تاریخ انتشار : پنجشنبه 18 آذر 1400 - 20:51
کد خبر : 70212

گلچین اقتصادی روز…پایان مثبت بورس

گلچین اقتصادی روز…پایان مثبت بورس

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم. این پیمانه تیتر‌هایی همچون پایان مثبت بورس در آخرین روز هفته، ارزش سهام عدالت چقدر شد؟ صف دو میلیون

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

این پیمانه تیتر‌هایی همچون پایان مثبت بورس در آخرین روز هفته، ارزش سهام عدالت چقدر شد؟ صف دو میلیون نفری برای خانه دار شدن در طرح دولت، یارانه نقدی آذرماه شنبه واریز می‌شود، چه کسانی مشمول مالیات خرید و فروش ارزی می‌شوند؟ و روند کاهشی قیمت مرغ و تخم مرغ را در بر دارد.

+پایان مثبت بورس در آخرین روز هفته

به گزارش اقتصاددان به نقل از تابناک  ، روز گذشته، شاخص کل بورس اوراق بهادار با افزایش ۱۱۳۴۹ واحدی معادل ۰.۸۵ درصدی به یک میلیون و ۳۴۹ هزار و ۳۶۴ واحد رسید. همچنین در فرابورس شاخص کل با رشد ۷۳ واحدی به ۱۹ هزار و ۱۷۶ واحد رسید.

+ارزش سهام عدالت چقدر شد؟

در پایان معاملات دیروز بازار سهام، ارزش سهام عدالت به ۱۰ میلیون و ۲۸۲ هزار و ۹۴۰ تومان رسید که نسبت به روز معاملاتی گذشته ۱ درصد معادل ۱۰۳ هزار و ۶۱ تومان افزایش داشت. با احتساب این موضوع، ارزش ۶۰ درصد قابل فروش سبد ۵۳۲ هزار تومانی سهام عدالت به ۶ میلیون و ۱۶۹ هزار و ۷۶۵ تومان رسیده است.

وزیر صمت پس از صدور مجوز افزایش قیمت خودرو: سال آینده قیمت‌ها کاهش می‌یابد/ نماینده مجلس: خودروسازان تنبلی مدیریتی خود را از جیب مردم بر می‌دارند/ وعده رئیس کل بانک مرکزی ظرف ۲۴ ساعت عملی شد

+راه‌اندازی بورس کالای مشترک ایران و سوریه

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: طبق مذاکرات انجام شده، قرار است بورس کالای مشترک ایران و سوریه با همکاری مراجع ذیربط در دو کشور تاسیس و راه‌اندازی شود.

+وزیر صمت پس از صدور مجوز افزایش قیمت خودرو: سال آینده قیمت‌ها کاهش می‌یابد

سیدرضا فاطمی امین در حاشیه جلسه ستاد تنظیم بازار گفت: پیشنهاد اصلاح قیمت‌های خودرو در هفته‌های گذشته در ستاد تنظیم بازار مطرح و بررسی دقیق شد و در بسیاری موارد، چون قیمت‌های پیشنهادی بیش از ضوابط موجود بود، ستاد با افزایش قیمت خودرو مخالفت کرد و بنابراین، قرار شد مبنای قیمت‌های جدید هم، طبق ضوابط قبلی شورای رقابت یعنی نرخ گذاری بر اساس نرخ تورم که هر شش ماه اعلام می‌شود تعیین شود. ستاد تنظیم بازار تصمیم گرفت که در خصوص قیمت‌های خودرو همان ضوابط قبلی اعمال شود و با توجه به اینکه آخرین بار در اردیبهشت ماه گذشته قیمت‌های خودرو افزایش یافته بود به این صورت اقدام کردیم که تورم اعلامی توسط بانک مرکزی مبنای محاسبه قیمت‌های جدید قرار گرفت و در واقع ستاد تنظیم بازار تصمیم گرفت، روال قبلی اصلاح قیمت‌ها ادامه یابد.
فاطمی امین در خصوص مغایرت این تصمیم با دستور رئیس‌جمهور نیز توضیح داد: رئیس جمهور تاکید داشت که در خصوص تعیین قیمت‌های خودرو بررسی دقیق انجام شود و قیمت‌ها اصولی باشند که این کار انجام شد و در یک ماه گذشته جلسات متعددی در وزارت صنعت معدن و تجارت برگزار شد و به ریز همه قیمت‌های تمام شده را بررسی کردیم و در جا‌هایی که قیمت‌های پیشنهادی خودروسازان غیر واقعی تشخیص داده شد، قیمت‌ها اصلاح شود. وی افزود: تاکید رئیس جمهور این بود که این اقدام با هماهنگی ستاد تنظیم بازار انجام شود که این اتفاق هم افتاد. قیمت‌های خودرو در ۹ ماه گذشته اصلاح نشده بود و این امر موجب شد، نقدینگی در این صنعت کاهش یابد، هزینه‌ها بالا رود و تولید نیز کاهش یابد و ما از خودروسازان تعهد گرفتیم که از این پس عرضه هفتگی داشته باشند و به زودی با افزایش تولید مواجه خواهیم شد که بازار را آرام می‌کند.
وزیر صمت پس از صدور مجوز افزایش قیمت خودرو: سال آینده قیمت‌ها کاهش می‌یابد/ نماینده مجلس: خودروسازان تنبلی مدیریتی خود را از جیب مردم بر می‌دارند/ وعده رئیس کل بانک مرکزی ظرف ۲۴ ساعت عملی شد

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به فاصله قیمتی بازار با قیمت‌های کارخانه افزود: قیمت بازار با نوسانات دلار بالا و پایین می‌شود و قیمتی غیر واقعی است و تصمیمی که گرفتیم این بود که این فاصله را کاهش دهیم و قیمت خودروساز را به واقعیت و قیمت بازار نزدیک کنیم و می‌توانیم انتظار داشته باشیم که قیمت‌های بازار هم تعدیل شود. کسانی که خودرو را بر اساس قرارداد‌های پیش فروش خریداری کرده‌اند، سود مشارکت بانکی دریافت می‌کنند، اما باید مابه التفاوت قیمت خودرو را طبق قرارداد به نرخ روز پرداخت کنند و البته ما به خودروسازان توصیه کردیم که تا حد امکان از طریق وام و لیزینگ خریداران را یاری کنند. یک رانت هنگفتی در مابه التفاوت قیمت کارخانه و بازار وجود دارد که بین ۶۰ تا ۱۶۰ میلیون تومان در هر خودرو است و باعث شده اتفاقات عجیبی در قرعه کشی‌ها به وجود آید و برای مثال برای ده هزار خودرو، ۴ میلیون نفر ثبت نام می‌کنند که یکی از اهداف ما برای تعدیل قیمت‌ها این است که این فاصله را کاهش دهیم، چون کاهش فاصله قیمت کارخانه و کف بازار، درآمدی برای خودروساز ایجاد می‌کند که می‌تواند تولید خود را افزایش دهد؛ ضمن اینکه دو خودروساز ما یعنی ایران خودرو و سایپا بیش از یک میلیون سهامدار حقیقی دارند و اگر اصلاح قیمت‌های تورمی اتفاق نمی‌افتاد، در واقع از جیب یک میلیون سهامدار حقیقی، یک رانت بزرگ به خریداران منتقل می‌شد. وزیر صنعت، معدن و تجارت در پایان با اشاره به برنامه این وزارتخانه برای تولید افزایش تولید گفت: سال آینده خودروسازان ما ۵۰ درصد افزایش تولید خواهند داشت و با کاهش قیمت تمام شده (بر اساس قیمت‌های ثابت) که برای سال آینده برنامه ریزی شده، سال آینده قرعه‌کشی برای عرضه خودرو نخواهیم داشت و قیمت بازار رو به کاهش خواهد داشت و صنعت خودرو از این وضعیت خارج خواهد شد.

+نماینده مجلس: خودروسازان تنبلی مدیریتی خود را از جیب مردم بر می‌دارند

لطف الله سیاه کلی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با انتقاد از افزایش قیمت خودرو گفت: از آنجا که بازار خودرو در کشور انحصاری بوده و خودروسازان سلیقه‌ای با مردم برخورد می‌کنند و نسبت به نظر مشتریان بی‌اهمیت هستند، به گونه‌ای که حتی افراد توانایی انتخاب رنگ خودرو را نیز در خریدهای خود ندارند، خودروسازان قیمت خودرو هر چند ماه یک بار افزایش می‌دهند. نماینده مردم قزوین، آبیک و البرز در مجلس شورای اسلامی افزود: هرچند ممکن است دلایل خودروسازان برای افزایش قیمت خودرو درست باشد، باید به این نکته توجه کرد که زیان‌ده بودن خودروسازان، ناشی از ایرادات خود این شرکت‌هاست.
وزیر صمت پس از صدور مجوز افزایش قیمت خودرو: سال آینده قیمت‌ها کاهش می‌یابد/ نماینده مجلس: خودروسازان تنبلی مدیریتی خود را از جیب مردم بر می‌دارند/ وعده رئیس کل بانک مرکزی ظرف ۲۴ ساعت عملی شد
وی اضافه کرد: ممکن است قیمت قبلی کارخانه‌ای خودرو، کفاف هزینه‌های تولید را ندهد؛ اما خودروسازان باید با اصلاح ساختار و مدیریت، هزینه‌های تولید را کاهش دهند، نه اینکه این بها را از جیب مشتری پرداخت بردارند. این نماینده مردم در مجلس یازدهم با بیان اینکه خودروسازان به جای اصلاح هزینه‌های تمام شده، دست در جیب مردم می‌کنند و بهای ضعف، تنبلی و ناکارآمدی مدیریتی خود را از جیب مردم برمی‌دارند، ادامه داد: هزینه تولید خودروسازان بسیار است؛ بنابراین این شرکت‌ها باید هزینه‌های خود را کاهش دهند. عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس به وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره افزایش قیمت خودرو تذکر داد و تصریح کرد: خودروسازان نباید ولنگار هزینه کنند و تاوان آن را از مردم بگیرند. /خانه ملت

+صف دو میلیون نفری برای خانه دار شدن در طرح دولت

معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی، از ثبت‌نام دو میلیون و ۳۱ هزار و ۷۸۳ نفر در سامانه طرح نهضت ملی مسکن خبر داد. ثبت‌نام نهضت ملی مسکن یک ماه بعد ابلاغ قانون جهش تولید توسط رییس‌جمهور از ۲۸ مهرماه در سامانه saman.mrud.ir آغاز شد و تا سی ام آذرماه ادامه دارد.

+یارانه نقدی آذرماه، شنبه واریز می شود

بر اساس اطلاعیه سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها، یکصد و سی‌امین مرحله یارانه نقدی مربوط به آذر ماه جاری به‌ازای هر نفر ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان به همراه افزایش حداقل مستمری خانوارهای مددجویان تحت حمایت کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی کشور ساعت ۲۴ شنبه (۲۰ آذرماه) به حساب سرپرستان خانوار واریز می‌شود و قابل برداشت خواهد بود. همچنین طبق اطلاعیه این سازمان بر اساس مصوبه ستاد ملی کرونا و اطلاع‌رسانی‌های قبلی، این ماه هجدهمین قسط از اقساط تسهیلات قرض‌الحسنه یک میلیون تومانی از یارانه سرپرستان خانواری که تسهیلات را دریافت کرده‌اند، کسر خواهد شد. طبق آخرین آمار موجود، بیش از ۶ میلیون و ۹۹۳ هزار و ۳۸۰ سرپرست خانوار در دو مرحله پرداخت تسهیلات به یارانه‌بگیران معیشتی، از تسهیلات یک میلیون تومانی بهره‌مند شده‌اند.

+وعده رئیس کل بانک مرکزی ظرف ۲۴ ساعت عملی شد

پس از بازدید دکتر صالح آبادی رئیس کل بانک مرکزی از صرافی ها در میدان فردوسی و تاکید ایشان بر آمادگی بانک مرکزی برای رفع مشکلات احتمالی مرتبط با فروش ارز و تامین نیازهای ارزی مردم، بانک مرکزی در مکاتبه ای، مراتب را به رییس شورای عالی کانون صرافان ایران اعلام کرد.

در این مکاتبه آمده است: پیرو اطلاعیه مورخ ۰۶‏/۰۹‏/۱۴۰۰ و در راستای پاسخ به نیاز واقعی متقاضیان ارز، خواهشمند است به قید تسریع ضمن اخذ نظرات شرکت‌های صرافی در خصوص مسائل و مشکلات احتمالی مرتبط با فرآیند فروش ارز در سرفصل‌های مصارف خدماتی اعلامی، مراتب به همراه نیاز‌های جدید ارزی به درخواست متقاضیان واقعی مورد تأیید آن کانون برای این بانک ارسال شود تا موضوع بررسی و اقدامات مقتضی صورت پذیرد. ‏

+چه کسانی مشمول مالیات خرید و فروش ارزی می شوند؟

سازمان امور مالیاتی اعلام کرد که کلیه خریداران و فروشندگان ارز طبق قانون مالیات‌های مستقیم مشمول مالیات بوده و کلیه اشخاص فعال در این بخش مکلف به ثبت نام و پرداخت مالیات تعیین شده هستند. طبق این اطلاعیه، سازمان امور مالیاتی با اعلام بانک‌مرکزی نسبت به برقراری مالیات علی الحساب به میزان ۱۰ درصد از فروش ارز آنها اقدام می‌کند.

در این زمینه، محمد مسیحی، معاون درآمدهای مالیاتی سازمان امور مالیاتی درباره جزئیات این اطلاعیه گفت: فعالان حوزه خرید و فروش ارز، اعم اشخاص حقیقی و حقوقی چون صرافی‌ها، مکلف به ثبت نام و پرداخت مالیات تعیین شده هستند و مردم عادی و کسانی که برای نیاز شخصی و با کارت ملی ارز می‌خرند، مشمول مالیات نیستند. این افراد در فاز اول توسط بانک مرکزی شناسایی و اسامی آن‌ها به سازمان امور مالیاتی اعلام می‌شود که هماهنگی‌های لازم با بانک مرکزی در راستای اجرای این قانون فراهم شده است. این مقام مسئول با بیان اینکه از امروز مشمولان مالیات خرید و فروش ارز باید نسبت به ثبت‌نام و پرداخت مالیات اقدام کنند، گفت: ضمانت‌های اجرای این قانون این گونه است که هم از طریق قوه قهریه نسبت به مطالبه این مالیات اقدام می‌شود و در پایان سال نیز اختیار ورود حسابرسی به سازمان امور مالیاتی به این موضوع داده شده‌ است.

وی درباره شناسایی فعالان غیررسمی و دلالان معاملات ارز برای اخذ مالیات مربوطه توضیح داد: شناسایی اولیه این افراد بر عهده بانک مرکزی خواهد بود و سازمان امور مالیاتی نیز از طریق راه‌هایی که به دلیل محرمانه بودن اعلام نمی‌شود، این افراد را شناسایی می‌کند. در قانون مالیات‌های مستقیم اصلاحیه سال ۱۳۹۶، انجام ندادن برخی از تکالیف قانونی جرم محسوب و افرادی که از این قانون تخلف کنند، به عنوان محرم به مراجع قضایی معرفی می‌شوند. در کل پنهان کردن درآمد از محل خرید و فروش ارز جرم محسوب می‌شود. در فاز اول اخذ مالیات از خرید و فروش ارز هدف سازمان امور مالیاتی تنظیم‌گری و مدیریت بازار ارز است و برآورد از میزان وصول درآمدهای مالیاتی از این محل به بررسی و رسیدگی‌های به مرور زمان نیاز دارد.  غیر از مالیات خرید و فروش ارز، خرید و فروش ارز برای صرافی‌ها به مآخذ کارمزد دریافتی مشمول مالیات بر ارزش افزوده است که در حال حاضر صرافی‌های مجاز اظهارنامه مربوطه در این زمینه را پر می‌کنند و مالیات می‌پردازند.

+قیمت مرغ و تخم مرغ روند کاهشی گرفت

قیمت مرغ و تخم مرغ در بازار روند نزولی در پیش گرفته و آن طور که تولیدکنندگان می‌گویند، با توجه به افزایش تولید این روند ادامه دار خواهد بود. بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد که قیمت هر کیلوگرم مرغ گرم تازه در خرده فروشی‌ها به ۲۷ هزار و ۸۰۰ تومان تا ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان رسیده، در حالی که نرخ مصوب این کالا ۳۱ هزار تومان است. همچنین قیمت هر شانه تخم مرغ که نرخ مصوب آن ۴۳ هزار تومان است، در خرده فروشی بین ۴۱ تا ۳۹ هزار تومان است. تولیدکنندگان افزایش تولید و عرضه را دلیل این کاهش قیمت عنوان می‌کنند.

در همین زمینه ناصر نبی پور، رئیس هیأت مدیره اتحادیه مرغ تخم گذار استان تهران در گفت‌‌وگو با مهر از کاهش قیمت تخم مرغ درب مرغداری خبر داد. وی با اشاره به اینکه میانگین قیمت هر کیلوگرم تخم مرغ درب مرغداری هم اکنون ١٧ هزار و ۵٠٠ تومان است، افزود: قیمت مصوب این محصول ١٨ هزار و ٣٠٠ تومان در هر کیلوگرم است. این فعال بخش خصوصی واردات، افزایش تولید و در نتیجه افزایش عرضه را دلیل کاهش قیمت تخم مرغ اعلام کرد. نبی پور پیش بینی کرد با توجه به وضعیت تولید نه تنها تا پایان سال جاری بلکه سال آینده هم با مشکلی در حوزه تأمین تخم مرغ مواجه نخواهیم شد؛ ضمن اینکه با مازاد سنگین روبرو هستیم. همچنین از هفته گذشته دولت توزیع اینترنتی برخی اقلام اساسی از جمله مرغ و تخم مرغ را آغاز کرده که منجر به افزایش عرضه این محصولات در بازار شده است. براین اساس قیمت مرغ طی ماه‌های گذشته ۴٠ هزار تومان و قیمت هر شانه تخم مرغ نیز ۶٠ هزار تومان را رد کرده بود.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....