تاریخ انتشار : چهارشنبه 29 دی 1400 - 20:24
کد خبر : 74963

گلچین اقتصادی روز…نامه‌نگاری عشقی

گلچین اقتصادی روز…نامه‌نگاری عشقی

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم. این پیمانه تیتر‌هایی همچون شاخص کل بورس همچنان بر مدار منفی، ارزش سهام عدالت به چند میلیون تومان رسید؟،

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

این پیمانه تیتر‌هایی همچون شاخص کل بورس همچنان بر مدار منفی، ارزش سهام عدالت به چند میلیون تومان رسید؟، قیمت دلار جهانی بالاتر می‌رود؟ مردم نگران حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی نباشند، خودروسازان پاسخگوی باز نشدن ایربگ خودرو‌های تصادف بهبهان باشند و تدابیر جدید بانک مرکزی برای حمایت از صادرکنندگان را در بر دارد.

+شاخص کل بورس همچنان بر مدار منفی!

به گزارش اقتصاددان به نقل از تابناک  ، در حالی که روز گذشته شاخص کل بورس اوراق بهادار با کاهش ۳۰ هزار و ۵۴۰ واحدی معادل ۲.۳۴ درصدی به یک میلیون و ۲۷۵ هزار و ۹۳۱ واحد سقوط کرد، در معاملات آخرین روز هفته، نماگر کل بورس با افت مواجه شده است.

+نامه‌نگاری عشقی در خصوص بورس

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار طی دو نامه جداگانه به معاون اول رئیس جمهور و وزیر نفت به ترتیب خواستار ابلاغ مصوبات ده‌گانه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت و تغییر فرمول نرخ گاز خوراک پتروشیمی‌ها شد.

+ارزش سهام عدالت به چند میلیون تومان رسید؟

در پایان معاملات دیروز بازار سهام، ارزش سهام عدالت به ۹ میلیون و ۹۱۰ هزار و ۴۷۳ تومان رسید که نسبت به روز معاملاتی گذشته ۲.۹ درصد معادل ۳۰۰ هزار و ۲۲۳ تومان کاهش داشت. با احتساب این موضوع، ارزش ۶۰ درصد قابل فروش سبد ۵۳۲ هزار تومانی سهام عدالت به ۵ میلیون و ۹۴۶ هزار و ۲۸۳ تومان رسیده است.

+فروش یک خودروی میلیاردی به خاطر قیمتش ممنوع شد

شرکت خودروساز مدیران‌خودرو، شنبه هفته جاری (۲۵ دی ماه) در مراسمی مجلل از محصول جدید خود با نام تیگو ۸ پرو (فونیکس Tiggo ۸ Pro) رونمایی کرد؛ اما آنچه در این مراسم همه را شوکه کرد، قیمت تعیین شده برای این محصول چینی بود. از یک روز پس از مراسم رونمایی، فروش این کراس‌اوور مونتاژی هفت نفره با قیمت نامعقول و باورنکردنی یک میلیارد و ۷۵۰ میلیون تومان (به همراه ۷ سال یا ۲۰۰ هزار کیلومتر گارانتی و ۵ سال یا ۱۰ نوبت سرویس دوره‌ای رایگان) از طریق نمایندگی‌های مجاز مدیران‌خودرو آغاز شد؛ هرچند قیمت این محصول بسیار نامعقول تعیین شد گویی بوده‌اند افرادی جدا از سطح جامعه که فرصت را از دست ندادند؛ آنطور که شنیده می‌شود در روز اول فروش، ۸۰ دستگاه از این خودرو یک میلیارد و ۷۵۰ میلیونی فروخته شده است. پس از آنکه قیمت این محصول مونتاژی جدید امدین‌خودرو بازار خودرو کشور و فعالان و مردم را شوکه کرد، عباس تابش، رئیس سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، فروش تیگو ۸ را تا زمان بررسی و اعلام نظر پیرامون قیمت تعیین شده ممنوع اعلام کرد. حسب بررسی‌های اولیه انجام شده برای تیگو ۸ پرو معادل یک میلیارد و ۷۵۰ میلیون تومان، فاقد توجیه‌های محاسباتی است و براین اساس تا انجام بررسی‌ها و اعلام نظر پیرامون قیمت این محصول، فروش و ایجاد تعهد و تحویل ممنوع اعلام شد.این معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در نامه خود خطاب به مدیرعامل  شرکت مدیران‌خودرو اعلام کرده است که پیرو نامه شماره ۳۷۰/۴۰۰/۴۶۹۶۷ مورخ ۱۴۰۰/۱۰/۲۷ در ارتباط با ارائه اسناد و مدارک مرتبط با نحوه تعیین قیمت خودروی تیگو ۸ پرو و نظر به اینکه حسب بررسی‌های اولیه انجام شده، تعیین قیمت انجام شده فاقد توجیه‌های محاسباتی است. ضمن تسریع در ارسال مدارک خواسته شده، طی نامه مذکور و حذف تمامی اطلاعیه‌های فروش صادره از سوی شرکت اصلی و نمایندگی‌های فروش، از هرگونه فروش و ایجاد تعهد و تحویل خودروی تیگو ۸ پرو با قیمت اعلامی آن شرکت تا زمان بررسی و اعلام نظر پیرامون این موضوع خودداری شود.

+نخستین فهرست قطعی از خانه‌های خالی روی میز سازمان امور مالیاتی

نخستین فهرست قطعیِ شناسایی شده از خانه‌های خالی که معادل یک میلیون و ۱۷۰ هزار واحد است، شب گذشته در وزارت راه و شهرسازی تکمیل و برای صدور قبض‌های مالیاتی قبل از پایان سال به سازمان امور مالیاتی ارسال شد.

قیمت دلار جهانی بالاتر می‌رود؟

به دلیل اینکه معامله‌گران برای حفظ ارزش دلار تلاش کردند دلار افزایشی شد و سیاست‌های انقباضی فدرال‌ رزرو تا حد زیادی بر این نوسان قیمت تاثیرگذار بوده است اما یورو از بالاترین سطح دو ماهه خود کاهش یافت. به نقل از رویترز، با ارزیابی معامله‌گران برای افزایش نرخ بهره فدرال رزرو، ارزش دلار بالا رفت اما کاهش غیرمنتظره نرخ‌های وام‌دهی کلیدی در چین با سایر بانک‌های مرکزی بزرگ مذاکره کننده برای افزایش نرخ تنها مدت کوتاهی بر یوان تاثیر گذاشت و شاخص دلار آمریکا که هفته گذشته به شدت کاهش یافته بود با ۰.۱ درصد افزایش به ۹۵.۳۲۳ رسید. گلدمن ساکس به مشتریان گفت: «به نظر می‌رسد فعالان بازار با ۳.۷ درصد افزایش نرخ بهره فدرال‌ رزرو برای سال ۲۰۲۲ و ۲.۳ درصد برای سال ۲۰۲۳ استنباط می‌کنند که خطرات قیمت‌گذاری سیاستی در حال حاضر متعادل‌تر شده است البته فدرال رزرو در ۲۵ تا ۲۶ ژانویه تشکیل جلسه می‌دهد و انتظار نمی‌رود نرخ‌ها را تغییر دهد».

تحلیلگران رابوبانک هلند اظهار کردند: پوزیشن‌های بلندمدت سفته‌بازان در دلار آمریکا یا شرط‌بندی روی آن باعث افزایش دلار در هفته منتهی به ۱۱ ژانویه شد اما نزدیک به بالاترین حد اخیر باقی ماند که نشان می‌دهد سرمایه‌گذاران مشتاق حفظ دلار آمریکا در میان لفاظی‌های تند فدرال رزرو هستند. یورو نیز پس از افزایش به بالاترین سطح در دو ماه گذشته، با ۰.۲ درصد کاهش در برابر دلار به ۱.۱۳۹۶ دلار رسید.

کریستین لاگارد، رئیس بانک مرکزی اروپا گفت: این بانک آماده است هر اقدام لازم برای کاهش تورم به هدف ۲ درصدی خود را انجام دهد زیرا تورم ماه گذشته به پنج درصد رسید که بالاترین رکورد در بلوک ارز ۱۹ کشور است. ایزابل اشنابل، عضو هیات مدیره بانک مرکزی اروپا بیان کرد: افزایش نرخ بهره در منطقه یورو باعث کاهش افزایش قیمت انرژی نخواهد شد اما در جاهای دیگر، شتاب برای انقباض افزایش داشته است. همچنین یوان در ابتدا با افزایش نرخ اوراق قرضه دولتی به دلیل کاهش نرخ، اندکی کاهش یافت و سپس در ۶.۳۴۹۰ در هر دلار ثابت شد. آمار تورم انگلیس روز چهارشنبه منتشر می‌شود اما استرلینگ پس از اینکه هفته گذشته به بالاترین حد خود از اواخر اکتبر رسیده بود با ۰.۲ درصد کاهش در برابر دلار به ۱.۳۶۵۱ دلار رسید.

+تکذیب ممنوعیت واردات گوشی بالای ۶۰۰ دلار

سید روح اله لطیفی سخنگوی گمرک اظهار داشت: گمرک تابع سیاست های مراجع قانونی، مصوبات مجلس شورای اسلامی و سازمان های سیاستگذار در حوزه تجارت خارجی است. وی افزود: در نشست امروز با اعضای اتاق بازرگانی ایران، رییس کل گمرک ایران هرگونه تصمیمی در خصوص واردات کالاها و تعیین ماخذ حقوق و عوارض آنها به ویژه خودرو و موبایل را در بودجه سال آینده، بر درآمدهای گمرک موثر دانست که با مصوبه قانون بودجه سال آتی و طی شدن تشریفات تصویب با ابلاغ دولت به گمرک قابل اجرا خواهد بود و تا این لحظه در این خصوص تصمیمی اخذ نشده و روند بررسی لایحه بودجه در مجلس در حال انجام است و هنوز به قانون تبدیل نشده است. لطیفی در خصوص واردات تلفن همراه بالای  ۶۰۰ دلار به نقل از رییس کل گمرک در رسانه ها توضیح داد: ضمن تکذیب اخبار منتشره در ممنوعیت یا محدودیت و یا هرگونه تغییر در نحوه واردات تلفن همراه، در جلسه امروز، آقای مقدسی تاکید کرده که واردات خودرو و موبایل‌های با ارزش بیش از ۶۰۰ دلار، به سیاست های تجاری و بازرگانی کشور وابسته است و گمرک تابع سیاست های سایر سازمان های سیاستگذار و مصوبات مجلس شورای اسلامی در خصوص واردات این کالاها در بودجه سال آینده است تا هر آنچه را مصوب شده و به گمرک برای اجرا ابلاغ کنند، انجام دهد.

+مردم نگران حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی نباشند

هادی بیگی نژاد عضو کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی در خصوص حذف ارز ترجیحی در بودجه سال آینده به رادیو گفتگو گفت: مردم نگران حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی نباشند. وی با اشاره به اینکه سال گذشته نیز موضوع حذف ارز ترجیحی مطرح شده بود، گفت: دولت برای واردات بعضی از کالاهای اساسی مانند نهاده‌های دامی، ارز با قیمت ۴۲۰۰ تومانی در اختیار واردکننده قرار می‌دهد تا این کالاها با قیمت کمتری در اختیار مردم قرار گیرند. مابه‌التفاوت ارز ترجیحی و ارز آزاد عده‌ای را به طمع می‌اندازد تا از این تفاوت قیمت، سوءاستفاده کنند و این امر موجب ایجاد فساد شده است. بیگی نژاد همچنین از عدم اجرایی‌شدن اهداف در نظر گرفته شده برای پرداخت ارز ترجیحی گفت و بیان کرد: متأسفانه شاهد بوده‌ایم برخی از واردکنندگان کالای موردنظر را وارد می‌کردند اما با قیمت ارز آزاد به فروش می‌رساندند. این موارد و برخی موارد دیگر، باعث شد با ارز ۴۲۰۰ تومانی مخالفت شود. عضو کمیسیون تلفیق مجلس از موافقت دولت قبل با حذف ارز ترجیحی گفت و اظهار کرد: دولت طی نامه‌ای ضمن موافقت خود با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، درخواست داشت این کار را با یک‌زمان بندی انجام دهیم. دولت، نامه خود را به رهبری نوشت و رهبری به مجلس ارجاع داد. وی افزود: مجلس به دولت شش ماه فرصت داد و قرار بود از فروردین تا شهریور سال جاری این کار به‌مرور انجام شود تا در شش ماه دوم سال جاری، ارز ترجیحی وجود نداشته باشد. این کار عملیاتی نشد و دولت جدید نیز چون تازه مستقر شده است، نمی‌توانست حذف ارز ترجیحی را بلافاصله در دستور کار قرار دهد.

بیگی نژاد با بیان اینکه دولت در لایحه سال جاری بودجه را بر مبنای حذف ارز ترجیحی گذاشته است، عنوان کرد: تمام درآمدها و هزینه‌ها در بودجه بر اساس نبود ارز ۴۲۰۰ تومانی است. دولت برای جبران افزایش قیمت‌ها، رقم‌های متفاوتی را برای کمک به مردم گذاشته است. وی از وجود سناریوهای مختلف در اجرای حذف ارز ترجیحی گفت و اظهار کرد: ما در حال بحث و گفتگو روی این سناریوها به‌صورت کارشناسی هستیم تا بهترین شیوه انتخاب شود و مردم کمترین آسیب را ببینند. یکی از روش‌ها این است که کارت کالا داده شود تا مواد مورد نیاز به‌ اندازه‌ای که هر فرد نیاز دارد تأمین شود. البته ممکن است سناریوی دیگری در نظر گرفته شود اما در نهایت مردم مطمئن باشند که دغدغه آنها در بحث افزایش قیمت رفع خواهد شد و مردم نگرانی از این موضوع نداشته باشند.

+خودروسازان پاسخگوی باز نشدن ایربگ خودروهای تصادف بهبهان باشند

رضا تقی پورانوری رئیس کمیته صنعت مجلس گفت: از یک سو خودروسازان، به دلیل نبود ACU (مدار الکترونیکی کنترل کننده ایربگ) ، خودروها را به مردم تحویل نمی‌دهند و از سوی دیگر به نظر می‌رسد ACUهای استفاده شده در خودروها عمل نمی‌کند، خودروسازان باید به این پرسش پاسخ دهند که اگر خودروهای تصادف بهبهان ایربگ داشتند، چرا عمل نکردند؟

+نفت سنگین ایران ارزانتر شد

جدیدترین گزارش ماهانه اوپک نشان داد که قیمت نفت سنگین ایران ماه میلادی گذشته بیش از هفت درصد کاهش داشته است. قیمت نفت سنگین ایران در دسامبر به ۷۴ دلار و ۶۸ سنت در هر بشکه رسید که پنج دلار و ۸۲ سنت معادل ۷.۲ درصد کاهش در مقایسه با قیمت۸۰ دلار و ۵۰ سنت نوامبر داشت که دومین کاهش ماهانه متوالی بود. میانگین قیمت نفت سنگین ایران در سال ۲۰۲۱ به ۶۹ دلار و ۸۰ سنت در مقایسه با میانگین قیمت ۴۰ دلار و ۷۷ سنت در سال ۲۰۲۰ رسید. ارزش سبد نفتی اوپک ماه میلادی گذشته تحت تاثیر کاهش شاخصهای قیمت مرتبط، برای دومین ماه متوالی کاهش داشت. ارزش سبد نفتی اوپک در دسامبر پنج دلار و ۹۹ سنت معادل ۷.۵ درصد در مقایسه با نوامبر کاهش پیدا کرد و به ۷۴ دلار و ۳۸ سنت در هر بشکه رسید. با این حال میانگین ارزش سبد نفتی اوپک در سال ۲۰۲۱ به ۶۹ دلار و ۸۹ سنت در هر بشکه رسید که ۲۸ دلار و ۴۲ سنت معادل ۶۸.۵ درصد افزایش در مقایسه با ۴۱ دلار و ۴۷ سنت در سال ۲۰۲۰ داشت. طبق گزارش منابع ثانویه، تولید نفت اوپک متشکل از ۱۳ کشور در دسامبر به ۲۷.۸۸ میلیون بشکه در روز رسید که ۰.۱۷ میلیون بشکه در روز در مقایسه با نوامبر افزایش داشت. تولید نفت عمدتا در عربستان سعودی، آنگولا، عراق و امارات متحده عربی افزایش پیدا کرد اما در لیبی و نیجریه کاهش داشت. تولید نفت ایران هشت هزار بشکه در روز در دسامبر نسبت به ماه پیش از آن رشد کرد و از ۲.۴۷۰ میلیون بشکه در روز به ۲.۴۷۸ میلیون بشکه در روز رسید.

+تدابیر جدید بانک مرکزی برای حمایت از صادرکنندگان

بانک مرکزی مصوبه جلسه اخیر کمیته موضوع ماده (۲) را به منظور اجرا به دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط ابلاغ کرد.

خلاصه مصوبه فوق به شرح زیر است:

۱- صادرکنندگان به مقصد کشورهای عراق و افغانستان در بازه زمانی ۲۲ فروردین ماه ۱۳۹۷ لغایت ۱۶ مرداد ماه ۱۳۹۷ که تاکنون اطلاعات پروانه‌های صادراتی خود را در سامانه جامع تجارت ثبت  نکرده‌اند، تا پایان سال ۱۴۰۰ مهلت خواهند داشت تا نسبت به ثبت اطلاعات در سامانه جامع تجارت اقدام کنند.

۲- به سایر صادرکنندگان سال ۱۳۹۷ به غیر از صادرکنندگان مندرج در بند مذکور(بند۱)، تا پایان سال جاری مهلت داده شد تا با مراجعه به سازمان توسعه تجارت و ارائه درخواست همراه با مستندات و با تأیید مراتب توسط کمیته مربوطه، نسبت به ارتقای بازگشت ارز به چرخه اقتصادی تسریع کنند.

۳- صادرکنندگانی که نسبت به فروش ریالی کالاهای صادراتی خود به سایر کشورها غیر از عراق و افغانستان در بازه زمانی ۲۲ فروردین ماه ۱۳۹۷ لغایت ۱۶ مرداد ماه ۱۳۹۷ اقدام کرده‌اند، می‌توانند پس از ارائه مستندات به دبیرخانه کمیته اقدام ارزی با تأیید کمیته و ثبت اطلاعات فروش ریالی خود در سامانه جامع تجارت، متناسب با ثبت صورت گرفته، نسبت به ارتقای نسبت ایفای تعهدات خود اقدام کنند.

۴- صادرکنندگان سال‌های ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹، تا پایان سال ۱۴۰۰ مجازند به منظور ارتقای درصد برگشت ارز به چرخه اقتصادی با یک یا ترکیبی از روش‌های متنوع تعیین شده و رفع محدودیت‌های مربوطه تسریع و اقدام کنند.

۵- صادرکنندگان دارای تعهدات  ارزی سال ۱۳۹۷ که قبل از ابلاغ فهرست اولویت‌های کالایی وزارت صمت برای واردات در مقابل صادرات اقدام به ثبت سفارش کرده باشند، در صورت ارائه درخواست و مستندات به دبیرخانه کمیته اقدام ارزی مستقر در سازمان توسعه تجارت و با تأیید کمیته، مجاز به ایفای تعهدات ارزی از محل صادرات سال یاد شده به میزان تعهدات ارزی ایفا نشده سال ۱۳۹۷ هستند.

۶- در راستای رفع مشکلات صادرکنندگان دارای تعهدات ارزی ایفا نشده کمتر از پنج هزار یورو، این دسته از صادرکنندگان تا تاریخ ابلاغ این مصوبه (۲۸ دی ماه ۱۴۰۰)، از رفع تعهدات ارزی تا مبلغ مذکور معاف هستند.

۷- فروش ریالی کالاهای صادرکنندگان کالا به کشور عراق به منظور بازسازی عتبات عالیات (طرف قرارداد ستاد بازسازی عتبات عالیات و یا شرکت‌های مورد تأیید ستاد) به میزان مورد تأیید ستاد عتبات و کمیته اقدام ارزی با ثبت اطلاعات مربوطه در سامانه جامع تجارت و انجام اقدامات لازم، مشمول رفع تعهدات ارزی صادراتی می‌شود.

۸- در مواردی که واگذاری و فروش پروانه صادراتی به واردکنندگان، منجر به انتقال ارز و واردات نشده باشد، پس از طرح موضوع در کمیته اقدام ارزی، تأیید آن و با اعلام مراتب به سازمان امور مالیاتی به منظور اقدامات مقتضی، در مقابل ایجاد تعهد ارزی متناظر برای صادرکننده، از تعهدات ارزی واردکننده کسر می‌شود.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....