تاریخ انتشار : چهارشنبه 10 آذر 1400 - 19:35
کد خبر : 69178

گلچین اقتصادی روز…مذاکرات وین

گلچین اقتصادی روز…مذاکرات وین

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم. این پیمانه تیتر‌هایی همچون شروع دوباره بورس بر مدار منفی، ارزش سهام عدالت چقدر شد؟ بلیت هواپیما ۴۰ درصد

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

این پیمانه تیتر‌هایی همچون شروع دوباره بورس بر مدار منفی، ارزش سهام عدالت چقدر شد؟ بلیت هواپیما ۴۰ درصد زیر قیمت مجاز عرضه شد؟ قیمت جوجه یک روزه گران است و تولید خودور بر اساس رنگ مورد علاقه مشتریان را در بر دارد.

+برداشت اول دلار از مذاکرات وین

قیمت‌های عجیب؛ ساید بای ساید نیم میلیارد تومانی در بازار/ برداشت اول دلار از مذاکرات وین/ چرا ترکیه دیگر از ما گاز نمی‌خرد؟ / افزایش قیمت طلا با هشدار رئیس داروسازی مدرنا/ قیمت‌های جدید خودرو امروز اعلام می‌شود؟

به گزارش اقتصاددان به نقل از تابناک   ، اسکناس آمریکایی با شروع مذاکرات هسته‌ای وین در مسیر نزولی قرار گرفت. افت قیمت دلار موجب شد سکه‌بازان نیز از موقعیت خرید عقب‌نشینی کنند و در فاز فروش قرار بگیرند. نتیجه قدرت‌گیری کاهشی‌ها از دست رفتن مرز ۲۹ هزار تومانی در بازار دلار و افت قیمت سکه تا نزدیکی حمایت ۱۲ میلیون و ۵۰۰هزار تومانی بود. به نقل از دنیای اقتصاد، به گفته فعالان، خوش‌بینی نسبت به آینده مذاکرات هسته‌ای عامل مهمی بود که زمینه‌ساز افت قیمت دلار شد. میخاییل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی واقع در وین، با اشاره به پایان یافتن نشست کمیسیون مشترک برجام اعلام کرد، «مذاکرات آغاز موفقیت‌آمیزی داشت و شرکت‌کنندگان در مورد اقدامات فوری بیشتر به توافق رسیدند.» وی در جایی دیگر عنوان کرده است که در دور جاری مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه ۱+۴، دستیابی به توافق «امکان‌پذیر» است و باید تلاش شود مذاکرات در مسیری حرکت کند که به موفقیت منجر شود. علی باقری، مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای ایران نیز در پایان دور اول مذاکرات، تصویب بررسی لغو تحریم‌ها را به عنوان اولویت اول دستور کار کمیسیون مشترک برجام، دستاوردی قابل توجه برای کشور توصیف کرد. مجموع چنین صحبت‌هایی موجب شد، معامله‌گران از نخستین روز مذاکرات وین برداشت مثبتی داشته باشند و بیشتر ترجیح دهند که در موقعیت فروش قرار بگیرند. در واقع پیش‌تر، عده‌ای عدم امیدواری نسبت به آینده این دور از مذاکرات هسته‌ای را عامل رشد قیمت معرفی کرده بودند. البته گروه دیگری نیز باور داشتند که هماهنگ شدن با نرخ تورم زمینه‌ساز افزایش قیمت دلار شده بود.

+شروع دوباره بورس بر مدار منفی

در حالی که روز گذشته، شاخص کل بورس اوراق بهادار با کاهش ۶۸۴۵ واحدی معادل ۰.۵ درصدی به یک میلیون و ۳۵۷ هزار و ۹۲ واحد رسید؛ حال در معاملات پایانی هفته و در لحظه انتشار این پیمانه، نماگر کل بورس با افت ۳۱۵۲ واحدی مواجه شده است.

+ارزش سهام عدالت چقدر شد؟

در پایان معاملات دیروز بازار سهام، ارزش سهام عدالت به ۱۰ میلیون و ۳۲۳ هزار و ۹۳۱ تومان رسید که نسبت به روز معاملاتی گذشته ۰.۵ درصد معادل ۵۴ هزار و ۹۸۱ تومان کاهش داشت. با احتساب این موضوع، ارزش ۶۰ درصد قابل فروش سبد ۵۳۲ هزار تومانی سهام عدالت به ۶ میلیون و ۱۹۴ هزار و ۳۵۸ تومان رسیده است. /نبض بورس

قیمت‌های عجیب؛ ساید بای ساید نیم میلیارد تومانی در بازار/ برداشت اول دلار از مذاکرات وین/ چرا ترکیه دیگر از ما گاز نمی‌خرد؟ / افزایش قیمت طلا با هشدار رئیس داروسازی مدرنا/ قیمت‌های جدید خودرو امروز اعلام می‌شود؟

+بلیت هواپیما ۴۰ درصد زیر قیمت مجاز عرضه شد؟

مقصود اسعدی سامانی دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی با اشاره به اینکه نرخ بلیت بیشتر خطوط هواپیمایی در اکثر مسیرها هم اکنون کمتر از سقف مجاز به فروش می‌رود، افزود: قیمت صندلی‌های کلاس تجاری هواپیماها تابع عرضه و تقاضاست و از نرخ‌های مصوب تبعیت نمی‌کند. بر اساس توافق انجمن شرکت‌های هواپیمایی با سازمان هواپیمایی کشوری، از اول آذر ماه بلیت هواپیما در مسیرهای داخلی با توجه به افزایش صندلی‌های قابل فروش در هر پرواز و حذف فاصله گذاری اجتماعی در پروازها و در نتیجه، کاهش هزینه سفرهای هوایی به طور میانگین ۱۵ درصد کاهش یافت، اما این کاهش شامل صندلی‌های کلاس تجاری (بیزنس کلاس) نمی‌شود. قیمت بلیت صندلی‌های بیزنس کلاس از نرخ‌های مصوب تبعیت نمی‌کند و شرکت‌های هوایی راسا می‌توانند قیمت صندلی‌های این کلاس را تعیین و به فروش برسانند. به علت کاهش تقاضای سفر در بازار، امروز قیمت بلیت تهران – مشهد در برخی شرکت‌های هوایی به ۵۱۰ هزار تومان رسیده و این نشان می‌دهد که شرکت‌ها، بلیت هواپیما را ۴۰ درصد زیر قیمت مجاز عرضه می‌کنند.

سامانی با بیان اینکه قیمت مصوب مسیر تهران – مشهد پس از کاهش قیمت به ۹۸۰ هزار تومان رسید، گفت: به علت کاهش تقاضای سفر در بازار امروز قیمت بلیت تهران – مشهد توسط برخی شرکت‌های هوایی به ۵۱۰ هزار تومان رسیده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد، در چند روز گذشته که قیمت بلیت هواپیما کاهش پیدا کرده، بخش عمده بلیت شرکت‌های هوایی در مسیر تهران – مشهد که پرترددترین مسیر هوایی کشور است، بین ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان به فروش رفته است. دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی از جوسازی برخی سایت‌ها مبنی بر افزایش قیمت بلیت هواپیما انتقاد کرد و افزود: همه شرکت‌های هوایی از اول آذر در همه مسیرهای داخلی، قیمت بلیت خود را کاهش داده اند و هم اکنون هیچ شرکتی بالاتر از نرخ مصوب بلیت عرضه نمی‌کند.

+قیمت‌های عجیب؛ ساید بای ساید نیم میلیارد تومانی در بازار

در بازار لوازم خانگی محصولات بسیار گرانی یافت می‌شود که فقط خریداران بسیار خاص می‌توانند آنها را تهیه کنند.

در این بازار یخچال فریزر ساید بای ساید سری signature ال جی مدل SG۱ با قیمتی بین ۴۵۰ تا ۵۷۶ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان فروخته می‌شود. جایگاه دوم محصولات لاکچری در اختیار یخچال فریزر ساید بای ساید سری Next-P ال جی مدل MDP۸۶۰DB است که ۲۳۵ میلیون و ۱۵۰ هزار تومان قیمت‌گذاری شده است. در رتبه سوم، یخچال فریزر ساید بای ساید ال جی سری اینستاویو مدل MDI۷۶۵DB است که از ۲۱۰ تا ۲۴۹ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد. ارزان‌ترین محصول این لیست، ساید بای ساید ال جی تیتانیوم مدل SXB۵۵۰NS است که با قیمت ۸۱.۵ تا ۹۹ میلیون و ۲۲۶ هزار تومان عرضه شده است. در جایگاه بعدی نیز یخچال و فریزر سامسونگ مدل FSR۱۲ قرار دارد که با ۸۵ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان تا ۱۰۰ میلیون تومان می‌توان آن را خریداری کرد. /خبرآنلاین

+افزایش قیمت طلا با هشدار رئیس داروسازی مدرنا

رویترز: پس از اینکه مدیر ارشد اجرایی شرکت داروسازی مدرنا در مورد تاثیر واکسن‌ها بر گونه جدید کرونا ابراز تردید کرد، قیمت طلا در معاملات افزایش یافت، زیرا سرمایه‌گذاران بار دیگر به طلا به عنوان منبع امن سرمایه‌گذاری روی آوردند. هر اونس طلا در بازار‌های جهانی با ۹ دلار و ۲۷ سنت افزایش ۱۷۹۳.۸۷ دلار فروخته شد. اظهارات مدیر مدرنا، بازار‌ها را به لرزش درآورد و به کاهش ارزش سهام‌های اروپایی منجر شد. شاخص دلار آمریکا ۰.۶ درصد افت کرد و طلا را برای مالکان ارز‌های دیگر ارزان ساخت. ارزش اوراق قرضه ده ساله خزانه داری آمریکا نیز کاهش یافته است.

قیمت‌های عجیب؛ ساید بای ساید نیم میلیارد تومانی در بازار/ برداشت اول دلار از مذاکرات وین/ چرا ترکیه دیگر از ما گاز نمی‌خرد؟ / افزایش قیمت طلا با هشدار رئیس داروسازی مدرنا/ قیمت‌های جدید خودرو امروز اعلام می‌شود؟

دانیل بریسمان، تحلیلگر کامرز بانک گفت: «دلیل اصلی بهبود اندک قیمت طلا، قطعا بازگشت دوباره نگرانی‌ها با ریشه گونه جدید ویروس کرونا و به طور کلی ریسک گریزی در میان فعالان بازار است.» میشائیل هوسون، تحلیلگر بازار گفت: «بسیار دشوار است که بگوییم چه میزان اظهارات مدیر ارشد اجرایی مدرنا در نهایت بر بازار طلا تاثیر خواهد گذاشت، زیرا بازار‌ها هنوز در حال هضم کردن این اظهارات هستند.» اگر بازار‌های سهام بیشتر کاهش یابند، قیمت طلا می‌تواند به سطح ۱۸۰۰ دلار بازگردد.

چرا ترکیه دیگر از ما گاز نمی‌خرد؟

حمیدرضا صالحی رییس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران، با اشاره به توافق اخیر سواپ گاز از ترکمنستان به آذربایجان با عبور از مسیر ایران، تصریح کرد: با توجه به ظرفیت بسیار بالای کشور در ذخایر گاز و نیاز کشورهای همسایه و منطقه به این محصول، ما امکان آن را داریم که با یک برنامه ریزی کلان، به مرکز(هاب) انرژی منطقه در این حوزه بدل شویم. در چنین بستری سواپ گاز از خاک ایران استفاده حداقلی از این ظرفیت‌ها به شمار می‌رود. بر اساس توافقی که بین ترکمنستان و آذربایجان و سپس ترکیه صورت گرفته، میزان گازی که بناست از این خط صادر شود، در طول سال به دو میلیارد متر مکعب می‌رسد. بر اساس توافق‌ها در کنار هزینه‌ای که ایران از محل این خط لوله دریافت می‌کند، حدود پنج درصد از ظرفیت این خط نیز به ایران اختصاص خواهد یافت. به این ترتیب حدودا صد میلیون متر مکعب گاز از این طریق به ایران می‌رسد که امکان استفاده در استان‌های شمالی کشور را خواهد داشت.

رییس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه مصرف روزانه گاز در ایران به ۷۰۰ میلیون متر مکعب نیز می‌رسد، بیان کرد: با یک ضرب و تقسیم ساده متوجه می‌شویم که میزان گازی که از این محل به ایران خواهد رسید، کفاف نیاز‌های استان‌های شمالی کشور را نیز نخواهد داد. به این ترتیب ما باید تلاش کنیم که از دیگر ظرفیت‌های خود در این عرصه نهایت استفاده را ببریم. صالحی با اشاره به قیمت ارزان‌تر گاز ترکمنستان نسبت به گاز ایران، توضیح داد: در سال‌های قبل، ترکیه برای آنکه منبع تامین گاز خود را متنوع کند و تنها در این بخش به روسیه متکی نباشد، قراردادی برای خرید گاز ایران بست که قیمت نسبت به نرخ گاز در کشوری مانند ترکمنستان بالاتر است؛ اما با ظرفیتی که ترکیه تلاش کرده از سمت آذربایجان برای خود فعال کند، گاز را از ترکمنستان نیز می‌گیرد و به این ترتیب آن‌ها قرارداد خرید گاز خود از ایران را تمدید نکرده و توافق قبلی به زودی به پایان خواهد رسید. /ایسنا

قیمت‌های جدید خودرو امروز اعلام می‌شود؟

محمدصادق مفتح مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور بازرگانی در گفت‌وگو با ایرنا در پاسخ به اینکه آیا قرار است امروز (چهارشنبه) تصمیمی درخصوص افزایش قیمت کارخانه‌ای خودروها اتخاذ شود، افزود: تعیین قیمت خودروها به ستاد تنظیم بازار سپرده شده، اما اینکه این موضوع در دستور کار این هفته ستاد تنظیم بازار قرار می‌گیرد یا خیر هنوز مشخص نیست. وی تاکید کرد: انجام این کار، مستلزم کار کارشناسی از سوی کارشناسان است و مطابق آنچه تاکنون اطلاع دارم هنوز مقدمات لازم فراهم نشده است و اعضا به جمع‌بندی نرسیده اند. قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور بازرگانی خاطرنشان‌کرد: اعضایی از سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان، کارخانجات خودروسازی و غیره در این تیم کارشناسی حضور دارند و اگر این تیم به نتیجه قطعی و جمع بندی برای ارائه به ستاد تنظیم بازار رسیده بود، تاکنون از آن خبردار می‌شدم.

قیمت‌های عجیب؛ ساید بای ساید نیم میلیارد تومانی در بازار/ برداشت اول دلار از مذاکرات وین/ چرا ترکیه دیگر از ما گاز نمی‌خرد؟ / افزایش قیمت طلا با هشدار رئیس داروسازی مدرنا/ قیمت‌های جدید خودرو امروز اعلام می‌شود؟

وی تصریح‌کرد: باید منتظر ارائه نظر کارشناسان بمانیم و احتمال اینکه با توجه به شرایط موجود قیمت‌ها دستخوش تغییر نشده و ثابت باقی بماند حتی بیشتر است. مفتح ادامه‌ داد: اگر این اجماع در هفته جاری انجام نشود، بررسی قیمت‌ها به جلسه هفته آینده ستاد تنظیم بازار موکول خواهد شد.

تولید خودور بر اساس رنگ مورد علاقه مشتریان

در پورشه برنامه‌ای با عنوان «از-رنگ-به-نمونه» تعریف شده که می‌تواند رنگ‌هایی که مشتری می‌بیند و می‌خواهد برای خودروی خود انتخاب کند. افزایش تقاضا از سمت و سوی خریداران، پورشه را متقاعد ساخته است که برنامه «از-رنگ-به-نمونه» paint-to-sample خود را گسترش دهد که در نتیجه تعداد گزینه‌های بیشتری به پالت رنگی تایید شده این شرکت می‌افزاید. این افزایش رنگ فقط به گفتن نیست و نیاز به تجهیزات جدیدی در سالن رنگ این خودروساز دارد. همان‌طور که می‌دانید، رنگی که حاصل از نور است و برای مثال روی صفحه نمایش کامپیوتر مشاهده می‌شود، به راحتی در ترکیب رنگ‌های خودرو به دست نمی‌آیند.

قیمت‌های عجیب؛ ساید بای ساید نیم میلیارد تومانی در بازار/ برداشت اول دلار از مذاکرات وین/ چرا ترکیه دیگر از ما گاز نمی‌خرد؟ / افزایش قیمت طلا با هشدار رئیس داروسازی مدرنا/ قیمت‌های جدید خودرو امروز اعلام می‌شود؟

پورشه دو برنامه متفاوت از رنگ به نمونه دارد. برنامه اول فهرستی از رنگ‌های از قبل تایید شده هستند که امتحان خود را پس داده‌اند و چون از قبل انجام شده، نمونه آن وجود دارد و خریدار با ریسک پایین می‌تواند از این فهرست انتخاب کند. این فهرست شامل ۱۶۰ رنگی است که به استاندارد تبدیل شده و برخی از آنها حتی جنبه کلاسیک و تاریخی هم پیدا کرده‌اند. با توجه به امکانات روز، همه رنگ‌ها برای همه مدل‌ها مقدور نیست. از این ۱۶۰ رنگ، برای پورشه ۹۱۱ و ۷۱۸ فقط ۱۰۰ رنگ با امکانات فعلی مقدور است، برای پانامرا و ماکان و کاین فقط ۵۰ رنگ و برای تایکن ۶۵ رنگ در حال حاضر امکان‌پذیر است. قیمت‌گذاری برای اکثر مدل‌های ۹۱۱ پورشه ۱۱هزار و ۴۳۰ دلار و جی‌تی۳ رقم ۱۲هزار و ۸۳۰ دلار است. برنامه دوم تحت عنوان Paint-to-Sample Plus برای رنگ‌هایی است که پورشه هنوز امتحان نکرده است. برای اکثر مدل‌های قیمت آن از ۲۲هزار و ۸۶۰ دلار است. مشتریان می‌توانند رنگ مورد علاقه خود را به کمپانی ارسال کنند و کمپانی بعد از مطالعه امکان‌پذیری، جواب مشتری را می‌دهد. این فرآیند یازده ماه طول می‌کشد و اگر مهندسان پورشه از عهده ساخت این رنگ برنیایند، خسارت می‌پردازد. این گزینه برای مشتری در همه مدل‌ها امکان‌پذیر است به جز مدل کاین Cayenne.

سالن رنگ کارخانه زوفن هاوزن Zuffenhausen که بیشتر مدل‌های ۹۱۱ و ۷۱۸ تولید می‌کند، بانک جدیدی از رنگ را دریافت کرده تا خود را با تقاضای موجود وفق دهد. امکانات این کارخانه به شکلی تجهیز شده که روزانه می‌تواند تا ۲۰ رنگ مختلف را در مدل‌های ۹۱۱ تولید کند یعنی در واقع روزانه پنج رنگ به گستره رنگی این کارخانه اضافه شده است. ویژگی مهم رنگ در کارخانه‌های پورشه این است که در خصوص رنگ‌هایی که امتحان خود را پس داده‌اند و در بانک پالت رنگی این کمپانی وجود دارند، انتخاب رنگ‌های خاص‌تر، موجب به تاخیر افتادن تولید آن نخواهد شد.

+قیمت جوجه یک روزه گران است

مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی کشور با اشاره به اینکه قیمت جوجه یکروزه همچنان ۲۵۰۰ تومان بالاتر از نرخ مصوب است، گفت: متاسفانه در این حوزه نظارت دقیق وجود ندارد. حبیب اسدالله نژاد در گفت‌وگو با مهر با اشاره به اینکه نرخ جوجه یکروزه گوشتی ۶ هزار تومان مصوب شده است، گفت: قیمت جوجه یکروزه در هفته‌های اخیر تا ۱۲ هزار تومان رسیده بود اما در حال حاضر روند نزولی یافته و به ۸,۵۰۰ تومان رسیده است. با توجه به واردات انجام شده و افزایش میزان تولید انتظار داریم که روند نزولی قیمت جوجه یکروزه ادامه داشته باشد و تا پایان ماه جاری به نرخ مصوب برسد. این فعال بخش خصوصی خواستار نظارت بر بازار جوجه یکروزه و مدیریت آن شد و گفت: قیمت ۳۱ هزار تومانی مرغ براساس نرخ ۶ هزار تومانی جوجه یکروزه مصوب شده و قاعدتاً وقتی قیمت جوجه بالاتر از نرخ مصوب است، باید قیمت مرغ هم اصلاح شود اما چنین کششی در بازار وجود ندارد و مصرف کنندگان قادر به خرید آن نخواهند بود.
اسدالله نژاد تاکید کرد، بنابراین دولتمردان باید بر بازار جوجه یک‌‌روزه نظارت دقیق و مستمر داشته باشند تا قادر به کنترل بازار آن باشند. اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی این آمادگی را دارد که جوجه یک‌‌روزه را از واحدهای مرغ مادر و انجمن جوجه یک‌‌روزه تحویل بگیرد و آن را با نرخ مصوب میان واحدهای تولیدکننده توزیع و عرضه کند. با این اتفاق، قیمت جوجه کنترل می‌شود و نگرانی درباره افزایش قیمت آن و تبعات بعدی وجود نخواهد داشت. تولیدکنندگان به شدت مخالف افزایش قیمت مؤلفه‌های تولید و در نتیجه قیمت مرغ هستند چرا که در بازار بیش از این برای افزایش نرخ‌ها کشش وجود ندارد.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....