تاریخ انتشار : سه شنبه 26 بهمن 1400 - 19:22
کد خبر : 77947

گلچین اقتصادی روز…واردات گندم

گلچین اقتصادی روز…واردات گندم

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم. این پیمانه تیتر‌هایی همچون چرا ۹ میلیارد دلار به نرخ ۴۲۰۰ برای سال آینده مصوب شد؟، طی دهه گذشته

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

این پیمانه تیتر‌هایی همچون چرا ۹ میلیارد دلار به نرخ ۴۲۰۰ برای سال آینده مصوب شد؟، طی دهه گذشته متوسط رشد اقتصادی صفر بود، ارزش سهام عدالت ۱۳۷ هزار تومان بیشتر شد، واریز سود سهام عدالت از اول اسفند، رسوایی بزرگ در بورس هند و عرضه زمین رایگان به خانواده‌های دارای چهار فرزند و بیشتر را در بر دارد.

+با گندم ۹۵۰۰ تومانی به واردات گندم نیازی نداریم

به گزارش اقتصاددان به نقل از تابناک  ، حاجی بابایی رئیس کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۱ با بیان اینکه قیمت گندم در سال آینده به ۹۵۰۰ تومان افزایش می‌یابد، گفت: با توجه به این عدد در سال آینده، به واردات گندم نیازی نداریم، این در حالی است که هر ساله حدود ۳ تا ۴ میلیارد دلار واردات گندم داشتیم. در سال آینده با توجه به قیمت ۹۵۰۰ تومانی گندم، کشاورزان کشت خود را افزایش می‌دهند و میزان اشتغال در این حوزه بیشتر خواهد شد. این نماینده مردم در مجلس یازدهم با بیان اینکه با این قیمت گندم، میزان مصرف این کالا از ۱۲ میلیون تن به ۸ میلیون تن می‌رسد و قاچاق آن از بین خواهد رفت، ادامه داد: دولت همچنان در سال ۱۴۰۱ آرد را به نانوایان با نرخ کیلویی ۶۶۰ تومان تحویل خواهد داد.

+چرا ۹ میلیارد دلار به نرخ ۴۲۰۰ برای سال آینده مصوب شد؟

رئیس کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۱ با بیان اینکه کمیسیون تلفیق باید تصمیم بسیار سخت و تعیین کننده‌ای می‌گرفت؛ مبنی بر اینکه آیا ارز ترجیحی در سال آینده تخصیص یابد یا خیر، ادامه داد: مهمترین موضوع زمان ما در کشور بحث ارز ترجیحی بود، مردم نگرانی بسیاری در این خصوص داشتند و موافقان و مخالفان و همه کارشناسان در این حوزه به اظهارنظر می‌پرداختند. نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس تصریح کرد: هرچند کارشناسان بیان می‌کردند، ارز ترجیحی دارای فساد و دلالی است که قسمتی از آن درست است، نگرانی شدید ما این بود که اگر ارز ترجیحی حذف شود، چه اتفاقی خواهد افتاد، بنابراین کمیسیون تلفیق در کنار مردم قرار گرفت و ۹ میلیارد دلار ارز ترجیحی برای سال ۱۴۰۱ مصوب کرد.

+طی دهه گذشته متوسط رشد اقتصادی صفر بود

سبحانیان معاون اقتصادی وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت:  یکی از مسائل فعلی در اقتصاد کشور، رشد اقتصادی و سرمایه گذاری پایین در کشور است. وی ادامه داد: طی دهه گذشته متوسط رشد اقتصادی صفر بود و در برخی از سال‌های اخیر حتی میزان استهلاک از سرمایه گذاری بالاتر بود که دلایل مختلفی از جمله تحریم و کرونا داشت، ولی یک دلیل مهم موضوع مجوز‌ها و سهولت ورود مردم به ویژه جوانان برای کسب و کار بود که متأسفانه بر اساس شاخص‌های موجود در دنیا رتبه بسیار بدی داریم و عملاً خودمان با دست خود نمی‌گذاریم مردم وارد کسب و کار شوند.

+ارزش سهام عدالت ۱۳۷ هزار تومان بیشتر شد!

در پایان معاملات دیروز بازار سهام، ارزش سهام عدالت به ۱۰ میلیون و ۴۰۱ هزار و ۴۶۵ تومان رسید که نسبت به روز معاملاتی گذشته ۱.۳ درصد معادل ۱۳۷ هزار و ۷۵۱ تومان افزایش داشت. با احتساب این موضوع، ارزش ۶۰ درصد قابل فروش سبد ۵۳۲ هزار تومانی سهام عدالت به ۶ میلیون و ۲۴۰ هزار و ۸۷۹ تومان رسیده است.

‌می‌خواهند برنج داخلی کیلویی ۱۰۰ هزار تومان شود/ پیش بینی؛ نفت ۱۲۵ دلاری در راه است/ رئیس اتاق مشترک ایران و چین: چیزی به اسم بلوکه کردن پول نفت ایران در چین صحت ندارد/ با گندم ۹۵۰۰ تومانی به واردات گندم نیازی نداریم

+واریز سود سهام عدالت از اول اسفند

اکبر حیدری سخنگوی کانون شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی، با بیان اینکه سود سهام عدالت مربوط به عملکرد سال ۹۹ از اول اسفندماه به حساب مشمولان و دارندگان سهام عدالت واریز می‌شود، گفت: سهامداران عدالت در روش غیرمستقیم از فروش سهام خودداری کنند، چون شرط واریز سود این است که افراد تا اول اسفندماه سهامدار باشند و اگر در این مدت سهام خود را بفروشند، سود سهام به دارنده جدید تعلق می‌گیرد. وی گفت: در حال حاضر ارزش سهام عدالت به خاطر ریزش بازار به زیر قیمت اسمی قرار گرفته است؛ بنابراین، اگر سهامداران عدالت در روش غیرمستقیم بخواهند سهام خود را بفروشند، اولاً با حدود ۵۰ درصد زیان می‌فروشند، ثانیاً از سود عملکرد سال ۹۹ که در اسفندماه سال جاری واریز می‌شود، محروم می‌شوند.

به گفته سخنگوی کانون شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی، در حال حاضر به دلیل بلاتکلیفی بازارگردانی سهام عدالت و عدم برگزاری مجامع شرکت‌ها و عدم افزایش سرمایه شرکت‌ها، قیمت سهام عدالت به زیر ارزش اسمی افتاده است، اما این سهام واقعا از پرتفوی ارزنده برخوردار است و باید سهامداران عدالت آن را نگه دارند. حیدری تأکید کرد: سهام عدالت یک دارایی برای نگهداری است که از محل عایدی آن باید استفاده شود و نباید این سهام به قیمت پایین فروخته شود.

 

رسوایی بزرگ در بورس هند

راشاتودی: نتایج تحقیقات انجام شده از سوی سازمان بورس اوراق بهادار هند نشان می‌دهد که رئیس قبلی بورس ملی این کشور اطلاعات محرمانه مالی را طی سال‌های حضور خود با یک استاد یوگا یا به اصطلاح “یوگی” در میان می‌گذاشت و در تصمیم گیری های مهم خود از نظرات وی تبعیت می‌کرده است. این خبر البته پس از انجام یکسری تحقیقات گسترده منتشر شده و کاشف به عمل آمده است که مقامات بورس هند به برخی کارگزاران و معامله‌گران بازار هم دسترسی‌های ویژه به سرورها داده بوده‌اند. تحقیقات در این زمینه از سال ۲۰۱۹ در جریان بوده و در طول آن مشخص شده که چیترا رامکریشنا که در سال ۲۰۱۶ از سمت خود به عنوان رئیس بورس ملی هند کناره‌گیری کرده در تصمیم‌گیری‌های مهم با یک یوگی مشورت می‌کرده و به دلایل شخصی اطلاعات محرمانه خود را از طریق ایمیل با وی که در منطقه هیمالیا بوده به اشتراک می‌گذاشته است. وی گفت که این شخص ناشناس یک نیروی معنوی داشته و طی بیست سال بسیاری از  مشورت‌هایش را با وی انجام می‌داده است. سازمان بورس و اوراق بهادار هند اعلام کرده که به اشتراک گذاشتن اطلاعات محرمانه مالی این کشور با ۱۰۱۰ خارجی بسیار غیر منطقی بوده است.

++می‌خواهند برنج داخلی کیلویی ۱۰۰ هزار تومان شود

حسن تقی‌زاده رئیس اتحادیه برنج فروشان بابل با اشاره به ادامه‌دار بودن روند افزایش قیمت برنج داخلی، گفت: قیمت برنج طارم و هاشمی بودار شده در بنکداری به کیلویی ۷۸ تا ۸۰ هزار تومان رسیده که این قیمت نسبت به هفته گذشته ۶ تا ۸ درصد افزایش داشته و همچنین قیمت برنج کشت دوم در بنکداری به کیلویی ۸۵ هزار تومان رسیده است. وی با بیان اینکه برنامه‌ای برای ثبات قیمت برنج داخلی وجود ندارد، گفت: شنیده‌های من حاکی از این است که مافیا برنج داخلی و صاحبان فروشگاه‌های زنجیره‌ای که برنج در حجم بالا خریداری و آن را دپو کرده‌اند، می‌خواهند قیمت برنج داخلی را تا پایان سال به کیلویی ۱۰۰ هزار تومان هدایت کنند. این فعال اقتصادی با اشاره به بالا رفتن نرخ برنج‌های پرمحصول فجر، تصریح کرد: قیمت فجر به کیلویی ۶۰ هزار رسیده است. همچنین برنج شیرودی کیلویی ۴۵ هزار تومان و ندا کیلویی ۴۲ هزار تومان در بنکداری خرید و فروش می‌شود. رئیس اتحادیه برنج فروشان بابل توزیع هوشمند برنج را راهکار مناسب برای ثبات قیمت برنج داخلی ندانست و افزود: توزیع هوشمند تا به امروز نتوانست بازار را تنظیم کند و به نظر من این طرح موفق نبوده است.

‌می‌خواهند برنج داخلی کیلویی ۱۰۰ هزار تومان شود/ پیش بینی؛ نفت ۱۲۵ دلاری در راه است/ رئیس اتاق مشترک ایران و چین: چیزی به اسم بلوکه کردن پول نفت ایران در چین صحت ندارد/ با گندم ۹۵۰۰ تومانی به واردات گندم نیازی نداریم

تقی‌زاده کمبود برنج و کاهش تولید این محصول در سال جاری را تایید کرد و افزود: در سال‌های گذشته ما به کمبود تولید مواجه می‌شدیم، اما شاهد افزایش نرخ چندانی نبودیم چراکه کشاورزان و برنج‌فروشان آن را دپو نمی‌کردند. در هفته گذشته صاحبان فروشگاه‌های زنجیره‌ای همچنان برنج را از کشاورزان کیلویی ۷۵ خریداری می‌کردند این در حالی بود که قیمت برنج در بازار زیر ۷۰ هزار تومان بود آن‌ها با نرخ بالا خریداری می‌کنند تا بتوانند گرانی در واحد‌های خود را توجیه کنند./ایلنا

پیش بینی؛ نفت ۱۲۵ دلاری در راه است

بانک آمریکایی جی پی مورگان پیش بینی کرد تولید پایینتر از سطح هدف گذاری اوپک پلاس و ظرفیت مازاد تولید اندک، احتمالا عرضه در بازار نفت را محدود نگه داشته و می تواند باعث صعود قیمتها به ۱۲۵ دلار در هر بشکه تا سه ماهه دوم امسال شود.

+افزایش ۲۱ درصدی تولید نفت ایران رقم خورد

آخرین گزارش اوپک نشان می‌دهد تولید نفت ایران در سال ۲۰۲۱ میلادی در مقایسه با سال پیش از آن رشدی ۲۱ درصدی را تجربه کرده است، در حالی که در این مدت ایران همچنان با سخت‌ترین تحریم‌های اقتصادی روبه‌رو بوده است.

‌می‌خواهند برنج داخلی کیلویی ۱۰۰ هزار تومان شود/ پیش بینی؛ نفت ۱۲۵ دلاری در راه است/ رئیس اتاق مشترک ایران و چین: چیزی به اسم بلوکه کردن پول نفت ایران در چین صحت ندارد/ با گندم ۹۵۰۰ تومانی به واردات گندم نیازی نداریم

قیمت نفت امروز کاهش یافت

با برداشت سود سرمایه‌گذاران از افزایش قیمت‌های ثبت شده در روز گذشته و همچنین افت شاخص‌های بورس در جهان، قیمت نفت در معاملات روز سه شنبه کاهش یافت، هرچند نگرانی در مورد درگیری روسیه و اوکراین و اختلال در عرضه انرژی مانع کاهش بیشتر قیمت‌ها شد. هر بشکه نفت برنت با ۴۶ سنت کاهش ۹۶.۰۲ دلار فروخته شد. نفت برنت روز گذشته ۲.۰۴ دلار افزایش یافته بود. هر بشکه نفت خام آمریکا با ۵۱ سنت کاهش ۹۴.۹۵ دلار معامله شد. این نوع نفت نیز روز گذشته ۲.۳۶ دلار رشد قیمتی را ثبت کرده بود. قیمت هر دو شاخص نفتی دیروز به بالاترین رقم از سپتامبر ۲۰۱۴ رسیدند، به طوری که نفت برنت به ۹۶.۷۸ دلار و نفت سبک آمریکا WTI به ۹۵.۸۲ دلار در هر بشکه رسید. روسیه یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان نفت و گاز در جهان است و نگرانی‌ها در مورد درگیری این کشور با اوکراین که آمریکا مدعی آن است، می‌تواند قیمت نفت را به ۱۰۰ دلار در هر بشکه برساند که این رقم از سال ۲۰۱۴ تاکنون ثبت نشده است.

+عرضه زمین رایگان به خانواده‌های دارای چهار فرزند و بیشتر

رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی در جلسه هیات دولت با اشاره به مشوق‌های در نظر گرفته شده برای فرزندآوری گفت: خانواده‌هایی که فرزند چهارم دارند، قطعه زمینی در شهرهایی که دولت زمین دارد، دریافت می‌کنند. وزیر راه و شهرسازی در بیان اینکه شرایط ثبت‌نام برای خانواده‌های دارای چهار فرزند مهیا شده است، تاکید کرد: هم اکنون خانواده‌های حائز شرایط در وبسایت وزارت راه و شهرسازی ثبت نام کنند و بلافاصله این کار انجام می‌شود.

+رئیس اتاق مشترک ایران و چین: چیزی به اسم بلوکه کردن پول نفت ایران در چین صحت ندارد

مجیدرضا حریری رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین در پاسخ به این که سرنوشت پول‌های مانده ایران در بانک‌های چین به کجا خواهد رسید، گفت: من از همین ابتدا اعلام کنم که چیزی تحت عنوان پول بلوکه شده ایران در چین را به رسمیت نمی‌شناسم؛ هر چه به چین نفت فروخته‌ایم، در مقابل آن کالا وارد کرده‌ایم شاید حتی در برخی موارد هم بیشتر. ما در دیگر کشورها چند مدل پول بلوکه شده داریم: یکی پول‌های حاصل فروش نفت ماست که نزد برخی کشورها همچون کره، هند، ژاپن و بخشی از اروپا وجود دارد؛ کشوری مانند کره می‌گوید حتی حاضر نیستیم در مقابل نفت، کالا به ایران بدهیم که بیش از ۷ میلیارد دلار است؛ ژاپن هم تا حدودی چنین موضعی دارد؛ مدل دیگر کشوری مانند هند است که می‌گوید در برابر خرید نفت از ایران، کالا به شما می‌دهیم اما کالایی مناسب ما ندارند؛ مگر ما چه قدر می‌توانیم چای و برنج خریداری کنیم؟ البته گفته می‌شود در سال‌های اخیر با خرید دارو و مواد اولیه تولید دارو، پول‌های فروش نفت ایران نزد هندی‌ها تسویه شده است.

مدل دیگر تبادل منابع مالی حاصل از فروش نفت ایران با سایر کشورها، مدلی است که با چینی‌ها داریم؛ هر چه قدر که نفت می‌فروشیم همان میزان هم می‌توانیم کالا وارد کنیم؛ به همین دلیل است که رتبه تجارت خارجی ایران با چین بسیار بالاست. اما یکی دیگر از انواع پول‌های ایران در سایر کشورها، ذخایر ارزی است. در میانه دهه ۱۳۸۰ و از سال ۸۶ به بعد، ذخایر ارزی ایران در دیگر کشورها که در بانک‌های مختلف دنیا خصوصاً اروپایی به اشکال نقدی یا اوراق دلاری یا سهام سرمایه گذاری شده بود و این پول‌ها با ریسک احتمال بلوکه شدن آن در صورت شکایت برخی کشورهای اروپایی و آمریکایی مواجه بودند، به بانک‌های چینی منتقل شدند. این ۲۱ میلیارد دلاری که گفته می‌شود ما در چین داریم، همان ذخایر ارزی ما در کشورهای غربی است که به چین منتقل شده است؛ بنابراین، چینی‌ها پول خرید نفت از ایران را بلوکه نکرده‌اند. در حال حاضر امکان انتقال این پول‌ها به بانک مرکزی وجود ندارد برای اینکه امکان افتتاح حساب از سوی بانک مرکزی در سایر کشورها نیست؛ کشوری مانند کره ادعای دریافت هزینه و خسارت بابت نگهداری پول‌های نفتی ایران را دارد البته ژاپنی‌ها این ادعا را ندارند حتی بعضاً سودی معادل ۳ در هزار هم به منابع مالی ما می‌دهند؛ یک کشوری هم مانند چین نه تنها هزینه‌ای بابت نگهداری دریافت نمی‌کند بلکه حاضر است تا چند برابر این رقم را به صورت فاینانس در اختیار ما قرار دهد و این رقمی که در بانک‌های چینی داریم به عنوان ضمانت فاینانس به پروژه‌های ایران از سوی دولت چین پذیرفته شود.” /مهر

+قیمت طلا به قله هشت ماهه صعود کرد

قیمت طلا در معاملات روز سه شنبه بازار جهانی تحت تاثیر تنشها میان روسیه و اوکراین که سرمایه گذاران را به خرید داراییهای امن شامل این فلز ارزشمند متمایل کرد، به بالاترین حد هشت ماه اخیر صعود کرد. بهای هر اونس طلا برای تحویل فوری با ۰.۴ درصد افزایش، به ۱۸۷۷ دلار و ۹۶ سنت رسید. بهای معاملات در زمان گشایش بازار تا مرز ۱۸۷۹ دلار و ۴۸ سنت صعود کرده بود که بالاترین قیمت از ۱۱ ژوئن بود. در بازار معاملات آتی آمریکا، هر اونس طلا با ۰.۶ درصد افزایش، به ۱۸۸۰ دلار و ۲۰ سنت رسید.

اپل برای چهارمین بار در هلند جریمه شد

دیده بان ضد انحصارطلبی هلند اپل را به دلیل فراهم نکردن امکان استفاده طراحان نرم افزار این کشور از سیستمهای پرداخت غیراپل برای اپلیکیشنهای دوست یابی در فروشگاه اپ استور، برای چهارمین بار پنج میلیون یورو (۵.۷ میلیون دلار) جریمه کرد.

+قیمت مرغ قطعه‌بندی اعلام شد

وزارت جهاد کشاورزی: نظر به سیاست دولت مبنی بر کنترل قیمت کالاهای اساسی، قیمت مصوب مرغ قطعه بندی و بسته‌بندی شده (۴ تکه) برای مصرف کنندگان اعلام شد. بر این اساس، ران بدون پوست کمرگیری شده کیلویی ۴۱۷۰۰ تومان، سینه با استخوان بدون پوست ۵۰۴۶۵ تومان، کتف (بازو) ۳۱۸۰۰ تومان، بال ۴۰۲۵۰ تومان، گردن ۱۵۲۵۰ تومان، مخلوط ران و سینه بدون پوست ۴۷,۳۰۰ تومان و مخلوط بال و کتف ۳۵,۱۰۰ تومان نرخ گذاری شده است. کلیه واحدهای صنفی و شرکت‌های قطعه‌بندی و بسته‌بندی مرغ از تاریخ ابلاغ، موظف به رعایت قیمت‌ها هستند. همچنین رعایت کلیه الزامات بهداشتی سازمان دامپزشکی در قطعه بندی و بسته بندی همچون گذشته الزامی است. در این راستا، مقتضی است انجمن صنعت بسته بندی گوشت و مواد پروتئینی رعایت این قیمت‌ها را به کلیه واحدهای تحت پوشش انجمن ابلاغ کند.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....