تاریخ انتشار : جمعه 15 اسفند 1399 - 20:47
کد خبر : 38030

گلچین اقتصادی روز

گلچین اقتصادی روز

 هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.  این پیمانه تیتر‌هایی همچون صعود پرقدرت دلار در معاملات خارجی، قیمت نفت خام جهش کرد، قیمت سبد نفتی اوپک

 هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.
 این پیمانه تیتر‌هایی همچون صعود پرقدرت دلار در معاملات خارجی، قیمت نفت خام جهش کرد، قیمت سبد نفتی اوپک از ۶۲ دلار گذشت، گازپروم صادرات ال‌ان‌جی خود را تا ۲۰۲۵ دو برابر می‌کند، عرضه و مصرف بنزین سوپر کاهش یافت، بیتکوین یک میلیون دلاری می‌شود؟ و کاهش قیمت دلار در صرافی‌های مجاز را در بر دارد.

+کاهش قیمت دلار در صرافی های مجاز

به گزارش اقتصاددان به نقل از تابناک ، در هفته گذشته، هر اسکناس دلار آمریکا با کاهش ۵۷۹ تومانی نسبت به اولین روز هفته، به قیمت ۲۴۶۵۹ تومان در آخرین روز هفته به متقاضی دریافت ارز فروخته شد. عقب نشینی یک کاناله دلار در حالی است که دیگر ارز پرطرفدار بازار یعنی یورو نیز با روند کاهشی در طول هفته همراه شد، به گونه ای که هر اسکناسی یورو در صرافی های بانکی و مجاز سطح کشور به نرخ ۲۹۷۴۳ تومان در پایان هفته به متقاضی دریافت ارز فروخته شد که این رقم نسبت به نرخ ۳۰۴۴۷ تومانی شروع هفته، ۷۰۴ تومان ارزان شده است.

صعود پرقدرت دلار در معاملات خارجی

شاخص دلار پس از حدود دو هفته ار دیگر از ۹۱ واحد گذشت. شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات امروز با ۰.۷۱ درصد افزایش نسبت به روز گذشته در سطح ۹۱.۵۸۸ واحد بسته شد. نرخ برابری هر فرانک سوئیس نیز معادل ۱.۰۷۶ دلار اعلام شد. (نرخ های فوق بر حسب ساعت پایانی معاملات بازارهای ارزی نیویورک محاسبه شده است.)

قیمت نفت خام جهش کرد

به نقل از سی‌ان‌بی‌سی، قیمت نفت خام در پایان معاملات روز پنجشنبه (بامداد جمعه به وقت تهران) پس از آن که اوپک پلاس اعلام کرد تولید نفت خود را افزایش نخواهد داد، ۵ درصد جهش کرد. قیمت پیش‌خرید هر بشکه نفت خام برنت، بنچ‌مارک بین‌المللی قیمت نفت، ۴.۹۲ درصد یا ۳.۱۵ دلار جهش کرد و به ۶۷.۲۲ دلار رسید. قیمت پیش‌خرید هر بشکه نفت خام نیمه‌سنگین تگزاس غرب آمریکا، دابلیوتی‌آی، ۴.۸۶ درصد یا ۲.۹۸ دلار جهش کرد و به ۶۴.۲۶ دلار رسید. اعضای اوپک پلاس توافق کردند سطح تولید کنونی خود را تا ماه آوریل حفظ کنند، به جز روسیه و قزاقستان که اجازه دارند خود را به ترتیب ۱۳۰ هزار بشکه در روز و ۲۰ هزار بشکه در روز افزایش دهند. عربستان سعودی اما اعلام کرد که کاهش تولید داوطلبانه یک میلیون بشکه در روز خود را تا ماه مارس ادامه خواهد داد.

قیمت سبد نفتی اوپک از ۶۲ دلار گذشت

قیمت سبد نفتی سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) روز چهارشنبه، سیزدهم اسفندماه، از ۶۲ دلار گذشت. به نقل از وزارت نفت، قیمت سبد نفتی این سازمان در این روز ۶۲ دلار و ۱۵ سنت ثبت شد، در حالی که روز سه‌شنبه (۱۲ اسفندماه) ۶۱ دلار و ۹۷ سنت بود.

گازپروم صادرات ال‌ان‌جی خود را تا ۲۰۲۵ دو برابر می‌کند

غول انرژی روسیه، گازپروم، اعلام کرد، در سال ۲۰۲۰ بیش از ۷ میلیون تن گاز مایع طبیعی (ال‌ان‌جی) صادر کرده است و انتظار دارد تا سال ۲۰۲۵ فروش خود را دو برابر کند. پاول سدوف، رئیس بخش صادرات ال‌ان‌جی گازپروم، گفت: گاز پروم هنوز یک شرکت نسبتاً کوچک ال‌ان‌جی است؛ اما سهم این شرکت از بازار جهانی در حال رشد است. صادرات گاز پروم بر بازارهای در حال رشد گاز طبیعی، به ویژه در آسیا متمرکز شده است. سدوف همچنین اضافه کرد، گازپروم در حال برنامه‌ریزی برای صدور ال‌ان‌جی بدون کربن به اروپاست. گاز پروم در حال حاضر سهام‌دار اصلی ساخالین انرژی است که اوپراتور پروژه پروژه نفت و گاز ساخالین ۲ است. این پروژه در حال توسعه میدان نفتی پوتین-آستوخسکوی و لانسکوی است. در زیرساخت‌های این پروژه احداث یک کارخانه بزرگ ال‌ان‌جی پیش‌بینی شده است.

+عرضه و مصرف بنزین سوپر کاهش یافت

رئیس انجمن صنفی صاحبان اماکن فروش و عرضه فراورده‌های نفتی کشور گفت: برخی روزها فروش بنزین سوپر در کشور تا ۸۰ درصد کاهش یافته است. اسدالله قلیزاده در گفت‌وگو با ایلنا، با بیان اینکه در یک ماه اخیر با تاخیر و کمبود دریافت بنزین سوپر مواجه شده‌ایم، اظهار داشت: در سال ۹۹ عرضه و مصرف بنزین سوپر نسبت به سال‌های قبل کاهش چشم‌گیری داشته است. وی گفت: پس از افزایش قیمت بنزین، عدم شمول یارانه بر بنزین سوپر و نیز شیوع کرونا به سوی کاهش تقاضا رفتیم و به دلیل افت مصرف طبیعی است که تامین بنزین سوپر نیز در اولویت نباشد. رئیس انجمن صنفی صاحبان اماکن فروش و عرضه فرآورده‌های نفتی کشور، با بیان اینکه بی‌نظمی در عرضه بنزین سوپر انتقادهای زیادی را از سوی مشتریان به همراه داشته، تصریح کرد: برای جایگاه‌های سوخت درآمد فروش بنزین معمولی و بنزین سوپر تفاوت چندانی ندارد و حتی بنزین سوپر با تبخیر بیشتر جایگاه‌دار را متضرر می‌کند اما تاخیر و طولانی شدن عرضه، مصرف‌کنندگان این سوخت را دچار مشکل می‌کند.

میانگین صنعتی داو جونز ۳۰۰ واحد سقوط کرد

به نقل از سی‌ان‌بی‌سی، سهام آمریکا در پایان معاملات پنجشنبه (بامداد جمعه به وقت تهران) پس از آنکه جرومی پاول سرمایه‌گذاران را در مورد نرخ تورم نگران نمود، سقوط کردند و کامپوزیت نزدک همه سود امسال خود را از دست داد و منفی شد. پاول، رئیس فعلی فدرال‌رزرو آمریکا، گفت: بازگشایی اقتصاد آمریکا می‌تواند موقت باعث ایجاد تورم شود. او البته تاکید کرد که بانک مرکزی پیش از هرگونه واکنش و احتمال افزایش نرخ بهره، صبور خواهد بود. به دنبال این اظهارات نرخ سود اوراق قرضه ۱۰ ساله آمریکا که پیش‌بینی کننده نرخ تورم آینده است تا ۱.۵۴ درصد بالا رفت. افزایش نرخ سود این اوراق در روزهای اخیر سرمایه‌گذاران را مضطرب کرده است

میانگین صنعتی داو جونز ۳۴۵.۹۵ واحد یا ۱.۱ درصد سقوط کرد و به ۳۰٫۹۲۴.۱۳ واحد رسید. این شاخص پس از اظهارات جرومی پاول ۲.۵ درصد کرده بود. اس‌اندپی ۱.۳ درصد سقوط کرد و به ۳٫۷۶۷.۴۸ واحد بازگشت، در حالی که کامپوزیت نزدک ۲.۱ درصد سقوط کرد و به ۱۲٫۷۲۳.۴۷ واحد رسید. کامپوزیت نزدک حالا از نظر سالیانه کل سود امسال خود را از دست داده و ۱.۳ درصد منفی شده است.

+نرخ رشد اقتصادی ٩ ماهه اعلام شد

مرکز آمار ایران: نرخ رشد اقتصادی ٩ ماهه نخست ١٣٩٩ منتشر شد.

در فصل پاییز رشد اقتصادی کشور، به مثبت ٠,٨ درصد و رشد اقتصادی بدون نفت به مثبت ٠.٢ درصد رسیده است. بر اساس آخرین اطلاعات و محاسبات صورت گرفته در فصل پاییز، رشد گروه کشاورزی به مثبت ۵.۵ درصد، گروه صنایع و معادن به مثبت ٣.٧ و گروه خدمات به منفی ١.٨ رسیده است. محصول ناخالص داخلی به قیمت ثابت سال ١٣٩٠ در نه ماهه نخست سال ١٣٩٩ به رقم ۵٢٣١ هزار میلیارد ریال با نفت و ۴۵۴۶ هزار میلیارد ریال بدون احتساب نفت رسیده است، در حالی که رقم مذکور در مدت مشابه سال قبل با نفت ۵٢٩۵ هزار میلیارد ریال و بدون نفت ۴۵٩٣ هزار میلیارد ریال بوده که نشان از رشد ١,٢- درصدی محصول ناخالص داخلی با نفت و ١- درصدی محصول ناخالص داخلی بدون نفت در نه ماهه نخست سال ١٣٩٩ دارد. نتایج مذکور حاکی از آن است که در نه ماهه نخست سال ١٣٩٩رشته فعالیت‌های گروه کشاورزی ٣، گروه صنایع و معادن ٠,٨ و گروه خدمات ٣.٣- درصد نسبت به دوره مشابه سال قبل، رشد داشته است.

بیتکوین یک میلیون دلاری می شود؟

بلومبرگ: جسی پاول، مدیرعامل صرافی کراکن با اشاره به اینکه ارزهای ملی به شکل فعلی خود نشان داده اند که دارای ضعف های زیادی هستند، پیش بینی کرد بیتکوین روزی به ارز غالب در مبادلات جهانی تبدیل شود. وی افزود: به نظرم چیزی که از طرفداران بیتکوین می شنوید این خواهد بود که بیتکوین تا ماه و مریخ خواهد رفت و در نهایت هم به ارز غالب جهانی تبدیل خواهد شد. اشاره پاول به این گفته ایلان ماسک- بنیان گذار تسلا است که گفته بود دوج کوین تا ماه خواهد رفت. به گفته پاول، در کوتاه مدت مردم شاهد این هستند که ارزش بیتکوین در حال پیشی گرفتن از طلاست در نتیجه در دهسال آینده امکان رسیدن بیتکوین به قیمت یک میلیون دلار هم وجود دارد. طرفداران بیتکوین، این ارز را جایگزین خوبی برای ارزهای فیات می دانند.

هرچند قمت بیتکوین در آخرین دور معاملات به زیر ۵۰ هزار دلار کاهش یافته، ارزش آن طی یک سال اخیر، بیش از ۷۰ درصد افزایش یافته است. گری گنزلر، گزینه پیشنهادی بایدن برای ریاست کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا- گفته است بازار ارزهای دیجیتالی مکان ایده آلی برای انجام امور مجرمانه هستند و دخالت در این بازارها یک چالش اساسی برای دولت محسوب می شود.

+یک کارشناس: کاهش نرخ بهره بانکی به سود اقتصاد نیست

مهدی رباطی کارشناس بازار سرمایه گفت: کاهش نرخ بهره بانکی نه به صلاح اقتصاد کلان و نه بازار سرمایه است، زیرا موجب تورمی شدن اقتصاد می‌شود. در شرایط فعلی، نمی‌توان کاری برای نجات بازار انجام داد، به جز اینکه ساختارهای بازار را به سمت الگوهای جهانی حرکت دهیم. تا زمانی که متغیرهای واقعی اقتصادی تغییر نکند،  اتفاق خاصی در بازار سرمایه رخ نخواهد داد. در وضعیت فعلی اقتصاد ایران اگر نرخ ارز دوباره سرکوب شود،  بازار سرمایه یک رکود عمیق و بلند مدت خواهد رفت.

+وزیر نفت: بازار نفت در حال حاضر با ثبات است

وزیر نفت با اشاره به تمدید توافق کاهش تولید اوپک پلاس برای ماه آوریل گفت: بازار نفت در اوضاع کنونی با ثبات است. بیژن زنگنه بعد از چهاردهمین نشست اوپک پلاس گفت: این جلسه خوبی بود و به نسبت جلسات اوپک طولانی نبود. وی ادامه داد: تصمیم اصلی که گرفته شد این بود که ۱۵۰هرار بشکه به تولید روسیه و قزاقستان اضافه شود و سایر تولیدکنندگان نفت تولید خود را تثبیت کنند.

 

 

اقتصاددان منتظر نظرات و پیشنهادات و راه حل های سازنده شما سروران در دیدگاه ها می باشد.

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....