تاریخ انتشار : جمعه 13 اسفند 1400 - 20:04
کد خبر : 80007

گلچین اقتصادی روز…معاملات بی رمق بورس

گلچین اقتصادی روز…معاملات بی رمق بورس

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم. این پیمانه تیتر‌هایی همچون معاملات بی رمق بورس در هفته دوم اسفند ماه، سهام عدالت چقدر می‌ارزد؟، ادامه سقوط

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

این پیمانه تیتر‌هایی همچون معاملات بی رمق بورس در هفته دوم اسفند ماه، سهام عدالت چقدر می‌ارزد؟، ادامه سقوط بازار‌های سهام جهان در پی جنگ اوکراین، افزایش قیمت نفت ازسرگرفته شد، رکوردشکنی قیمت بنزین در کالیفرنیا و ثبت‌نام ۸۰۰ هزار مجرد در سامانه طرح جهش تولید مسکن را در بر دارد.

+معاملات بی رمق بورس در هفته دوم اسفند ماه

به گزارش اقتصاددان به نقل از تابناک  ، شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در معاملات هفته‌ای که گذشت افت اندکی را تجربه کرد و با قرار گرفتن در ارتفاع یک‌ میلیون و ۲۸۱ هزار واحدی به کار خود پایان داد. همچنین در چهار روز معاملاتی این هفته بورس، نمادهای ایران‌خودرو (خودرو)،‌ سایپا (خساپا)، ملی صنایع مس ایران (فملی)، فولاد مبارکه اصفهان (فولاد)، پالایش نفت تهران (شتران) و بانک ملت (وبملت) در گروه نمادهای پُر تراکنش قرار داشتند.

+سهام عدالت چقدر می‌ارزد؟

سهام عدالت از تعدادی سهام ارزنده و بزرگ بازار سرمایه تشکیل شده است که در هفته‌های گذشته با افزایش ارزش مواجه شده است، این سهام در نیمه اول بهمن ماه با کاهش ارزش مواجه شد و در نیمه دوم بهمن ماه این روند نزولی متوقف شد. ارزش این سهام در هفته چهارم بهمن ماه برخلاف شاخص کل  بورس رشد کرد.

در هفته اول اسفند ماه نیز ارزش این سهام رشد داشته است. اما به دلیل استقبال سهامداران از نمادهای کوچک، در هفته دوم اسفند ماه ارزش سبد سهام عدالت با کاهش مواجه شده است. برخی از کارشناسان علت کاهش ارزش سهام عدالت را استقبال سهامداران خرد از سهم‌های کوچک بازار می دانند. طی هفته دوم اسفندماه ارزش این سهام با کاهش ۳٫۲۴ درصدی مواجه شد. این مساله در حالی رخ داده است که شاخص کل بورس با کاهش ۰٫۶ درصدی و شاخص کل هم‌وزن بورس با افزایش ۱٫۱۷ درصدی در این هفته مواجه شدند. برگه‌های سهام عدالت در قیمت‌های اسمی ۴۰۹ هزار تومانی، ۴۹۲ هزار تومانی، ۵۳۲ هزار تومانی و یک میلیون تومانی در هفته اول اسفندماه به ترتیب با کاهش ۲۴۸ هزار تومانی، ۲۹۹ هزار تومانی، ۳۲۳ هزار تومانی و یک میلیون و ۶۰۸ هزار تومانی نسبت به هفته اول اسفند ماه مواجه شده‌اند.

ادامه سقوط بازارهای سهام جهان در پی جنگ اوکراین

خبرگزاری فرانسه با اشاره به ادامه سقوط بازارهای سهام اروپا که در یک هفته اخیر رخ داده است، نوشت: بورس پاریس ۳.۳۰ درصد از دست داد و به سمت بدترین هفته خود از مارس ۲۰۲۰ رسید و بورس فرانکفورت ۳.۳۸ درصد سقوط کرد و به پایین‌ترین سطح خود از دسامبر ۲۰۲۰ رسید. این در حالی است که بورس لندن اندکی پس از ساعت ۱۰:۰۰ به وقت گرینویچ، سه درصد سقوط کرد و بورس میلان نیز کاهش ۳.۷۰ درصد را شاهد بود. در همین ارتباط بورس‌های آسیایی نیز شاهد سقوط بودند و بورس توکیو ۲.۲۳ درصد، هنگ کنگ ۲.۵۴ درصد و شانگهای ۰.۹۶ درصد کاهش یافت. ایپک اوزکاردسکایا (Ipek Ozkardeskaya)، تحلیلگر بانک سوئیس‌کوت (Swissquote) اعلام کرده است که هیچ تمایلی برای ریسک‌پذیری در بازارهای مالی وجود ندارد.

افزایش قیمت نفت ازسرگرفته شد

قیمت نفت روز جمعه در پی نگرانی‌ها از مختل شدن صادرات نفت روسیه تحت تاثیر تحریم‌های غربی، روند افزایشی را ازسرگرفت. به گزارش ایسنا، پس از انتشار اخبار حمله روسیه به یک نیروگاه هسته‌ای اوکراین که بزرگترین نیروگاه اروپاست و آتش‌سوزی در این نیروگاه، بازارهای سهام جهانی سقوط کردند و قیمت‌های نفت تحت تاثیر نشانه‌های تشدید منازعه روسیه و اوکراین افزایش یافت. بهای معاملات نفت برنت برای تحویل در ماه مه تا ۱۱۴ دلار و ۲۳ سنت در هر بشکه صعود کرد و آخرین بار با دو دلار و شش سنت معادل ۱.۹ درصد افزایش، به ۱۱۲ دلار و ۵۲ سنت در هر بشکه رسید. بهای این معاملات روز پنج شنبه ۲.۲ درصد کاهش پیدا کرد. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت برای تحویل در آوریل با دو دلار و ۳۷ سنت معادل ۲.۲ درصد افزایش، به ۱۱۰ دلار و چهار سنت در هر بشکه رسید. این شاخص ابتدای معاملات تا مرز ۱۱۲ دلار و ۸۴ سنت صعود کرده بود. وست تگزاس اینترمدیت روز گذشته با ۲.۶ درصد کاهش بسته شده بود.

قیمت نفت خام به ۱۸۵ دلار می‌رسد؟

بانک سرمایه‌گذاری جی‌پی‌مورگان اعلام کرد اگر اختلال در عرضه نفت روسیه ادامه داشته باشد، قیمت نفت خام برنت در پایان سال جاری میلادی به ۱۸۵ دلار در هر بشکه می‌رسد. قیمت نفت خام برنت در روز پنجشنبه و به‌دنبال روی گرداندن تاجران از نفت روسیه پس‌از حمله این کشور به اوکراین، به حدود ۱۲۰ دلار در هر بشکه رسید. جو بایدن، رییس‌جمهور آمریکا با درخواست‌های مکرر برای واردات نفت روسیه روبروست، اما هنوز هیچ تحریم همه‌جانبه‌ای علیه نفت این کشور اعمال نکرده‌است. طبق گفته‌ تحلیلگران جی پی‌مورگان، در حال حاضر ۶۶ درصد از نفت روسیه هیچ خریداری ندارد. تحلیلگران این بانک عقیده دارند در صورت درصورتی‌که نفت ایران بلافاصله به بازارهای جهانی نگردد، قیمت نفت در کوتاه‌مدت به ۱۲۰ دلار در هر بشکه می‌رسد. گستردگی تحریم‌ها و در اولویت قرار گرفتن امنیت انرژی پیامدهایی برای فروش نفت روسیه به اروپا و آمریکا داشته و بر فروش ۴٫۳ میلیون بشکه در روز نفت تاثیر می‌گذارد. این بانک سرمایه‌گذاری همچنان پیش‌بینی می‌کند متوسط قیمت نفت خام برنت در سه‌ماهه دوم سال جاری میلادی ۱۱۰ دلار در هر بشکه باشد، در سه‌ماهه سوم به ۱۰۰ دلار برسد و سه‌ماهه چهارم را با ۹۰ دلار به پایان برساند. جی‌پی‌مورگان انتظار دارد بدون حضور نفت ایران در بازار، متوسط قیمت نفت در سه‌ماهه دوم سال جاری میلادی ۱۱۵ دلار در هر بشکه، در سه‌ماهه سوم ۱۰۵ دلار و در سه‌ماهه پایانی ۹۵ دلار در هر بشکه باشد.

رکوردشکنی قیمت بنزین در کالیفرنیا

انجمن خودروی آمریکا اعلام کرد قیمت دیزل در جایگاه‌های سوخت کالیفرنیا روز پنج شنبه به ۵.۱۸۵ دلار در هر گالن رسید. قیمت بنزین هم به رکورد ۴.۹۴ دلار در هر گالن افزایش یافت. قیمت بنزین در سانفرانسیسکو به بیش از پنج دلار در هر گالن رسید.

+ثبت‌نام ۸۰۰ هزار مجرد در سامانه طرح جهش تولید مسکن

رستم قاسمی اظهار کرد: تاکنون ۵ میلیون نفر در سامانه طرح جهش تولید مسکن ثبت نام کردند که از این تعداد ۸۰۰ هزار نفر مجرد هستند. وزیر راه و شهرسازی گفت: برای حمایت از ساخت و تولید مسکن، اقداماتی نظیر تخفیف در هزینه‌های صدور پروانه ساختمان و حق الزحمه نظام مهندسی پیش بینی شده است.

آخرین وضعیت دستمزد ۱۴۰۱ کارگران از زبان وزیر کار

حجت‌الله عبدالملکی امروز ۱۳ اسفند ۱۴۰۰ در حاشیه بازدید از طرح‌های شهرستان گالیکش اظهار داشت: سبد معیشت کارگران در کمیته مزد با حضور نمایندگان کارگران و کارفرمایان تعیین شده که وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی و دیگر نمایندگان دولت به عنوان ضلع سوم در این جلسات حضور دارند. وی ادامه داد: تصمیم نهایی برای حقوق و دستمزد با اجماع نظرات اعضا و پس از جمع بندی در شورای عالی کار گرفته می شود. عبدالملکی با بیان اینکه بودجه ۱۴۰۱ در سه شیفت کاری در مجلس در حال تصویب است، افزود: نمایندگان مجلس شورای اسلامی در حال بررسی بودجه ارسالی دولت هستند تا با تغییرات و تصویب آن را نهایی کنند.

+از سرگیری صادرات فلفل دلمه‌ای به روسیه

با پی‌گیری‌ها و مذاکرات فنی انجام شده از سوی وزارت جهاد کشاورزی، ممنوعیت واردات فلفل دلمه‌ای ایران از سوی روسیه رفع و صادرات این محصول از سر گرفته خواهد شد. بنابر این گزارش، این تصمیم پس از انجام اقداماتی همچون رایزنی در حاشیه سفر ریاست جمهوری به کشور روسیه، سفر معاون باغبانی وزارت جهاد و هیأت همراه به روسیه و حضور تیم فنی و کارشناسی روسیه طی هفته گذشته در ایران و بازدید از مراکز تولید فلفل دلمه‌ای و آزمایشگاه‌های مرجع در چند استان کشور اتخاذ شد. آتنا پاپوآ رئیس سرویس فدرال نظارت بر حفظ حقوق مصرف کنندگان روسیه امروز پنجشنبه طی نامه‌ای رسماً اعلام کرد ممنوعیت صادرات فلفل دلمه‌ای ایران به روسیه از ۵ مارس ۲۰۲۲ مطابق با ۱۴ اسفند برطرف شده است. وزارت جهاد کشاورزی ضمن تبریک این دستاورد مهم که بیانگر سلامت و کیفیت محصولات کشاورزی جمهوری اسلامی ایران و نویدی برای جامعه خدوم کشاورزی به ویژه گلخانه‌داران و فلفل‌کاران عزیز می‌باشد، به استحضار ملت شریف ایران می‌رساند، تلاش شبانه‌روزی فرزندان ملت ایران در این وزارتخانه در راستای تحقق دیپلماسی غذایی که یکی از مهمترین راهبردهای تحقق امنیت و اقتدار غذایی است به صورت ویژه و مستمر ادامه دارد.

+افت دلار در کانال ۲۴ هزار تومانی

در آخرین روز کاری هفته (پنجشنبه ۱۲ اسفندماه ۱۴۰۰) میانگین موزون نرخ خرید هر اسکناس دلار آمریکا از مردم در بازار ارز با کاهش نسبت به روز سه شنبه، به رقم ۲۴۳۵۷ تومان و در مقابل میانگین موزون نرخ فروش هر اسکناس دلار آمریکا در بازار ارز نیز، با افت نسبت به روز قبل، به رقم ۲۴۶۰۱ تومان رسید. در مجموع پنج روز فعالیت بازار ارز، میانگین موزون نرخ فروش هر اسکناس دلار آمریکا به مردم در صرافی های بانکی و مجاز، با کاهش ۷۶ تومانی همراه شد. همچنین بهای دلار آمریکا در پایان هفته نسبت به شروع فصل زمستان، ۲۸۰۰ تومان عقب نشینی داشته است که بیان گر کاهش تقاضا و افزایش عرضه در بازار ارز می باشد.

+در جلسه مجمع تشخیص مصحلت نظام درباره مصوبه خودرویی مجلس چه گذشت؟

لطف اله سیاه کلی درباره نشست مجمع تشخیص مصلحت نظام برای بررسی مصوبه خودرویی مجلس، گفت: در این جلسه فضا تلطیف شده بود و به نظر می‌رسد که مشکلی وجود نداشته باشد، امیدوارم مجمع تشخیص مصلحت نظام با واردات خودرو موافقت کند. نماینده مردم قزوین، آبیک و البرز در مجلس شورای اسلامی افزود: در این جسله تنها مخالف بانک مرکزی بود، این نهاد مطرح می‌کرد که ما سازوکار لازم برای کنترل ارز جهت واردات خودرو را نداریم، پیش از این نیز بانک مرکزی این ایراد را به مصوبه قبلی گرفته بود که برای رفع این مشکل مقرر شد ارز موردنیاز برای واردات خودرو  تنها از محل صادرات خودرو، قطعات خودرو یا سایر کالاها و خدمات مرتبط با انواع صنایع نیرو محرکه تامین شود تا ایراد مدنظر بانک مرکزی نیز رفع شود؛ مقرر است بانک مرکزی در این باره به صورت کتبی پاسخ دهد. وی همچنین درباره الزام خریداران خودرو به پرداخت مالیات بر ارزش افزوده به دلیل تاخیر خودروسازان در تحویل خودروها، تصریح کرد: خودروسازان باید مالیات بر ارزش افزوده خودروهایی که زمان تحویل آن‌ها پیش از ۱۳ دی ماه بود اما به دلیل بدعهدی دیرتر از موعد مقرر تحویل دادند را بپردازند. این نماینده مردم در مجلس یازدهم ادامه داد: خودروسازان باید هزینه بدعهدی خود در تحویل خودروهای پیش فروش شده را پرداخت کنند.

جهش خیره کننده قیمت پالادیم و طلا

قیمت پالادیم روز جمعه به دلیل نگرانیهای عرضه، به بالاترین حد در هفت سال و نیم اخیر صعود کرد و قیمت طلا با تقاضا برای خرید این فلز ارزشمند به عنوان دارایی امن در مسیر چهارمین رشد هفتگی قرار گرفت. به گزارش ایسنا، بهای هر اونس پالادیم برای تحویل فوری با ۰.۴ درصد افزایش، به ۲۷۸۵ دلار و ۵۹ سنت رسید. در ابتدای معاملات روز جمعه پالادیم تا مرز ۲۸۳۵ دلار و ۴۸ سنت صعود کرده بود.

روسیه عامل تولید ۴۰ درصد از پالادیم عرضه شده در بازار جهانی است که از سوی خودروسازان در مبدلهای کاتالیتیکی خودرو استفاده می‌شود. این فلز ارزشمند از ابتدای هفته جاری تاکنون ۱۸ درصد رشد قیمت داشته است که بهترین رشد هفتگی از مارس سال ۲۰۲۰ به شمار می رود. به گفته استفن اینس، از شرکای شرکت مدیریت دارایی SPI، دو عامل جالب توجه دیگر بجز جنگ بازار پالادیم را به سمت کمبود عرضه هدایت می کند. یکی از این عوامل، زنجیره تامین است اما اگر بازارهای کالاهای دیگر را هم نگاه کنیم، می بینم خریداران به سمت خرید هر کالایی که در روسیه تولید می شود، هجوم آورده اند و پالادیم هم مستثنی نیست. در این بین، هر اونس طلا برای تحویل فوری با ۰.۲ درصد افزایش، به ۱۹۳۹ دلار و ۶۷ سنت رسید و در مسیر حدود سه درصد رشد هفتگی قرار دارد. در بازار معاملات آتی آمریکا، هر اونس طلا با ۰.۳ درصد افزایش، به ۱۹۴۱ دلار و ۱۰ سنت رسید. مت سیمپسون، تحلیلگر ارشد شرکت سیتی ایندکس گفت: گزارشهایی از آتش سوزی در بزرگترین نیروگاه هسته ای اروپا در زاپاروژیا به ارزش یورو ضربه زد و هجوم سرمایه به سوی ین و طلا را به دنبال داشت.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....