تاریخ انتشار : چهارشنبه 11 اسفند 1400 - 19:13
کد خبر : 79761

گلچین اقتصادی روز…نوسان مثبت بورس

گلچین اقتصادی روز…نوسان مثبت بورس

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم. این پیمانه تیتر‌هایی همچون نوسان مثبت بورس در آخرین روز هفته، بدعهدی هشت شرکت برای پرداخت سود سهام عدالت،

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

این پیمانه تیتر‌هایی همچون نوسان مثبت بورس در آخرین روز هفته، بدعهدی هشت شرکت برای پرداخت سود سهام عدالت، کارگر اگر یک روز هم کار کند، مشمول عیدی است، قیمت دلار و یورو در صرافی‌ها چقدر شد؟ اصابت ترکش تحریم‌های روسیه به نفت قزاقستان و آغاز روند صعودی بیت کوین را در بر دارد.

+نوسان مثبت بورس در آخرین روز هفته

به گزارش اقتصاددان به نقل از تابناک  ، در حالی که روز دوشنبه، شاخص کل بورس اوراق بهادار با افزایش ۲۵۵۴ واحدی معادل ۰.۲۰ درصد، به یک میلیون و ۲۸۱ هزار و ۸۴۷ واحد رسید؛ حال در معاملات امروز و در لحظه انتشار این پیمانه؛ نماگر کل بورس با رشد ۱۵۵۸ واحدی همراه شده است.

+توصیه مهم به سهامداران در روزهای پایانی سال

آقابزرگی کارشناس بازار سرمایه ضمن امیدواری نسبت به آینده بازار سهام گفت: اکنون باتوجه به شرایط اقتصادی و سیاسی سهامداران باید از هرگونه اقدام هیجانی خودداری کنند. از سوی دیگر نیز به نظر می‌آید با توجه به اقدامات صورت گرفته از سوی سازمان بورس و وزارت اقتصاد وضعیت بازار سرمایه در سال آتی به نسبت سال‌های گذشته بهبود یابد. آقابزرگی تصریح کرد: ثبات در بازار سرمایه ریسک سرمایه‌گذاری را کاهش و جذابیت آن‌ را افزایش خواهد داد، به نحوی که شرکت‌های تولیدکننده برای تولید، توسعه و تکمیل زنجیره تولید پویایی لازم را به منظور همکاری‌های بین‌المللی به دست خواهند آورد.

+بدعهدی ۸ شرکت برای پرداخت سود سهام عدالت

بررسی‌های فارس از منابع مربوط نشان می‌دهد که از ۳۶ شرکت سرمایه‌پذیر حاضر در پرتفوی سهام عدالت، شرکت‌های صنایع پتروشیمی خلیج فارس، مخابرات ایران، گروه مپنا و صنایع سیمان دشستان، هیچ مبلغی را برای سود سهام عدالت پرداخت نکرده‌اند. همچنین شرکت‌های فولاد مبارکه اصفهان، شرکت پالایش نفت بندرعباس، فولاد خوزستان و پالایش نفت تبریز بخشی از سود سهام خود را به حساب‌های شرکت سپرده گذاری مرکزی واریز کرده‌اند تا این شرکت نتواند سود سهامداران عدالت را در یک مرحله و به صورت کامل، قبل از پایان سال جاری به حساب ۴۹ میلیون سهامدار عدالت پرداخت کند. این در حالی است که احسان خاندوزی وزیر اقتصاد نیز در هفته‌های گذشته طی سخنانی در جمع خبرنگاران در خاتمه جلسه شورای عالی بورس و اوراق بهادار اعلام کرده بود، بر اساس دستور این شورا سود سهام عدالت تا پایان امسال به حساب این سهامداران واریز می‌شود. در همین حال علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت در نشست خبری با رسانه‌ها اعلام کرده بود: توزیع پرداخت سود سهام عدالت را تا پایان امسال انجام می‌شود و این هدیه دولت، بیش از دو و نیم برابر بیشترین سودی است که تا کنون پرداخت شده است.

+سقف معافیت مالیاتی کارکنان دولت در سال آینده

در جلسه علنی نوبت صبح امروز (چهارشنبه) نمایندگان مجلس شورای اسلامی بخش درآمدی بند الف تبصره ۱۲ بودجه ۱۴۰۱ مربوط به مالیات کارکنان دولت را به شرح زیر تصویب کردند.

الف) ۵- سقف معافیت مالیاتی سالانه موضوع ماده(۸۴) قانون مالیات‌های مستقیم در سال ۱۴۰۱ مبلغ ششصد و هفتاد و دو میلیون (۶۷۲,۰۰۰,۰۰۰)ریال تعیین می‌شود.

‎نرخ مالیات بر درآمد حقوق کارکنان دولتی و غیردولتی ‎اعم از مجموع مندرج در احکام کارگزینی شامل حق شغل، حق شاغل، فوق العاده مدیریت و فوق العاده مستمر و غیر مستمر و سایر پرداختی‌ها و کارانه به استثنای عیدی پایان سال به شرح زیر می‌باشد:

‎۱-۵- نسبت به مازاد ششصد و هفتاد و دو میلیون (۶۷۲,۰۰۰,۰۰۰) ریال تا یک میلیارد و هشتصد میلیون (۱,۸۰۰,۰۰۰,۰۰۰) ریال، ده‌ درصد (۱۰%)

‎۲-۵- نسبت به مازاد یک میلیارد و هشتصد میلیون (۱,۸۰۰,۰۰۰,۰۰۰) ریال تا سه میلیارد (۳,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰) ریال، پانزده‌ درصد (۱۵%)

‎۳-۵- نسبت به مازاد سه میلیارد (۳,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰) ریال تا چهار میلیارد و دویست میلیون (۴,۲۰۰,۰۰۰,۰۰۰) ریال، بیست‌درصد (۲۰%)

‎۴-۵- نسبت به مازاد چهار میلیارد و دویست میلیون (۴,۲۰۰,۰۰۰,۰۰۰) ریال به بالا، سی درصد (۳۰%)

‎میزان معافیت مالیات سالانه مستغلات اشخاص فاقد درآمد موضوع ماده (۵۷) قانون مالیات‌های مستقیم و مالیات بر درآمد مشاغل موضوع ماده (۱۰۱) قانون مالیاتهای مستقیم سالانه به مبلغ سیصد و نود و شش میلیون (۳۹۶,۰۰۰,۰۰۰) ریال تعیین می‌شود.

+کارگر اگر یک روز هم کار کند، مشمول عیدی است

ناصر چمنی عضو سابق شورای عالی کار در مورد زمان واریز عیدی، اظهار کرد: واریز عیدی کارگران معمولاً از اوایل اسفندماه شروع می‌شود و کارفرماها باید تا پیش از پایان سال عیدی را پرداخت کنند. پیشنهاد جامعه کارگری به کارفرماها این است که با توجه به وضعیت قیمت‌ها عیدی را اوایل اسفند ماه واریز کنند و برای آخر سال نگه ندارند، زیرا در این صورت جامعه کارگری متحمل هزینه‌های بیشتری می‌شود. عضو سابق شورای عالی کار افزود: عیدی باید واریز شود و اگر کارفرما به هر دلیلی عیدی را واریز نکرد، کارگر می‌تواند طبق قانون شکایت کند. واریزی عیدی مانند حقوق اجباری است. وی عیدی از جمله مواردی است که در شورای عالی کار در مورد آن تصمیم گیری نمی‌شود، ادامه داد: کارفرما بین ۲ برابر تا ۳ برابر پایه حقوق، باید عیدی پرداخت کند و این موضوع شامل همه کارگران می‌شود. چمنی گفت: حتی اگر کارگری یک روز کار کرده باشد مشمول عیدی می‌شود و طبق دستمزدی که گرفته، باید عیدی هم بگیرد. در مورد عیدی جای هیچ گونه بحثی وجود ندارد.

+قیمت دلار و یورو در صرافی ها چقدر شد؟

جدیدترین نرخ هاب اعلام شده در صرافی‌های بانکی و مجاز سطح کشور نشان می‌دهد در حال حاضر هر اسکناس دلار آمریکا به نرخ ۲۴۴۲۹ تومان از مردم خریداری و در مقابل به قیمت ۲۴۶۷۵ تومان به متقاضی دریافت دلار فروخته می‌شود. همچنین هر اسکناس یورو در این صرافی ها، به قیمت ۲۷۴۵۲ تومان از مردم خریداری و به قیمت ۲۷۷۲۸ تومان به متقاضی دریافت بورو فروخته می‌شود.

طلای سیاه از مرز ۱۱۰ دلار گذشت

نفت خام در معاملات روز چهارشنبه بازار جهانی با افزایش نگرانی ها نسبت به اختلالات عرضه پس از تحریم های سنگین علیه بانکهای روسیه و تشدید جنگ در اوکراین، رکورد قیمت جدیدی را شکست. بهای معاملات نفت برنت پنج دلار و ۳۰ سنت معادل پنج درصد افزایش یافت و به ۱۱۰ دلار و ۲۳ سنت در هر بشکه رسید که بالاترین قیمت از ژوییه سال ۲۰۱۴ بود. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با پنج دلار و دو سنت معادل ۴.۸ درصد افزایش، به ۱۰۸ دلار و ۴۱ سنت در هر بشکه رسید.

جاستین اسمیرک، اقتصاددان شرکت وست پک گفت: اختلالات تجاری توجه افراد را جلب کرده اند. مسائل پیرامون فاینانس و بیمه روی صادرات از دریای سیاه تاثیر گذاشته و شوک عرضه را ایجاد کرده است. صادرات نفت روسیه معادل حدود هشت درصد از عرضه جهانی است. شرکت آمریکایی اکسون موبیل روز سه شنبه اعلام کرد در نتیجه حمله نظامی مسکو به اوکراین، از فعالیتهای نفت و گاز روسیه خارج می شود. این شرکت با این تصمیم از کنترل تاسیسات تولید بزرگ جزیره ساخالین در خاور دور روسیه خارج می شود.

اصابت ترکش تحریم های روسیه به نفت قزاقستان

خط لوله کنسرسیوم خط لوله کاسپین (CPC) که ۱.۲ درصد از نفت جهان از قزاقستان را به بازارهای جهانی منتقل می کند، درگیر مشکلات مربوط به تحریم های روسیه شده است و خریداران از نفت قزاقستان به دلیل ترکیب شدن با گریدهای روسی و بارگیری از بنادر روسی اجتناب می کنند. به گزارش ایسنا، پنج معامله گر که مایل نبودند نامشان فاش شود، به رویترز گفتند خریداران از نفت CPC برای تحویل در اواخر مارس اجتناب می کنند. آنها می گویند CPC نفت از بندر نووروسیسک روسیه صادر کرده و آن را با گریدهای نفتی روسیه ترکیب می کند که اکثر خریداران را از دریافت این نفت بازمی دارد و یافتن بیمه برای کشتی ها را دشوار می کند. خط لوله CPC حدود ۱.۲ میلیون بشکه در روز نفت معادل ۱.۲ درصد از عرضه جهانی را از میادین قزاقستان که توسط شرکتها شورون، اکسون موبیل، انی و شیل توسعه یافته اند و همچنین نفت میادین روسیه را منتقل می کند. بر اساس گزارش رویترز، بزرگترین صادرکننده این مسیر شرکت تنگیزشوراویل است که حاضر نشد درباره این موضوع اظهارنظر کند و تنها اعلام کرد تولید و صادرات طبق معمول ادامه دارد.

+کمتر از ۴ درصد مردم ایران در فقر شدید قرار دارند

احمد میدری کارشناس اقتصادی گفت: اگر کسی نتواند خوراک خود را تأمین کند در فقر شدید قرار می‌گیرد که بر اساس بررسی‌ها کمتر از ۴ درصد مردم ایران در این فقر قرار دارند. وی با اشاره به اینکه بر اساس سیاست‌های توزیعی دولت، جمعیت زیر فقر تغییر می‌کند گفت: بسیاری از کشور‌ها درآمد سرانه بیشتر از ایران دارند، اما جمعیت زیر فقر آن‌ها از کشورمان بیشتر است و برخی کشور‌ها درآمد سرانه کمتر، اما جمعیت زیر خط فقر کمتری در مقایسه با ایران دارند. میدری افزود: اختصاص ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی موجب اتلاف منابع ارزی کشور شده است که به عنوان نمونه ارز ترجیحی که به ۲۵ هزار مرغداری سراسر کشور اختصاص یافته، تلف شده و به سفره مردم نرسیده است. وی گفت: در بخش دارو به دلیل اینکه زنجیره درمان در کنترل دولت نیست بنابراین راه حل قیمتی ندارد و پزشکان تعیین می‌کنند چه دارویی استفاده شود.

+قیمت نهضت ملی مسکن فعلا متری ۴.۵ میلیون

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه هم‌اکنون بر اساس آخرین فهرست بها قیمت واحدهای نهضت ملی مسکن ۴.۵ میلیون تومان در هر متر مربع است که شاید در آینده تغییر کند گفت: قیمتی که در حال حاضر با سازنده‌های واحدهای طرح جهش تولید و تامین مسکن بسته می‌شود، صرفا مربوط به هزینه ساخت است و نهایی نیست؛ قیمت تمام شده زمانی که پروژه به اتمام می‌رسد با لحاظ سایر هزینه‌ها مثل نرخ عوارض، خدمات، دستمزد و دیگر موارد اعلام خواهد شد. /جزئیات بیشتر

آغاز روند صعودی بیت کوین

قیمت بیت کوین پس از کاهش شدید ۵۰ درصدی سه ماهه خود صعودی شده است البته در بحبوحه جنگ در اوکراین بی ثبات‌تر است. به نقل از کریپتونیوز، قیمت بیت کوین در روزهای اخیر پس از تهاجم روسیه به اوکراین شاهد نوسانات جدیدی بوده که بر بازارهای ارز دیجیتال و سهام تاثیر گذاشته است. بیت کوین به کانال بالای ۴۰ هزار دلار وارد شد و به بالاترین حد خود از زمان سقوط به زیر ۳۵ هزار دلار رسید. علیرغم کاهش قابل‌توجه از آخرین قیمت بالای خود، بسیاری از کارشناسان همچنان انتظار دارند که قیمت بیت کوین در مقطعی به بالای ۱۰۰ هزار دلار افزایش یابد. مجموع ارزش بازار جهانی ارزهای دیجیتالی در حال حاضر ۱.۹۴ تریلیون دلار برآورد می‌شود که این رقم نسبت به روز قبل ۱.۹۶ درصد کمتر شده است. در حال حاضر ۴۳.۰۹ درصد کل بازار ارزهای دیجیتالی در اختیار بیت کوین است. بیت کوین ۱۲ سال پیش توسط گروه گمنامی از معامله‌گران بر بستر بلاک‌چین ایجاد شد و از سال ۲۰۰۹ معاملات اولیه آن شکل گرفت. حجم کل بازار ارزهای دیجیتال در ۲۴ ساعت گذشته ۱۰۹.۴۲ میلیارد دلار است که ۱.۵۶ درصد کاهش داشته است. حجم کل در امور مالی غیر متمرکز در حال حاضر ۱۸.۳۸ میلیارد دلار است که ۱۶.۸۰ درصد از کل حجم ۲۴ ساعته بازار ارزهای دیجیتال است. حجم تمام سکه‌های پایدار اکنون ۹۱.۴۱ میلیارد دلار است که ۸۳.۵۴ درصد از کل حجم ۲۴ ساعته بازار ارزهای دیجیتال است.

انگلیس بزرگ‌ترین بانک روسیه را تحریم کرد

به نقل از بارونز، انگلیس امروز اعلام کرد، «سبربانک» به عنوان بزرگ‌ترین بانک روسی را به خاطر درگیری نظامی مسکو با کی‌اف در فهرست تحریم خود قرار داده است. لندن همچنین هشدار داده که هزینه‌های درگیری نظامی روسیه با اوکراین برای این کشور بالا خواهد رفت. خزانه‌داری انگلیس امروز فهرست تحریمی خود را به روز کرده و این فهرست نشان می دهد، سبربانک روسیه به این لیست اضافه شده است. انگلیس روز گذشته اعلام کرده بود که دارایی همه بانک‌های روسیه در این کشور مسدود می‌شود و همچنین به بنادر هشدار داد تا جلوی پهلو گرفتن کشتی‌های روس را بگیرند.

دومینک راب، معاون نخست‌وزیر انگلیس، اعلام کرد: تحریم‌های غرب از جمله مسدود‌ کردن دارایی‌های بانک‌های روسیه موجب خواهد شد تا سرمایه‌داران روس فشار خود بر ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه برای توقف عملیات نظامی را افزایش دهند. راب طی مصاحبه‌ای گفته است این اقدام موجب می‌شود که فشار بر سرمایه‌داران روسی که به دسترسی نظام مالی بین‌الملل نیاز دارند افزایش یافته و آنها هم پوتین را تحت فشار قرار دهند. راب ادعا کرد که تحریم‌ها قرار نیست مردم عادی روس را هدف بگیرند و این در حالی است که با این اقدامات بسیاری از مردم نگران موجودی حساب‌های خود در این بانک‌ها شده‌اند.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....