جام جهانی فوتبال سال ۲۰۲۲ می کند، ارزیابی می شود. طبق اعلام دولت قطر هر قراردادی که از روز سی ام آگوست به بعد امضا شود باید طبق این سطح دستمزد بسته شود و قراردادهای فعلی نیز در صورتی که حداقل سطح دستمزد کمتر از این مقدار را داشته باشند، موظف به افزایش مبلغ خواهند بود. به ازای یک ماه کار تمام وقت، شاغلین در قطر فارغ از ملیت آن ها باید این میزان دستمزد را دریافت کنند که معادل ۱.۳ دلار در هر ساعت خواهد بود. علاوه بر مبلغ در نظر گرفته شده به عنوان حداقل سطح دستمزد، کارفرمایان موظف به فراهم کردن غذا و جای خواب برای کارگران و یا پرداخت ماهانه ۸۰۰ ریال قطری به آن ها هستند.

تا پیش از تصویب قانون جدید، حداقل سطح دستمزد در قطر ۷۵۰ ریال معادل ۲۰۶ دلار در هر ماه بود. با این حال گروه های حقوق بشری گفته اند این میزان افزایش سطح دستمزد با توجه به هزینه های بالای زندگی در قطر کافی نخواهد بود و کفاف هزینه های زندگی کارگران را نخواهد داد. قطر با این قانون به نخستین کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس تبدیل می شود که حداقل سطح دستمزد یکسانی را برای اتباع قطری و اتباع خارجی در نظر می گیرد. از سال گذشته تاکنون این کشور دست به انجام سلسله اصلاحاتی برای بهبود شرایط زندگی کارگران خارجی زده است. تخمین زده می شود که بیش از ۴۰۰ هزار نفر که حدود ۲۰ درصد کل نیروی کار بخش خصوصی قطر را تشکیل می دهند، از این قانون منتفع شوند.

افت نرخ دلار

شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، ارزش آن در مقابل بیشتر ارزها کاهش یافت.

شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات امروز با ۰.۱۴ درصد کاهش نسبت به روز گذشته در سطح ۹۱.۹۵۸ واحد بسته شد. نرخ برابری هر فرانک سوئیس نیز معادل ۱.۰۷۵ دلار اعلام شد. (نرخ های فوق بر حسب ساعت پایانی معاملات بازارهای ارزی نیویورک محاسبه شده است.)

ثروت ترامپ در طول ریاست‌جمهوری ۷۰۰ میلیون دلار کاهش یافت

طبق شاخص میلیاردرهای بلومبرگ، ثروت خالص رئیس‌جمهور سابق آمریکا، دونالد ترامپ، در طول دوره ریاست‌جمهوری او ۷۰۰ میلیون دلار افت کرده و به ۲.۳ میلیارد دلار رسیده است. طبق اعلام این پایگاه خبری، املاک تجاری سه چهارم ثروت ترامپ را تشکیل داده‌اند. اما در بحران کرونا که باعث شد دفاتر اداری و برج‌ها تعطیل یا نیمه تعطیل شده و کارمندان دورکاری شغل خود را ادامه دهند، ارزش بخش املاک به شدت آسیب دید. یک عامل مهم دیگر که به ثروت ترامپ آسیب زد، واکنش‌های منفی گسترده به ناآرامی‌های کپیتول هیل بود که ترامپ از آن حمایت کرده بود. این رویداد باعث شد رابطه ترامپ با کارگزاران و بانک‌ها آسیب ببیند. در نتیجه از سال ۲۰۱۶ تا کنون ارزش املاک ترامپ ۲۶ درصد آب رفت و به ۱.۷ میلیارد دلار رسید.

چرا رئیس بانک مرکزی ترکیه برکنار شد؟

بلومبرگ: در تصمیمی غیرمنتظره و تنها دو روز پس از آن که بانک مرکزی ترکیه نرخ بهره را دو درصد دیگر افزایش داد، رجب طیب اردوغان- رییس جمهور ترکیه- برای سومین بار در دو سال اخیر رییس بانک مرکزی این کشور را برکنار کرد.  به عقیده تحلیل گران دلیل اصلی برکناری ناجی اقبال افزایش سریع نرخ بهره بوده که احتمالا از نظر اردوغان بیش از حد لازم بوده است. وی جای خود را به شهاب کاویجوغلو خواهد داد. اردوغان از مخالفان سرسخت نرخ بهره بالا شناخته می شود تا جایی که یک بار از نرخ بهره به عنوان مادر همه مشکلات اقتصادی یاد کرده و خود را دشمن نرخ بهره خوانده بود.

اقبال پس از برکناری خود با دفاع از سیاست های دوران مدیریتش گفت: ما با شجاعت برای هدف ثبات قیمت ها مبارزه کردیم. امیدوارم هدف رسیدن به ثبات قیمت ها بالاخره یک روز محقق شود. کاویجوغلو استاد درس بانکداری در دانشگاه مرمره و از ستون نویسان روزنامه طرفدار دولت- ینی شفق- است. این روزنامه پیشتر با انتقاد از افزایش نرخ بهره نوشته بود بانک مرکزی گوش خود را به فریادهای ۸۳ میلیون شهروند ترک بسته است و این کار باعث آسیب دیدن رشد اقتصادی و بهره بردن لندن نشینان خواهد شد. کاویجوغلو در مطلبی در همین روزنامه گفته بود، دیدن ثبات اقتصادی در نرخ بهره بالا توسط بانک مرکزی و سایر نهادهای ترک باعث تاسف است به ویژه زمانی که نرخ بهره در بسیاری از کشورها در سطح صفر  درصدی یا منفی قرار دارد. در زمان مدیریت ناجی اقبال، ارزش لیر ترکیه در برابر دلار ۱۸ درصد تقویت شد و از قعر تاریخی خود فاصله گرفت. اقبال همچنین موفق شد تا ذخایر طلا و ارز ترکیه را که سال قبل ۲۰ درصد کاهش یافته بود، مجددا تقویت کند و مجموع این ذخایر را به ۸۵.۲ میلیارد دلار افزایش دهد.

+نرخ ساخت مسکن در سال ۱۴۰۰ اعلام شد

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور هزینه ساخت و ساز هر متر مربع زیربنای ساختمان در سال ۱۴۰۰ را به سازمان‌های نظام مهندسی استان‌ها ابلاغ کرد. بر اساس این ابلاغیه، هزینه ساخت هر متر واحد مسکونی یا غیر آن در سراسر کشور برای سال جاری (۱۴۰۰) به شرح زیر است:

ساختمان‌های یک و دو طبقه: متری ۲ میلیون و ۳۳۲ هزار و ۱۰۰ تومان

ساختمان‌های ۳ تا ۵ طبقه: متری ۲ میلیون و ۷۲۰ هزار و ۷۰۰ تومان

ساختمان‌های ۶ و ۷ طبقه: متری ۳ میلیون و ۱۰۹ هزار و ۴۰۰ تومان

ساختمان‌های ۸ تا ۱۰ طبقه: متری ۳ میلیون و ۴۹۸ هزار و ۱۰۰ تومان

ساختمان‌های ۱۳ تا ۱۵ طبقه: متری ۴ میلیون و ۲۷۵ هزار و ۵۰۰ تومان

ساختمان‌های ۱۶ طبقه و بالاتر: متری ۴ میلیون و ۶۶۴ هزار و ۴۰۰ تومان

بر اساس بخشنامه احمد خرم، رؤسای سازمان‌های نظام مهندسی ساختمان در استان‌ها می‌توانند با توجه به کیفیت ساخت و ساز، درخواست افزایش یا کاهش تا ۲۵ درصدی تعرفه‌های اعلامی را در سازمان‌های استانی بررسی و نتیجه را به متقاضیان اعلام کنند. همچنین هزینه‌های طراحی و دستمزد مهندسان ناظر در رشته‌های عمران، معماری، برق و تأسیسات به هزینه‌های مذکور افزوده می‌شود. خاطرنشان می‌شود شورای مرکزی نظام مهندسی ساختمان هزینه‌های ساخت و ساز در سال ۱۴۰۰ را ۳۸ درصد نسبت به سال ۱۳۹۹ افزایش داده است.

+ادامه روند صعودی ارزهای دیجیتالی

بیشتر ارزهای مهم دیجیتالی برای سومین روز متوالی صعودی ماندند. به گزارش ایسنا به نقل از سی‌ان‌بی‌سی، پس از کانادا، حالا قرار است برزیل به عنوان دومین کشور در قاره آمریکا مجوز راه اندازی یک صندوق بورسی ETF مبتنی بر بیتکوین را صادر کند. این صندوق مستقر در شهر سائوپائولو که مجوزهای لازم را از کمیسیون بورس و اوراق بهادار برزیل کسب کرده، قرار است از ماه ژوئن فعالیت خود را در بورس برزیل آغاز کند. این صندوق چهارمین صندوق مبتنی بر ارزهای دیجتالی خواهد بود که در قاره آمریکا به فعالیت خواهد پرداخت.

در حالی که برخی از کارشناسان انتظار آغاز دور جدید صعودی ارزهای دیجیتالی را دارند دولت فرانسه اعلام کرد بیتکوین های مصادره شده از هکرها به ارزش ۲۸ میلیون یورو را به حراج خواهد گذاشت. طبق عرف معمول فرانسه حراج دولتی در شرایطی انجام می شود که دولت انتظار کاهش قیمت آن دارایی را داشته باشد و این مساله باعث ایجاد تردیدهایی بین معامله گران در خصوص آغاز مسیر صعودی بیتکوین شده است.

به‌روزرسانی قیمت ارزهای دیجیتالی (تا ۱۳ ظهر به وقت شرقی) / این رده حاوی تغییرات قیمتی ۱۰ ارز دیجیتالی بزرگ از نظر ارزش بازار است.

۱- بیت کوین

قیمت: ۵۹ هزار و ۵۰۶.۶۶ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۰.۹۸ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۱.۴۳ درصد کاهش

۲- اتریوم

قیمت: ۱۸۵۷.۱۰ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۱.۷۳ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۳.۳ درصد کاهش

۳- بایننس کوین

قیمت: ۲۷۲.۲۰ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۱.۸۹ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۲.۵ درصد کاهش

۴- کاردانو

قیمت: ۱.۲۵ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۳.۷۱ درصد کاهش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۱۰.۸۱ درصد افزایش

۵- تتر

قیمت: ۱.۰۰ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۰.۰۸ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۰.۰۴ درصد افزایش

۶- پولکا دوت

قیمت: ۳۹.۴۳ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۲.۶۵ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۱۳.۶۸ درصد افزایش

۷- ریپل

قیمت: ۰.۵۲۱ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۱۰۲۱ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۱۳.۶۸ درصد افزایش

۸- یونی سواپ

قیمت: ۳۲.۷۵ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۰.۶۸ درصد کاهش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۰.۰۵ درصد کاهش

۹- لایت کوین

قیمت: ۲۰۴.۷۵ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۱.۱ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۱۰.۴۱ درصد کاهش

۱۰- چین لینک

قیمت: ۳۰.۵۸ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۱.۰۶ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۰.۱۵ درصد افزایش

 

 

خواننده معزز سلام ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر بالا در پایین صفحه ( ثبت دیدگاه) موجب امتنان است .

 

ع

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....