تاریخ انتشار : جمعه 5 آذر 1400 - 20:58
کد خبر : 68549

گلچین اقتصادی روز …محسن رضایی

گلچین اقتصادی روز …محسن رضایی

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم. این پیمانه تیتر‌هایی همچون افت هفتگی شاخص کل بورس، ۱۰ درصد بازار منطقه تأمین اقتصاد ۶۰ میلیون نفر است،

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

این پیمانه تیتر‌هایی همچون افت هفتگی شاخص کل بورس، ۱۰ درصد بازار منطقه تأمین اقتصاد ۶۰ میلیون نفر است، آمار خانه‌های خالی اشخاص حقوقی به سازمان امور مالیاتی اعلام شد، توقف فروش اپل در ترکیه، خبر بد برای استخراج کنندگان غیرمجاز رمز ارز و لزوم تحویل نسخه‌ای از قرارداد به تسهیلات گیرندگان را در بر دارد.

+محسن رضایی: به ازای هر خانوار ایرانی ۵ کیلو کالا در بندر شهید رجایی بلاتکلیف است

به گزارش اقتصاددان به نقل از تابناک  ، دکتر محسن رضایی معاون اقتصادی رییس جمهور در حاشیه بازدید از بندر شهید رجایی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: بندر شهید رجایی مهم‌ترین بندر کشورمان است که ۸۱ درصد کل کالاهای کانتینری از این بندر وارد و صادر می‌شود و ۵۰ درصد کالاهای غیرنفتی از این بندر واردات و صادرات می‌شود. وی به برنامه‌ریزی برای توسعه این بندر اشاره و گفت: چیزی حدود ۹ هزار کانتینر با حجم ۱۰۰ هزار تن کالا  یعنی به ازای هر خانوار ایرانی ۵ کیلو کالا در این اموال تملیکی بندر شهید رجایی بلاتکلیف است و از این مسائل در کشورمان فراوان وجود دارد که زنجیره تولید ثروت یا تولید درآمد و زنجیره معیشت مردم بیش از آنچه که از خارج در محاصره باشد، در داخل تحت تحریم داخلی و اقتصادی است.
محسن رضایی: به ازای هر خانوار ایرانی ۵ کیلو کالا در بندر شهید رجایی بلاتکلیف است/ معاون دادستان کل‌کشور: حاکمیت نباید هزینه بی‌تجربگی مردم در بورس را بدهد/ امکان ثبت‌نام طُلاب در نهضت ملی مسکن فراهم شد

معاون اقتصادی رییس جمهور عنوان کرد: روابطی که بین ادارات وجود دارد سبب شده که کالایی که می‌آید بجای حمل یکسره و رسیدن به دست مردم برای مصرف، هفته‌ها و روزها و ماهها اینجا می‌ماند و اینها ربط به اقتصاد داخل و مدیریت اقتصادی داخلی دارد و ما باید این مشکلات و گره‌ها را به دست جوانان متخصص خوب، بگشاییم و زندگی مردم را بهتر کنیم. ما در این زنجیزه تولید ثروت که سرمایه‌گذاری، تولید و تجارت است، مشکل داریم و ما دنبال زدودن گره‌ها از این زنجیره هستیم که درآمد، رفاه و آسایش مردم بهبود یابد. زدودن این موانع و سدهای داخلی از تهران امکان‌پذیر نیست و باید در میدان کار وارد شد. سیاست ما بر تقویت حمل یکسره است و بسیاری از معطل‌های بندری از کانتینر تا کشتی هزینه‌زا است و گاهی هر روز توقف کالا در بنادر تا ۱ درصد بر نرخ کالا اثر دارد و هزینه‌ انبارداری و دموراژ بر قیمت کالایی که بدست مردم می‌رسد اثر می‌گذارد و ما باید این شرایط را مدیریت کنیم تا هم دموراژ ندهیم و هم نرخ تمام شده کالا را برای مردم کاهش دهیم.

+صادرات خام نفت و گاز آتش زدن به ثروت ملی کشور است

معاون اقتصادی رییس جمهوری گفت: صادرات خام نفت و گاز آتش زدن به ثروت ملی کشور است، در حالی که با ساخت پالایشگاه های مدرن همچون پالایشگاه ستاره خلیج فارس می‌توانیم از این مساله پیشگیری کنیم.

محسن رضایی روز پنجشنبه در بازدید از پالایشگاه نفت ستاره خلیج فارس اظهار داشت: زمانی بنا بود خارجی‌ها با ایجاد کنسرسیومی متشکل از چند کشور اروپایی این مجموعه را بسازند، اما در تحریم‌های اقتصادی ساخت این پروژه را رها کردند و از کشور رفتند. پس از آن جوانان کشور آستین همت را بالا زدند و یکی از پیچیده‌ترین پالایشگاه‌های مدرن جهان را در این محل ساختند که در حال حاضر بیش از ۴۵ میلیون لیتر بنزین و تعداد زیادی فرآورده دیگر را تولید و به مردم عرضه می‌کند. معاون اقتصادی رییس جمهور خاطرنشان کرد: هدف پالایشگاه ستاره خلیج فارس جلوگیری از صادرات مواد خام و تبدیل آن به فرآورده‌های با ارزش‌تر است که امروز شاهد تحقق این مساله با استفاده از دانش متخصصان داخلی هستیم.

+افت هفتگی شاخص کل بورس

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در معاملات هفته‌ای که گذشت با تداوم در مدار نزولی و قرار گرفتن در ارتفاع یک‌ میلیون و ۳۹۴ هزار واحد به کار خود پایان داد. شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات هفته‌ای که گذشت (چهارشنبه، سوم آذر) با ۱۶ هزار واحد کاهش نسبت به هفته قبل به عدد یک‌میلیون و ۳۹۴ هزار واحد رسید؛ براین اساس افت شاخص کل در هفته جاری ۱.۱ درصد بود.

+معاون دادستان کل‌کشور: حاکمیت نباید هزینه بی‌تجربگی مردم در بورس را بدهد

معاون دادستان کل کشور گفت: مردم وقتی فعالیت اقتصادی انجام می‌دهند باید فهم و درک اقتصادی داشته باشند این قاعده کلی است و در موضوع بورس نیز حاکمیت نباید هزینه بی تجربگی مردم را بدهد. رضا خشنودی روز پنجشنبه در حاشیه نشست تخصصی اخلاق اجتماعی در مدیریت شهری در مشهد در جمع خبرنگاران افزود: اسناد بهادار در بورس قابلیت خرید و فروش دارد و مردم مختارند در خرید خود، این که بر اساس تحلیلهای غلط این اقدام اقتصادی منجر به ضرر شده است را که حاکمیت نباید پاسخگو باشد. وی اضافه کرد: پرونده پدیده با بورس متفاوت است در پرونده شرکت پدیده رفتار مجرمانه مشخصی صورت گرفته بود و عده ای به سبب این رفتار مجرمانه متضرر شده بودند. معاون دادستان کل کشور گفت:  در بحث بورس نیز اگر یک رفتار مجرمانه‌ای ثابت شود و شرایط اثبات یک عنوان اتهامی وجود داشته باشد و عمل، مجرمانه محسوب شود افراد زیان‌دیده می‌توانند درخواست مطالبه ضرر و زیان بدهند. خشنودی افزود: منتهی افکار عمومی بدانند بنا نیست حاکمیت، صندوق ذخیره ارزی داشته باشد و مردم هرجا به سبب انجام فعالیتهای اقتصادی ارادی متضرر شدند پول پرداخت شود، این توقع، مبنای عقلی، منطقی و اقتصادی ندارد. وی ادامه داد: دلیل ندارد یک درصد از جمعیت ایران در بورس متضرر شوند و زیان آنها از سهم ۹۹ درصد مردم جبران شود. وی تاکید کرد: اصل شفافیت یک اصل پذیرفته شده در نظام حکمرانی خردورز است و از شفافیت حمایت می‌کنیم. /منبع: ایرنا

+۱۰ درصد بازار منطقه، تأمین اقتصاد ۶۰ میلیون نفر است

علیرضا عباسی نایب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس در مورد سفر پیش روی رئیس جمهور به ترکمنستان گفت: ما یک ظرفیت منطقه‌ای داریم که بسیار خوب است. حدود ۶۰۰ میلیون نفر اطرف کشورمان حضور دارند. حتی اگر ۱۰ درصد بازار منطقه‌ای را به دست بگیریم، بازار ۶۰ میلیون نفر را در دست گرفته‌ایم. وی با اشاره به ظرفیت کشاورزی کشور گفت: تأمین غذای ۶۰ میلیون نفر منطقه نشدنی نیست. سفارت خانه‌ها و وزارت خارجه دولت قبلی، رایزن بازرگانی و کشاورزی نداشت. ما اصراری به رایزن کشاورزی نداریم چراکه رایزن بازرگانی می‌تواند همان کار را انجام دهد. دولت قبل این ظرفیت را حذف کرد. این عضو مجمع نمایندگان استان البرز گفت: اینکه در هر سال یک محصول مثل گوجه، سیب زمینی یا پیاز و… را دور می‌ریزیم یعنی هیچ سیاستی برای بازار محصولاتمان نداریم. سیاست دولت رئیسی استفاده از ظرفیت‌های منطقه است. این مهم باید از قبل انجام می‌شد که نشد. عباسی با بیان اینکه نظام صادرات و واردات باید تدوین شود، گفت: ما باید بدانیم که تولید را برای مصرف داخل انجام می‌دهیم یا برای صادرات. ما نیازمند رایزنی با کشورهای منطقه هستیم تا ذائقه غذایی کشورهای منطقه را شناسایی کرده و تولید مناسب را انجام دهیم. /ایسنا

+آمار خانه‌های خالی اشخاص حقوقی به سازمان امور مالیاتی اعلام شد

وزیر راه و شهرسازی درخصوص مالیات برخانه‌های خالی اعلام کرد: بخشی از خانه‌های خالی با خوداظهاری شناسایی می‌شود. وزارت راه و شهرسازی آمار خانه‌های خالی را که بر اساس خوداظهاری تکمیل شده، شناسایی کرده است. همچنین، بخش عمده خانه‌های خالی مربوط به اشخاص حقوقی است که به سازمان امور مالیاتی اعلام شده است.

+امکان ثبت‌نام طُلاب در نهضت ملی مسکن فراهم شد

محمود محمودزاده معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به جدیدترین آمار ثبت‌نام متقاضیان نهضت ملی مسکن، اظهار کرد: از ۲۸ مهرماه امسال تا روز گذشته یک میلیون و ۶۷۵ هزار و ۶۳۱ نفر در طرح مذکور ثبت‌نام کرده‌اند. وی افزود: ثبت‌نام متقاضیان تا نیمه ماه جاری ادامه خواهد داشت. معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین با اشاره به این‌که امکان ثبت‌نام طلابی که در حوزه‌های علمیه در حال تحصیل هستند در نهضت ملی مسکن فراهم شده است،‌ اظهار کرد: یکی از شروط ثبت‌نام نهضت ملی مسکن سکونت ۵ ساله متقاضیان در محل مورد تقاضاست. محمودزاده ادامه داد: برای طلاب و روحانیون با معرفی نامه از مرکز مدیریت حوزه‌ها امکان ثبت‌نام وجود دارد و مشکلی در این رابطه نداریم. وی درباره ثبت‌نام دانشجویان نیز گفت: برای این قشر متاسفانه فعلا این امکان را نداریم اما برای طلاب و کارمندان دولت بر اساس مصوبه دو هفته گذشته هیئت دولت با یک سابقه می‌توانند در نهضت ملی مسکن ثبت‌نام کنند. به نقل از تسنیم؛ وی در خصوص پیگیری ثبت‌نام دانشجویان یادآور شد: در حال پیگیری امکان ثبت نام تمام مجردها در طرح نهضت ملی مسکن هستیم و تا ۲ هفته آینده جزئیات آنرا اعلام خواهیم کرد.

+لزوم تحویل نسخه‌ای از قرارداد به تسهیلات گیرندگان

بانک مرکزی اعلام کرد: بانک ها و موسسات اعتباری موظفند ظرف مدت حداکثر هفت روز کاری پس از درخواست «تسهیلات‌گیرنده»، «ضامن» و یا «وثیقه‌گذار»، یک نسخه از قرارداد منعقده تسهیلات اعطایی که دارای ارزش قانونی یکسان با سایر نسخ آن است به همراه اطلاعات کامل تسهیلات یاد شده از جمله جدول اقساط، را به درخواست‌کننده تحویل دهند.

توقف فروش اپل در ترکیه

راشاتودی: شرکت اپل آمریکا اعلام کرد به خاطر سقوط ارزش لیر ترکیه فروش محصولات خود در این کشور را متوقف کرده است. بنا به گفته شبکه خبر ترک، شرکت اپل گفته باید قیمت های محصولات خود در ترکیه را تغییر دهد. در حال حاضر کاربران ترک نمی توانند در تارنمای فروش اپل در ترکیه ثبت سفارش کنند و در کنار تمام محصولات اپل عبارت عدم موجودی ذکر شده است. انتظار می رود اپل با توجه به کاهش ارزش لیر اقدام به بالا بردن قیمت محصولات خود در ترکیه کند. ارزش لیر ترکیه در روز سه شنبه حتی به ۱۳٫۵ لیر در برابر دلار رسید. البته در معاملات دیروز لیر توانست کمی رشد کرده و به ۱۲٫۶ لیر در برابر دلار برسد. از آنجا که قیمت خرید محصولات اپل در ترکیه شامل مالیات و عوارض بالا می شود قیمت آنها نسبت به بازار آمریکا برای کاربران بیشتر تمام می شود اما پس از سقوط ۱۵ درصدی ارزش لیر شرایط برعکس شد و همین امر باعث شد تا اپل فروش را متوقف کند. ارزش لیر ترکیه از ابتدای سال ۲۰۲۱ تا کنون ۴۰ درصد سقوط کرده و فقط در ۱۰ روز گذشته ۱۹ درصد افت ارزش داشته است.

خبر بد برای استخراج کنندگان غیرمجاز رمز ارز

مجری طرح تامین برق رمزارزها در شرکت تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران اعلام کرد: مجازات حبس و قطع دائم و جمع آوری انشعاب برق و یا گاز محل وقوع استخراج غیرمجاز رمز ارز برای کسانی که به کار خلاف خود ادامه دهند در نظر گرفته شده است.

افت دلار در معاملات روز گذشته

در معاملات دیروز (پنج شنبه ۵ آذرماه ۱۴۰۰) بازار ارز، هر اسکناس دلار آمریکا در صرافی‌های بانکی و مجاز سطح کشور به نرخ ۲۷۲۰۳ تومان از مردم خریداری و در مقابل به قیمت ۲۷۷۵۳ تومان به متقاضی دریافت دلار فروخته شد که نسبت به روز چهارشنبه، ۵۰ تومان ارزان‌تر شده است. همچنین هر اسکناس یورو در این صرافی‌ها به قیمت ۳۰۹۸۶ تومان از مردم خریداری و در مقابل با افت ۵۰ تومانی نسبت به روز کاری قبل، به نرخ ۳۱۶۱۲ تومان به متقاضی دریافت یورو فروخته شد.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....