تاریخ انتشار : شنبه 13 فروردین 1401 - 19:32
کد خبر : 82969

گلچین اقتصادی روز…کاهش حباب سکه

گلچین اقتصادی روز…کاهش حباب سکه

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم. این پیمانه تیتر‌هایی همچون کاهش حباب سکه در هفته نخست معاملات، پکن: به تجارت عادی با روسیه ادامه می‌دهیم،

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

این پیمانه تیتر‌هایی همچون کاهش حباب سکه در هفته نخست معاملات، پکن: به تجارت عادی با روسیه ادامه می‌دهیم، واردات زغال سنگ هند از روسیه ادامه می‌یابد و هزینه دریافت وام مسکن را در بر دارد.

 

+کاهش حباب سکه در هفته نخست معاملات

به گزارش اقتصاددان به نقل از تابناک ، کشتی آرای نائب رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران درباره تحولات بازار طلا در هفته دوم فروردین ماه به خبرنگار ایرنا گفت: پس از تعطیلات یک هفته‌ای سال ۱۴۰۱ در هفته دوم سال هرچند بازار اصلی طلا و جواهر در تهران تعطیل بود، بخشی از بازارها فعال شدند و برخی از واحدهای صنفی در سطح کشور فعالیت خود را در سال جدید آغاز کردند. دو اتفاق مهم در هفته گذشته رخ داد: رخداد نخست نوسانات انس جهانی بود که با توجه به تحولات سیاسی اوراسیا یعنی جنگ روسیه و اوکراین موجب تغییر بهای انس جهانی شد. در هفته گذشته قیمت انس جهانی به بهای کمتر از یک هزار و ۹۰۰ دلار رسید اما در مجموع نوسان ۵۰ دلاری را ثبت کرد. به طور متوسط در هفته گذشته ۳۶ دلار کاهش قیمت را نسبت به ابتدای هفته داشتیم و روز پنجشنبه قیمت هر انس به یک هزار و ۹۲۲ دلار رسید که کاهش ۲۶ دلاری نسبت به ابتدای هفته داشت.

با توجه به کاهش تقاضا، حباب انواع سکه هفته گذشته کاهش داشت؛ اما با توجه به اینکه قیمت جهانی طلا کاهش داشت انتظار افت بها را داشتیم اما چنین اتفاقی رخ نداد و به این علت بود که نرخ ارز سیر صعودی را در پیش گرفت و افزایش قیمت ارز مانع کاهش قیمت طلا و سکه در نتیجه افزایش بهای انواع سکه شد. دو متغیر اصلی قیمت طلا و سکه در هفته گذشته، بحث جنگ اوکراین و روسیه و عامل دیگر قیمت ارز بود که تحت تاثیر مذاکرات وین قرار داشت.

کشتی آرای اظهار داشت: هفته گذشته، بسیاری از صرافی‌ها و واحدها تعطیل بودند در نتیجه قیمت ارز حدود یک هزار تومان افزایش نرخ داشت و دلار از ۲۶ هزار و ۲۰۰ تومان به ۲۷ هزار و ۲۰۰ تومان رسید که این قیمت بر قیمت طلا و سکه تاثیر گذاشت. در روزهای پایانی سال گذشته با توجه به تقاضایی که برای خرید سکه وجود داشت حباب هر قطعه سکه تا ۵۰۰ هزار تومان افزایش داشت اما در دو هفته ابتدای سال جدید با توجه به کاهش تقاضا حباب سکه کاهش یافت و در آخرین معاملات بین ۲۰۰ تا ۲۵۰ هزار تومان حباب داشت. نائب رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران گفت: معاملات در دو هفته گذشته در جریان بود و امیدواریم با پایان تعطیلات از روز یکشنبه و تعیین بهای انس جهانی طلا و ارز موجب ساماندهی قیمت انواع سکه و طلا شود اما نمی‌توان پیش‌بینی کرد که قیمت‌ها در هفته‌های آینده چطور خواهد بود. /ایرنا

امکان مبادلات تجاری ایران با روسیه با استفاده از روبل و تومان

محسن کریمی معاون امور بین الملل بانک مرکزی ایران، در خصوص وجود امکانات و تمهیدات لازم برای مبادلات روسیه و ایران با استفاده از روبل و تومان به اسپوتنیک گفت: تمهیدات و امکاناتی وجود دارد برای اینکه ایران بخواهد از آن برای شروع مبادلات تجاری با روسیه به روبل و تومان استفاده کند. وی همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا تهران برای مبادلات مالی به دور از اقتدار دلار آماده است و آیا بانک مرکزی ایران پیشنهادهایی برای دوری از تحریم های روسیه دارد، گفت: “ایران بر اساس تجارب گسترده خود در تحریم ‌های ظالمانه سال های گذشته، تمهیدات لازم را به دور از سلطه آمریکا و کشورهای متخاصم در اختیار دارد و به طرف روسی پیشنهاد داده است.

پکن: به تجارت عادی با روسیه ادامه می‌دهیم

یک دیپلمات ارشد چینی پس از هشدار اتحادیه اروپا به پکن در مورد اجازه دادن به مسکو برای دور زدن محدودیت‌های اعمال شده پس از تهاجم به اوکراین، گفت: چین عامدانه تحریم‌های روسیه را دور نمی‌زند. «وانگ لوتونگ» مدیر کل امور اروپا در وزارت خارجه چین، امروز (شنبه) به خبرنگاران گفت که چین با انجام تجارت عادی با روسیه به اقتصاد جهانی کمک می‌کند.
به نوشته «رویترز»، وی در این‌باره توضیح داد: «چین طرف مرتبطی در بحران اوکراین نیست. ما فکر نمی‌کنیم تجارت عادی ما با هیچ کشور دیگری باید تحت تاثیر [بحران اوکراین] قرار گیرد». اظهارات وانگ یک روز پس از نشست مجازی اتحادیه اروپا و چین مطرح شد که در آن بروکسل خواستار ارائه تضمین‌هایی از سوی پکن ـ مبنی بر اینکه به دنبال صلح برای اوکراین است ـ شد.
این دیپلمات چینی اظهار داشت: «ما با تحریم‌ها مخالفیم و اثرات این تحریم‌ها به سایر نقاط جهان نیز سرایت می‌کند که منجر به جنگ‌های ارزی، جنگ تجاری و مالی، همچنین ریسک به خطر افتادن زنجیره تامین، زنجیره صنعتی و جهانی‌سازی، و حتی نظم اقتصادی می‌شود.» مدیر کل امور اروپا در وزارت خارجه چین همچنین گفت که هیچ پیشرفتی در نشست پکن و اتحادیه اروپا در مورد توافق سرمایه‌گذاری متوقف‌شده بین دو طرف حاصل نشده است. وی ادامه داد: «من فکر می‌کنم اروپایی‌ها باید ابتدا تحریم‌ها را حذف کنند و سپس ما می‌توانیم امکان برداشتن سایر اقدامات تلافی‌جویانه را که متقابل است، بررسی کنیم.» وانگ همچنین گفت که مسائلی از جمله اوکراین و ایران نقطه همکاری پکن با اتحادیه اروپا است نه نقطه اصطکاک.

+سهمیه ارزی واردات کالای همراه مسافر اعلام شد

تعیین سهمیه برای اقلام وارداتی با رویه مسافری از سال ۱۳۹۷ و به دلیل محدودیت‌های ارزی و البته حمایت از تولید داخل شروع شد. بر این اساس با نظر هیات وزیران، کارگروه تعیین سهمیه و فهرست کالای همراه مسافر تشکیل شد که در آن نمایندگان تام‌الاختیار از  بانک مرکزی، وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت)، گمرک ایران و وزارت جهاد کشاورزی حضور داشته و  مسئولیت آن بر عهده  شورای عالی مناطق آزاد است که در ابتدای هر سال فهرست و سهمیه ارزی کالای همراه مسافر را تعیین و جهت اجرا به شورای عالی مناطق آزاد ابلاغ می‌کنند.
ابلاغ اخیر  دفتر واردات گمرک ایران به گمرک‌های اجرایی نشان می‌دهد که طی جلسه برگزار شده، کارگروه مربوطه در اسفندماه سال گذشته، سقف سهمیه کالای وارداتی با رویه مسافری در سال جاری ۴۰۵ میلیون دلار تعیین شده است. همچنین مقرر شده تا زمان تعیین اقلام، همان فهرست کالاهای سال گذشته در دستور کار باشد. در بخشنامه گمرک تاکید شده است که ارائه ثبت آماری معتبر برای کالاهایی که از طریق گمرک‌های مستقر در مناطق آزاد و سایر گمرک‌های مرزی داخلی به مقصد مناطق‌ آزاد حمل می‌شود، الزامی است و مسئولیت رعایت سقف ارز کالای همراه مسافر به میزان تعیین شده توسط کارگروه، برعهده سازمان‌های مناطق آزاد و دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد است. سهمیه تعیین شده برای کالای مجاز همراه مسافر در سال ۱۴۰۱ تغییری نسبت به سال گذشته ندارد و این در حالی است که برای پارسال نیز  سقف ۴۰۵ میلیون دلار برای واردات در مناطق آزاد با لیست ۹۵۰ قلم تعیین شده بود که نسبت به قبل کاهش داشت. در سال ۱۳۹۹ سهمیه واردات کالای همراه مسافر به مناطق آزاد ۴۵۰ میلیون دلار بوده است.

افزایش قیمت نفت در بازار‌های جهانی

قیمت شاخص نفت خام برنت دریای شمال امروز (۱۳ فروردین ماه) در بازارهای جهانی نسبت به روز گذشته با یک دلار و یک سنت افزایش به ۱۰۴ دلار و ۳۹ سنت رسیده که نسبت به آخرین قیمت‌های معاملاتی روز گذشته ۱.۰۸ درصد افزایش را به خود دیده است. همچنین قیمت نفت وست تگزاس اینترمدیت در بازارهای جهانی با ۳۷ سنت افزایش به ۹۹ دلار و ۲۷ سنت در هر بشکه رسید که نسبت به آخرین قیمت‌های معاملاتی روز گذشته ۰.۴۵ درصد افزایش را به خود دیده است. قیمت نفت برنت دریای شمال روز جاری نسبت به ۵ روز پیش با کاهش ۱۱.۰۶ درصد یا ۱۲ دلار و ۹۸ سنتی روبه رو شده است، همچنین قیمت این محصول نسبت به ۲۰ روز پیش کاهشی ۸.۷۰ درصدی یا ۹ دلار و ۹۵ سنتی و نسبت به دو ماه پیش با افزایشی ۲۲.۳۸ درصدی یا ۱۹ دلار و ۰۹ سنتی روبرو شده است. از طرف دیگر قیمت نفت وست تگزاس اینترمدیت روز جاری نسبت به ۵ روز پیش با کاهش ۱۲.۸۴ درصدی یا ۱۴ دلار و ۶۳ سنتی روبه رو شده است. همچنین قیمت این محصول نسبت به ۲۰ روز پیش با کاهش ۱۱.۴۵ درصدی یا ۱۲ و ۸۴ سنتی و نسبت به دو ماه پیش با افزایش ۱۸.۵ درصدی یا ۱۵ دلار و ۵۰ سنتی روبه رو شده است.

افزایش ۳۵ درصدی بهای گاز خانگی در ترکیه

در حالی که طی ماه‌های پایانی سال ۱۴۰۰ پایین آمدن شدید ارزش لیر، افزایش قیمت‌ها و فقر در ترکیه خبرساز شده بود، منابع رسانه‌ای از افزایش نرخ گاز طبیعی در این کشور برای انواع مصارف خبر دادند. بنا بر گزارشی که روز جمعه منابع رسانه‌ای در ترکیه از قبیل وبگاه «احوال» منتشر کردند، از اول آوریل (روز جمعه دوازدهم فروردین) بهای گاز برای مصارف خانگی به میزان ۳۵ درصد افزایش یافته است. طبق این گزارش‌ها، همچنین نرخ گاز طبیعی برای تولید برق به میزان ۴۴.۳ درصد و برای مصارف صنعتی هم ۵۰ درصد افزایش یافته است. وبگاه ترکیه‌ای «احوال» تصمیم دولت برای افزایش بهای گاز طبیعی در ترکیه را اینطور توصیف کرد: «تازه‌ترین ضربه به مصرف‌کنندگان و کسب و کارهایی که همین حالا هم در ترکیه از تورم سرسام آور رنج می‌برند.»

+هزینه دریافت وام مسکن چقدر شد؟

مجردهای ساکن تهران می‌توانند تا ۲۸۰ میلیون تومان تسهیلات دریافت کنند که شامل ۲۰۰ میلیون تومان تسهیلات خرید مسکن و ۸۰ میلیون تومان وام جعاله می‌شود؛  لذا برای دریافت ۲۰۰ میلیون تومان تسهیلات باید ۴۰۰ برگه تسهیلات مسکن خریداری کنند که با تخفیف در نظر گرفته شده، تعداد اوراق ۲۰۰ و هزینه آن با تسه ۱۰۵ هزار و ۴۰۰ تومانی،۲۱ میلیون و ۸۰ هزار تومان می‌شود. همچنین با در نظر گرفتن ۸۰ میلیون تومان وام جعاله که برای آن با تخفیف باید ۸۰ برگه به مبلغ هشت میلیون و ۴۳۲هزار تومان خریداری کنند، در مجموع هزینه خرید اوراق ۲۹ میلیون و ۵۱۲ هزار تومان می‌شود. زوج‌های تهرانی نیز بر همین اساس می‌توانند تا سقف ۴۸۰ میلیون تومان شامل ۲۰۰ میلیون تومان تسهیلات خرید مسکن برای هر نفر و ۸۰ میلیون تومان وام جعاله دریافت کنند. البته طبق تصمیم جدید، زوجین باید ۴۰۰ برگه تسهیلات مسکن خریداری کنند که هزینه آن ۴۲ میلیون و ۱۶۰ هزار تومان می‌شود که همراه با هزینه هشت میلیون و۴۳۲ هزار تومانی وام جعاله در مجموع باید ۵۰ میلیون و ۵۹۲ هزار تومان پرداخت کنند.

سقف این تسهیلات برای مراکز استان و شهرهای با جمعیت بیش از ۲۰۰ هزار نفر برای مجردها به ۱۶۰ و برای زوجین به ۳۲۰ میلیون تومان رسیده است که با توجه به این‌که مجردها با تخفیف باید ۱۶۰ و متاهل‌های ساکن این شهرها نیز باید ۳۲۰ برگه تسهیلات مسکن خریداری کنند، مجردها باید ۱۶ میلیون و ۸۶۴ و متاهل‌ها نیز باید ۳۳ میلیون و ۷۲۸هزار تومان پرداخت کنند. این وام برای مجردهای سایر مناطق شهری با تخفیف به ۶۰ میلیون و برای زوجین این مناطق نیز به ۱۲۰ میلیون تومان رسیده است؛ بنابراین، مجردها باید با پرداخت ۶ میلیون و ۳۲۴ هزار تومان و متاهل‌ها نیز با پرداخت ۱۲ میلیون و ۶۴۸ هزار تومان نسبت به اخذ این وام اقدام کنند.

واردات زغال سنگ هند از روسیه ادامه می یابد

به گفته رامچاندرا پراساد سینگ، وزیر اتحادیه فولاد هند، این کشور در حال برنامه‌ریزی برای افزایش قابل توجه واردات زغال سنگ کک‌سازی روسیه است که یک عنصر حیاتی در تولید فولاد محسوب می‌شود. در همین رابطه رامچاندرا پراساد سینگ در کنفرانسی در دهلی نو، با تاکید بر اینکه هند قصد دارد واردات این کالا از روسیه را دو برابر کند، گفت: ما در جهت توسعه واردات زغال سنگ کک از روسیه حرکت می‌کنیم. وی همچنین گفت که این کشور ۴.۵ میلیون تن واردات زغال سنگ داشته است اما اشاره‌ای به دوره مورد نظر خود نکرد. از طرف دیگر، سینگ به تحولات اروپای شرقی و جنگ بین روسیه و اوکراین و ادامه دار بودن آن اشاره کرد و با برشمردن تحریم‌های آمریکا و اتحادیه اروپا علیه این کشور گفت: تأمین کک زغال سنگ از طریق واردات از روسیه تحت تأثیر قرار گرفته است.
کشورهای غربی بسته گسترده‌ای از تحریم‌های ضد روسیه را به دلیل حمله نظامی مسکو به اوکراین معرفی کرده اند. اقدامات تنبیهی این اتحادیه یا کامل خرید و فروش صادراتی کالاهای کلیدی روسیه از جمله نفت و فولاد را ممنوع یا به شدت واردات آنها را محدود می‌کند. از طرف دیگر کشتی‌های بارگیری شده‌ای با حداقل ۱.۰۶ میلیون تن زغال سنگ کک و حرارتی که عمدتاً برای تولید برق استفاده می‌شود، قرار است در ماه جاری در امتداد سواحل هند پهلو بگیرند؛ به همین دلیل از این میزان حمل و نقل به عنوان بزرگترین حمل و نقل هند از ژانویه ۲۰۲۰ تاکنون یاد می‌شود. روسیه که به عنوان ششمین تأمین کننده بزرگ زغال سنگ کک و حرارتی هند به شمار می‌رود انتظار دارد قیمت‌های رقابتی تری را به شرکای چینی و هندی ارائه کند زیرا خریداران اروپایی و سایر خریداران این کشور به دلیل تحریم‌ها از خرید از این کشور دوری می‌کنند. از سوی دیگر، پیش بینی می‌شود تجارت بین هندوستان و روسیه به دلیل معاملات اخیر افزایش یابد و عمده پول رد و بدل شده بین دو کشور نیز روپیه هند باشد.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....