تاریخ انتشار : جمعه 22 اسفند 1399 - 21:14
کد خبر : 38869

گلچین اقتصادی روز

گلچین اقتصادی روز

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم. این پیمانه تیتر‌هایی همچون دلال روغن جامد را ۳ برابر گرانتر می‌فروشد، نماد‌های پرتراکنش بورس کدامند؟، نفت سنگین ایران

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

این پیمانه تیتر‌هایی همچون دلال روغن جامد را ۳ برابر گرانتر می‌فروشد، نماد‌های پرتراکنش بورس کدامند؟، نفت سنگین ایران گران شد، روسیه برای اولین بار پس از دوره شوروی، صادرکننده خالص غذا شد، شرکت داچ شل حقوق کارمندانش را نصف کرد و قیمت جهانی طلا از افت بازگشت را در بر دارد.

 

+دلال روغن جامد را سه برابر گرانتر می‌فروشد

به گزارش اقتصاددان به نقل از تابناک ، رئیس اتحادیه دارندگان قنادی، شیرینی فروش و کافه قنادی در خصوص نحوه تأمین مواد اولیه نیز گفت: در ایام پایان سال، واحدها به مواد اولیه زیادی نیاز دارند؛ اما متأسفانه اغلب کارخانه‌ها روغن را مستقیم به واحدهای صنفی تحویل نمی‌دهند و به واسطه‌ها می‌دهند و واحدهای صنفی نیز مجبورند روغن را از واسطه‌ها و دلالان خریداری کنند. البته در مواردی واحدهای صنفی می‌توانند مستقیم روغن مورد نیاز خود را از کارخانجات روغن خریداری کنند؛ اما در اغلب موارد باید این کالاها را از واسطه‌ها و دلال‌ها خریداری کنند. بهره‌مند افزود: قیمت یک حلب روغن جامد ۱۶ کیلوگرمی تحویل از کارخانه ۱۶۵ هزار تومان است اما واحدهای صنفی همین روغن را از دلال‌ها و واسطه‌ها با قیمتی سه برابر بیشتر و بیش از ۴۰۰ هزار تومان خریداری می‌کنند. البته دولت یک ماه پیش ۵۰۰ تن روغن جامد جهت توزیع به واحدهای قنادی تحویل داد، ولی این حجم پاسخگوی نیاز واحدها نیست. همه می‌دانند که در بخش مواد اولیه قنادی دلالی وجود دارد و واحد تولیدی در اغلب موارد مجبور به خرید روغن از بازار آزاد می‌شود؛ وزارت صمت هم از این موضوع اطلاع دارد اقدام مؤثری انجام نمی‌دهد. از یک طرف مواد اولیه را سه برابر نرخ مصوب خریداری می‌کنیم و از طرف دیگر باید شیرینی را با نرخ مصوب بفروشیم. وزارت صمت باید تدبیری کند تا روغن مورد نیاز صنوف مختلف منطبق با مصرف سنوات قبل در اختیارشان فرار بگیرد تا صنوف ناچار به خرید از دلالان نشوند. /مهر

+نمادهای پرتراکنش بورس کدامند؟

در پنج روز معاملاتی این هفته بورس، نمادهای فرآوری معدنی اپال کانی پارس (اپال)،‌ فولاد مبارکه اصفهان (فولاد)، شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی (شستا)، ملی صنایع مس ایران (فملی)، پتروشیمی بوعلی سینا (بوعلی)، تامین سرمایه امین (امین) و گروه دارویی برکت (برکت) در گروه نمادهای پرتراکنش قرار داشتند.

در هفته‌ای که گذشت شیمیایی، فلزات اساسی، استخراج کانه‌های فلزی، بانک ها و موسسات اعتباری، دارویی، منسوجات، فعالیت‌های مهندسی، تجزیه و تحلیل و آزمایش فنی، عرضه برق، گاز، بخار و آب گرم، فنی و مهندسی، فرآروده های نفتی، استخراج نفت و گار جز اکتشافات، محصولات چرمی، استخراج  ذغال سنگ، چندرشته ای صنعتی و سایر حمل و نقل بالاترین درصد بازدهی مثبت را داشتند. همچنین نماد انبوه‌سازی املاک و مستغلات، هتل و رستوران، ماشین آلات و تجهیزات، کانی غیرفلزی، اطلاعات و ارتباطات، محصولات فلزی، لاستیک و پلاستیک، صنایع غذایی به جز قند و شکر، وسایل ارتباطی، واسطه‌گری‌های مالی و پولی، رایانه، حمل و نقل انبارداری و ارتباطات، خودرو و قطعات، زراعت و خدمات وابسته، مخابرات، سرمایه‌گذاری‌ها، چاپ، دستگاه‌های برقی، سیمان، آهک و گچ، محصولات کامپیوتری، الکتریکی و نوری،‌ محصولات کاغذی، کاشی و سرامیک، فعالیت های کمکی به جز نهادهای مالی واسط، بیمه و بازنشستگی، پیمانکاری صنعتی، استخراج سایر معادن، قند و شکر، محصولات چوبی، خرده فروشی، فعالیت‌های هنری، سرگرمی و خلاقانه و سایر واسطه‌گری‌های مالی از جمله نمادهایی بودند که بازدهی منفی را در بازار ثبت کردند.

+همتی: میانگین نرخ دلار نیمایی ۲۲۵۰۰ تومان است

رییس کل بانک مرکزی در یادداشتی نوشت: امروز در خبرها آمده بود که وزیر خارجه آمریکا گفته است تا ایران به توافق هسته ای بازنگردد، منابع ایران در کره را آزاد نمی کنیم. در این خصوص چند نکته قابل ذکر است:  از اول هم مشخص بود دولت کره اراده مستقلی برای حل مشکل منابع ارزی ایران ندارد. درخواست مذاکره از طرف سفیر کره و توافق برای پرداخت منابع ایران هم توسط خود کره ای ها انجام شد و من در جلسه،از این که اجازه لازم را ازآمریکاییها گرفتن یا نه ازایشان سؤال کردم. بانک مرکزی، برنامه خود را برای تأمین نیازهای ارزی کشور، بدون توجه به منابع مسدود شده خود در کره جنوبی و سایر کشورها تنظیم کرده است. لذا تأمین ارز کالاهای اساسی، دارو و تجهیزات پزشکی توسط منابع در جریان بانک مرکزی وتأمین ارز سایر کالاهای ضروری و نیز مواد اولیه واحدهای تولیدی از طریق منابع صادرات غیر نفتی درسامانه نیما و نیز واردات در مقابل صادرات به صورت روان درجریان است. از اول سال تا کنون، بانک مرکزی ۱۰ میلیارد دلار ارز ترجیحی برای کالاهای اساسی، نهاده های کشاورزی و دارو و تجهیزات پزشکی تأمین کرده و ۲۴ میلیارد دلار ارز صادرات ( غیر نفت خام)نیز از روشهای مختلف درخدمت واردات کشور قرار گرفته است. از اول بهمن ماه تا کنون ۳٫۳ میلیارد دلار صرفاً در سامانه نیما تأمین ارز شده است و این علاوه بر تأمین ارز خود بانک مرکزی و رقم قابل توجه واردات در مقابل صادرات در این مدت بوده است. فقط در روز گذشته عرضه در نیما شش برابر معاملات بود. میانگین نرخ معاملات دیروز نیز۲۲۵۰۰تومان برای هردلار بود.

+نفت سنگین ایران گران شد

قیمت نفت سنگین ایران در فوریه برای چهارمین ماه متوالی افزایش پیدا کرد و به ۶۰ دلار و ۶۶ سنت در هر بشکه رسید که در مقایسه با قیمت ۵۴ دلار و ۳۸ سنت در ژانویه، شش دلار و ۲۸ سنت معادل ۱۱.۵ درصد افزایش داشت. میانگین قیمت نفت سنگین ایران از ابتدای سال ۲۰۲۱ تاکنون ۵۷ دلار و ۵۲ سنت در مقایسه با ۵۷ دلار و ۹۷ سنت در مدت مشابه سال ۲۰۲۰ بوده است. ارزش سبد نفتی اوپک در فوریه به ۶۱ دلار و پنج سنت در هر بشکه رسید و در مقایسه با ۵۴ دلار و ۳۸ سنت در ژانویه، شش دلار و ۶۷ سنت معادل ۱۲.۳ درصد رشد نشان داد. همسو با افزایش قیمت های پایه مرتبط و قیمت های فروش رسمی به خصوص به آسیا، ارزش سبد نفتی اوپک در فوریه برای چهارمین ماه متوالی رشد کرد و به بالاترین حد از ژانویه سال ۲۰۲۰ رسید. میانگین ارزش سبد نفتی اوپک از ابتدای سال۲۰۲۱ تاکنون ۵۷ دلار و ۷۲ سنت در هر بشکه در مقایسه با ۶۰ دلار و ۶۴ سنت در مدت مشابه سال ۲۰۲۰ بوده است که دو دلار و ۸۳ سنت معادل ۴.۷ درصد کاهش نشان می دهد.

افزایش قیمت نفت با چشم‌انداز مثبت از اقتصاد جهان

دیروز در بازار‌های جهانی قیمت نفت ۸۷ سنت افزایش یافت و بشکه‌ای ۶۸ دلار و ۷۷ سنت معامله شد. رویترز نوشت قیمت نفت خام روز پنجشنبه به دلیل چشم‌انداز مثبت اقتصادی که از بهبود اوضاع واکسیناسیون علیه ویروس کرونا پیش‌بینی می‌شود، افزایش یافت. همچنین بازار‌های سهام مرتبط با نفت نیز رشد مناسبی داشتند. البته کاهش نفت ذخایر آمریکا عاملی برای افزایش قیمت نفت در بازار‌های جهانی شد. براساس گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا، ذخایر بنزین آمریکا هم در هفته منتهی به مارس با ۱۱.۹ میلیون کاهش به رقم ۲۳۱.۶ میلیون بشکه رسید. پیش از این پیش‌بینی می‌شد ذخایر بنزین کشور تنها ۳.۵ میلیون بشکه کاهش داشته باشد. براساس گزارش رویترز، وزیر خارجه عربستان نیز اعلام کرده که هرگونه اقدامی را برای جلوگیری از حملات یمنی‌ها به تسهیلات و زیرساخت‌های نفتی این کشور انجام خواهد داد. دیروز قیمت نفت برنت به ۶۹ دلار نزدیک و قیمت نفت وست‌تگزاس آمریکا هم با ۸۴ سنت افزایش به ۶۵.۲۸ دلار معامله شد. بنزین و نفت کوره هم افزایش‌هایی به ترتیب ۱.۱۴ دلار و ۸۳ سنت را تجربه کردند.

+جلسه فوق العاده ستاد تنظیم بازار؛ صادرات سیب و پرتقال ممنوع

ستاد تنظیم بازار در جلسه فوق العاده دیروز پنجشنبه با واردات میوه و سایر کالا‌های اساسی از طریق تجار، تعاونی‌ها و بازارچه‌های مرزی موافقت کرد. همچنین ستاد تنظیم بازار مصوب کرد؛ تا اطلاع ثانوی و تا متعادل شدن قیمت فروش میوه و همچنین فراوانی کالا در شبکه‌های توزیع، صادرات سیب و پرتقال محدود شود. همچنین این ستاد تاکید کرد که توزیع ذخایر میوه شب عید بدون هیچ گونه محدودیتی در کل کشور آغاز گردد. بر اساس آخرین تصمیمات ستاد تنظیم بازار، تمامی دارندگان ذخیره میوه می‌توانند با هماهنگی لازم نسبت به توزیع کالای خود در غرفه‌های رایگانی که از طریق میادین میوه و تره بار در اختیار آن‌ها قرار خواهد گرفت، اقدام نمایند.

روسیه برای اولین بار پس از دوره شوروی، صادرکننده خالص غذا شد

مرکز صادرات کشاورزی روسیه، اگرواکسپورت، که زیر نظر وزارت کشاورزی این کشور قرار دارد، در گزارش جدید خود اعلام کرد روسیه سال گذشته ۷۹ میلیون تن مواد غذایی، که ارزش آن بالغ بر ۳۰.۷ میلیارد دلار بوده، صادر کرده است. طبق گزارش این آژانس، صادرات مواد غذایی روسیه نسبت به سال گذشته با جهشی ۲۰ درصدی روبرو شده و رکورد ثبت شده در سال ۲۰۱۸ را جابه‌جا کرده است. رکورد قبلی صادرات مواد غذایی در سال ۲۰۱۸ ثبت شده بود که در آن روسیه موفق شده بود ۷۸.۵ میلیون تن مواد غذایی به ارزش ۲۵.۸ میلیارد دلار را صادر کند. همچنین طبق این گزارش برای اولین بار پس از فروپاشی شوروی، صادرات غلات، گوشت، ماهی، سبزیجات، لبنیات و سایر مواد غذایی روسیه، از واردات آنها بیشتر و این کشور به صادرکننده خالص محصولات کشاورزی تبدیل شد. بزرگترین رشد در صادرات محصولات غذایی روسیه مربوط به صادرات گوشت بود که با افزایش تقاضای چین با جهشی ۴۹ درصدی روبه رو شد و به ۹۰۰ میلیون دلار رسید. ‌چین ۱۳ درصد کل صادرات مواد غذایی روسیه را به خود جلب کرد تا بزرگترین مشتری این کشور بماند. ترکیه و قزاقستان به ترتیب با جذب ۱۰ درصد و ۷ درصد از کل صادرات مواد غذایی روسیه، دومین و سومین مشتریان بزرگ این کشور بودند.

شرکت داچ شل حقوق کارمندانش را نصف کرد

شرکت نفتی داچ شل، به دلیل مشکلات مالی که با کاهش درآمد این شرکت در دوران کرونا شکل گرفته حقوق کارمندان خود را بیش از ۴۲ درصد کاهش داده است. درآمد شرکت‌های نفتی دنیا امسال به دلیل کاهش تقاضا که پس از شیوع بیماری کووید ۱۹ ایجاد شد کاهش زیادی داشته است. وان بوردن رئیس شرکت داچ شل در سال ۲۰۲۰ به میزان ۵.۸ میلیون یورو معادل ۶.۹۳ میلیون دلار به کارمندانش پرداخت کرده که این رقم در مقایسه با سال گذشته که ۱۰ میلیون یورو بود ۴۲ درصد کاهش داشته است. این اطلاعات در گزارش سالانه این شرکت که امروز پنجشنبه متنشر شد، فاش شده است. داچ شل، شرکت نفت و گاز هلندی-بریتانیایی است، که دفاتر مرکزی آن، در شهر‌های لاهه، هلند و لندن، بریتانیا مستقرند.

+مسکن ملی تهران به کجا رسید؟

محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی در حاشیه بازدید از روند اجرایی پروژه اقدام ملی مسکن تهرانسر با اشاره به شروع ساخت بیش از ۵۰۴ هزار واحد مسکونی در قالب طرح اقدام ملی مسکن در کشور گفت: تحویل واحدهای در حال ساخت از سه ماه آینده آغاز می‌شود. وی با تاکید بر اینکه از اردیبهشت سال آینده، ماهیانه واحدهای طرح اقدام ملی مسکن تحویل متقاضیان خواهد شد، گفت: قراردادهای این طرح ملی بسته شده، اما در برخی موارد باید روند اجرای پروژه‌ها تسهیل شود تا پروژه سرعت بگیرد و مردم زیان نکنند. وزیر راه و شهرسازی همچنین با گلایه از عملکرد شهرداری تهران، گفت: بیست هزار واحد طرح اقدام ملی مسکن در تهران است، اما متأسفانه شهرداری تهران هیچ گونه همکاری برای اجرای پروژه‌های مسکن نمی‌کند. اسلامی دلایل شهرداری برای همکاری نکردن با انبوه‌سازان را غیر قانونی دانست و گفت: شهرداری تهران نباید در اجرای پروژه‌هایی که مربوط به مردم است، مانع تراشی کند و باید پاسخگو باشد. وزارت راه و شهرسازی مطابق قانون کار می‌کند و زمین‌های استفاده شده در طرح اقدام ملی مسکن کاربری مسکونی دارند و هیچ دلیلی ندارد که شهرداری اجرای طرح‌های ملی مسکن را به تأخیر اندازد.

وزیر راه و شهرسازی در عین حال با ابراز خرسندی از تغییر شهردار تهرانسر و حل برخی از مشکلات، گفت: ان‌شاءالله طی جلسه‌ای با شهردار تهران مشکلات ساخت مسکن در تهران حل و با فعالیت سه شفیت، بخشی از عقب‌ماندگی پروژه‌های مسکن ملی تهران جبران شود. اسلامی در ادامه با اعلام اینکه پرونده مسکن مهر تقریباً در سراسر کشور بسته شده است، گفت: فقط حدود ۳۹ هزار واحد مسکن مهر باقی مانده است که طی همین دو ماه آینده تکمیل و تحویل خواهد شد. وی با تاکید بر اینکه برخی پرونده‌های مسکن مهر به دلایل قضائی در دادگاه‌ها در حال پیگیری است، افزود: آن‌هایی که در تعهد وزارت راه و شهرسازی بوده، تقریباً به پایان رسیده است.

قیمت جهانی طلا از افت بازگشت

قیمت جهانی طلا در معاملات روز پنج‌شنبه، تحت تأثیر افت سود اوراق قرضه آمریکا پس از انتشار گزارش تورم ماه فوریه، رشد کرد. گزارش تورم آمریکا در ماه فوریه منتشر شد که نشان می‌داد قیمت‌های مصرف‌کننده با بیشترین رشد در یک سال اخیر روبرو شده‌اند. به دنبال انتشار این گزارش سود اوراق قرضه ۱۰ ساله آمریکا تا ۱.۴۸۷ درصد پایین آمد و دلار را پایین کشید. قیمت خرید نقدی هر اونس طلا در بورس لندن، اسپات‌گلد، ۰.۶۹ درصد رشد کرد و به ۱,۷۳۸.۰۳ دلار رسید. قیمت پیش‌خرید هر اونس طلای آمریکا تا این لحظه ۰.۸۸ درصد افت کرد و به ۱,۷۳۷.۱۰ دلار رسید.

 

 

اقتصاددان منتظر نظرات و پیشنهادات و راه حل های سازنده شما سروران در دیدگاه ها می باشد.

 

ع

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....