تاریخ انتشار : سه شنبه 18 آبان 1400 - 21:07
کد خبر : 66411

گلچین اقتصادی روز ….مالیات بر عایدی سرمایه

گلچین اقتصادی روز ….مالیات بر عایدی سرمایه

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم. این پیمانه تیتر‌هایی همچون مالیات بر عایدی سرمایه در راه است، تقویت شاخص کل بورس در معاملات امروز، باید

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

این پیمانه تیتر‌هایی همچون مالیات بر عایدی سرمایه در راه است، تقویت شاخص کل بورس در معاملات امروز، باید بورس را با دید بلندمدت نگاه کنیم، اقتصاد عشقی اداره می‌شود، سرمایه مردم در بورس دود شد، دلار وارد کانال جدید شد، بازار رمزارز‌ها سه تریلیون دلاری شد؟ و لغو ممنوعیت فصلی واردات برنج را در بر دارد.

+مالیات بر عایدی سرمایه در راه است

به گزارش اقتصاددان به نقل از تابناک  ، محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با حضور در یک برنامه تلویزیونی اعلام کرد: کمیته مالیاتی کمیسیون اقتصادی مجلس کار خود را بر روی موضوع مالیات بر عایدی سرمایه به پایان رسانده است و پیش بینی می‌کنیم ظرف یک ماه آینده، بتوانیم طرح مالیات بر عایدی سرمایه را که پایه مالیاتی جدید در کشور محسوب می‌شود، به صحن علنی برسانیم. محمدهادی سبحانیان معاون اقتصادی وزارت اقتصاد نیز در ادامه این برنامه گفت: دولت‌ها و مجالس پیشین در عمل نسبت به موضوع مالیات و امور مالیاتی تعلل داشته و جدیتی در رسیدگی به این امور نداشته‌اند. وی ادامه داد: در عمل آنچه به چشم می‌خورد فقط وزارت اقتصاد در امور مالیاتی فعال و مطالبه گر است و دیگر دستگاه‌ها همتی در مدیریت امور مالیاتی و معافیت‌های مالیاتی ندارند، با این حال پیش بینی می‌شود ظرف دو ماه آینده لایحه مالیات بر عایدی سرمایه در وزارت اقتصاد نهایی و به کمیسیون اقتصادی ارسال شود. سبحانیان تصریح کرد: با اعمال مالیات به مجموع درآمدها می‌توانیم فقر را به صفر برسانیم و عدالت مالیاتی را گسترش و درآمدهای مالیاتی دولت را افزایش دهیم، بدون اینکه به مؤدیان مالیاتی فشاری وارد کنیم. ما جزو معدود کشورهایی هستیم که در آن فشار مالیاتی بر مؤدیان مالیاتی حقوقی بیشتر از مؤدیان مالیاتی حقیقی وارد می‌شود و این دقیقاً عکس عملکرد سایر کشورهای دنیاست.

+تقویت شاخص کل بورس در معاملات امروز

در حالی که روز گذشته، شاخص کل بورس اوراق بهادار با افزایش ۳۴۹۹ واحدی معادل ۰.۲۴ درصد به یک میلیون و ۴۳۴ هزار و ۳۹۲ واحد رسید؛ حال در معاملات امروز و در لحظه انتشار این پیمانه، نماگر کل بورس با رشد ۱۴۷۵۸ واحدی همراه شده است.

به پاکستان سیب و گاز بدهیم، نارنگی و برنج بگیریم/ یک نماینده خطاب به وزیر اقتصاد: بسم‌الله، توئیت‌های گذشته خود را عملیاتی کنید/ اجاره خانه در محدوده لوکس تهران؛ ماهانه ۶۷ میلیون تومان/ پیش‌بینی حداقل دستمزد کارگران در ۱۵ سال آینده؛ ۵۳ میلیون تومان

+باید بورس را با دید بلندمدت نگاه کنیم

مجید عشقی رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی گفت: از دغدغه نمایندگان در مورد وضعیت بازار سرمایه تشکر می کنیم و امیدواریم با توجه به این دغدغه ها و عزم و اراده تیم اقتصادی دولت، وضعیت بازار به ثبات مناسبی برسد. با توجه به اینکه کمتر از یک ماه است که در سازمان بورس مشغول شده ام، برنامه های خوبی برای بهبود وضعیت و ایجاد ثبات در بازار انجام شده که مهمترین ماموریت ما ایجاد ثبات و بازسازی اعتماد مخدوش شده همه سهامداران است و با توجه به اینکه اعتماد عمومی در پروسه چندین سال از بین رفته، مطمئن هستیم که یکباره باز نمی گردد و به کمک همه سیاستگذاران برای بازگشت اعتماد نیاز داریم. وی با اشاره به رئوس برنامه های سازمان بورس برای بهبود وضعیت بازار و ایجاد ثبات گفت: نکاتی که نمایندگان بیان کردند، در این برنامه ها دیده شده و مهمترین برنامه بحث حمایت از حقوق سرمایه گذاران با تاکید بر منافع بلندمدت است؛ البته بازار سرمایه جایی نیست که ما وجوه مورد نیاز و لازم و ضروری خودمان را در مدت یک تا دو هفته، سودی به دست بیاوریم. بنابراین باید بازار سرمایه را با دید بلندمدت نگاه کنیم.

+خاندوزی: برنامه دولت حمایت از بازار بورس و سهامداران خُرد است

وزیر اقتصاد گفت: وظیفه ما در وزارت اقتصاد به عنوان ریاست شورای عالی بورس نظارت بر ایجاد بازاری شفاف، کارآمد و رقابت‌پذیر می‌باشد. پیش‌بینی پذیر کردن آینده اقتصاد، کاهش مجوزهای غیرضرور و تسهیل مقررات مربوطه به اعتمادپذیرکردن بازار و اقتصاد کمک می‌کند که از همه دستگاه‌ها انتظار همکاری می‌رود. برنامه دولت حمایت از بازار سرمایه به ویژه سهامداران خرد با استفاده از تقویت بازارگردانی، تقویت صندوق تثبیت بازار، بهره‌گیری از اوراق تبعی و تشویق سهامداری غیرمستقیم می‌باشد. به نقل از ایسنا؛ خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی کشور پس از اظهارات نمایندگان مجلس در خصوص وضعیت بازار سرمایه عنوان کرد: نمی‌خواهیم بگوییم اگر اتفاقی در بازار سرمایه رخ می‌دهد ما با همان نگاه به دیگر بازارها توجه داریم، اما باید توجه کنیم تجربه ده سال گذشته نشان می‌دهد که بازار سرمایه در مقایسه با دیگر بازارهای سرمایه گذاری در کشور جذاب‌تر، شفاف‌تر و پربازده‌تر است. سیاست دولت هم مبتنی بر حمایت از بازار سرمایه و خروج سرمایه از بازارهای غیرمولد می‌باشد. چرا که تلاطم و نوسانات قیمت‌ها در بازارهایی همچون ارز و مسکن بر زندگی مردم تاثیرات منفی می‌گذارد.

+اقتصاد عشقی اداره می‌شود!

سیدکاظم دلخوش در جلسه علنی امروز و بعد از توضیحات وزیر اقتصاد درباره بازار بورس در تذکری گفت: باید خروجی جلسات مجلس مشخص شود و اینکه متولی اداره اقتصاد کشور کدام نهاد و یا وزارتخانه است. در حال حاضر بسیاری از بازارها به هم ریخته است و وزارتخانه های مختلف مدعی هستند که اقتصاد در اختیار آنان است. وزارت اقتصاد باید همه بازارها را زیر پوشش خود قرار دهد، نه اینکه خودش زیر سایه وزارتخانه های دیگر برود. نماینده مردم صومعه سرا در مجلس گفت: اقتصاد و بورس عشقی اداره می‌شود. وزیر امور اقتصادی و دارایی باید مشخص کند چه کسی این حوزه‌ها را اداره می‌کند؟ چرا که نه تنها بازار سرمایه بلکه سایر بازارها نیز نابسامان است. وی ادامه داد: وزارت اقتصاد، وزارتخانه مادر است و باید همه امور اقتصادی را کنترل کند. وزیر اقتصاد تمام بازارها را باید پوشش دهد.

+یک نماینده خطاب به وزیر اقتصاد: بسم‌الله، توئیت‌های گذشته خود را عملیاتی کنید

محمد حسن آصفری در جلسه علنی امروز( سه شنبه) و بعد از گزارش وزیر اقتصاد درباره وضعیت بورس در تذکری گفت: مرکز پژوهش‌های مجلس درباره بازار بورس گزارشی ارائه کرد که هیچ سندیتی در آن وجود نداشت، توپ را در زمین مجلس انداخت و بیان کرد که مجلس باعث شده وضعیت بورس این‌گونه شود؛ این حرف عجیبی است. وی ادامه داد: آقای خاندوزی، شما زمانی که وزیر اقتصاد نبودید، مدام توئیت می‌زدید که اگر فلان اتفاقات رخ دهد، مشکل بورس حل می‌شود؛ پس الان که وزیر اقتصاد شدید، بسم‌الله. توئیت‌های گذشته خود را عملیاتی کنید.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به وعده رئیس‌جمهور برای حل مشکل بورس گفت: بورس حق‌الناس است، نمی‌توان از کنار آن ساده گذشت، متأسفانه دلالانی وارد بورس شدند، سرمایه مردم را به غارت بردند و در این شرایط اگر همه کارها را کنار بگذاریم و بازار بورس را ساماندهی کنیم، کاملاً بجاست. آصفری افزود: مردم اعتماد خود را نسبت به مؤسسات مالی و اعتباری و بانک‌ها از دست دادند و وارد بورس شدند؛ اگر اعتماد مردم به بورس هم از بین برود، چگونه می‌خواهند سرمایه‌گذاری کنند؟ در حال حاضر شاهد از بین رفتن سرمایه مردم در بازار بورس هستیم، درست است که حسن روحانی در موضوع بورس متهم است اما مردم می‌خواهند خروجی جلسه امروز را بدانند و باید به آنان گفته شود که برنامه‌های آتی دولت برای رفع مشکل بورس چیست.

+سرمایه مردم در بورس دود شد

سید غنی نظری عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در جلسه علنی صبح امروز (سه‌شنبه) مجلس شورای اسلامی و بعد از گزارش وزیر اقتصاد درباره بورس بیان کرد: سرمایه مردم در این بازار دود شد. آقای خاندوزی شما چه کاری برای قشرهای مختلف مردم در این بازار انجام دادید؟ شما می گویید اظهارنظر نمایندگان و متخصصین باعث ریزش بورس می شود. این چه بورسی است که با یک اظهار نظر این گونه موجب تغییرات می شود؟ نماینده مردم خلخال و کوثر در مجلس افزود: حقوقی های این بازار، سهامداران خرد را بیچاره کرده اند. بورس کالا هنوز در دست سهامداران عمده می باشد. اینها بازار سیمان و فولاد را هم به دست دارند. آقای خاندوزی ما امروز مهمتر از بورس دغدغه ای نداریم. روزانه هزار پیامک برای ما نمایندگان می آید که از ما مردم دفاع کنید. شما برای این وضعیت چه  برنامه ای دارید؟ این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با تاکید بر اینکه بورس یعنی شفافیت تاکید کرد: آیا در بورس شفافیت وجود دارد؟ اینکه یک شخصی در بازار سرمایه ۱۰۰ میلیون تومان حقوق می گیرد یعنی شفافیت؟ ساز و کار شفافیت را مورد توجه قرار دهید. این شرکت های سوری بر اعتماد مردم ضربه وارد می کند. شما باید دست دلالان را از این بازار کوتاه کنید.

+سرمایه مردم در بورس از بین رفته است

حجت الاسلام احد آزادی‌خواه در جلسه علنی صبح امروز مجلس شورای اسلامی و بعد از گزارش وزیر اقتصاد درباره بورس گفت: وزیر اقتصاد بازار بورس را با سایر بازارها مقایسه کرد، اما سوال این است که مگر قرار است بورس نسبت به سایر بازارها سودآوری کمتری داشته باشد، یا این‌که گفته شد بورس نسبت به بازار خودرو، طلا، سکه و مسکن وضع بهتری دارد؟ این قیاس مع الفارق است و معنایی ندارد. وی ادامه داد: ملت مبتنی بر اعتماد به دولت در بورس سرمایه گذاری‌ کردند، اما سرمایه‌های آنها به دلیل مشکلات مدیریتی از بین رفت، پس مقایسه بازار بورس با سایر بازارها دردی از مردم دوا نمی‌کند.

+به پاکستان سیب و گاز بدهیم، نارنگی و برنج بگیریم

غلامحسین شافعی، رئیس اتاق ایران در دیدار با رئیس گمرک پاکستان، از تعرفه‌های گمرکی و لزوم تجدیدنظر درباره آنها سخن گفت. به اعتقاد او باید طبق واقعیت‌های اقتصادی هر دو کشور، درباره تعرفه‌های گمرکی تصمیم گرفت. بخشی از کالاهای ایرانی با کالاهای پاکستانی قابلیت تهاتر دارد؛ هرچند موضوع تعرفه‌ها روی این موضوع اثرگذار است. بر این اساس می‌توانیم گاز LPG بدهیم و در مقابل برنج وارد کنیم یا سیب بدهیم و در مقابل نارنگی یا انبه وارد کنیم. این موضوعات باید در گفت‌وگوهای مقامات دولتی مطرح شود و مورد توافق قرار گیرد. /جزئیات بیشتر

+دلار وارد کانال جدید شد

روز دوشنبه، اسکناس آمریکایی وارد کانال ۲۸ هزار تومانی شد. دلار آخرین بار در ۱۲ مهرماه در کانال ۲۸ هزار تومانی نوسان کرده بود. به باور شماری از فعالان، اظهارات جدید برخی مقامات ایرانی و آمریکایی زمینه‌ساز افزایش خریدها در بازار ارز شد. نتیجه بالا رفتن تقاضا در بازار رشد ۲۲۰ تومانی دلار و رسیدن به قیمت ۲۸ هزار و ۱۰۰ تومان بود. /دنیای اقتصاد

+دلار در صرافی های بانکی رشد کرد

جدیدترین نرخ‌های اعلام شده در صرافی‌های بانکی و مجاز سطح کشور نشان می‌دهد، در حال حاضر هر اسکناس دلار آمریکا به نرخ ۲۷۰۳۳ تومان از مردم خریداری و در مقابل به قیمت ۲۷۵۷۹ تومان به متقاضی دریافت دلار فروخته می‌شود که نسبت به روز قبل، ۱۰۱ تومان گران‌تر شده است.

افت دلار در بازار جهانی

ارزش دلار مقابل بیشتر رقبایش کاهش پیدا کرد. شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات امروز با ۰.۱۷ درصد کاهش نسبت به روز گذشته، در سطح ۹۴.۰۳۷ واحد بسته شد.

بازار رمزارزها سه تریلیون دلاری شد؟

برای ساعاتی مجموع ارزش بازار ارزهای دیجیتالی از سه تریلیون دلار گذشت. به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری آناتولی، در معاملات روز دوشنبه بازارهای مالی آمریکا ارزش بازار ارزهای دیجیتالی برای ساعاتی به بالای سه تریلیون دلار رسید که این رقم رکورد تاریخی جدیدی برای رمزارزها محسوب می شود. در ساعت ۱۲ و پنج دقیقه به وقت شرقی، مجموع ارزش بازار رمزارزها به سه تریلیون و ۳۰ میلیارد دلار رسید. البته کمی بعد این رقم کاهش پیدا کرد و مجددا به زیر سه تریلیون دلار بازگشت.

+ممنوعیت فصلی واردات برنج لغو شد

مهرداد جمال ارونقی معاون فنی گمرک گفت: با پیگیری‌های صورت گرفته، وزارت جهاد کشاورزی نسبت به لغو ممنوعیت فصلی واردات برنج اقدام کرد. با توجه به پایان فصل برداشت برنج، نامطلوب بودن فضای نگهداری محموله‌های برنج وارد شده به بنادر و گمرکات کشور، جلوگیری از فساد احتمالی کالا و به منظور ایجاد تعادل و ثبات در بازار، وزارت جهاد کشاورزی لغو ممنوعیت فصلی واردات برنج را به وزارت صنعت، معدن و تجارت و دیگر مراجع ذیربط ابلاغ کرد. ارونقی گفت: با این اقدام، وارد کنندگان برنج می‌توانند از امروز به ترخیص محموله‌های برنج موجود در گمرکات کشور با رعایت مقررات مربوط اقدام کنند. معاون فنی گمرک ادامه داد: با توجه به بررسی‌های صورت پذیرفته و با توجه به رفع ممنوعیت فصلی واردات برنج، ۱۵ هزار تن برنج وارداتی که قبل از ممنوعیت فصلی واردات به گمرکات وارد شده بود از امروز امکان ترخیص دارد؛ ضمن اینکه ۸۵ هزار تن از محموله‌های برنج وارد شده به بنادر و گمرکات در بازه ممنوعیت فصلی برنج نیز قابلیت ترخیص از گمرکات کشور را خواهد داشت.

+اجاره خانه در محدوده لوکس تهران؛ ماهانه ۶۷ میلیون تومان

گفته می‌شود، انگیزه موجران منطقه یک از اعلام رهن و اجاره پیشنهادی بالاتر از محدوده مورد انتظار این است که سطح قیمت اجاره‌‌‌بها را به هر شکل ممکن بالا نگه دارند و با وجود اینکه قرار است املاک خود را در نیمه دوم سال اجاره دهند، از سطح قیمت‌ها در نیمه اول سال تبعیت کنند و حتی در اعلام قیمت پیشنهادی، افزایشی نسبت به تابستان را در نظر گرفته‌‌‌اند. این در حالی است که در عرف بازار اجاره، قیمت‌ها در پاییز و زمستان نه تنها نسبت به تابستان افزایش پیدا نمی‌‌‌کند، بلکه حتی ممکن است قدری کاهش در اجاره‌‌‌بهای پیشنهادی با توجه به کاهش تقاضای جابه‌‌‌جایی در نیمه دوم سال، نسبت به نیمه اول سال اعمال شود

به پاکستان سیب و گاز بدهیم، نارنگی و برنج بگیریم/ دلار وارد کانال جدید شد/ اجاره خانه در محدوده لوکس تهران؛ ماهانه ۶۷ میلیون تومان/ پیش‌بینی حداقل دستمزد کارگران در ۱۵ سال آینده؛ ۵۳ میلیون تومان

اما آنچه در فایل‌های موجود منطقه یک به عنوان گران‌ترین منطقه بازار مسکن چه در بخش اجاره و چه خرید مشخص است، این که اجاره بهای پیشنهادی بسیاری از فایل‌های موجود از میانگین ارزش اجاری املاک در قرارداد‌های تابستان بیشتر است. به عنوان مثال ارزش اجاره آپارتمان‌های محله قیطریه پس از تبدیل مبلغ ودیعه به اجاره ماهانه از طریق فرمول «هر یک میلیون تومان ودیعه معادل ۳۰ هزار تومان اجاره» در حال حاضر حدود ۹ میلیون تومان است، در حالی که در فایل‌های موجود، آپارتمان بدون امکانات جانبی لوکس واقع در یک ساختمان دو واحدی ۲۳ سال ساخت در میدان کتابی قیطریه به صورت رهن کامل به مبلغ یک میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان عرضه شده است که پس از تبدیل مبلغ ودیعه به اجاره مشخص می‌شود اجاره این واحد ماهانه ۱۲ میلیون تومان اعلام شده است. در مورد سایر محله‌ها نظیر نیاوران، ولنجک و … نیز این نوع اعلام قیمت صادق است و در بسیاری از فایل‌های موجود بازار اجاره آبان ماه، قیمت‌های اعلامی بالا به نظر می‌رسد. به گفته واسطه‌های ملکی فعال در بازار اجاره، اغلب واحد‌های مذکور خالی است و مالک نیز عجله‌ای برای اجاره آن‌ها ندارد. /دنیای اقتصاد

+پیش‌بینی حداقل دستمزد کارگران در پانزده سال آینده؛ ۵۳ میلیون تومان

مرادی معاون طرح و برنامه بانک مسکن در حساب پس‌انداز مسکن جوانان با هدف تکمیل سبد تسهیلاتی بانک و تشویق آحاد جامعه به ویژه جوانان به آینده‌نگری و پس‌اندازِ حتی مقادیر کم، افراد می‌توانند با انتخاب یکی از روش‌های سپرده‌گذاری متناسب با وضعیت درآمدی خود، مبالغی را به حساب واریز کرده و پس از طی یک دوره زمانی حداقل ۵ ساله از مزایای حساب مذکور که در قالب تسهیلات پرداخت می‌شود، جهت خرید و یا ساخت مسکن استفاده کنند. وی با بیان اینکه تسهیلات متعلقه به این حساب برای دوره بازپرداخت حداکثر ۵ ساله با نرخ سود ۶ درصد و برای دوره تقسیط بیشتر از ۵ سال (تا حداکثر ۲۰ سال) با نرخ سود ۹ درصد پرداخت می‌شود، افزود: این امر نشان‌دهنده منحصر به فرد بودن این محصول اعتباری و دارا بودن دو خصیصه «نرخ سود کم» و «دوره بازپرداخت طولانی» است.

به پاکستان سیب و گاز بدهیم، نارنگی و برنج بگیریم/ یک نماینده خطاب به وزیر اقتصاد: بسم‌الله، توئیت‌های گذشته خود را عملیاتی کنید/ اجاره خانه در محدوده لوکس تهران؛ ماهانه ۶۷ میلیون تومان/ پیش‌بینی حداقل دستمزد کارگران در ۱۵ سال آینده؛ ۵۳ میلیون تومان

به گفته مرادی، میزان قسط تسهیلات یک میلیارد تومانی با نرخ ۹ درصد و مدت بازپرداخت ۲۰ ساله، حدود ۹ میلیون تومان خواهد بود که در ۱۵ سال آینده، رقم زیادی به حساب نمی‌آید. مرادی اظهار داشت: بررسی روند تغییرات حداقل مزد ماهانه کارگران طی ۱۵ سال گذشته، حاکی از این است که در این بازه زمانی، حداقل دستمزد بیش از ۲۰ برابر افزایش یافته و با فرض تداوم همین روند، حداقل دستمزد کارگران در ۱۵ سال آینده، مبلغی حدود ۵۳ میلیون تومان پیش‌بینی می‌گردد. همین موضوع، این تسهیلات را در استطاعت گروه هدف بانک، حتی گروه‌های کم‌درآمد جامعه قرار می‌دهد.

 

 

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....