تاریخ انتشار : پنجشنبه 30 دی 1400 - 20:40
کد خبر : 75100

گلچین اقتصادی روز…نمادهای پُر تراکنش

گلچین اقتصادی روز…نمادهای پُر تراکنش

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم. این پیمانه تیتر‌هایی همچون نماد‌های پُر تراکنش کدامند؟، ارزش سهام عدالت چقدر شد؟، ایران ۲۰۰ لوکوموتیو از روسیه می‌خرد،

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

این پیمانه تیتر‌هایی همچون نماد‌های پُر تراکنش کدامند؟، ارزش سهام عدالت چقدر شد؟، ایران ۲۰۰ لوکوموتیو از روسیه می‌خرد، مهلت تعیین تکلیف دستگاه‌های کارتخوان تمدید شد، اعتبارسنجی جایگزین ضامن در پرداخت تسهیلات خُرد بانکی و سبزپوشی بورس در آخرین روز دی ماه را در بر دارد.

+سبزپوشی بورس در آخرین روز دی ماه

به گزارش اقتصاددان به نقل از تابناک ، در پایان معاملات روز گذشته، شاخص کل بورس اوراق بهادار با افزایش ۳ هزار و ۵۳۹ واحدی معادل ۰.۲۸ درصدی به یک میلیون و ۲۷۹ هزار و ۵۰۵ واحد سقوط کرد. همچنین در فرابورس شاخص کل با افت ۱۲ واحدی به ۱۷ هزار و ۶۴۲ واحد رسید.

+نمادهای پُر تراکنش کدامند؟

در پنج روز معاملاتی این هفته بورس، نمادهای ملی صنایع مس ایران (فملی)، ایران خودرو (خودرو)، فولاد مبارکه اصفهان (فولاد)، پالایش نفت اصفهان (شپنا)، پالایش نفت بندرعباس (شبندر)، پالایش نفت تهران (شتران) و سایپا (خساپا) در گروه نمادهای پُر تراکنش قرار داشتند.

+لغو حراج بلوک ۱۵ درصدی هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس

رئیس سازمان خصوصی‌سازی در نامه‌ای به رئیس سازمان بورس از لغو عرضه بلوک ۱۵ درصدی سهام شرکت پتروشیمی خلیج فارس خبر داد.

بر اساس آنچه که قبلا رئیس سازمان خصوصی‌سازی اعلام کرده بود، قرار بود ۱۸ درصد از باقیمانده سهام دولت در شرکت بورسی پتروشیمی خلیج فارس از طریق حراج و توسط سازمان خصوصی‌سازی در قالب سه بلوک یک درصدی،‌ دو درصدی و ۱۵ درصدی عرضه شود که بلوک‌های یک و دو درصدی به دلیل نداشتن مشتری لغو شد. دیروز هم در نامه‌ای که حسین قربانزاده به مجید عشقی رئیس سازمان بورس اوراق بهادار نوشته، اعلام کرده است که بلوک ۱۵ درصدی شرکت صنایع پتروشیمی خیلج فارس هم با توجه به اینکه فقط یک مشتری داشته و امکان رقابت وجود ندارد، عملا لغو شده و عرضه آن صورت نمی‌گیرد. در این نامه آمده است پیرو نامه ۲۲ دی ماه سال جاری سازمان خصوصی‌سازی در مورد درخواست عرضه تعداد ۴۳ میلیارد و ۵۰ میلیون سهم معادل ۱۵ درصد از کل سهام شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس و نظر به اینکه با انقضای مهلت مقرر جهت ارسال تقاضا و مستندات بررسی اهلیت متقاضی، تنها یک تقاضا واصل شده که با عنایت به اهمیت، ارزش و حجم عرضه مزبور امکان حصول رقابت لازم جهت تامین منافع دولت و بیت‌المال را مخدوش ساخته، بدین وسیله انصراف این سازمان از عرضه مذکور و الغای اثر از مکاتبات مورد اشاره اعلام می‌شود.

+ارزش سهام عدالت چقدر شد؟

در پایان معاملات دیروز بازار سهام، ارزش سهام عدالت به ۹ میلیون و ۹۴۲ هزار و ۳۴۳ تومان رسید که نسبت به روز معاملاتی گذشته ۰.۴ درصد معادل ۳۱ هزار و ۸۷۰ تومان افزایش داشت. با احتساب این موضوع، ارزش ۶۰ درصد قابل فروش سبد ۵۳۲ هزار تومانی سهام عدالت به ۵ میلیون و ۹۶۶ هزار و ۹۴ تومان رسیده است.

رئیس کنفدراسیون صادرات: لزوم ایجاد بانک مشترک ایران و روسیه/ لغو حراج بلوک ۱۵ درصدی هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس/ گرانی طلا به دلیل تنش‌های ژئوپلیتیکی اوکراین/ زمان واریز سهمیه بنزین بهمن/ درصد افزایش حقوق کارمندان برای سال آینده

+وزیر نفت از توافقات بسیار مهم با روسیه خبر داد

جواد اوجی وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد: که در دیدار و نشست های متعددی که با مقامات و شرکت های توانمند نفت و انرژی روسیه داشته است توافقات و اسناد مهمی امضا شده که نتیجه آنها را مردم کشورمان بزودی خواهند دید. اوجی روز پنجشنبه در گفت و گویی، سفرش به روسیه را یکی از پربارترین سفرهای خود اعلام کرد و افزود: تاکنون دیدارهای خوبی با وزیر انرژی و معاون نخست وزیر روسیه انجام شد و بیشتر از آن چیزی که انتظار داشتیم توافقات مهم به دست آمد. اوجی با بیان اینکه  توافق های خوبی در حوزه همکاری‌های نفت و انرژی بدست آمده است، تصریح کرد: با خیلی از شرکت های توانمند روسی در خصوص مشارکت در حوزه توسعه میادین گاز و نفت، احداث پترو پالایشگاه ها، انتقال تکنولوژی و تجهیزات فناورانه که نیاز این صنعت هست، توافقات خیلی خوبی شد و اسناد خیلی مهمی را امضا کردیم و به جرات می گویم که بزودی اثراتش را در حوزه انرژی خواهیم دید و قطعا با توجه به عزم و اراده جدی که در دولت مردان روسیه و همچنین در حوزه وزارت نفت ما وجود دارد تمام اهداف تحقق پیدا می کند.

+ایران ۲۰۰ لوکوموتیو‌ از روسیه می خرد

وزیر امور اقتصادی و دارایی بااشاره به خط اعتباری ۵ میلیارد دلاری میان ایران و روسیه از خرید ۲۰۰ لوکوموتیو روسی خبر داد. سید احسان خاندوزی در ارتباط تصویری از روسیه با برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما  با بیان اینکه این خرید با ایجاد خط اعتباری ۵ میلیارد دلاری میان ایران و روسیه روی خواهد داد، افزود: توافقات خوبی از جمله توافقات دو جانبه بر سر موضوعات نفت و انرژی، راه آهن و ترانزیت دو کشور و تسریع در ایجاد خط اعتباری ۵ میلیارد دلاری بین دو کشور و از جمله تکمیل راهگذر شمال به جنوب از طریق ترانزیت ریلی خلیج فارس به اروپا، اینچه برون و رشت – آستارا و برخی توافقات جنبی دیگر مانند تامین نهاده‌های اساسی و غلات و همین طور خرید لوکوموتیو  درنشست مقامات اقتصادی وانرژی و نفت ایران و روسیه صورت گرفت. خاندوزی با تاکید براینکه تعداد درست و دقیق لوکوموتیو‌های مورد خرید از روسیه ۲۰۰ دستگاه صحیح است نه ۲۰۰۰ ؛ تصریح کرد: خط آهن رشت – آستارا طول زیادی ندارد، اما بخش گمشده و مفقوده یکی از کریدورهاست که اگر تکمیل شود می‌تواند تغییر مناسبات تجاری میان تمام کشور‌های اوراسیا با کشور‌های خلیج فارس و حتی پاکستان، هند و چین را در پی داشته باشد.
رئیس کنفدراسیون صادرات گفت: برای افزایش صادرات به روسیه باید نکاتی از جمله احیای کریدور سبز، رونق حمل و نقل، رفع مشکلات نقل و انتقال پول و ایجاد بانک مشترک مورد توجه قرار گیرد. محمد لاهوتی در مورد وضعیت تجارت ایران و روسیه، اظهار کرد: کشور روسیه هم با ما همسایه است، هم با ما رابطه سیاسی خوبی دارد و هم بازار بزرگی در کنار ماست که در پیمان شانگهای می‌توانیم از ظرفیت‌های روسیه استفاده کنیم. لذا گسترش ارتباط اقتصادی ما، می‌تواند شرایط اقتصادی ما با این کشور را تغییر دهد. رئیس کنفدراسیون صادرات ایران افزود: در حال حاضر مجموع صادرات و واردات ما با روسیه ۱.۶ میلیارد دلار است که از این میزان ۱.۲ میلیارد دلار مربوط به واردات ایران از روسیه دارد که حجم زیادی از آن به غلات اختصاص دارد و حدود ۴۳۰ میلیون دلار هم صادرات ایران به روسیه است که اغلب محصولات سبد صادراتی ایران به روسیه را محصولات کشاورزی و مواد غذایی تشکیل می‌دهد.

+توسعه بانکداری اسلامی در دستور کار بانک مرکزی است

صالح آبادی رئیس کل بانک مرکزی در دیدار با آیت‌الله‌العظمی نوری همدانی مرجع معظم تقلید با اشاره به جایگاه شورای فقهی در سیستم بانکی گفت: توسعه بانکداری در چارچوب قواعد شرعی و اسلامی، برای ما مهم و حایز اهمیت بوده و در دستور کار جدی بانک مرکزی در دوره جدید است.

+گرانی طلا به دلیل تنش‌های ژئوپلیتیکی اوکراین

طلا روز چهارشنبه در پی عقب نشینی دلار و تنشهای ژئوپلیتیکی پیرامون اوکراین که تقاضا برای این فلز ارزشمند را تقویت کرد، برای نخستین بار در چهار روز معامله گذشته افزایش یافت و بیش از یک درصد صعود کرد. پالادیم پرچمدار افزایش قیمت در میان فلزات ارزشمند بود و حداکثر هفت درصد صعود کرد. شرکت سیتی ریسرچ در یادداشتی اعلام کرد احیای تدریجی تولید جهانی خودرو می تواند تقاضا برای این فلز را در سال میلادی جاری تقویت کند. هر اونس پالادیم آخرین بار ۵.۷ درصد افزایش یافت و به ۲۰۰۶ دلار و ۲۰ سنت رسید. بهای هر اونس طلا برای تحویل فوری ۱.۵ درصد صعود کرد و به ۱۸۴۰ دلار و ۹۱ سنت رسید. در بازار معاملات آتی آمریکا، هر اونس طلا ۳۰ دلار و ۸۰ سنت معادل ۱.۷ درصد افزایش یافت و در ۱۸۴۳ دلار و ۲۰ سنت بسته شد. افت ارزش دلار، طلا را برای خریداران غیرآمریکایی ارزانتر کرد و همزمان، عقب نشینی بازده اوراق خزانه ۱۰ ساله آمریکا از اوج دو ساله، تقاضا برای این فلز ارزشمند را تقویت کرد.

ادوارد مویا، تحلیلگر ارشد شرکت OANDA در این باره گفت: افت بازده اوراق قرضه به شکسته شدن قیمت بالاتر طلا کمک کرد اما در مجموع طلا ممکن است تا زمان نشست سیاست پولی هفته آینده بانک مرکزی آمریکا همچنان در محدوده ۱۸۰۰ تا ۱۸۴۰ دلار معامله شود. انتظاراتی که برای آغاز تحکیم سیاست پولی بانک مرکزی آمریکا در مارس وجود دارد، سال میلادی جاری قیمت طلا را تحت فشار کاهشی قرار داده است زیرا افزایش نرخهای بهره، هزینه نگهداری این فلز ارزشمند را بالا می برد. به گفته مویا، طلا ممکن است از تنشهای ژئوپلیتیکی در اوکراین و خاورمیانه پشتیبانی شود. آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا روز چهارشنبه گفت: روسیه ممکن است در مدت کوتاهی به حمله جدیدی علیه اوکراین دست بزند اما واشنگتن تا زمانی که بتواند دیپلماسی را دنبال می کند.

+زمان واریز سهمیه بنزین بهمن

سهمیه بنزین بهمن ماه مانند ماه‌های گذشته و بدون تغییر، ساعت ۲۴ امشب در کارت‌های هوشمند سوخت شخصی شارژ می‌شود. سهمیه بنزین بهمن ماه همانند دوره‌های گذشته ۶۰ لیتر به کارت هوشمند سوخت خودرو‌های شخصی و ۲۵ لیتر به کارت سوخت موتورسیکلت‌ها با قیمت ۱۵۰۰ تومان واریز می‌شود. همچنین سهمیه سوخت خودرو‌های عمومی و خدماتی مطابق جدول سهمیه طرح مدیریت مصرف سوخت واریز می‌شود.

+درصد افزایش حقوق کارمندان برای سال آینده

جبار کوچکی نژاد عضو کمیسون برنامه و وبودجه مجلس شورای اسلامی با اشاره به برگزاری جلسه شورای حقوق و دستمزد، اظهار داشت: اولین جلسه این شورا در دولت سیزدهم دیروز برگزار شد و در این جلسه یک گزارشی از مصوبات شورای حقوق و دستمزد ارائه شد. وی ادامه داد: در این جلسه مصوب شد کارکنان معاونت حقوقی رئیس جمهور چه در داخل و چه در خارج از کشور مشغول کار هستند مبلغ اضافه کار این افراد افزایش یابد همچنین برای کارمندان ساعتی این معاونت حقوق های آن ها تغییراتی داشته باشد. عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت: افزایش حقوق کارمندان همین ۱۵ درصد برای سال آینده باقی خواهد ماند اما این ۱۵ درصد پلکانی است یعنی برای حقوق های بالا حدود ۴ و ۵ درصد افزایش خواهد داشت و برای کف حقوقی ۱۵ درصد افزایش خواهد یافت.

+مهلت تعیین تکلیف دستگاه‌های کارتخوان تمدید شد

در اطلاعیه سازمان امور مالیاتی آمده است: با عنایت به درخواست مکرر صاحبان کسب و کار برای تمدید مهلت ایجاد اتصال بین دستگاه‌های کارت خوان بانکی و درگاه‌های پرداخت الکترونیکی با پرونده مالیاتی و بروز برخی اشکالات ایجاد شده در روزهای پایانی برای ورود به درگاه ملی خدمات الکترونیکی به اطلاع می‌رساند، مهلت ایجاد اتصال بین دستگاه‌های کارتخوان و درگاه‌های اینترنتی پرداخت با پرونده مالیاتی تا پایان بهمن ماه سال ۱۴۰۰ تمدید می‌شود.

پیش از این، سازمان امور مالیاتی مهلت ثبت نام دارندگان دستگاه‌های کارتخوان (POS) را تا پایان دی ماه اعلام کرده بود. طبق آمارهای موجود، ۹ میلیون و ۸۰۰ هزار دستگاه کارتخوان فعال در کشور وجود دارد که بخش قابل توجهی از این دستگاه‌ها، فاقد پرونده مالیاتی بوده و اطلاعی از صاحبان و یا استفاده کنندگان از آن در دست نیست.

+اعتبارسنجی جایگزین ضامن در پرداخت تسهیلات خُرد بانکی می‌شود

معاون امور بانکی، بیمه و شرکت‌های دولتی وزارت امور اقتصادی و دارایی از جایگزینی نظام اعتبارسنجی با مطالبه ضامن برای اعطای وام بانکی به کارمندان و شرکت‌های بزرگ بخش خصوصی خبر داد.

به نقل از وزارت امور اقتصادی و دارایی، سید عباس حسینی در حاشیه جلسه با مدیران عامل بانک‌ها در وزارت اقتصاد اظهار داشت: پیرو جلسه مدیران عامل بانک‌ها و تیم اقتصادی دولت با رئیس جمهور و و تأکیدهای ایشان بر ضرورت آسان سازی پرداخت تسهیلات بانکی به مردم، امروز جلسه‌ای با مدیران عامل بانک‌های دولتی و بانک‌هایی که دولت در آن‌ها دارای سهام است، تشکیل شد. در این جلسه، محورهای مختلف دستورات رئیس جمهور در حضور مدیران عامل بانک‌ها مطرح و با استقبال همکاران بانکی مواجه شد و آن‌ها خود را متعهد به اجرای خواسته‌های رئیس جمهور اعلام کردند.

معاون امور بانکی، بیمه و شرکت‌های دولتی وزارت اقتصاد اظهار داشت: اولین موضوعی که در ادامه جلسه مطرح شد، مربوط به بحث پرداخت تسهیلات به کارکنان دولت، نهادهای عمومی و شرکت‌های بزرگ خصوصی بود که کارکنان آن‌ها وام‌های ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان دریافت می‌کنند. بر اساس جمع بندی صورت گرفته در جلسه مقرر شد، از ابتدای بهمن ماه، شاهد پرداخت وام به کارمندان، بر اساس اعتبارسنجی شبکه بانکی و نیز تعهدات ذی حسابی‌ها باشیم. تأکید ما در وزارت اقتصاد از بدو شروع به کار دولت سیزدهم، این بود که هر اقدام، سامانه، فکر و ایده‌ای را که به تسهیل در فرآیند ارتباط و استفاده مردم از خدمات نظام بانکی کمک کند، سرلوحه کار خود قرار بدهیم. از جمله مهم‌ترین دغدغه‌ها و مشکلات مردم در ارتباط با شبکه بانکی، مطالبه تضامین دشوار و پرتعداد از سوی بانک‌ها برای پرداخت تسهیلات بود که آن‌ها را با مشکلات بسیاری مواجه می‌ساخت. حسینی افزود: بنابراین با توجه به دستور رئیس جمهور در دیدار با مدیران عامل بانک‌ها و تأکیدات وزیر اقتصاد در این ارتباط، فرآیند پرداخت وام به مردم، در اولین مرحله، برای کارکنان دولت، نهادهای عمومی، شرکت‌های بزرگ خصوصی و حتی سایر شرکت‌ها، بر اساس جدولی که در این ارتباط با مشارکت خود بانک‌ها تهیه شده، به اجرا گذاشته خواهد شد.

معاون امور بانکی، بیمه و شرکت‌های دولتی وزارت اقتصاد تصریح کرد: این اتفاق نشان می‌دهد اراده وزارت اقتصاد برای تسهیل در پرداخت وام به مردم، بسیار جدی است. وی از جمله بحث‌های دیگر در حال پیگیری در وزارت اقتصاد را تقویت بانک‌های قرض‌الحسنه عنوان کرد و گفت: بخش زیادی از خدمات ارائه شده از سوی این بانک‌ها، به اقشار پایین جامعه و مردم نیازمند متقاضی دریافت وام‌های خُرد تعلق می‌گیرد که در این ارتباط هدف ما، این است که سقف وام‌های پرداختی را افزایش و هم اینکه نرخ‌های کارمزد وام را کاهش دهیم. حسینی تأکید کرد: همه تلاش ما در حال حاضر این است که در بخش‌های مختلفِ مرتبط با ارائه خدمات به مردم، اگر می‌شود با ایجاد برخی هماهنگی‌ها، بر اساس همین قوانین و مقررات موجود، کارها را آسان‌تر کنیم، حتماً این کار انجام شود و امیدوارم تا پیش از پایان سال شاهد چنین اتفاق‌هایی باشیم.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....